Oceňujeme, že vláda České socialistické
republiky respektuje tento kategorický požadavek doby.
Její programové prohlášení je
dobrým základem pro práci vlády a
jejích ministerstev při uskutečňování
závěrů XVII. sjezdu strany ve výkonné
sféře České socialistické republiky.
V přípravě na úkoly, které
nás čekají v jednotlivých výborech
České národní rady v období
osmé pětiletky nám pomohly teze programového
prohlášení, které nám poskytla
vláda České socialistické republiky
bezprostředně po svém jmenování
předsednictvem České národní
rady.
Všechny výbory České národní
rady projednaly tyto téze a kladně zhodnotily přístup
české vlády k jejich vypracování.
Ocenily, že vláda zajistila, aby v každém
výboru podal výklad k tézím příslušný
ministr. Tak bylo dosaženo toho, že jednotlivé
výbory na základě tézí vlády
a osobních informací ministrů a na základě
dnešního programového prohlášení
vlády České socialistické republiky
znají dobře problémy a úkoly, které
bude řešit vláda České socialistické
republiky a jednotlivé resorty v příštích
pěti letech.
Oceňujeme, že vláda České socialistické
republiky přistoupila k rozpracování závěrů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
s kritickou náročností. Přes nesporné
úspěchy řady odvětví, řízených
vládou České socialistické republiky,
která zejména v zahraničním obchodě
zajistila vysoké procento devizových prostředků
v rámci celé Československé socialistické
republiky, vláda správně poukazuje na slabá
místa v práci každého resortu. Z tohoto
pohledu staví před každého ministra,
před každou VHJ a podnik zásadní úkoly,
které bude nutno bezpodmínečně plnit
v nejbližších pěti letech, a to počínaje
již letošním rokem.
Právě tyto klíčové úkoly
byly předmětem jednání výborů
České národní rady s členem
vlády České socialistické republiky.
Jejich řešení a kontrole plnění
budou výbory České národní
rady věnovat prvořadou pozornost během celého
pětiletého volebního období.
Soudružky a soudruzi, uplynula polovina roku 1986, prvního
roku 8. pětiletky. Přes určité zlepšení
v plnění státního plánu rozvoje
národního hospodářství nemůžeme
být s dosaženými výsledky spokojeni.
Existuje poměrně vysoké procento podniků,
které plán neplní, a v dalších
podnicích a VHJ není plněno to nejdůležitější,
a to kvalitativní ukazatele. V žádoucí
míře nejsou snižovány materiálové
náklady výroby. Není dosahováno plánovaného
růstu produktivity práce. Mnohé podniky zaostávají
v plnění efektivnosti zahraničního
obchodu. Objemové ukazatele jsou stále v příliš
vysoké míře dosahovány cestami extenzivního
růstu.
Další přetrvávání těchto
nedostatků nelze tolerovat. V tom se shodli při
svých jednáních poslanci všech výborů
České národní rady. Nízká
kvalita výroby a způsobů jejího dosažení
by zákonitě vedla k prohlubování disproporcí
v užití vyrobené produkce. Vysoká materiálová
a energetická spotřeba spolu s nízkou produktivitou
práce by nepříznivě ovlivnila tvorbu
národního důchodu. Ve svých důsledcích
by tyto negativní vlivy podvázaly naše záměry
v sociální oblasti.
Všechny naše výbory spolu s resorty jsou si plně
vědomy těchto skutečnosti i důsledků,
které by z toho vyplynuly. Hledají a budou hledat
cesty, jak zajistit všude skutečnou intenzifikaci
národního hospodářství, jak
prosadit režim hospodárnosti v celé naší
společnosti.
Soudružky a soudruzi, když jsme shrnuli výsledky
jednání našich výborů dospěli
jsme k závěru, že projednaly téze vládního
programu a informace jednotlivých ministrů odpovědně
a neopomenuly žádnou oblast společenského
života, která je rozhodující pro náš
další úspěšný rozvoj.
Naše výbory se zabývaly otázkami zdokonalení
plánovitého řízení naší
ekonomiky, důsledným uplatňováním
chozrasčotu, investiční výstavbou
a modernizací jednotlivých odvětví,
rozhodujícími otázkami zemědělství,
lesnictví a vodního hospodářství.
Z hlediska potřeb současné společnosti
se zabývaly problémem druhotných surovin,
tvorby a ochrany životního prostředí,
důležitými oblastními problémy
i otázkami vědy, školství, kultury a
výchovy v celé jejich současné šíři,
stejně tak jako otázkami rozšiřování
socialistické demokracie, zvyšování
účasti pracujících na plnění
rozhodujících úkolů, které
vyplynuly ze závěrů - XVII. sjezdu KSČ.
Jsem přesvědčena, že o všech těchto
i dalších důležitých problémech
a úkolech bude dnes hovořit ve svém vystoupení
předseda Klubu komunistických poslanců České
národní rady, představitelé klubů
ostatních politických stran a organizací
Národní fronty i zástupci jednotlivých
výborů České národní
rady.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, ještě několik
slov k činnosti národních výborů,
protože se bezprostředně dotýká
většiny oblastí našeho společenského
života a rozhoduje o spokojenosti či nespokojenosti
našich občanů.
práci národních výborů v uplynulém
období věnovala vláda České
socialistické republiky a spolu s ní Česká
národní rada velkou pozornost. Ocenili jsme úspěchy,
dosažené v rozvoji a vybavení měst a
obcí. Zvýšila se autorita národních
výborů a v mnoha místech se výrazně
zkvalitnila jejich činnost.
Jsme si však vědomi, že dosud existují
oprávněné stížnosti na nedostatečnou
péči o bytový fond, na nízkou kvalitu
a úzký okruh služeb, na nedostatečnou
čistotu mnohých míst, na problémy
v dopravě a často - bohužel - i na špatný,
necitlivý poměr k lidem.
Jsme přesvědčeni, že vláda a
samy národní výbory se s těmito nedostatky
vypořádají a že v nastávajícím
období dále zlepší zejména ty
činnosti, které rozhodují o spokojenosti
lidí.
V této souvislosti bych chtěla zdůraznit,
že úkoly přijaté ke zdokonalení
činnosti národních výborů 6.
zasedáním ústředního výboru
KSČ v roce 1982 nepozbyly nic ze své platnosti.
Život ukazuje, že je a stále bude co zlepšovat
a že se nikdy nesmíme spokojit s dosaženým
stavem věcí.
V současné době je např. vysoce aktuální,
aby národní výbory mobilizovaly síly
k vyrovnání určitého zpoždění
v plnění letošních úkolů
volebních programů Národní fronty,
zvláště v akci Z Jsem přesvědčena,
že vláda České socialistické
republiky se bude zabývat problémy činnosti
národních výborů systematicky a s
ještě větším důrazem než
v minulosti. Že bude odstraňovat tam, kde je to možné,
objektivní překážky v práci národních
výborů, a to v okruhu působnosti všech
resortů. Že bude dále zjednodušovat administrativu,
likvidovat papírování a byrokratismus. Musíme
vidět, že zvláště v práci
národních výborů je člověk
a péče o jeho šťastný život
přední povinností nás všech a
jeho spokojenost jediným měřítkem
našich úspěchů.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, před
vládou České socialistické republiky
a před Českou národní radou jsou velice
náročné a složité úkoly,
jejichž splnění si vyžádá
mnoho úsilí, odpovědnosti a trpělivé
práce.
Stojí před námi především
úkol podstatně zkvalitnit řídící
a kontrolní činnost, ovlivnit myšlení
všech pracujících, rozvinout jejich aktivitu
a účinně využít pro urychlování
hospodářského a sociálního
rozvoje naší společnosti.
Zásadní změny nemůžeme však
uskutečnit zastaralými metodami a překonanými
formami práce. Všechny úkoly, o nichž
dnes hovoříme, můžeme splnit jen tehdy,
budeme-li žít v míru, pracovat v klidu pro
naši vlast a s radostí vychovávat naše
děti a vnuky. Věnujme proto úkolu ubránit
mír všechny své síly. Mějme stále
na paměti, jak úzce naše práce zde souvisí
se zachováním života na zemi.
Jsme přesvědčeni, že vláda ČSR
se vyrovná se všemi obtížnými úkoly
a problémy, které ji čekají v příštích
5 letech. Chtěla bych jménem všech výborů
ČNR ujistit soudruha Korčáka a všechny
soudruhy ministry, že budeme podporovat úsilí
vlády o další rozvoj naší České
a Československé socialistické republiky.
Jménem všech výborů ČNR doporučuji,
abychom po projednání programového prohlášení
vyslovili vládě ČSR plnou důvěru
a plnou podporu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný,
CSc.: Děkuji soudružce Jarošové za
podání zpravodajské zprávy.
Soudružky a soudruzi, v závěru našeho
jednání o programovém prohlášení
vlády přijme ČNR usnesení. Doporučujeme,
aby pro přípravu návrhu usnesení byla
zvolena návrhová komise v následujícím
složení: poslankyně Marie Jarošová
jako předsedkyně, poslanci Jiří Fleyberk,
Jaroslav Karbas, Alois Skoupý a Jan Uřičář.
Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky
nebo jiné doplňky či náměty?
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí se zvolením návrhové
komise v uvedeném složení, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Nikdo.
Tím jsme zvolili návrhovou komisi a prosím
její členy, aby se sešli a pracovali podle
pokynů soudružky Jarošové.
Soudružky a soudruzi, do diskuse se připravilo 14
řečníků poslanci a poslankyně
Josef Mečl, Václav Pudil, Oldřich Voleník,
Jan Koláčný, Miloslav Vacík, Marcela
Černá, Josef Kaňa, Břetislav Vařečka,
Václav Běžel, Oldřich Burský,
Miroslava Němcová, Vasil Mohorita, Bohuslav Olšan
a Bohumír Rosický.
Nyní přerušíme naše jednání
na 30 minut. Budeme pokračovat v 11 hodin rozpravou o programovém
prohlášení vlády České
socialistické republiky, jako první vystoupí
poslanec Josef Mečl.
/Schůze byla přerušena v 10.30 hodin a znovu
zahájena v 11.00 hodin./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný,
CSc.: Soudružky a soudruzi, zaujměte, prosím,
místa, budeme pokračovat v jednání.
Zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady, budeme pokračovat rozpravou.
Jako první vystoupí poslanec Josef Mečl,
připraví se poslanec Václav Pudil.
Poslanec prof. JUDr. Josef Mečl, CSc.: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
v politické zprávě byl vyjádřen
na XVII. sjezdu naší strany i v projevu soudruha Gustáva
Husáka při přijetí předsednictva
České národní rady a vlády
České socialistické republiky na Pražském
hradě požadavek upevňování právního
řádu a zdokonalování zákonodárné
činnosti. O tomto požadavku - již jako o úkolu
vlády - hovořil před chvílí
předseda vlády České socialistické
republiky soudruh Korčák.
Při zabezpečování jednoho ze stěžejních
úkolů České národní
rady, jímž je zdokonalování našeho
právního řádu, se musíme zamyslet
nad určitými otázkami, které mají
podstatný vliv na zákonodárnou činnost.
Jednou z takových otázek je koncepčnost a
plánování legislativních úkolů.
Podle mého názoru dozrály podmínky
pro to, aby Česká národní rada spolu
s vládou projednaly legislativní záměry
na celé volební období. Nejde přitom
o plán v obvyklém smyslu. Povaha legislativní
práce je již taková, že nevylučuje,
aby se příprava zákona vyvinula časově
jinak, než se původně předpokládalo.
To ještě samo o sobě nemusí být
hodnoceno negativně.
Kvalitě legislativního procesu, a tím i právního
řádu - by však prospělo mít výhled
legislativních úkolů na celé volební
období a z něho každoročně, podle
rozpracovanosti, odvozovat v úzké součinnosti
s vládou jako navrhovatelem většiny zákonů
již relativně přesné jednoroční
pracovní plány.
Se zdokonalováním zákonodárné
činnosti souvisí rozšiřování
účasti občanů na přípravě
zákonů. Přitom se dostává do
popředí faktor času. Je proto třeba,
aby se brala v úvahu i tato stránka zákonodárného
procesu a návrhy zákonů byly předkládány
tak, aby s nimi poslanci mohli účinně pracovat
mezi voliči ve volebních obvodech, aby mohli návrhy
zákonů konzultovat s orgány Národní
fronty, společenskými organizacemi a zejména
s národními výbory. Dosáhneme tak
toho, že poslanci budou důkladně připraveni
na projednávání ve výborech i na jednání
ve schůzích České národní
rady.
Stojí za povšimnutí, že za sedmnáct
let bylo u nás vydáno asi sedm tisíc obecně
závazných právních předpisů.
Z toho je šest procent zákonů, zatímco
téměř 94 % jsou odvozené prováděcí
předpisy. Z nich asi 70 % jsou právní předpisy
jen registrované.
Z toho je zřejmé, že problém přemíry
předpisů, na který znovu poukázal
XVII. sjezd, není v počtu zákonů,
nýbrž v prováděcích, zejména
registrovaných, předpisech. Nadto počet směrnic,
instrukcí, pokynů a jiných vnitřních
předpisů je vůbec těžko zjistitelný.
Jimi se však povětšinou řídí
praxe, přičemž nejsou účinné
záruky - a v těchto podmínkách je
lze i těžko vytvořit že tyto různé
pokyny a instrukce nerozmělňují platné
zákony a nenarušují svrchovanost zákona.
Zde nás - poslance a orgány České
národní rady - čeká mnoho práce.
Půjde o to, abychom ve výborech soustavně
podporovali všechna opatření vlády,
směřující k prosazení racionálního
postupu při tvorbě a využívání
právních nástrojů řízení,
nespokojovali se například - právě
u tzv. registrovaných předpisů a vnitřních
instrukcí - pouze s novými seznamy těchto
předpisů, ale důsledně trvali na podstatném
snižování jejich počtu.
Jedním z prostředků k docílení
uspokojivých výsledků ve snižování
nadměrného počtu předpisů by
se mohlo stát provádění pohotových
analýz účinnosti právního řádu
v souvislosti s projednáváním vybraných
otázek z různých oblastí života
naší společnosti v orgánech České
národní rady.
Pokládám za nezbytné ve spolupráci
s ministerstvy, ale také s generální prokuraturou,
nalézt vhodné formy, jak v rámci omezování
administrativní náročnosti docílit
snížení počtu neracionálních
předpisů, a jsem přesvědčen,
že společným úsilím dosáhneme
i na tomto úseku zásadního obratu.
Jako zákonodárný sbor bychom se spolu s vládou
napříště měli více zaměřit
na obsah návrhů zákonů, nařízení
vlády a vyhlášek, aby byly obsahově
takové, že další akty, vydávané
ministerstvy, středními a nižšími
články řízení, bude možno
podstatně omezit.
Funkcí předpisů by nemělo být,
jak tomu fakticky bývá v hospodářském
řízení, určovat téměř
každý krok v činnosti podniků, přetěžovat
řízení množstvím procedur, stanovisek,
vyjadřování a povolování. Přitom
takové předpisy současně umožňují
setrvávání výroby na úrovni
nízkých parametrů. Místo toho zákony
a další právní předpisy musí
určovat náročné podmínky hospodaření,
které budou podniky vést k tomu, aby iniciativně
dosahovaly efektivních výsledků. Jde o to,
aby spolu s ekonomickými nástroji stimulovaly pozitivní
jednání a nekladly mu překážky.
Tím se ovšem zakládají podstatně
zvýšené nároky jak na naši vlastní
práci, tak i na práci výkonných orgánů.
Jde o to, aby naše zákony i další obecně
závazné právní předpisy byly
kvalitnější než dosud, důsledně
podporovali linii XVII. sjezdu - urychlit hospodářský
a sociální rozvoj.
Rovněž praktická činnost orgánů
státní správy se musí opírat
především o zákon, což je významné
jak z hlediska občanů, tak i z hlediska ústavnosti,
socialistické zákonnosti a v neposlední řadě
i řízení hospodářského
a sociálního rozvoje.
Vyplývá z toho mimo jiné, že i v kontrole
dodržování socialistické zákonnosti
bychom měli rozšířit dosavadní
přístupy, které někdy příliš
jednostranné směřují spíše
k hodnocení dodržování předpisů
trestněprávního charakteru. Socialistickou
zákonnost je správné chápat jako dodržování
a účinnost právních předpisů
nejen na úseku trestním, ale i občanském,
rodinném, pracovněprávním a zvláště
správním a hospodářském, kde
zejména kvete plejáda předpisů nejnižší
právní síly i předpisů interních,
působících bezprostředně na
praxi.
Soudružky a soudruzi, jednání XVII. sjezdu
opět zdůraznilo úlohu zákonodárných
sborů a vytyčilo úkol zkvalitňovat
zákonodárnou činnost. XVII. sjezd tak připomněl
autoritu zákona v čs. právním řádu,
protože od ní se odvíjí též
zdokonalování našeho socialistického
práva.
Nový přístup ke zdokonalování
našeho právního řádu tak, jak
ho formuloval XVII. sjezd, usnadní i naše úkoly
při upevňování právního
vědomí občanů.
Že za trestným činem následuje trest,
to pochopí prakticky každý, a narušitelů
bude tím méně, čím více
vzroste obecně povědomí, že trest nezbytně
nastoupí. Méně jasné je občanům,
jaká jsou jejich skutečná práva a
povinnost v jiných právních sférách,
v takových praktických záležitostech,
jako jsou bydlení, služby, výstavba rodinného
domku, provoz na silnicích atd. Myslím, že
tady je právní vědomí občanů
do značné míry dezorientováno právě
tím nepřehledným množstvím předpisů,
o nichž jsem se již zmínil. Jsem přesvědčen,
že čím přehlednější,
jasnější, dokonalejší bude náš
právní řád, tím lepší
budou podmínky i pro účinnou právní
výchovu a tím lépe budeme uplatňovat
socialistickou zákonnost jako leninský princip řízení
společnosti a postavení organizací a občana
ve společnosti.
Chtěl jsem zdůraznit, že prakticky všechny
závěry sjezdu se tak či onak dotýkají
stylu a metod práce státních orgánů,
týkají se tedy stejně nás, jako i
ústředních orgánů republiky.
Neobyčejně náročné úkoly
v ekonomice i v sociálním rozvoji nás musí
vést k tomu, abychom o socialistickém právu
uvažovali jako o jednom ze základních efektivním
nástrojů pro řízení společenských
přeměn, jako o nástroji, který ponechává
potřebné místo pro iniciativu, ekonomické
metody řízení a přitom chrání
základní principy socialismu, a z tohoto hlediska
abychom také právní nástroje racionálně
a realisticky využívali v řízení,
ve správě a v organizaci života naší
společnosti.