Poněvadž zákon upravuje podmínky, za
jakých se poskytují věcné dávky,
pouze rámcově, je nezbytně nutno, aby byl
co nejdříve vydán léčebný
řád jako významná druhotná
norma. Účast jednotné odborové organisace
a vrcholných zájmových organisací
při vydávání léčebného
řádu je zárukou, že jeho obsah bude
ovládán snahou co nejvíce prospět
pojištěncům a jich rodinným příslušníkům.
Odstavec třetí obsahuje jen rámcové
vytýčení hlavních otázek, které
má léčebný řád řešiti,
a to v demonstrativním výpočtu. Zákon
sám ponechává na mnoha jiných místech
výslovně léčebnému řádu,
aby upravil podrobnosti (srov. na př. §§ 28 -
35, 42, 45 - 48). Ukáže-li se potřeba, bude
tedy možno upraviti v léčebném řádu
i věci v třetím odstavci zvláště
neuvedené a bude přípustno i jinak překročiti
meze podávající se z doslovného znění
jednotlivých bodů.
Ke změně léčebného řádu
bude zapotřebí stejného řízení,
jaké je předepsáno pro jeho vydání.
Právě proto, že léčebný
řád bude obsahovati velmi důležitá
ustanovení pro pojištěnce a jejich rodinné
příslušníky, bude nutno uveřejniti
jej takovým způsobem, aby byla zaručena co
nejširší jeho publicita.
Druhý oddíl obsahuje výpočet dávek
důchodového pojištění a podmínky
jejich nápadu, ustanovení o jejich výši,
společná ustanovení o dávkách
a konečně ustanovení o krácení
důchodu, setkají-li se dva důchody u téhož
pojištěnce, nebo je-li důchodce zaměstnán.
Dávky úrazového pojištění
jsou jako dávky důchodové včleněny
do tohoto oddílu a jejich konstrukce je přizpůsobena
konstrukci dávek důchodových.
Také podmínky výplaty dávek do ciziny
a ustanovení o reciprocitě s cizinou, je obsahem
tohoto oddílu.
Odst. 1:
Dávky, které jsou tu uvedeny, jsou přímo
žalovatelné nároky pojištěnce nebo
jeho pozůstalých vůči ÚNP;
sociální důchod (písm. ch) jest v
některých případech (viz § 89)
žalovatelným nárokem a v jiných pouze
dávkou dobrovolnou. Důchod manželky (písm.
c) je zcela novou dávkou a náleží i
družce pojištěncově (důchodcově),
jsou-li u ní splněny podmínky § 66.
Odškodnění za pracovní úrazy
(písm. h) nahrazuje dosavadní dávky úrazového
zákona.
Proti dosavadnímu právnímu stavu v důchodovém
pojištění je počet dávek zúžen
o důchody vdovců, rodičů, sester a
dcer, o odbytné, pohřebné a nemocenské
ošetření důchodců. Důchody
vdovců, rodičů, sester a dcer byly z tohoto
zákona vypuštěny vzhledem k novému pojetí
pojištění, podle něhož tyto osoby
budou pravidlem přímo pojištěny a není
důvodu, aby měly odvozené nároky na
důchody. Výjimečné případy
a důchody z tohoto titulu až dosud přiznané
budou nahrazeny sociálním důchodem. Odbytné
také nemá místa v novém systému
dávek vzhledem k změněnému pojmu čekací
doby a vzhledem k zavedení sociálního důchodu.
V dělnickém pojištění bylo odbytné
zrušeno již od 2. 4. 1944 vl. nař. č.
2/1944 Sb. Pohřebné a nemocenské ošetření
důchodců, které bylo vlastně v pensijním
zákoně zrušeno již vl. nař. 365/1941,
čl. II, č. 5 a je od 1. 11. 1941 prováděno
nemocenským pojištěním, je zařazeno
mezi dávky nemocenského pojištění.
Naproti tomu do výpočtu dávek přibyly
proti dnešnímu stavu tyto dávky: důchod
manželky, důchod družky a sociální
důchod.
K odst. 2:
Zde jsou uvedena zvýšení přiznaných
důchodů, která nejsou samostatnou dávkou,
nýbrž pouhým příslušenstvím
hlavního důchodu. Výchovné jest žalovatelným
nárokem a náleží důchodci na
každé dítě kvalifikované zákonnými
podmínkami (§ 68), kdežto zvýšení
pro bezmocnost je dobrovolné se strany ÚNP a nelze
je tedy vymáhati žalobou. Obě tato zvýšení
byla zavedena již v dosavadním sociálně
pojišťovacím zákonodárství.
Ustanovení tohoto paragrafu obsahuje základní
podmínku pro vznik nároku na dávky důchodového
pojištění s výjimkou odškodnění
za pracovní úrazy a sociálního důchodu.
K odst. 1:
Instituci čekací doby a zachování
nároků spojuje národní důchodové
pojištění v instituci jedinou a požaduje,
aby pojištěnec byl v posledních pěti
letech před nápadem dávky pojištěn
alespoň 4 roky.
Pojištění nemusí být nepřetržité
a také není nutné, aby bylo získáno
až po účinnosti tohoto zákona, neboť
§ 267, odst. 2 klade doby pojištění získané
v některém z dosavadních odvětví
veřejnoprávního důchodové pojištění
na roveň době pojištění podle
tohoto zákona.
K odst. 2:
Podmínka odst. 1 je značně zmírněna
zavedením náhradních dob, které se
kladou na roveň době pojištění,
jde-li o splnění podmínky odst. 1, jestliže
ovšem skutečné pojištění
trvalo aspoň jeden rok. Náhradní doby musí
spadati do pětiletého období podle odst.
1.
U mladých, po prvé do výdělečné
činnosti vstupujících pojištěnců,
bude pravidlem valná část požadované
pojištěné doby nahrazena dobou započtenou
podle písm. a; započtení vojenské
presenční služby a jiné vojenské
služby, jí v tomto ustanovení na roveň
postavené, je zaručeno ustanovením písm.
b; přerušení pojištění nezaviněnou
nezaměstnaností, nemocí nebo invaliditou,
se plně nahrazuje podle písm. c, d, e; výdělečná
činnost manželky nebo matky pečující
o děti je rovněž náhradní dobou
(písm. f), vstoupí-li tato žena do výdělečné
činnosti, která podléhá pojištění.
K odst. 4:
Toto ustanovení znamená další zmírnění
podmínky odst. 1 pro osoby, které vykazují
aspoň 10 let skutečného pojištění;
zde stačí pro vznik nároku po opuštění
zaměstnání, aby ke dni nápadu dávky
4/5 doby od prvního vstupu do pojištění
byly kryty pojištěním. Jestliže na př.
vstoupil pojištěnec po prvé do pojištění
1. ledna 1935 a zemřel 15. prosince 1949, mají pozůstalí
nárok na pozůstalostní dávky, jestliže
byl pojištěn 12 let, třeba v posledních
5 letech před smrtí plná čtyři
léta pojištěn nebyl; byl na př. nepřetržitě
pojištěn do 31. prosince 1946.
K odst. 5:
U zaměstnanců zde uvedených může
často docházet k přerušování
v pojištění, která nejsou kryta náhradními
dobami; rovněž pro vznik a zánik pojištění
mohou být provedeny zvláštní úpravy
podle § 24. Z toho důvodu vidělo se vhodným
upraviti v rámci zásady stanovené v odst.
1 zvláštní normou podrobnosti k splnění
podmínky odst. 1.
K odst. 6:
Znamená opět zvláštní ochranu
pro mladistvé pojištěnce, kteří
by po př. ani doplněním pojištěné
doby náhradní dobou uvedenou v písm. a, odst.
2 nemohli pro nízký věk splnit podmínku
odst. 1, na př. při invaliditě 18letého
pojištěnce; ovšem podmínka aspoň
ročního skutečného pojištění
je i zde nutnou ochranou proti ojedinělým pokusům
získati i několikadenní výdělečnou
činností důchod po případě
i vyměřovaný z vysoké předstírané
vyměřovací základny.
K odst. 7:
Toto ustanovení je převzato z dosavadního
zákonodárství; platí i pro pojištěnce,
kteří nebudou podléhat povinnému pojištění
podle § 76 (odškodnění za pracovní
úrazy). Za obdobu úrazu se považuje smrt nebo
invalidita nastalá při těhotenství
nebo porodu (odst. 8).
K odst. 1:
Starobní důchod z národního pojištění
v zásadě je přiznáván za týchž
podmínek, na jaké jsme zvyklí v dosavadním
zaměstnaneckém důchodovém pojištění;
není pensí za vysloužená léta
podle obdoby státně zaměstnaneckého
zaopatření, nýbrž náhradou za
ztracený výdělek nebo jeho podstatný
pokles způsobený stářím. Při
dosažení určitého věku (stáří)
se předpokládá, že pojištěnec
je invalidní, aniž je třeba tuto okolnost ověřovati
lékařskou prohlídkou (t. zv. fiktivní
invalidita), je-li tento předpoklad provázen skutečností,
že pojištěnec zanechal své výdělečné
činnosti nebo jeho výdělek poklesl pod polovinu
(§ 71, odst. 5). Je-li tedy úkolem národního
pojištění nahrazovati hospodářskou
újmu, jež pojištěnci vznikla, nelze -
na rozdíl od soukromého pojištění
- přiznávati takovou náhradu tam, kde k takové
újmě nedošlo. Proto je třeba v národním
pojištění vázati přiznání
starobního důchodu nejen na dosažení
určitého věku nebo získání
určité doby v pojištění, nýbrž
i na tu skutečnost, že pojištěnec svůj
pracovní výdělek ztratil nebo že výdělek
poklesl pod polovinu průměrného výdělku.
Jestliže pojištěnec, aniž je invalidní,
zanechá výdělečné činnosti
nebo poklesne-li jeho výdělek pod polovinu průměrného
ročního výdělku (§ 71, odst.
2), přiznává se mu od dosažení
65. roku věku starobní důchod bez ohledu
na to, jak dlouho byl pojištěn, splňuje-li
ovšem podmínku vzniku nároku na dávky,
jak stanoví § 61.
K odst. 2:
Před 65. rokem věku přiznává
se nárok na starobní důchod za přísnějších
podmínek. U pojištěnce, který dosáhl
60 let věku, se kromě ztráty nebo poklesu
výdělku vyžaduje, aby byl celkem povinně
pojištěn aspoň 20 let; toto pojištění
ovšem nemusí býti nepřetržité,
nýbrž stačí, bylo-li získáno
do 60. roku věku. Náhradní doby uvedené
v § 61, odst. 2 se do doby 20 let povinného pojištění
nepočítají. Doba dobrovolného pokračování
v pojištění po účinnosti tohoto
zákona se započítává nejvýše
výměrou pěti let, ježto starobní
důchod již v 60 letech života má býti
přiznáván jen tomu, kdo se po delší
dobu vlastní prací zúčastnil na práci
národního celku. Avšak vzhledem k ustanovení
§ 267, odst. 2 se kladou doby dobrovolného pokračování
v pojištění získané před
účinností tohoto zákona na roveň
dobám pojištění i pro podmínku
získání těchto dvaceti let. Ovšem
pojištěnec i po 60. roce věku může
získati invalidní důchod, nesplňuje-li
podmínky tohoto odstavce, splňuje-li podmínky
pro jeho přiznání podle ustanovení
§ 63.
Z nejdůležitějších otázek
sociálního pojištění je stanovení
pojmu invalidity. Její stanovení je obtížné
zvláště v národním pojištění,
kde je třeba, aby pojem invalidity byl pro všechny
pojištěné osoby jednotný; jinak by totiž
bylo porušeno jednotné risikové společenství,
které je předpokladem národního pojištění.
V národním pojištění mají
invalidní důchody odškodňovati hospodářskou
ztrátu, nikoliv jen újmu fysiologickou; to platí
zvláště pro osoby samostatně výdělečně
činné. V případě úplné
nebo částečné neschopnosti k práci
ztrácí námezdná osoba buď úplně
nebo částečně svoji mzdu. Škody,
postihující osoby samostatně výdělečně
činné a jejich rodiny následkem neschopnosti
k výdělku, jsou velmi různé podle
kategorií těchto osob. Proto v národním
pojištění je třeba míti na mysli
hlavně hospodářskou stránku invalidity,
t. j. honorování fysiologickou invaliditu jen tam,
kde - jako její důsledek - dochází
k hospodářské újmě.
K odst. 1:
Vyslovuje se proto zásada, že pro nárok na
invalidní důchod je podmínkou nepříznivý
zdravotní stav, který způsobil ztrátu
nebo podstatný pokles výdělku, je-li tento
stav trvalý. Musí tu býti příčinná
souvislost mezi nepříznivým zdravotním
stavem a ztrátou nebo poklesem výdělku. Přechodný
nepříznivý stav je důvodem pro vznik
nároků na dávky nemocenského pojištění.
Zároveň se zde definuje pojem trvalosti nepříznivého
zdravotního stavu.
K odst. 2:
Definuje se pojem ztráty výdělku. Přihlíží
se zde podle obdoby dosavadního pensijního pojištění
k tomu, že pojištěnec nemůže (ovšem
pro nepříznivý zdravotní stav) vykonávati
činnost, přiměřenou jeho dosavadnímu
povolání. Pojem přiměřenosti
k povolání vyskytoval se dosud v definici invalidity
v zákoně o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců (č. 26/1929
Sb.) a v zákoně o pensijním pojištění
horníků (č. 44/1947 Sb.). Tam šlo o
zaměstnání přiměřené
silám a schopnostem duševním i tělesným
s přihlédnutím k postavení a teoretickému
nebo praktickému vzdělání pojištěnce.
Tento zákon mluví všeobecně o přiměřenosti
k dosavadnímu povolání. Při výkladu
pojmu přiměřenosti v tomto zákoně
nutno respektovati i zaměstnání, u nichž
je zapotřebí takových speciálních
duševních i tělesných fondů,
bez nichž je další výkon zaměstnání
nemožný. Za ztrátu výdělku se
tedy pokládá i nemožnost výkonu povolání
pro každou vadu, která znehodnocuje nebo ničí
tyto zvláštní schopnosti. V takových
případech invalidní důchod napadá.
K odst. 3:
Zde se stanoví, že za podstatný pokles výdělku
se pokládá pokles pod polovinu průměrného
ročního výdělku; předpokladem
jest, že tu je též nemožnost (pro
nepříznivý zdravotní stav) aspoň
polovinu dosavadního průměru si vydělat
v povolání přiměřeném.
Nestačí pouhé zjištění
takového poklesu, který by mohl být způsoben
i jinými příčinami nežli zdravotním
stavem (na př. nezaměstnaností). Za činnost
přiměřenou dosavadnímu povolání
bude třeba dále považovati takovou činnost,
kterou může pojištěnec vykonávati,
ač je stižen vadou tělesnou či duševní,
bez ohrožení svého zdravotního stavu,
není-li takové povolání pojištěnci
zcela cizí nebo pro něho po stránce duševní
nebo tělesné nevhodné. Nelze odpírati
invalidní důchody zvláště tehdy,
když by pojištěnec mohl vykonávati jiné,
podobné povolání, jen abnormálním
vypětím sil, takže by si tím mohl poškoditi
zdraví. Není také přiměřeným
povoláním to, na které pojištěnec
nestačí svými teoretickými vědomostmi
a praktickou zkušeností; také by nebylo přiměřeným
takové povolání, které by nevyužilo
odborných znalostí pojištěncových
a nutilo ho k práci zcela podřadné. Ztráta
výdělku a podstatný pokles výdělku
jsou toliko různé stupně téže
skutečnosti a nutno oba tyto odstavce (druhý a třetí)
vykládati v souvislosti a zároveň přihlížeti
také k faktickému stavu, zda si pojištěnec
skutečně nevydělává v jiném
zaměstnání více než polovinu
svého průměrného výdělku.
I toto nové zaměstnání se fakticky
může státi pro pojištěnce přiměřeným,
jestliže lze výkon takového nového zaměstnání
považovati za nově zvolené životní
povolání, na něž se pojištěnec
sám přeškolil nebo byl pojišťovnou
přeškolen. I u osob samostatně hospodařících
bude se vyskytovati pokles výdělku pod polovinu
fiktivního vyměřovacího základu,
zejména u těch osob, kde výdělek je
závislý na osobní fysické činnosti
v podniku.
K odst. 4:
Toto ustanovení chrání pojištěnce
pro případ, kdy nepříznivý
zdravotní stav vznikne až po zanechání
výdělečné činnosti, takže
zde není příčinné souvislosti
mezi zdravotním stavem a ztrátou či poklesem
výdělku. Základní podmínka
§ 61 ovšem musí býti splněna. Doba
po opuštění povolání do vzniku
invalidity bude pravidlem vyplněna - aspoň z větší
části - náhradní dobou (nemocí,
nezaměstnaností a pod.) nebo může být
pojištěna dobrovolným pokračováním
v pojištění.
K odst. 5:
Chce se při lékařsky prokázané
nezpůsobilosti k jakékoliv práci vůbec
přiznávat invalidní důchod, aniž
je třeba zkoumati, došlo-li k faktické ztrátě
nebo poklesu výdělku.
Tento zcela nový druh důchodu pro pojištěncovu
manželku rozpadá se podle obdoby nároku pojištěncova
vlastně na invalidní a starobní důchod
manželky. Manželka má vlastní přímý
nárok na tento důchod, ač není pojištěnkou
a ani se za ni neplatí pojistné.
K odst. 1:
Podmínkou nároku jest aspoň roční
trvání manželství a trvalá neschopnost
vykonávat obvyklé práce v domácnosti
pro nepříznivý zdravotní stav. Trvalost
nepříznivého zdravotního stavu se
posuzuje stejně jako v § 63. Jde-li o přechodný
stav, zasahuje národní pojištění
přiznáním výpomoci v rodině
podle § 31 nebo její peněžité náhrady
podle § 48. Samozřejma je podmínka, že
manželka není výdělečně
činná; jednak by to bylo důkazem o nedostatku
invalidity, jednak se předpokládá, že
výdělečně činná manželka
se plně nemůže věnovat všem pracím
v domácnosti a nahrazuje tento nedostatek svým výdělečným
příjmem. Není tedy sociálně
nutné u výdělečně činných
manželek odškodňovat jejich nezpůsobilost
vésti domácnost. Stane-li se výdělečně
činná manželka invalidní ke své
výdělečné činnosti, dostane
důchod z vlastního pojištění.
Pojmu "obvyklé práce spojené s vedením
domácnosti" je třeba rozuměti tak, že
nemůže vykonávati běžné
práce v domácnosti v jejich souhrnu, tedy jak řízení
domácnosti, péči o děti, tak i zároveň
výkon vlastních prací v domácnosti,
t. j. úklid, vaření, praní prádla
a pod. Nebylo by zde invalidity ve smyslu tohoto paragrafu, kdyby
na př. manželka byla nezpůsobilá vykonávati
jen některou se shora vyjmenovaných činností,
kdežto ostatní práce by vykonávala.
Pojem invalidity je tu zpřísněn.
K odst. 2:
Stanoví se v zásadě stejné podmínky
jako v odst. 1; nahrazuje pouze příčinu vzniku
nároku dosažením 65. roku věku.
K odst. 3:
Nárok musí sice vzniknout v době trvání
manželství, dokud trvá invalidita. Napadne-li
však vdovský důchod, který je vyšší,
zaniká nárok na důchod podle tohoto paragrafu
(viz odst. 5).
K odst. 4:
Družka pojištěncova staví se i zde na
roveň manželce, jestliže jsou u ní splněny
podmínky § 66, písm. a) nebo b).
K odst. 5:
Vznik nároku na invalidní nebo starobní důchod
z vlastního pojištění bude pravidlem
předcházeti nebo spadati v jedno s nárokem
podle tohoto paragrafu a bude též vždy vyšší.
Nárok na vdovský důchod nevznikne před
vznikem nároku na důchod podle tohoto paragrafu,
neboť zde je podmínka, aby nárok vznikl v době
soužití. I vdovský důchod pro starou
nebo invalidní vdovu bude vždy vyšší,
neboť bude vyměřen podle odst. 2, §74;
po případě dříve přiznaný
důchod podle tohoto paragrafu tím zanikne.
K odst. 1:
Zavádí se tu pro všechny vdovy bez rozdílu
dočasný vdovský důchod, k jehož
přiznání je toliko zapotřebí,
aby manželství trvalo alespoň jeden rok, po
případě dva roky, oženil-li se pojištěnec
(důchodce) po 60. roce věku. Ani tato podmínka
nemusí však býti splněna, nastala-li
smrt následkem úrazu, při čemž
se nevyžaduje, aby smrt nastala pracovním úrazem
(§§ 77 a násl.), nýbrž stačí
úraz obyčejného života.
K odst. 2 a 3:
Zde jsou uvedeny podmínky podmíněného
vdovského důchodu, po jejichž splnění
bude vyplácen vdovský důchod i po skončení
výplaty dočasného vdovského důchodu
podle odst. 1. Nastane-li některá z těchto
podmínek později, bude vdovský důchod
odňat, leč by tu byla ještě jiná
podmínka výplaty vdovského důchodu,
nebo nastala-li skutečnost, uvedená v dalších
odstavcích.
Předpis odst. 2, písm. a) zabezpečuje vdově
důchod po dobu výplaty výchovného
alespoň na jedno dítě, tedy až do 25.
roku věku dítěte, splňuje-li dítě
podmínky § 67, odst. 7.
K odst. 4:
Vdově, jež požívala důchod po dobu
pěti let, zabezpečuje se tu další výplata
vdovského důchodu bez ohledu na její věk
nebo trvání manželství. Předpokládá
se tu, že vdova, která žila delší
dobu v manželství a pak po dobu pěti let požívala
vdovského důchodu, ztratila již výdělečnou
schopnost a proto se jí ponechává vdovský
důchod.
K odst. 5:
Přejímá se tu pojem invalidity ženy
z některých dosavadních odvětví
důchodového pojištění. Slovy
"životní postavení" má býti
poněkud blíže vymezen okruh přiměřených
zaměstnání, které může
vykonávati zdravá žena podle svých schopností,
vzhledem k svému dosavadnímu životnímu
postavení. Zde uvedená definice invalidity je dostatečně
vymezena dosavadní judikaturou.
K odst. 6:
Rovněž toto ustanovení je převzato z
některých dosavadních odvětví
důchodového pojištění s určitými
změnami. Nárok rozvedené nebo rozloučené
manželky neřídí se již podle viny
a spoluviny na rozvodě nebo rozluce, nýbrž
jedině podle toho, zda zemřelý měl
vůči ní alimentační povinnost.
Zánik alimentační povinnosti smrtí
živitele má býti nahrazen přiznáním
vdovského důchodu.
K odst. 7:
Odbytné vdově při provdání
není již dávkou důchodového pojištění.
Zůstává jí však zachován
při znovuprovdání nárok na původní
vdovský důchod, kdyby znovu ovdověla a neměla
nároku na důchod vdovský nebo kdyby jí
po druhém manželu patřil důchod nižší.
Tím se zmírňují obavy ze ztráty
důchodu vdovského, které bránily vdovám,
aby se znovu provdaly.
K odst. 1:
Družce se přiznává zákonný
nárok na důchod, splňuje-li předepsané
podmínky jak ve své osobě, tak i v poměru
k zemřelému a nemá vlastní důchod
vdovský. Postavení družky přibližuje
se tu postavení vdovy s nezbytnými výjimkami
zde stanovenými a vyplývajícími již
z podstaty tohoto poměru. Pojem družky je vymezen
objektivními znaky, t. j. soužitím ve společné
domácnosti jakoby manželským po dosti dlouhou
dobu (podle obdoby hornického pojištění)
a převážnou odkázaností na druha.
Nemůže tedy býti podnájemnický
poměr vydáván za soužití s družkou.
Průkaz doby soužití v poměru družky
bude nutno podávati policejní přihláškou
nebo jiným vhodným průkazním prostředkem,
aby byl osvědčen počátek a trvání
společné domácnosti. Další podmínkou
je převážná odkázanost; pojem
známý a objasněný judikaturou vrchního
pojišťovacího soudu zejména k § 34
pensijního zákona č. 26/1929 Sb. Doba trvání
soužití je ovšem kratší tam, kde
se z takového poměru narodí dítě.
Nemohla však býti zkrácena na minimum, aby
nemanželská matka nemohla libovolně tvrditi,
že byla družkou.
Důchod sirotčí je dávka, jejíž
sociální odůvodnění je všeobecně
uznáváno. Zákon přejímá
proto tuto dávku i vymezení okruhu dětí,
které mají nárok na důchod sirotčí,
z dosavadních důchodových zákonů
a pouze podmínky nároku, jsou přizpůsobeny
novému systému dávek.
K odst. 1:
Podmínkou pro přiznání důchodu
je buď oboustranná osiřelost dítěte
nebo jednostranná osiřelost, avšak v tomto
případě nesmí živitel na dítko
pobírat výchovné podle § 68. Toto ustanovení
nárok vylučující je odůvodněno
podstatným zvýšením důchodu vdovského
i důchodu sirotčího. Není proto ani
sociálně ani hospodářsky odůvodněno,
aby vdově, které byl přiznán důchod
vdovský, byl vyplácen i důchod sirotčí,
neboť by již při péči o jedno dítě
úhrn důchodu převyšoval důchod
zemřelého, kterého požíval nebo
na nějž měl nárok.
Ustanovením, že po nemanželské matce má
dítě vždy nárok na důchod sirotčí,
chrání zákon nemanželské děti,
které po úmrtí matky jsou zcela osiřelé.
Jestliže však jejich živitel má nárok
na výchovné, pak ovšem z nároku jsou
rovněž vyloučeny.
Naproti tomu, jde-li o děti nemanželské, kde
se předpokládá péče otce, jest
nárok na důchod sirotčí z pojištění
po matce podmíněn převážnou odkázaností
dítěte na její výdělek nebo
důchod; v případě, že otec o
dítě nepečoval, je dítě zabezpečeno
sirotčím důchodem po matce.
K odst. 2:
Nemanželským dětem se nárok na sirotčí
důchod, odvozený z pojištění
jejich otce, přiznává jen tehdy, bylo-li
otcovství buď mimosoudně uznáno, nebo
soudně zjištěno.
K odst. 3:
Osiřelým dětem jsou postaveny na roveň
děti nevlastní a osiřelí vnuci, kteří
byli pojištěným dědem nebo bábou
převážně vyživováni, poněvadž
v takovýchto případech děd nebo bába
nahrazují vlastní rodiče.
K odst. 4:
Lhůta daná pro osvojení, které musí
býti provedeno nejméně půl roku před
smrtí osvojitele, je dostatečnou ochranou před
adopcemi uzavřeným s úmyslem, aby bylo dosaženo
nároku na sirotčí důchod.
K odst. 5:
U schovanců, kterýžto poměr se zakládá
na faktickém stavu a nevyžaduje žádného
příbuzenského poměru ani založení
nějakého právního poměru, jsou
podmínky přísnější než
u dětí uvedených v předcházejících
odstavcích, odpovídají však dosavadnímu
stavu.
K odst. 6:
Jelikož zákon nevylučuje nárok na důchod
sirotčí z pojištění několika
pojištěnců (na př. otce i matky, děda
i báby, tělesného otce i osvojitele atd.),
bylo nutno pojmouti do zákona ustanovení, jak postupovati,
jestliže by dítě mělo nárok na
několik sirotčích důchodů.
V takovémto případě má nárok
jen na důchod nejvyšší.
K odst. 7:
Věková hranice u oprávněných
sirotků se snižuje z dosavadních 18 let na
16 roků. Zkušenosti prokázaly, že výdělky
u mladistvých nad 16 let dosahují často již
dostatečné výše k úhradě
životních nákladů.
V souvislosti se snížením věkové
hranice na 16 let, které by mohlo vésti v četných
případech ke zhoršení proti dosavadnímu
stavu, zejména tam, kde dítě buď vůbec
je neschopno výdělku nebo nemá možnost
výdělku, poněvadž se připravuje
na budoucí povolání, umožňuje
zákon výplatu důchodu i přes tuto
zákonnou hranici, a to až do dosažení
25 let. Věk 25 let byl volen proto, aby nebyli poškozeni
ti, kteří před vstupem na vysokou školu
si odsloužili vojenskou presenční službu.
K odst. 1 a 2:
Výchovné je obligatorní zvýšení
všech důchodů napadlých podle tohoto
zákona (jsou-li splněny podmínky), které
zastává funkci dvou dávek z dosavadních
zákonů o důchodovém pojištění;
jednak vychovávacího příplatku (příplatku
na dítě), jímž se zvyšoval jen
důchod starobní a invalidní, a za druhé
sirotčího důchodu jednostranně osiřelých
dětí a tvoří pak doplněk nově
formulovaného důchodu sirotčího, jenž
zásadně náleží jen oboustranně
osiřelým. Vzhledem k této dvojí funkci
je i jeho výše dvojí; tam, kde jen nahrazuje
rodinný přídavek, který se důchodci
nevyplácí, rovná se rodinnému přídavku
podle zákona č. 154/1945 Sb. a jeho novel, kdežto
tam, kde je vyplácen k důchodu vdovskému,
činí nejméně 300 Kčs měsíčně
na každé dítě.
S ustanovením o sirotčím důchodu má
toto ustanovení společnou definici oprávněného
dítěte, shodný věk dítěte,
do něhož je výchovné přiznati,
jakož i instituci o prodloužení výplaty
přes tento věk dítěte.
Zde je nutno upozorniti na ustanovení § 67, odst.
1, podle něhož vylučuje nárok živitele
dítěte na výchovné, kde byl dítěti
přiznán sirotčí důchod.
K odst. 3 a 4:
Zákon podle předchozích ustanovení
připouští, aby více osob mělo
nárok na výchovné za totéž dítě.
Vyplácí se však jen tomu, kdo má dítě
v přímém zaopatření. Přímým
zaopatřením je míněno zaopatření
v rodině a bezprostřední péče
o dítě.