Z důvodů systematických bylo odděleno
ustanovení o věcných dávkách
v mateřství od ustanovení o peněžitých
dávkách. Bylo vypuštěno ustanovení,
že místo pomoci lékaře nebo porodní
asistentky může býti poskytnuta peněžitá
náhrada, aby se zabezpečilo poskytnutí odborné
péče v dostatečném rozsahu. Předpokládá
se jednak, že budou uzavřeny smlouvy s porodními
asistentkami tak, aby ve všech místech měly
rodičky možnost zajistiti si včas jejich pomoc,
jednak že při většině porodů
budou rodičky umístěny bezplatně v
odborně vedených ústavech. Vybudování
dostatečného počtu takových ústavů
bude nutno věnovati zvláštní péči,
aby v nich mohly býti umístěny všechny
rodičky, u nichž tomu nebudou brániti dopravní
nebo jiné obtíže.
Úmyslně bylo vypuštěno ustanovení
o tom, že v případě potratu náleží
stejné dávky jako při porodu, neboť
potrat se považuje za nemoc a dávky při něm
poskytované patří systematicky do kategorie
dávek pro případ nemoci. Poněvadž
pak jde o nemoc, má býti vyloučeno, aby při
potratu zakročovala porodní asistentka.
Jako novou zákonnou dávku zavádí zákon
poskytování výbaviček, aby se zabránilo
zneužití dávky peněžité
pro jiné účely. Náhradní dávka
peněžitá se připouští jen
na přechodnou dobu, dokud nebude možno zajistiti plynulý
nákup výbaviček.
Z úvodních slov prvého odstavce plyne, že
je nutno činiti rozdíl mezi nemocemi zubů,
na jejichž léčení má pojištěnec
(rodinný příslušník) nárok
podle ustanovení §§ 27 a 28, a mezi t. zv. ošetřováním
zubů. Pod tento pojem patří odborné
výkony, jako je rovnání zubů (orthodontie),
odstranění zubního kamene a pod. Vedle toho
spadá pod ustanovení § 33 poskytování
umělé náhrady chrupu a oprava zubních
prothés. Včasná sanace chrupu a provádění
orthodentických i prothetických zásahů
mají nejen velký význam zdravotní,
nýbrž i hospodářský, ježto
jedině tak možno předejíti ložiskovým
infekcím, zabezpečiti nejúsporněji
správnou funkci chrupu a zabrániti vzniku nemocí
zažívacího traktu, které mohou vésti
i k předčasné invaliditě.
Ustanovení § 34 dává pojištěnci
i rodinnému příslušníku právní
nárok na poskytnutí potřebných pomocných
prostředků při zmrzačení, zohyždění
a tělesných vadách za předpokladu,
že mají nepříznivý vliv na výkon
povolání. Pomocné prostředky, které
mohou býti poskytovány podle tohoto předpisu,
jsou zejména prothesy, přimidla, umělé
oči a pod., ale mohou to býti i vozíky pro
osoby, které nemohou choditi. Pojišťovně
je dána dále možnost poskytovati i plastické
operace, jsou-li potřebné, t. j. jestliže se
tím odstraní zohyždění nebo vada,
která znemožňuje postiženému uplatniti
se v určitém povolání. Ani podle tohoto
ustanovení nelze však poskytovati prostředky
a lékařské výkony k odstranění
prostých vad kosmetických, pokud nejsou na závadu
výkonu povolání.
Neplodnost - pokud nebyla provázena chorobnými průvodními
zjevy - nebyla dosud pokládána za nemoc ve smyslu
zákona a proto pojištěnka nebo rodinná
příslušnice neměla nároku na
zjištění příčin neplodnosti
(nejen své, nýbrž případně
i manželovy), a nemohla s úspěchem žádati
o léčení, které by vedlo k odstranění
neplodnosti.
Nyní však dává zákon z důvodů
populačních pojištěnci i rodinnému
příslušníku nárok na zjištění
příčin neplodnosti a na potřebné
léčení, které může býti
provedeno všemi prostředky uvedenými v §§
27 - 29, tedy případně i léčením
lázeňským.
Hlavní peněžitou dávkou nemocenského
pojištění zůstává i v
národním pojištění nemocenské
jako náhrada ušlého výdělku.
Podmínky nároku na nemocenské, délku
podpůrčí doby, zásady pro její
počítání i výši nemocenského
upravuje zákon stejně pro všechny skupiny pojištěnců,
které na ně mají nárok. Výše
nemocenského závisí na vyměřovacím
základu (§ 20); při tom je nemocenské
stanoveno ve 24 stupních a jeho výše stoupá
od Kčs 15.- denně při vyměřovacím
základu do Kčs 6.000 ročně až
do 159.- Kčs denně při vyměřovacím
základu od Kčs 114.000 do Kčs 120.000 ročně.
Povaha ušlého výdělku je jiná
u pojištěných zaměstnanců a jiná
u osob samostatně výdělečně
činných a spolupracujících členů
rodiny. Se zřetelem k tomu je provedena navržená
úprava (§§ 36 a 37).
Nemocenské u zaměstnanců se poskytuje ode
dne, kdy pojištěnec již nemá nároku
na mzdu (služné, plat, služební požitky).
Pojištění dělníci dostanou tedy
nemocenské již od prvního dne pracovní
neschopnosti, zaměstnanci ve vyšších službách
zpravidla od 43. dne a pouze veřejní zaměstnanci,
kteří mají v případě
pracovní neschopnosti pro nemoc nárok na služební
požitky po dobu celého roku, nemají nárok
na výplatu nemocenského (§ 36, odst. 5). Za
takovéto veřejné zaměstnance se však
platí přiměřeně nižší
pojistné (§ 117). Nárok na nemocenské
nemají vůbec důchodci a nezaměstnaní,
poněvadž v době pracovní neschopnosti
způsobené nemocí mají buď důchod
nebo podporu v nezaměstnanosti (§ 36, odst. 6).
Pro zaměstnance se nemocenské stanoví z vyměřovacího
základu odpovídajícího průměru
příjmů docílených v posledních
dvanácti týdnech, a jde-li o měsíční
výplatu, v posledních třech měsících
před onemocněním, které je spojeno
s neschopností k práci. Tím se vyrovnají
mzdové výkyvy projevující se často
v neprospěch pojištěnce, jehož výkon
a v důsledku toho i výdělek před onemocněním
obvykle klesá. Při textaci tohoto ustanovení
bylo použito zkušeností nabytých při
provádění dohod podle § 248 a) poj.
zák.
Předpisy o tom, jak postupovati v případech,
ve kterých má pojištěnec sice nárok
na výplatu mzdy nebo platu v době nemoci, avšak
služební požitky mu nejsou skutečně
vypláceny, jsou převzaty v podstatě z vládního
nařízení č. 365/41 Sb., při
čemž byl vzat zřetel na zkušenosti, které
byly získány při jeho provádění.
Osoba samostatně výdělečně
činná obdrží nemocenské od 43.
dne neschopnosti k práci. Pouze tehdy, kdyby pro pracovní
neschopnost samostatně výdělečně
činného podnikatele došlo k zastavení
provozu jeho podniku, přiznává se mu nárok
na nemocenské již ode dne zastavení podniku,
ale v prvých 42 dnech neschopnosti k práci jen pokud
je provoz skutečně zastaven. Pod pojmem zastavení
provozu podniku se rozumí faktický stav.
Spolupracující člen rodiny má nárok
na nemocenské od 43. dne pracovní neschopnosti.
Nemocenské samostatně výdělečně
činným osobám a spolupracujícím
členům rodiny bude poskytováno ve stejných
stupních jako u zaměstnanců podle vyměřovacího
základu, tudíž podle výše fiktivního
příjmu stanoveného v § 20, odst. 2 -
8.
Pojištěnci, kteří mají nárok
na nemocenské v případě nemoci spojené
s neschopností k práci, mají na ně
nárok ve stejném rozsahu i po dobu isolace nařízené
pro nakažlivou nemoc v rodině ve všech případech,
kdy z toho důvodu nevykonávají činnost
zakládající pojištění.
Pro nárok na nemocenské je tudíž nerozhodné,
zda jsou v době nařízené isolace neschopni
k práci či nikoliv.
Předpisy o tom, jak postupovati při započítávání
doby ústavního ošetřování,
resp. doby, po kterou se poskytuje pouze mimoústavní
ošetřování, do podpůrčí
doby, zásada, že se nemocenské neposkytuje
po dobu ústavního ošetřování,
i předpisy o započítávání
předcházejících období, v nichž
bylo vypláceno nemocenské, byly převzaty
v podstatě z dosavadních ustanovení vládního
nařízení č. 365/41 Sb. a zákona
č. 221/24 Sb., jež se v praxi osvědčila.
Novinkou je ustanovení, podle něhož má
pojištěnec nárok na nemocenské až
do vyčerpání podpůrčí
doby i tehdy, stane-li se invalidním v době, kdy
pobíral nemocenské.
Toto ustanovení bylo pojato do zákona vzhledem ke
zkušenostem získaným zejména při
provádění zákona č. 221/24
Sb. Pojištěnci, kterým bylo odňato nemocenské
proto, že nebyli již nemocni ve smyslu zákona,
ač byli dále neschopni k práci, zůstali
namnoze bez prostředků, než mohlo býti
rozhodnuto o jejich nároku na důchod invalidní.
V pojištění dělnickém i v pojištění
hornickém projevila se proto nutnost překlenouti
v takových případech mezidobí mezi
odnětím nemocenského a přiznáním
důchodu invalidního administrativním opatřením
(srov. na př. oběžník ÚSP č.
67/46), které by poskytlo nositeli nemocenského
pojištění podklad pro další výplatu
nemocenského pojištěncům, kteří
jsou sice dále neschopni k práci, ale nejsou již
nemocni, t. j. jejichž stav již objektivně nevyžaduje
lékařské pomoci a léků. Mimo
to pociťoval pojištěnec jako bezdůvodnou
tvrdost, zastavila-li mu pojišťovna výplatu nemocenského
před vyčerpáním plné podpůrčí
doby a odkázala-li jej na mnohdy nižší
důchod invalidní.
Ustanovení § 41 řeší tuto otázku
všeobecně a jednotně pro všechny pojištěnce,
tedy nejen pro zaměstnance, nýbrž i pro osoby
samostatně výdělečně činné
a spolupracující členy rodiny.
Jde o ustanovení, které bylo převzato v jádru
z dosavadních předpisů [§ 95 d), odst.
1 a 2 poj. zákona a § 33 vlád. nařízení
č. 365/41 Sb.], při čemž byl vzat zřetel
ke zkušenostem, které byly získány při
jejich provádění.
Zvýšené nemocenské se zavádí,
poněvadž výlohy, které má nemocný
pojištěnec, rostou s délkou onemocnění.
Až dosud mohlo býti zvýšené nemocenské
poskytováno jen jako dávka statutární.
Nyní se stává dávkou zákonnou
a pojištěnec má na ni žalovatelný
nárok.
K odst. 1:
Zákon zavádí jednorázovou peněžitou
dávku - porodné - ve výši Kčs
2.500.- za každé živě i mrtvě narozené
dítě. Porodné náleží též
při předčasném porodu, nikoliv však
při potratu; v pochybných případech
bude rozhodný posudek lékaře. Ustanovení
o tom, že se porodné poskytuje manželce nebo
dceři pojištěncově i tenkrát,
když pojištěnec zemřel v určité
době před porodem, bylo v podstatě převzato
z předpisů dosud platných. Tato částka
nahrazuje dosavadní - namnoze nedostatečné
- jednorázové příspěvky a příspěvky
za kojení. Nárok na tuto dávku má
každá pojištěnka i rodinná příslušnice
(§ 54), nikoliv tedy - jako dosud - pouze manželka.
K odst. 2:
Peněžitá pomoc v mateřství ve
výši nemocenského je současně
náhradou ušlého výdělku. Proto
není nároku na výplatu této dávky
za dobu, po kterou je z důvodů mateřství
poskytována mzda (služné, plat, služební
požitky).
Aby bylo čeleno fiktivním vstupům do zaměstnání,
nebo jiné činnosti zakládající
povinné pojištění, s úmyslem
získati nárok na peněžité dávky
v mateřství, bylo sice v zákoně ponecháno
ustanovení o čekací době, avšak
takové, že valná většina pojištěnek
může stanovenou podmínku snadno splniti.
Peněžitá pomoc v mateřství byla
z důvodů populačních časově
rozšířena na 18 týdnů, volně
obemykajících porod. Přísluší
zásadně i veřejným zaměstnankyním
(§ 7), které ji mohou dosáhnouti v době
neplacené dovolené pro mateřství.
Nárok na tuto dávku mají všechny pojištěnky
s výjimkou důchodkyň a nezaměstnaných.
Ženy, které v těhotenství přestaly
vykonávati činnost zakládající
povinné pojištění, mohou si však
nárok na tuto dávku zajistiti dobrovolným
pokračováním v pojištění
(§ 147). Vedle toho jsou kryty zvláště
dlouhou ochrannou lhůtou (§ 52, odst. 6).
V době, kdy je pojištěný zaměstnanec
ošetřován ve veřejné nemocnici,
veřejné porodnici, nebo jiném ústavu
rázu nemocničního, je nutno zajistiti náklad
na životní potřeby osob, které jsou
na něho zpravidla svou výživou odkázány.
Činí se tak poskytováním podpory ve
výši nemocenského, které by jinak příslušelo
pojištěnému zaměstnanci. Poněvadž
dlouhodobé choroby vyčerpávají finanční
prostředky rodiny relativně více, náleží
podpora případně i ve výši zvýšeného
nemocenského (§ 43) poskytovaného při
dlouhodobých chorobách.
Podpora podle odst. 1, § 45 se bude poskytovati při
každém ošetřování zaměstnanců,
kterým by jinak náleželo nemocenské,
v ústavech nemocničního rázu, tedy
bez ohledu na to, zda ošetřovaný je v době
tohoto ústavního ošetřování
pro nemoc neschopen práce či nikoliv. Podpora náleží
tedy na příklad i při stationerním
ošetřování zaměstnance práce
schopného v ústavě u příležitosti
delšího pozorování, obtížného
vyšetření a pod.
Také zaměstnanci, který nemá rodinných
příslušníků a je ústavně
ošetřován, je třeba poskytnouti určitou
podporu na úhradu nákladů, které nese
pojištěnec i při svém pobytu v nemocnici.
Tato podpora je maximalisována částkou Kčs
20.- denně. Zákon však umožňuje,
aby byla tato částka léčebným
řádem zvýšena až na Kčs
30.- denně. Bude to na př. při dlouhodobých
nemocích v době, ve které by ošetřovanému
zaměstnanci, jenž nemá rodinných příslušníků,
náleželo zvýšené nemocenské,
nebo v jiných případech zvláštního
zřetele hodných.
V případech upravených § 45, odst. 1
mají rodinní příslušníci
ošetřovaného zaměstnance přímý
žalovatelný nárok na podporu a rovněž
ošetřovaný zaměstnanec bez rodinných
příslušníků může
žalovati u pojišťovacího soudu, jestliže
mu pojišťovna výměrem odepřela
dávku podle § 45, odst. 2.
K odst. 1:
Ustanovení o poskytování podpory v plné
nebo částečné výši nemocenského
v době, kdy je pojištěný zaměstnanec
ošetřován v lázních nebo jiném
léčebném ústavě, byla zavedena
vzhledem ke zkušenostem získaným zejména
v dělnickém pojištění, kde pojištěnci
odmítali zhusta takové ošetření
právě s poukazem na nemožnost zajistiti dostatečně
životní potřeby pro svou rodinu.
K odst. 2:
Obdobná dávka - peněžitý příspěvek
- může býti poskytnuta též rodinným
příslušníkům osob samostatně
výdělečně činných a
spolupracujícím členům rodiny, jež
jsou ošetřováni v léčebném
ústavu nebo v lázních, jestliže toho
vyžadují zvláštní okolnosti případu.
K odst. 3:
Dávky podle odst. 1 a 2 jsou jen dávkami fakultativními
a na jejich přiznání není žalovatelného
nároku. Bližší podmínky pro jejich
přiznávání a zásady pro stanovení
jejich výše upraví léčebný
řád. Přitom bude nutno respektovati sociální
a hospodářské poměry rodiny a přihlédnouti
zejména k tomu zda ošetřovaný zaměstnanec
má po dobu ústavního ošetřování
nárok na služební požitky či nikoliv,
zda provoz podniku osoby samostatně výdělečně
činné je po dobu jejího ošetřování
zastaven, po případě zda rodina je dlouhotrvající
nemocí ošetřované osoby finančně
vyčerpána, nebo zda je výživa rodinných
příslušníků z jiných důvodů
ohrožena.
Přední místo v boji proti sociálním
chorobám zaujímá stále potírání
tuberkulosy, která patří dosud mezi velmi
rozšířené a zdraví národa
těžce ohrožující nemoce. Její
léčení vyžaduje zpravidla mnohem delší
doby, než jest tomu u jiných chorob a proto také
hospodářské důsledky tuto nemoc provázející
jsou jak pro nemocného, tak i pro příslušníky
jeho rodiny mnohem tíživější. Má-li
tudíž býti boj proti této sociální
chorobě úspěšný, jest třeba,
aby kromě opatření léčebných
byla věnována mimořádná pozornost
a péče též opatřením rázu
hospodářského, která by umožnila
nemocnému řádné léčení
a zbavila ho obav o existenční zabezpečení
jeho rodinných příslušníků.
Proto jest kromě dávek uvedených v §
46 pamatováno ještě na zvláštní
peněžitou výpomoc.
Podle účelu, který se jí sleduje,
může býti peněžitá výpomoc
buď jednorázová nebo opakující
se. Půjde-li o úhradu mimořádných
vydání spojených na. př. s opatřením
samostatné postele pro nemocného v jeho domácnosti
nebo o nezbytné osobní vybavení nemocného
pro léčbu ústavní, bude přicházeti
v úvahu příspěvek jednorázový.
Naproti tomu úhrada mimořádných vydání,
způsobených zvláštním ošetřováním
nemocného v domácnosti a potřebou lepšího
stravování, nebo zabezpečení rodiny
delším trváním choroby již stejně
hospodářsky vyčerpané po dobu léčení
nemocného v ústavu, bude vyžadovati podpory
pravidelně se opakující, která by
doplnila peněžité dávky, jež má
na mysli § 46. Poněvadž jde o řešení
případů různé povahy, jest
ponecháno stanovení bližších podmínek
a výše výpomoci předpisům léčebného
řádu.
Náhrada za výpomoc v rodině může
býti poskytnuta místo věcné dávky
podle § 31, kterou po určitou dobu od účinnosti
zákona asi nebude možno v potřebném
rozsahu skutečně poskytovati (srov. též
důvodovou zprávu k § 31). Tato peněžitá
náhrada bude poskytována pojištěnkám
nebo rodinným příslušnicím pojištěnců,
které obstarávají svoji nebo pojištěncovu
domácnost a pečují o děti, jestliže
jsou pro nemoc neschopny obstarávati domácnost a
jsou upoutány na lůžku nebo v ústavním
ošetřování. Děje se tak proto,
že v takových případech vznikají
pojištěncům zvláštní a zvýšená
vydání.
Zákon stanoví základní sazbu peněžité
výpomoci pro všechny případy jednotně
částkou Kčs 30.- denně, připouští
však zároveň její zvýšení
za třetí a každé další dítě
do 14 let o částku Kčs 10.- denně.
Horní hranice náhrady je však omezena tím,
že peněžitá náhrada se zvýšením
nesmí býti vyšší, než by bylo
nemocenské pojištěné osoby.
Stejně jako peněžitá výpomoc
v rodině je dávkou fakultativní, není
ani na peněžitou náhradu podle § 48 žalovatelného
nároku.
Za zemřelého pojištěnce se vyplácí
pohřebné v jednotné výši bez
ohledu na životní úroveň zemřelého
a bez ohledu na druh zaměstnání, poněvadž
náklady normálního pohřbu jsou, nebo
mají býti v podstatě stejné. Výše
pohřebného je stanovena tak, aby kryla náklady
běžného pohřbu. V podstatě byly
zde převzaty zásady § 22 vlád. nařízení
č. 365/41 Sb.
Vypravil-li pohřeb na svůj náklad někdo
jiný než oprávněný pozůstalý,
aniž byl k tomu povinen podle smlouvy nebo zákona,
náleží mu pohřebné jen do výše
skutečných výloh, nejvýše však
v částce Kčs 2.500.-. Jestliže skutečné
výlohy pohřbu byly nižší, mají
na případný rozdíl do částky
Kčs 2.500.- nárok pozůstalí v pořadí
v zákoně uvedeném, kterým jinak, vypraví-li
ovšem pohřeb, přísluší pohřebné
v částce Kčs 5.000.-.
Poněvadž nemocenské pojištění
jest - jak zkušenosti ukázaly - velmi citlivé
na každou změnu hospodářských
poměrů, umožňují tato ustanovení
rychlé přizpůsobení nemocenského
pojištění každé změně
a zajištění řádného jeho
fungování i v dobách hospodářsky
obtížných. Při tom právo změniti
v případě potřeby výši
peněžitých dávek a stupně vyměřovacího
základu se ponechává vládě,
kdežto další dávky, dosud nezavedené,
ale sledující cíle nemocenského pojištění,
může zavésti ministr sociální
péče, jestliže to hospodářská
situace pojištění dovolí.
Pružného ustanovení § 51 je zapotřebí
proto, aby se pojištění mohlo rychle přizpůsobovati
i v dávkové službě potřebám
pojištěnců a jich rodinných příslušníků
a držeti krok se stále se rozvíjející
lékařskou vědou.
Obvyklá šestitýdenní ochranná
lhůta svědčící osobám,
které vystoupí ze zaměstnání
zakládajícího povinné pojištění,
byla ponechána beze změny. Dosud platná ustanovení
o ochranné lhůtě byla zlepšena zejména
prodloužením ochranné lhůty pro těhotné
a dále tím, že se běh ochranné
lhůty staví po dobu výkonu vojenské
služby. To zajistí nárok na dávky i
těm, kteří onemocní při výkonu
vojenské služby a kteří by po propuštění
ze svazku branné moci byli bez nároku na dávky
nemocenského pojištění, jakož i
těm, kteří po propuštění
z vojenské služby, ale ještě před
vstupem do zaměstnání onemocní v době
dosud neuplynulé ochranné lhůty. Vedle toho
jsou tímto ustanovením zachovány nároky
rodinných příslušníků
osob povinných vojenskou službou na dávky pro
jejich osobu. Pojem ochranné lhůty, jakožto
zařízení zajišťujícího
ochranu plynoucí z nemocenského pojištění
ještě po určitou dobu po skončení
povinného pojištění, byl převzat
v podstatě z dosavadních sociálně
pojišťovacích zákonů.
Na rozdíl od dosavadních předpisů
(§ 97 zákona č. 221/24 Sb., § 34 vl. nař.
č. 365/41 Sb.) má v národním pojištění
ochrannou lhůtu i pojištěnec, který
není po zániku pojištění bez
výdělku. Výrazem této zásady
je i ustanovení § 53, odst. 2 přiznávající
pojištěnci, který přestal vykonávati
jedno z více činností zakládajících
pojištění, ochrannou lhůtu z této
činnosti, i když je pro jinou činnost dále
pojištěn. Zlepšení dosavadního
stavu spočívá v tom, že byla vypuštěna
dosud obvyklá ustanovení o tom, že ochrannou
lhůtu nemají osoby, které se zdržují
mimo území Československé republiky,
nebo které si odpykávají trest na svobodě.
I v takových případech zůstanou napříště
zachovány po dobu ochranné lhůty nároky
z pojištění nejen samostatným pojištěncům,
nýbrž i jich rodinným příslušníkům.
Ustanovení § 52, odst. 3 o tom, že ochranná
lhůta svědčí osobám pojištěným
podle § 2, odst. 1, písm. b) a c), jestliže přestaly
natrvalo vykonávati činnost zakládající
pojištění, souvisí s předpisem
§ 13, písm. b) jednajícím o zániku
pojištění (viz důvodovou zprávu
k cit. ustanovení). O tom, zda podnikatel nebo spolupracující
člen rodiny zastaví činnost podléhající
pojištění natrvalo, bude rozhodovati úmysl
pojištěncův, který ovšem mnohdy
- zejména u spolupracujících členů
rodiny - nebude možno prokázati jinak než prohlášením
pojištěné osoby.
K odst. 1:
Dávky podle tohoto zákona lze přiznati jen
jednou, a to i tehdy, když pojištěnec vykonává
současně více činností zakládajících
povinné pojištění. Přitom se
vyměří peněžité dávky
podle součtu vyměřovacích základů,
ovšem teprve až jsou splněny podmínky
nároku z další, případně
dalších činností.
K odst. 2:
O tomto ustanovení bylo pojednáno v důvodové
zprávě k § 52.
Okruh rodinných příslušníků
se proti dosud platným předpisům všeobecně
rozšiřuje o družku a sestru, nebo dceru pojištěnce,
které vedou pojištěnci domácnost. Pro
děti je zachován nárok na dávky rodinného
pojištění i po 16. roce věku až
do dokonaného 25. roku, připravují-li se
soustavně na budoucí životní povolání
studiemi nebo jiným školením (výcvikem).
Bez věkového omezení zůstávají
rodinnými příslušníky také
děti pojištěnců, které si vlastní
prací nemohou opatřovati výživu pro
svou tělesnou nebo duševní vadu - ať vrozenou
nebo získanou - nebo pokud je na ně vypláceno
výchovné (§ 68). Rozvedená manželka
pojištěncova, která má vůči
manželovi alimentační nárok, se považuje
za oprávněnou rodinnou příslušníci
proto, že se uznává za nutné, aby osobě,
která byla bez své viny rozvedena, zůstaly
zachovány nároky z nemocenského pojištění.
Nárok rodinných příslušníků
pojištěnce na dávky vzniká bez jakékoliv
čekací doby stejně jako nárok samotného
pojištěnce. Proto také tento nárok zaniká
teprve současně se zánikem nároku
pojištěncova (§ 52, odst. 1). Rodinní
příslušníci mají sami proti pojišťovně
nárok na poskytnutí věcných i peněžitých
dávek a mohou jej vlastním jménem uplatniti
(§ 27, odst. 1, § 223, odst. 1).
Některým rodinným příslušníkům
- členům užšího rodinného
společenství - přiznává zákon
nárok na dávky rodinného pojištění
bez ohledu na to, zda jsou odkázáni svou výživou
na pojištěnce. Zásadně se však
požaduje, aby šlo o osoby, které žijí
s pojištěncem ve společné domácnosti,
a to v některých případech dokonce
alespoň 6 měsíců před nápadem
dávky. Od podmínky společné domácnosti
se výjimečně upouští v případech
uvedených v odstavci třetím a čtvrtém.
K odst. 1 - 3:
Zde se přejímají z největší
části a s malými obměnami ustanovení
§ 49 vlád. nařízení č.
365/41 Sb., která se v praxi dobře osvědčila.
Lékařská služba má býti
v národním pojištění vybudována
na zásadě organisované svobodné volby
lékaře, a to tak, aby pojištěnci měli
právo volby mezi těmi lékaři, kteří
léčí na účet Ústřední
národní pojišťovny. Tím je dána
pojištěnci možnost, aby se obrátil na
toho lékaře, jemuž důvěřuje.
Není však možno připustiti všeobecnou
svobodnou volbu, která by vedla k nepořádkům
a neúnosným nákladům.
K odst. 4:
Pro případ, že v některém obvodě
nebude možno zajistiti lékařskou pomoc smluvními
lékaři, jak to předpokládají
předchozí odstavce, splní pojišťovna
svou povinnost podle § 195, odst. 1 jiným vhodným
opatřením, na př. tím, že do
obvodu vyšle pro přechodnou dobu lékaře,
kteří jsou k ní ve služebním
poměru. Poněvadž jde o disposici pouze přechodné
povahy, neprejudikuje se jí nikterak opatřením
sledujícím rovnoměrnou a účelnou
distribuci lékařské služby (§ 196).
K odst. 5:
Převzato v podstatě z ustanovení § 49,
odst. 4 vládního nařízení č.
365/41 Sb., které se osvědčilo.
Při rozhodování o tom, kterého způsobu
léčení nebo ústavního ošetřování
má býti použito, nemůže rozhodovati
subjektivní názor pojištěncův
nebo jeho zvláštní přání,
nýbrž objektivní posudek pojištěncova
zdravotního stavu. Skutečnost, že pojištěnec
nemá nárok na určitý způsob
léčení nebo ústavního ošetřování
nemá a nebude míti vliv na hodnostnost těchto
věcných dávek. Tím není totiž
dotčeno ustanovení § 27, odst. 1. Oprávněná
osoba nemůže se tedy domáhati určitého
způsobu léčení nebo ústavního
ošetřování u pojišťovacích
soudů; cítí-li se rozhodnutím pojišťovny
zkrácena, může se domáhati nápravy
jen dozorčí stížností k vyšším
organisačním složkám Ústřední
národní pojišťovny [(§§ 154,
166, odst. 1, písm. a)], případně
k ministerstvu sociální péče (§
212, odst. 1).
K odst. 1 - 3:
Doprava pacientova do nemocnice nebo léčebného
ústavu, porodnice nebo ústavu pro choromyslné
a zpět jiným než hromadným dopravním
prostředkem bude pojišťovnou uhrazena jen v nezbytných
případech, jestliže si toho vyžádá
pacientův zdravotní stav, nebo tehdy, jestliže
nebylo možno použíti hromadného dopravního
prostředku z jiných vážných důvodů
(na př. pro přerušení dopravy živelní
pohromou a pod.).
Jde o ustanovení převzaté v podstatě
z dosavadních sociálně-pojišťovacích
zákonů (srov. na př. § 102 poj. zákona).
Ustanovení odst. 2 je však zlepšením dosavadního
stavu podle pojišťovacího zákona jak v
tom směru, že přiznává rodinným
příslušníkům na podporu žalovatelný
nárok, tak i v tom, že stanoví jen dolní
hranici této podpory a umožňuje její
zvýšení v případech zasluhujících
zřetele s hlediska sociálního i hospodářského.