K odst. 3:
U zemědělců stanoví roční
vyměřovací základ ministerstvo sociální
péče vyhláškou uveřejněnou
v Úředním listě, a to se zřetelem
na rozlohu pozemků, výrobní oblast a další
důležitá kriteria. Do rozhodné výměry
se započítává nejen obhospodařovaná
půda vlastní, nýbrž i půda spolupracujících
členů rodiny a rodinných příslušníků
(§ 54) i půda pachtovaná.
Za roční vyměřovací základ
u zemědělských podniků o rozloze 50
ha v řepařské oblasti se považuje podle
zákona částka 120.000 Kčs. Toto ustanovení
bylo vloženo do zákona, aby pro vypracovaní
vyhlášky, jíž bude stanoven vyměřovací
základ pro zemědělce - a to pravděpodobně
s ohledem na drobné zemědělce způsobem
progresivním - byl určen pevný bod, od něhož
bude nutno začíti odstupňování
směrem dolů. U zemědělských
spolupodnikatelů pojištěných podle §
4 je rozhodný pro určení výše
ročního vyměřovacího základu
jejich podíl na zemědělském podniku.
Jsou-li vlastníky zemědělského podniku
manželé, nelze ovšem vzhledem k ustanovení
§ 5, odst. 3 pokládati manželku za spolupodnikatelku
a do výměry rozhodné pro určení
vyměřovacího základu manželova
nutno započísti nejen půdu, jejímž
je vlastníkem, nýbrž i podíl manželčin,
která je jeho rodinnou příslušnicí
podle § 54 (srov. § 20, odst. 3, předposlední
věta).
K odst. 4:
Člen rodiny podnikatelovy spolupracující
v jeho podniku (§ 5) může - ale nemusí
- míti kapitálový podíl v podniku.
Jeho situace se tedy blíží více situaci
zaměstnancově, až na to, že nepracuje
na základě smlouvy pracovní a nemá
nároku na mzdu, nýbrž kryje své potřeby
z prostředků rodinného spotřebního
společenství. I zde bylo nutno stanoviti fikci příjmů,
za který se považuje příjem, který
by náležel zaměstnanci, jejž spolupracující
člen rodiny nahrazuje, nikoli však příjem
vyšší, než podle kterého je pojištěna
osoba samostatně výdělečně
činná sama. Rozhodný příjem
lze zjistiti podle příslušné mzdové
vyhlášky, po případě podle průměrného
příjmu zaměstnance přibližně
stejného věku a stejného zaměstnání
v jiném podobném podniku. Zvláštní
úleva platí pro pojistné za spolupracující
členy rodiny zemědělců (§ 20,
odst. 4).
K odst. 5:
Za vyměřovací základ se považuje
u všech pojištěnců pojištěných
podle § 2, odst. 1, písm. a) - c) a odst. 2, písm.
a) nejméně horní hranice vyměřovacího
základu prvního stupně podle § 36, odst.
2, t. j. nejméně Kčs 20.- denně.
Činí-li součet vyměřovacích
základů z několika činností
(§ 10) nižší částku než
právě uvedeno, pokládá se za vyměřovací
základ podle tohoto zákona rovněž Kčs
20.- denně, Kčs 120.- týdně, Kčs
500.- měsíčně a Kčs 6.000.-
ročně. V tomto případě se nižší
základ z každé činnosti poměrně
zvýší, na př.: činil-li u pojištěnce
vyměřovací základ z jedné činnosti
Kčs 160.-, z druhé činnosti Kčs 240.-,
úhrnem Kčs 400.- za měsíc, je třeba
úhrnný základ doplniti na Kčs 500.-,
t. j. zvýšením o čtvrtinu, tudíž
na Kčs 200.- z první činnosti a z druhé
činnosti na Kčs 300.-.
K odst. 6:
U všech pojištěnců, jichž se týká
ustanovení tohoto paragrafu, tedy jak u zaměstnanců,
tak i u osob samostatně výdělečně
činných a u spolupracujících členů
rodiny se považuje za nejvyšší vyměřovací
základ podle tohoto zákona Kčs 400.- denně,
Kčs 2.400.- týdně, Kčs 10.000.- měsíčně
a Kčs 120.000.- ročně. Částky,
které uvedenou nejvyšší hranici převyšují,
nejsou započitatelným příjmem podle
tohoto zákona.
Dosahuje-li pojištěnec z několika činností
úhrnem vyššího vyměřovacího
základu, než právě uvedeno, je každý
plátce pojistného povinen odváděti
pojišťovně pojistné z celého vyměřovacího
základu každé jednotlivé činnosti.
Pojištěnec má však právo žádati
do 31. března každého roku, aby mu byla pojišťovnou
bezúročně vrácena částka
pojistného, o kterou zaplatí ze svého [§
255, písm. a)] více, než činí
pojistné, odpovídající nejvyššímu
vyměřovacímu základu podle §
36, odst. 2. Podrobnější úpravu bude
nutno ponechati Ústřední národní
pojišťovně, která vydá instrukce
o tom, u které z více zúčastněných
pojišťoven (§ 218, odst. 2) nutno žádost
podati, případně jak postupovati, střetnou-li
se činnosti podléhající pojištění,
u nichž pojistné činí rozdílné
procento vyměřovacího základu (§
117, odst. 2 a 3).
K odst. 7:
U některých skupin pojištěnců
bude nesnadno zjišťovati výši vyměřovacího
základu rozhodného pro pojištění.
Na příklad u zaměstnanců, kteří
vedle mzdy od zaměstnavatele mají obvyklé
požitky (odměny) od třetích osob (zpropitné),
jako na př. v živnostech hostinských kavárenských,
hotelových, v lázeňských podnicích,
v sanatoriích, v holičských a kadeřnických
živnostech, v obchodech uhlím a dřívím
a pod. Nesnadné zjišťování vyměřovacího
základu bude i u osob samostatně výdělečně
činných, u nichž se nejmenší vyměřovací
základ má stanoviti podle příjmu nejlépe
placeného zaměstnance zvýšením
o čtvrtinu a u spolupracujících členů
rodiny v případech, kdy požitky zaměstnanců
jsou, jak se často stává, nepravidelné
a proměnlivé. V takových případech
se usnadní jak výpočet pojistného,
tak vyměření peněžitých
dávek, jestliže se určí pevná
započitatelná výše požitků,
jejíž zjištění je jinak spojeno
s obtížemi. Proto bylo třeba vložiti do
zákona ustanovení, že ministerstvo sociální
péče může na návrh Ústřední
národní pojišťovny a po slyšení
příslušných zájmových
organisací stanoviti za vyměřovací
základ podle tohoto zákona nebo za započitatelné
požitky od osob třetích určité
pevné částky. Vyhláška ministerstva
sociální péče bude účelná
a potřebná zejména v případech
drobných zemědělců a živnostníků,
u nichž paušalisace pojistného a způsob
jeho vybírání by mohl přinésti
značné administrativní úlevy oběma
stranám. Zmocnění dané odstavcem 7
ministerstvu umožní, aby výše pojistného
byla stanovena únosnou částkou, aniž
by v individuálních případech bylo
nutno postupovati podle zásady uvedené v §
20, odst. 2, a přitom aby bylo současně dbáno
zájmů pojišťovny se zřetelem na
potřebnou úhradu. Při stanovení paušálu
bude možno přihlédnouti ke skutečným
sociálním poměrům určité
kategorie osob, kterých se vyhláška bude týkati.
K odst. 8:
Ministerstvo sociální péče stanovilo
hodnotu naturálních požitků naposledy
vyhláškou z 29. 1. 1946, č. 320 (Úřední
list I ze dne 2. 2. 1946, částka čís.
20), tedy již po všeobecném zvýšení
cen, mezd a platů. Přesto bylo vloženo do zákona
zvláštní ustanovení hodnoty naturálních
požitků, jednak aby dosavadní ocenění
bylo možno přezkoumati, jednak aby ocenění
naturálních požitků bylo možno
přizpůsobiti změnám cenové
hladiny a po případě rozšířiti
i na požitky, k nimž dosud nebylo přihlíženo.
K odst. 1:
Záznamy o příjmech se v národním
pojištění stanou velmi důležitými
doklady. Zákon přináší zaměstnavatelům
v jejich dosavadních ohlašovacích povinnostech
značné ulehčení, ježto příště
bude zaměstnavatel zbaven povinnosti, aby u jednotlivých
zaměstnanců přihlašoval výdělek
(příjem) rozhodný pro vyměření
pojistného a peněžitých dávek
a aby podával u jednotlivých zaměstnanců
oznámení změn v příjmu. Zaměstnavatelům
se podle tohoto zákona svěří jak výpočet
pojistného, tak i hlášení příjmu
jednotlivých zaměstnanců při nápadu
dávky, který jest rozhodný pro vyměření
peněžitých dávek. Je proto třeba,
aby zaměstnavatelé vedli záznamy o příjmech
jednotlivých zaměstnanců.
Zaměstnavatelům se však tímto ustanovením
neukládá nová povinnost proti dosavadnímu
stavu: záznamy o příjmech se vedou již
podle dosavadních předpisů, a to nejen pro
účely veřejnoprávního sociálního
pojištění, ale i pro vlastní účely
podniku, pro statistické účely a pro účely
daňové. Je v zájmu národního
pojištění, aby záznamy o příjmech
podle tohoto zákona byly vedeny společně
se záznamy, jež zaměstnavatel (podnik) vede
jak pro vlastní účely, tak i pro účely
jiné.
Povinnost uchovávati záznamy o příjmech
aspoň po dobu 5 let odpovídá ustanovení
o promlčení pojistného v pěti letech
(§ 133). Ostatně zkušenosti ukázaly, že
dosavadní tříleté uchovací
období nepostačovalo. Toto období bylo třeba
prodloužiti také vzhledem k tomu, že záznamy
o příjmech budou míti v národním
pojištění všeobecně větší
význam než měly dosud.
K odst. 2:
Podrobnosti o tom, jak mají býti záznamy
o příjmech vedeny, aby vyhovovaly i potřebám
pojištění a kde mají býti uschovány,
lze stanoviti vyhláškou ministerstva sociální
péče v Úředním listě.
Ustanovení, že vyhláškou mohou býti
také určití zaměstnavatelé
zproštěni povinnosti vésti záznamy o
příjmech, má ulehčiti zaměstnavatelům,
kteří zaměstnávají jen malý
počet zaměstnanců (na př. zaměstnavatelům
pomocnic v domácnosti, drobným zemědělcům,
živnostníkům a pod.), neboť právě
vzhledem k malému počtu zaměstnanců
může pojišťovna provésti spolehlivé
šetření o výši jejich příjmu
i jiným vhodným způsobem. Vzhledem k zákonu
ze dne 16. května 1946, č. 116 Sb., o jednotné
organisaci podnikového početnictví, nemůže
býti pochybností o tom, že tato vyhláška
bude vydána v dohodě s generálním
sekretariátem Hospodářské rady (§
4 cit. zákona).
K odst. 1:
Záznamy o příjmech budou podkladem výpočtu
pojistného a vyměření peněžitých
dávek, a je tedy třeba, aby byly přístupny
kdykoliv zmocněncům pojišťovny, tedy i
tehdy, je-li zaměstnavatel, osoba samostatně výdělečně
činná nebo jejich zástupce nepřítomen
nebo nemůže-li záznamy sám předložiti
(srov. § 6 nař. č. 75/1909 rak. ř. z.).
Již zákon o sociálním pojištění
zaměstnanců dával nositelům pojištění
právo, aby svými zmocněnci nahlíželi
do mzdových záznamů zaměstnavatelů
a činili si z nich výpisy o skutečnostech
rozhodných pro pojištění. Podle zákona
o národním pojištění nebudou
zaměstnavatelé přihlašovati pojišťovně
příjmy rozhodné pro vyměření
pojistného a pro vyměření peněžitých
dávek, ani nebudou oznamovati změny v příjmech.
Jak již bylo uvedeno, svěřují se zaměstnavatelům
jak výpočty pojistného, tak i hlášení
příjmů rozhodných pro vyměření
peněžitých dávek při nápadu
dávky; proto bylo třeba učiniti v zákoně
opatření, které by lépe než dosud
umožňovalo kontrolu. Zaměstnavatelům
a osobám samostatně výdělečně
činným nebo jejich zástupcům se ukládá
povinnost, aby dovolili zmocněncům pojišťovny
nahlédnouti nejen do záznamů o příjmech
podle tohoto zákona, ale i do jiných záznamů
a listin pro pojištění důležitých,
tedy i do pokladních záznamů, do záznamů
pomocných a do všech dokladů, které
obsahují údaje o pracovním poměru,
zápisy o příjmech zaměstnanců,
o jejich pracovní době a o všech úkonech,
na nichž spočívá výpočet
pracovních příjmů atd., aby si z nich
učinili výpisy o okolnostech rozhodných pro
pojištění. Dále bylo nutno oprávniti
zmocněnce pojišťovny, aby na místě
pracovním konali šetření potřebná
pro provádění pojištění.
Protože jak výše pojistného, tak i výše
peněžitých dávek bude závislá
na údajích zaměstnavatelů, bylo třeba
dáti pojišťovně nejširší
oprávnění, aby se jí usnadnilo přezkoumání,
jak zaměstnavatel plní svoje zákonné
povinnosti, zejména zdali přihlíží
při výpočtu pojistného ke všem
započitatelným příjmům a zdali
při nápadu dávky hlásí správně
započitatelné příjmy jednotlivých
pojištěnců.
K odst. 2:
Povinnost mlčenlivosti trvá nezměněně
dále, je-li zaměstnanec mimo službu nebo ve
výslužbě, jakož i tehdy, byl-li služební
poměr zrušen (§ 16 služebního a disciplinárního
řádu pro zaměstnance nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění v ČSR).
K odst. 3:
Účel tohoto ustanovení je jasný. Jde
o zajištění, že bude zachováno
vojenské tajemství.
K odst. 1:
Ustanovení o výpočtu pojistného z
úřední moci má pojišťovně
umožniti, aby v případech uvedených
v zákoně vypočetla pojistné podle
dat jiných příspěvkových období,
po případě podle jiného šetření.
Potřebná data může pojišťovna
zjistiti též v jiném podniku přibližně
stejného druhu a rozsahu, aniž by musila přihlížeti
k údajům zaměstnavatele, který nesplnil
povinnost vésti, uschovávati a předložiti
záznamy o příjmech, anebo tuto povinnost
splnil pouze nedostatečně. Pojišťovna
může vypočísti pojistné z úřední
moci i tehdy, nepostaral-li se zaměstnavatel, osoba samostatně
výdělečně činná nebo
jejich zástupce, aby záznamy byly zmocněnci
pojišťovny kdykoliv přístupny.
K odst. 2:
Tímto ustanovením se má pojišťovně
umožniti i přibližný výpočet
pojistného, aby nebyla nucena prováděti dlouhé
a nákladné šetření, jehož
by bylo třeba k zjištění přesné
výše pojistného.
Ustanovení, že na zaměstnavateli je tíha
důkazů při stížnosti proti výpočtu
pojistného z úřední moci, má
přiměti zaměstnavatele k tomu, aby plnil
zákonnou povinnost vésti a uschovávati záznamy
o příjmech a předkládati je na vyzvání
zmocněnci pojišťovny.
K odst. 1:
Provádění pojištění osob
uvedených pod písmenami a) - c) podle všeobecných
předpisů zákona naráží
na obtíže vzhledem k výjimečnosti a
zvláštní povaze jejich zaměstnání.
Proto je nutno dáti v zákoně právní
podklad, který by umožnil zavedení praktických
odchylek usnadňujících provádění
pojištění těchto osob.
§ 248 zákona č. 221/24 Sb. stanovil, že
takové odchylky mohou býti určeny vládním
nařízením a - pokud toto nevyjde - směrnicemi
Ústřední sociální pojišťovny.
K vydání vládního nařízení
nedošlo. Ústřední sociální
pojišťovna však upravila pojištění
domáckých dělníků (naposledy
oběžník č. 1749/44) směrnicemi,
které byly schváleny ministerstvem. Vedle toho vydala
Ústřední sociální pojišťovna
směrnice k provádění pojištění
osob vypomáhajících při sezónních
pracích v zemědělství a lesnictví,
a to naposledy oběžníkem č. 50/46; rovněž
tyto směrnice byly schváleny vyhláškou
ministerstva ochrany práce a sociální péče
ze dne 22. června 1946, č. 1460, Úř.
list I, částka 112/46. Napříště
bude v tomto případě potřebí
i schválení ministerstva zemědělství.
Do § 24 zákona bylo přeneseno z § 248
zákona č. 221/24 Sb. pouze to, co v průběhu
doby se ukázalo praktickým. Zákon zejména
neobsahuje slib zvláštní úpravy cestou
vládního nařízení; dosavadní
zkušenosti ukázaly, že se vystačí
s pružnější normou směrnic.
K písm. a):
U domáckého dělníka pracujícího
doma nelze zachytiti dobu, po kterou vykonával činnost
zakládající povinné pojištění.
I po vstupu zákona v působnost bude proto nutno
zachovati dosavadní konstrukci, podle níž je
domácký dělník pojištěn
v měsících, ve kterých mu byla vyplácena
odměna za odvedenou práci. Není však
již nutné vázati pojistnou povinnost na dosažení
určité minimální výše
odměny (§ 1, odst. 3 dosavadních směrnic),
a to proto, že by to odporovalo základní koncepci
zákona, neuznávajícího vedlejší
zaměstnání za důvod vylučující
z pojištění. Domácký dělník
na venkově bude pravidelně - pokud bude míti
větší hospodářství než
1 ha - pojištěn i podle § 2, odst. 1, písm.
b) jako osoba samostatně výdělečně
činná (§ 4 - domkář, chalupník),
takže se na něj bude vztahovati ustanovení
§ 10 a s ním souvisící ustanovení
další. Po vstupu tohoto zákona v působnost
nebude tedy již takového nebezpečí vloudění
se do pojištění jaké bylo před
zavedením pojištění osob samostatně
výdělečně činných.
K písm. b):
Poněvadž vedlejší zaměstnání
není důvodem vylučujícím z
povinného pojištění, jsou osoby zaměstnané
střídavě u různých zaměstnavatelů
pojištěny ve všech svých zaměstnáních.
Ustanovení § 169, odst. 2 až 4 zákona
č. 221/24 Sb. stalo se zbytečným. Přes
to však bude event. nutno učiniti opatření,
které by umožnilo evidenci pojištěné
doby u těchto osob, jakož i evidenci jejich příjmů.
K písm. c):
Vzhledem k nedostatku pracovních sil v zemědělství
a lesnictví lze předpokládati, že se
toto pracovní odvětví neobejde ani pro další
přechodnou dobu bez dobrovolných výpomocí
jednotlivců i organisovaných pracovních brigád.
Je třeba, aby osoby účastnící
se této výpomoci, ať již jednotlivě,
či v rámci zemědělských brigád,
byly chráněny v případě nemoci
a úrazu, pokud nepodléhají pojištění
podle všeobecných ustanovení zákona.
Při tom jednak zvláštní poměry,
za nichž dochází k této výpomoci
při špičkových sezónních
pracích (jejich krátkodobost a značné
okamžité pracovní vypětí zemědělského
zaměstnavatele), jednak skutečnost, že se těchto
prací budou účastniti i osoby, které
ani v národním pojištění nebudou
zahrnuty do normálního pojištění,
odůvodňují zvláštní úpravu
pojištění při těchto pracích,
které nebudou zpravidla pracemi příležitostnými
[§ 11, písm. c)]. Výjimky ze všeobecných
ustanovení zákona budou se pravděpodobně
týkati zejména způsobu přihlašování
a odhlašování sezónních pracovníků,
event. vynětí z pojištění důchodového,
vedení záznamů o příjmech,
po případě i výše a výpočtu
pojistného (pevná částka). Úprava
bude provedena směrnicemi, při jejichž koncipování
bude možno vzíti za základ dosavadní
směrnice Ústřední sociální
pojišťovny.
K odst. 2:
Toto ustanovení vychází ze zásady
formální reciprocity a dává vládě
možnost retorsních opatření proti cizím
státním příslušníkům,
prakticky ovšem jen pro ten případ, že
by naši občané byli v jiném státě
diskriminováni ve srovnání s občany
onoho státu. Teoreticky je však předpis stylisován
tak, že připouští i opak, t. j. preferenční
zacházení s cizími státními
občany, což ovšem nebývá v sociálně
politickém zákonodárství obvyklé.
Druhá část zákona obsahuje ustanovení
pro pojištěnce nejdůležitější.
Jsou to ustanovení o dávkách. Hlavní
rozdělení dávek obsahuje ustanovení
§ 25. Dávky národního pojištění
se podle tohoto ustanovení dělí na dávky
nemocenského pojištění, na dávky
důchodového pojištění a konečně
na t. zv. všeobecnou péči o pojištěnce
a rodinné příslušníky. Do této
poslední skupiny byla zahrnuta jednak preventivní
péče, jednak úrazová zábrana
a konečně péče o povolání
pojištěnců se sníženou pracovní
schopností. Soustředění těchto
posledních dávek do zvláštního
oddílu má svoje odůvodnění.
Jsou to dávky, jejichž dosah se projevuje jak v pojištění
nemocenském, tak v pojištění důchodovém;
jejich poskytování musí býti řízeno
ústřednou pojišťovny při použití
všech prostředků, které zákon
poskytuje, aby bylo docíleno daného cíle.
Druhá část obsahuje kromě úvodního
ustanovení § 25, o kterém se stala zmínka,
celkem 4 oddíly. První tři oddíly
jsou věnovány skupinám dávek podle
dělení § 25, čtvrtý oddíl
pak soustřeďuje všeobecná ustanovení
o dávkách z pojištění.
První oddíl druhé části začíná
výpočtem dávek nemocenského pojištění,
při čemž používá dělení
na dávky věcné a na dávky peněžité.
Všechny dávky zde uvedené jsou dávky
zákonné; některé z nich jsou obligatorní,
což znamená, že je na ně žalovatelný
nárok, jiné z nich fakultativní, t. j. jejich
poskytnutí je dáno do volné úvahy
pojišťovny. Jediná dávka, která
nebude poskytována přímo ze zákona,
nýbrž teprve, bude-li ustanovení o ní
pojato do léčebného řádu, je
t. zv. výpomoc při tuberkulose. Vzhledem k důležitosti
této dávky nemůže však býti
pochybnosti o tom, že ustanovení o ní v léčebném
řádě obsažena budou.
Ustanovení §§ 27 - 35 pojednává
o dávkách věcných, ustanovení
§§ 36 - 49 o dávkách peněžitých.
Ustanovením § 51 dána byla možnost zavésti
jiné nové dávky vyhláškou ministerstva
sociální péče, jestliže se objeví
jejich potřeba.
První oddíl končí společnými
ustanoveními o dávkách nemocenského
pojištění, kde se pojednává jednak
o ochranné lhůtě (§ 52), o způsobu
výpočtu dávek osob vykonávajících
několik činností (§ 53) a o vymezení
okruhu rodinných příslušníků
(§ 54); dále obsahují tato ustanovení
mimo jiné důležitý § 55 o lékařské
službě, o povinnosti pojišťoven hraditi
nutné náklady za dopravu (§ 57), o právu
pojišťovny kontrolovati nemocné lékaři
i laickými důvěrníky (§ 58) a
konečně ustanovení o léčebném
řádu (§ 59).
K odst. 1:
Pod pojem mimoústavního ošetřování
patří všechny věcné dávky
uvedené v první větě. Pojem "lékařského
ošetřování" zahrnuje i pojem lékařského
vyšetření. Lékařským ošetřováním
se rozumí ošetřování smluvním
(§ 197) lékařem pojišťovny, a to
lékařem praktickým i odborným nebo
lékařem zaměstnaným v ambulatoriu
pojišťovny i lékařem nemocničním
při ambulantním ošetřování
v nemocnici; pod pojmem "potřebné léčení"
nutno rozuměti léčení poskytované
podle příkazu lékařova jinými
zdravotnickými osobami (diathermie, masáže
a pod.).
Orthopedické pomůcky se stávají povinnou
dávkou zákonnou; dříve byly poskytovány
jen jako dávka statutární (§ 105 zákona
č. 221/24 Sb.) nebo t. zv. dávka navíc. Podle
vžitých názorů se rozuměly pod
pojmem therapeutických pomůcek pouze prostředky,
jež mají napomáhati k odstranění
nemoci, kdežto pomůcky, u nichž tato podmínka
nebyla splněna, byly považovány za pomůcky
orthopedické. Přitom se však vyskytovaly v
praxi mnohdy spory, zda jde v konkretním případě
o therapeutickou pomůcku či o pomůcku orthopedickou,
neboť na př. brýle jsou zpravidla pomůckou
orthopedickou, ale někdy mohou býti i pomůckou
therapeutickou. Textace § 27 tyto spory odstraňuje.
Pod pojem orthopedických pomůcek nepochybně
spadají na př. sádrová lůžka,
korsety, umělé oči, naslouchací přístroje
a prothesy; pojem orthopedické pomůcky splývá
někdy s pojmem "potřebného pomocného
prostředku", poskytovaného podle ustanovení
§ 34 při zmrzačení a tělesných
vadách. Pokud zmíněný prostředek
bude poskytován při nemoci, půjde o orthopedickou
pomůcku. Není-li zde již nemoci, t. j. stavu
charakterisovaného potřebou lékaře
a léků, půjde o dávku § 34. Zákon
nedefinuje pojem nemoci z týchž důvodů,
pro něž takovou definici neobsahovaly ani dosud platné
předpisy o jednotlivých odvětvích
nemocenského pojištění, neboť je
nemožno dáti vyčerpávající
definici nemoci, která by vyhovovala jak požadavkům
lékařské vědy, tak i praktickým
potřebám administrativy nemocenského pojištění.
Se stanoviska lékařského je nemocí
každá odchylka od normálního stavu tělesného
nebo duševního; toto vymezení však pro
praktickou potřebu pojištění nevyhovuje.
Se zřetelem k dosavadní judikatuře nejvyššího
správního soudu i vrchního soudu pojišťovacího
bude nutno pokládati i podle tohoto zákona za nemoc
ve smyslu právním takový stav nemocného,
který vzhledem k objektivním znakům zjištěným
lékařem vyžaduje lékařské
pomoci a léků.
Pojem léků není třeba blíže
vysvětlovati. Ve výpočtu dávek nejsou
uvedena léčiva; vypuštění tohoto
termínu je na místě, neboť léčivem
se rozumí látky (drogy), z nichž se připravují
léky.
Ustanovení druhé věty odstavce prvního
váže pojišťovnu i lékaře a
dává nároku pojištěncovu zvlášť
hodnotnou náplň. Toto ustanovení je do jisté
míry i ustanovením programovým. Léčebná
péče má býti tak zdokonalena, aby
dosáhla úrovně dané současným
stavem teoretických i klinických výzkumů
lékařské vědy, stavem bádání
v oboru léčiv i stavem technické, diagnostické
a therapeutické výzbroje.
Žalovatelný nárok na mimoústavní
ošetřování mají všichni
pojištěnci bez rozdílu; ve stejné míře
a rozsahu svědčí tento nárok i jejich
rodinným příslušníkům.
K odst. 2:
Nárok na dávky podle odst. 1 je - pokud pojištění
trvá - časově neomezen. Je zde však
i po skončení pojištění v případech
výslovně v tomto odstavci uvedených.
K odst. 3:
Převzato z § 95 d) zákona č. 221/24
Sb.
K odst. 1:
Jestliže povaha nemoci toho vyžaduje, je nutná
hospitalisace nemocného. Pojištěnec nebo rodinný
příslušník má žalovatelný
nárok na potřebnou hospitalisaci ve veřejných
léčebných ústavech v odst. 1 vypočítaných,
a to na místo nároku na mimoústavní
ošetřování a ve stejném časovém
rozsahu.
Úhrada tohoto ošetřování nejde
na vrub pojištěncův, nýbrž na vrub
pojišťovny (srov. ustanovení §§ 198,
199).
K odst. 2:
Je-li to odůvodněno lékařským
posudkem, může pojišťovna poskytnouti ústavní
ošetřování i v soukromých léčebných
ústavech, včetně universitních klinik,
jichž právní povaha je někdy sporná.
Jde tu sice o dávku fakultativní, ale i zde může
dojíti k plné úhradě se strany pojišťovny.
Pro míru jejího závazku platí ustanovení
§ 199, odst. 3.
K odst. 3:
Léčebný řád, jemuž připadá
úkol stanoviti podrobnosti o poskytování
ústavního ošetřování,
upraví také blíže podmínky, za
kterých se poskytuje pojištěncům a jejich
rodinným příslušníkům
ošetřování v soukromých léčebných
ústavech.
Pod pojmem zvláštní léčebné
péče rozumí se především
specielní a nákladné ošetřování
v sanatoriích, lázních, ozdravovnách,
příp. jiných vhodných léčebných
ústavech. Je-li podle lékařského úsudku
zřejmo, že rychlé dosažení cíle,
t. j. uzdravení nemocného, nebo alespoň zlepšení
jeho chorobného stavu nelze dosáhnouti prostředky
uvedenými v §§ 27 a 28 a že je tedy potřeba
specielního ústavního léčení,
může - resp. při výlučné
indikaci musí - pojišťovna použíti
prostředků, uvedených v odst. 1.
Na ustanovení §§ 27 až 29 nutno se dívati
pod jedním zorným úhlem. Pojištěnec
nebo rodinný příslušník mají
nárok na ošetřování v nemoci.
Tak je dlužno chápati i jejich žalovatelný
nárok, který plyne nesporně z ustanovení
§ 27, ale již v §§ 28 a 29 je podmíněn
potřebou (lékařem stanovenou). Volba prostředků
nutných k vyléčení není však
nemocnému dána. To plyne z ustanovení §
56. Naproti tomu nebylo by patrně možno nemocnému
odepříti žalovatelný nárok ani
na ošetřování v sanatoriu, jestliže
by bylo jedinou možností k vyléčení
nebo zlepšení nemoci.
K odst. 1:
Ošetřování v ústavech zde uvedených
se poskytuje - je-li ho třeba - namísto způsobů
ošetřování mimoústavního
i ústavního uvedených v §§ 27 a
28. Již ze slov "je-li toho potřeba" plyne,
že o vysílání do ústavů
zde uvedených mají rozhodovati výlučně
hlediska zdravotní.
K odst. 2:
Dikce tohoto ustanovení by mohla sváděti
k výkladu, že zde jde o prevenci. Tento výklad
by však nebyl správný, neboť i toto ustanovení
předpokládá existenci nemoci, dokonce
nemoci takové, která hrozí státi se
chronickou a přivoditi tak předčasnou invaliditu.
Ustanovení odst. 2 může tedy býti chápáno
jako prevence proti invaliditě, nikoliv proti nemoci. Další
- zde skutečně prevenční - účel
tohoto ustanovení plyne z druhé věty tohoto
odstavce, která umožňuje na př. isolaci
beznadějných případů tuberkulosy.
I zde nejde však o prevenci u nemocného samotného,
nýbrž o prevenci se zřetelem k jeho okolí.
K odst. 3:
Toto ustanovení míří na př.
na pneumothoraxové náplně, poskytované
ambulantně.
K odst. 4:
Zákon sám musí namnoze vystačiti jen
s rámcovými ustanoveními. Úlohou léčebného
řádu bude vyplniti tento rámec podrobnými
ustanoveními, opírajícími se o praktické
zkušenosti.
Tato ustanovení byla převzata z § 26 vládního
nařízení č. 365/41 Sb.
Ustanovení § 31 nutno vykládati v souvislosti
s ustanovením § 48. Obě tato ustanovení
sledují jeden cíl, jímž je ulehčení
situace rodiny s dětmi, ve které hospodyně
nemůže obstarávati domácnost, je-li
pro nemoc nebo mateřství v ústavním
ošetřování, nebo je-li sice doma, ale
z příkazu lékaře nemůže
lůžko opustiti. Důvodem pro zavedení
této dávky (§§ 31 a 48) byly zkušenosti
nabyté při řešení obtížných
poměrů, vzniklých v rodinách s dětmi,
onemocní-li matka obstarávající domácnost.
Výpomoc obstará buď pojišťovna sama
nebo ve spolupráci s jinými sociálními
institucemi.
Za základní dávku je pokládati výpomoc
v rodině in natura, jak je upravena v § 31. Tuto naturální
výpomoc, jíž se rozumí placená
činnost cizí osoby, která má nahraditi
v domácnosti hospodyni, bude však zatím sotva
možno ve větším rozsahu poskytovati, než
se podaří zajistiti potřebný počet
vhodných sil. Proto nutno počítati s tím,
že pro přechodnou dobu bude poskytována převážně
náhradní peněžitá dávka
podle ustanovení § 48.