Vládním nařízením ze dne 14.
1. 1947, č. 5 Sb. byl zaveden nový jednotný
lékopis československý. Lékopis bude
stále doplňován lékopisnou komisí,
jak toho bude vyžadovati vědecký pokrok. Byly
vypracovány osnovy zákonů upravujících
otázky lékáren, lékárenského
stavu a distribuce léčiv a byla vydána vyhláška
ze dne 21. března 1947, č. 68 o pracovních
a platových podmínkách národních
správců veřejných lékáren.
S ohledem na veřejný zájem zdravotní
a též hospodářský, byla učiněna
opatření za účelem omezení
výroby léčivých specialit. Distribuční
komise při odboru lékárenském dohlížela
na rozdělování zdravotnického materiálu
z akce UNRRA tak, aby tato distribuce byla rychlá a plynulá.
Ministerstvo zdravotnictví spolupůsobilo též
při reformě farmaceutického studia. Kontrola
výroby a obchodu omamnými látkami se zostřuje.
V roce 1948 bude provedeno plánování výroby
a dovozu léčiv, aby bylo zajištěno nerušené
zásobování obyvatelstva léčivy.
Pěstování a sběr léčivých
rostlin, který má značný význam
národohospodářský, bude přeorganisován
a značně prohlouben. Rovněž bude věnována
pozornost přidělování a rovnoměrnému
rozdělení lékárenských sil.
Zvýšená pozornost byla v r. 1947 věnována
především zábraně a tlumení
nákaz zvířat, které na území
republiky byly za války zavlečeny a z různých
příčin nemohly býti ještě
utlumeny. Jest to především u jednokopytníků
vozhřivka a nákaza hřebčí.
Tlumení vozhřivky setkalo se s úspěchem,
takže tuto nebezpečnou nákazu až na sporadicky
se vyskytující případy možno
považovati za utlumenou.
Hřebčí nákaza byla v zemích
českých až na několik málo správních
okresů včas podchycena. Zjištěné
nemocné klisny a hřebci byli poraženi a majitelé
byli odškodněni podle platných předpisů.
Vzhledem k velmi dlouhé inkubační době
u této nákazy bude nutné i v r. 1948 věnovati
jí zvýšenou pozornost, ježto není
vyloučeno, že se vyskytnou další případy.
Z důvodů ochranně-profylaktických
bude zavedeno v oblastech ohrožených hřebčí
nákazou umělé osemeňování
klisen v několika inseminačních stanicích.
Další nákaza, která se povážlivě
v minulých létech rozšířila,
jest prašivina jednokopytníků. Léčení
bylo ponejvíc prováděno v plynových
komorách, jejichž zřizování bylo
podporováno.
Slintavka a kulhavka byla v prvé polovině roku 1947
v zemích českých úplně utlumena.
Na Slovensku se objevila ve sporadických případech
starého původu. Naše území je
však stále ohrožováno ještě
se vyskytujícími případy slintavky
a kulhavky v sousedních zemích. Pro případnou
příští invasi této nákazy
usiluje ministerstvo zdravotnictví o vybudování
vlastního ústavu pro výrobu vakciny proti
slintavce a kulhavce podle nejosvědčenějších
method, abychom nebyli odkázáni na dovoz vakciny
z ciziny.
Sněť slezinná, sněť šelestivá,
nákaza skotu a zvěře vyskytující
se jen v ojedinělých případech a díky
spolehlivým očkovacím látkám,
vyráběným státním veterinárním
ústavem v Ivanovicích na Hané, jsou rychle
podchycovány. Velkou pozornost bude nutno věnovati
vzteklině, která se vyskytuje zvláště
ve východní části republiky.
Boj proti nakažlivé obrně vepřů
jest veden hlavně veterinárně ochrannými
opatřeními, poněvadž dosud prováděné
pokusy vakcinační nejsou ještě dosti
uspokojivé. Provádí se výzkum k získání
podkladu k výrobě účinné a
prakticky upotřebitelné očkovací látky.
Tlumení červenky vepřů jest řízeno
podle směrnic státní veterinární
správy, která se také postarala, aby byl
včas dostatek kvalitních očkovacích
látek a očkovacích souprav.
Mor vepřů se v roce 1947 v českých
zemích nevyskytuje. Státní veterinární
správa zajistila dostatek očkovacích látek
proti moru vepřů, aby nákaza tato, která
se vyskytuje na Slovensku, mohla býti úspěšně
a rychle tlumena. Současně zkouší státní
veterinární ústav v Ivanovicích na
Hané crystalvioletovou vakcinu proti moru vepřů,
které se s uspokojivým výsledkem používá
v anglosaských zemích. Počátkem roku
1947 vydalo ministerstvo zdravotnictví poučnou brožurku
pro chovatele vepřového bravu o nákazách
vepřů.
Žďárská choroba koní, která
způsobuje značné ztráty zejména
v jižních Čechách, jest podrobována
dalšímu průzkumu. Jelikož podle zpráv
dochází k obdobnému onemocnění
i u skotu, bylo nutno pojmouti též skot do plánovaných
výzkumů.
Proti šířícímu se moru slepic
čelí se veterinárně ochrannými
opatřeními. Státní veterinární
ústav připravuje výrobu vhodné vakciny.
Roztočová nákaza včel, která
stále ohrožuje nejen naše včelařství,
ale i ovocnářství, jest tlumena vysířováním
napadených včelstev, za které nákazová
pokladna poskytuje odškodnění. V některých
oblastech se zkouší t. zv. mechanické tlumení
nákazy. Kontrole dovozu zvířat a zvířecích
surovin z ciziny věnuje se náležitá
pozornost, čímž se čelí případnému
zavlečení nákaz z ciziny.
V oboru profylaktické a zoohygienické péče
o zdraví domácích zvířat přistupuje
se k plánovitému tlumení tuberkulosy skotu
a ostatních stájových chorob, jako nakažlivého
zmetání, infekčního zánětu
vemene a sterility. Při provádění
plánovitého tlumení sterility domácích
zvířat bude pokračováno i v roce 1948,
při čemž bude využito též
umělé inseminace v oblastních inseminačních
stanicích.
V roce 1947 pokračuje se v budování ústavů
pro neškodné odstraňování a zužitkování
těl zvířat a jejich částí.
Dokončí se obnova kafilerií státem
spravovaných (Podbořany, Mimoň a Zichlínek)
a v roce 1948 plánuje se za finanční státní
podpory uvésti v provoz kafilerie v Českých
Budějovicích, Olomouci a Zlíně a obnoviti
kafilerie v Brně a Bohumíně.
Z naléhavých důvodů hygienických
bylo přikročeno k plánování
obnovy, po příp. rekonstrukce škod ve veřejných
jatkách. Byly zjednány nutné podklady a přehledy
o stavu a potřebě stávajících
veřejných jatek. Pro rok 1947 a počátek
roku 1948 je v oboru ministerstva zdravotnictví počítáno
s úpravou 168 veřejných (obecních)
jatek a se započetím výstavby 22 veřejných
(obecních) jatek. Aby bylo možno zjednati předpoklad
pro další výstavbu a údržbu jednotlivých
veřejných jatek, bylo nutno projednati přibližné
jejich obvody, které mají býti přiděleny
i v budoucí době. Jednotlivé otázky
se projednávají na meziministerských poradách
za účasti všech zúčastněných
úřadů a zájmových složek.
V plánování a v obnově a výstavbě
veřejných jatek bude nutno postupně pokračovati
tak, aby byly odstraněny stávající
hygienické závady a nedostatky, jimiž je ohrožováno
veřejné zásobování obyvatelstva
masem a masnými výrobky.
Bylo započato s vypracováním nových
předpisů z oboru prohlídky jatečných
zvířat a masa, které mají býti
v r, 1948 vydány jednotně pro celý stát.
V péči o jatečnictví je zahrnuta též
péče o obecní chladírny a mrazírny,
související s jatkami, nutné k řádné
úchově masa.
V oboru kontroly potravin živočišného
původu je pamatováno na prohloubení činnosti
kontrolních orgánů a na občasné
pokračovací kursy o nových poznatcích
z technologie a hygieny potravin. Soustavně je sledován
stávající hygienický stav všech
podniků a provozoven, kde jsou zpracovávány
a uchovávány potraviny živočišného
původu.
V tom směru bude projednávána dále
též vypracovaná novelisace vlád. nařízení
č. 75/1934 Sb. o výrobě mléka a výrobků
z mléka a obchodu s těmito potravinami. Dále
bude pokračováno v započatých pracech
na nových kapitolách čs. potravního
kodexu.
Uvedená rozsáhlá činnost předpokládá
dobudování sítě státních
veterinárních vyšetřovacích ústavů
(Liberec, Opava, Zlín) a vyvinutí největšího
úsilí, aby v běžném roce mohlo
býti započato s přípravnými
pracemi k vybudování státního veterinárního
výzkumného ústavu v Praze.
Aby úřední a praktičtí veterináři
byli seznámeni s pokroky všech vědních
i praktických oborů veterinárního
lékařství, budou pořádány
výukové a pokračovací kursy.
Současně se pracuje na osnovách zákonů
veterinárně-zdravotních, jimiž mají
býti staré zákonné normy sjednoceny
nebo nahrazeny.
V prvních poválečných letech byla
činnost veř. zdravotní správy soustředěna
na podchycení zdraví národa a okamžité
odvrácení epidemií a jejich zhoubných
následků za války a okupace. Důsledky
této doby na zdraví národa vyžadují
však bezpodmínečně, aby byla prohloubena
činnost v oboru výzkumnictví. Program výzkumné
činnosti na rok 1948 připravilo ministerstvo zdravotnictví
v dohodě se státní výzkumnou radou.
Tato činnost bude omezena na zkoumání příčin
onemocnění, jež nejvíce ohrožují
zdraví lidu na nové léčebné
methody, ochranné očkování atd. Náleží
sem zejména výzkum příčin kojenecké
úmrtnosti, výzkum zhoubných nádorů,
výzkum virových onemocnění, výzkum
jáchymovské nemoci, endokrinologický průzkum
venkova, výzkum v oboru péče o chrup, výzkum
v oboru výživy s hlediska zdraví člověka
a výzkum v oboru práce a pracovního prostředí
na zdraví člověka. Rovněž bude
prováděn výzkum příčin
různých onemocnění u zvířat,
a to jak z důvodu ochrany zdraví člověka,
tak i z důvodů národohospodářských.
Vědeckému zkoumání budou podrobeny
výrobní methody různých tuberkulinů
a budou zdokonalovány tuberkulisační methody
u domácích zvířat. Zvlášť
významný je výzkum v oboru vírových
nemocí zvířat, jež mají velmi
zhoubné účinky. Jest to zejména obrna
a mor vepřů, mor slepic, žďárské
choroby koní a slintavka a kulhavka. Bude prováděn
výzkum parasitárních chorob a hromadných
onemocnění hospodářských zvířat,
výzkumy v oboru umělé inseminace a léčby
neplodnosti, studium nakažlivých a jiných hromadných
nemocí včel, ryb a zvěře.
Z uvedeného přehledu je zřejmo, že činnost
ministerstva zdravotnictví má pro lid a stát
dalekosáhlý význam. Úkoly, jež
v roce 1948 tomuto důležitému úseku
státní správy jsou uloženy, jsou v rozpočtovém
návrhu jen skromně dotovány.
Při sestavování rozpočtu - kapitoly
23 - na r. 1948 bylo nutno přihlédnouti k zvýšené
potřebě vyplývající z provádění
dekretu presidenta republiky č. 53/1945 Sb. o odčinění
křivd československým veřejným
zaměstnancům, které dosud nebylo skončeno,
dále k zvýšenému počtu československých
reemigrantů hlásících se o výplatu
veřejných cizozemských odpočivných
(zaopatřovacích) platů, k zvýšené
potřebě prováděním zákona
č. 144/1947 Sb. o sjednocení některých
předpisů o platových a služebních
poměrech státních a jiných veřejných
zaměstnanců, kterým se na Slovensko rozšiřuje
platnost zákona č. 39/1946 Sb. o drahotním
přídavku poživatelů státních
odpočivných (zaopatřovacích) platů
a o úpravě některých jejich právních
poměrů.
Se zřetelem k posléze uvedenému zákonu
bylo nutno přihlédnouti i k očekávaným
vyšším nákladům na výchovné
prodloužením věkové hranice u dětí,
na něž přísluší výchovné,
do 18 let věku, a k zvýšení nákladu
prováděním zákona č. 69/1947
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 159/1945 Sb. o zvláštním přídavku
státním a jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů.
Vyšší potřeba se odůvodňuje
tím, že nově udělované dary z
milosti jsou vzhledem k nynějším drahotním
poměrům poměrně vyšší
a případně i dřívějším
poživatelům se dodatečně na žádost
zvyšují. Dosavadní drahotní přídavek
k darům z milosti byl uvedeným již zákonem
č. 144/1947 Sb. také zvýšen.
Bylo též přihlédnuto i k očekávanému
zvýšení výdajů, které
plynou z výplaty záloh na odpočivné
(zaopatřovací) platy osob německé
nebo maďarské národnosti, kterým se
zachovává československé státní
občanství, jakož i jejich rodinným příslušníkům
a pozůstalým, dále z výplaty záloh
na odpočivné (zaopatřovací) platy
československých příslušníků,
poukazovaných v době nesvobody bývalými
německými úřady. Konečně
vzat zřetel i k zvýšení nákladů
očekávaným pensionováním.
K mimořádným úkolům, jež
finanční správa s vypětím všech
sil jest nucena splniti v roce 1947, přistupuje v roce
1948 ještě řada dalších značných
úkolů diktovaných dvouletým vládním
budovatelským plánem a směřujících
k další konsolidaci finančního a hospodářského
života čs. státu.
Po stránce organisační byla v r. 1947
provedena prvá část příprav
ke zřízení jednotných finančních
úřadů I. stolice, a to zjednodušením
organisace finanční správy v pohraničí,
kde byla vyhláškou č. 50/1947 Sb. přenesena
působnost některých berních správ
a berních úřadů; dále se provádí
zrušení důchodkových kontrolních
úřadů mimo sídla berních správ.
Pro r. 1948 se počítá s plným rozvinutím
prací na výstavbě jednotných finančních
úřadů.
V oboru rozpočtovém bylo v roce 1947 hospodařeno
na podkladě finančního zákona ze dne
14. prosince 1946, č. 234 Sb. Podrobné předpisy
k tomuto zákonu byly vydány vládním
nařízením ze dne 18. dubna 1947, č.
68 Sb. Pro sestavování výkazů očekávaných
peněžních výdajů a příjmů
byly vydány nové zásady. Byl vypracován
plán na rozdělení dosud volných zbytků
z výtěžku akce UNRRA a jich přidělení
příslušným resortům. Na podkladě
zásad pro sestavení rozpočtových návrhů
byl vypracován návrh rozpočtu na rok 1948,
který má v podstatě stejnou strukturu jako
v roce 1947 z důvodu, aby rok 1947 a 1948, které
tvoří s hlediska dvouletého hospodářského
plánu celek, bylo možno vzájemně srovnávati.
Návrh osnovy vládního nařízení
k provedení finančního zákona na rok
1948 jest připravován.
V roce 1948 bude třeba připraviti návrh finančního
zákona a státního rozpočtu na rok
1949.
Pokud jde o rozpočtové hospodaření
svazků územní samosprávy, uvádí
se toto:
Zákonem ze dne 20. prosince 1946, č. 249 Sb., o
zatímní úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a některých jiných osob
veřejného práva, provedena byla jednotná
celostátní úprava finančního
hospodářství územní samosprávy.
Na místě různě rozvrstveného
přirážkového břemene bylo zavedeno
v celém státě stejnoměrné zatížení
poplatnictva náhradními přirážkami,
jichž výnos plyne do státní pokladny.
Tímto jednotným zdaněním ve všech
obcích byly vytvořeny stejné podmínky
hospodaření a podnikání. Svazkům
územní samosprávy dostává se
na místě kolísavého příjmu
z přirážek pevných státních
přídělů. Kromě toho dostává
se svazkům územní samosprávy vydatné
pomoci ze státní pokladny, která umožňuje
uvedení řádného hospodářství
do rovnováhy i v těch případech, kde
příjmy svazků k tomu nestačí.
Zákon přihlíží též
k tomu, že územní samospráva má
vynikající účast na budovatelském
programu vlády, a umožnil další úpravu
okresních a obecních zápůjček
vyšší dotací Pomocným fondům
pro úpravu dluhů okresů a obcí. Okresům
a obcím byly povolovány zálohy na náhradové
příděly v těch případech,
kde neměly svazky pohotově dostatečných
prostředků v důsledku časové
neshody mezi výdaji a docházejícími
příjmy. K provedení zákona č.
249/1946 Sb. zejména na Slovensku bylo nutno vydati podrobné
pokyny, které byly zpracovány za spoluúčasti
ministerstva financí. Bylo spolupracováno též
na legislativních opatřeních, která
mají přinésti samosprávě zlepšení
jejich příjmů.
V oboru úvěrovém se opatřují
úvěrovými operacemi prostředky, jichž
si vyžaduje schodek státního hospodářství,
vyplývající hlavně z investiční
činnosti dvouletého plánu. S uzavíráním
dalších úvěrů, především
domácích, nutno počítati i pro rok
1948. O úvěry zahraniční jednáme
toliko potud, pokud je jich zapotřebí k úhradě
dovozu surovin a zboží, jichž je na domácím
trhu nedostatek; sem spadá naše žádost
o rekonstrukční úvěr u Mezinárodní
banky pro obnovu a rozvoj, podaná letošního
roku a právě projednávaná. Jinak byla
v rámci zahraničního dluhu dohodou s věřiteli
nově upravena služba t. zv. devisového úvěru
z roku 1936, s britským ministerstvem financí se
pak jedná o konečnou úpravu britské
půjčky z r. 1938 a britského administrativního
úvěru z doby války. Pokud jde o dluh vnitřní,
prodlužuje se dosavadní úprava jeho dluhové
služby, t. j. vládní nařízení
č. 229/1946 Sb., finančním zákonem
i na rok 1948. Připravuje se již nyní úprava
konečná, aby po přijetí nové
ústavy mohla býti předložena parlamentu.
Vázaná úschova cenných papírů
podle dekretu č. 95/1945 Sb., tvořící
součást měnové reformy a podklad pro
vyměřování majetkových dávek
dosud trvá a vyžaduje si rozsáhlé normativní
i administrativní činnosti.
V oboru pokladním nutno uvésti financování
všeobecného cenového vyrovnávacího
fondu ve smyslu zákona č. 51/1947 Sb. Se zástupci
americké armády vedou se jednání o
vzájemném vyrovnání pohledávek
vzniklých v souvislosti s pobytem americké okupační
armády v Československu. Připravuje se zavedení
sázek na výsledky sportovních podniků
v rámci podniku "Státní loterie",
jehož výtěžek se tím podstatně
zvýší.
V restituční agendě pokračuje se v
r. 1947 v restituci majetku odňatého za okupace
v důsledku národní, politické nebo
rasové persekuce. V oboru legislativním byl připraven
návrh zákona o odčinění škod
způsobených válkou a okupací.
V oboru měnovém došlo v roce 1947 k
vydání zákona o Likvidačním
fondu měnovém a pokračovalo se v řešení
souboru otázek souvisejících se zabezpečením
měny. Připraven zákon o Národní
bance Československé, zestátňující
cedulovou banku a poskytující právní
podklad pro plnění jejích úkolů
v nové hospodářské organisaci, jakož
i zákon o platidlech československé měny,
unifikující a doplňující veškeré
dosud roztroušené předpisy o platidlech. Vydány
nové dvoukorunové mince a padesátníky
a k třetímu výročí Slovenského
národního povstání raženy pamětní
stříbrné padesátikoruny.
V oboru devisovém došlo na podkladě mezistátních
ujednání k úpravě platebního
styku s řadou států.
V oboru peněžnictví bylo v roce 1947 pokračováno
v akci zjednodušení poměrů. Zákonem
č. 83/1947 Sb. zrušeny byly tři hypoteční
ústavy.
Z téhož důvodu byla nařízena
likvidace První pražské zastavárny a
vládě podán návrh na zrušení
Pražské súčtovací banky v Praze,
jakož i návrh na koncentraci a specialisaci bank.
Sem patří i vypracování a podány
osnovy zákona o okresních záložnách
a o některých opatřeních v oboru úvěrních
společenstev.
Zákonem č. 112/1947 Sb. byl zrušen Zvláštní
fond pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů. Tímtéž
zákonem byly upraveny některé právní
poměry Všeobecného fondu peněžních
ústavů v republice Československé.
Byly vypracovány směrnice o způsobu likvidace
německých peněžních ústavů.
S přihlédnutím k místním hospodářským
potřebám byla již v podstatě ukončena
výstavba českého družstevního
peněžnictví v pohraničí.
V rámci budovatelského programu Gottwaldovy vlády
splněny všechny úkoly uložené tímto
programem v oboru peněžnictví ministru financí
tím, že vypracovány: osnova zákona o
peněžních ústředích, osnova
zákona, kterou se zřizuje Peněžní
rada, osnova zákona, kterou se upravuje financování
a peněžní kontrola některých
národních podniků, osnova zákona,
kterou se upravují úrokové sazby, osnova
zákona o úpravě platebního styku bez
hotových, osnova vládního nařízení,
kterým se provádějí některá
ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 102 Sb., o znárodnění akciových
bank.
Byl také podán návrh na zřízení
Investiční banky, která by opatřovala
prostředky pro financování dlouhodobého
investičního úvěru. Byla připravena
osnova zákona o úpravě některých
právních poměrů nestátních
pevně zúročitelných cenných
papírů.
V oboru soukromého (smluvního) pojišťovnictví
bylo vydáno vládní nařízení
k dekretu č. 103/1945 Sb. o znárodnění
soukromých pojišťoven, uskutečnilo se
sloučení soukromých pojišťoven
v národní podniky, pro které byly vyhlášeny
stanovy, provedena opatření podle §§ 10
a 11 citovaného dekretu a jmenována představenstva
pojišťoven národních podniků.
V oboru měnovém počítá se v
r. 1948 již s plnou činností Likvidačního
fondu měnového; budou raženy pamětní
stříbrné padesátikoruny k třetímu
výročí květnové revoluce, dále
mědiniklové pětikoruny a dvacetníky
z tombaku.
V oboru peněžnictví bude přikročeno
k co nejúčelnější racionalisaci
v organisační síti lidových peněžních
ústavů. V tom směru bude třeba provésti
četná slučování peněžních
ústavů.
V oboru smluvního pojišťovnictví jest
připravena osnova zákona o některých
opatřeních v znárodněném smluvním
pojišťovnictví, jehož účelem
mimo jiné bude zlikvidovati stavy pojištění
německých pojišťoven pracujících
v pohraničí.
V oboru podnikání a plánování
byly poskytovány státní záruky
za krátkodobý úvěr k udržování
provozu hospodářských podniků znárodněných
i soukromých, jakož i za úvěry přestěhovalců,
vracejících se na území býv.
vojenských německých cvičišť
v Čechách a na Moravě a za úvěry
pro obyvatele Slezska postižené válkou.
Formou státních záruk se umožňuje
realisace mezistátních dohod o dlouhodobých
investičních dodávkách do spřátelených
států.
Ministerstvu financí přísluší
spoluúčast při převzetí státních
záruk podle zákona o stavební obnově
a zákona o výstavbě; bylo prováděno
též přijímání státních
záruk podle zákona o majetkových dávkách.
Bude spolupracováno na dokončení organisace
a finančního vybudování národních
podniků. Bude vybudován Fond znárodněného
hospodářství a spolupůsobeno v řízení
o náhradách za znárodněný majetek
průmyslový a potravinářský
v tuzemsku i vůči cizině. Bude sledována
rentabilita národních podniků a rozhodováno
o použití zisků a vyrovnání ztrát
z minulého roku.
Bude sledována rentabilita obchodních podniků
pod národní správou. Stejná činnost
jako v roce minulém se projeví v oboru filmu a řízení
podle dekretu č. 50/45 Sb.
Provádí se realisace reparací maďarských
a německých.
Úzká spolupráce s příslušnými
úřady při likvidaci nepřátelského
konfiskovaného majetku, ochrana devisových zájmů
ve věci bezúplatného vývozu stěhovaných
svršků a věcných darů do ciziny.
V oboru daní přímých a daně
z obratu byly vydány zákon o dani ze mzdy (č.
109/1947 Sb.), zákon č. 93/1947 Sb., t. zv. Slovenská
novela k zákonu o přímých daních.
Dále vládní nařízení
č. 233/1946 Sb., jímž se provádí
zákon o dani z obratu č. 31/1946 Sb., vyhláška
ministra financí o zdanění drobných
zemědělců za kalendářní
rok 1945 daní z obratu, vyhláška ministra financí,
kterou se uveřejňuje vládní usnesení
ze dne 31. ledna 1947 o úlevách na dani z obratu
u velkoobchodu s uhlím, vyhláška ministra financí,
kterou se uveřejňuje vládní usnesení
z 31. ledna 1947 o úlevách na dani z obratu u velkoobchodu
se strojenými hnojivy, vyhláška ministra financí,
kterou se uveřejňuje vládní usnesení
z 25. března 1947 o dani z obratu u ústředních
a oblastních orgánů národních
podniků průmyslových, vyhlášky
ministra financí, kterými se vydávají
druhé a třetí opatření ministra
financí o vyměření daně z obratu
za r. 1945 a léta předchozí, zákon
z 1. dubna 1947, č. 51 Sb., kterým se zabezpečuje
snížení cen některého zboží
lidové potřeby, vládní nařízení
č. 135/1947 Sb., jímž se provádí
právě uvedený zákon, vyhláška
ministra financí, kterou se blíže určují
podniky, na něž se vztahuje povinnost odváděti
cenové vyrovnávací částky,
vládní nařízení č. 132/1947
Sb., jímž se vyjímají dodávky
některých výrobků určených
pro vývoz z povinnosti odváděti cenové
vyrovnávací částky a vládní
nařízení ze dne 1. července 1947,
č. 134 Sb., jímž se vyjímají
některé výrobky a výkony z povinnosti
odváděti cenové vyrovnávací
částky a jiné výrobky se této
povinnosti podrobují. Kromě toho byla vydána
vyhláška ministra financí, kterou se uveřejňuje
vládní usnesení ze dne 17. června
1947 o placení daní z vázaných vkladů
a vyhláška ministra financí určující
obor působnosti finančních úřadů
u přímých daní. Mimo již výše
uvedené normy bylo připravováno další
provádění reformy přímých
daní podle vládního programu z 8. července
1946.
Mimo zmíněnou činnost vysloveně legislativní
byly prováděny zákony č. 161/1945
Sb. a zákon č. 202/1946 Sb., týkající
se daně důchodové, k jejichž výkladu
byly vydány četné prováděcí
pokyny. Byl prováděn zákon č. 134/1946
Sb. o majetkových dávkách. V oboru daní
reálních bylo zrušeno vládní
nařízení č. 283/1941 Sb. o trvalém
osvobození pozemků a budov býv. německé
říše; dále bylo pracováno na
osnově zákona o státní podpoře
na obytné stavby. V oboru účtování
daní bylo zkoušeno zejména propisovací
účetnictví u několika berních
úřadů, jakož i zaváděno
strojové účetnictví u některých
velkých úřadů v Cechách, na
Moravě a na Slovensku.
Připravuje se uzákonění a provedení osnov, o nichž byla řeč výše, jakož i provedení vládního programu z 8. července 1946, kterým byla plánována reforma přímých daní.
V oboru daně z obratu je to pak celková reforma
této daně, kterou se má daň z obratu
podle programu třetí vlády přeměniti
na všeobecnou daň nepřímou. Pokud jde
o ostatní obory činnosti, budou zejména prováděny
již uzákoněné osnovy, zvláště
pak zákon o dani ze mzdy též s ohledem na dosud
platná ustanovení zákona o přímých
daních. V oboru účtování bude
pokračováno v hledání nových
způsobů, na jejichž podkladě má
býti provedena reforma účtování
daní.
V oboru nepřímých daní a státních
finančních monopolů byla věnována
činnost v roce 1947 především praktickému
provádění zákona č. 30/1946
Sb. a vládního nařízení č.
98/1946 Sb., jimiž byla zavedena nová úprava
nepřímých daní a státních
finančních monopolů. V souvislosti s tím
byla provedena nová organisace účetní
služby u okresních finančních ředitelství
pro obor nepřímých daní a státních
finančních monopolů, bylo zavedeno propisovací
účetnictví. Byl také připraven
návrh na novou úpravu trestního práva
důchodkového.
Dále byla vypracována a předložena k
projednání osnova zákona, kterým se
nově upravují předpisy o dani z motorových
vozidel, zavádí daň z pryžových
obručí a mění a upravují některé
předpisy o jiných nepřímých
daních a o československém monopolu solním.
Konečně bylo pokračováno v přípravných
pracích pro osnovu zákona o všeobecné
dani nepřímé.
V roce 1948 bude tato osnova dokončena a předložena
Národnímu shromáždění.
V roce 1948 bude dokončena úprava vrchnostenské
a kontrolní činnosti ministerstva financí
v oboru státních podniků podléhajících
ministerstvu financí; zamýšlí se také
nově upraviti organisaci úřadů spravujících
nepřímé daně.
V oboru poplatků a dávek byly vydány
s účinností od 18. února 1947 nové
sazebníky dávek za úřední úkony
ve věcech správních (vl. nař. ze dne
14. ledna 1947, č. 7 Sb.), v nichž byly jednak sjednoceny
rozdílné sazby dávek vybíraných
v zemích českých a na Slovensku, jednak zvýšeny
sazby pevných dávek většinou na dvoj-
až trojnásobek sazeb platných v roce 1938.
Zákonem z 30. ledna 1947, č. 13 Sb., byly poskytnuty
úlevy na dani z obohacení a poplatcích pro
pozůstalosti po účastnících
národního boje za osvobození, po obětech
nepřátelské persekuce a války, jakož
i pro některá věnování. S účinností
od 1. ledna 1947 byl zrušen poplatek z obchodních
a živnostenských knih (zák. z 11. června
1947, č. 111 Sb.) a s účinností od
1. července 1947 byl zrušen 1/2%
paušální poplatek ze služebních
smluv (§ 28 zákona z 26. června 1941, č.
109 Sb.).
Jest připravena osnova zákona o poplatkových
úlevách pro přestěhovalce, přistěhovalce
a některé jiné osoby, které utrpěly
újmu v souvislosti s válečnými událostmi.
Pracuje se na osnovách zákona o berních úlevách
při uspořádání poměrů
v peněžnictví a některých jiných
převodech majetku a zákona o dani ze společenských
a družstevních vkladů.
Připravuje se zvýšení pevných
sazeb soudních poplatků a sjednocení základních
předpisů o dávkách za úřední
úkony a úprava ustanovení o poplatcích
vybíraných za úřední činnost
správních úřadů.
V oboru celním byly vypracovány osnovy vládních
nařízení upravujících rozsah
dočasné suspense cel v I. pololetí 1947 (vl.
nař. č. 99/1947 Sb.).
Se zřetelem na změněné poměry
měnové a cenové a na změny v hospodářské
struktuře republiky byla podle zmocnění daného
zákonem čís. 117/1946 Sb. provedena nová
úprava všeobecných celních sazeb vládním
nařízením č. 32/1947 Sb., jímž
bylo zároveň vyhlášeno autentické
české znění celého všeobecného
celního sazebníku s účinností
dnem 1. července 1947.
Připravuje se návrh zákona o zrušení
zákona o dovozních listech čís. 73/1930
Sb.
Pokračuje se v přípravných pracích
pro definitivní celní sazebník i vysvětlivky
k němu.
Celní správa se též účastní
mezinárodních jednání, směřujících
k odstranění překážek zahraničního
obchodu a ke zjednodušení celních formalit.
V oboru veřejnozaměstnanecké platové
legislativy provedeno sjednocení platových předpisů
v zemích České a Moravskoslezské a
na Slovensku. Rozvinuty práce na nové platové
úpravě veřejnozaměstnanecké,
jak je zahrnuta do budovatelského programu třetí
vlády. V oboru legislativy náhrad služebních
výloh je vedoucím hlediskem sjednocení této
materie mezi veřejným a soukromým sektorem
a zeměmi českými a Slovenskem. Ze zákonných
opatření provedeny zejména úprava
platových a služebních poměrů
učitelek ručních prací (zákon
č. 4/1947 Sb.), doplnění a změna učitelského
zákona č. 104/1926 Sb. (zák. č. 6/1947
Sb.), úprava služebních a platových
poměrů vojenských gážistek z
povolání a délesloužících
poddůstojnic (zákon č. 17/1947 Sb.), úprava
umisťování a jiného zaopatření
zaměstnanců tak zvaného vládního
vojska (zákon č. 29/1947 Sb.), úprava předpisů
o exekuci na pracovní příjem a příjmy
postavené mu naroveň (zák. č. 47/1947
Sb. a prováděcí nařízení
č. 77/1947 Sb.) a nová úprava zvláštního
přídavku na děti (zák. č. 69/1947
Sb.) atd. Pokračováno bylo v povyšovací
akci ve všech oborech státní správy
za léta 1945 a 1946.
V roce 1948 hlavním úkolem personální
politiky veřejnozaměstnanecké budou práce
na nové platové úpravě. V oboru legislativy
náhrad služebních výloh bude pokračováno
v sjednocovacím procesu mezi zeměmi českými
a Slovenskem, pokud jde o úpravu náhrad služebních
výloh ve veřejném i soukromém sektoru.
Bude vypracován služební předpis pro
finanční stráž, provedena motorisace
a přezbrojení sboru finanční stráže.
V oboru zeměměřickém byly v
roce 1947 vlastní práce katastrální
omezeny jen na práce naprosto nezbytné a více
než polovina všeho personálu pozemkového
katastru byla přidělena na výpomoc k osidlovacím
pracím ministerstva zemědělství, aby
toto mohlo dokončiti přídělové
řízení v stanovené lhůtě.
Kromě toho pro většinu katastrálních
území, v nichž se toto řízení
konalo, byly dodány potřebné grafické
podklady. V několika městech českých
zemí přikročeno k obnovení pozemkového
katastru novým katastrálním řízením.
V roce 1948 bude nutno pokračovati ve spolupráci
s osidlovacími komisemi zejména při knihování
přídělů, prováděti intensivněji
obnovování pozemkového katastru, pokračovati
ve vyšetřování rozsáhlých
trvalých změn jakostních tříd
meliorovaných pozemků a odstraňovati škody,
které pozemkovému katastru způsobil okupační
režim.

