K odst. 1:
Zásada uvedená v tomto odstavci koresponduje s ustanovením
předchozího paragrafu o vzniku nároku. Poněvadž
nárok na důchod je osobním právem,
zaniká nárok na něj ovšem i odpadnutím
osoby důchodcovy. Tam, kde zákon připouští
z hořejších zásad výjimku, je
tato výjimka obsažena v příslušném
ustanovení. (Na př. výplata sirotčího
důchodu přes 16. rok věku § 67, odst.
7.) Také pro zvýšení důchodů
podle § 69 platí ustanovení věty prvé
o zániku nároku.
K odst. 2 - 5:
V těchto odstavcích jsou uvedeny speciální
důvody zániku jednotlivých dávek.
Podstatně vyšší výměry důchodů
a vysoké vyměřovací základy
nepřipouštějí z důvodů
sociální účelnosti, aby při
souběhu několika příjmů, z
nichž aspoň jeden plyne z národního
důchodového pojištění, zůstal
přiznaný důchod za všech okolností
bez jakéhokoli omezení. I v dosavadním sociálně
pojišťovacím zákonodárství
známe krácení při konkurenci invalidního
a starobního důchodu s důchodem úrazovým
a v pensijním pojištění nad to při
konkurenci s výdělkem. Ustanovení tohoto
paragrafu řeší tuto otázku jednotlivě
a vychází při tom ze dvou zásad:
1. Pod určitou mez, kterou tvoří průměrný
výdělek, na jehož podkladě byl důchod
vyměřen, se důchod nekrátí.
2. Krácení se provádí polovinou částky,
která přesahuje mez, nejvýše však
o polovinu menšího důchodu při souběhu
důchodů a o polovinu výdělku při
souběhu důchodu s výdělkem. Při
této konkurenci se přihlíží pouze
k důchodům podle tohoto zákona, k zaopatřovacím
(odpočivným) požitkům z veřejného
zaopatření (na př. státní pense)
a k příjmům z výdělečné
činnosti, tedy nikoliv na př. k bezpracným
důchodům na základě soukromoprávní
smlouvy nebo k výnosu z majetku a pod. Souběh důchodů
podle § 60 s úrazovým odškodněním
jest řešen v §§ 86 a 87.
Jde celkem o tři druhy souběhu a krácení
důchodů:
a) souběh důchodu podle tohoto zákona s požitky
z veřejného zaopatření. Obvykle půjde
o státní pensistku, která bude míti
nárok na vdovský důchod (státní
pensista by při přijetí nového zaměstnání
dostal jen zvyšovací částky podle §
42, odst. 2);
b) souběh důchodu invalidního nebo starobního
a vdovského. Jiný případ rovněž
nemůže nastati.
c) souběh důchodu s výdělkem. Připouští
se výdělečná činnost invalidních
a starobních důchodců a výdělečná
činnost vdovy a dáváme vdovský důchod
i tam, kde si vdova ponechá výdělečnou
činnost. Zejména u vdov je to sociálně
odůvodněno.
K odst. 1:
Tento odstavec řeší souběh důchodu
podle tohoto zákona s důchodem z veřejného
zaopatření. Jestliže na př. státní
pensistka s 26.000 Kčs pense, dostala vdovský důchod
podle tohoto zákona, vyměřený z výdělku
30.000 Kčs, ve výši 11.760 Kčs, krátí
se tento důchod o 3.880 Kčs, t. j. o polovinu částky
přesahující 30.000 Kčs.
K odst. 2:
Zde se řeší souběh dvou důchodů
podle tohoto zákona invalidního a vdovského.
K souběhu jiných důchodů prakticky
ani nemůže dojít. Setká-li se na př.
vdovský důchod, vyměřený z
průměrného výdělku 28.000 Kčs
ve výši 10.780 Kčs s vlastním invalidním
důchodem vdovy vyměřený z výdělku
24.000 Kčs ve výši 14.400 Kčs, nepřesahuje
úhrn důchodů vyšší z průměrných
výdělků, nemělo by dojíti tedy
ke krácení. Přece však se zkrátí
nižší důchod o 5.000 Kčs podle
poslední věty tohoto odstavce. Toto ustanovení
sleduje ten účel, aby k podstatnému krácení
docházelo jen při souběhu dvou vysokých
důchodů a při vysokém průměru
vyměřovacích základů. Částka
5.000 Kčs representuje část pevné
základní částky u obou setkavších
se důchodů a není důvodné,
aby se v takovém případě vyplácely
dvě základní částky.
K odst. 3:
Zde se řeší souběh důchodu s
výdělkem. Čím vyšší
výdělek, tím vyšší krácení,
nejvýše však o polovinu výdělku.
Setká-li se tedy vysoký výdělek na
př. 50.000 Kčs s vdovským důchodem
12.000 Kčs, nedojde k výplatě vdovského
důchodu vůbec. Naopak při nízkých
výdělcích nedojde ke značnému
krácení, po případě nedojde
ke krácení vůbec. Na př.: Vdova má
vdovský důchod 10.800 Kčs a vydělává
si 12.000 Kčs ročně; vdovský důchod
se zkrátí pouze o Kčs 2.400.-. Vdova by si
bez krácení důchodu mohla vydělati
částku 7.200 Kčs ročně. V obou
případech počne se však vypláceti
důchod ve vyměřené výši
nezkrácený, jakmile odpadne výdělek.
K odst. 4:
Protože výchovné a zvýšení
pro bezmocnost má zcela jinou povahu, resp. jde o účelové
zvýšení důchodu, bylo nutno při
krácení tyto složky důchodu vyloučiti.
Dále bylo dáno vdově s dětmi výhodnější
postavení než vdově bez dětí
nebo s dětmi zaopatřenými. Vdovám
s nezaopatřenými dětmi se snižuje krácení
o třetinu, takže ke krácení nedojde,
má-li vdova tři děti.
K odst. 5:
Obsahuje administrativní opatření, podle
něhož se bude postupovati při provádění
krácení důchodů podle předchozích
odstavců.
Z tohoto ustanovení, které je recepcí §
42, č. 2 pensijního zákona a obdobou §
134a sociálně pojišťovacího zákona,
plyne, že Ústřední národní
pojišťovna bude zásadně vyplácet
důchody do ciziny bez ohledu na to, zda důchodce
je cizinec nebo čs. občan; tyto důchody budou
však menší o jednu třetinu, t. j. o státní
příspěvek uhrazovaný podle §
137 státem. Podmínkou takovéto výplaty
důchodu do ciziny jest, že Ústřední
národní pojišťovna dala oprávněnému
předem souhlas k jeho pobytu v cizině. Nedá-li
souhlas, bude výplata důchodu odpočívat,
nárok na důchod však zůstane nedotčen.
Cizinci, jenž bude z republiky vyhoštěn, nebude
důchod vyplácen nikdy. Se zřetelem na nevyjasněné
mezinárodní poměry na poli sociálního
pojištění dává zákon ministru
možnost v mimořádných případech
jednat i odlišně od těchto ustanovení
se zřetelem na vzájemnost druhého státu.
Sociální důchod se do ciziny nevyplácí,
neboť jde zde o sociální péči
o občany usedlé v republice, nikoliv o občany
bydlící v cizině.
Pojem všeobecné péče o pojištěnce
a rodinné příslušníky zahrnuje
preventivní péči, úrazovou zábranu
a péči o povolání pojištěnců
se sníženou pracovní schopností.
Kdežto účelem preventivní péče
a úrazové zábrany je předcházeti
vzniku nemocí a úrazů, má se péče
o povolání osob se sníženou pracovní
schopností starati o to, aby tam, kde prevenční
a normální represivní opatření
selhala, byl pojištěnec přece jen učiněn
schopným zapojiti se do pracovního procesu.
Důležitost těchto dávek a jich účinného
provádění pro celý hospodářský
život státu je evidentní. Vývoj sociálního
zákonodárství směřuje ke stále
většímu zdůrazňování
potřebnosti prevence a zábrany úrazů,
které - při správném provádění
a využití všech možností, daných
zejména zákonem o národním pojištění
- mohou zabrániti těžko měřitelným,
avšak přes to zřejmě nedozírným
hospodářským škodám.
Původní zákony o nemocenském pojištění
kladly větší váhu na dávky peněžité
(nahrazující ve formě nemocenského
ušlý výdělek), než na vlastní
léčení. V postupu doby přesunovalo
se však těžisko důležitosti stále
více do dávek věcných. Proniklo přesvědčení,
že snaha po rychlém potlačení nemocí
stále dokonalejší léčebnou péčí
v nejširším slova smyslu je daleko důležitější,
než sociální funkce nemocenského pojištění,
t. j. poskytování úhrady ušlého
výdělku. Ale vývoj nemohl ustrnouti na tomto
stadiu; důležitější než nemoci
léčit (represe) jest jim vůbec zabránit
(prevence). Proto stále silnější zdůrazňování
nutnosti vybudování dobře fungující
péče preventivní a zábranné.
Ustanovení § 137, odst. 3 uvádí proto
také tuto péči výslovně mezi
úkoly, na které může stát přispěti
zvláštním příspěvkem.
Opatření státní zdravotní správy
a opatření pojišťovny týkající
se preventivní péče musí býti
zkoordinována. Proto může býti preventivní
péče pojišťovny prováděna
jen v rámci jednotného plánu zdravotní
péče (§ 193). Výše nákladů,
jež pojišťovna věnuje každoročně
na tuto péči, bude stanovena hospodářským
plánem (§ 200), který musí příslušnými
položkami na tuto péči pamatovati.
Jednotným plánem zdravotní péče
bude stanoveno, ve kterých případech a za
jakých předpokladů se pojišťovna
preventivní péče účastní,
ve kterých případech jí bude svěřeno
přímé provádění této
péče a kdy konečně se omezí
na hospodářskou pomoc formou podpory všeobecných
a zvláštních opatření této
péče (§ 24, odst. 1), případně
kdy a za jakých předpokladů a jakým
způsobem bude účastna na všeobecných
a zvláštních opatření, směřujících
k odvrácení předčasné invalidity
pojištěnců a jejich rodinných příslušníků.
Úkoly pojišťovny při provádění
preventivní péče jsou uvedeny v § 95
pouze příkladmo. Z ustanovení § 95,
odst. 2 plyne, že zákonem o národním
pojištění nebude v ničem derogováno
ustanovením zákona č. 49/1947 Sb. o poradenské
zdravotní péči.
Osnova zákona přebírá ve stručnější
formě dosavadní ustanovení úrazového
zákona o úrazové zábraně. Zde
bude úkolem zachovati pojištěnci zdraví
a schopnost pracovní v míře pokud možno
největší.
Činnost Ústřední národní
pojišťovny na tomto poli bude souběžná
s činností ostatních úřadů
a orgánů (§ 96), a bude příslušnými
prováděcími normami specialisována.
Tomu také nasvědčuje ustanovení odstavce
2, kde úkoly pojišťovny jsou vyjmenovány
pouze exemplativně.
Poněvadž byl rozšířen okruh osob
pojištěných pro případ úrazu,
bylo nutno stanoviti, kdo vydá příslušné
předpisy na ochranu života a zdraví pojištěnců.
Dále bylo nutno pro přechodnou dobu jednak zachovati
dosavadní předpisy, jednak vztáhnouti dosavadní
předpisy i na činnosti osob, které teprve
od účinnosti tohoto zákona mají nárok
na odškodnění za pracovní úrazy
(§ 97). Pro podniky (závody) podrobené horně-policejnímu
dozoru, platí ustanovení obecného zákona
horního čís. 146/1854 ř. z. U těchto
podniků bude moci pojišťovna zasahovati pouze
nepřímo.
Ustanovení § 97 ukládají dále
určité povinnosti zaměstnavatelům
(podnikatelům), pojištěncům a členům
závodních zastupitelstev zaměstnanců.
Předpisy § 98 ukládají právo
prohlídky podniků (závodů), jakož
i způsob použití výsledků těchto
prohlídek.
Zodpovědnost za bezpečnost podniku, strojového
zařízení atd., nesl podle zákona čís.
74/1913 ř. z. podnikatel. Poněvadž však
výrobce, resp. dodavatel zpravidla ví nebo musí
o bezpečnostních zařízeních
věděti více než kupec a dále
proto, že stavby podniků i strojové zařízení
je nutno vzhledem k ochranně života a zdraví
pojištěnců vždy řádně
po stránce bezpečnosti vybaviti, ukládá
§ 99 dodavateli povinnost řádného vybavení
těchto zařízení. Pro řádného
dodavatele není tento závazek zatížením,
stejně i závazek vydati záruční
listinu podle odst. 2.
Ve většině případů bude
možno prostředky uvedenými v §§ 27
až 34 dosáhnouti toho, aby pojištěnec
se stal znovu způsobilým k svému dosavadnímu
povolání. Znemožní-li však na příklad
úraz s trvalými následky nebo nemoc z povolání
dosažení tohoto cíle zmíněnými
prostředky, jest pojišťovna povinna použíti
prostředků jiných, aby pojištěnec
nabyl schopnosti k dosavadnímu - neb je-li to povahou případu
vyloučeno - k jinému povolání. Těmito
"jinými prostředky" je výcvik a
školení, o nichž mluví § 101, odst.
1.
Působnost úřadů ochrany práce,
o níž se zmiňuje ustanovení § 100,
odst. 2, je zakotvena ve vládním nařízení
č. 250/43 Sb. Spolupráce pojišťovny a
úřadů ochrany práce, které
mají zájem na rychlém včleňování
osob postižených následky úrazu či
nemoce do práce, je nezbytná a účelná.
Proto je dáno ustanovením § 101, odst. 2 ministru
sociální péče zmocnění
upraviti tuto spolupráci vyhláškou, kromě
všeobecného zmocnění stanoviti podrobnosti
provádění péče o povolání.
Zvláštní zmínky zasluhuje ustanovení
poslední věty prvního odstavce § 101,
podle něhož platí po dobu školení
ustanovení § 46 obdobně. Toto ustanovení
dává možnost bez průtahů zajistiti
rodinu převychované osoby po dobu, kdy výcvik
nebude skončen a kdy nebude míti výdělku
vůbec, resp. výdělku dostačitelného.
Toto ustanovení však nevylučuje, aby z účelového
jmění pro včleňování
do práce (§ 136) byla pojišťovně
poskytnuta určitá úhrada, neboť půjde
zde vlastně o jeden ze způsobů péče
o nezaměstnaného.
Čtvrtý oddíl druhé části
zákona obsahuje všeobecná ustanovení
o dávkách z pojištění nemocenského
i důchodového. Systematicky byla sem zařazena
zejména ustanovení o důvodech vylučujících
nárok na dávky (§ 102), jakož i nárok
na výplatu dávky (§ 103), o promlčení
nároku na dávky (§ 105), o způsobu výplaty
dávek a možnosti vyplatiti dávku jiné
osobě než oprávněné (§§
106 a 107), o možnosti postoupení dávky a jejím
zastavení (t. j. dáním do zástavy)
(§ 108), o změně a vrácení dávky
(§ 109), ručení zaměstnavatelů
(podnikatelů) a třetích osob za pojistné
škody (§§ 110 až 113), o neplatných
právních jednáních učiněných
v neprospěch pojištěnců, důchodců,
jich rodinných příslušníků
a pozůstalých (§ 114) a konečně
o zachování nároků těchto osob
vůči osobám jiným než pojišťovně
samé (§ 115).
Ustanovení § 102 bylo vloženo do zákona
z důvodů etických. Národním
pojištěním nebude chráněn na
příklad ten, kdo si přivodí invaliditu
tím, že se zmrzačí, aby se vyhnul práci,
spoléhaje na zajištění z důchodů,
nebo zločinec, který při páchání
zločinu je dopaden a postřelen tak, že z poranění
vznikne invalidita.
Ustanovení odstavce 2 je v podstatě převzato
z ustanovení § 100 zák. č. 221/24 Sb.
Text je v podstatě převzat z § 48 vládního
nařízení č. 365/41 Sb., jehož
předpisy se v praxi osvědčily. V odstavci
1 byl tento starý text pozměněn podle zkušeností
nabytých při provádění §
87 vládního nařízení č.
70/43 Sb. zejména proto, aby nebylo zapotřebí
zvláštního nařízení vlády,
jímž by se určily ústavy tam uvedené.
Textací odstavců 2 a 3 se zachovávají
nároky nevinným rodinným příslušníkům
a osobám, které mají zákonný
nárok na výživu proti pojištěncům.
Toto ustanovení je v souhlase s ustanovením §
41.
K odst. 1:
Pro nárok na všechny peněžité dávky
nemocenského pojištění včetně
jednorázového pohřebného (§ 49)
stanoví zákon jednotnou promlčecí
lhůtu jednoho roku. Ustanovení o preklusi stanovené
v § 42 pro nemocenské však zůstává
nedotčeno.
K odst. 2 až 4:
Vzhledem k dlouhodobé povaze důchodového
pojištění jsou odůvodněny delší
promlčecí lhůty nároku na dávky
z důchodového pojištění. Ustanovení
odstavců 3 a 4 platí specielně pro nároky
na odškodnění za pracovní úraz.
K odst. 5:
Vedle promlčení celkového nároku nutno
rozeznávati promlčení jednotlivých
splátek peněžitých dávek nemocenského
i důchodového pojištění, i když
nárok na dávku samu byl včas uplatněn.
Tato promlčecí lhůta je stanovena jednotně
dobou jednoho roku.
Všeobecně nutno podotknouti, že lhůty
uvedené v § 105 jsou lhůtami promlčecími
a ne preklusivními. To znamená, že pojišťovna
nemusí uplatňovati námitku promlčení
tam, kde se zřetelem na zvláštní okolnosti
případu by v uplatnění této
námitky mohla býti spatřována přílišná
tvrdost vůči pojištěnci, jeho rodinným
příslušníkům nebo pozůstalým.
Zákon nemá specielního ustanovení
o stavení a přerušení (přetržení)
promlčení; je proto možno použíti
příslušných ustanovení obecného
zákona občanského o stavení a přerušení
promlčení.
Hlavním účelem tohoto ustanovení je
usnadnění administrativy pojišťovny při
šetření zájmů pojištěnců.
Převzato zásadně z ustanovení §
138 zákona čís. 221/1924 Sb., resp. §
41 zákona čís. 26/1929 Sb.; stylisace upravena
se zřetelem k praktickým zkušenostem získaným
při provádění citovaných ustanovení.
Toto ustanovení odpovídá dosavadnímu
ustanovení § 46 zákona čís. 26/1929
Sb. s tou hlavní změnou, že se v novém
textu nečiní již zmínka o zabavení.
Možnost zabavení nároku na dávku je
totiž upravena specielním zákonem čís.
47/47 Sb. o exekuci na pracovní příjem a
příjmy postavené mu na roveň (zákona
o exekuci na platy).
Převzato v zásadě z ustanovení §
40 zákona čís. 26/1929 Sb., resp. §
135 zákona čís. 221/1924 Sb.
Tento paragraf obsahuje zásadu uvedenou ve všech dosavadních
normách sociálního pojištění,
že totiž nárok pojištěnce (pozůstalých)
na náhradu škody z důvodu, pro který
byla přiznána dávka sociálního
pojištění, přechází až
do výše dávky na nositele pojištění.
Jde zejména o zaviněnou nemoc, invaliditu nebo smrt.
Nebylo by spravedlivé, aby nositel pojištění
měl dávati náhradu za škodu způsobenou
třetí osobou ze svého, ani aby poškozený
dostal náhradu svojí škody dvakrát.
Zásadou jest, že poškozenému se musí
dostati plná náhrada škody, že však
tuto náhradu až do výše pojistných
dávek mu poskytuje nositel pojištění
a pouze tu její část, která převyšuje
zákonný nárok z pojištění,
dává přímo škůdce. To
má veliký význam pro poškozeného,
zejména procesní, neboť dosíci dávky
u nositele pojištění je vždy procesně
snazší než v civilním procesu o náhradu
škody, nehledě k dobytelnosti. Vzhledem k nepřesné
formulaci dosavadních předpisů, které
připouštěly různý výklad,
má osnova znění jasné v tom směru,
že jde nikoliv o cessi ex lege z poškozeného
na nositele pojištění, nýbrž o
přímý právní nárok pojišťovny.
Pojišťovna může jej vymáhati samostatně
bez ohledu na osobní podmínky, legitimaci a vůli
poškozeného.
Odstavec 2 připouští úhradu nároku
pojišťovny v jednorázové kapitálové
hodnotě na rozdíl od občanského zákona.
Fakultativní textace tohoto ustanovení ("může
býti zaplacena") znamená, že k této
formě placení dochází na základě
dohody stran. Výše kapitálové hodnoty
však nemůže býti předmětem
dohody, ježto jest dána zásadami platnými
pro hospodaření pojišťovny; t. j. početními
podklady národního pojištění.
Tento paragraf se nedotýká škod způsobených
pracovním úrazem a zaviněných zaměstnavatelem
(podnikatelem) nebo jeho zástupcem, ježto o ručení
v těchto případech jednají §§
111 a 112.
Úrazové pojištění vzniklo původně
jako pojištění zaměstnavatelů
na povinné ručení za škody, způsobené
úrazy nastalými v jejich podnicích. Úrazové
pojištění tedy už od svého počátku
zbavilo podnikatele břemene hraditi škodu z každého
úrazu v podniku, ponechalo však jeho ručení
ve dvou směrech:
1. za zlý úmysl ručil podnikatel poškozenému
a nárok poškozeného až do výše
dávek úrazového pojištění
přecházel na pojišťovnu,
2. za hrubou nedbalost ručil podnikatel jen úrazové
pojišťovně. Podnikateli byli postaveni na roveň
jeho zákonní zástupcové a osobně
ručící členové obchodních
společností.
Osnova zjednodušuje tuto právní situaci tak,
že ukládá škůdci povinnost ručiti
ve všech případech zlého úmyslu
i hrubé nedbalosti a tento nárok na náhradu
škody náleží až do výše
úrazového odškodnění z národního
pojištění pojišťovně a teprve
to, co jde nad to, náleží pojištěnci.
Také rozsah osob, jichž zavinění zakládá
tuto ručební povinnost, se osnovou rozšiřuje;
zaměstnavatel (podnikatel) ručí nejen za
zlý úmysl a hrubé zavinění
své, nýbrž i za takové zavinění
jakéhokoliv svého zástupce, který
ho může zavazovati (ať toto oprávnění
- zavazovati podnikatele či podnik - plyne ze zákona
nebo z jiné obecné normy nebo ze smlouvy a podobně).
Za zavinění jiných osob, které podnikatele
(podnik) právně zavazovati nemohou, byť by
měl zaměstnavatel vůči nim culpam
in eligendo, zaměstnavatel (podnikatel) neručí.
Tyto osoby ručí podle občanského zákona
samy a jejich ručební povinnost se týká
§ 110 osnovy.
Na nárok pojišťovny proti zaměstnavateli
(podnikateli) za zaviněný pracovní úraz
se vztahuje obdobně odstavec 2 § 110 (možnost
placení jednou pro vždy kapitálovou hodnotou).
Tento nárok se promlčuje ve třech letech
ode dne úrazu a nikoliv, jako v občanském
zákoníku, ode dne zjištění škůdce
a škody; toto ustanovení je tedy ve prospěch
zaměstnavatele (podnikatele).
Podle § 78, odst. 1, podle něhož se pracovním
úrazům kladou na roveň nemoci z povolání,
týkají se ustanovení §§ 111 a 112
také případů zaviněných
nemocí z povolání (na př. zakázané
používání jedovatých barev a
pod.).
Tento paragraf vyslovuje zásadu výše (u §
111) zmíněnou, že pojištěnec nebo
jeho pozůstalí mají nárok na náhradu
škody v těchže případech (t. j.
zlý úmysl nebo hrubá nedbalost zaměstnavatele
nebo jeho zástupce, oprávněného ho
zavazovat), jako pojišťovna, ovšem jen pokud jejich
nárok na náhradu škody převyšuje
nárok pojišťovny. Nárok poškozeného
posuzuje se podle občanského zákona nebo
jiných speciálních zákonů o
náhradě škody (automobilový zákon,
železniční zákon, zákon o letectví
a pod.), jak co do původu, tak co do výše,
promlčení a pod. Jak bylo u § 111 uvedeno,
rozšiřuje se touto osnovou nárok poškozeného
jak co do osob povinných náhradou (nejen zaměstnavatel,
nýbrž i každý jeho zástupce, který
ho může zavazovati), tak co do stupně zavinění
(nejen zlý úmysl, nýbrž i culpa lata).
V tomto paragrafu je stanovena další ručební
povinnost plátce pojistného za správné
a včasné hlášení vyměřovacího
základu. Plátce pojistného ručí
pojišťovně za zvýšení důchodů
vyplývající ze zjištěného
vyššího vyměřovacího základu.
Za celý důchod pak ručí plátce
pojistného, i v tom případě, nepřihlásil-li
pojištěnce vůbec. O ručení rozhodne
pojišťovna výměrem. Vyměřená
částka se vymáhá jako pojistné
na základě výkazu nedoplatků. Účelem
tohoto ručení je ochrana pojišťovny před
spekulacemi při ohláškách, neboť
jde o pojištění ipso iure.
Tato ustanovení o neplatnosti ujednání v
neprospěch pojištěnců, o zákazu
propuštění v době nemoci nebo léčení
jsou vesměs převzata z dosavadních zákonů
o důchodovém a nemocenském pojištění.
(§ 140 zák. čís. 221/1924 Sb., §
42 vlád. nařízení č. 365/1941
Sb. a §§ 11 a 55 zákona č. 26/1929 Sb.)
Při onemocnění tuberkulosou rozšiřuje
se ochrana proti výpovědi až na 6 měsíců
od propuštění z léčení.
Recipováno v podstatě z ustanovení §
245 zákona čís. 221/1934 Sb.
Třetí část zákona obsahuje
předpisy jednající o úhradových
prostředcích, které slouží ke
krytí nákladů národního pojištění;
jsou to ustanovení důležitá pro dostatečné
fundování Ústřední národní
pojišťovny, které je předpokladem pro
řádné provádění národního
pojištění.
Úvodní § 116 vypočítává
demonstrativně hlavní úhradové prostředky
a vymezuje účelové určení všech
příjmů. V dalších paragrafech
jsou shrnuty předpisy o hlavním zdroji příjmů
pojišťovny - pojistné - jeho úhradě,
vybírání a vymáhání
(§§ 117 - 134); závěrečná
ustanovení (§§ 135 - 137) jednají o jiných
prostředcích úhrady, z nichž nejvýznamnější
je státní příspěvek (§
137).
První odstavec tohoto paragrafu obsahuje výpočet
hlavních druhů úhradových prostředků
národního pojištění. Je to výpočet
demonstrativní, jak je zřejmo z poslední
věty druhého odstavce, která zase jen příkladmo
uvádí některé další druhy
pojišťovny.
Druhý odstavec vyslovuje podle způsobu dosud obvyklého
a nutného, že prostředky národního
pojištění jsou prostředky účelové
a že jich tedy nesmí býti použito jinak,
než pro účely tímto zákonem předepsané
nebo připuštěné.
Pojistné je hlavním zdrojem příjmů
národního pojištění, který
bude krýti převážnou část
(75 - 80%) celkových předpokládaných
potřeb. Definici pojistného zákon neobsahuje;
nutno jím však rozuměti příspěvky
určené pro účely tohoto zákona,
které se získávají z výrobního
procesu zatížením provozních nákladů
výroby, nebo srážkou z nominálních
mezd zaměstnanců a které podnik (zaměstnavatel)
soustřeďuje a odvádí pojišťovně.
Pojistné je veřejnoprávní dávkou
sui generis a proto má určité znaky (na př.
při zárukách vymáhání),
jež jsou obdobné daním.
Výše pojistného se určuje procentní
sazbou počítanou z vyměřovacího
základu, rozhodného pro pojištění
podle § 20 zákona. U zaměstnanců je
zásadně vyměřovacím základem
veškerý jejich příjem (započitatelný
příjem). Tím se zavádí systém
t. zv. pojistného ze skutečného výdělku,
který byl sice dosud obvyklý jen u úrazového
pojištění, ale k němuž směřoval
vývoj i v dělnickém pojištění.
Tento způsob byl zaveden při pojišťování
domáckých dělníků (§ 10
platných Směrnic), a projevoval se částečně
i v zásadách dohod uzavíraných mezi
pojišťovnou a zaměstnavateli podle § 248
a) poj. zák. Dosavadní systém počítající
jako s pravidlem s fiktivními příjmy určenými
třídami se odstraňuje ku prospěchu
zaměstnavatele i pojišťovny. Nový způsob
umožňuje dalekosáhlé zjednodušení
administrativy.
Procentní sazba pojistného nemocenského pojištění
není stejná a liší se podle druhů
pojištěnců. Není to sice řešení
nejdokonalejší, poněvadž jednotná
sazba pojistného, která při organisačním
soustředění by byla logická, by znamenala
dalekosáhlejší administrativní úspory
a tím ve svých důsledcích podstatnější
zlevnění pojištění. Diferenciace
sazeb pojistného nemocenského pojištění
je především důsledkem historického
vývoje, a to jak v oboru pojišťovacího
práva, tak i v oboru služebního práva
veřejných zaměstnanců a souvisí
s výměrou dávek. Veřejní zaměstnanci,
pokud mají v době nemoci nárok na služební
plat po dobu jednoho roku, nedostanou nemocenské (§
36, odst. 5). Kromě toho je však také způsobena
zřeteli hospodářskými, a to jak u
zaměstnanců veřejných, tak i u osob
samostatně výdělečně činných.
I tyto diferencované sazby mají alespoň tu
výhodu, že platí pro celý stát
a že se odstraňuje dosavadní roztříštěnost,
jež měla za následek jednak drahé pojištění
v hospodářsky slabých a zdravotně
proto ohrožených oblastech, zatím co levnější
bylo pojištění tam, kde byly objektivní
poměry hospodářsky a zdravotně lepší.
Kromě toho přinese tato druhově diferencovaná,
ale celostátně jednotná sazba pojistného
značné úspory při vyměřování
pojistného. Jednotná sazba pojistného nemocenského
pojištění, která by se mohla uskutečniti
ve výši váženého průměru
mezi sazbami navrhovanými, zůstane cílem,
k němuž nutno směřovati. Navržené
sazby pojistného jsou odůvodněny zvláštním
finančně matematickým elaborátem,
který je připojen na konci důvodové
zprávy.
Poněvadž nemocenské pojištění,
jak je ze zkušenosti známo, velmi citlivě reaguje
na změnu hospodářských poměrů,
dává toto ustanovení k zaručení
pružnosti sazeb pojistného tohoto odvětví
zmocnění vládě, aby mohla zvýšiti
jeho sazby, nikoliv však více než o 1/2%
vyměřovacího základu, (t. j. nejvýše
na 7.3% resp. na 5.5% nebo 7.2%) a ministru sociální
péče, aby sazby v zákoně uvedené
mohl snížiti po slyšení Ústřední
národní pojišťovny, jednotné odborové
organisace a vrcholných zájmových organisací.
Publicita tohoto opatření je zaručena tím,
že příslušná vyhláška
musí býti uveřejněna v Úředním
listě.