V oboru revisním byla revisní služba
zcentralisována v revisních odborech zemských
finančních ředitelství a organisačním
opatřením ministerstva financí ze dne 19.
února 1947, č. j. 37.318/47-pres./1 byl zřízen
revisní odbor ministerstva financí.
Jeho hlavními úkoly jsou:
1. Provésti reorganisaci revisní služby na
nově daných základech (t. j. upravit složení
a kompetenci revisních odborů, jejich osobní,
věcnou a kancelářskou správu atd.).
2. Připravit plynulý výkon revisí
dávkových.
3. Připravit novelisaci a unifikaci revisních předpisů,
nutnou vzhledem ke správním a berním reformám,
chystaným v rámci dvouletého plánu.
V příštím roce bude dokončena
reorganisace revisní služby a organisace a řízení
revisí dávkových.
Kdežto v rozpočtu ministerstva financí jsou
preliminovány převážně osobní
a režijní výdaje finančních úřadů
a v příjmech očekávané výnosy
na daních, dávkách a poplatcích, v
rozpočtu Všeobecné pokladní správy
zařazeny jsou výdaje povahy celostátní,
jež nelze pro jich obecný charakter zařaditi
do některé z resortních kapitol. Rozpočet
tento tvořil dříve samostatný titul
ministerstva financí; poněvadž však přesahoval
rámec zmíněné kapitoly pro vzrůstající
rozsah celostátních povinností, byla již
v letech předválečných zřízena
pro tyto výdaje zvláštní kapitola. V
roce 1946 a 1947 výdaje tyto dále vzrostly, neboť
bylo nutno zařaditi sem mnohé úkoly povstalé
v důsledku války jako Likvidační fond
měnový, zápůjčky na investice
a příspěvky na obnovu státním
podnikům, mimořádné dotace samosprávě,
po případě byly zde zařazeny výdaje,
jež v době předválečné
netvořily součást vlastního státního
rozpočtu, jako jest tomu u přídělů
a dotací svazkům územní samosprávy,
které v době předválečné
byly vyjádřeny ve skupině III. "Podíly
na státních daních, dávkách
a poplatcích". V důsledku toho vzrostl rozpočet
Všeobecné pokladní správy ve výdajích
z 1.359,615.360 Kč v roku 1938 na 21.270,348.000 Kčs
v roce 1947. V roce 1948 dochází opět ke
snížení na 19.602,438.000 Kčs.
Obdobný vývoj jest také v příjmech,
které činily v roce 1938 1.213,638.580 Kč,
v roce 1947 9.491,308.000 Kčs a v roce 1948 mají
činiti 7.545,443.000 Kčs.
Z výdajů má připadnouti v roce 1948
na
| ústřední | 8.135,964.000 Kčs |
| zemí českých | 9.025,500.000 Kčs |
| Slovenska | 2.440,974.000 Kčs. |
| Z příjmů pak připadne na | |
| ústředí | 7.128,083.000 Kčs |
| země české | 355,372.000 Kčs |
| Slovensko | 61,988.000 Kčs |
U příjmů dochází v roce 1948
k poklesu o 1.945,865.000 Kčs hlavně v důsledku
nižšího odvodu státních podniků,
které si mají hraditi samy ztráty povahy
provozovací, kdežto doposud jim byly hrazeny na vrub
Všeobecné pokladní správy.
Pokles ústředních výdajů této
kapitoly proti rozpočtu na r. 1947 sníženému
podle § 27 fin. zákona o 4.308,482.000 Kčs
se vysvětluje tím, že zápůjčky
podnikům na investice se mají hraditi podle §
23 fin. zák. a nejsou v číselné části
rozpočtu uvedeny. Výdaje zemí českých
se zvyšují o 2.542,638.000 Kčs, Slovenska o
583,934.000 Kčs. Další důvody jsou patrny
níže.
K jednotlivým částem rozpočtu Všeobecné
pokladní správy a k změnám nastalým
proti roku předcházejícímu se poznamenává
toto:
Tak zv. "Administrativní výdaje" v titulu
1 zahrnují náklady spojené se státním
dozorem v různých ústavech peněžních,
bankách, obchodních společnostech a pod.
Tyto výdaje mají v příjmové
části rozpočtu korespondující
položky příjmové, které jsou
vyšší, jelikož část náhrady
poskytovaná uvedenými institucemi zůstává
k dobru státní pokladně. Pro rok 1948 se
zvyšuje v českých zemích výdaj
a příjem vyplývající z dozoru
nad okresními záložnami hospodářskými,
které doposud státními dozoru nepodléhaly,
snižuje se však výdaj na dozor nad obchodními
společnostmi. Na Slovensku se zvyšuje náklad
a příjem z dozoru vyplývajícího
z převzatých státních záruk,
kterýžto druh dozoru v českých zemích
se nekoná. V paragrafu 3 zařazena nová položka
s úvěrem potřebným na úrazové
pojištění členů vlády
při nehodách způsobených jim při
jízdě automobilem.
V titulu 2, § 1a jest pamatováno částkou
4,700.000 Kčs na příspěvek Živelnímu
fondu v Brně. Tato dotace není však jediná,
která jest zmíněnému fondu podle doposud
platného vl. nař. č. 39/40 Sb. poskytována;
v tit. 15 "Příděly fondům a svazkům
územní samosprávy" jest na Živelní
fond dále pamatováno v § 2 přídělem
z příspěvku k dani pozemkové a v §
6 přídělem v rámci přídělu
svazkům zájmové samosprávy. Všechny
příspěvky se pak koncentrují v příjmech
Živelního fondu. Na příspěvky
nezemědělcům na živelní pohromy
jest pamatováno v tit. 2, § 2 jak pro země
české, tak i pro Slovensko. Náhrada poskytovaná
zemědělcům při živelních
pohromách na Slovensku děje se podle dosud platného
zákona č. 118 z roku 1927. V rámci titulu
15 jsou pro tento účel zařazeny rovněž
přiměřené příděly
podle zákona č. 249/46 Sb.
Dalšími výdaji, které procházejí
rozpočtem Všeobecné pokladní správy,
jsou podíly z dávek vybraných při
udělování honebních lístků.
Jedna čtvrtina z toho plyne na zvelebení myslivosti
(tit. 2, § 3), kdežto 3/4 připadají
k dobru svazkům územní samosprávy
(tit. 15, § 4). Výnos obou těchto podílů
se pro rok 1948 zvyšuje vzhledem k očekávanému
vzestupu výnosu dávek. Poněvadž na Slovensko
se zákon o myslivosti nevztahuje, nýbrž platí
tam úprava jiná, jest obdobný fond při
pověřenectvu určený k poskytování
náhrady škod způsobených zvěří
podstatně nižší.
Z kap. 25 odpadají v roce 1948 výdaje i příjmy
z t. zv. přebytku důchodových pokut, které
se přenášejí, vzhledem k své
povaze, do rozpočtu ministerstva financí, neboť
jde o příjmy docílené při důchodkovém
trestním řízení a o výdaje
určené k dobru finančních úřadů.
Výdaje spojené s vyměřováním
majetkových dávek (titul 3) se snižují
z 400,000.000 Kčs na 230,000.000 Kčs. Snížení
toto je způsobeno hlavně omezením počtu
smluvních zaměstnanců při ukládání
majetkových dávek a snížením
potřeby na nákup strojů a kancelářského
zařízení. Výdajová i příjmová
stránka rozpočtu tohoto titulu jsou shodné,
při čemž nedostávající
se vlastní příjmy z této agendy mají
býti refundovány Likvidačním fondem
měnovým, k jehož dobru vyměřování
majetkových dávek směřuje.
Státní dluh (titul 4) prochází rozpočtem
Všeobecné pokladní správy svým
saldem. Poněvadž o tomto pojednává zvláštní
část rozpočtu, t. zv. skupina III., odkazuje
se na důvodovou zprávu k této části
rozpočtu.
V tit. 5 "Měna" jest jako § 1 uvedena "Kursovní
ztráta" bez prelimináře. Výdaje
a příjmy k tíži této rozpočtové
posice docílené se zúčtují
v příjmech neb výdajích, při
čemž však nelze předem odhadnouti jejich
výši.
Proti roku 1947 odpadá "Úhrada za korunové
mince vzaté z oběhu" v částce
70,000.000 Kčs, neboť další v r. 1948
stahované mince budou nahražovány výměnou
za mince nové. Vzhledem k ražebnímu programu
pro rok 1948 se zvyšuje výdaj na ražbu mincí.
Příspěvek státu Likvidačnímu
fondu měnovému (§ 6) bylo nutno zvýšiti
ze 400,000.000 Kčs na 500,000.000 Kčs vzhledem k
úkolům, jež tento fond přejímá
pro budoucnost podle ustanovení zákona č.
141/47 Sb.
V tit. 6, § 2 jsou preliminovány "Úroky
a výlohy ze šekové služby, z běžných
účtů státních podniků
a z přechodných úvěrů".
Jsou to výdaje různorodé; pro Slovensko převládají
zde výdaje se zúrokováním t. zv. směnečného
dluhu poskytnutého státu poštovní spořitelnou,
jehož větší část byla však
již převedena do správy státního
dluhu. Pro české země se zde pamatuje hlavně
na zúročení běžných účtů
státních podniků u státní pokladny.
Úvěr na výkup prioritních akcií
některých místních drah zůstává
i pro rok 1948 preliminován (v § 3), jelikož
zamýšlený výkup se v. roce 1947 asi
neuskuteční a bude proveden až v roce 1948.
V titulu 8 "Státní záruky" bylo
nutno pamatovati zvýšenou částkou na
závazky z převzatých záruk v zemích
českých, jelikož bude uplatněn nárok
na státní záruku ohledně části
zaručených úvěrů podle dekretu
č. 78/45 Sb. Naproti tomu v příjmech počítá
se s dosavadním preliminářem vrácených
státních záruk, jelikož některé
dříve již realisované státní
záruky, zejména ze zahraničí, jsou
po zaplacení příslušných dluhů
státní pokladně vraceny.
V témže titulu se letos po prvé zařazuje
výdaj na "Záruku státu za potřebu
Fondu znárodněného hospodářství"
podle § 9, odst. 3 dekretu č. 100/45 Sb. v částce
50,000.000 Kčs. Zařazení tohoto úvěru
jest nutné, poněvadž znárodněné
podniky průmyslové nestačí ještě
z vlastních provozních výsledků uhraditi
veškeré nároky, které proti nim budou
zejména ze zahraničí vzneseny.
Z tit. 8 vypadají pro rok 1948 příspěvky
Zvláštnímu a Všeobecnému fondu
peněžních ústavů v zemích
českých, jelikož služba těchto
fondů se přenáší do správy
státního dluhu. Slovenská část
příspěvku státnímu Pomocnému
fondu peněžních ústavů však
zůstává prozatím preliminována
ve Všeobecné pokladní správě.
Má sloužiti k úhradě sanačních
operací provedených v době od roku 1940.
Také pro Slovensko byl vynechán příspěvek
pro úpravu poměrů pojištění
Fenixu, který pro české země nebyl
preliminován již dříve a ve skutečnosti
se ani na Slovensku neproplácí.
V tit. 9 "Řízené hospodářství"
se preliminuje jednak schodek všeobecného vyrovnávacího
fondu zřízeného zákonem č.
51/1947 Sb., jelikož příjmy z t. zv. vyrovnávacích
částek nestačí uhraditi všechny
výdaje podle vládního nařízení
č. 34/47 Sb. Dále se zde preliminují výdaje
hrazené doposud, ovšem v podstatně menších
částkách, z prostředků ministerstva
výživy na vyrovnávání cen u dovozu
a na vyrovnávání cen způsobené
úpravou výkupních cen rostlinných
a živočišných výrobků a
na skladování masa. Pro rok 1948 odpadá zvláštní
příjem z přirážky k ceně
zvláštního přídělu cigaret
pro krytí zvýšení výkupní
ceny obilí, luštěnin a olejnatých semen
a výdaj ve stejné výši preliminovaný
doposud jako "Příspěvek Svazu pro hospodaření
obilím". Veškerý příjem
z kuřiva jest proto nadále zachycen jen v příjmech
rozpočtu podniku Tabákové režie.
V dalších výdajových titulech se preliminují
výdaje na "Obnovu, zvelebení, podpory (a pod.)
zemědělství v mezích výnosu
srážek z cen zemědělských výrobků
uvedeného v příjmech kap. 25, tit. 10",
kterýmžto úvěrem disponuje ministerstvo
zemědělství v dohodě s ministerstvem
financí, a na "Obnovovací, zvelebovací,
podpůrné a jiné akce v oboru působnosti
ministerstva výživy v mezích výnosu
odčerpaných cenových rozdílů
uvedeného v příjmech kap. 25, tit. 11".
(Úvěrem disponuje ministerstvo výživy
v dohodě s ministerstvem financí.)
Kdežto srážky v oboru ministerstva zemědělství
stále ještě trvají, třebas mnohé
produkty jim již nepodléhají, jedná
se u srážek z oboru ministerstva výživy
již jen o nedoplatky akce z roku 1945. V obou případech
preliminář se značně snižuje,
neboť má odpovídati očekávanému
výnosu korespondujícího příjmového
titulu.
Nově se dále otvírají pro rok 1948
příjmové a výdajové tituly
12 na "Příspěvky výrobců
vyrovnávacímu účtu Svazu pro kakao,
cukrovinky a trvanlivé pečivo" v příjmech
a korespondující výdajový titul ve
stejné výši "Vyrovnávací
účet Svazu pro kakao, cukrovinky a trvanlivé
pečivo". - O tom viz důvodovou zprávu
k finančnímu zákonu. Ciferně se nepreliminuje
zde nic, poněvadž jde toliko o průběžné
příjmy, které nutno vydati k stabilisaci
cen kakaových výrobků.
V titulu 13 preliminujícím "Výlohy spojené
se šekovým řízením" nenastaly
žádné podstatné změny. Na rozdíl
od dříve zmíněného paragrafu
"Úroky a výlohy ze šekové služby,
z běžných účtů státních
podniků a z přechodných úvěrů"
se zde preliminují výlohy vznikající
státní správě z jejích šekových
účtů u poštovní spořitelny.
Titul preliminující v r. 1947 výdaje na "Doplatky
náhrad hodnoty poštovného" mohl býti
pro rok 1948 vynechán.
Zůstává však v rozpočtu Všeobecné
pokladní správy pro rok 1948 titul 14 preliminující
"Likvidaci náhrad za válečné
dodávky", a to v loňské výši.
V tit. 15 "Příděly fondům a svazkům
územní samosprávy" nastávají
změny jen tam, kde výše přídělů
se řídí výnosem daně (na př.
daně domovní) neb výnosem dávky za
honební lístky. Jinak jsou preliminovány
tytéž výdaje vzhledem k platnosti zákona
č. 249/46 Sb. jako byly v roce 1947. Proto se celková
výše výdajů tohoto titulu podstatně
nemění.
Aby se však odpomohlo finanční tísni
svazků územní samosprávy, bylo nutno
zvýšiti "Mimořádnou pomoc svazkům
územní samosprávy" z 2.000,000.000 Kčs
na 2.900,000.000 Kčs, jak to zákon č. 249/46
Sb. předvídal a připouští.
Výdaje zařazené v rozpočtu Všeobecné
pokladní správy pro státní podniky
doznávají pro rok 1948 změny směrem
k předválečnému stavu tím,
že:
1. Opatřování zápůjček
na investice ve státních podnicích se má
díti podle § 23 c) fin. zákona; proto se vypouští
dřívější titul 17;
2. přestává se s úhradou příspěvků
na úhradu ztrát povahy provozovací ze státní
pokladny, takže podniky jsou nuceny si je hraditi nadále
samy, a vypouští se proto loni preliminovaný
úvěr na tit. 18;
3. nově se zařazuje v tit. 17 úvěr
na "Zápůjčky státní správy
podniku Československé státní dráhy
na obnovu". Děje se tak proto, poněvadž
prostředky odpisového účtu jsou již
vyčerpány a nepůjde již o náhradu
škod způsobených válkou, nýbrž
o obnovu nutnou vzhledem k normálnímu opotřebení,
kterou si musí podniky uhraditi, resp. zápůjčku
jim poskytnutou během doby splatiti a úrokovati.
Pokud se týče příjmové části
rozpočtu Všeobecné pokladní správy,
byla o jednotlivých položkách učiněna
zmínka při korespondujících výdajích.
Zbývalo by tedy uvésti ještě tyto důležitější
změny:
Pro rok 1948 nepřichází již v úvahu
příjem z "Podílu z účasti
státu na akciových společnostech a jiných
podnicích" (titul 6, § 6) jelikož tyto byly
znárodněny.
K příjmům z "Prodeje reversních
koní" (tit. 6, § 12) se poznamenává,
že jde jen o doplatky z akce provedené po revoluci
orgány místní samosprávy pod dohledem
ministerstva zemědělství. Kromě toho
plyne ovšem příjem z pravidelného prodeje
reversních koní k dobru ministerstva národní
obrany.
Nově se preliminují "Přebytky hospodaření
rozdělovny minerálních olejů"
(titul 9, § 5), které podle příslušného
zákona se mají odvésti státní
pokladně.
"Likvidační přebytek Českomoravské
úřadovny pro dovoz a vývoz" (titul 9,
§ 6) tvoří rovněž zvláštní
příjmový paragraf; příjmy z
likvidace byly již většinou státní
pokladně odvedeny a jde pro rok 1948 toliko o splacení
konečného nedoplatku.
Rozpočet Všeobecné pokladní správy
jest též ve spojitosti s některými fondy:
Tak zv. všeobecný cenový vyrovnávací
fond prochází rozpočtem Všeobecné
pokladní správy toliko svým saldem (titul
9, § 2). Hrubé příjmy a hrubé
výdaje jsou ovšem značně vyšší.
Dále probíhá touto kapitolou celá
dotace t. zv. Živelnímu fondu v Brně, který
tvoří pak zvláštní rozpočet
schvalovaný ministerstvem zemědělství
a ministerstvem financí.
Konečně nutno se zmíniti o dotacích
pro "Fond ku zvelebení myslivosti" v zemích
českých a pro "Fond zriadený pri povereníctvu
poľnohospodárstva a pozemkovej reformy pre zmiernenie
škod spôsobených lovnou zverou v poľnom
alebo lesnom hospodárstve a pre zveľadenie poľovnictva".
Oba fondy mají rovněž své zvláštní
rozpočty a podléhají kontrole příslušného
ministerstva (zemědělství).
Fondovní povahu má též "Rozdělovna
minerálních olejů", jejíž
přebytky se odvádějí státní
pokladně a účtují se v příjmech
rozpočtu Všeobecné pokladní správy.
Ve statistice populační byl proveden ke dni
23. května 1947 soupis obyvatelstva podle povolání.
Byla sestavována statistika přirozené měny
obyvatelstva, rozvodů a rozluk, příčin
úmrtí, stěhování, reemigrantů,
stavu obyvatelstva podle potravinových lístků
a zdravotnictví. Ke dni 1. ledna 1947 bylo provedeno sčítání
domů a bytů.
Ve statistice zemědělské bylo provedeno
sčítání osob zaměstnaných
v zemědělství, dále byla zjištěna
potřeba pracovních sil v zemědělství,
bylo provedeno sčítání ploch kultur
a osevu a byly zjišťovány plochy zelenin, druhotných
plodin a jetelového semínka, ozimů, stavy
a sklizně zemědělských plodin, ovoce
a zelenin, plochy a sklizeň léčivých
rostlin, plochy vinic a sklizeň moštu a vína
a plochy chmelnic a sklizeň a zásoby chmele. Byl
proveden všeobecný soupis hospodářského
zvířectva a vedena evidence pohybu hospodářského
zvířectva. Konalo se šetření
o hospodářských strojích, o výsledcích
lesní těžby a o zásobách vyrobeného
dříví.
Ve statistice spotřeby se konala šetření
o zásobách zemědělských výrobků
a krmiv, o spotřebě zemědělských
výrobků a výrobních prostředků
a o zemědělském průmyslu.
Ve statistice průmyslové byla zpracována
hlášení o osazenstvu, hodinách, platech
a mzdách nákupu a odbytu a spěšná
hlášení o splnění dvouletého
plánu. Byla sestavována statistika výroby
elektrárenské, index průmyslové výroby,
statistika spotřeby energie a paliv, výroby hornické,
výroby v elektrárnách a elektrisace obcí.
Byla organisována periodická všeobecná
statistika průmyslové výroby.
Ve statistice dopravní byla prováděna
periodická šetření o přírůstku
motorových vozidel, o nehodách v silniční
dopravě, o poštovní dopravě, o vodní
dopravě po Vltavě, Labi a Dunaji a o dopravě
letecké a železniční. Byla také
provedena jednorázová statistika stavu motorových
vozidel.
Ve statistice živnostenské konal státní
úřad statistický k 31. XII. 1946 roční
šetření o stavu řemesla, dále
o živnostech obchodních, o stavu dopravní živnosti
a o živnostech cizineckého ruchu. Zpracovával
hlášení o stavebním podnikání,
pohyb živností, spěšná hlášení
ve stavebnictví a hlášení investic.
Ve statistice peněžnictví a soukromého
pojišťovnictví byla sestavována statistika
oběhu peněz a bezpeněžního placení,
statistika vkladů, zůstatkové rozvahy a rozdělení
zápůjček podle povolání dlužníků,
pohybu úvěrních družstev, úvěrních
společenstev a propadlých vkladů.
Ve statistice zahraničního obchodu byla konána
šetření o speciálním zahraničním
obchodu podle množství a hodnoty, jakož i podle
dvojí země původu při dovozu a podle
země určení při vývozu, o speciálním
dovozu a vývozu podle dopravních cest, o zušlechtění
v aktivním i pasivním styku záznamním,
o celních výnosech a o průvozu zboží.
Ve statistice sociální se konala šetření
výdělků dělnických a platů
zaměstnanců ve vyšších službách
v průmyslové výrobě, pohybu mzdové
hladiny na podkladě mzdových sazeb, počtu,
pohybu a platů státních zaměstnanců,
stavu zaměstnanosti, práce přes čas
v průmyslu a poměrů na trhu práce.
Ve statistice cenové byly zjišťovány
velkoobchodní ceny a jejich indexy, spotřebitelské
ceny (indexy životních nákladů), ceny
stavebních hmot a řemeslných prací
(indexy stavebních nákladů), spotřeba
domácností, kursy devis, ceny v černém
obchodě, ceny zemědělských potřeb
a bilance pracovních sil.
Ve statistice veřejných financí bylo
pracováno o statistice zadlužení, rozpočtů
a zaměstnanců svazků územní
samosprávy, sociálního rozvrstvení
majitelů vázaných vkladů, daně
důchodové, výnosu státních
daní a dávek, stavu a pohybu státního
dluhu, státních příjmů a vydání
a výnosu obecní dávky ze zábav.
Z ostatních statistik, jež prováděl
státní úřad statistický v roce
1947, dlužno uvésti alespoň ještě
statistiku stavebního ruchu, civilního a trestního
soudnictví, školství, akciových společností,
společností s r. o., těžířstev
a pravovárečných měšťanstev,
koncernových vztahů podniků, kartelových
úmluv, vedení kartelového rejstříku,
statistiku neúvěrních družstev, cizineckého
ruchu, platební bilance ČSR a národního
důchodu.
Pokud jde o program činnosti státního
úřadu statistického na rok 1948, uvádí
se toto:
Ve statistice populační bude pokračováno
v sestavování statistiky přirozené
měny obyvatelstva, rozvodů a rozluk, příčin
úmrtí, stěhování, reemigrantů,
stavu obyvatelstva podle potravinových lístků
a zdravotnictví.
Ve statistice zemědělské bude státní
úřad statistický konati v roce 1948 tatáž
šetření, která konal v roce 1947 s výjimkou
šetření o potřebě pracovních
sil v zemědělství, evidence pohybu hospodářského
zvířectva a šetření o hospodářských
strojích.
Ve statistice spotřeby budou konána šetření
o zásobách obilí a brambor u zemědělců,
o zásobách obilí a jiných zemědělských
výrobků u komisionářů, o výkupu
obilí, o výrobě a spotřebě
masa, tuků a mléka, o snůšce a spotřebě
vajec, o spotřebě potravin, o samozásobitelích
a o zemědělském průmyslu.
Ve statistice průmyslové budou prováděna
tatáž šetření jako v roce 1947.
Statistika o spotřebě paliv a energie bude provedena
podle rozšířeného schematu.
Ve statistice dopravní bude státní
úřad statistický sestavovati opět
statistiku přírůstků a stavu motorových
vozidel, nehod v silniční dopravě, poštovní
dopravy, vodní dopravy po Vltavě, Labi a Dunaji
a dopravy letecké a železniční. Nově
bude zavedena statistika závodové dopravy.
Ve statistice živnostenské bude pokračováno
v šetření o stavu řemesla, o živnostech
obchodních, o stavu dopravních živností
a o živnostech cizineckého ruchu. Dále budou
opět zpracována hlášení o stavebním
podnikání, pohyb živností, spěšná
hlášení ve stavebnictví a hlášení
investic a měsíční statistika v maloobchodě.
Ve statistice peněžnictví a soukromého
pojišťovnictví bude sestavována bilanční
statistika peněžních ústavů,
statistika oběhu peněz a bezpeněžního
konání platů, vkladů, zůstatkové
rozvahy a rozdělení zápůjček,
úvěrních společenstev, emisní
činnosti peněžních ústavů,
ostatních emisí dílčích dlužních
úpisů, soukromých pojišťoven a
pojišťovacích spolků a životního
pojištění soukromých pojišťoven.
Ve statistice zahraničního obchodu bude státní
úřad statistický v roce 1948 prováděti
tatáž šetření, jež prováděl
v roce 1947.
Ve statistice sociální budou opět
konána šetření o výdělcích
dělnických a o platech zaměstnanců
ve vyšších službách v průmyslové
výrobě, o pohybu mzdové hladiny na podkladě
mzdových sazeb, o počtu, pohybu a platech státních
zaměstnanců, o stavu zaměstnanosti, o práci
přes čas v průmyslu a o poměrech na
trhu práce.
Ve statistice cenové bude státní úřad
statistický kromě prací, jež prováděl
v roce 1947, sestavovati v roce 1948 ještě statistiku
nájemného z bytů a podle možnosti připraví
nové schema indexu velkoobchodních cen, životních
nákladů a stavebních nákladů.
Ve statistice veřejných financí budou
konána šetření o osobních a platových
poměrech samosprávných zaměstnanců,
o rozpočtech územní samosprávy, o
hospodaření, zadlužení a majetku svazků
územní samosprávy, o dani důchodové,
o výnosu státních daní a dávek,
o stavu a pohybu státního dluhu, o státních
příjmech a vydáních a o výnosu
obecní dávky ze zábav. Kromě toho
budou zahájena šetření o všeobecné
a zvláštní dani výdělkové,
o dani z obratu a o dávce z majetku.
Mimo to bude státní úřad statistický
pokračovati v roce 1948 v sestavování statistiky
stavebního ruchu, civilního a trestního soudnictví,
školství, akciových společností,
společností s r. o., těžířstev
a právovárečných měšťanstev,
koncernů a kartelů, neúvěrních
družstev, cizineckého ruchu, platební bilance
ČSR a národního důchodu. Budou-li
provedeny v roce 1948 volby, bude též sestavena statistika
voleb.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad je samostatný, na moci vládní
a výkonné nezávislý ústřední
úřad, za jehož působnost odpovídá
jeho předseda přímo Národnímu
shromáždění republiky Československé.
Stejně jako již v r. 1947 bude Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
i v r. 1948 vykonávati své úkoly tak, aby
podpořil kontrolované subjekty především
v jejich úsilí o splnění dvouletého
hospodářského plánu, ježto je
plně přesvědčen, že řádné
splnění hospodářských plánů
zaručuje vzestup hospodářské prosperity
celého státu.
Jako orgán parlamentní kontroly vyvíjí
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad své snahy v těsné součinnosti
s nově zřízenou parlamentní kontrolní
a úspornou komisí, u níž má svého
zástupce, zůstávaje při tom v trvalém
úzkém styku s administrativou. Tu zúčastňuje
se též prostřednictvím svých
stálých zástupců porad různých
státních komisí a poradních sborů,
jakož i přípravných prací pro
sestavení státního rozpočtu a snaží
se i na tomto poli prosazovati vždy zásady hospodárnosti
a úspornosti ve veřejném hospodářství.
Účast Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu v meziministerském
připomínkovém řízení
o osnovách nových zákonů, nařízení,
vládních usnesení, prováděcích
směrnic a pod. přispívá k dosažení
úspornosti a hospodárnosti ve veřejném
hospodářství, ježto Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
již při zrodu normy pečuje tu o to, aby do
nových osnov nebyla přijímána ustanovení,
jež by zatěžovala stát neúměrnými
novými vydáními a aby nové osnovy
obsahovaly pro nové výdaje též návrhy
na získání zdrojů nových příjmů,
jež by postačily ke krytí nových výdajů.
Dohlídky a přehlídky prováděné
nejvyšším účetním kontrol.
úřadem u jednotlivých subjektů podléhajících
jeho kontrole mají veliký vliv na dosažení
úspornosti v hospodaření peněžním
i věcném a na udržení pořádku
ve státním a jiném veřejném
hospodářství vůbec. Mají však
i veliký vliv na zlepšení služební
morálky zaměstnanců kontrolovaných
subjektů, neboť velmi široký okruh státních
a veřejných zaměstnanců má
možnost tak seznati účinnost, důkladnost
i prospěšnost a nestrannost dozorčích
zásahů této kontroly. Zjištění
učiněná při dohlídkách,
bývají zpravidla podnětem k různým
opatřením, která znamenají snížení
veřejných výdajů nebo zvýšení
veřejných příjmů.
Dohlídková činnost rok od roku stoupá
a tak v I, pololetí r. 1947 bylo již provedeno na
80 dohlídek, jež si vyžádaly 1.955 pracovních
dnů.
Z činnosti úřadu v r. 1947 zasluhují
ještě zvláštní zmínky zejména
tyto práce:
V oboru účetnictví a rozpočtového
hospodaření zřídil meziresortní
komisi pro reformu státního účetnictví,
jejímž hlavním úkolem prozatím
jest zkoumati, který účetní sloh je
pro vlastní státní správu nejvýhodnější.
Dále vypracoval návrh instrukce pro vedení
věcného účtu movitostí vlastní
státní správy a pro hospodaření
těmito movitostmi a návrh instrukce pro příruční
pokladnu. Vydal pokyny pro soustavné sledování
finančního nákladu na provádění
dvouletého hospodářského plánu.
- V dohodě s ministerstvem financí vydal návrh
pro převádění zbytků t. zv.
přenosných úvěrů (čl.
20, odst. 4 finančního zákona na rok 1946,
§ 19, odst. 2 a § 20 finančního zákona
na rok 1947) z roku 1946 do roku 1947. - Dal podnět k řádnému
provádění ustanovení § 27 fin.
zákona na rok 1947 o krácení rozpočtových
úvěrů. Soustavně sleduje finanční
náklad (též potřebu cizích valut)
na cesty do zahraničí. - Provedl soupisovou akci
o všech účelových jměních
(fondech), pokud jsou v nějakém vztahu ke státní
správě, a použil tak získaných
údajů především při projednávání
otázky soustředění t. zv. vyrovnávacích
cenových fondů.
V oboru veřejnozaměstnaneckého práva
personálního a platového zúčastnil
se nejvyšší účetní kontrolní
úřad prací na národní mobilisaci
pracovních sil, na akci renominační i nominační,
jakož i porad příslušných meziministerských
komisí pro otázky personální. Zabýval
se též návrhy na povolení výjimek
ze zákazu přijímání nových
sil a pečoval o to, aby nadměrný počet
veřejných zaměstnanců nebyl touto
cestou ještě dále zvětšován.
V oboru kontroly státního dluhu byl v r. 1947 převzat
a projednán zbytek státních dluhopisů
československých z t. zv. německého
územního bloku, při čemž byla
zároveň učiněna opatření
ohledně formální i věcné likvidace
celého tohoto bloku dluhopisů v úhrnné
jmenovité hodnotě 7.306 mil. Kčs. Podobné
opatření bylo učiněno ohledně
zbytku t. zv. slovenského územního bloku.
- Na podkladě předběžných šetření
byl podán návrh na vypořádání
a vyúčtování zálohy poskytnuté
Národní bankou na britskou půjčku
z roku 1938, ve výši 10 mil. Ł (obsáhlý
elaborát ohledně úhrady a technicko-účetního
provedení; za provedení této akce ministerstvo
financí nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu písemně poděkovalo).
- Byly vypracovány směrnice pro účetní
postup ohledně účasti státu na Mezinárodní
bance pro obnovu a rozvoj a na Mezinárodním fondu
měnovém. - Při dohlídce u Československého
úřadu měnového byl přezkoušen
stav a použití oběživa t. zv. K-poukázek,
jež emitoval Československý úřad
měnový v celkové hodnotě 9 miliard
Kčs nom. a jež byly v nominální hodnotě
6 miliard Kčs vyměněny za nová československá
platidla. Byl podán též návrh na vypořádání
poměrů z této emise, jakož i na likvidaci
zmíněného úřadu.
V oboru státních záruk se nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu
zdařilo dosíci soustředění
jejich individuálního projednávání
ministerstvem financí pro celé státní
území.
V oboru přímých daní spolupůsobil
nejvyšší účetní kontrolní
úřad při zpracování pokynů
pro roční daňovou závěrku za
rok 1946, pro účtování majetkových
dávek, pro vyměření a předepsání
daně z obratu za rok 1946 a pro účtování
plateb na cenové vyrovnávací částky.
- Na podkladě poznatků získaných při
přehlídkách u berních správ
a berních úřadů byly dány ministerstvu
financí podněty ke způsobu likvidace daně
ze mzdy za dobu do konce r. 1945; ministerstvo financí
bylo též upozorněno na některé
nedostatky při vyměřování a
vybírání daní, resp. na potřebu
řešení určitých otázek
v zájmu brzké likvidace dlužné daňové
povinnosti, zejména v pohraničním území
a se zvláštním zřetelem na ulehčení
práce se založením nových daňových
knih, jehož předpokladem je urychlená likvidace
t. zv. mrtvých daňových kont, jakož
i urychlené vyměřování daní
na rok 1947.
V oboru správy zahraniční a zahraničního
obchodu zúčastňuje se nejvyšší
účetní kontrolní úřad
svými stálými zástupci meziministerské
komise pro přípravy mírových jednání
při MZV, ústřední reparační
a restituční komise při MZV, komise pro správu
vyrovnávacího fondu při MZO, komise pro zřízení
nákupů z přebytku armády americké
a britské (surplusy) při MZO.
V oboru vojenské správy sledoval nejvyšší
účetní kontrolní úřad
běžné hospodaření rozpočtovými
prostředky, organisaci a úpravu hospodářsko-správní
a účetní služby a správy materiálu
a to jak u vojenských útvarů, tak i u vojenských
hospodářských a průmyslových
předpisů povahy hospodářské.
Spolupůsobil při opatřeních souvisejících
s likvidací závazků, vyplývajících
z válečných poměrů. Dal podnět
k úpravě ošetřovacích poplatků
ve vojenských léčebných ústavech
a k racionálnějšímu využití
některého druhu opotřebovaného materiálu.
V rámci dohlídkové činnosti sledoval
též rozsáhlé hospodaření
s kořistním, případně konfiskovaným
materiálem u vojenské správy a pečoval,
aby materiál pro vojenskou správu nepotřebný
byl co nejrychleji odevzdán Fondu národní
obnovy k dalšímu zhodnocení. Zařídil
komisionelní přezkoumání všech
prodejů motorových vozidel, uskutečněných
vojenskou správou v době od 9. května 1945
do konce června 1946 a v dohodě s ministerstvem
financí učinil opatření, aby všechny
příjmy docílené vojenskou správou
v r. 1945 za odprodej kořistního materiálu
v částce 403 mil. Kčs byly převedeny
na zvláštní kontokorentní účet
u ministerstva financí.
V oboru správy sociální vykonal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
dohlídku u Reemigračních kanceláří
rakouských Čechů a Slováků
v Praze, Brně a Znojmě, při níž
navrhl zlikvidování všech tří
kanceláří. Na podkladě poznatků
z dohlídky v ústředí MSP v oboru veřejnoprávního
sociálního pojištění a péče
rekreační a u některých rekreačních
středisk, dal návrh na novou úpravu státního
příspěvku, která by po dobu nejbližších
10 let znamenala roční úsporu ve státním
rozpočtu 3 miliardy Kčs, dále dal podnět
k přezkoumání otázky zálohově
vyplaceného státního příspěvku
podle § 72 a) zák. o pensijním pojištění
ve výši 90 mil. Kčs.

