K odst. 1:
V praxi se vyskytuje mnoho případů dvojího
zaměstnání. Existují kombinace dvou
nebo více zaměstnání námezdních
(úředník - hudebník), kombinace činností
samostatných (hostinský - řezník)
a konečně kombinace zaměstnání
námezdního se samostatnou činností
výdělečnou (zedník - malozemědělec).
Hlavním důvodem dvojího zaměstnání
jest nedostatečnost příjmů z jediné
činnosti vedle snahy po dosažení vyšší
životní úrovně. Hospodářskou
situaci takové osoby tvoří souhrn příjmů,
který - přesto, že je tu více činností
- může býti nižší, než
příjem jiné osoby z jediného zaměstnání.
Tento fakt vede logicky k tomu, pojišťovati všechny
činnosti, t. j. nevylučovati z pojištění
činnosti méně výnosné, jež
se v dosavadním pojišťovacím právu
projevovaly jako vedlejší zaměstnání,
neboť jinak se dojde k nespravedlivému individuálnímu
podpojištění. Vyměřovacím
základem pro pojistné má proto býti
příjem z každé jednotlivé činnosti
(zaměstnání), naproti tomu podkladem pro
vyměřování opakujících
se peněžitých dávek bude souhrn příjmů
z jednotlivých činností.
Při této úpravě, která znamená
vyloučení nutnosti zkoumati, která z více
činností je základem existence pojištěncovy
a která je podružná (při čemž
se může situace v průběhu poměrně
krátké doby podstatně měniti), snaží
se zákon obeplouti nebezpečné úskalí
vedlejšího zaměstnání, které
by mohlo - zejména při zahrnutí osob samostatně
výdělečně činných do
pojištění - nebezpečně ohroziti,
ba ochromiti činnost okresních národních
pojišťoven, nehledíc k množství sporů
o pojistnou povinnost, které by zatěžovaly
pojišťovací soudy.
K odst. 2:
Důsledné provádění zásad
uvedených v odst. 1, by vedlo k nadměrnému
zatížení a tvrdostem tam, kde zaměstnanec,
nebo i malý živnostník na venkově je
majitelem t. zv. trpasličího hospodářství.
Tyto obtíže jsou ustanovením druhého
odstavce odstraněny.
Poněvadž všechna dosavadní odvětví
sociálního pojištění jsou napříště
upravena jediným zákonem, odpadá řada
vynětí, jichž důvodem byla věčná
nepříslušnost.
Také vynětí osob zaměstnaných
u t. zv. privilegovaných zaměstnavatelů resp.
korporací prohlášených jim za rovnocenné
odpadá jakožto zařízení přežité,
pro jehož další existenci není možno
uvésti závažných důvodů.
Největší změnou je neuvedení
vedlejšího zaměstnání mezi důvody
vynětí z pojistné povinnosti. Nepřihlížíme-li
k pensijnímu zákonu č. 26/29 Sb., neobsahovaly
ostatní předpisy upravující dosud
veřejnoprávní pojištění
definici vedlejšího zaměstnání,
což vedlo k častým sporům řešeným
v nepřehledné řadě judikátů
nejvyššího správního soudu. Judikatura
tohoto soudu nebyla vždy jednotná. V postupu doby
se stanovisko nejvyššího správního
soudu podstatně měnilo, což přispívalo
jen k nejistotě o výkladu pojmu vedlejšího
zaměstnání. Poněvadž na př.
zákon čís. 221/24 Sb. sám nestanovil,
že za vedlejší zaměstnání
může býti pokládáno určité
zaměstnání jen tehdy, jestliže vedle
něho existuje jiné zaměstnání,
postavil se nejvyšší správní soud
na stanovisko, že za vedlejší zaměstnání
může býti pokládáno i zaměstnání
jediné (srovnej Boh. 14.346/38), jestliže s hlediska
hospodářské a sociální situace
osoby pracující se jeví jako zjev povahy
podřadné.
I když se přehlédne skutečnost, že
hospodářská a sociální situace
je pojem velmi pružný a neurčitý, jakož
i to, že v důsledku častých a nezřídka
podstatných změn této situace se vedlejší
zaměstnání v těžko zachytitelném
okamžiku mění na hlavní a naopak, nelze
přehlédnouti, že toto stanovisko vedlo ve svých
důsledcích k rozhodnutím téměř
absurdním. Vdané ženy byly vyloučeny
z pojištění, i když si vydělávaly
značné částky, poněvadž
za základ jejich existence považoval nejvyšší
správní soud jejich postavení manželky
(Boh. č. 11.874/35 a 12.685/36). Také pensisté,
kteří přijali zaměstnání,
byli vyloučeni z pojistné povinnosti, i když
si vydělali více než kolik činila jejich
pense, poněvadž za základ jejich existence
byla považována jejich pense (Boh. č. 14.346/38).
Osoba samostatně výdělečně
činná, která současně po určitou
dobu vykonávala zaměstnání námezdní,
z něhož jí plynul mnohem větší
příjem, než kolik činil výtěžek
ze samostatné činnosti, byla vyloučena z
pojistné povinnosti proto, že postavení osoby
samostatně výdělečně činné
bylo pokládáno za sociálně nadřazenější
zaměstnání námezdnímu. Vedle
toho nebylo jisto, zda při tomto dvojím zaměstnání
se má přihlížeti k hospodářské
a sociální situaci v průběhu doby
hospodářského roku, anebo pouze v průběhu
doby, kdy dvojí činnost existovala. V tomto směru
bylo stanovisko nejvyššího správního
soudu v průběhu doby měněno (srov.
nálezy N. s. s. ze 17. května 1932 č. 7831/32,
z 16. listopadu 1937 č. 17/36 a z 24. ledna 1941 č.
613/39).
Nehledíc k těmto obtížím bylo
nutno uvážiti, že po zavedení pojištění
osob samostatně výdělečně činných
by bylo třeba ustavičně přihlížeti
k měnící se hospodářské
a sociální situaci osob, které vedle samostatné
činnosti přechodně vstupují do námezdního
zaměstnání. Musilo by docházeti k
odhláškám a opětovným přihláškám
z toho nebo jiného druhu pojištění a
k tvoření úsudku, která činnost
má charakter činnosti hlavní či vedlejší,
což by zatěžovalo neúměrným
způsobem agendu pojišťoven i agendu pojišťovacích
soudů. Zákon vychází z myšlenky,
že je spravedlivé, aby byl zachycen celý příjem
pojištěncův.
Proto nebylo vedlejší zaměstnání
uznáno za důvod vynětí z pojištění
(srov. též důvodovou zprávu § 10).
Také ustanovení dosavadních zákonů,
jež vylučovalo z pojištění posluchače
vysokých a odborných škol, kteří
v době svého studia jsou zaměstnáni
pracemi podléhajícími povinnému pojištění,
pokud jejich zaměstnání je předepsaným
nebo obvyklým doplňkem jejich theoretického
studia, není již vzhledem k celkovému pojetí
zákona praktické a nebylo uvedeno v důvodech
vylučujících z povinného pojištění.
Ustanovení písm. a) a písm. b) § 11
nepotřebuje vysvětlivek, neboť jejich důvody
jsou jasné.
K písm. c):
Za podklad pro vymezení pojmu příležitostného
zaměstnání sloužila definice obsažená
v zákoně o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců (§ 2, bod 2 pensijního
zákona). Za příležitostné bude
na př. možno pokládati zaměstnání
osoby, kterou si někdo sjednal, aby na jaře nebo
na podzim upravila jeho domovní zahrádku, pokud
ovšem nepůjde o činnost, která by si
vyžádala doby delší 7 dnů. Jestliže
by však šlo o osobu, která kryje svoji existenci
krátkodobým zaměstnáním pro
různé zaměstnavatele, nebude možno její
zaměstnání pokládati za příležitostné;
naopak předpoklady pro povinné pojištění
budou zde dány, neboť spadá do okruhu osob,
na něž se vztahuje ustanovení § 24, odst.
1, písm. b).
Druhý oddíl obsahuje důležitá
ustanovení upravující pojistný poměr,
t. j. poměr mezi pojišťovnou a pojištěncem
na jedné straně a pojišťovnou a zaměstnavatelem
či plátcem pojistného na druhé straně.
Jsou to ustanovení o vzniku a zániku pojištění
(§§ 12 a 13), o zaměstnavateli (§ 14), o
ohláškách nutných k provádění
pojištění (§§ 15 - 17), o sankcích
na nedodržení ohlašovací povinnosti (§§
18 a 19), dále důležité ustanovení
o vyměřovacím základu pro dávky
a pojistné (§ 20), jakož i o záznamech
o příjmech (§ 21), kontrolním právu
pojišťovny (§ 22), a důsledcích nedodržení
povinnosti vésti a uschovávati záznamy o
příjmech (§ 23). Oddíl končí
ustanovením o možnosti odchylek usnadňujících
provádění pojištění určitých
kategorií pojištěnců (§ 24).
Národní pojištění je pojištění
ipso iure, jehož vznik je vázán jen na splnění
předpokladů zákonem stanovených. K
jeho vzniku není zejména zapotřebí
ani přihlášky, ani zaplacení pojistného.
U zaměstnanců (§§ 3 a 7) vzniká
pojištění dnem vstupu do zaměstnání.
Vznik pojištění jest tu podmíněn
jednak momentem právním, t. j. existencí
smluveného nebo veřejnoprávního poměru
pracovního (služebního) nebo poměru
učňovského (volontérského,
praktikantského) a jednak momentem faktickým, t.
j. skutečným výkonem prací nebo alespoň
dáním své pracovní síly k disposici.
Aby pojištění vzniklo, musí tu býti
oba momenty současně. Jeden z nich ke vzniku pojištění
nestačí (srov. na př. Boh. 3.224, 3.634 a
6.430). Pro další trvání pojištění
stačí již jen moment právní,
t. j. trvání pracovního (služebního)
poměru.
U osob samostatně výdělečně
činných (§ 4) a u spolupracujících
členů rodiny (§ 5) váže zákon
vznik pojištění, jak vyplývá
z povahy věci, jen na moment faktický, t. j. na
počátek výkonu činnosti podléhající
pojištění. I tu vzniká však pojištění
přímo ze zákona, nezávisle na vůli
strany.
Pokud jde o důchodce, převzal zákon ustanovení
§ 5, odst. 1 vlád. nařízení číslo
365/41 Sb., podle něhož pojištění
důchodce vzniká dnem, od kterého byl důchodci
přiznán důchod. Toto ustanovení jest
pro důchodce příznivější
než ustanovení § 1 vl. nař. č.
99/42 Sb., podle něhož vznikalo nemocenské
pojištění dělnických důchodců
teprve dnem doručení výměru o přiznání
důchodu. Ustanovení zákona o národním
pojištění umožňuje, aby se žadatelům
o důchod, u nichž možno míti za to, že
jim bude důchod pravděpodobně přiznán
- i když jim nesvědčí ochranná
lhůta z výdělečné činnosti
- dostalo v případě nemoci ihned věcných
dávek a aby jim byly peněžité dávky
(pohřebné a dávky v mateřství)
po přiznání důchodu dodatečně
vyplaceny.
U nezaměstnaných váže zákon vznik
pojištění na přiznání
peněžité podpory podle předpisů
o řízení práce.
K písm. a):
Zákon připíná zánik pojištění
u zaměstnanců na moment právní, t.
j. na zrušení pracovního poměru a přejímá
tu textaci § 6 vlád. nař. č. 365/41
Sb.
Pokud trvá pracovní poměr po právu,
trvá i pojištění bez ohledu na to, zda
zaměstnanec vykonává fakticky práce
či nikoliv. Pojištění tedy trvá
i po dobu dovolené i všech ostatních pracovních
přestávek. V době těchto pracovních
přestávek musí ovšem zaměstnavatel
odváděti minimální pojistné
(§ 20, odst. 1 a 5 a § 121). Pojištění
zaniká rovněž přímo ze zákona.
K písm. b):
U osob samostatně výdělečně
činných (§ 4) zaniká pojištění
zastavením činnosti zakládající
povinné pojištění s úmyslem trvale
se této činnosti vzdáti. Naproti tomu přechodné
přerušení činnosti osoby samostatně
výdělečně činné nepůsobí
zánik pojištění.
Tento důvod zániku pojištění
platí i pro spolupracujícího člena
rodiny. Pojištění spolupracujícího
člena rodiny zaniká však ještě
ve dvou dalších případech, a to:
1. vstoupí-li do zaměstnaneckého poměru
zakládajícího pojištění
nebo
2. stane-li se osobou samostatně výdělečně
činnou (§ 4).
Osoba samostatně výdělečně
činná nepřestane býti pojištěna,
i když bude zároveň činna jako zaměstnanec.
Naproti tomu spolupracující člen rodiny osoby
samostatně výdělečně činné
přestane býti pojištěn podle §
2, odst. 1, písm. c), jakmile se stane zaměstnancem.
V takovém případě je spolupracující
člen rodiny pojištěn pouze jako zaměstnanec,
i když je současně činný ve volném
čase v podniku osoby samostatně výdělečně
činné. Pojištění spolupracujícího
člena rodiny zaniká ovšem ex lege, odpadne-li
některá podmínka uvedená v §
5, t. j. přestane-li žíti ve společné
domácnosti s osobou samostatně výdělečně
činnou nebo přestane-li nahrazovati cizí
pracovní sílu. Otázkou skutkovou v konkrétním
případě bude, zda přerušení
činnosti osoby samostatně výdělečně
činné nebo spolupracujícího člena
rodiny je provázeno úmyslem vzdáti se této
činnosti natrvalo. Takový projev vůle bude
tu na př. tehdy, odevzdá-li osoba samostatně
výdělečně činná při
zastavení provozu podniku živnostenský list,
nebo převede-li zemědělský podnik,
který spravuje, postupní smlouvou na jinou osobu.
K písm. c):
Pokud jde o důchodce, přejímá zákon
ustanovení § 6, odst. 1 vl. nař. č.
365/41 Sb. a doplňuje je dalším důvodem
zániku pojištění, t. j. vznikem povinného
pojištění založeného výdělečnou
činností.
K písm. d):
Pojištění nezaměstnaných trvá,
pokud nezaměstnaný pobírá peněžitou
podporu v nezaměstnanosti a zaniká dnem, od kterého
mu je výplata této podpory podle předpisů
o řízení práce zastavena.
Znění odstavce 1 a 3 bylo v podstatě převzato
z ustanovení § 7 vlád. nař. č.
365/41 Sb. V odst. 3, který míří na
zvláště komplikované poměry v
domácké práci a ve stavebnictví, byla
však slova "jsou spoluodpovědni" (která
nutila k výkladu, že vedle primérní
povinnosti mnohdy těžko určitelné osoby
je zde subsidiární povinnost jiné osoby),
změněna na slova "odpovídají
společně", čímž se vyjadřuje
jasněji povinnost solidární. Poněvadž
ručení spolupodnikatelů za pojistné
je specielně upraveno ustanovením § 123, půjde
zde o společné povinnosti jiné, zejména
o povinnost ohlašovací (§ 15). Nové ustanovení
odst. 2 bylo nutno vložiti do zákona, aby bylo jasno,
koho stíhají povinnosti uložené zákonem
zaměstnavateli při provádění
pojištění osob uvedených v §§
4 a 5 a pojištění důchodců. Je
to - mimo jiné - zejména povinnost ohlašovací
(§§ 15 a 16) a povinnost odváděti pojišťovně
pojistné (§ 120, odst. 2), po případě
úhrnkovou částku za pojištění
důchodců (§ 135).
Ukládati při provádění nemocenského
pojištění nezaměstnaných obdobné
povinnosti úřadu ochrany práce nebylo nutno,
poněvadž nezaměstnaní nejsou vedeni
v evidenci a pojistné bude za ně placeno úhrnkovým
penízem (§ 136). Ustanovení odst. 4 bylo převzato
z § 8 vlád. nař. č. 365/41 Sb. Vzhledem
k ručení zaměstnavatelovu stanovenému
v poslední větě tohoto odstavce, mohou býti
administrativní výměry pojišťovny
vydané na podkladě ustanovení §§
18 a 19 adresovány přímo zaměstnavateli.
O trestní odpovědnosti pověřené
osoby jedná ustanovení § 242, odst. 2.
Poněvadž národní pojištění
je pojištěním přímo ze zákona,
nemá přihláška a odhláška
povahu aktu konstitutivního, nýbrž pouze deklaratorního.
Přesto je aktem velmi důležitým, neboť
je základem evidence pojištěnců a pojištěné
doby. Proto také zákon obsahuje dosti přísné
sankce na dodržování povinnosti přihlašovací
(§ 18) a odhlašovací (§ 19); nedodržení
ohlašovací povinnosti je přestupkem [§
241, písm. a)].
Ze zásady pojištění přímo
ze zákona plyne, že pojištěnec má
nárok na dávku bez ohledu na to, zda byl přihlášen
či nikoliv a že ovšem také pojišťovna
má nárok na pojistné - pokud není
promlčeno (§ 133) - za celou dobu pojištění
bez ohledu na to, zda resp. kdy přihláška byla
podána. Tato zásada byla dříve provedena
důsledně v pojištění nemocenském,
naproti tomu vznik důchodového pojištění
dělníků a soukromých zaměstnanců
byl vázán na přihlášku, která
zde měla povahu aktu konstitutivního. Národní
pojištění odstraňuje tento stav, poškozující
často těžce v důchodovém pojištění
pojištěnce nebo jejich pozůstalé.
Důsledné provedení zásady pojištění
ipso iure i v pojištění důchodovém
skrývá však v sobě nebezpečí
pro pojišťovnu, která bude musit přiznat
důchod, i když pojištěnec nebyl přihlášen
a pojistné zaň nebylo zaplaceno. Pokud jde o pojištění
osob uvedených v §§ 4 a 5, zmírňuje
zákon toto nebezpečí ustanovením §
131.
Při textaci § 15 bylo převzato v podstatě
ustanovení § 13 vl. nař. č. 365/41 Sb.
a doplněno ustanovením vztahujícím
se na přihlašování osob samostatně
výdělečně činných, důchodců
a osob vykonávajících několik činností.
Přihlašovací i odhlašovací lhůta
byla prodloužena na sedm dní s ohledem na ustanovení
o zaměstnání příležitostném
[§ 11, písm. c)].
Nezaměstnaní nejsou ve zvláštní
evidenci a bude stačiti, prokáží-li
se při nápadu dávky potvrzením úřadu
ochrany práce, že pobírají podporu v
nezaměstnanosti. Nebylo proto nutno pro provádění
jejich pojištění stanoviti zvláštní
povinnost ohlašovací.
Dosavadní právo zaměstnavatelovo podávati
přihlášky s výhradou, aby tak byl kryt
před nepříznivými důsledky
nepodání přihlášky, bylo rozšířeno
v odst. 5 i na osoby samostatně výdělečně
činné. Splnění povinnosti vrátiti
pojistné, stipulované poslední větou
odst. 3, není vázáno určitým
termínem. Zákon předpokládá,
že k vrácení pojistného dojde bez průtahu.
Řádně vyplněná přihláška
je zárukou řádné evidence pojišťovny
a důležitým aktem, na němž je budována
práce v pojišťovně. Proto stanoví
odst. 8, že přihláška nebo odhláška
musí býti podána na úředně
stanoveném tiskopise, obsahujícím rubriky,
jichž vyplnění poskytne pojišťovně
údaje důležité pro provádění
pojištění. I když pojišťovna
upustí v případech zřetelehodných
od uplatnění sankcí stanovených v
§§ 18 a 19 na nedodržení ohlašovací
povinnosti, má v každém případě
možnost přidržeti osobu hlášením
povinnou, aby dodatečně učinila přihlášku
na předepsaném formuláři, jestliže
před tím podala hlášení neformální.
Tím, že obsah i formu přihlášky
a odhlášky stanoví ministerstvo sociální
péče, je dána bezpečná záruka,
že potřeb pojišťovny bude dbáno;
nebylo proto nutno vypočítávati, které
rubriky mají býti ve formulářích
zavedeny. Vzhledem k odchylkám, které vykazuje pojištění
zaměstnanců, pojištění osob samostatně
výdělečně činných a
spolupracujících členů rodiny, jakož
i pojištění důchodců, nevystačí
se zřejmě s jednotným tiskopisem; nehledíc
k tomu, bude již z důvodů evidenčních
účelné, aby tiskopisy přihlášek
a odhlášek zmíněných kategorií
i pojištěnců se zřetelně různily.
Zákon stanoví, že odhlášky se mají
státi u pojišťovny, aniž určuje blíže
příslušné místo. Z ustanovení
§ 175, odst. 1, písm. a) plyne, že hlášení
se má státi u nejnižší organisační
složky pojišťovny, a to u okresní národní
pojišťovny, jejíž místní příslušnost
je dána ustanovením § 218.
K odst. 1:
Hlášení změn okolností rozhodných
pro řádné vedení evidence a pro provádění
pojištění vůbec je sice také
důležitou povinností uloženou zaměstnavateli
nebo osobě jej zastupující (§ 14, odst.
2), nebude však nutno zaváděti pro všechna
tato různorodá hlášení zvláštní
tiskopisy. Postačí hlášení neformální.
Přirozeně bude všude tam, kde hlášení
by se týkalo osob zaměstnaných v podnicích
důležitých pro obranu státu, dbáno
zájmů obrany státu a respektovány
příslušné předpisy. Sankce pro
případ nedodržení povinností
uložených osobám k hlášení
povinným jest obsažena v ustanovení §
241, písm. a). Hlášení změn výdělku
zaměstnanců (§ 3) odpadá vzhledem k
tomu, že zaměstnavatel bude srážeti pojistné
určitým procentem při každé výplatě;
pojištěnci nejsou zařazováni do tříd
jako dosud.
K odst. 2:
Ohlašovací povinnost zemědělců
jest blíže vymezena v odstavci druhém. Nastane-li
během roku změna ve výměře
zemědělského podniku nebo v jiných
okolnostech rozhodných pro stanovení vyměřovacího
základu (§ 20. odst. 3), oznámí ji zemědělec
až po uplynutí kalendářního roku
ve lhůtě stanovené v tomto odstavci, načež
bude odváděti po celý rok pojistné
odpovídající změněným
poměrům. Na tuto povinnost bude možno zemědělce
upozorniti zvláštní vyhláškou pojišťovny
nebo jiným vhodným způsobem.
Převzato z ustanovení § 16 vlád. nařízení
č. 365/41 Sb. a doplněno ustanovením odstavce
druhého, který se týká pojištění
důchodců.
Národní pojištění je pojištěním
přímo ze zákona, takže přihláška
nemá povahu aktu konstitutivního (srovn. důvodovou
zprávu k §§ 12 a 15). Podle § 121, odst.
1 jest platiti pojistné za celou dobu, po kterou pojištění
trvá. Proto může pojišťovna za nepřihlášeného
pojištěnce vyměřiti vždy pojistné
i za uplynulou dobu pojištění, pokud právo
je vyměřiti není promlčeno (§
133, odst. 1).
Opomenutí včasné přihlášky
zakládá však skutkovou podstatu přestupku
podle § 241, písm. a) a může míti
podle § 18 mimo to pro plátce pojistného za
následek i majetkovou újmu. V tomto směru
přejímá zákon z části
dosavadní úpravu obsaženou v § 17 vlád.
nař. č. 365/41 Sb. a v § 20 zákona č.
221/24 Sb.
Nově se dává pojišťovně
právo, aby vedle pojistného předepsala plátci
pojistného, který nepodal včas přihlášku
k pojištění, pořádkovou pokutu
v částce až do 5 Kčs za každého
nepřihlášeného pojištěnce
a za každý den od vzniku pojištění
až do dne odhlášení. Znění
prvého odstavce § 18 ponechává pojišťovně
nejen možnost, aby v případech zasluhujících
zřetele od vyměření pokuty vůbec
upustila, nýbrž též aby podle volného
uvážení rozhodla, v jaké výši
ji předepíše vzhledem k zvláštním
okolnostem případu, poněvadž v zákoně
je stanovena jen její horní hranice. Ukáže-li
se potřeba, může býti postup jednotlivých
okresních národních pojišťoven
v této věci jednotně upraven vnitřními
směrnicemi Ústřední národní
pojišťovny. Pokuta podle odstavce prvního může
býti předepsána podle uvážení
pojišťovny místo náhrady nákladů
za přiznané dávky i tenkráte, došlo-li
před přihlášením k nápadu
dávky. Otázku, za jak dlouhou dobu nazpět
může býti pokuta předepsána,
zákon výslovně neřeší,
ale bylo by možno použíti na tyto případy
obdoby § 133, odst. 1 osnovy.
Ustanovení § 18, odst. 2 odpovídá sice
v jádře dosavadním předpisům,
ale přináší zásadní změnu
v tom, že z dosavadní obligatorní pokuty se
stává pokuta fakultativní, která může
býti předepsána místo pokuty uvedené
v odstavci prvním, nebo nemusí býti předepsána
vůbec. Ustanovení dosavadních předpisů
o tom, že zaměstnavatel je za určitých
předpokladů povinen náhradou i tehdy, nepřihlásil-li
včas zvýšení pojištěncova
výdělku, nemohlo býti do zákona pojato,
poněvadž vzhledem k nové úpravě
placení pojistného procentem z vyplacených
požitků odpadá nutnost hlásiti změny
výdělku.
Maximální výše náhrady byla osnovou
stanovena částkou 3.000 Kčs, kdežto
dosud byl zaměstnavatel zpravidla povinen k náhradě
dávek, jež pojišťovna poskytla, jen do výše
1.000 Kčs. Toto zvýšení je zčásti
odůvodněno všeobecným zvýšením
hospodářských čísel. Částka
3.000 Kčs je však maximální hranicí,
která v žádném případě
nemůže býti překročena - na rozdíl
od dosavadních předpisů, podle kterých
bylo možno v některých případech
vyměřiti pokutu do plné výše
skutečně vynaložených nákladů.
Náhradní povinnost stíhá podle zákona
nejen zaměstnavatele, nýbrž i osoby samostatně
výdělečně činné, které
jsou podle § 15, odst. 5 povinny přihlásiti
k pojištění v zákonné lhůtě
sebe i spolupracující členy rodiny. Poněvadž
i osoby samostatně výdělečně
činné jsou podle osnovy pojištěny přímo
ze zákona, nebude sice možno nepřihlášeným
osobám této skupiny při pojistném
případě dávky odepříti,
ale pojišťovna bude míti možnost vyměřiti
pojistné, uložiti pořádkovou pokutu
a stíhati podle okolností případu
osobu povinnou hlášením trestně podle
ustanovení §§ 241 a násl.
Pokutu předepíše pojišťovna administrativním
výměrem a bude ji vymáhati soudní
exekucí.
Jako dosavadní ustanovení (§ 160 zákona
č. 221/24 Sb. a § 75 vlád. nařízení
č. 365/41 Sb.) uznává i zákon pouze
odhlášku jako důvod pro ukončení
platební povinnosti zaměstnavatele, resp. osoby
samostatně výdělečně činné.
Ustanovení § 19 nahrazuje i předpis §
178, odst. 3 vládního nařízení
č. 70/43 Sb., podle něhož bylo ponecháno
volné úvaze bratrské pokladny, zda bude požadovati
zaplacení pojistného za opožděně
odhlášené pojištěnce až do
odhlášení.
Poněvadž plátce bude napříště
odváděti pojistné za všechny pojištěnce
procentní sazbou z úhrnného příjmu
a pojistné za jednotlivé pojištěnce
nebude vypočítáváno individuelně
podle tříd, bylo nutno upustiti od dosavadní
konstrukce; zákon zavádí pořádkovou
pokutu 5 Kčs, za každou opožděně
odhlášenou osobu a den, při čemž
stanoví zároveň maximální výši
pokuty pro jeden případ. Z důvodů
administrativního zjednodušení jest tedy pořádková
pokuta stanovena jednotnou pevnou sazbou.
Pokuta podle § 19 se předepisuje výměrem
a vymáhá se soudní exekucí na základě
vykonatelného výkazu nedoplatků (§ 132).
Ustanovení § 20 o vyměřovacím
základu je jedním ze základních pilířů
celého zákona. Tato norma má dvojí
funkci: jednak stanoví základ, z něhož
se platí pojistné, a to podle úpravy zákonem
zvolené bez vyměřování určitým
procentem z příjmů (§ 117), jednak má
ve spojení s ustanovením § 36 význam
pro stanovení výše opakujících
se peněžitých dávek. Vyměřovací
základ je stanoven podle jiných kriterií
při pojištění zaměstnanců
a při pojištění osob samostatně
výdělečně činných.
K odst. 1:
V tomto odstavci je blíže určen pojem vyměřovacího
základu zaměstnanců, t. j. osob uvedených
v §§ 3 a 7. Pojistné bude tu odváděno
zaměstnavatelem z příjmu zaměstnance.
Zákon vychází z předpokladu, že
jest správné, aby byl za vyměřovací
základ pojistného vzat celý příjem
pojištěncův, a to nejen pro zajištění
řádného fundování jmění
pojišťovny, nýbrž především
v zájmu pojištěnce samého; čím
vyšší pojistné bude za pojištěnce
odváděno, tím vyšší nároky
na opětující se dávky bude míti.
Kdyby část mimořádných příjmů
pojištěncových (na př. mzda za práci
přes čas) nebyla zahrnuta do vyměřovacího
základu, došlo by při nápadu dávky
ke značnému klesnutí pojištěncova
životního standartu, zejména přihlédneme-li
k tomu, že stupnice nemocenského (§ 36, odst.
2) je budována ve srovnání se stupnicí
příjmovou degresivně, jak je tomu dosud.
Pojištěnec s vyšším příjmem
má sice absolutně vyšší, ale relativně
nižší nemocenské, než pojištěnec
méně dobře situovaný. I tuto úpravu
je možno chápati jako jeden z projevů solidarity
risikového společenství pojištěnců.
Do vyměřovacího základu zaměstnanců
jsou zahrnuty v podstatě všechny požitky, jež
pojištěnci plynou z jeho pracovního nebo služebního
poměru; zákon sám uvádí z tohoto
pravidla jen malé výjimky.
Podrobnějším výpočtem požitků,
jež zejména je považovati za příjem
podle tohoto zákona, má se zabrániti sporným
výkladům. Zaměstnavatelům, kteří
jsou podle zákona povinni oznámiti výpočet
pojistného a při nápadu dávky hlásiti
příjem pojištěnců, usnadní
toto ustanovení rozhodování o započitatelnosti
jednotlivých příjmů a umožní
jim alespoň v běžných případech,
aby neměli o započitatelnosti příjmu
pochybnosti.
Ustanovení, že se u pojištěnce, který
nemá požitků peněžitých
ani naturálních, považuje za vyměřovací
základ horní hranice vyměřovacího
základu prvého stupně podle § 36, odst.
2, t. j. 20.- Kčs denně, 120.- Kčs týdně,
500.- Kčs měsíčně a 6.000.-
Kčs ročně je odůvodněno tím,
že nemocenské pro takové zaměstnance
bylo stanoveno částkou 15.- Kčs denně
a že je tedy třeba, aby i za tyto osoby bylo placeno
přiměřené pojistné.
Vzhledem k odlišnému schematu požitků
veřejných zaměstnanců bylo nutno ponechati
vládnímu nařízení bližší
stanovení vyměřovacího základu
u těchto osob; toto nařízení musí
se však držeti zásad uvedených v odstavci
1.
K odst. 2:
Kdežto zaměstnanci mají příjem
plynoucí toliko z práce, není tomu tak u
osob samostatně výdělečně činných
(§ 4). Jejich příjem má složky
dvě, pracovní a kapitálovou. Odděliti
přesně tyto dvě složky je prakticky
neproveditelné. Vyměřovacím základem
má však býti i zde pracovní složka
příjmu. Poněvadž ji však nelze
přesně zjistiti, nutno vycházeti z fikce
pracovního příjmu. Z tohoto hlediska bylo
pak nutno rozděliti osoby samostatně výdělečně
činné do dvou subkategorií, z nichž
první tvoří zemědělci a druhou
všechny ostatní osoby samostatně výdělečně
činné.
U osob samostatně výdělečně
činných a u spolupodnikatelů se považuje
za vyměřovací základ příjem
stanovený příslušnou mzdovou vyhláškou
pro zaměstnance tak odborně kvalifikovaného,
že může zastupovati podnikatele ve vedení
podniku, zvýšený o jednu čtvrtinu, nejméně
však příjem nejlépe placeného
zaměstnance podniku zvýšený o čtvrtinu
(§ 20, odst. 2). Nebude-li možno určiti vyměřovací
základ ani jedním z těchto způsobů,
nezbude než přidržeti se zjištěného
započitatelného příjmu, jehož
docílí průměrně za měsíc
nejlépe placený zaměstnanec jiných
obdobných podniků. Konstrukcí zákonem
zvolenou se dosáhne toho, že výše vyměřovacího
základu rozhodného pro pojištění
nebude u jednotlivých podnikatelů (spolupodnikatelů)
téhož oboru podstatně rozdílná.
Zpravidla lze pak počítati s tím, že
takto zjištěný vyměřovací
základ bude převyšovati horní hranici
nejvyššího stupně vyměřovacího
základu podle § 36, odst. 2.