V oboru průmyslu, zemědělství a výživy
pečuje nejvyšší účetní
kontrolní úřad o to, aby nepotřebné
již instituce z doby nesvobody byly zrušeny. Podle toho
likviduje se ústředna pro lesní a dřevařské
hospodářství a její přebytek
cca 28 mil. Kčs byl převeden do podniku Státní
lesy a statky ve prospěch "reservy na výchovné,
zvelebovací a podpůrné akce lesního
hospodářství". Na podkladě přehlídky
u Ústřední rozdělovny minerálního
olejů a pohonných látek bylo zařízeno,
aby stejným způsobem byl odveden přebytek
vyrovnávací pokladny tankového dříví
ve výši 25 mil. Kčs; přehlídkami
u Československého úřadu pro hospodářskou
pomoc a obnovu bylo zejména dosaženo toho, že
výtěžky za zboží UNRRA byly včas
odvedeny do státní pokladny k zajištění
předpokladu investičního programu v rámci
dvouletého hospodářského plánu.
- Na podkladě přehlídek v puncovní
službě a u státního geologického
ústavu v Praze vyšel návrh na přiměřené
zvýšení puncovních poplatků,
jakož i náhrad za práce státního
geologického ústavu, konané pro soukromé
strany. - Přehlídkami sleduje se také distribuční
činnost ministerstva vnitřního obchodu a
některých hospodářských skupin,
zejména v oboru textilním a kožedělném.
Byla vykonána dohlídka u Ústředního
ředitelství čs. dolů, národní
podnik, u Ostravsko-Karvinských kamenouhelných dolů
a u Příbramských rudných dolů,
národní podnik v Příbrami.
V oboru dopravy a pošt byly uplatněny různé
náměty na ekonomisaci provozu a výroby (úprava
pracovní doby, organisace práce a j.). Sledovány
byly též nákupy materiálu, inventáře,
vozidel, lodí a letadel, likvidace dodávek z akce
UNRRA a opravy silničních vozidel v národních
a soukromých podnicích pro Rudou armádu.
Spolupůsobeno bylo též v komisi pro systemisaci
služebních automobilů.
V oboru technických služeb dal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
podnět k vydání různých technických
norem a normativních výnosů aneb podal k
vydaným normám pozměňující
návrhy, na př. návrh normy ČSN "Stavební
dohled", návrh na financování výzkumnictví,
návrh na organisaci výzkumnictví, návrh
sazebníku odměn hlavních zmocněnců
pro stavební obnovu atd. - Nejvyšší účetní
kontrolní úřad je též zastoupen
stálým zástupcem v poradním sboru
pro vypracování návrhů na nové
organisace veřejné služby technické,
ve stavební a investiční komisi při
Generálním sekretariátu Hospodářské
rady, v komisi pro projednávání investičních
věcí územní samosprávy a j.
- Dohlídkami v oboru technických služeb bylo
docíleno značných úspor a výsledků
těchto dohlídek bude využito zejména
též k podání návrhu na účelnější
a hospodárnější organisaci technických
služeb a jejich decentralisaci.
V oboru samosprávy zemské a okresní dal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
podnět k novelisaci starých rakouských předpisů
o náhradách za přechodné ubytování
vojska. Provedl podrobný věcný rozbor rozpočtů
země České a Moravskoslezské, čímž
zjednal věcné podklady pro snížení
rozpočtových schodků odkázaných
na úhradu podle § 9 zákona č. 249/46
Sb. Při dohlídkové činnosti přezkoušel
závěrečné účty země
České za léta 1943 a 1944 a závěrečný
účet Zemského pojišťovacího
fondu v Praze za rok 1944 a dal podněty k personálním
úsporám a k ozdravění celkového
hospodaření jmenovaného fondu.
V roce 1948 hodlá nejvyšší účetní
kontrolní úřad vedle své pravidelné
činnosti zvláště plniti tyto úkoly:
Je třeba zaříditi soupis a inventarisaci
veškerého movitého majetku vlastní státní
správy a vypracovati za pomoci meziresortní komise
pro reformu státního účetnictví
i návrhy předpisů účetních
a pokladních, které se ukáží
nejnaléhavějšími.
V oboru veřejno-zaměstnaneckého práva
personálního bude nejvyšší účetní
kontrolní úřad pečovati o urychlené
dokončení nového služebního a
platového řádu, o změnu předpisů
o náhradách cestovních výloh pro veřejné
zaměstnance. Dále bude pečovati o důsledné
provedení národní mobilisace pracovních
sil a o usměrnění personální
politiky veřejnozaměstnanecké v duchu zásad
budovatelského programu.
V oboru kontroly státního dluhu vypracuje nejvyšší
účetní kontrolní úřad
návrh na novou organisaci správy a kontroly státního
dluhu. Zúčastní se i prací spojených
s generální konversí Státního
dluhu, obzvláště se zřetelem na Slovensko.
Bude pečovati o konečnou depuraci zásob kontrasignovaných
státních dluhopisů, uložených
pod jeho spoluzávěrou v Ústřední
státní pokladně, a o převzetí
a projednání proplacených nebo jinak z oběhu
vzatých dluhopisů podle § 9 zák. č.
175/1919 Sb.
V oboru bankovnictví a pojišťovnictví
bude nejvyšší účetní kontrolní
úřad sledovati činnost Likvidačního
fondu měnového a rozšíří
svoji dohlídkovou činnost na zestátněné,
banky a pojišťovny; dohlídkami bude sledovati
i hospodaření Národní banky československé,
poštovních spořitelen a Československého
reeskontního a lombardního ústavu. Dále
věnuje pozornost technickému provedení dekretů
presidenta republiky č. 91 a 95/1945 Sb. se zvláštním
zřetelem k hodnotám, u nichž disposiční
právo v důsledku nepřihlášení
resp. nesložení přešlo na stát.
V oboru přímých daní, daně
z obratu a cenových vyrovnávacích částek
bude sledovati místními přehlídkami
postup vyměřovací a výběrčí
činnosti u finančních úřadů,
jakož i účelnosti organisace těchto
úřadů po stránce územní,
věcné i osobní. Dále bude sledovati
správnost postupu při srážení
a odvodu nově zavedené daně ze mzdy, aby
tak získal i předpoklady pro řádné
vypracování příslušného
účetního návodu.
V oboru vojenské správy bude nejvyšší
účetní kontrolní úřad
dozírati na připravované úpravy hospodářsko-správní
a účetní služby, hospodaření
s materiálem a na činnost vojenských hospodářských
a průmyslových závodů. Bude působiti
k úsporným opatřením provozu motorových
vozidel.
V oboru zestátněného filmů zjistí
nejvyšší účetní kontrolní
úřad dohlídkovou činností předpoklady
pro provedení úspornější organisace
a zlevnění výroby.
V oboru průmyslu, zemědělství a výživy
bude sledována zejména rentabilita státních
lesů a statků. Nová síť výsadních
obchodních společností bude kontrolována.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad bude pečovati, aby výtěžky
za zboží UNRRA byly bez průtahů vyúčtovány
a odvedeny a aby Československý úřad
pro hospodářskou pomoc a obnovu byl urychleně
likvidován. - V hospodářské samosprávě
bude kontrola postupně rozšiřována na
ústřední svazy a jejich hospodářské
skupiny a zaměřena na zjednodušení agend
a organisace, jakož i na snížení nákladů
osobních i věcných. - Kontrola národních
podniků bude zintensivněna za účelem
získání celkového přehledu
o závadách.
V oboru konfiskátů podle dekretu č. 108/45
Sb. bude kontrolována činnost Osidlovacích
úřadů a Fondů národní
obnovy, zvláště se zřetelem k finančním
výsledkům likvidace konfiskovaného majetku,
prováděné podle přídělových
nařízení a příslušných
vyhlášek.
V oboru dopravy a pošt bude úřad pečovati
o hladké zapojení všech dopravních podniků
do nové jich organisace a o zavedení nového
účetního systému. Sledováno
bude též účelné a hospodárné
provádění investic se zvláštním
zřetelem na splnění dvouletého plánu,
dále ekonomisace provozu a výrobních odvětví,
využití energie, kontingentace hmot, normalisace a
typisace při opatřování vozidel, lodí
a letadel a omezení jejich nákupu v cizině,
typisace telekomunikačních zařízení
a účelné využití konfiskátů.
V oboru technické správy bude sledováno odstraňování
válečných škod na veřejných
budovách, silnicích, mostech a jiných stavebních
veřejných objektech. Dále bude pečováno
o hospodárné provádění státních
a jiných veřejných staveb, jakož i staveb
státem podporovaných. Dále bude věnována
pozornost správě a udržování
státních stavebních objektů a budov
daných pod národní správu, koupím
a nájmům budov pro potřebu civilní
správy a pro svazky územní samosprávy
a obnově a výstavbě obytných budov.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad bude též sledovat provádění
stavebních a strojních investic státních
a národních podniků, zejména stavby
sloužící plynule distribuci, některých
životních potřeb (na př. skladišť,
mlékáren, mrazíren). Zvlášť
pečlivě bude sledovati též technické
výzkumnictví, normalisaci, typisaci, unifikaci,
mechanisaci a industrialisaci ve stavebnictví, reformu
stavebních a zadávacích předpisů.
V oboru územní samosprávy vypracuje podrobné
rozbory obou zemských rozpočtů a konkrétní
návrhy, v jaké výši lze považovati
rozpočtový schodek za odůvodněný
a za jakých modalit by mělo býti navrženo
vládě schválení těchto rozpočtů
a povolen státní příspěvek
k úhradě uznaného rozpočtového
schodku.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad bude zkoušeti závěrečné
účty země České a Moravskoslezské
a po prvé i statutárních měst za roky
1945 a 1946.
Na Slovensku vykonává vedle toho kontrolu
státního a jiného veřejného
hospodářství podle obdobných zásad
ještě Nejvyšší kontrolní dvůr
v Bratislavě. Otázka vybudování jednotného
ústrojí kontroly je zatím odvislá
od vyřešení základních otázek
příští ústavy Československé
republiky.
Vrchní vedení podniku náleží
ministerstvu financí, které je vykonává
za účasti správního sboru zřízeného
podle vládního nařízení čís.
206/1924 Sb. Účetní a pokladní revisi
vykonává stálá revisní komise
při ministerstvu financí, která předkládá
své zprávy ministerstvu financí a správnímu
sboru a po uplynutí hospodářského
roku zkoumá účetní závěrku.
Bezprostřední vedení a správu podniku
po stránce administrativní, obchodní, technické
a hospodářské vykonává ústřední
ředitelství tabákové režie v
Praze, kterému jest podřízeno:
A. V zemích českých:
7 továren na tabák (České Budějovice,
Hodonín, Jihlava, Nový Jičín, Písek,
Sedlec a Tábor),
5 samostatných úřadů prodeje tabáku
(Hostivař, Plzeň, Liberec, Brno a Olomouc),
1 úřad nákupu tabáku ve Strážnici
na Moravě.
B. Na Slovensku:
5 továren (v Bratislavě, Báňské
Šťávnici, Spišské Bělé,
Smolníku a v Košicích),
1 úřad prodeje tabáku ve Zvoleni,
8 úřadů nákupu tabáku (v Komárně,
Levicích, Lučenci, Nitře, Nových Zámcích,
Rimavské Sobotě, Trebišově a Velkém
Tarkáni).
Úkolem úřadů nákupu tabáku
jest říditi a kontrolovati pěstování
tabáku, vypěstovaný tabák vykupovati
od pěstitelů a dále zpracovati (fermentovati
a tříditi) pro výrobní účely.
Úřady prodeje tabáku, jež jsou zřízeny
jednak při továrnách na tabák, jednak
jako samostatné úřady, provádějí
ve svých obvodech výhradně distribuci tabákových
tovarů na hlavní sklady tabáku. Prodej konsumentům
se provádí maloprodejnami (trafikami).
V rozpočtovém roce 1948 nutno počítati
ještě s přídělovým systémem.
Rozpočet tabákové režie jest konstruován
jako účet ztráty a zisku včetně
investičního rozpočtu. Udává
výsledky hospodaření a provozu, jaké
lze s největší pravděpodobností
očekávati v rozpočtovém roce podle
kalkulací nákladů a těžeb jednotlivých
řídících skupin ústředního
ředitelství a se zřetelem k nezbytným
potřebám podniku nutným pro nerušený
chod všech provozoven.
Doplňování surovin nákupem z ciziny
je doposud značně obtížné a naráží
na překážky jednak platební a cenové,
jednak na obtíže dopravní.
Rozsah provozu podniku se jeví ve výrobě
a prodeji tabákových tovarů. Jednotlivé
položky rozpočtu jsou úměrné
ke vzestupu hospodářských čísel.
V investičním rozpočtu jest zařazeno
na provádění dvouletého plánu
celkem 131,608.000 Kčs. Z této částky
připadá na investice pravé 99,648.000 Kčs
a na obnovy 31,960.000 Kčs. Mimo rámec dvouletého
plánu jest v investičním rozpočtu
zařazeno celkem 58,218.000 Kčs. Z této částky
připadá na investice pravé 46,438,000 Kčs
a na obnovy 11,780.000 Kčs.
Náklad na investice pravé v částce
131,608.000 Kčs bude hrazen z částky 86,770.000
Kčs zápůjčkou vlastní státní
správy a z částky 59,316.000 Kčs vlastními
prostředky. Obnovy budou hrazeny u české
složky částkou 21,830.000 Kčs z vlastních
prostředků a částkou 1,100.000 Kčs
příspěvkem vlastní státní
správy. U slovenské složky bude náklad
na obnovy v částce 20,810.000 Kčs hrazen
příspěvkem vlastní státní
správy.
Ústřední ředitelství tabákové
režie převzalo dne 1. dubna 1947 přídělem
od Národního pozemkového fondu konfiskát
ve Strážnici na Moravě, který pozůstává
ze zámecké budovy, zahradnictví a zemědělské
půdy o výměře 60 ha.
Na tomto objektu se podílí úřad nákupu
tabáku, výzkumný ústav a pokusné
hospodářství s obchodně vedeným
zahradnictvím. V zámecké budově jest
umístěn úřad nákupu tabáku
(administrativní složka), výzkumný ústav
(laboratoře a kanceláře) a pokusné
hospodářství. Pokusné hospodářství
se zahradnictvím bude v roce 1948 obhospodařovati
asi 28 ha půdy, z toho 15 ha teplomilných rostlin
za spoluúčasti tabačářů-zahradníků,
kteří participují jako spolupodnikatelé
se 40%, ev. 50% hrubé tržby za tabák a papriku.
Náklady a těžby byly kalkulovány na
základě předpokladů pro řádné
vedení hospodářství, které
je ve stavu budování, jelikož bylo převzato
bez jakýchkoliv pomůcek a zařízení.
Úkolem hospodářství je přísné
zaměření pro tabákový výzkum
po všech stránkách.
Slovenská složka čs. tabákové
režie v Bratislavě převzala od "Správy
majetku pro pozemkovou reformu" velkostatek v obci Velký
Báb, okres Hlohovec, ve výměře 876
katastrálních jiter, na kterém bylo zřízeno
pokusné hospodářství pro pěstování
tabáku, jakož i výzkumný ústav
pro zvelebování tabákové kultury.
Podle rozpočtu na rok 1947 vstoupila mincovna do
tohoto roku s velikým ražebním programem, největším
od vzniku ČSR. V tomto roce se má vyraziti mincí:
1,000.000 kusů pamětních stříbrných
50 Kčs, 20,000.000 kusů mincí 2 Kčs,
50,000.000 kusů mincí 50 hal., 50,000.000 kusů
mincí 20 hal., celkem 121,000.000 kusů mincí.
Po finanční stránce se má docíliti
celým podnikem příjmu 57,335.200 Kčs.
Jak z dosavadního průběhu výroby plyne,
možno očekávati, že stanovených
výsledků bude docíleno, ba že budou
překročeny.
Největší ražby mincí od vzniku
ČSR bylo docíleno v roce 1922, kdy bylo naraženo
102,100.000 kusů mincí. Tento počet bude
tohoto roku překročen, neboť již nyní
k 23. VIII. 947 je naraženo 88,073.000 kusů mincí.
V ražebním programu nastala během roku změna
potud, že mincovna získala dodávku 40,000.000
kusů rumunských mincí hodnoty 2 lei, které
dalo Rumunsko raziti v Kremnici pro účely své
měnové reformy. Tyto mince byly naraženy za
21/2 měsíce, při práci
na 3 směny. Po tuto dobu byla zastavena ražba vlastních
mincí, čímž doznal vlastní ražební
program určitého zdržení.
Pokud se ražby medailí a odznaků týká,
dociluje v tomto roce mincovna rovněž pozoruhodných
výsledků. Na rozpočtem předpokládanou
tržbu 8,230.000 Kčs docílila mincovna již
ke konci července tržbu 6,555.474.85 Kčs. Lze
tedy říci, že pokud se tržby za medaile
týče, dociluje mincovna nyní v jednom měsíci
daleko větší tržbu nežli docílila
v předmnichovské republice za jeden celý
rok.
Kromě vlastní výroby, jejíž postup
lze částečně sledovati z několika
dat výše uvedených ve srovnání
s podnikovým rozpočtem, jeví mincovna zcela
mimořádnou činnost i v rámci dvouletého
budovatelského plánu. Dvouletka mincovny pozůstává
ze zdokonalení podniku jak po stránce výrobní,
tak po stránce stavební. Pokud se výrobní
stránky týče, nastanou po splnění
dvouletky velmi důležité změny výrobního
procesu: mincovna bude vyráběti veškeré
potřebné polotovary sama, bez prostřednictví
cizích továren. Po stavební stránce
pak bude mincovna vybavena tak, že se výroba mincí
prostorově úplně oddělí od
výroby medailí a odznaků. Toho se docílí
vybudováním nadstavby prvního patra nad jednou
částí mincovních dílen. Budou
vybudovány jednak nové dílny mechanické
a pro rytcovnu, jednak nová, prostorná skladiště
kovů, jejichž nedostatkem mincovna po léta
velmi trpěla. Bude vystavěna rovněž
jídelna pro dělníky s příslušnými
místnostmi a sprchami. Kromě toho bude vybudován
obytný dům pro mincovní zaměstnance.
Tento obytný dům tvoří část
dvouletky, jež bude provedena v roce 1948. Taktéž
je ve stavbě ústřední topení
v celém podniku proto, poněvadž dosavadní
způsob vytápění byl nedostačující.
V roce 1948 se počítá se stejnou výkonností
jako v běžném roce. Preliminována je
ražba 1,000.000 kusů pamětních stříbrných
mincí 50 Kčs, 30,000.000 kusů mincí
5 Kčs, 20,000-000 kusů mincí 2 Kčs,
20,000.000 kusů mincí 50 hal., 50,000.000 kusů
mincí 20 hal., celkem 121,000.000 kusů mincí.
Je tedy předpokládána výkonnost stejná
jako v roce 1947.
Tržba za medailérské výrobky se odhaduje
sumou 8,250.000 Kčs; předpokládá se
tedy asi stejná tržba, jak je preliminována
na rok 1947, t. j. 8,230.000 Kčs. Tržba v ostatních
odděleních mincovny, která nepřímo
souvisejí s ražbou medailérských výrobků,
jako puncovní značky, redukce, kovová a gumová
razítka, prodej dusičňanu stříbrného
a výrobky mincovních dílen, je odhadována
podle výsledků docílených v I. čtvrtletí
1947 sumou 1,290.000 Kčs.
V oddělení elektrolysy, které vylučuje
drahé kovy a uvádí do prodeje průmyslové
a zubotechnické zlato, je předpokládána
tržba 1,066.000 Kčs.
V důsledku těchto příznivých
odhadů preliminuje mincovna na příjmech 68,228.000
Kčs, tedy proti roku 1947 více o 10,893.000 Kčs.
Po odpočítání výdajů,
jež jsou odhadovány sumou 44,939.000 Kčs, je
počítáno v rozpočtu 1948 se ziskem
23,289.000 Kčs.
Podle zkušeností se zaměstnaností dělnictva
z posledních měsíců roku 1947 se předpokládá,
že mincovna bude zaměstnávati v roce 1948 asi
538 zaměstnanců, z nichž je 38 v kategorii
odborných a pomocných zřízenců
a 500 dělníků.
Výše uvedená výrobní činnost
bude doplňována v budoucím roce maximálním
vypětím sil oněch zaměstnanců
mincovny, kteří jsou zodpovědni za úspěšné
provedení mincovní dvouletky, jejíž
úkoly byly vylíčeny ve zprávě
za rok 1947.
V roce 1947 vykazuje losový trh proti roku 1946 jisté
zlepšení, jež se jeví především
v menším množství neprodaných losů
u prodejen čs. třídní loterie.
V r. 1947 bude nutno neprodané losy umisťovati v prodejnách,
kterým přidělené množství
losů nestačí (zejména na Slovensku)
a bude též třeba některé špatně
prosperující prodejny zrušiti.
Všechny tyto okolnosti, jež ukazují na dosud
neustálený losový trh, byly vzaty v úvahu
při sestavování rozpočtu na rok 1948,
pro který nemohlo býti počítáno
s vydáním většího počtu
losů než v r. 1947.
V důsledku toho se rozpočtový návrh
na r. 1948 podstatně neliší od rozpočtu
na r. 1947.
V roce 1948 bude dokončena 57. čs. třídní
loterie slosováním III. - V. třídy
(tahy I. a II. třídy konány v listopadu a
prosinci 1947). V tomto roce předpokládá
se provedení 58. čs. třídní
loterie (I. - V. třída) a zahájení
59. čs. třídní loterie slosováním
I. a II. třídy.
Pro každou z těchto loterií počítá
se s vydáním 80.000 losů při ponechání
dosavadní ceny 1.600 Kčs za los (320 Kčs
za los a třídu).
Výhry stanoveny zákonem určenou 70% kvotou z herního kapitálu (výtěžku za losy) a provise (odměny prodejnám) 14% z herního kapitálu. Rozpočet podniku počítá s provozními těžbami v částce - 245,904.000 Kčs
a s provozními náklady v částce - 210,214.000 Kčs
takže očekávaný zisk k odvodu do státní pokladny činí - 35,690.000 Kčs
a jest proti preliminovanému zisku za r. 1947 (35,610.000
Kčs) o 80.000 Kčs vyšší.
Náklady na platy stálých a přidělených
zaměstnanců a ostatní osobní náklady
byly preliminovány podle skutečné potřeby
a se zřetelem k změnám, které nastanou
v rozpočtovém roce.
Věcné náklady (kromě nákladů
na výhry a odměny prodejnám, jež jsou
pevně stanoveny herním plánem) byly preliminovány
podle dosavadních výsledků za rok 1947 a
s ohledem na změny, které možno v r. 1948 předvídati.
Náklad na obnovu inventárního zařízení
jest jako v předchozích letech plně hrazen
z odpisové reservy.
Vedle třídní loterie, jejíž zisky
plynou do státní pokladny, pořádá
ředitelství státních loterií
každoročně dvě státní
dobročinné loterie, jichž čisté
výtěžky jsou přidělovány
účelům dobročinným a veřejně
prospěšným.
Ministerstvo financí na návrh správního
sboru státních loterií stanoví výši
podílů z čistého zisku pro jednotlivé
spolky a korporace. Výplata těchto přídělů
se z technických důvodů neprovádí
zpravidla v témže správním roce, v němž
se ta která dobročinná loterie konala, nýbrž
obyčejně až v roce následujícím.
(Výhry dobročinných loterií, jichž
tahy se konají v prosinci, se proplácejí
ještě během tří měsíců
v roce příštím.)
Z toho důvodu nejsou též státní
dobročinné loterie součástí
rozpočtu podniku a figurují v něm pouze paušální
náhradou (refundační kvotou) osobních
a věcných nákladů.
V roce 1948 zamýšlí ředitelství
státních loterií pořádati dvě
státní dobročinné loterie. Prvou (v
pořadí 43.) ve prospěch znovuvybudování
Staroměstské radnice s 500.000 losy po 10 Kčs
s tahem v červnu 1948 a druhou (v pořadí
44.) ve prospěch dobročinných a veřejně
prospěšných účelů s 300.000
losy po 10 Kčs s tahem v prosinci 1948.
Dnem 12. ledna 1947 nabyl účinnosti nový
poštovní zákon č. 222/1946 Sb. s prováděcím
vládním nařízením č.
223/1946 Sb., čímž byl jednak odstraněn
dosavadní právní dualismus mezi zeměmi
českými a Slovenskem, jednak získán
moderní a pro celé státní území
jednotný zákonný podklad pro veškerou
činnost československé pošty a základ
pro vydání dalších norem nižšího
řádu v oboru pošty.
Dnem 1. května 1947 vstoupil v platnost nový poštovní
novinový řád, kterým byla nově
upravena důležitá část oboru
poštovní činnosti, směřující
k podpoře kulturních zájmů veřejnosti.
Byla dokončena organisace služby letákových
poštovních zásilek a vyhlášeny
příslušné poplatky, takže pošta
může opět posloužit výrobě
a obchodu k účinným náborovým
akcím ve velkém rozsahu.
S platností od 1. května 1947 došlo ke snížení
dobírkového poplatku v případech,
kdy se překazuje vybraná částka šekovým
vplatním lístkem. Týmž dnem bylo zavedeno
odstupňované doručné u šekových
poukázek.
S přihlédnutím k nově upraveným
obvodům ředitelství pošt byla provedena
nová organisace bezpečnostní služby
poštovního provozu, která znamená prohloubení
bezpečnostních opatření pošty
na základě dosavadních zkušeností
a moderních poznatků.
Připravuje se vydání služebního
poučení pro poštovní zřízenecké
zaměstnance, které má za úkol seznámiti
uvedené zaměstnance podrobně s jejich úkoly
a přispěti k dalšímu zdokonalení
výkonu poštovní služby, dále vydání
služebního poučení pro poštovny,
pokynů pro zjednodušené podávání
balíkových zásilek, jakož i dalších
pomůcek, m. j. komentovaného vydání
poštovního zákona.
Bude se pokračovat v zahájeném zjednodušování
a mechanisování poštovního provozu,
zejména ve využití dobrých výsledků,
kterých bylo získáno při pokusném
zavedení výplatních, počítacích
a orážecích strojů u některých
poštovních úřadů. Poněvadž
však jde většinou o stroje cizozemského
původu, závisí splnění této
části programu i na všeobecných hospodářských
poměrech.
V zájmu urychlení a zlevnění doručování
v městských činžovních domech
o mnoha poschodích bude se usilovat, aby takové
domy byly opatřeny domovními poštovními
schránkami v přízemí domu.
S ministerstvem sociální péče byla
projednána účast poštovní správy
při provádění vládního
nařízení o přechodné úpravě
placené dovolené podle známkového
systému ve stavebních živnostech.
V oboru mezinárodní poštovní služby
přinesla zvláštní ujednání,
dohodnutá dosud s poštovní správou SSSR,
Polska, Švédska, Rakouska a Maďarska nejen možnosti
prohloubení obchodního styku a zjednodušení
zasílacích a dopravních podmínek,
nýbrž i snížení výplatného,
a to jak do těchto zemí, tak i do zemí za
nimi ležících, Téhož účelu
bylo dosaženo i novými úmluvami s různými
dopravními společnostmi. Podstatného snížení
tarifů bylo docíleno zejména v letecké
mezinárodní dopravě. Tak na př. výplatné
za ukázky zboží do USA, které při
váze 500 g do 31. prosince 1946 činilo ještě
1.208 Kčs, bylo od 1. ledna 1947 sníženo na
508 Kčs a do konce února na 148 Kčs. Vítanou
příležitostí k dalšímu prohloubení
vzájemných mezinárodních poštovních
styků budou výsledky navázání
osobních styků s delegáty cizích poštovních
správ na Světovém poštovním kongresu,
který se konal od 7. května do 5. července
1947 v Paříži.
Rozšíření peněžní
služby poukázkové, které bylo již
aktivováno s celou řadou zemí, brzdí
devisová opatření u nás i v cizině.
Stejné potíže vyskytují se dosud při
sjednávání novinové služby s
cizinou.
V poštovní dopravě bylo ve styku tuzemském
využito především všech možností,
daných zlepšenou železniční, automobilovou
i leteckou dopravou. V náhradu za zničené
a poškozené vozy vlakových pošt bylo objednáno
na r. 1947 a 1948 celkem 29 vozů vlakových pošt
řady F (dvouosé) a 27 vozů řady Fa
(čtyřosé).
Ve snaze po zrychlení poštovní dopravy a zhospodárnění
provozu, jest počítáno v r. 1947 s postupnou
motorisací poštovní dopravy ve velkých
městech i na venkově. Tam, kde jsou pro to vhodné
podmínky, zřizují se okružní
jízdy v režii pošty. Tím dociluje se vhodného
doplnění železniční a automobilové
sítě nejen v zájmu poštovní dopravy,
nýbrž i s vyššího hlediska veřejného,
zejména regionálního; vytváří
se ucelené dopravní sítě v určitých
oblastech, které přispívají jak k
zrychlení a zlepšení poštovně-dopravních
možností, tak i k docílení personálních
i věcných úspor v provozní režii.
Tyto počátky nového dopravního systému
hodlá poštovní správa rozšířiti
v úzké spolupráci se státním
podnikem ČSD. V tomto směru bylo již navázáno
jednání o tom, jak by bylo možné co
nejúčelněji využíti dopravních
prostředků železniční správy
pro služby přepravní a místních
dopravních prostředků poštovní
správy, spojených hustou sítí poštovních
služeben, pro službu sběrnou a doručovací.
V letecké dopravě je používáno
k dopravě pošty všech vnitřních
leteckých tratí, kde jsou dopravovány poštovní
zásilky i bez příplatku v těch případech,
kdy to znamená urychlení dopravy nebo doručení
zásilek. V mezinárodním styku se letecká
poštovní doprava příznivě rozvíjí
a lze očekávati další rozvoj v příštím
roce. Bude to především u leteckých
balíků a v transitní letecké dopravě.
S motorisací poštovní dopravy je spojen plán
nové úpravy sběrné, doručovací
a spediční služby ve velkých městech.
Soustředění těchto služeb umožní
urychlení a zlevnění poštovního
provozu, jakož i mechanisaci manipulačních
zařízení. S tím bude souviseti i výstavba
nových a rekonstrukce dosavadních poštovních
budov, mechanisace poštovních zařízení
a konečně i motorisace přespolní doručovací
služby.
K usnadnění výkonu poštovní služby
provozní je připraven návrh předpisů
pro službu ve vlakových poštách.
V roce 1947 jest také chystáno nové vydání
map silničních kursů v zemi moravskoslezské.
Vydání nového dopravního místopisného
lexikonu a nového seznamu poštovních úřadů
a poštoven je závislé na včasném
skončení prací ministerstva vnitra, pokud
jde o změny názvů obcí a míst.
Pro informaci našich služeben a veřejnosti je
několikráte do roka vydáván "Přehled
dopravy pošty do ciziny".
V roce 1947 pokračovala poštovní správa
ve spolupráci s ministerstvem financí, Národní
bankou československou a Poštovní spořitelnou
na provádění důsledků měnových
opatření, zejména vydáváním
předpisů pro uvolňování vázaných
vkladů. Na tomto poli vydala poštovní správa
v zájmu přehlednosti dosavadních předpisů
pro uvolňování vkladů souborné
"Předpisy o uvolňování vázaných
vkladů, o převodech na vázané vklady
a o výplatních listech". Tyto předpisy,
vydané v lednu 1947, obsahují všechny platné
instrukce o materii, již upravují, a jsou doplňovány
předpisy novými.
V zájmu zhospodárnění peněžní
služby u poštovních úřadů,
zejména po stránce úspory personálu,
byly učiněny potřebné přípravy
ke zmechanisování šekové služby
objednávkou speciálních počítacích
strojů.
Zrychlení hotových výplat v šekové
službě bylo provedeno zavedením výplat
šeků krátkou cestou u poštovních
úřadů; poštovní spořitelna
povoluje některým peněžním ústavům,
aby si vybíraly u poštovních úřadů
hotovosti na vrub svého šekového účtu
před odepsáním šeku ze šekového
účtu. Výplata se tak urychlí až
o tři dny.
Technické důvody zabránily vydání
"Předpisů pro pokladní a účetní
službu u poštovních úřadů",
s jejichž vydáním jsme počítali
v roce 1947. Budou vydány v roce 1948, jako základní
souborný předpis pro službu pokladní
u poštovních úřadů, včetně
účtování. V mechanisaci šekové
služby bude pokračováno v rámci dvouletého
hospodářského plánu.
Emisní známková činnost v roce 1947,
určovaná jednak potřebami provozními,
jednak zdůvodněná událostmi a výročími
celostátního významu, vykazuje značnou
aktivitu a jeví se v podrobnostech takto:
1. K 1. lednu 1947 byly vydány k propagaci dvouletého
vládního programu hospodářského
příležitostné známky "Budovatelské
úsilí" v hodnotách 1,20 Kčs,
2,40 Kčs a 4 Kčs s námětem symbolisujícím
dvouletku podle uměleckého návrhu arch. Horáka.
2. Dne 5. dubna 1947 byla doplněna serie výplatních
známek vydáním hodnoty 1 Kčs (portrét
M. R. Štefánika), serie dosavadních leteckých
známek doplněna hodnotou 9 Kčs (letec major
Novák) a novinovou hodnotou 25 h (motiv listonoše).
Všechny tyto tři známky jsou tedy známkami
doplňkovými.
3. Dne 1. dubna 1947 byly vydány známky služební
v hodnotách 60 h, 80 h, 1 Kčs, 1,20 Kčs,
2,40 Kčs, 4 Kčs, 5 Kčs a 7,40 Kčs,
které jsou nepatrně pozměněným
vydáním služebních známek z roku
1945.
4. Na paměť 950. výročí smrti
sv. Vojtěcha byly dne 23. dubna 1947 vydány příležitostné
známky v hodnotách 1,60 Kčs, 2,40 Kčs
a 5 Kčs s plastickým portrétem sv. Vojtěcha
z profilu.
5. U příležitosti 5. výročí
vyhlazení Lidic byly dne 10. června 1947 vydány
příležitostné známky "Lidice"
ve třech hodnotách: 1,20 Kčs, 1,60 Kčs
a 2,40 Kčs.
6. Dne 20. července 1947 byla vydána příležitostná
známka u příležitosti světového
festivalu mládeže v Praze v hodnotách 1,20
Kčs a 4 Kčs.
7. Desátého výročí smrti T.
G. Masaryka bude vzpomenuto dne 14. září
1947 vydáním známky v hodnotách 1,20
Kčs s portrétem presidenta-Osvoboditele. Známka
bude velkého formátu ze serie portrétových
známek, zahájené známkou K. Havlíčka
Borovského.
8. Ke dni 150. výročí narození Stefana
Moysesa, prvního předsedy Slovenské matice
bude vydána dne 24. října 1947 známka
s jeho portrétem, v hodnotě 1,20 Kčs; bude
to opět známka velkého formátu ze
serie portrétových známek.
9. Třicátého výročí
ruské říjnové revoluce bude vzpomenuto
vydáním příležitostné
známky ke dni 7. listopadu 1947.
V roce 1947 budou vydány dopisnice s obrázkovými
motivy, propagujícími krásy naší
vlasti, jakož i s motivy, propagujícími XI.
všesokolský slet v Praze 1948.

