Podnik spravuje nyní 25 pokusných statků
v celkové rozloze cca 6.010 ha půdy zemědělské,
406 ha půdy rybniční a 1424 ha půdy
lesní. Rozsah jeho bude během roku 1947/48 pravděpodobně
zvětšen o 1 až 2 statky z konfiskovaného
zemědělského majetku, aby síť
pokusných statků byla účelně
doplněna a rozdělena podle přírodních
oblastí výrobních po celém státě.
Úkolem státních pokusných statků
jest provádění přesných polních
pokusů pro státní výzkumné
ústavy a stanice zemědělské, a to
ve všech směrech výroby rostlinné, dále
provádění veškerého pokusnictví
ve všech směrech výroby živočišné
a mechanisace a zdokonalování práce zemědělské.
Mimo to mají státní pokusné statky
sloužiti jako vzor zemědělské veřejnosti
ve své oblasti a býti propagátory zemědělského
pokroku. Mají-li pokusné statky plniti řádně
všechny úkoly, jež jsou na ně kladeny
- a v budoucnosti bude takových úkolů ještě
přibývati, je třeba, aby byly řádně
vybaveny vhodnými budovami, nejnovějším
inventářem mrtvým a hodnotným živým
inventářem. Taktéž v provozu je potřeba
více pracovních sil a větší počet
školených zaměstnanců. Všechna
tato opatření zvyšují pochopitelně
většinu nákladových položek. Státní
pokusné statky nelze posuzovati, pokud se týká
výnosnosti, jako podnik čistě výdělečný,
nýbrž jako podnik, jehož systém hospodaření
má sloužiti výlučně tomu, aby
správa tohoto podniku mohla býti dostatečně
pružná a pohyblivá, jak to řádné
vedení hospodářského podniku vyžaduje.
Všech samostatně účtujících
jednotek jest 57, z nich jest 53 statků, 3 polesí
a 1 podnik průmyslový.
| Na rok 1948 preliminují se provozovací náklady částkou | 73,008.000 Kčs |
| provozovací těžby částkou | 69,584.000 Kčs |
| takže ztráta činí | 3,424.000 Kčs. |
Na jednotlivá hospodářská odvětví
připadá:
| 1. na hospodářství lesní - rozpočet jest vyrovnán | - Kčs |
| 2. na hospodářství polní - ztráta | 3,140.000 Kčs |
| 3. na průmyslové závody zemědělské - zisk | 927.000 Kčs |
| 4. na společnou správu - ztráta | 1,211.000 Kčs. |
Z vykázané ztráty společné
správy připadá:
| na úroky z investičních dluhů | 248.000 Kčs |
| na úroky z provozních záloh | 150.000 Kčs. |
V investicích pravých počítána
je na nemovitosti částka 12, 069.000 Kčs,
z toho připadá na stavby zařazené
do dvouletého plánu částka 7,050.000
Kčs a na nákup inventáře částka
575.000 Kčs.
Na investice obnovovací je preliminována částka
18,999.000 Kčs, z čehož připadá
14,921.000 Kčs na obnovu majetkových součástí
dotčených válkou. Z této částky
je zařazena do dvouletého plánu 6,000.000
Kčs na obnovu bombardováním zničeného
školního statku rolnické školy ve Velkém
Meziříčí.
Rozrušení lesního hospodářství
v letech okupace se projeví také v příštím
hospodářském roce. Jsou tu jednak snížené
těžby, na druhé straně však zvýšené
výdaje v důsledku větších prací
školkařských, kulturních a udržovacích.
Pěstební práce zejména nepříznivě
působí na polesí postižené sněhovou
kalamitou. Jde tedy o obnovovací a zlepšovací
práce, které ovšem bude možno provésti
pouze pokud bude dostatek pracovních sil. Jinak pracováno
bude na udržování zařízení
stavebních, zejména cest a na jejich zdokonalení,
aby se zlepšeným dovozem snížil náklad
dopravní. Konečně bude třeba příštím
rokem pracovati na revisi hospodářských plánů,
zejména u polesí kalamitou rozrušeného
tak, aby následující rok byly podle možností
a podle pracovních sil skončeny. Do plánování
lesního hospodářství bude zahrnuta
také otázka racionalisace provozu.
Školní statky utrpěly za války velké
škody jak na budovách, tak ztrátou dobytka,
strojů, zásob, zaplevelením a vyčerpáním
pozemků, jakož i zavlečením nakažlivých
nemocí a rozšířením tuberkulosy
u skotu. Také statky, které byly převzaty
od národního pozemkového fondu jsou většinou
válečnými a poválečnými
poměry značně zchátralé pokud
jde o budovy, vnitřní zařízení
a stroje, zanedbané pokud jde o pozemky a ochuzené
na zásobách a hospodářském
zvířectvu. Ztráty povahy provozovací
spojené s nápravou škod způsobených
válkou byly zařazeny do provozovacího rozpočtu
na rok 1948 částkou 3,840.000 Kčs a způsobují
jeho ztrátu.
Podnik nemůže býti posuzován jako čistě
výdělečný, neboť musí
sloužiti především účelům
vyučovacím a pedagogickým, neboť školní
statky mají uvádět do praxe výsledky
zemědělského bádání
a býti šiřiteli zemědělského
pokroku. Podnik plní také důležité
poslání národohospodářské,
rozšiřováním ušlechtilých
osiv, sadby a plemenného zvířectva a plní
zároveň dvouletý výrobní plán
uložený zákonem zemědělství.
V hospodaření zemědělských
školních závodů vysokých škol,
jsou očekávány výsledky nepříznivé,
což se odůvodňuje jednak neúměrným
zvýšením nákladů, jednak snížením
výsledků těžebných.
Úpravou platů zaměstnanců stálých,
především ale úpravou mezd dělnictva,
zvýšily se náklady na mzdy a sociální
pojištění téměř o 150%
oproti roku 1938. Před rokem 1938 podle provozovacích
výsledků školních závodů
ve většině případů stačila
tržba za mléko na úhradu mezd dělnictva.
Po okupaci ovšem tržba za mléko - ač cena
jeho byla zvýšena - jest proti mzdám daleko
nižší, takže vykazované provozovací
ztráty téměř rovnají se rozdílu
mezi zvýšeným nákladem na mzdy a sociální
pojištění dělnictva a sníženou
tržbou za mléko. Tak na příklad pro
rok 1948 jest preliminován u Uhříněveského
školního závodu zemědělského
náklad na mzdy částkou 3,200.000 Kčs,
kdežto příjem za mléko jest preliminován
částkou 1,200.000 Kčs.
Nízká tržba za mléko vysvětluje
se tím, že stav dojnic za okupace byl značně
snížen, nové nákupy jakostních
kusů nebyly možné, takže stav, který
byl uchován, byl většinou brakovní.
Ani po okupaci nebylo možno nakoupiti jakostní kusy,
i když stav byl již doplněn na téměř
normální. Zvýšeným počtem
kusů však nebylo a dosud není dosaženo
té užitkovosti jako před okupací, neboť
špatné výsledky dojivosti zhoršuje ještě
nedostatek zejména obchodních jadrných krmiv.
Aby bylo možno snížiti náklady na mzdy,
bude nutno postupně práci ruční pokud
možno nejvíce zmechanisovati - nahraditi ji strojním
zařízením. K tomu ovšem je třeba
opět finančních prostředků,
kterých ale školní závody mají
nedostatek; musí si je opatřovati zálohami
od státní pokladny, což opět zatěžuje
provoz úroky. Příznivých výsledků
není docilováno ani u produkce rostlinné.
Pozemky nebyly za okupace řádně obdělávány
nebylo dostatek potahů, pohonných látek pro
traktory, nebylo dostatek hnojiv animálních i umělých,
pole byla zaplevelena. Než půda bude uvedena opět
do původního stavu, bude třeba mnoho práce
a nákladů finančních, aby bylo možno
docilovati příznivějších hektarovaných
výnosů.
Stavebně bude třeba na všech školních
závodech postaviti vyhovující stáje
pro odchov a výkrm vepřového dobytka, neboť
dosavadní stáje jsou zcela nevyhovující
nebo jest ustájení toliko provisorní. Pro
chov drůbeže bude také nutno postaviti vyhovující
ubikace. Nutná je stavba kravína na školním
závodě v Žabčicích, neboť
dosavadní stáje jsou staré a obsluha dobytka
je velice nákladná při dnešních
vysokých mzdách dělnictva. Na tomto školním
závodě bude nutno také postaviti byty pro
deputátníky, neboť bytů je velký
nedostatek a pokud jsou byty, jsou zdravotně velmi závadné
a nevyhovující.
Státní veterinární ústav v
Ivanovicích na Hané jest zařazen podle vl.
nař. 206/24 Sb. mezi státní podniky spravované
podle zásad obchodního hospodaření
a jest jako veterinární zařízení
podřízen ministerstvu zdravotnictví.
Ústav zaměstnává celkem 90 zaměstnanců
a vedle provádění oblastní diagnostiky
(za r. 1946 vyšetřeno 108.116 případů
nákaz a onemocnění zvířat)
vyrábí asi 75 různých druhů
očkovacích látek proti nákazám
zvířat na území republiky se vyskytujících.
V roce 1946 bylo vyrobeno úhrnem 16.577 litrů očkovacích
látek, t. j. více o 11.985 litrů jak v roce
1945. V zájmu nezbytného splnění dvouletého
plánu ve výrobě živočišné,
pokud se týče výroby masa a tuků,
bylo nutno, aby v roce 1947 byla vystupňována výroba
očkovacích látek a zvláště
sera proti července vepřů na nejvyšší
možnou míru tak, aby bylo zabráněno
sebemenším ztrátám způsobeným
červenkou vepřů v důsledku nedostatku
očkovacích látek. Tento předsevzatý
úkol byl nejen splněn, ale i překonán,
neboť bylo v r. 1947 již vyrobeno 9062 litrů
sera proti července vepřů.
Třeba vyzvednouti, že koncem června, kdy jest
již povětšině skončeno ochranné
očkování proti července vepřů,
zbývá v zásobě 4.500 litrů
červenkového sera, takže další
výroba tohoto sera jde již ve prospěch potřeby
roku 1948. Počítá se, že do konce t.
r. vyrobí se asi 8.000 litrů tohoto sera, které
zajistí zcela spotřebu červenkového
sera při příštím jarním
očkování v r. 1948. Tento výrobní
plán však předpokládá, že
Svazem pro hospodaření obilím bude v plné
míře zajištěno zásobování
250 serových koní senem a slámou a dodáno
krmivo pro potřebný počet jiných serových
a pokusných zvířat.
V červenci běžného roku bylo dáno
do oběhu opět léčivé serum
proti července vepřů, které za okupace
nebylo ústavem vyráběno.
Ke tlumení moru vepřů, který se zejména
na Slovensku vyskytuje ve větší míře,
zavedl ústav v měsíci srpnu t. r. novou vakcinu,
kterou započal již vydávati pod označením
- krystalvioletová vakcina -, která se podle dosavadních
výsledků pokusů při tlumení
moru vepřů velmi dobře osvědčuje.
Státní veterinární ústav se
vším úsilím pracuje na zdokonalení
vakciny proti nakažlivé obrně vepřů,
aby i tuto nákazu podařilo se tlumiti účinným
očkováním. Velikou pozornost věnuje
ústav výrobě sera proti nakažlivé
obrně. Osvědčí-li se toto serum v
praxi, bylo by započato s jeho výrobou ve větším
množství. Proti moru slepic, který způsobuje
na našem území značné ztráty
u drůbeže, hodlá správa ústavu
ještě v tomto roce uvésti do oběhu novou
vakcinu.
Při dokončení obnovy ústavu v roce
1947 se sleduje dáti ústavu pracovní možnosti
též za účelem studia a výroby
očkovacích látek proti jiným nákazám
ohrožujícím stavy domácích zvířat.
Předpokládá se též vybudování
provisorní dřevěné stáje k
umístění potřebného počtu
zvířat a to i k účelům výzkumným.
Ještě v r. 1947 nutno započíti s přípravnými
pracemi souvisejícími s plánovaným
přemístěním státního
veterinárního ústavu do oblasti města
Brna.
Pokud jde o hospodářský výsledek státního
veterinárního ústavu, třeba uvésti,
že přesto, že ceny výrobků byly
sníženy, předpokládá se, že
ústav bude opět aktivní.
V rozpočtu podniku "Státní lázně"
na rok 1948 odráží se stále ještě
skutečnost, že konfiskační řízení
jest ve stadiu provádění, není však
dosud skončeno. To dochází výrazu
zejména v tom, že v návrhu rozpočtu
se pamatuje na nové konfiskační podstaty,
které během roku 1947 byly postupně do podniku
přejímány. Jde tu o tyto lázně:
Darkov, Libverda, Čachovice, Vratislavice n. Nisou a vedle
toho je počítáno též s balneologickým
ústavem v Teplicích-Šanově a s rozšířením
podniku ve Frant. Lázních převzetím
společenského domu.
V rozpočtu jest vyjádřena i skutečnost,
že došlo k všeobecnému zvýšení
personálních nákladů v důsledku
úprav platů a mezd podle platných vyhlášek;
tato okolnost byla v rozpočtu na rok 1947 vyjádřena
jen částečně.
V rozpočtu jest pamatováno i na zvýšené
příspěvky na stravování zaměstnanců
v závodních kuchyních, jakož i na úhradu
výdajů vznikajících podle §u
10 zák. 154/45 Sb. (příspěvek na rodinné
přídavky).
Další změnou jest, že v rozpočtu
objevuje se i náklad na zřízení Ústředního
ředitelství se značně zvýšenými
položkami oproti roku minulému. Vysvětluje
se to tím, že funkci Ústředního
ředitelství až do srpna 1947 zastávalo
ministerstvo zdravotnictví, proti čemuž však
se objevovaly opětovné stížnosti, poněvadž
funkce Ústředního ředitelství
byla v několika oborech roztříštěna,
takže nebylo jednotného vedení. Bylo rovněž
vadou, že tímto způsobem byly určité
výdaje neprávem přesunovány na ministerstvo,
tedy na rozpočet etátní, ačkoliv jde
o výdaje, které správně mají
zatěžovati rozpočet podniku.
Zřízením Ústředního
ředitelství od 1. srpna 1947 zavádí
se legální stav, jehož důsledky se arci
projevují i v rozpočtu podniku.
Státní tiskárny a Úřední
list jsou ziskové podniky, které odvádějí
státní správě celkový přebytek,
vyplývající z jejich hospodaření.
Obě zestátněné tiskárny ve
Varnsdorfu a Chebu jsou již včleněny do státních
tiskových podniků a nově se k nim přidružuje
ještě tiskárna A. Haase v Praze. Připojením
této tiskárny zvýší se výkonnost
státní tiskárny v Praze, jež požadavkům
na ní kladeným ani místem ani svým
strojovým parkem nedostačuje.
Státní tiskárny jsou určeny pro zhotovování
tiskových prací a tiskopisů pro státní
a veřejnou správu. Státní tiskárna
v Praze je zařízena na tisk prací s rozsáhlou
a obtížnou sazbou při malých nákladech
jako na př.: tisky sněmovní, tisk státního
rozpočtu a závěrky, tisk Sbírky zákonů
a nařízení. Takové práce vyžadují
pro krátké dodací lhůty nejkrajnější
vypětí sil a značných nákladů.
Většina těchto zakázek není pro
podnik přínosem lukrativním a podnik musí
účelným rozvržením výroby
využíti sil pro tyto práce určených
(jde hlavně o sazeče) i v době, kdy tyto
práce zadávány nejsou. Další
význačné práce jsou tiskopisy volební,
pro sčítání lidu, pro osobní
evidenci obyvatelstva, pro pasové a jiné průkazní
listiny, pro evidenci motorových vozidel, tiskopisy pro
vojenskou správu atd.
Z důvodu jednotnosti a účelnosti vydávají
státní tiskárny a mají na skladě
tiskopisy pro všechny obory veřejné správy,
a to: pro službu soudní, policejní, zdravotní,
zvěrolékařskou, pro četnictvo, národní
výbory a jiné. I pro státní službu
účetní byly nejvyšším účetním
kontrolním úřadem zavedeny potřebné
jednotné tiskopisy.
K tiskovým podnikům, spravovaným ministerstvem
informací přidružuje se Úřední
list, spadající do působnosti ministerstva
vnitra, v němž veřejná správa
vyhlašuje svá nařízení a vyhlášky,
pro něž není předepsáno uveřejnění
ve Sbírce zákonů. V Úředním
listě otiskují se soudní edikty, oznámení,
veřejné soutěže, výroční
zprávy obchodních společností a pozvání
k valným hromadám. Oba podniky v Praze mají
společné vedení správní a účetní
a jejich společné náklady vykazují
potřebu 7,177.000 Kčs včetně nákladů
na odpočivné a zaopatřovací platy
pensionovaných podnikových zaměstnanců
a pozůstalých po nich. Pensijní náklady
v částce 5,174.000 Kčs jsou pro podnik tíživou
kalkulační složkou.
V roce 1948 očekávají podniky v důsledku
přičlenění tiskárny A. Haase
v Praze zisk 17,480.000 Kčs, který je proti zisku,
preliminovanému na rok 1947 (14,363.000 Kčs) vyšší
o 3,117.000 Kčs.
Jednotlivé podniky očekávají tyto
zisky:
| Státní tiskárna v Praze | 9,514.000 Kčs | (v r. 1947 - 8,283.000 Kčs). |
| Státní tiskárna ve Varnsdorfu | 1,948.000 Kčs | (v r. 1947 - 1,973,000 Kčs). |
| Státní tiskárna v Chebu | 228.000 Kčs | (v r. 1947 - 400.000 Kčs). |
| Tiskárna A. Haase v Praze | 2,583.000 Kčs | (v r. 1947 - -). |
| Úřední list v Praze | 10,384.000 Kčs | (v r. 1947 - 9,865.000 Kčs). |
| Společná správa v Praze vykazuje ztrátu | 7,177.000 Kčs | (v r. 1947 - 6,158.000 Kčs). |
Celkové náklady v částce 139,765.000
Kčs jsou proti roku 1947 vyšší o 25,839.000
Kčs.
Celkové těžby v částce 157,245.000
Kčs jsou proti roku 1947 vyšší o 28,956.000
Kčs.
Na investicích preliminuje se celkem 10,000.000 Kčs.
Z toho připadá na pravé investice v rámci
dvouletého plánu 5,600.000 Kčs, a to 1,000.000
Kčs na stavební úpravy a 4,600.000 Kčs
na nákup sázecích strojů a na úpravu
elektrárny ve Varnsdorfu. Na obnovu je pamatováno
částkou 4,400.000 Kčs. Z toho připadá
na opravu provozovny v Praze částka 300.000 Kčs.
Na obnovu strojů tiskacích a knihařských
je pamatováno částkou 3,226.000 Kčs
a na obnovu písma, zařízení a nářadí
částkou 874.000 Kčs.
Státní podnik Československá tisková
kancelář je zpravodajská agentura, jejímž
úkolem je systematické, věcné, nestranné
a rychlé informování československé
veřejnosti o současném domácím
i světovém dění politickém,
kulturním, tělovýchovném a hospodářském,
a zahraniční veřejnosti o životě
v Československu, a to slovem i obrazem.
Za tím účelem má ČTK vybudovanou
vlastní zpravodajskou síť jak ve vnitrozemí,
tak i v cizině, kde vedle vlastních zpravodajů
má spojení se zahraničními zpravodajskými
agenturami, s nimiž vyměňuje zprávy.
Při nepřetržitém provozu dodává
svůj zpravodajský materiál tisku a rozhlasu,
zprostředkuje publikování zpráv a
informací a dodává zprávy i jiným
zájemcům, zejména z oboru národohospodářského.
Současné politické dění a jeho
dynamický vývoj kladou velké požadavky
na ČTK, což se také obráží
v nákladech na službu zpravodajskou, jejímž
bezpodmínečným předpokladem je náležité
vybavení agentury po stránce technické. V
tomto směru dokončí ČTK v roce 1948
svou rekonstrukci ve vlastní budově v Praze II,
tř. Jana Opletala č. 5, obnovené po bombardování
a požáru v roce 1945, kam přesídlila
v květnu 1947 z provisorních místností.
Podnik "Štátne lesy" po prevedení
konfiškácie podľa nariadenia SNR č. 104/1945
obhospodaruje okrúhle 684.000 ha pôdy.
Z očakávaného zisku 59,568.000 Kčs
pripadá na 1 ha 87.40 Kčs. Tento výsledok
je o niečo nižší ako v roku 1947 preto,
že ťažba dreva v roku 1947 následkom nepresných
údajov z konfiškovaných lesných majetkov
bola preexponovaná a v roku 1948, na základe tohoto
zistenia, uvádza sa do normálnych koľají.
Očakávaný hektárový výnos
odpovedá priemeru výnosu, docielenému v predchádzajúcich
rokoch.
Prevádzkové náklady sú proti roku
1947 vyššie následkom zvýšenia miezd
pri výrobe dreva a následkom úpravy platov
zamestnancov na konfiškovaných lesných majetkoch,
taktiež následkom zaradenia nových a rekonštruovaných
priemyslových závodov do prevádzky.
Oproti očakávaným vyšším
nákladom sú preliminované aj vyššie
ťažby, v dôsledku spracovania pomerne väčšieho
množstva dreva v priemyslových závodoch a tým
i jeho výhodnejšieho speňaženia.
Celková ťažba dreva činí 2,064.000
m3, z čoho pripadá na drevo úžitkové
1,193.000 m3 (58%) a na drevo palivové 871.000
m3 (42%).
Z úžitkového dreva bude spracované na
vlastných pílach podniku 403.950 m3 guľatiny
ihličnatej a 44,750 m3 guľatiny listnatej.
Preglejka počíta so spracovaním 15.000 m3
guľatiny.
Výhodnejšie speňaženie výrobkov
docieli sa aj tým, že na 14 distribučných
drevoskladoch predá sa značné množstvo
dreva a drevených výrobkov za vyššie ceny
priamo spotrebiteľom.
Značné investičné náklady sú
odôvodnené jednak tým, že je potrebné
ešte opraviť vojnou zničené zariadenia,
potom je potrebné konfiškované lesné
majetky vybaviť tak potrebnými stavbami, ako aj sieťou
dopravných prostriedkov, aby sa prevádzka na týchto
objektoch mohla zintenzívniť.
Investičné náklady ďalej sú odôvodnené
odhodlaním, prikročiť v roku 1948 k intenzívnejšej
mechanizácii lesného hospodárstva a to jak
samotnej prvovýroby, ťažby (rozšírením
motorových a elektrických píl), menovite
však lesnej dopravy. V tomto sektore nielen že je potrebné
- pre jej nedostatok - nahradiť zvieraciu silu silou motorickou
(traktory na vyťahovanie užitkového dreva z lesa
k vývozným cestám), ale je s hľadiska
ekonomického potrebné postarať sa aj o zrýchlenie
prepravy drevných materiálií na sklady
priemyselných závodov, prípadne na samotný
spotrebný trh.
Splnenie týchto úloh pre podnik "Štátne
lesy" je zvýraznené aj v dvojročnom
budovateľskom pláne vlády.
Potreba na platy stálych zamestnancov bola vypočítaná
podľa skutočného stavu s ohľadom na zintenzívnenie
prevádzky a na úpravu platov zamestnancov na skonfiškovaných
lesných majetkoch. Postupné zvyšovanie platov
od roku 1946 je následkom preberania a zrovnoprávnenia
zamestnancov na konfiškovaných lesných majetkoch
a v dôsledku zákona č 69/47 Sb.
Postupné zvýšenie nákladov lesného
hospodárstva sa odôvodňuje začleňovaním
konfiškátov do podnikového hospodárenia,
nakoľko konfiškované lesné majetky jak
po stránke hospodárskej, tak po stránke dopravnej
a sociálnej, boly ďaleko nižšej úrovne,
ako pôvodne štátne lesné majetky. Tým
vznikajú značne vyššie náklady
na obnove a zariadení lesa a na opravách a udržovaní
stavieb, dopravných prostriedkov a zariadení.
U priamych výrobných nákladov je počítané
s ťažbou dreva podľa príslušných
hospodárskych plánov a s očakávaným
zvýšením miezd pri výrobe. Pomocné
zariadenia sa postupne zvyšujú následkom vlastnej
motorickej dopravy.
Zvýšenie nákladov píl sa odôvodňuje
zintenzívňovaním prevádzky a rekonštrukciou
píl, čím sa kapacita týchto zvyšuje.
Náklady lesných železníc sú rázu
priebežného, lebo sa objavia v ťažbách
ako náhrada za prevedenú dopravu. Postupné
zvyšovanie nákladov je následok začlenenia
lesných železníc na konfiškovaných
lesných majetkoch do prevádzky.
Investičný rozpočet na rok 1948 skladá
sa:
a) z investičných nákladov mimo dvojročného
plánu v čiastke 64,398.000 Kčs, pričom
v porovnaní s rokom 1947 je štátny rozpočet
v tejto skupine investičných nákladov podstatne
nižší;
b) z investičných nákladov v rámci
dvojročného plánu v čiastke 132,938.000
Kčs, oproti investičným nákladom v
roku 1947 92,929.000 Kčs.
Toto zvýšenie odôvodňuje sa tým,
že operatívne plány na dvojročnicu sostavené
ešte v roku 1946 boly cenové podkalkulované,
takže ani v roku 1947 nebolo možné v rámci
úverov plánovaných v operatívnych
plánoch previesť plánované stavby a
zakúpiť stroje podľa mechanizačných
plánov na rok 1947. Z tohto dôvodu Ústredná
plánovacia komisia pri Hospodárskej rade povolila
zvýšenie celkového nákladu pôdohospodárskych
stavebných investícií na rok 1948 o 20%,
u nestavebných investícií o 15% a u bytových
jednotiek o 50%. Toto zvýšenie platí i pre
stavby dvojročného plánu plánované
v roku 1947, ktoré z akejkoľvek príčiny
nebudú v bežnom roku započaté, alebo
dokončené a budú zaradené do operatívneho
plánu na rok 1948.
Produkcia rastlinná pre rok 1948 bude upravená
v intenciach dvojročného budovateľského
plánu, ktorý stanoví presne rozsah pestovania
jednotlivých plodín:
| obiloviny (včítane kukurica) | |
| luskoviny | |
| olejniny incl. ľanu a konopí | |
| okopaniny | |
| krmoviny | |
| priemyselné plodiny a semená |
Príjem z tohoto odvetvia poľnohospodárskej
prevádzky je výsledkom nielen dvojročnicou
stanovenej kvantity, ale tiež kvality výrobkov, najmä
ale v dôsledku rozšíreného množenia
osív a sadív šľachtenia vlastného,
taktiež ale osvedčených odrôd šľachtiteľských
podnikov českých (raž, zemiaky, trávy).
Osobitný dôraz kladie sa na rozšírenie
plochy, ako aj zvýšenie skľudzne krmovín,
aby sa zabezpečila krmovinárska základňa
pre preliminovaný stav užitkového dobytka v
r. 1948, nadovšetko dojníc a ošípaných.
Taktiež forsiruje sa pestovanie priemyselných plodín
(tabak, paprika, liečivé byliny) a semien (repné,
ďatelinové a trávne), ktorých výnos
s ohľadom na geonomické položenie štátnych
statkov je predpokladaný vo výške zodpovedajúcej
rentabilite.
Podľa úloh dvojročenky preliminuje sa skľudzeň
po 1 ha pšenice 25 q, raži 23 q, jačmeňa
24 q, ovsa 25 q, kukurice 26 q, hrachu 20 q, ozimej repky, maku,
ľanu a konope po 15 q, slnečnice 18 q, krmovín
(suchej hmoty) 35 q, cukrovky 300 q, zemiakov 200 q, repného
semena 20 q, tabaku 20 q, pričom celková produkcia
uznaných osív a sadív je preliminovaná
na 120.000 q.
Poľnohospodársky priemysel pozostáva
z liehovarov a tehelní, které sú u podniku
zastúpené následovne:
a) liehovary celkom 12, z ktorých sú v prevádzke podniku - 6,
v prevádzke družstiev ako prenájom - 2
a mimo prevádzky (vojnou poškodené) - 4.
Z týchto posledných v roku 1948 budú v prevádzke ďalšie - 2
liehovary (Zlatná a Veľká Lomnica), takže
celkom bude sa pracovať v 10 liehovaroch (8 v režii
podniku a 2 v prenájme družstvám),
b) mlyny celkom 4, z ktorých sú v prevádzke podniku - 1
a v prenájme jednotlivcov - 3,
ktorý stav je pravdepodobný a preliminovaný
tiež pre r. 1948.
c) mliekarne celkom 1, ktorá bola vojnou poškodená
a bude daná do prevádzky pravdepodobne začiatkom
roku 1948, keď budú ovšem dodané zničené
stroje a zariadenie,
d) tehelne celkom 2, ktoré sú v prevádzke
v režii podniku. Okrem týchto vzhľadom na naliehavú
potrebu stavebného materiálu je zariadená
poľná výroba tehál na 3 správach
s preliminovanou produkciou á 400.000 - 500.000 kusov.
Program v živočišnej výrobe na
rok 1947 bol určený čo do množstva a
jakosti dvojročným budovateľským plánom.
V dôsledku katastrofálnej neúrody, hlavne
obilovín, bola táto úloha kvantitatívne
len z časti dodržaná. Pri dnešnom početnom
stave dobytka, pri dobrej úrode môže v roku
1948 byť schodok vyrovnaný, ba aj prekročený,
preto tento rok bude rokom veľmi intenzívnej činnosti
v produkcii živočišnej, lebo v roku 1948 musíme
nielen splniť druhú časť programu dvojročnice,
ale musíme hlavne kvalitou vyrovnať určité
nedostatky z roku 1947.
Chov koní: Podľa dvojročného
plánu máme počet koní snižovať
úmerne so stúpajúcou mechanizáciou
poľnohospodárskej prvovýroby. Tak už v
roku 1947 snížili sme počet koní na
1.000 kusov, pri čom sa kvalita naších koní
podstatne zlepšila. Plemenársky plán na rok
1947, hlavne čo sa týka produkcie žriebät,
nemohol byť dodržaný, lebo vypuknutím
žrebčej nákazy bolo plemenenie koní
v určitých oblastiach úplne zastavené.
Z predpokladaných 300 žriebät odchovali sme v
tomto roku len 200 kusov. Zriadením osemeňovacích
staníc na umelé zapúšťanie kobýl
sa budúci rok odchová 300 žriebät, ktoré
ako odstavčatá sa odpredajú, v dôsledku
čoho sa udržovacie náklady ťažných
koní snížia. V roku 1948 budeme môcť
predať pre zemský chov asi 20 plemenných žrebčekov.
Chov hovädzieho dobytka: V chove hovädzieho dobytka
sme program čo do množstva odchovaného materiálu,
ako aj v produkcii mlieka splnili. V roku 1947 máme 3.600
kráv a 2.000 kusov mladého dobytka. V produkcii
mlieka sme dosiahli dennú dojivosť 20.000 litrov mlieka.
V roku 1948 chceme stav dojníc zvýšiť
na 7.000 kusov a dojivosť zlepšiť na 2.500 litrov
mlieka ročne na kravu. Tento program predpokladá
ovšem dobrú úrodu v hospodárskom roku
1947/48. V tomto roku hodláme produkciu plemenných
býčkov zdvojnásobiť z doterajších
100 kusov na 200 býkov, nakoľko rentabilita a odbyt
v dôsledku javiaciach sa možností exportu je
zaručený. Počet teliec sa zvýši
úmerne s počtom kráv, takže výnosnosť
pri nepatrnom zvýšení výrobných
nákladov sa podstatne zvýši.
Chov ošípaných: Program na rok 1947
vo výkrme ošípaných nemohol byt splnený
v dôsledku absolútneho nedostatku jadrných
krmív. Stav plemenných matiek dosiahne však
počet 1.500 kusov a ošípaných vo výkrme
máme 3.500 kusov. V roku 1948 zo stavu matiek môžeme
vyprodukovať 12.000 kusov krmných ošípaných,
ktoré za predpokladu dostatku krmiva tiež vykrmíme
a tým bude rentabilita tohto výrobného odvetvia
zaistená. Okrem toho chceme v tomto roku vyprodukovať
na export 1.000 kusov prasničiek kontrolovaných
prepestovaných na vysokú užitkovosť.

