V oboru věcí legislativních připravila
dopravní správa návrh prováděcího
vládního nařízení k železničnímu
zákonu o koncesním a stavebním řízení
železničním (železniční
koncesní a stavební řád), návrh
vládního nařízení o železničních
tarifech a tarifních slevách, návrh zákona
o Ústřední hospodářské
organisaci pro dopravu a spolupracovala na návrhu zákona
o úpravě státního dopravního
podnikání (v rámci dvouletého plánu).
Jako podklad pro jednání s ministerstvem pošt
byl dokončen návrh meziresortní dohody o
úpravě poměrů mezi ČSD a ČSP,
jež má vyřešiti otázky finanční,
správní i technické pro celé státní
území. V roce 1948 hodlá dopravní
správa připravovati návrh vládního
nařízení, kterým by se uskutečnily
změny železničního přepravního
řádu podle § 85, odst. 4 železničního
zákona, vládního nařízení
o zásadách a pravidlech vykonávání
dopravy (k § 77, odst. 1 železničního
zákona), vládního nařízení
o přikázání pravomoci železničního
správního úřadu (k §§ 187
a 188 železničního zákona), vládního
nařízení o železničním
disciplinárním výboru (k § 132 železničního
zákona) a vládního nařízení
k provedení §§ 118 a 119 železničního
zákona v zájmu obrany státu.
V oboru věcí mezinárodních byla prohloubena
ujednání mezi ČSR a Polskem v rámci
hospodářských smluv sjednaných s Polskem
v měsíci červenci 1947, zejména sjednáním
dopravní dohody a stanovením zásad pro vzájemnou
spolupráci na poli dopravním.
Dopravní správa sledovala úkol, aby mezinárodně
byly vyřešeny všechny otázky, které
jsou důležitým předpokladem řádné
funkce železniční dopravy v mezinárodních
vztazích. Zúčastnila se zejména řešení
otázek vrácení čs. železničních
a silničních vozidel z nepřátelských
a jiných států, a to buď přímým
jednáním se zúčastněnými
státy, nebo prostřednictvím mezinárodních
dopravních organisací.
Dopravní správa zúčastnila se také
na projednání mezinárodních věcí
dopravních v rámci mezinárodních železničních
organisací. Šlo zejména o práce, jejichž
účelem bylo vyřešiti poválečné
dopravní potíže v Evropě a sjednati
jednotnou mezinárodní úpravu různých
otázek železniční dopravy. Svými
experty se ministerstvo dopravy zúčastnilo rovněž
přípravných prací pro ustavení
Evropské dopravní komise, přičleněné
Evropské hospodářské komisi v Ženevě.
Za úkoly pro nejbližší budoucnost si uložila
dopravní správa sjednání definitivních
smluv se sousedními státy o vzájemném
žel. styku, provedení dopravních klausulí
mírových smluv a zabezpečení mezinárodní
dopravy stanovením obecně závazných
pravidel, zejména v otázkách mezinárodního
přepravního práva a mezinárodního
oběhu železničních vozů.
Zestátnění zbývajících
soukromých drah bylo zahájeno krátce po revoluci
a do dnešní doby byly připraveny podklady pro
jeho provedení, pokud to velmi složité majetkově-právní
poměry dovolovaly.
Zestátnění drah se křižuje s
provedeným znárodněním, s konfiskací
německého majetku, s řešením
otázek zahraničních kapitálových
účastí, otázek převzetí
zaměstnanců a pod., takže nebylo dosud možné
celou akci ukončiti. Bylo provedeno zestátnění
místní dráhy Frýdlant - Bílá
a připraveny zestátňovací úmluvy
u několika dalších drah. U zbývajících
drah je nutno vyčkati řešení předchozích
zásadních otázek, jejichž vyřešení
není závislé pouze na ministerstvu dopravy.
Přímá mezinárodní přeprava
zboží, která byla v roce 1945 sjednána
se Švýcarskem, Francií, Rakouskem a Maďarskem,
byla v roce 1946 dohodnuta s dalšími evropskými
státy. S výjimkou Portugalska, Španělska
a Řecka byla již upravena přeprava se všemi
státy, jež přistoupily k Mezinárodní
úmluvě o přepravě zboží
po železnicích. Mezinárodní přeprava
v průvozu přes ČSR byla dále rozšiřována.
Zatím byly v mezinárodní přepravě
povětšině připuštěny pouze
zásilky celovozové, ve styku s některými
státy však již i zásilky kusového
zboží. Také jednání o úpravu
dosud nereglementované přepravy s SSSR měla
dokonalý úspěch, takže v prosinci 1946
mohlo býti přikročeno k vydání
tarifu pro přepravu cestujících, cestovních
zavazadel a zboží mezi stanicemi železnic ČSR
a SSSR, platného od 1. ledna 1947.
V oboru služby tarifní třeba dále uvésti,
že s platností od 1. dubna 1946 byla vydán
tarif pro přepravu cestujících a zavazadel
mezi ČSR a Francií, Lucemburskem, Belgií
a Holandskem přes Německo. Tento tarif byl s platností
od 1. ledna 1947 rozšířen na přepravu
mezi ČSR a Polskem na jedné straně a Velkou
Britannií, Francií, Lucemburskem, Belgií
a Holandskem na druhé straně, a to ve směru
jednak přes Rakousko a Švýcarsko, jednak přes
Německo. S platností od 1. března 1947 byl
vydán severský tarif pro přepravu mezi ČSR
a Dánskem, Švédskem a Polskem přes Polsko
a s platností od 1. června 1947 středoevropský
tarif pro vzájemnou přepravu mezi ČSR, Polskem,
Rakouskem, Maďarskem, Rumunskem, Jugoslavií a Holandskem.
V místní přepravě se uvažuje
rozšířiti osobní tarif o znovuzavedení
zvláštní slevy jízdného pro turistiku,
tělovýchovu a sport, dále pro pojištěnce
a jejich rodiny na cestu do čs. lázní za
účelem léčení a obnoviti výdaj
traťových průkazů na 12 zpátečních
jízd (sleva 33%).
Poválečné poměry v roce 1945 a 1946
neumožňovaly ve styku s cizinou uvažovati o spořádaném
vývozu a dovozu zboží a proto potřeba
přímých mezinárodních tarifů
byla celkem minimální. Teprve rok 1947 přinesl
po této stránce oživení. Byly navázány
styky se správami železnic v Jugoslavii, Polsku, Švýcarech,
Rakousku, Maďarsku a Italii. Jako první výsledek
těchto jednání byl vydán tarif československo-jugoslávský
pro přepravu s přístavem Rjekou a v nejbližší
době bude vydán tarif pro ovoce z vnitřní
Jugoslavie. Na podzim roku 1947 bude vydán československo-švýcarský
tarif pro cukr, po němž mají následovati
tarify pro železo, slad a další podle potřeby.
V přípravném stadiu jsou tarify československo-polský,
tarif pro přepravu s polskými přístavy
a polsko-jugoslávský, na němž jsou ČSD
zúčastněny jako průvozní dráha.
K dalším přímým tarifům,
kde již byla zahájena potřebná jednání,
patří tarif s přístavem Terst a československo-rakouský
tarif.
S platností od 10. ledna 1946 byly zapracovány do
nových nákladních tarifů ve formě
"Přípojku" nejdůležitější
přípojkové sazby, které svého
času byly považovány za hospodářsky
nezbytné, jako pro dříví, některé
druhy uhlí, koks, železnou rudu a strusku. Během
roku 1946 byly povoleny další slevy dovozného
pro některé druhy zboží, převážně
pro suroviny, jako pro bukovou kulatinu, osikové a celulosové
dříví, celulosu, železnou rudu, celulosové
dříví ze západních Čech
na Slovensko, určité druhy železného
sešlého zboží, zařízení
podniků přemisťované v rámci
akce ministerstva výživy či průmyslu.
Rovněž výskyt nerostů na nových
nalezištích (uhlí, břidlicové
desky), nová výroba (sulfitový líh)
a nová přeprava vyžádaly si doplnění
příslušných výjimečných
tarifů. V roce 1947 byla obnovena platnost některých
nejdůležitějších slev dovozného,
jako na př. na kaly saturační, vápenné
kaly, mastkovou břidlici a mastek surový. Rovněž
v sešitu 1 nákladního tarifu ČSD, který
obsahuje základní tarifní ustanovení,
roztřídění zboží, tarif
vedlejších poplatků a ustanovení o přepravních
skříních byly provedeny četné
změny hlavně z toho důvodu, aby byl tarif
zjednodušen a tím usnadněno jeho používání.
Pozoruhodnější jsou tyto změny: Za zboží
přepravované v kotlových vozech počítá
se dovozné nejméně za 5000 kg místo
za 10.000 kg. Pro výpočet dovozného za přepravu
zboží ve vozech o ložné váze nejméně
25.000 kg platí nyní ustanovení platná
pro přepravu zboží v ostatních vozech.
Do roztřídění zboží byly
zařazeny a tím deklasifikovány různé
druhy zboží, na př. skelná vata a některé
její výrobky, odpadky synthetických vláken,
sůl syrová v kusech atd. Provise z dobírek
byla u částek převyšujících
50.000 Kčs snížena z 1% na 1/2%.
Po 1. lednu 1947 bylo pokračováno ve shora zmíněné
úpravě a provedeny mimo jiné deklasifikace
některých druhů zboží, zejména
oněch, jež se nově vyrábějí,
na př. některých výrobků ze
struskové vlny, stavebních desek a tvárnic
ze směsi dřevěných hoblin, dřevité
vlny a cementu, sádrových zůstatků
od výroby kyseliny mravenčí a výroby
superfosfátu, zůstatku nerostného oleje atd.
V zájmu zjednodušení tarifu, a to hlavně
zmenšení počtu tarifních tříd
byly zrušeny třídy X a XI a zboží
tarifující podle těchto tříd
zařazeno do jiných tříd, a to uhlí
do třídy VIII a koks do třídy V. Bylo
také dovoleno, aby bylo do vozu naloženo až o
200 kg více než dovoluje nápravový tlak
trati neb únosnost podvalníku za tím účelem,
aby při nepatrném překročení
dovolené váhy nemuselo býti zboží
vykládáno, čímž se také
krátí doba použití vozu. Aby byl zjednodušen
výpočet dovozného, bylo v poslední
době zavedeno pro výpočet zvyšování
a snižování částek dovozného
místo zvyšování nebo snižování
váhy nebo sazeb.
Od 1. ledna 1947 byla zřízena kontrola personálního
hospodářství, jejímž úkolem
jest sledovati podle měsíčně předkládaných
výkazů skutečnou detailní potřebu
zaměstnanců jednotlivých služebních
odvětví a podle toho upravovati pak skutečné
stavy zaměstnanců.
Unifikace platů zaměstnanců na Slovensku
s platy zaměstnanců v zemích českých
pokračuje.
Dopravní správa usiluje soustavně o to, zavésti
ve všech služebních odvětvích,
kde to povaha služby dovoluje, úkolový neb
prémiový systém, jímž sleduje
zvýšení pracovní výkonnosti.
V některých služebních odvětvích
(ve službě dílenské, stavebně
udržovací, vozební a p.) se již v úkolu
s úspěchem pracuje.
V roce 1947 došlo k valorisování některých
dalších, dosud neupravených vedlejších
služebních příjmů zaměstnanců,
na př. kancelářského paušálu,
ztratného zaměstnanců pokladní služby,
odměny za zastavení vlaku před nesprávně
stojící výměnou, prémie za
nalezení vad na vozidlech a pod.
V oboru nemocenského pojištění ČSD
plánuje se v rozpočtovém roce zřízení
místních správ ve větších
personálních střediscích v oblastech
všech ředitelství státních drah,
aby tak byl co nejvíce usnadněn styk pojištěnců
se správou pojišťovny a zajištěno
včasné a řádné poskytování
všech dávek nemocenského pojištění.
Pojišťovna připravuje další zlepšování
dávek nemocenského pojištění.
Usiluje také o získání vlastního
objektu pro léčbu tuberkulosy a činí
přípravy k tomu, aby do jejího vlastnictví
byly převedeny všechny objekty lázeňských
a jiných léčebných ústavů
pod národní správou, přidělených
zatím pro její léčebné účely.
V dopravním zdravotnictví sleduje dopravní
správa prohloubiti svoji činnost v potírání
tuberkulosy železničních zaměstnanců
a rozšířiti ji dále na prováděné
profylaxe ostatních sociálních chorob (rheumatismus
- srdeční choroby, pohlavní choroby, alkoholismus,
zhoubné nádory, žaludeční vředy).
Přikročí také k účinnějšímu
dozoru na hygienu v dopravních prostředcích
a v ubikacích dopravního sektoru, sloužících
veřejnosti.
V oboru bytové péče snaží se
dopravní správa zmírniti bytovou tíseň
železničních zaměstnanců důsledným
uplatňováním výhod, jež jí
skýtá zákon čís. 163/46 Sb.,
zejména jeho ustanovení §§ 5, 17 a 19
a získáním konfiskátů podle
dekretu čís. 108/45 Sb. Bytová tíseň
železničních zaměstnanců může
však býti podstatně zmírněna
jen výstavbou nových obytných domů.
Proto věnovala se co nejvíce bytovým výstavbám.
Zřizuje železniční bytové fondy,
které se státní podporou podle zákona
čís. 41/1947 Sb., příp. podle zákona
čís. 86/1946 Sb., vybudují příp.
obnoví v roce 1947 a 1948 větší počet
bytových jednotek, umožní-li jim to zejména
také operativní plány bytové výstavby.
V dohodě s ministerstvem školství a osvěty
byly zřízeny ve školním roce 1946/47
při deseti mistrovských průmyslových
školách strojnických a jedné mistrovské
škole automobilní zvláštní pobočky
pro žáky, kteří se hodlají ucházeti
o přijetí do služeb dopravní správy.
Jsou to téměř vesměs učni,
vyučení v dílnách ČSD. Osnovy
jsou zpracovány tak, že v jednotlivých předmětech
se bere zřetel již od počátku na požadavky
dopravní služby a těmto předmětům
vyučují také dopravní techničtí
odborníci. Na školní rok 1947/48 se uvažuje
o zvýšení počtu těchto železničních
poboček na 11 strojnických, 3 automobilní
a o zřízení další nové
pobočky elektrotechnické. Mimo to dopravní
správa uplatňuje snahu o zřízení
státní dopravní školy pro vzdělání
a výchovu budoucích úředníků
provozních a administrativních. Škola bude
čtyřletá a budou do ní přijímáni
absolventi čtvrté třídy střední
školy, nebo jednoročního učebního
běhu při občanské škole po předepsaném
dvouletém praktickém zácviku ve službách
ČSD. Studium se bude končiti závěrečnou
zkouškou (zkouškou dospělosti), která
bude nahrazovati výkon všech teoretických zkoušek
předepsaných pro zmíněné úředníky.
Na rok 1948 je počítáno kromě normálních
udržovacích prací, plánovaných
v témže rozsahu jako pro rok 1947, s odstraňováním
válečných škod udržováním
ve větším rozsahu než v roce 1947, jelikož
z celkového dvouletého plánu bylo zařazeno
do rozpočtu na rok 1947 asi jen 40% v něm předvídaných
prací.
Na železničním spodku pokračuje se postupně
v nahrazování provisorií definitivními
mosty. V rozpočtovém roce bude nutno věnovati
zvýšenou pozornost nejen běžnému
udržování spodku, ale i zvýšenému
udržování mostů, zejména ocelových
a tunelů, zanedbaných v době válečné,
obnově mostních objektů, rekonstrukci tunelů,
točnic a železničního spodku.
Všechny práce služby stavební a udržovací,
plánované pro rozpočtový rok, směřují
k zajištění stavu, zaručujícího
pravidelný, bezpečný a nerušený
provoz. To se týká zejména bezprostředně
prací na železničním svršku. Železniční
svršek byl v zemích českých velmi zanedbán
v době války a jeho stav není stále
uspokojivý, zejména v pohraničí, kde
se též projevuje značný nedostatek pracovních
sil. Aby bylo dosaženo výkonnosti tratí z roku
1937, jak to sleduje dvouletý budovatelský plán,
bude nutno vystupňovati úsilí, aby udržovací
práce na svršku nabyly v rozpočtovém
roce co největšího rozsahu, pokud to možnosti
dopravní správy dovolí. Při tom bude
uváženo, zda v ojedinělých případech
nebylo by výhodné dosažení toho cíle
sledovati zadáním některých prací
stavebním podnikatelům.
V pozemních stavbách pokračuje činnost
při obnovách válkou poškozených
objektů a při odstraňování
následků a závad vzniklých nedostatečným
udržováním v době válečné.
Zvláštní péče bude věnována
obnově bytových jednotek, odstraňování
zdravotních závad v bytech a objektech železničních,
úpravě pracovního prostředí,
zejména zřizování útulků,
umýváren a pod.
Dopravní správa usiluje přechodnou zvýšenou
potřebu pracovních sil nahraditi v zemích
českých zejména prací stavebních
brigád, sestavených ze zaměstnanců
služby stavební a udržovací ze služeben,
kde nedostatek pracovních sil je méně citelný,
výpomocemi brigádami ze zaměstnanců
jiných služebních odvětví služeben
místní správy a služby ústřední,
získáním sezónních pracovníků
a pod. Úspora personálu jest sledována také
prací mimo normální pracovní dobu,
rozšířením prací v úkolu,
mechanisací prací opatřováním
dalšího strojního zařízení,
prováděním t. zv. spojitých oprav
svršku a pod. K zhospodárnění prací
stavebních a udržovacích přispívají
značnou měrou také traťové materiální
správy, jejichž činnost se stále prohlubuje
a rozšiřuje. Stěžejním jejich úkolem
jest zejména umožniti krajní využití
upotřebitelného materiálu prodloužením
jeho životnosti, regenerací starého materiálu
a výhybek v provozu, dále obstarati opravy vozidel
(drezin) a strojů služby stavební a udržovací
a účelnou a hospodárnou distribuci materiálu.
Z větších investičních staveb,
které se předvídají v rozpočtu
na rok 1948, třeba uvésti obnovu a rekonstrukci
stanic Cheb, Č. Budějovice, Č. Velenice,
Plzeň, Klatovy, Chomutov, Karlovy Vary, Pardubice, Petrovice
u Boh., Žilina, Nové Zámky, stavbu nové
stanice Čierná pri Čope, stavbu ústecké
spojky, úpravu trati Chomutov-Cheb pro zvýšený
provoz, stavby II kolejí na tratích Praha Wilsonovo
n. - Vršovice, Praha Wilsonovo n. - Smíchov, Vršovice
- Vrané nad Vlt., Vysočany - Všetaty, Brno
- Veselí n. M., Spišská Nová Ves - Poprad,
Kysak - Žilina (včetně tunelu), stavbu části
III tunelu Praha Wilsonovo n., stavby nových drah: Brno
- Havl. Brod, Křižanov - Velké Meziříčí,
Revúca - Tisovce, Chyžnian. Voda - Slavošovce,
Dúbrava - Báňská Štiavnica a
pod.
V rozpočtovém roce jest počítáno
v zemích českých s výkonem 99,650.000
km a na Slovensku 29,400.000 vl. km.
Osobní doprava rozvíjela se v roce 1946 v míře
omezené a činila asi 70% osobní dopravy z
roku 1937. Stejně nedosahuje osobní doprava intensity
předválečné ani v roce 1947, neboť
činí asi 85% osobní dopravy roku 1937.
V dopravě nákladové způsobily zvýšené
požadavky hospodářského života,
jakož i vzestup zahraniční i průvozní
dopravy, že bylo již v první polovici roku 1947
dosaženo v čistých a hrubých tunových
kilometrech, jakož i ve vlakových kilometrech okrouhle
100% výkonů z roku 1937. S tímto vývojem
se dá počítati i v druhé polovici
roku 1947. Naproti tomu možno počítati v roce
1948 s určitým překročením
výsledků z roku 1937, neboť se počítá
v druhém roce dvouletého budovatelského plánu
s rozvinutím stavebního ruchu, s doplněním
vozového parku a počtu lokomotiv, s urychlením
oběhu vozů a vzestupem zahraniční
nákladní dopravy (dovoz surovin, potravin, vývoz
výrobků, cukru a p.).
Ve službě vozové zvýšil se počet
naložených nákladních vozů koncem
roku 1946 proti počtu z měsíce ledna téhož
roku téměř o dvojnásobek. Rovněž
rok 1947 zaznamenává celkovou vzestupnou tendenci.
Z celkového přehledu vyplývá, že
v prvém čtvrtletí roku 1947 při stavu
vozů okrouhle o 20% nižším než v
roce 1937 bylo přistaveno okrouhle 74% vozů ve srovnání
s rokem 1937 a odvezeno okrouhle 96% tonáže zboží
ve srovnání s rokem 1938. Tytéž uspokojivé
výsledky třeba očekávati i v ostatních
čtvrtletích roku 1947. Plán vozové
služby počítá pro rok 1948 s návratem
předválečných poměrů
a s dosažením větší výkonnosti
po stránce přepravní tonáže než
v roce 1938.
Třeba zaznamenati, že válečnými
událostmi byl početní stav osobních
a služebních vozů tak snížen, že
ještě dnes je osobní doprava kryta jen ze 70%,
při čemž se používá i takových
vozů, které by byly v normální době
již dávno vyřazeny z provozu. Předpoklady
o dodávkách nových osobních a služebních
vozů nebyly v r. 1946 splněny, jelikož vozovky
stavěly jen vozy nákladní a tak objednávky
osobních a služebních vozů sjednané
v roce 1945 budou postupně vyřizovány až
v r. 1947 a 1948. V rozpočtu na rok 1948 jest počítáno
s dodávkou celkem 322 osobních, služebních
a přípojných vozů pro země
české a 110 vozů pro Slovensko.
Poněkud lepší výsledky jsou v dodávkách
nákladních vozů vzhledem k tomu, že
vagonky zavedly pásovou výrobu těchto vozů.
V roce 1946 bylo celkem dodáno pro ČSD z předpokládané
výroby 25.860 nákladních vozů 9985
vozů a zbytek bude dodán v roce 1947 a 1948. V rozpočtu
na rok 1948 předvídá se dodání
4636 nákladních vozů pro země české
a 771 pro Slovensko.
V oboru služby dorozumívací a zabezpečovací
bylo v rozpočtu na rok 1948 přihlíženo
především k tomu, aby v rámci dvouletého
budovatelského plánu bylo dokončeno odstranění
škod, jež na dorozumívacích a zabezpečovacích
zařízeních byly způsobeny válečnými
událostmi, dále aby zvýšeným
udržováním těchto zařízení
byly odstraněny závady vzniklé nedostatečným
udržováním těchto zařízení
v době nesvobody a konečně, aby byly dokončeny
stavby dorozumívacích a zabezpečovacích
zařízení, započaté v minulých
letech. Mimo to jest počítáno v rozpočtu
s přestavbou některých zabezpečovacích
a dorozumívacích zařízení v
rámci obnovy železničního svršku
a přestaveb stanic a výtopen.
Základem pro stanovení potřeby na rok 1948
jest ve službě vozební - parní provozní
výkon 130,000.000 lok. km, v zemích českých,
34,000.000 na Slovensku, v trakci motorové 19,100.000 mot.
km, v zemích českých, na Slovensku 5,600.000,
v trakci elektrické 1,070.000 lok. km v zemích českých,
na Slovensku 110.000 km.
Postupným zlepšováním stavu lokomotiv,
úpravou prémií za ušetření
paliva a maziva, přísným sledováním
spotřeby předvídá se snížení
spotřeby normálního paliva v zemích
českých v trakci parní na 1 lok. km na 32.5
kg, na Slovensku s četnými horskými tratěmi
na 35 kg. Tato proti předválečným
dobám ještě vyšší spotřeba
je odůvodněna přídělem méně
kvalitního uhlí a nepříznivým
poměrem černého a hnědého uhlí
pro provoz. Spotřeba normálního maziva 38.5
g na 1 lok. km v zemích českých a 50 g na
1 lok. km na Slovensku je přiměřená
se zřením ke složitějšímu
mechanismu novějších lokomotiv.
V trakci motorové je počítáno se spotřebou
13,987.060 l pohonných látek v zemích českých
a 3,813.600 l na Slovensku a 390.100 kg různých
olejů a mazadel v zemích českých a
73.920 kg na Slovensku.
V rozpočtu na rok 1948 jest plánováno v rámci
mechanisace výtopu s dodávkou nového zauhlovacího
zařízení pro výtopny Chomutov, Plzeň
a Vršovice, vymývacího zařízení
pro výtopnu Moravská Ostrava, Č. Lípa,
Podmokly a Břeclav. Rovněž předvídá
se objednávka kozlíkových jeřábů.
Mimo to jest počítáno s dodávkou 6
lokomotiv ř. 534.0, 10 lokomotiv ř. 433.0, 70 lokomotiv
ř. 475.1 a 3 lokomotiv ř. 476.0 a 79 tendrů
ř. 935.0 pro země české a 5 lokomotiv
ř. 534.0 a 35 lokomotiv ř. 433.0 a 5 tendrů
pro Slovensko a dalších asi 20 lokomotiv ř.
354.1 a 475.0 z objednávky 50 lokomotiv, k níž
dal GSHR svůj souhlas, za předpokladu, že větší
část těchto lokomotiv bude dodána
v roce 1949.
Z motorových vozidel má býti v roce 1948
dodáno 175 motorových vozů ř. M 131,
M 262 a M 284 pro země české.
V roce 1947 počítá se s dodávkou lokomotiv
pro oblast českou z objednávek z roku 1945, a to
39 čtyřspřežných rychlíkových
lokomotiv ř. 486.0 s příslušnými
tendry, které budou přiděleny pro rychlíkový
provoz, 55 pětispřežných dvojčitých
lokomotiv ř. 534.0 s tendry, jimiž bude umožněno
provedení nutných oprav nejvíce opotřebovaných
lokomotiv ř. 534.0 a 2 dvouspřežných
lokomotiv tendrovek ř. 423.0, z objednávek z roku
1947 34 pětispřežných dvojčitých
lokomotiv ř. 534.0 a 12 čtyřspřežných
rychlíkových lokomotiv ř. 475.1 s tendry,
pro oblast slovenskou 45 pětispřežných
dvojčitých lokomotiv ř. 534.0 s tendry ř.
935.0 a 15 čtyřspřežných lokomotiv
tendrovek ř. 433.0. Vedle toho jest počítáno
s dodávkou v roce 1947 pro země české
35 motorových vozů kolejových ř. M
130.1, M 211.0 a M 284.0 a pro Slovensko 10 motorových
kolejových autobusů ř. M 131.1.
Dodávka nových parních lokomotiv umožní
také zrušení přestárlých
strojů a proto se počítá v rozpočtu
služby dílenské s menším počtem
hlavních oprav.
Velmi značných nákladů si vyžádá
však znovuzřízení osobních vozů.
Tyto byly celou válku jen nouzově udržovány
a jejich skříň, střechy a vnitřní
zařízení jsou velmi sešlé. Opravy
mohou býti prováděny jen postupně
pro nedostatek místa v osobních vozovkách
a pro obtíže s opatřováním potřebného
materiálu. Byly již určeny domovské
stanice těchto vozů a jejich přidělení
dílnám, což těmto umožňuje
hospodárnější rozdělení
práce na časové úseky.
Nákladní vozový park je dosud značně
pomíšen. V provozu je dosud velký počet
cizích vozů, u nichž nelze prováděti
prohlídky s řádnou opravou, jelikož
není jistoty, zda budou vlastnictvím ČSD.
To způsobuje velký počet malých běžných
oprav. Vozy ČSD, vracející se ze zahraničí,
vyžadují vesměs úplného znovuzřízení,
jelikož byly po celá léta silně používány
a jen nouzově udržovány.
Podle programu 2LP má být v roce 1948 zavedeno 285
nových tratí v dopravě osobní, takže
koncem roku 1948 bude v provozu asi 850 autobusových tratí.
V dopravě nákladní je plánováno
uskutečnění přepravy radiální.
Za účelem omezení jízd zahraničních
autodopravních firem do Československa uvažuje
se o rozšíření nákladní
přepravy vlastními vozidly do zahraničí
zejména do Dánska, Švédska a na Balkán.
V programu jsou spoje do Helsingborgu, Vídně, Rotterdamu,
Antverp, Terstu, Bělehradu, Sofie, Bukurešti a Istanbulu.
Do Vídně a Helsingborgu jest v programu též
doprava osobní.
Průměrná spotřeba pohonných
látek na 100 km jest u benzinu 37.85 litrů, nafty
42.84 litrů, tekutého plynu 41.30 kg a generátorového
dříví 184.2 kg. Průměrná
spotřeba maziva na 100 km činí 1.33 kg. Průměrná
spotřeba jak pohonných látek, tak i maziva
jest stále sledována a jest usilováno o její
snížení.
V investičním rozpočtu na rok 1948 jest počítáno
s nákupem 630 osobních vozidel pro země české
a 210 pro Slovensko, 545 nákladních vozů
pro země české a 80 pro Slovensko a 530 přívěsných
vozů pro země české a 40 pro Slovensko.
Mimo to se počítá s pokračováním
ve výstavbě pražských automobilových
nádraží, s výstavbou četných
garáží, opravných a odstavných
stání, čerpacích stanic a pod.
Československé aerolinie jsou státním
podnikem, hospodařícím podle vlád.
nař. č. 206/24 Sb. a provozujícím
leteckou dopravu osob, zboží a pošty jak na tratích
domácích, tak i zahraničních.
Letecká doprava byla provozována počátkem
roku 1946 jen omezeně vzhledem k nedostatku letadel. Teprve
v důsledku získání dalšího
leteckého parku došlo k značnému rozšíření
dopravy, což jest patrno z toho, že v roce 1946 bylo
dopraveno 58.448 cestujících a 1,138.083 kg zavazadel,
zboží a pošty. Nalétáno bylo celkem
1,678.115 km letadly C47 A a JU52. Do konce měsíce
srpna 1947 bylo dopraveno 83.120 cestujících a 2,008.443
kg zavazadel, zboží a pošty. Nalétáno
celkem 3,070.000 km letadly C47 A, JU52 a Siebel, což je
téměř dvojnásobek výkonu za
celý rok 1946.
Na rok 1948 počítá se s výkonem 8,414.648
km a rozšířením tratí domácích
i zahraničních, zejména transkontinentálních.
Předpokládá to ovšem nákup 3
nových čtyřmotorových letadel. Pro
ostatní tratě bude použito dosavadních
dvoumotorových letadel C47 A a pro méně frekventované
tratě domácí letadel zn. JU52 a Siebel. Předpokládá
se rovněž další rozšíření
nákladní dopravy zvláštními nákladními
letadly. V roce 1948 počítá se s využitím
letadel 65% u tratí mezinárodních a 40% u
tratí vnitřních.
Stav zaměstnanců u podniku má dosáhnouti
v r. 1948 počtu 1.356, což jest v poměru k
jiným evropským leteckým společnostem
stav velmi příznivý se zřetelem k
předpokládanému výkonu.
Rozpočteného krytí provozovacích nákladů
těžbami lze očekávati jenom v případě,
že provoz zahraničních tratí bude možno
uskutečniti podle předpokládaného
programu.
Československé aerolinie napomáhají
rychlou a bezpečnou dopravou zboží vývozu
našich průmyslových výrobků do
celého světa, čímž přispívají
také ke zdaru našeho dvouletého plánu.
Měnová reforma přinesla Poštovní
spořitelně již v prvním období
celou řadu nadměrných a odpovědných
úkolů. Tyto úkoly, spočívající
v rozdělení všech vkladů na vklady vázané
a volné, v provedení přihlašovací
akce všech pohledávek, vkladů a cenných
papírů, v likvidaci více než 500.000
pohledávek, propadlých ve prospěch státu
pro nepodání přihlášky a v uvolňování
vázaných vkladů podle platných předpisů,
byly Poštovní spořitelnou včas zdolány.
V druhém období měnové reformy, prováděném
v roce 1946 a 1947, byla Poštovní spořitelna
pověřena soupisem všech cenných papírů
a rozsáhlou a odpovědnou účastí
při placení majetkových dávek, a to
jak v hotovosti, tak i cennými papíry. Za finanční
správu obstarávala příjem a zúčtování
všech těchto plateb na majetkové dávky.
V roce 1948 očekává Poštovní
spořitelna jako poslední období měnové
reformy likvidaci vázaných vkladů, uvolnění
vázanosti cenných papírů a všechny
důsledky z uvolnění vyplývající,
jakož i rozsáhlé vyúčtování
vázaných vkladů s likvidačním
měnovým fondem.
Rok 1948, který je rokem dokončení budovatelského
vládního programu, se projeví i u Poštovní
spořitelny vzestupnou tendencí a dalším
rozmachem všech jejích služeb.
Připravovaná osnova o úpravě platebního
styku bez hotových, která sleduje sjednocení
a rozšiřování tohoto platebního
způsobu mezi všemi peněžními ústavy,
dotýká se hluboce celé naší šekové
služby a předpokládá proto v roce 1948
její značnou reorganisaci.
Ve spořitelní službě Poštovní
spořitelny bude v roce 1948 přikročeno k
přípravným pracím na zracionalisování
této služby, zvláště zavedením
moderních a výkonných účtovacích
strojů.
V roce 1948 se očekává, že i bankovní
služba Poštovní spořitelny bude pověřena
mimořádnými pracemi, zejména soustředěním
všech cenných papírů od úschoven
a účastí na úpravě veřejného
i soukromého dluhu, jakož i soupisem a vyúčtováním
veškerého majetku, na nějž se vztahuje
mírová smlouva s Maďarskem.
Podnik "Státní lesy a statky" zahrnuje
ve své provozní činnosti tato hlavní
hospodářská odvětví: hospodářství
lesní s přidruženým lesním průmyslem,
hospodářství polní s přidruženým
průmyslem zemědělským a hospodářství
rybniční.
V rozpočtu na rok 1948 přistupuje k těmto
dosavadním hlavním odvětvím nově
zřízené ústředí strojních
stanic státních lesů a statků, jehož
posláním jest v převážné
míře sloužiti zemědělské
veřejnosti.
Hospodářské úsilí podniku "Státní
lesy a statky" jest v roce 1947 a bude i v roce 1948 usměrňováno
úkoly, vytčenými dvouletým budovatelským
plánem. Jedním z nejhlavnějších
těchto úkolů jest odstraniti škody způsobené
okupací a válečnými událostmi
a dosáhnouti předválečné úrovně
ve všech výrobních složkách a pokud
lze tuto ještě předstihnouti. Zejména
na jižní Moravě, kudy prošla válka
ve vší své ničivé hrůze,
jest třeba vynaložiti velké investiční
náklady na obnovení zničených objektů.
Zároveň s nápravou válečných
škod není možno nepřihlížeti
k neuspokojivým bytovým poměrům dělnictva,
trvale zaměstnaného v podniku "Státní
lesy a statky". Stávající nevyhovující
bytové jednotky jsou upravovány a nově zřizovány.
Nedostatek pracovních sil a snaha ulehčiti dřinu
dělnictva nutí podnik "Státní
lesy a statky" k široké mechanisaci veškerých
pracovních úkonů.
V hospodářství lesním jest
prvním úkolem vyrobiti dostatek dřeva ku
krytí potřeby domácího průmyslu
a též pro vývoz k získání
potřebných devis. Dalším, neméně
důležitým úkolem jest zalesnění
přetěžených a nezalesňovaných
ploch za okupace a ploch nově určených k
zalesnění v pohraničí. Také
získání potřebných lesních
semen a to nejen pro lesy státní, ale též
pro ostatní lesy jest jedním z důležitých
úkolů podniku "Státní lesy a
statky".
V hospodářství polním jest
mimo dosažení předválečné
úrovně ve výrobě rostlinné
i živočišné jedním z mnoha úkolů
také šlechtění a množení
nejvýnosnějších druhů a odrůd
osiv, sádí a semen pro veškeré zemědělství
a vybavení vzorných statků a průmyslových
podniků zemědělských k exkursním
účelům zemědělské veřejnosti.
Hospodářství rybniční státních
lesů a statků jako největší jednotně
spravovaný producent sladkovodních ryb v celé
střední Evropě, má mimo zvýšení
produkce ryb velký úkol při obnově
a novém zřizování rybničních
ploch, zejména v aridní oblasti jižní
Moravy, z důvodů klimatických a vodohospodářských.
V rámci dvouletého plánu jest nutno zříditi
na území ČSR zemědělské
strojní stanice pro naléhavou výpomoc
našemu zemědělství. Zřizují
se a vybavují strojní stanice v okresích,
kde dosud zřízeny nebyly a doplňuje se vybavení
strojních stanic stávajících, jež
jsou nedostatečně vybaveny. Bylo rozhodnuto, že
příští mechanisace zemědělství
bude prováděna v rámci Ústředí
zemědělských strojních stanic podniku
"Státní lesy a statky" a proto jest nutno
pamatovati na nejnaléhavější vybavení
těchto stanic potřebnými stroji a nářadím.
Tvrdá skutečnost - letošní neúroda
- nutí bráti krajní ohled k potřebám
zemědělců a zemědělské
strojní stanice podniku "Státní lesy
a statky" jsou právě orgánem, který
při zdolávání následků
sucha nejúčinněji pomáhá a
pro příští období sklizňové
snaží se upraviti poměry tak, aby byly vskutku
nejplatnější složkou při odstraňování
následků nepřízně počasí.