O přiznání, zamítnutí a odnětí
této dávky rozhoduje s konečnou platností
Ústřední národní pojišťovna,
protože zvýšení pro bezmocnost je dávkou
dobrovolnou. Tak tomu je od 1. 10. 1941 i v pojištění
pensijním, odkud je tato dávka převzata.
Tato forma se velmi osvědčila a způsobila,
že všechny případy jsou posuzovány
nositelem pojištění stejně a neodvisle
na individuálním posudku jednotlivého lékaře
(na př. soudního znalce). Také definice bezmocnosti,
t. j. že bezmocnou je osoba, která potřebuje
"ošetření a obsluhy jinou osobou",
je převzata z pensijního zákona. Dříve
bylo v této definici vedle slov "ošetření
a obsluhy" ještě "pomoci". Toto slovo
bylo novelou č. 316/41 Sb. vypuštěno, neboť
mnohdy působilo, že tato podmínka nebyla splněna
současně s oběma dalšími a dávka
nemohla být přiznána. Proto byla ponechána
jen slova "ošetření a obsluha", při
čemž pojem ošetření jest vykládán
nejen jako lékařské ošetření,
nýbrž i jako jakákoliv pomoc a přispění
třetí osobou.
Na rozdíl od dosavadního právního
stavu lze nyní pro bezmocnost zvýšit všechny
důchody; jen důchody sirotčí lze zvýšiti
teprve od sedmého roku oprávněného
dítěte. Výchovné podle § 68 lze
pro bezmocnost rovněž zvýšiti.
Je nepochybné, že výbavné bylo v důchodové
části národního pojištění
ponecháno jen proto, že v nemocenské části
není pro ně úhrady a zákon o rodinných
přídavcích, kam vlastně dávka
patří, jako dávka populační,
nelze měniti zákonem o národním pojištění.
Proto z důvodu tradice byla ponechána mezi dávkami
pojištění důchodového. Důsledně
pak se na ni vztahují ustanovení § 61, odst.
1 o podmínkách nároku. Je lhostejno, který
z manželů podmínku nároku splňuje,
zda manžel či manželka. Splňují-li
podmínku nároku oba, obdrží výbavné
manželka. Opětovná výplata výbavného
je připuštěna při novém sňatku
až po uplynutí tří let. Výše
výbavného je valorisována podstatněji
nežli v dosavadním dělnickém pojištění.
V pojištění pensijním zůstává
tato dávka na výši průměru dosud
vyplácených částek.
Konstrukce důchodů národního pojištění
byla tvořena zcela odlišně od dřívějších
konstrukcí. Dosavadní pojišťovací
systémy počítaly s neměnnou prémií
odstupňovanou podle tříd služného
a konstruovaly důchody jako důchody stoupající
počtem pojištěných let. Tím vznikala
nutnost kapitálové akumulace, neboť stoupající
nároky pojištěnců vyžadovaly vytvoření
kapitálových reserv. Naproti tomu systém,
zvolený v národním pojištění,
počítá se stabilitou vydání.
Proto zvolený systém dává důchody,
které nestoupají odslouženou dobou buď
vůbec (do 20 let pojištění) nebo po
dlouhé době pojištění a ve vyšším
věku (po 60. roce věku) celkem málo. Jedině
v preferovaných zaměstnáních (v hornictví)
stoupá důchod se stoupáním počtu
odsloužených let význačněji.
Výše odškodnění se řídí
především výší ztraceného
výdělku, takže doba pojištění
má celkem podstatně menší vliv na výši
důchodu, nežli tomu bylo doposud a počáteční
příjmy pojištěncovy po delší
době pojištění jsou na výměru
důchodu vůbec bez vlivu.
Důchody jsou odstupňovány co do výše
důchodu podle vyměřovací základny,
která se zjišťuje u osob v pracovním poměru
z ročního průměru příjmů,
z pracovního poměru plynoucích, za posledních
5 po případě, je-li to výhodnější,
za posledních 10 let. U zemědělců
se vyhláškou stanoví fiktivní vyměřovací
základna podle rozsahu a oblasti zemědělského
hospodářství. Též u ostatních
samostatně výdělečně činných
osob vychází se z fiktivního příjmu,
jakého by dosáhl zaměstnanec, který
by mohl majitele živnosti v práci nahradit, zvýšeného
o čtvrtinu.
Uplatněním této zásady a zavedením
sociálního důchodu se dosáhne toho,
že důchody ve svém úhrnu - a tedy i
celková vydání důchodového
národního pojištění - průběhem
doby rychle nestoupají, což umožňuje opustit
dosavadní úhradový systém, spočívající
na tvorbě velikých kapitálových reserv,
a přejít k systému na delší řadu
let propočítaného rozvrhu, který tvoří
reservy podstatně menší jen v míře
nutné k vyrovnání hospodářských
výkyvů. Kromě toho dává takto
stanovená výměra důchodů i
po krátké době pojištění
důchody v slušné výši a nikoli,
jak tomu bylo doposud, ve výši snesitelné až
po delší době pojištění.
K odst. 1 - 3:
Konstrukce důchodu byla zvolena podobná jako v hornickém
pojištění, t. j. pevná základní
částka (8.400 Kčs), pohyblivá základní
částka (20% průměrného vyměřovacího
základu) a zvyšovací částky.
Do 20 let pojištění se zvyšovací
částky nijak neprojevují, protože jsou
paušalovány 8%. Teprve po 20. roce pojištění
zvyšují důchod. Účelem vyšších
zvyšovacích částek po 60. roce věku
je, aby udržovaly pojištěnce v zaměstnání
i po 60. roce věku. Nastává tím odklad
výplaty důchodu pro pojišťovnu a pojištěnec
získává další lepší
zvýšení svého starobního důchodu.
K odst. 4:
Tento odstavec obsahuje přepočítací
pravidlo pro pojištění přerušované.
Protože by tím byli poškozeni zaměstnanci
sezonní, bude pro ně vyhlášena jiná
úprava.
K odst. 5:
Průměrný roční výdělek
je termín v zákoně často se vyskytující.
Aby bylo usnadněno počítání
průměrného ročního výdělku,
počítají se jen celé kalendářní
roky, při čemž první rok vstupu do pojištění
a poslední rok před nápadem dávky
se nepočítají proto, že by administrativní
zjišťování průměru za zlomek
roku bylo zdlouhavé. U krátkých pojištění
počítá se tato kratší doba. Pro
případy, kde v krátké době
po účinnosti zákona pojištěnec
požádá, aby mu byl vyměřen důchod,
platí ustanovení § 267, odst. 3 a ve výjimečných
nečetných případech se uplatní
na ochranu nabytých práv § 268, odst. 1 a 2.
U pojištěnců, kteří vykáží
jen jediný rok pojištění nebo jen rok
vstupu do pojištění, bude vypočten průměr
z tohoto jediného roku po příp. kratší
doby. U dělnických zaměstnání
nastává někdy již od 45. roku věku
pokles mezd. Dělník ztrácí přibývajícím
věkem na výkonnosti a jeho průměrná
mzda klesá. Aby nedošlo k poškození při
důchodu, vypočte se důchod z průměru
vyměřovacích základů za 10
let, je-li výhodnější. Náhradní
doby se při stanovení průměru vynechávají,
aby neskreslovaly průměr požitků.
K odst. 6:
Podle zkušeností dosud získaných, nepatrný
počet zaměstnanců stane se invalidní
již v mladistvém věku do 21. let obvykle pro
tuberkulosu. Tito zaměstnanci zpravidla dostávají
jako mzdu vyživovací příspěvek
učňů nebo nízkou mzdu. Proto bylo
z úrazového pojištění převzato
ustanovení, že se jejich důchod vypočte
podle nejnižšího výdělku 21letého
plně placeného zaměstnance stejného
zaměstnání. Takto obdrží zaměstnanec
slušný důchod, kdežto v opačném
případě by dostal nepatrnou částku.
K odst. 7:
Protože pojistné činí 10% vyměřovacího
základu, jest u dobrovolně pokračujících
pojištěnců (i těch, kteří
dobrovolně pokračují placením pojistného
podle dosavadních předpisů) vyměřovacím
základem desetinásobek ročního pojistného.
K odst. 8:
V tomto odstavci omezuje se důchod horní hranicí
85% průměru a stanoví se minimum částkou
9600 Kčs ročně. Omezení horní
hranicí je nutné, aby pojištěnec nedostal
více při odchodu na odpočinek jako v aktivitě.
Nebylo by to sociálně odůvodněno.
K odst. 9:
Aby byla zamezena spekulace osob nově do pojištění
vstupujících (osob samostatně výdělečně
činných a jejich pomáhajících
členů rodiny), byly tyto osoby, které z nedbalosti
nebo ze zlomyslnosti se do pojištění včas
nebo alespoň půl roku před nápadem
dávky nepřihlásily, omezeny na důchod
ve výši 8400 Kčs ročně. Tato
ochrana je nutná vzhledem k tomu, že národní
pojištění je pojištěním
ipso iure, t. j. že všichni, kteří jsou
v § 2 vyjmenováni, jsou bez přihlášení
ode dne účinnosti zákona pojištěni
a v případě invalidity musel by jim býti
vyměřen důchod z vyměřovacího
základu dodatečně zjištěného
i když tyto osoby samy se do pojištění
nehlásily buď úmyslně nebo z nedbalosti.
Pojišťovna by neměla úhradu a bylo by
porušeno risikové společenství národního
pojištění.
K odst. 1 a 2:
Zákon připouští, aby starobní
nebo invalidní důchodce byl zaměstnán
a vydělal si méně než polovinu průměrného
ročního výdělku. Trvá-li takové
pojištění aspoň dva roky a vznikne-li
nárok na důchod z takového dalšího
pojištění, obdrží pojištěný
důchodce pouze zvýšení k dosavadnímu
důchodu o zvyšovací částky z
hlášeného ročního průměrného
výdělku. Stejné zvyšovací částky
obdrží poživatel odpočivných platů
z veřejných prostředků. V takovém
případě nelze vyměřit důchod
podle obecných pravidel, protože by důchodce
bral dvě základní částky. Je
to doplněk k ustanovení o souběhu důchodů
(§ 92). Účelem tohoto ustanovení je,
aby se zaměstnaným důchodcům dostalo
zvýšení důchodu za doby, ve kterých
dále pracovali a byli pojištěni. Je ovšem
třeba, aby důchodce prokázal nezpůsobilost
i k takovému dalšímu zaměstnání.
Pouhé opuštění zaměstnání
stačí u starobního důchodce, nikoliv
u příjemce důchodu invalidního.
Důchod manželky byl stanoven částkou
6000 Kčs ročně. Není to tedy důchod
v pravém slova smyslu, nýbrž příspěvek
na zvýšené náklady na obstarávání
domácnosti, které tu nutně vzniknou, stane-li
se manželka k výkonu prací nezpůsobilou.
K odst 4:
Důchod vdovský se vyvozuje jako je tomu dosud z
důchodu manželova, jen výměra důchodu
je jiná. Zatím co dříve činil
vdovský důchod polovinu nároku manželova,
nové schema dává kvalifikované vdově
důchod 70%. Kvalifikací je tu věk, invalidita
a péče o dítě. Není důvodu,
aby trvání manželství po delší
dobu samo o sobě dávalo nárok na 70%ní
důchod vdovský; důchod této vdovy
se vyměřuje proto toliko 50% důchodu manželova.
K odst. 5:
Toto ustanovení zajišťuje vdově nové
vyměření důchodu, jakmile vdova splní
některou z podmínek, které jí zajišťují
důchod vyšší. Vyšší důchod
jí bude ponechán, požívala-li zvýšený
důchod po dobu aspoň 5 let. Taková vdova
ztratila patrně již schopnost uplatnit se při
práci v kvalifikovaném zaměstnání
a proto se jí důchod ponechává.
K odst. 6:
Dělení důchodu mezi vdovu a rozloučenou
manželku bylo převzato z pensijního pojištění.
Nově bylo zavedeno dělení mezi vdovu a družku.
K odst. 7:
Také družce zajišťuje se při dělení
vdovského důchodu částka 8400 Kčs
ročně.
Pro sirotky se zavádí důchod ve výši
poloviny důchodu živitele bez ohledu na to, zda jde
o dítě jednostranně či oboustranně
osiřelé. Úhrn pozůstalostních
důchodů proti dosavadnímu stavu není
omezen.
Zde se stanoví rozsah pojistné povinnosti po stránce
osobní. Kdežto podle dřívějších
zákonů o úrazovém pojištění
bylo kriteriem pojistné povinnosti zaměstnání
v určitých, zákonem přesně
vypočtených druzích podniků, zakládá
pojistnou povinnost podle osnovy výkon všech prací
nebo služeb na základě smluveného poměru
pracovního, služebního nebo učňovského,
jakož i zaměstnání ve vlastnosti domáckého
dělníka zcela bez ohledu na druh podniku. Tím
je rozsah pojistné povinnosti, pokud se týká
zaměstnanců, podstatně rozšířen.
Dále rozšiřuje osnova okruh pojištěnců
o osoby, uvedené v § 2, odst. 1, písm. c),
totiž o spolupracující členy rodiny
osob samostatně výdělečně činných.
Tito rodinní příslušníci byli
dosud úrazově pojištěni jen v zemích
českých v podnicích zemědělských
a lesních.
Naproti tomu vylučuje osnova z úrazového
pojištění všechny veřejné
zaměstnance, pokud splňují podmínky
§ 7 osnovy, kdežto až dosud byli tito zaměstnanci
úrazově pojištěni, pokud byli zaměstnáni
v podnicích, podléhajících úrazové
pojistné povinnosti.
Dále vylučuje osnova shodně se zásadou
deliberovati podnikatele (zaměstnavatele) povinnosti k
náhradě škody z pojištění
všechny osoby samostatně výdělečně
činné, ačkoliv část těchto
osob, totiž samostatní zemědělci v zemích
českých, dosud úrazové pojistné
povinnosti podléhala; na ně je na přechodnou
dobu pamatováno v přechodných ustanoveních
(§ 272). Jinak se všem samostatným umožňuje
dobrovolné úrazové pojištění
[§ 143, odst. 1, písm. c)].
V odst. 2 je pamatováno na pojištění
zaměstnanců tuzemských podniků vyslaných
na práci do ciziny. Tato otázka byla doposud upravována
vzájemnostními úmluvami s cizími státy.
Poněvadž podle § 11, písm. c) osnovy jsou
osoby konající práce jen příležitostné
z pojistné povinnosti vyňaty, bylo nutno v odst.
3 se postarati o možnost odškodniti úrazy při
práci příležitostné, ježto
i v těchto případech jde o pracovní
výkon spojený s nebezpečím úrazu.
Tímto předpisem stanoví osnova, které
úrazy jsou úrazy pracovními a upravuje tím
rozsah pojištění po stránce věcné.
Případy uvedené v odst. 1, písm. a)
a b) se odškodňovaly již podle dosavadních
úrazových zákonů, případy
pod písm. c) byly v zemích českých
předmětem zákonného odškodnění
nebo aspoň t. zv. ochrany úrazového pojištění.
Pod pojmem "hromadné pomoci v zájmu celku"
se rozumí zvláště též pracovní
brigády, musí se však vždy jednati o pojištěnce
spadající do okruhu osob uvedených v §
76.
Osnova klade - stejně jako dosavadní právní
předpisy - nemoci z povolání na roveň
pracovním (podnikovým) úrazům. Z důvodů
systematických se tato právní zásada
výslovně opakuje v tomto zákoně a
příloha, obsahující seznam nemocí
z povolání, se stává jeho součástí
a nastupuje od jeho účinnosti na místo dosud
platného zákona č. 46/1947 Sb. o odškodnění
nemocí z povolání.
Ustanovení odst. 3 je nutné vzhledem k předpisu
§ 105, odst. 3 osnovy.
Toto ustanovení určuje odškodnění
při úrazech, které nezpůsobily smrt
pojištěnce vztahem ke ztrátě výdělečné
schopnosti, t. j. k rozsahu porušení tělesné
nebo duševní integrity následkem úrazu.
Osnova trvá tu na vyhraněném a v praxi i
v judikatuře již ustáleném pojmu ztráty
výdělečné schopnosti, pro jejíž
hodnocení je rozhodné - jak plyne z povahy věci
- posouzení lékařské. Tato ztráta
výdělečné schopnosti neznamená,
resp. nemusí znamenati skutečnou ztrátu na
výdělku, která je podmínkou invalidního
důchodu podle § 63 osnovy. Osnova zavádí
zcela nově jako důvod pro odškodnění
také zohyždění způsobené
úrazem, při čemž se po případě
nevylučuje ani odškodnění zohyždění
samého, které sice nesnižuje přímo
výdělečnou schopnost, ztěžuje
však postiženému dosáhnouti zaměstnání,
v němž by mohl plně uplatniti své dosavadní
pracovní schopnosti.
Smrtí pojištěnce následkem úrazu,
úplnou nebo částečnou ztrátou
výdělečné schopnosti a zohyžděním
vymezuje tedy osnova pojem škody, na kterou se vztahuje odškodnění
zmíněné v § 76.
Zde se vylučují z odškodnění
úrazy se ztrátou výdělečné
schopnosti nepřesahující 10%. Při
ztrátě aspoň 10%, avšak méně
než 20% přiznává osnova jen jednorázové
úrazové odškodné. Ve všech ostatních
případech, t. j. při ztrátě
aspoň 20% výdělečné schopnosti,
přiznává osnova nárok na úrazový
důchod.
Tím přihlíží osnova k názorům
uplatňovaným již dávno v teorii úrazového
pojištění a uskutečněným
v řadě moderních cizozemských zákonů,
podle nichž nižší stupně ztráty
výdělečné způsobilosti neznamenají
újmu na výdělku a proto nemají býti
odškodněny buď vůbec nebo nikoliv důchodem.
Tyto předpisy stanoví výši úrazového
důchodu a jednorázového úrazového
odškodného.
Bylo nutno pamatovati na úpravu dávek, která
vyplývá z následných změn týkajících
se stupně ztráty výdělečné
schopnosti.
Při změně, která nastane ve stupni
ztráty výdělečné schopnosti
v případech, kde byl přiznán důchod,
je nutno o nároku na odškodnění rozhodnouti
znova. To znamená, že při zvýšení
stupně této ztráty se přizná
důchod vyšší, kdežto při snížení
může býti buď přiznán důchod
nižší nebo jen jednorázové odškodné
nebo se nárok na odškodnění pro budoucnost
zamítne.
Tam, kde byl nárok na odškodnění zamítnut
proto, že stupeň ztráty nedosahoval 10% nebo
bylo vyplaceno jednorázové odškodné
(odst. 2), přizná se důchod pouze tehdy,
činí-li stupeň ztráty při zhoršení
následků úrazu aspoň 20%.
Je nutno pamatovati také na případy, kdy
pojištěnec utrpí po sobě několik
úrazů, u nichž ztráta výdělečné
schopnosti nedosahuje stupně, který zakládá
odškodňovací povinnost, t. j. aspoň
10%. Poněvadž u několika takových úrazů
po sobě následujících by poškozený
nedostal náhradu vůbec, upravuje tento paragraf
způsob odškodnění, při čemž
pamatuje jednak na případy, kdy nevznikl nárok
na odškodnění, jednak na případy,
kde při dřívějších úrazech
bylo poskytnuto odbytné.
Toto ustanovení řeší souběh nároků
na úrazový důchod s nárokem na důchod
invalidní nebo starobní odchylně od dosavadní
právní úpravy. Odchylka vyplývá
ze samotného včlenění úrazového
pojištění, které bylo dosud samostatné,
do národního pojištění důchodového.
Při odpočívání úrazového
důchodu se zvyšuje důchod starobní (invalidní)
o částky, které byly stanoveny tak, aby spolu
se starobním (invalidním) důchodem se přibližně
vyrovnaly příslušné výši
úrazového důchodu. Zde se také stanoví
minimum takto upraveného důchodu, které se
rovná úrazovému důchodu podle §
82, jakož i maximum, které se shoduje s nejvyšší
výměrou důchodu starobního (invalidního)
vzhledem k průměrnému ročnímu
výdělku (§ 71).
Ve shodě se zásadou, že podstatou odškodnění
za pracovní úrazy je náhrada škody,
přiznává osnova nárok na jednorázové
odškodné všem vdovám, tedy i těm,
které nesplňují podmínky pro přiznání
vdovského důchodu podle § 65. Z ostatních
pozůstalých pak pouze družkám, které
splňují podmínky § 66 a jednostranně
i oboustranně osiřelým dětem zemřelého.
Omezení na tyto osoby vyplývá z hlavních
zásad celého národního pojištění,
které také v důchodovém pojištění
v užším smyslu nepřiznává
dávky (s výjimkou sociálního důchodu)
jiným pozůstalým.
V odst. 3 je upraveno zvýšení důchodu
vdovského, družky a sirotčího, jsou-li
zároveň splněny podmínky nároků
na ně i na úrazové odškodnění.
Poněvadž někdy je pro důchodce lépe,
vyplatí-li se mu místo pravidelných měsíčních
výplat důchodu hodnota budoucích důchodových
splátek najednou, zejména tam, kde půjde
o lepší existenční zajištění
(otevření živnosti, možnost vhodných
investic a pod.), umožňuje osnova výplatu hodnoty
důchodu buď zcela nebo částečně.
Tuto možnost vylučuje u vyšších stupňů
ztráty výdělečné schopnosti
(větší než 45%), neboť u těchto
případů je podle zkušeností sociálnější
vypláceti pravidelné měsíční
splátky důchodu vzhledem k tomu, že pro značnou
invaliditu důchodcovu není možno již předpokládati
úspěšné splnění účelu
výplaty odbytného.
Podrobnosti budou stanoveny směrnicemi Ústřední
národní pojišťovny, které schvalují
ministerstva sociální péče a financí.
Po přiznání tohoto odbytného každé
další posuzování úrazového
odškodnění - tedy jak podle § 84, odst.
1 (změna stupně výdělečné
schopnosti) tak podle § 85 (nový úraz) - vychází
pak z předpokladu, že zraněný je výdělečně
schopen jen tak, jak to odpovídá zbývajícímu
důchodu po výplatě odbytného.
Účelem tohoto ustanovení je zabezpečit
aspoň sustentačním minimem všechny potřebné
československé občany, kteří
pracovali a už nejsou schopni výdělku pro stáří
nebo invaliditu a nemají nárok na důchod
podle ostatních ustanovení tohoto zákona,
buď ze nesplnili všechny podmínky nebo nemohli
být pojištěni podle tohoto zákona, protože
v den jeho účinnosti nebyli už práce
schopni. Národní pojištění nechce
vyloučit ze sociálního zabezpečení
ani tyto osoby, naopak hodlá se více méně
jednou pro vždy vyrovnat s otázkou zabezpečení
zestárlých a práce neschopných osob.
Až dosud při vzniku jak pensijního tak invalidního
a starobního pojištění byly nejen osoby
neschopné již zaměstnání, nýbrž
i zaměstnanci vyššího věku (od
55 let) vylučováni z pojištění
s ohledem na přílišné finanční
zatížení generacemi stárnoucích
na úkor generací mladších. Těmto
osobám byly pak přiznávány státní
starobní podpory podle zákona č. 43/1929
Sb., který zavedením sociálního důchodu
pozbude svého smyslu a proto i podle § 273 platnosti.
Ustanovením o sociálním důchodu přebírá
Ústřední národní pojišťovna
prakticky téměř všechny finanční
náklady na chudinskou péči dosud nerovnoměrně
a některými komunami a charitativními zařízeními
s velkými obtížemi opatřovanou. Po uzákonění
tohoto ustanovení stanou se mnohé podpůrné
fondy a podobná zařízení zbytečnými
anebo budou moci poskytovati v zřetele hodných případech
nadlepšení tohoto sociálního důchodu;
pro starobince a jiné podobné ústavy bude
pak sociální důchod jejich chovanců
někdy i dostatečným příspěvkem
k úhradě režie. Sociální důchod
nahrazuje zároveň dosavadní instituci vdoveckého
důchodu a důchodu pro pozůstalé rodiče
a pozůstalé sestry a dcery po pojištěnci,
neboť i jim byly tyto důchody přiznávány
jen v případech potřebnosti a neschopnosti
k výdělku.
K odst. 1:
Sociální důchod se přiznává
jako právní nárok všem státním
občanům československým, kteří
prokáží, že pracovali jako zaměstnanci
nebo jako osoby samostatně výdělečně
činné. Nebylo by účelné právní
nárok konstituovat pro všechny osoby vůbec,
aby bylo možno vyloučit z požitku tohoto důchodu
podle uvážení asociální typy
jako povaleče, tuláky a podobná individua
štítící se práce. Vymezit pak
s dostatečnou přesností tyto případy
v zákoně samém a vyloučit pouze je
z právního nároku, je příliš
nesnadné a proto byla zvolena fakultativní forma
pro sociální důchod pro tyto osoby v odst.
5.
Další podmínkou je věk 65 let nebo nezpůsobilost
k jakékoliv výdělečné činnosti
a nad to ještě potřebnost. Je účelem
tohoto ustanovení, aby z požitku sociálního
důchodu byl vyloučen každý, kdo má
jakýkoliv důchod z národního pojištění
(tedy i důchod úrazový) nebo z veřejného
zaopatření.
K odst. 2:
Za stejných podmínek jako v odst. 1 bude přiznán
důchod vdovám. Nebylo by spravedlivé, aby
vdova po osobě, která požívala sociálního
důchodu, neobdržela také sociální
důchod, splňuje-li podmínky odst. 1. Takové
vdovy musily býti zvláště v zákoně
uvedeny, neboť nemohou všechny prokázati, že
pracovaly způsobem zakládajícím pojistnou
povinnost.
K odst. 3:
Oboustranní sirotci rovněž nemohou prokázati,
že pracovali způsobem, který zakládá
pojistnou povinnost, proto i tito jsou zvláště
v zákoně uváděni. Sociální
důchod se jim přizná jako dávka povinná
do 16 let věku a výplata může býti
prodloužena za stejných podmínek jako důchod
sirotčí.
K odst. 4:
Z právního nároku na sociální
důchod byly vyloučeny ty osoby, které nemohou
prokázati, že pracovaly jako zaměstnanci nebo
osoby samostatně výdělečně
činné. Přece však mohou nastati případy,
že bude sociálně odůvodněno,
aby i takové osoby dostaly sociální důchod.
Proto byla volena fakultativní forma dávky takové
osoby.
K odst 5:
Ve všech shora uvedených případech je
podmínkou přiznání potřebnost.
Sudidlem potřebnosti je nedostatek příjmu
zabezpečujícího žadatelovu obživu;
možnost restriktivního výkladu omezuje zásada,
že při zkoumání potřebnosti se
bere zřetel k výdělečným, osobním
a rodinným poměrům a k dobytnosti pohledávky
na výživu, nepřihlíží se
však k alimentačním povinnostem osob s nedostatečnými
příjmy.
Proto též platí zvláštní
úprava pro výměnkáře na malých
usedlostech. V takovém případě není
pobírání výměnku na závadu,
zřekne-li se výměnkář, třebas
na úplatu, výměnkářských
dávek až do dvou třetin hodnoty sociálního
důchodu. Účelem je snížiti pro
malá hospodářství břemeno výměnku.
K odst. 6:
Výše sociálního důchodu byla
stanovena ve výši pevné části
- základní částky - u sirotků
ve výši minima sirotčího důchodu
-, aby vyhlídka na získání sociálního
důchodu neodváděla pojištěnce
od včasného a poctivého hlášení
k pojištění. Dalším zmírněním
podmínek sociálního důchodu je ustanovení,
že malý pravidelný příjem (výživu
dostatečně nezabezpečující)
není na závadu přiznání sociálního
důchodu; neboť stanoví, že o takový
příjem může Ústřední
národní pojišťovna pouze snížiti
výměru tohoto důchodu, nikoliv však
pod 3.600.- Kčs ročně.
K odst. 7:
Pro manželskou dvojici nebo pro soužití s družkou,
jsou-li oba oprávněni k požitku důchodu,
činí důchod 12.600.- Kčs. Důchod
se téže osobě vyplácí jen jednou,
i když snad splňuje podmínky podle několika
ustanovení.
O celém tomto souboru, který jedná o společných
ustanoveních o dávkách důchodových,
je po formální stránce především
říci, že na rozdíl od dosavadního
platného práva, pojednává tato osnova
o vzniku a zániku nároků na jednotlivé
dávky najednou, vyslovujíc zásadu a uvádějíc
dále jen ustanovení, která se z ní
vymykají. Po věcné stránce jest pak
uvésti:
K odst. 1:
Až dosud ve všech zákonech o důchodovém
pojištění byly pro vznik nároků
na dávky kladeny tři základní podmínky:
1. aby byla získána čekací doba,
2. aby byly splněny podmínky, které zákon
stanoví pro nápad jednotlivé dávky,
3. aby byly zachovány nároky z pojištění.
Tuto třetí podmínku zahrnuje tato osnova
do ustanovení § 61 zároveň s ustanovením
o čekací době. Proto vedle § 61 zůstává
v této osnově jen ustanovení o nápadu
dávky. Definicí v odstavci prvém vylučuje
se dosavadní spornost otázky, co to je nápad
dávky a kdy nastává. S tím souvisí
i jednoznačné řešení počátku
výplaty důchodu v § 105 a § 106.
K odst. 2:
Poněvadž v případě invalidního
důchodu mohlo by býti sporné, co je časově
poslední podmínkou nároku na důchod
invalidní, jest zde výslovně řešeno,
kdy v jednotlivých případech nárok
na invalidní důchod zaniká.
K odst. 3:
Tento odstavec má všeobecnou klausuli převzatou
z dosavadních ustanovení o invalidním důchodu
(§§ 19 zákona č. 26/1929 Sb., 110 zák.
č. 221/1924 Sb., 10 zák. č. 44/1947 Sb.).