B. Zvláštní část /odůvodnění
jednotlivých ustanovení/
Preambule uvádí základní politická
východiska a cíle národohospodářského
plánování, kterými jsou zabezpečování
růstu hmotné a duchovní úrovně
lidu, dlouhodobé zvyšování efektivnosti
národního hospodářství a jeho
dynamický, rovnovážný a proporcionální
vývoj při zabezpečování tvorby
a ochrany životního prostředí, v souladu
s hospodářskou a sociální politikou
Komunistické strany Československa.
K části první: Úvodní
a obecná ustanovení
K § 1: Úvodní ustanovení
Paragraf 1 vymezuje předmět úpravy Zákona,
kterým je národohospodářské
plánování jakožto základ řízení
našeho jednotného socialistického národního
hospodářství. Zákon zde vychází
z článku 4 odst. 1 Ústavního zákona
o československé federaci o jednotnosti hospodářství
ČSSR a z článku 10 téhož Ústavního
zákona, který vymezuje rozsah úpravy národohospodářského
plánování zákony Federálního
shromáždění. U souladu s ústavně
daným rámcem upravuje Zákon zejména
obsah a funkci soustavy plánů, působnost,
úkoly a základní vztahy účastníků
plánovacího procesu v jeho jednotlivých etapách.
K § 2: Národohospodářské
plánování
Národohospodářské plánování
je v Zákoně pojímáno jako jednotně
organizovaná nepřetržitá a cílevědomá
činnost účastníků plánovacího
procesu.
Činnost účastníků plánovacího
procesu je zaměřena na uvědomělé
usměrňování realizace cílů
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR a obou republik a vyúsťuje v tvorbu
komplexních státních plánů
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR /dále jen "státní
plány ČSSR"/ a komplexních státních
plánů hospodářského a sociálního
rozvoje republik /dále jen "státní plány
republik"/. Na státní plány navazují
plány hospodářského a sociálního
rozvoje územních celků a obcí /dále
jen "oblastní plány"/ a plány hospodářského
a sociálního rozvoje socialistických organizací
/dále jen "plány socialistických organizací"/.
Národohospodářské plánování
zahrnující celý proces socialistické
rozšířené reprodukce musí vytvářet
předpoklady pro účinné využívání
intenzifikačních faktorů, to jest pro aplikaci
výsledků vědeckotechnického rozvoje,
efektivní zapojení do mezinárodní
dělby práce a rozvoj socialistické podnikavosti.
To spolu s uplatněním aktivní úlohy
socialistického trhu bude orientovat rozvoj národního
hospodářství k efektivnosti a rovnovážnosti
naší ekonomiky s cílem vytvářet
zdroje pro všestranné uspokojování rostoucích
potřeb společnosti.
K § 3: Plánovací proces
Zákon vymezuje etapy a účastníky plánovacího
procesu. Etapami rozumí přípravu, tvorbu,
projednávání, schvalování,
kontrolu a hodnocení plnění státních
plánů ČSSR a republik, oblastních
plánů a plánů socialistických
organizací.
Účastníky plánovacího procesu
jsou vláda ČSSR a vlády republik, ústřední
orgány státní správy federace a republik,
národní výbory všech stupňů,
Ústřední rada družstev a svazy družstev,
ústřední orgány společenských
organizací a socialistické organizace. Účastníci
plánovacího procesu plní v tomto procesu
na základě Zákona diferencované úkoly
při vytváření podmínek pro
optimální průběh plánovacího
procesu v zájmu zajištění cílů
a záměrů hospodářského
a sociálního rozvoje.
Zákon stanoví rovněž účast
Revolučního odborového hnutí a orgánů
Národní fronty v plánovacím procesu.
K části druhé: Soustava plánů
hospodářského a sociálního
rozvoje
K § 4: Druhy plánů hospodářského
a sociálního rozvoje
V paragrafu 4 Je provedena základní klasifikace
plánů z hlediska jejich postavení v soustavě
plánů hospodářského a sociálního
rozvoje, která je základem plánovitého
řízení našeho národního
hospodářství. Součástí
soustavy plánů jsou státní plány,
oblastní plány, pětileté rozpočtové
výhledy, státní rozpočty, měnové
plány a plány socialistických organizací.
Plány hospodářského a sociálního
rozvoje tvoří ucelenou obsahově diferencovanou
soustavu působící v konkrétních
ekonomických, politických a právních
podmínkách a respektující mezinárodní
dělbu práce, zejména socialistickou ekonomickou
integraci. Státní plány malí výrazně
cílově programový charakter. V souladu s
čl. 13 odst. 1 Ústavy malí obecnou závaznost
pro hospodářskou a řídící
činnost všech orgánů a socialistických
organizací, kterých se týkají. Nově
Zákon počítá pouze se dvěma
stupni plánů, a to se státními plány
a s plány socialistických organizací. To
je v souladu se zásadou dvoustupňového řízení,
zakotvenou v základních dokumentech pro zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu. Oblastní plány, zpracovávané
národními výbory, Jsou plány hospodářského
a sociálního rozvoje územních celků
a obcí.
V případě pětiletých rozpočtových
výhledů, státních rozpočtů,
pětiletých a ročních měnových
plánů odkazuje Zákon na zvláštní
předpisy, jimiž jsou v současné době
rozpočtová pravidla federace a republik /zákon
č. 134/1970 Sb., zákon ČNR č. 60/1971
Sb. a zákon SNR č. 32/1971 Sb./ a zákon o
Státní bance československé č.
144/1970 Sb.
Plány socialistických organizací jsou jejich
základním dokumentem pro řízení
hospodářské a sociální činnosti,
včetně rozvoje jejich podnikatelské iniciativy.
Plány vnitřních strukturních jednotek
socialistických organizací /např. závodů,.provozů,
cechů/ malí charakter vnitřních plánů
nebo částí plánu socialistické
organizace, kde socialistická organizace určuje
jejich formu a obsah.
K § 5: Státní plány
V § 5 Zákona je zakotveno poslání státních
plánů jako vnitřně vyvážených
a vzájemně skloubených dokumentů k
realizaci státní hospodářské
a sociální politiky na dané plánovací
období orientovaných na efektivní a rovnovážný
rozvoj jednotného československého národního
hospodářství.
Státní plány vymezují spolu s obecně
závaznými právními předpisy
a dalšími nástroji řízení
podmínky hospodářské a sociální
činnosti socialistických organizací tím,
že pro ně stanoví závazné výstupy.
Vedle tohoto poskytují socialistickým organizacím
zásadní informace potřebné pro jejich
činnost.
Státní plány ČSSR ve svých
závazných výstupech tvoří základ
pro všechny ostatní plány a představují
tak významný integrační činitel
československé federace. Zajišťují
realizaci koncepce mezinárodní hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce a zabezpečují
rovněž efektivní a proporcionální
rozvoj republik a
Státní plány republik stanoví v souladu
se státními plány ČSSR cíle
komplexního rozvoje hospodářství řízeného
příslušnou vládou. Stanoví též
cesty k zabezpečení proporcionálního
rozvoje územních celků a obcí, a proto
obsahují i rozhodující parametry v republikových
průřezech.
Zákon zakotvuje dále členění
státních plánů z hlediska délky
plánovacího období na dlouhodobé výhledy
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR, ČSR a SSR a obdobně na střednědobé
- pětileté státní plány, členěné
podle jednotlivých let. Tyto státní plány
jsou vždy komplexní.
K § 6 až 8: Dlouhodobé výhledy
Zákon zakotvuje v souladu se Směrnicemi dokumenty
dlouhodobého výhledu ČSSR Jako základní
cílově programové dokumenty, konkretizující
základní cíle hospodářského
a sociálního rozvoje zpravidla na 10 a ve vybraných
úsecích na 15 let. Vybranými úseky
jsou míněna především investičně
náročná odvětví národního
hospodářství /např. paliva, energetika,
včetně jaderné atp./, kde s ohledem na délku
investičního cyklu nepostačuje zpracování
výhledu na období 10 let. Dokumenty dlouhodobého
výhledu jsou v pětiletých cyklech upřesňovány
a prodlužovány. Vycházejí z nich dokumenty
dlouhodobých výhledů republik, které
je konkretizují a rozvíjejí podle potřeb
republik.
Dokumenty dlouhodobého výhledu jsou koncepce vědeckotechnického,
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR a republik a Základní směry
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR a republik.
Koncepce vědeckotechnického, hospodářského
a sociálního rozvoje vytyčují variantně
základní makroekonomické proporce a cíle
rozvoje. Makroekonomickými proporcemi se zde rozumí
například rozhodující změny
ve struktuře národního hospodářství,
způsob a formy zapojení ČSSR do mezinárodní
dělby práce, tempa růstu, resp. útlumu
jednotlivých odvětví a pod. Koncepce vědeckotechnického,
hospodářského a sociálního
rozvoje jsou podkladem pro vypracování Základních
směrů hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR a republik, v něž práce
na těchto variantních dokumentech vyúsťují.
Dokumenty dlouhodobého výhledu schvaluje vláda
ČSSR a vlády republik; přitom Základní
směry hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR a republik předkládají
vlády příslušným zastupitelským
sborům.
Základní směry hospodářského
a sociálního rozvoje SSSR a republik jsou základem
pro stanovení hlavních cílů a úkolů
pětiletých státních plánů.
Proto jejich součástí jsou směrnice
vlády SSR a směrnice vlád republik pro vypracování
pětiletých státních plánů,
plánů socialistických organizací a
oblastních plánů /dále jen "směrnice"/,
rozpracované podle jednotlivých let. Jejich podstatnými
součástmi jsou jednotná pravidla usměrňování
vývoje ekonomiky. Význam směrnic podstatně
roste s přechodem na nový hospodářský
mechanismus, jak pro obsahovou náplň, a k pro aktivní
úlohu, kterou musí sehrávat v etapě
přípravy pětiletých státních
plánů. Výstupy směrnic jsou dvojí
povahy, Jednak ve směru k centru, jednak ve směru
k hospodářské sféře. Z hlediska
závaznosti jde o výstupy závazné a
informativní povahy, z hlediska obsahu o výstupy
obdobné, jako jsou výstupy pětiletých
státních plánů. Na základě
závazných výstupů směrnic vypracovávají
socialistické organizace své pětileté
plány a národní výbory pětileté
oblastní plány. Přitom jsou povinny poskytovat
vybrané plánové údaje příslušným
orgánům.
Pro vypracování Základních směrů
republik zpracují příslušné národní
výbory návrhy koncepcí rozvoje oblastí,
Jejichž posláním je stanovit základní
směry komplexního harmonického rozvoje územních
celků a obci.
K § 9 a 10: Pětileté státní
plány
Pětileté státní plány konkretizují
strategické záměry dlouhodobých výhledů,stanoví
komplexně základní cíle, úkoly
a parametry hospodářského a sociálního
rozvoje se zaměřením na zabezpečení
celkové zbožně peněžní i
strukturální rovnováhy a na soulad nabídky
a poptávky. Jejich podstatným atributem je komplexnost,
požadovaná základními dokumenty k zabezpečení
přestavby hospodářského mechanismu.
Je zabezpečena tím, že vládě
ČSSR a vládám republik budou předkládány
ke schválení komplexní pětileté
státní plány obsahující i rozhodující
záměry a úkoly plánu rozvoje vědy
a techniky a plánu vývoje cen a základní
parametry pětiletého měnového plánu
a rozpočtového výhledu. Tyto plány
mohou být předkládány vládě
ČSSR nebo vládám republik samostatně,
Jen pokud tak stanoví zákona V současné
době se jedná pouze o pětiletý rozpočtový
výhled federace, předkládaný vládě
ČSSR podle § 52 zákona č. 194/1988 Sb.,
o působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy a měnový
plán, předkládaný vládě
ČSSR podle zákona č. 144/1970 Sb., o Státní
bance československé.
Zákon stanoví závaznost pětiletého
státního plánu ČSSR /Jeho cílů
a závazných výstupů včetně
rozdělení do jednotlivých let/ pro pětileté
státní plány republik a federální
ústřední orgány a propracovává
vazbu na pětileté státní plány
republik. Závaznost pětiletých státních
plánů republik je dána pro ústřední
orgány republik a oblastní plány.
Konečný návrh pětiletých státních
plánů je vypracováván ústředními
plánovacími orgány na bázi porovnání
směrnic s vybranými údaji pětiletých
plánů socialistických organizací a
pětiletých oblastních plánů
při posouzení případných nových
skutečností.
Komplexní rozvoj hospodářství řízeného
vládami republik včetně proporcionálního
rozvoje územních celků a obcí zabezpečují
pětileté státní plány republik.
Zákon zajišťuje územní průřez
pětiletých státních plánů
republik tím, že tyto plány obsahují
rovněž vybrané údaje plánů
socialistických organizací, popřípadě
jejich vnitřních organizačních jednotek,
které jsou na území republiky a nejsou řízeny
jejími orgány. jedná se i o organizace v
působnosti federálních ústředních
orgánů, družstev a společenských
organizací.
Povinností socialistických organizací a národních
výborů je v případě změn
závazných výstupů schválených
pětiletých státních plánů
oproti směrnicím upravit své pětileté
plány, resp. pětileté oblastní plány.
Je zabezpečena zpětná informační
vazba na centrum daná povinností socialistických
organizací a národních výborů
poskytnout určeným orgánům centra
vybrané údaje svého plánu.
Návrhy pětiletých státních
plánů schvaluje vláda ČSSR a vlády
republik a předkládají je příslušným
zastupitelským sborům. V souladu s článkem
č. 10 odst. 5 Ústavního zákona o československé
federaci jsou pětileté státní plány
vyhlašovány zákonem.
K § 11: Oblastní plány
Druhem plánů hospodářského
a sociálního rozvoje jsou oblastní plány.
Národní výbory zpracovávají
a ústředním plánovacím orgánům
republik předkládají oblastní plány
za jimi spravované území. Oblastní
plány zajišťují v souladu se státními
plány republik a s přihlédnutím ke
schválené územně plánovací
dokumentaci komplexní hospodářský
a sociální rozvoj územních celků
a obcí včetně tvorby a ochrany životního
prostředí a využití místních
podmínek pro efektivní rozvoj národního
hospodářství.
Z hlediska délky plánovacího období
se oblastní plány člení na dlouhodobé
koncepce rozvoje oblastí, tj. územních celků
a obcí a pětileté oblastní plány.
Podrobněji se problematika oblastního plánování
jednotně upraví nařízeními
vlád ČSR a SSR, k čemuž je tento Zákon
zmocňuje /§ 31 odst. 2/.
K § 12: Plány socialistických organizací
Plány socialistických organizací,jsou základním
nástrojem řízení jejich činností.
Musí kromě povinností a omezení stanovených
právními předpisy /především
zákony/ zabezpečovat zejména:
a/ závazné výstupy státního plánu,
b/ povinnosti vůči finančním orgánům,
c/ úvěrové smlouvy s příslušnou bankou,
d/ hospodářské smlouvy,
e/ rozvoj vlastní hospodářské, sociální a podnikatelské činnosti, zvyšování technické a kvalitativní úrovně výroby s cílem efektivního uspokojování potřeb socialistické společnosti,
f/ zabezpečení sociálního rozvoje
pracovního kolektivu.
Přitom výrazně vzrůstá pravomoc
organizací při tvorbě a změnách
plánu, který si organizace vypracovávají
samostatně.
Plány socialistických organizací se dělí
na pětileté plány, v členění
podle let a roční plány. Socialistické
organizace si vypracovávají zpravidla i dlouhodobé
koncepce svého rozvoje. Tyto koncepce by měly umožnit
socialistickým organizacím, především
státním podnikům, perspektivnější
orientaci v zaměření výrobního
programu, v investiční politice, záměrech
v sociální oblasti atd.
Rozpočtové a příspěvkové
organizace vypracovávají v zájmu zjednodušení
pětiletý a roční plán pouze
pokud jsou adresátem jmenovitých úkolů
státního plánu. Jde o žádoucí
úlevu pro tyto organizace a současně zjednodušení
administrativy.
V zájmu možností plánovat rozvoj hospodářství
republik i v územních.průřezech stanoví
Zákon povinnost těm socialistickým organizacím,
které malí vnitřní organizační
jednotky na území druhé republiky, než
je sídlo organizace, uvádět vybrané
údaje svého plánu odděleně
za tyto vnitřní organizační jednotky.
Širší rozsah údajů plánu
budou uvádět vnitřní organizační
jednotky zapsané v podnikovém rejstříku
/§ 107 odst. 1 hospodářského zákoníku/,
u ostatních vnitřních organizačních
jednotek vymezených obecně závazným
právním předpisem půjde o zúžený
rozsah zcela nezbytných údajů.
Zákon ukládá socialistickým organizacím
povinnost trvale vytvářet podmínky pro účast
pracovních kolektivů a odborových orgánů
na tvorbě a kontrole plnění plánu
organizace. To je v souladu s prohlubováním socialistické
demokracie a zásadami přestavby hospodářského
mechanismu.
K části třetí: Tvorba, obsah
a výstupy státních plánů
K § 13: Tvorba státních plánů
Etapa tvorby státních plánů má
zásadní význam z hlediska provázanosti
v hmotných a hodnotových vztazích, ocenění
reálných možností ekonomiky a základních
vývojových trendů v konfrontaci se záměry
rozvoje a potřebami společnosti.
Základní metodou tvorby státních plánů,
především dlouhodobých výhledů,
Jako základních programových plánovacích
dokumentů, je hledání cest k realizaci nejefektivnějších
směrů rozvoje ekonomiky a jetí struktury.
Poznávací bázi pro tvorbu státních
plánů tvoří zejména prognostické
práce, na prvém místě Souhrnná
prognóza vědeckotechnického, ekonomického
a sociálního rozvoje ČSSR na období
20 let, vypracovávaná československou akademií
věd ve spolupráci se Státní plánovací
komisí a Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, dále koncepce mezinárodní
dělby práce, koncepce rozvoje republik, odvětvové
koncepce rozvoje a mezinárodní srovnání
s vyspělými ekonomikami. V odvětvových
koncepcích rozvoje se využívají rovněž
dlouhodobé koncepce rozvoje socialistických organizací.
Optimalizaci státních plánů podle
kritérií efektivnosti a rovnovážnosti
národního hospodářství budou
provádět podle příslušnosti Státní
plánovací komise a ústřední
plánovací orgány republik ve spolupráci
s ostatními ústředními orgány
s využitím metod národohospodářského
bilancování. K tomu využití zejména
strukturální bilance a rovněž vrcholné
národohospodářské bilance, především
bilanci tvorby a užití národního důchodu,
úhrnný finanční plán, bilanci
peněžních příjmů a výdajů
obyvatelstva a devizovou bilanci státu. Vzhledem k integrující
úloze státního plánu ČSSR Je
potřebná při jeho optimalizaci úzká
součinnost Státní plánovací
komise s ústředními plánovacími
orgány republik. Kritérii efektivnosti národního
hospodářství na úrovni centra jsou
např. vytvořený národní důchod
na pracovníka, bilanční zisk na výrobní
fondy apod. Na úrovni chozrasčotních organizací
jde např. o čistý zisk na pracovníka,
bilanční zisk na výrobní fondy, rozdílový
ukazatel vývozu a jeho vývoj. Rovnovážnost
národního hospodářství je třeba
chápat jako zbožně peněžní
rovnovážnost, rovnovážnost v pracovních
silách a ekologickou rovnovážnost.
Z optimalizovaného plánu jsou určovány
základní parametry pro jeho jednotlivé části.
Z něho je odvozován i vývoj hodnotových
nástrojů, kterými jsou především
ceny, úvěry a úroky, kursy, systém
odvodů a daní. To vyústí do nové
vyšší kvality, množství a struktury
užitných hodnot i kvality socialistických zbožně
peněžních vztahů.
K přípravě státních plánů
slouží projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů, prováděné především
k ověření souladu hmotných proporcí
připravovaných závazných výstupů
státních plánů. Bližší
podrobnosti včetně případů
povinného projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů socialistickými organizacemi stanoví
prováděcí předpis.
K § 14: Obsah státních plánů
a druhy jejich výstupů
Obsah státních plánů je chápán
jako souhrn národohospodářských údajů
o vývoji výkonnosti a struktuře národního
hospodářství, o dynamice tvorby a užití
národního důchodu, o míře rozdělení
zdrojů mezi federací a republikami, o předpokládaném
vývoji cenových úrovní, podílu
centrálně financované společenské
spotřeby a investic, o míře úvěrové
emise a o vývoji devizové pozice státu. Státní
plán stanoví rovněž úkoly v tvorbě
a ochraně životního prostředí
a dále státní programy rozvoje a útlumu.
Obsah státních plánů není Zákonem
detailně vymezován, neboť se bude lišit
podle časového horizontu plánu /dlouhodobé
výhledy, pětileté plány/ i podle etap
jeho zpracování /Základní směry
včetně směrnic, pětileté státní
plány/. Obsah státních plánů
se bude měnit i v závislosti na dosaženém
stupni rovnovážnosti národního hospodářství.
Důraz je kladen na komplexnost a cílově programový
charakter státních plánů.
Nové je poletí závazných výstupů
státních plánů /dosud úkolů
plánu/. Spočívá v tom, že státní
plán nebude napříště detailně
určovat jednotlivým organizacím řadu
individuálně stanovených úkolů
a závazných ukazatelů; důraz je kladen
především na uplatnění ekonomických
nástrojů. Jmenovité úkoly bude plán
obsahovat jen v nezbytném rozsahu k prosazení strategických
cílů hospodářské politiky.
V počátečním období bude nezbytné
používat jmenovitých úkolů a
v omezeném rozsahu i limitů k zajištění
rovnováhy v rozhodujících dodavatelsko-odběratelských
vztazích. Tak jak se bude zvyšovat kvalita hodnotových
nástrojů /zejména cen/, upevňovat
strukturální rovnováha a devizová
pozice státu, bude jejich počet dále klesat
a omezí se prakticky pouze na základní surovinová
odvětví.
Je nutno rozlišovat výstupy pro orgány centra,
které jsou závazné, a pro socialistické
organizace a národní výbory, které
jsou jednak závazné, Jednak informativní.
Závazné výstupy státního plánu
vůči družstvům a družstevním
organizacím budou minimalizovány v souladu se zákony
o československém družstevnictví s tím,
že bytovým, spotřebním, výrobním
a jiným družstvům bude možné ve
státním plánu stanovit pouze limity a devizové
normativy. Zákon o podnicích se zahraniční
majetkovou účastí vylučuje stanovit
těmto podnikům jmenovité úkoly a další
povinnosti ve státním plánu. Proto se u nich
počítá se smluvním zajišťováním
společenských potřeb formou státní
zakázky na základě konkursu.
Výstupy dlouhodobých výhledů se liší
od výstupů pětiletých státních
plánů v tom, že jsou adresovány především
jednotlivým orgánům centra a vůči
socialistickým organizacím jsou uplatňovány
prostřednictvím směrnic pro vypracování
pětiletých státních plánů.
Výstupy směrnic a výstupy pětiletých
státních plánů jsou prakticky shodné,
pokud jde o jejich konstrukci a druhy. Pokud jde o informativní
výstupy státních plánů, jsou
organizacím a národním výborům
sdělovány na národohospodářské
úrovni, respektive v odvětvových průřezech
a tvoří důležitou orientaci pro jejich
činnost.. Spolu s nimi budou socialistické organizace
seznámeny i s pravidly usměrňování
vývoje ekonomiky.
K § 15: Normativ
Tento ekonomický nástroj představuje závazný
výstup státního plánu buď jako
závaznou povinnost, nebo maximální nárok,
které jsou určeny relativním /vztahovým/
způsobem. Ode zejména o vztah mezi zdroji a potřebami,
výkonem a spotřebou atp. Přitom záměrem
je stanovit postupně obecně platné normativy.
Vzhledem k rozdílným výchozím podmínkám
je ovšem nutno, zejména pro rok 1990 a 9. pětiletku,
počítat i s odvětvově nebo oborově
stanovenými normativy, výjimečně /především
v oblasti zahraničního obchodu/ i s normativy individuálně
stanovenými. Některé normativy mohou být
stanoveny zvláštními předpisy, především
ve finanční oblasti.
Normativy slouží především ke stanovení
přídělů finančním fondům
a ke stanovení odvodů devizových prostředků.
K § 16: Jmenovitý úkol
Proti dosavadní úpravě se počítá
s podstatným omezením jmenovitých úkolů
na ty, Jejichž existence je nezbytná k prosazení
strategických záměrů. Počítá
se přitom s podstatným omezením počtu
a rozsahu jmenovitých úkolů oproti dosavadním
závazným úkolům plánu ve všech
oblastech, tj. i v oblasti investiční výstavby
a technického rozvoje. V oblasti dodavatelsko-odběratelských
vztahů došlo již v plánu na rok 1989 k
radikálnímu omezení počtu závazných
úkolů, především zrušením
závaznosti resortních a podnikových bilancí.
Nekonvertibilní měna, monopolní postavení
některých výrobců, nerovnováha
mezi zdroji a potřebami a nedokonalost hodnotových
nástrojů vyžadují, aby v počátečním
období uplatnění nového hospodářského
mechanismu zajišťovaly jmenovité úkoly
prioritní směry dodávek, kterými jsou
dodávky vybraných výrobků pro vnitřní
trh, k plnění mezinárodních závazků
atp. To znamená, že napříště
nebudou již ukládány, až na výjimky,
výrobní úkoly. Ve vztahu ke státním
plánům republik budou jmenovité úkoly
stanovovány souhrnnou formou.
Jmenovité úkoly konkretizují odvětvové
ústřední orgány až na jednotlivé
socialistické organizace, pokud je těmto organizacím
nestanoví přímo státní plán.
Přitom je zdůrazněn princip reality, tj.
omezení kapacitními možnostmi a základním
předmětem činnosti organizace. Jmenovité
úkoly, uložené ve státním plánu,
jsou současně zajišťovány i přednostním
přidělením centrálně bilancovaných
deficitních hmotných zdrojů. Z toho plyne
nepřípustnost ukládání jmenovitých
úkolů socialistickým organizacím nad
rámec centrálně stanovovaných hmotných
bilancí. Při ukládání jmenovitých
úkolů se podle možností dbá na
to, aby tyto úkoly nevyčerpávaly plně
výrobní kapacity a nedocházelo tím
k podvázání socialistické podnikavosti.
Státní zakázku chápe Zákon
jako druh jmenovitého úkolu ve shodě se zákonem
č. 88/1988 Sb., o státním podniku (§
9 odst. 2), to je jako jednu z forem závazného výstupu
státního plánu. Zvláštnost závazné
státní zakázky je v tom, že jejím
odběratelem je ústřední orgán
státní správy nebo jím pověřená
organizace, která jedná jeho jménem a na
jeho účet. V oblasti tvorby a ochrany životního
prostředí může být odběratelem
státní zakázky rovněž národní
výbor nejvyššího stupně. Podle
současně platné právní úpravy
jsou to krajské národní výbory, Národní
výbor hlavního města Prahy a Národní
výbor hlavního města SSR Bratislavy.
Z povahy věci vyplývá, že takováto
státní zakázka bude financována buď
zcela nebo alespoň z části z prostředků
státního rozpočtu. Kromě jiných
náležitostí potřebných pro uzavření
hospodářské smlouvy musí být
vždy stanoven dodavatel a způsob financování.
Zákon neřeší zakázky uzavírané
na základě konkursu, neboť tyto řeší
hospodářský zákoník (§
356 a/, 356 b/, 356 c/).
Otázka řešení přechodu nesplněných
jmenovitých úkolů státního
plánu do dalších let je v kompetenci příslušné
vlády nebo jí zmocněného ústředního
plánovacího orgánu. Přitom. z povahy
věci je zřejmé, že přechod jmenovitého
úkolu do dalších let pětiletky nebude
na místě v případech, kdy odběratel
prohlásí, že na plnění netrvá
nebo bylo-li by splnění jmenovitého úkolu
již bez národohospodářského významu
/např. u sezónních dodávek/. Tento
postup reaguje na tendenci posílit pětileté
plánování a opustit plánování
roční, kdy uplynutím každého
roku se nesplnění úkolu fakticky anulovalo
a každý rok se posuzoval samostatně. Proto
je nyní nutné /a to i k posílení úlohy
dlouhodobých hospodářských smluv/
posuzovat jmenovité úkoly nejen z hlediska jednotlivých
let, ale i celé pětiletky. Přitom nemusí
jít jen o dodávkové jmenovité úkoly,
ale i o úkosy z oblasti vědeckotechnického
rozvoje nebo investic.
K § 17: limit
Limity, Jako závazné výstupy státních
plánů, se vyjadřují buď ve hmotných
nebo peněžních jednotkách a malí
povahu buď limitu spotřeby nebo odběru. Přitom
povinnost dodavatele závisí též na vůli
odběratele /pokud na dodávce trvá/. Předpokládá
se, že počet limitů bude mít klesající
tendenci tak, Jak se podaří postupně obnovit
strukturální rovnováhu a posilovat devizovou
pozici státu. Uplatňováním ekonomických
nástrojů /především aktualizací
cen/ lze rovněž racionalizovat spotřebu a tak
odstranit dosavadní limity.
Ve vztahu ke státním plánům republik
budou limity stanoveny souhrnnou formou.
K § 18: Stanovení závazných výstupů
státního plánu
Závazné výstupy státního plánu
stanoví socialistickým organizacím vláda
ČSSR nebo vlády republik, neboť vlády
schvalují státní plány. Formou jmenovitých
úkolů státního plánu nebo limitů
ve státním plánu je i jejich nezbytná
konkretizace provedená ústředním orgánem
nebo národním výborem na základě
zmocnění daného příslušnou
vládou při schválení nebo změně
státního plánu a v souladu s tímto
zmocněním. Ústředním orgánem
se zde rozumí i ústřední orgány
společenských organizací a družstev
- § 29 Zákona. Tato konkretizace jmenovitých
úkolů státního plánu nebo limitů
ve státním plánu nemění charakter
těchto závazných výstupů státního
plánu /Jde stále o závazné výstupy
stanovené příslušnou vládou -
§ 10/, nejedná se tedy o opatření orgánů
hospodářského řízení
ve smyslu § 26b hospodářského zákoníku
a ústřední orgán nebo národní
výbor přitom nemůže překročit
rozsah zmocnění daný příslušnou
vládou. Shora uvedená koncepce zachovává
princip přímého vztahu závazných
výstupů státního plánu vůči
chozrasčotní sféře a konkretizace
představuje formu dělby práce v centru.
K § 19: Důsledky uložení jmenovitého
úkolu nebo stanovení limitu
K zajištění maximální shody mezi
celospolečenskými a podnikovými zájmy
Zákon ukládá, aby ústřední
orgán nebo národní výbor před
uložením jmenovitého úkolu nebo stanovením
limitu ověřil možné důsledky
těchto opatření na výsledky hospodaření
socialistické organizace. Pokud by mělo dolít
k negativním důsledkům (nikoliv ovšem
bagatelním) pro socialistickou organizaci, Je povinen přijmout,
a přesahuje-li to jeho působnost, navrhnout opatření
potřebná k zabránění vzniku
majetkové újmy. Jestliže přesto dojde
k majetkové újmě, postupuje se obdobně
podle hospodářského zákoníku.
Zákon v souladu se Směrnicemi stanoví, že
nárok na náhradu majetkové újmy nevznikne
v případě stanovení limitu nebo uložení
jmenovitého úkolu formou prioritního směru
dodávek, který je stanoven státním
plánem. Dále nevznikne v důsledku zákazu
vývozu nebo dovozu anebo tvorby a změn cen a je-li
újma kryta z jiných zdrojů (např.
pojištěním, kompenzací apod.).
Uložení jmenovitého úkolu musí
být v souladu s výrobním programem organizace
a jetími kapacitními možnostmi /§16 odst.2
Zákona/.
K části čtvrté: Řízení
plánovacího procesu, postavení a vztahy jeho
účastníků
K § 20: Řízení plánovacího
procesu
Plánovací proces řídí vláda
Československé socialistické republiky a
v souladu s jetími opatřeními vlády
republik za hospodářství jimi řízené.
To vyplývá z ústavního postavení
vlády ČSSR a vlád republik a jejich úlohy
v řízení jednotné československé
ekonomiky. Toto řízení musí však
zabezpečit, aby pětileté státní
plány mohly být vyhlášeny zákonodárnými
sbory ještě před počátkem příslušného
pětiletého období.
V souladu s pojetím centra zapracovaném do Směrnic
se v dalších paragrafech konkretizuje postavení
a činnosti ústředních plánovacích
orgánů, průřezových a odvětvových
ústředních orgánů a národních
výborů v plánovacím procesu tak, aby
bylo zajištěno komplexní působení
plánů a nástrojů realizace při
respektování nového postavení jak
centra, tak socialistických organizací a byla zajištěna
funkce socialistických zbožně peněžních
vztahů.
Vláda ČSSR a vlády republik kromě
zásadní organizace plánovacího procesu
schvalují návrhy dokumentů dlouhodobých
výhledů /včetně směrnic pro
vypracování pětiletých státních
plánů/ a návrhy pětiletých
státních plánů, včetně
stanovení jejich závazných výstupů
a jednotných pravidel usměrňování
vývoje ekonomiky.
K § 21: Státní plánovací
komise a ústřední plánovací
orgány republik
Zákon vymezuje úlohu Státní plánovací
komise a ústředních plánovacích
orgánů republik při tvorbě komplexních
státních plánů v oblasti organizace
a koordinace i dalších činností, které
v tomto procesu zabezpečují. Přitom se zdůrazňuje
odpovědnost těchto orgánů za soulad
všech částí plánů a jejich
vnitřní provázanost. Zákon v souladu
se Směrnicemi zvýrazňuje provázané
usměrňování hmotných a hodnotových
vztahů a komplexnost státního plánu.
Působnost ústředních plánovacích
orgánů republik zahrnuje i činnosti v oblasti
plánování vědeckotechnického
rozvoje a činnosti v oblastním plánování.
Přitom působnost Státní plánovací
komise navazuje na příslušná ustanovení
zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
ústředních orgánů státní
správy /kompetenční zákon/, zejména
na § 3, 19 až 22 a tato ustanovení neopakuje.
Zdůrazňuje se i nutnost úzké spolupráce
Státní plánovací komise s ústředními
plánovacími orgány republik.
K § 22 a 23: Průřezové a odvětvové
ústřední orgány
Pokud jde o činnost průřezových a
odvětvových ústředních orgánů
v plánovacím procesu, Zákon důsledně
vychází ze zásady, že jsou součástí
centra a odpovídají za zabezpečování
státní hospodářské a sociální
politiky ve své působnosti. K tomu se aktivně
zúčastňují přípravy
státních plánů, předkládají
příslušné návrhy za jimi řízené
oblasti, konkretizují závazné výstupy
státních plánů v případech,
kdy tak stanoví příslušná vláda.
Přitom konkretizací závazných výstupů
státního plánu orgány k tomu zmocněnými
vládou ČSSR nebo vládami republik na socialistické
organizace není narušen princip přímého
vztahu závazných výstupů státního
plánu k jeho adresátům, tj. socialistickým
organizacím.
Pokud jde o federální ústřední
orgány, je nutno vycházet též z jejich
působnosti stanovené kompetenčním
zákonem. Přitom se předpokládá,
že průřezové ústřední
orgány budou informovat o svých opatřeních
vůči socialistickým organizacím příslušný
odvětvový ústřední orgán.
Zákon usiluje o přeměnu činnosti ústředních
orgánů v dnešním resortním poletí
na vyšší stupeň součinnosti v rámci
centra, tj. s jejich spoluodpovědností za kvalitu
a zaměření státního plánu.
Proto uvádí i některé dosavadní
činnosti, které napříště
zejména odvětvové ústřední
orgány nemohou provádět. Na rozdíl
od současného stavu nevytvářejí
odvětvové ústřední orgány
rozpisové reservy při konkretizaci individualizovaných
normativů, Jmenovitých úkolů a limitů.
Pokud si odvětvový ústřední
orgán bude sestavovat resortní plán, tak
jenom pro vlastní potřebu a bez dalšího
zatěžování řízených
socialistických organizací. V žádném
případě nemůže schvalovat plány
socialistických organizací.
Naproti tomu nelze vyžadovat odpovědnost odvětvových
ústředních orgánů za hospodaření
jednotlivých organizací. V těchto případech
se uplatní funkce odvětvového ústředního
orgánu jako zakladatele nebo zřizovatele.
Odvětvové ústřední orgány
ve své činnosti respektují demokratické
principy účasti pracujících na přípravě,
realizaci a kontrole plnění plánu, dané
zejména zákonem o státním podniku
a zákony o československém družstevnictví.
V této své činnosti respektují rovněž
úlohu a postavení orgánů Revolučního
odborového hnutí a Svazu družstevních
rolníků.
K § 24: Socialistické organizace
Socialistickými organizacemi se ve smyslu hospodářského
zákoníku rozumějí "státní
podniky a ostatní státní hospodářské
organizace, družstevní a společenské
organizace, Jakož i jiné organizace, Jejichž
činnost přispívá k rozvoji socialistických
vztahů". Přitom státní organizace
se dále člení na hospodářské,
rozpočtové, příspěvkové
a jiné.
Podnikům.se zahraniční majetkovou účastí
nelze ukládat povinnosti ve státním plánu.
U akciových společností, s výjimkou
organizací zahraničního obchodu, se předpokládá,
že bude využito zmocnění vlády
ČSSR podle § 31 odst. 3 písm. a/ Zákona.
V mezích tohoto Zákona stanoví obecně
závazný právní předpis (dnešní
jednotné metodické pokyny) bližší
konkretizaci povinností socialistickým organizacím
a orgánům centra k zabezpečení potřebných
podkladů pro tvorbu a kontrolu státních plánů
a usměrňování vývoje ekonomiky.
K § 25: Národní výbory
Zákon vymezuje souhrnně působnost národních
výborů v plánovacím procesu, jak ve
vztahu k hospodářství řízenému
národními výbory, tak i ve funkci orgánů
oblastního plánování. Za základní
nástroj řízení komplexního
hospodářského a sociálního
rozvoje územních celků a obcí považuje
oblastní plány, jejichž funkci a obsahovou
náplň stanoví nařízení
vlád republik.
Ve vztahu k socialistickým organizacím, které
jsou v působnosti národních výborů,
vykonává národní výbor obdobné
funkce jako odvětvový ústřední
orgán.
Pokud jde o rozpočtové a příspěvkové
organizace, upravují funkce národních výborů
ve vztahu k nim zvláštní předpisy, zejména
rozpočtová pravidla.
K části páté: Realizace pětiletých
státních plánů
K § 26: Usměrňování vývoje
ekonomiky
Usměrňování vývoje ekonomiky,
jako konkrétní národohospodářská
a řídící praxe centra, Je v souladu
se Směrnicemi pojímáno jako koordinované
a pružné uplatňování stanovených
nástrojů řízení, které
má centrum k dispozici.
Bude se realizovat podle jednotných pravidel usměrňování
vývoje ekonomiky zahrnutých do směrnic pro
vypracování pětiletých státních
plánů a upřesněných v pětiletých
státních plánech, a to na základě
soustavné analýzy vývoje národního
hospodářství jako celku i jeho jednotlivých
částí a s přihlédnutím
k charakteru a míře odchylek vývoje národního
hospodářství od cílů a záměrů
pětiletého státního plánu.
jako nástroj usměrňování vývoje
ekonomiky jsou pojímány též nezbytné
úpravy příslušného roku pětiletého
státního plánu, roční státní
rozpočet a roční měnový plán,
centrální hmotné, pracovní, finanční
a devizové rezervy, včetně rezerv na cenová,
mzdová a sociální opatření,
které jsou součástí finančních
rezerv, hodnotové nástroje řízení
v kompetenci jednotlivých orgánů centra atp.
Zásadní opatření v usměrňování
vývoje ekonomiky bude schvalovat vláda ČSSR,
popřípadě vlády republik.
Úlohou usměrňování vývoje
ekonomiky je zabezpečovat soulad vývoje národního
hospodářství s cíli, záměry,
proporcemi a úkoly pětiletých státních
plánů, a to i s ohledem na měnící
se podmínky naší i světové ekonomiky
včetně mezinárodních závazků.
Usměrňování vývoje ekonomiky
bude ovlivňovat kvalitu tvorby plánu socialistických
organizací a jejich realizaci. Současně je
jeho cílem i tvorba předpokladů pro plynulý
přechod do dalšího pětiletého
období.
Závažné odchylky od výstupů pětiletých
státních plánů se řeší
především nezbytnými úpravami
příslušného roku pětiletých
státních plánů schválenými
vládou ČSSR a vládami republik. Jestliže
si rozsah úprav vyžádá celkovou změnu
pětiletého státního plánu,
předloží vláda návrh na jeho
změnu příslušnému zákonodárnému
sboru.
V souladu se záměry přestavby hospodářského
mechanismu je i ustanovení o tom, že uplatňování
nástrojů usměrňování
vývoje ekonomiky nesmí narušovat jednotnost
principů řízení ekonomiky, vést
k nivelizaci hospodářských výsledků
socialistických organizací a k neoprávněnému
zasahování do jejich působnosti. Přitom
nemůže jít o živelnou činnost a
o prosazování odvětvových. nebo lokálních
zájmů.
Nástroje usměrňování vývoje
ekonomiky nelze uplatňovat se zpětnou účinností,
což představuje jednu z významných záruk
pro hospodářskou činnost socialistických
organizací. Na druhé straně jsou ovšem
socialistické organizace vázány změnami
závazných výstupů státního
plánu, které vyplynou z usměrňování
vývoje ekonomiky.
Usměrňování vývoje ekonomiky
vyžaduje, aby centrum mělo k dispozici aktuální
údaje o skutečném vývoji národního
hospodářství. Proto je nezbytné zajistit,
aby Federální statistický úřad
ve spolupráci s ústředními plánovacími
orgány a ostatními orgány centra vytvořil
potřebný informační systém.
K § 27: Změny plánů socialistických
organizací
V souladu se Směrnicemi jsou v pravomoci socialistických
organizací i změny jejich plánů. Podmínkou
těchto změn je zajištění závazných
výstupů státních plánů,
uzavřených smluvních závazků
a dalších povinností, vyplývajících
z obecně závazných právních
předpisů. Změny plánů nesmí
socialistické organizace provádět se zpětnou
účinností. I.pro změny plánů
socialistických organizací platí informační
povinnost, pokud jde o vybrané údaje poskytované
určeným orgánům.
K § 28: Kontrola a hodnocení
Kontrola a hodnocení plnění plánu
představuje významnou etapu plánovacího
procesu především z hlediska poznávacího
aspektu této činnosti.
Socialistickým organizacím ukládá
Zákon povinnost soustavně kontrolovat dodržování
a plnění závazných výstupů
státního plánu a hodnotit výsledky
svého hospodaření.
V úrovni ústředních orgánů
jde především o kontrolu dodržování
a plnění závazných výstupů
státního plánu socialistickými organizacemi
v oblasti působnosti ústředním orgánům
svěřené, Jakož i o plnění
dalších povinností těchto organizací,
vyplývajících z obecně závazných
právních předpisů, včetně
uspokojování potřeb společnosti.
Zprávy o souhrnném vývoji národního
hospodářství a plnění záměrů
státních plánů budou na základě
analýz a hodnocení zpracovávaných
příslušnými orgány centra vypracovávat
ústřední plánovací orgány
spolu s Federálním statistickým úřadem.
Součástí těchto zpráv předkládaných
vládě ČSSR budou i návrhy potřebných
opatření, především v oblasti
usměrňování vývoje ekonomiky.
Na přípravě zpráv o souhrnném
vývoji pro vládu ČSSR se budou podílet
především Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, federální ministerstvo
financí, Federální cenový úřad
a Státní banka československá. Obdobný
postup se bude realizovat i u zpráv předkládaných
vládám ČSR a SSR.
K § 29: Pověření některých
orgánů a pracovníků
V úpravě vztahů Ústřední
rady družstev a svazů družstev k družstevním
podnikům vychází Zákon z příslušného
ustanovení hospodářského zákoníku,
neboť jak Ústřední rada družstev,
tak svazy družstev jsou shodně jako ministerstva a
ostatní ústřední orgány státní
správy orgány hospodářského
řízení a plní ve vztahu k družstevním
podnikům jimi založeným funkci odvětvového
ústředního orgánu. Svazy družstev
plní však vůči družstvům,
a ústředním plánovacím orgánům
republik i určité povinnosti, které zákon
podrobněji vymezuje pro účely plánovacího
procesu.
Pro oblast Národní fronty se zachovává
princip politického projednávání souhrnného
návrhu směrných objemů plánu
a rozpočtu společenských organizací
národní fronty. Tento dokument je také podkladem
pro přípravu pětiletého plánu
v této oblasti.
Pověřeným pracovníkům ústředních
orgánů státní správy a národních
výborů dává Zákon při
plnění úkolů vyplývajících
z tohoto Zákona právo vstupu do všech objektů
socialistických organizací a ukládá
socialistickým organizacím povinnost poskytnout
jim požadované písemnosti a pravdivé
a úplné údaje a informace, potřebné
pro tvorbu a kontrolu plnění státních
plánů a usměrňování
vývoje ekonomiky. To platí i pro písemnosti,
údaje a informace, Jejichž předmětem
jsou utajované skutečnosti, pokud se příslušný
pracovník prokáže zvláštním
pověřením.
K § 30: Sankční ustanovení
K zabezpečení funkce Zákona je nezbytné
do něj zahrnout i ustanovení sankční
povahy. Případy kvalifikované jako závažné
nebo opětovné jednání proti zájmům
společnosti, za které může být
uložena hospodářská pokuta podle hospodářského
zákoníku, vypočítává
Zákon taxativně. Těmito případy
jsou nezapracování závazného výstupu
státního plánu do plánu socialistické
organizace, neposkytnutí nebo opožděné
poskytnutí předepsaných údajů
příslušným orgánům, uvádění
nepravdivých údajů v plánovacích
podkladech, plánech socialistických organizací
a kontrolních zprávách a provedení
změny plánu socialistickou organizací se
zpětnou účinností. Sankcí za
toto protiprávní jednání je hospodářská
pokuta, kterou je možné socialistické organizaci
/s výjimkou rozpočtových organizací/
uložit podle hospodářského zákoníku.
K podání návrhu na uložení hospodářské
pokuty jsou oprávněny podle povahy věci příslušné
ústřední orgány. Postup stanoví
hospodářský zákoník a zákon
o hospodářské arbitráži.
K části šesté: Ustanovení
společná, přechodná a závěrečná
K § 31: Zmocňovací ustanovení
S ohledem na závažnost a význam projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů v současné
etapě zmocňuje zákon vládu ČSSR
k úpravě problematiky povinného projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů a způsobu
odstraňování případných
rozporů.
Zákon zachovává rozdělení působnosti
mezi federací a republikami, pokud jde o oblastní
plánování, kde zmocňuje vlády
republik k vydání nařízení.
Dále obsahu je zmocnění nezbytná pro
vládu ČSSR a vlády republik s ohledem na
potřeby plánovacího procesu v oblasti závazných
výstupů státního plánu a experimentů
k ověřování nových forem plánování,
organizace a řízení národního
hospodářství. Zmocnění k úpravě
některých druhů závazných výstupů
státních plánů a zvláštního
postupu pro tvorbu a konkretizaci závazných výstupů
státních plánů se využije především
pro akciové společnosti /s výjimkou organizací
zahraničního obchodu,' a pro oblast obrany a bezpečnosti.
Přitom závazným postupem jsou i interní
normativní instrukce s omezeným okruhem adresátů
a příslušným stupněm utajení,
které nemohou být pro svůj obsah obecně
závazným právním předpisem,
avšak musí mít závaznost pro stanovený
okruh adresátů.
Další okruh zmocnění se týká
výjimek nutných z hlediska zájmů obrany
a bezpečnosti ČSSR a dále zvláštní
části plánů včetně plánování
speciálního vědeckotechnického rozvoje,
mezinárodní hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v oblasti speciální techniky a
dalších Zákonem stanovených oblastí.
Zákon zmocňuje Státní plánovací
komisi spolu s ostatními zúčastněnými
ústředními orgány k vydávání
obecně závazných právních předpisů
k zabezpečení potřebných podkladů
pro tvorbu a kontrolu státních plánů
a pro usměrňování vývoje ekonomiky.
Ústřední plánovací orgány
republik zmocňuje Zákon k úpravě konkretizace
limitů a devizových normativů družstvům,
která nejsou členy svazů družstev, a
to obecně závazným právním
předpisem.
K § 32: Přechodná ustanovení
Přechodná ustanovení jsou formulována
s přihlédnutím ke skutečnosti, že
dochází k urychlenému zavedení nového
hospodářského mechanismu od 1. 1. 1990.
K § 33 a 34: Zrušovací ustanovení
a účinnost
S ohledem na uplatnění nového hospodářského
mechanismu již od 1.1.1990 a nutnost zabezpečit přípravu
plánu pro rok 1990 a včasnou přípravu
9.pětiletého plánu již podle tohoto
Zákona se předpokládá jeho účinnost
od 1.7,1989. Zrušuje se dosud platný zákon
č. 145/1970 Sb.
Dále se zrušuje vyhláška č. 48/1980
Sb., o hmotném bilancování a projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím
procesu a vyhláška č. 49/1981 Sb., o hospodaření
s nevyužitými zásobami. Tyto normy neodpovídají
záměrům přestavby hospodářského
mechanismu.
V Praze dne 23. března 1989 |