Hospodaření svazků územní samosprávy.

Činnost ministerstva vnitra v roce 1947 směřovala a směřuje k další konsolidaci ve finančním hospodaření svazků územní samosprávy; zejména bylo třeba opatřiti jim finanční prostředky, nutné k provádění jejich úkolů. To se stalo úpravou sazeb a vybírání obecních poplatků a dávek, z níž se očekává zvýšení jich výnosu, úměrné nynější cenové hladině.

V rámci opatření, směřujících k úsporám v hospodaření jmenovaných svazků, byl také dán podnět k přezkoumání početního stavu jich zaměstnanců, k redukci tohoto stavu a tím ke snížení nadměrných osobních nákladů.

Svazky tyto mají též přiměřený podíl na provádění investic v rámci dvouletého hospodářského plánu a vedle těchto investic mají v roce 1947 provésti ještě další investice v hodnotě 2 miliard Kčs, při nichž potřebu surovin a pracovních sil mají krýti z místních zdrojů.

Věci veřejných zaměstnanců.

Pokud jde o legislativní činnost z oboru veřejnozaměstnaneckého práva, bylo v prvé polovici roku 1947 vzhledem k předvídané nové celkové úpravě veřejnozaměstnaneckého práva pokud možno upuštěno od částečných úprav z tohoto oboru a činnost se omezila jen na nejnutnější úpravy, jichž bylo nezbytně třeba.

Jinak se činnost ministerstva vnitra v oboru veřejnozaměstnaneckého práva soustřeďuje na zdolání úkolů uložených mu v tomto směru budovatelským programem. Tak práce spojené s vydáním nového zaměstnaneckého zákona zaměstnají je plně nyní a budou je zaměstnávati i v roce 1948.

Veřejná bezpečnost.

Ministerstvu vnitra jakožto nejvyššímu orgánu správy národní bezpečnosti náleží úkol chrániti lidová práva a svobody zaručené ústavou, jakož i bezpečnost osoby i bezpečnost veřejného a soukromého majetku a bdíti nad veřejným pořádkem a veřejnou mravností tak, aby každý poctivý občan mohl žíti v klidu a bez obav.

Činnost ministerstva vnitra projevuje se v tomto směru na úseku služby správně bezpečnostní, kriminální, státně-bezpečnostní a pořádkové.

V zájmu usnadnění styku s obyvatelstvem organisuje se nově policejní ohlašovací agenda. Po úpravě provedené v Praze a v Brně jsou připravována obdobná opatření v Plzni, Ostravě, Olomouci a příp. v dalších městech.

V bezpečnostní službě věnuje se zvýšená pozornost všem nepříznivým zjevům mezi mládeží, ohrožující její fysický i mravní vývoj. V rámci opatření usilujících o nápravu v tomto směru byl položen základ ke zřízení t. zv. ženské policie, s jejímž potřebným rozšířením se počítá v roce 1948. Stejný účel a prohloubení ochranné sociální bezpečnostní péče sleduje i vytvoření sociální kliniky u ředitelství národní bezpečnosti v Praze, která se v roce 1948 projeví v plné činnosti.

Zvláštní péči věnuje ministerstvo vnitra výstavbě sboru národní bezpečnosti.

Ministerstvo vnitra pokračovalo v unifikaci býv. bezpečnostních sborů (četnictva a státní policie) a členů, přijatých po 5. květnu 1945, v jediný a jednotný sbor.

U těchto a u členů přijatých za okupace byl dokončen základní odborný výcvik. Se zřetelem k úkolům služby bylo přihlíženo k zvláštní spolehlivosti a způsobilosti členů SNB a pokračováno v očistě; ve snaze uchovati žádoucí vysokou mravně-politickou a osvětovou a tělesnou úroveň všech členů sboru, bylo pokračováno v zdokonalování tělovýchovy normálním výcvikem a účastí na celostátních závodech a s tím byla upravena i lékářská služba. Péče o všeobecné vzdělání vedla ke zřizování knihoven, vydávání vlastního časopisu, pořádání přednášek, divadelních představení, koncertů, při čemž bylo hleděno k tomu, aby sbor národní bezpečnosti se sblížil s lidem.

V organisaci Sboru bylo se zřetelem k zajištění našeho pohraničí, očištěného od Němců, pokračováno v budování pohraničních útvarů SNB; podle nabytých zkušeností byla zdokonalována služba ve statutárních a některých větších městech: při organisování služby ve Velké Praze, Brně a Ostravě jest přihlíženo k požadavkům a organisaci ústředních národních výborů. Podobně bude upravena služba i v městech, kde dosud působí obecní výkonná policie, jejíž převod do sboru národní bezpečnosti a odborný výcvik jejích členů jest připraven.

V roce 1947 vedle normální služby, vztahující se k udržení veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku, účastnil se sbor národní bezpečnosti všemi silami a složkami při potírání černého obchodu, na zdárném provádění dvouletého budovatelského plánu, mobilisace pracovních sil, osídlování reemigrace, na dokončení odsunu Němců a Maďarů, spolu s Osidlovacím úřadem a Fondem národní obnovy při zajištění konfiskovaného majetku a při správě a střežení internačních a sběrných středisek a jiných důležitých objektů. V pohraničí účinně chrání neporušitelnost státních hranic a státního území, zabraňuje illegálnímu přechodu státní hranice. Na východním Slovensku se účastní značnými silami na vyčištění státního území od ozbrojených tlup benderovců.

Zvláštní pozornost věnuje sbor, národní bezpečnosti zjednání náležitého pořádku, bezpečnosti a kázně na komunikacích. K tomu účelu byla dokončena organisace silničních kontrolních stanic SNB a upravena služba zvláštních motorisovaných oddílů ve statutárních a větších městech. Na všech akcích, pořádaných k zvýšení dopravní bezpečnosti a kázně, zvláště o t. zv. "Týdnech dopravní bezpečnosti", jest účast SNB základem; orgány Sboru byly zmocněny k ukládání pokut v trestním řízení blokovém, aby účinným a citelným trestem hned na místě byl rušitel zákona nabádán k pořádku.

V oboru bezpečnostního letectva se soustředilo úsilí ministerstva vnitra především na úplné dobudování 4 leteckých hlídek, zřízených v druhé polovině roku 1946; kromě toho byly však v dohodě s ministerstvem národní obrany a ministerstvem dopravy učiněny veškeré přípravy k zřízení dalších 2 leteckých hlídek v zemi České, 1 letecké hlídky v zemi Moravskoslezské a 1 hlídky na Slovensku.

Dopravní bezpečnost.

Aby získalo přesné podklady pro svá opatření a akce, zavedlo ministerstvo vnitra ode dne 1. ledna 1947 zvláštní celostátní statistiku dopravních nehod, kterou zpracovává a zhodnocuje státní statistický úřad v Praze. Ke zvýšení dopravní kázně byla v květnu 1947 provedena rozsáhlá akce rovněž v celostátním měřítku "Týden dopravní bezpečnosti". Mimo celého resortu ministerstva vnitra zúčastnila se této akce ministerstva dopravy, školství a osvěty a národní obrany.

Dalším prostředkem sledujícím týž cíl byla řada zvláštních akcí, jako hromadné provádění nočních kontrol automobilů za účelem zjištění přestupníků proti předepsanému používání světel (oslňování), kontroly nejvyšších přípustných rychlostí atd. Zvláštním výnosem byly zostřeny podmínky pro hromadnou přepravu osob na nákladních motorových vozidlech. S čs. rozhlasem bylo dohodnuto častější vysílání rozhlasových relací o dopravní bezpečnosti, k nimž dodává ministerstvo vnitra běžně potřebný materiál. Dále se připravuje v dohodě s ministerstvem techniky zvláštní administrativní opatření ohledně sjednocení dopravních značek na území ČSR ještě před připravovanou definitivní legislativní úpravou. Ještě v tomto roce má býti vyhotoven další krátký film o dopravní kázni.

Požární bezpečnost.

V roce 1946 bylo způsobeno požárem škod ve výši 1/2 miliardy Kčs. Tato skutečnost vedla ministerstvo vnitra k celé řadě zvláštních opatření, příp. k jejich přípravě, kterými by se podstatně zvýšil a prohloubil státní dohled na tomto poli.

Zejména byl zatímně upraven odborný (technický) dohled v oboru požární bezpečnosti tím, že příslušným referentům okresního národního výboru byli dáni k ruce odborníci v oboru požární bezpečnosti.

Požární bezpečnost obcí a závodů byla zvýšena novou organisací t. zv. sousedské požární pomoci hasičských sborů a tam, kde i toto opatření nepostačuje, byla zřízena t. zv. okresní požární pomoc.

Zvláštními výnosy bylo nařízeno provádění a kontrola požárně bezpečnostních opatření v průmyslových, zemědělských, živnostenských podnicích a v objektech kulturně a historicky cenných místními požárními komisemi; jejich činnost se ovšem v mnohých případech ještě neprojevila.

Rovněž v otázce ochrany žní byl vydán instruktivní výnos o podrobných ustanoveních k provádění a dodržování požárně bezpečnostních opatření, aby byla sklizeň uchráněna před zničením. Letos se připravuje v tomto směru ještě zvláštní propagační akce, a to v dohodě s ministerstvem zemědělství a Jednotným svazem českých zemědělců. Také o zamezování lesních a polních požárů byly v poslední době vydány nové pokyny.

Ministerstvo vnitra připravuje též zavedení blokového trestního stíhání pro některé druhy správních přestupků v oboru požární bezpečnosti, které se nejčastěji vyskytují a jejich potrestáním přímo na místě samém bude dosaženo bezprostředního výchovného účinku.

Ministerstvo vnitra podporuje všemožně zdokonalení výstroje a výzbroje hasičských sborů a bude se starati i o jejich jednotné školení a výcvik.

Obnova Lidic a jiných míst zničených okupanty.

V roce 1947 počala činnost Společnosti pro obnovu Lidic, která byla zákonem č. 187/1946 Sb. pověřena výstavbou Lidic a Ležáků. Ministerstvo vnitra bylo této Společnosti nápomocno v její činnosti a vykonávalo nad ní dozor.

V roce 1947 bylo s repatriačním odborem ministerstva sociální péče dále pátráno po nezvěstných dětech z Lidic a z Ležáků. K uctění památky mučedníků z Ležáků byla v r. 1947 ministerstvem vnitra vydána publikace "Ležáky". Ministerstvo vnitra dále sbíralo dokumentární materiál vztahující se k Lidicím a k Ležákům.

Odsun Němců.

V jarních měsících roku 1947 měl být proveden dodatečný odsun zbytku sudetských Němců do amerického okupačního pásma, Němci podléhající odsunu, jsou přesně zachyceni ve jmenných seznamech osob určených k odsunu, jichž vyhotovení bylo dokončeno v únoru roku 1947. Předcházely důkladné revisní akce, které měly za účel jednak definitivně vymeziti nezbytně nutné kontingenty Němců-specialistů v průmyslové výrobě a hornictví, jednak vyloučiti z odsunu všechny osoby, které podle platných předpisů odsunu nepodléhají.

Sběrná oblastní střediska pro odsun Němců byla uvedena do řádného vyhovujícího stavu, aby zahájení konečné fáze odsunu proběhlo bez jakýchkoliv závad. Není dosud jisto, kdy dojde k stanovení termínu pro zahájení odsunu zbytku Němců, ježto v tomto směru nutno vyčkati výsledku jednání s příslušnými americkými činiteli.

Pověřenectvo vnitra.

Organisace pověřenectva vnitra byla přizpůsobena organisaci ministerstva vnitra; v Košicích působí dále úřadovna revisního oddělení pověřenectva vnitra. Aby byly odstraněny závady, které vznikají nevyhovujícím umístěním okresních národních výborů, bude přikročeno k opravám nebo novostavbám jejich budov v Bratislavě, Báňské Bystřici, Galantě, Velkých Kapušanech, Staré Lubovni, Lučenci, Turč. Sv. Martině, Medzilaborcích, Zlatých Moravcích, Námestově, Senici, Sobrancích, Zeliezovcích a ve Stropkově.

Na potlačení černého obchodu a předražování byl zřízen zvláštní policejní trestní soud, který v roce 1947 intensivně vykonával svoji činnost, která bude ještě prohloubena.

Pověřenectvo vnitra připravuje návrh na sjednocení vybírání obecních dávek, poplatků a příspěvků, návrh na likvidaci majetku táborů býv. Slovenské pracovní služby a majetku býv. pracovních táborů, zřízených pro židy a cikány.

Je vydáván 14denně časopis "Národní výbory jako národní orgán", vycházející nákladem 5.000 exemplářů. V roce 1947 a 1948 budou uspořádány kursy pro okresní funkcionáře a po př. i pro místní činitele. Pokračuje se v poslovenšťování úředních názvů měst, obcí a osad, kterážto akce má být skončena v roce 1948.

V oboru bezpečnostní služby pokračovalo pověřenectvo vnitra ve vybudování a dokonalém vyzbrojení sboru národní bezpečnosti.

Osidlovací úřad a fond národní obnovy v Praze.

Původní činnost osidlovací, v jejímž průběhu bylo za součinnosti s příslušnými činiteli veřejné správy přemístěno do pohraničí více než 1,700.000 osob z vnitrozemí, splnila očekávaný předpoklad. Nyní se pokračuje v ní především umístěním reemigrantů a osob, které nejsou vázány existenčně na vnitrozemí a mohly by se přiměřeně uplatnit v pohraničí. V akci reemigrační bylo dosud usídleno okrouhle 94.000 osob a pro příští rok se počítá s dalšími asi 65.000. Podle osidlovacího plánu předem vypracovaného jest počet obyvatelstva v pohraničním území přibližně o 1,300.000 nižší a činí okrouhle 2,500.000. Vzhledem k této skutečnosti připadá osidlovacímu úřadu a Fondu národní obnovy provésti v rámci plánované restrikce likvidaci několika desítek tisíc nadbytečných průmyslových podniků a živností, po případě přemístiti je do oblastí hospodářsky zanedbaných. K podpoře osídlení v souvislosti se správou konfiskovaných nemovitostí byla učiněna potřebná opatření pro úpravu bytových poměrů a provedeno hromadné zajišťování bytů podle zákonných předpisů.

Pro účely přídělové a restituční byly provedeny nutné soupisové akce, spolu se soupisem říšskoněmeckého majetku k účelům reparačním, soupisem nepřátelského majetku v držení právnických osob a soupisem majetku cizích států a jejich příslušníků na našem státním území. V 8.169 obcích bylo sepsáno 395.266 majetkových podstat a evidenčně zachyceno 532.397 konfiskačních výměrů, vydaných okresními národními výbory.

S přídělovým řízením úzce souvisí revise národních správ, při čemž se zvláštní zřetel věnuje nutnosti umístění přednostních uchazečů podle zákona č. 255/46 a č. 164/46 Sb. a osobám privilegovaným (reemigrantům).

Rok 1947 a 1948 bude rokem přídělového řízení, jež se především bude vztahovati na přidělení asi 40.000 středních živnostenských podniků a asi 200.000 případů rodinných domků. V téže době bude prováděno odevzdávání majetkových podstat do vlastnictví z přídělového řízení vyňatých podle rozhodnutí rámcových plánů, jmenovitě ve prospěch státu, národních podniků, veřejnoprávních korporací, komun a zemědělských a konsumních družstev.

Podle připravovaného zákona bude přikročeno k soupisu a depuraci závazků váznoucích na konfiskátech.

Osidlovací úřad a fond národní obnovy v Bratislavě.

Na Slovensku přichází především v úvahu řešení otázky maďarské, které je odvislé od provádění dohody o výměně obyvatelstva mezi československou a maďarskou republikou. Osídlení přináší s sebou celý soubor otázek mezinárodně-politických, vnitropolitických, právních, hospodářských a organisačních.

Otázku německou osidlovací úřad v dohodě s jinými úřady vyřešil a zůstávají k řešení jen majetko-právní otázky ve smyslu dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb. Na Slovensku však nejtěžším a historickým úkolem zůstává vyřešiti důsledně otázku maďarskou. K tomu cíli zřízeno bylo 16 oblastních úřadoven osidlovacího úřadu na Slovensku, které zahrnují 24 politických okresů s 250 obcemi. Mimo to při oblastních úřadovnách jsou zřízeny ve větších obcích s velkým počtem osob maďarské národnosti pracovní skupiny. Vzhledem k tomu, že výměna obyvatelstva započala před několika měsíci a je tedy v proudu, bylo nutno zvýšiti osobní stav zaměstnanců, kteří vykonávají soupis majetku při přesídlení Maďarů ze Slovenska do Maďarska a Slováků z Maďarska do ČSR. K hladkému provedení dohody byla v Budapešti zřízena československá přesidlovací komise v čele s vládním zmocněncem, která mimo ústředí v Budapešti má 19 oblastních úřadoven v těch částech Maďarska, v nichž sídlí Slováci a přihlásili se k přesídlení. Československá přesidlovací komise vykonává na území Maďarska všechny organisační práce související s přesídlením Slováků z Maďarska za úzké spolupráce s osidlovacím úřadem.

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem.

(Povereníctvo spravodlivosti s Najvyšším súdom.)

Soudní agenda.

V zemích českých skončila sice činnost mimořádných lidových soudů a Národního soudu dnem 4. května 1947, avšak neskončené trestní věci přešly na řádné soudy, které kromě toho též pokračují v trestních řízeních pro provinění proti národní cti, jež nebyla v uvedený den u okresních národních výborů skončena. Na Slovensku končí retribuční soudnictví teprve koncem roku 1947. Se zřetelem k tomu a následkem trvajícího vzrůstu zločinnosti spočívá těžiště soudní agendy prozatím stále ještě převážně v soudnictví trestním. U státních zastupitelství v zemích českých přistupuje k agendě souvisící s činností soudů v trestních věcech likvidace německého soudnictví.

V oboru civilního soudnictví zůstává stále velmi silnou agenda pozůstalostní a poručenská. V pohraničním území přispívá k tomu likvidace býv. německého soudnictví a všeobecně má vliv na rozsah této agendy zejména rostoucí počet případů prohlášení za mrtva a dodatečné oznamování úmrtí z dřívějších let. Počíná se rozvíjet agenda sporná a zvláště exekuční, jejíž další značný vzestup nutno očekávati i pro rok 1948. Stále přibývá věcí restitučních podle zákona č. 128/1946 Sb.

Agenda vyvolaná dobou potrvá i v roce 1948. Největší úkoly však očekávají soudy ve věcech pozemkových knih. Jde tu především o celé komplexy knihovního uspořádání věcí restitučních, jako u vojenských cvičišť a pod., a dále o provádění knihovního pořádku stran konfiskovaného nepřátelského majetku. V dohledné době pak jest očekávati knihovní provádění zcelovacího řízení a revise pozemkové reformy.

Zákonodárná činnost.

Kromě odčinění následků okupace a přizpůsobení právního řádu potřebám přítomné doby sleduje zákonodárná činnost ministerstva spravedlnosti soustavně sjednocení právního řádu na celém území státu. Vzhledem k tomu pracuje ministerstvo na tomto poli v úzké součinnosti s pověřenectvem spravedlnosti.

Úkoly uložené ministerstvu spravedlnosti budovatelským programem vlády ze dne 16. července 1946 byly jím splněny. Osnovy zákona o právu stavby a zákona o provedení knihovního pořádku stran konfiskovaného nepřátelského majetku a o úpravě některých právních poměrů, vztahujících se na přidělený majetek, se staly již zákonem (č. 88/1947 Sb. a č. 90/1947 Sb.). Rovněž třetí zákonnou osnovu, kterou mělo býti upraveno vyrovnání a vypořádání závazků spojených s konfiskovaným majetkem, připravilo ministerstvo spravedlnosti již na podzim roku 1946. Vzhledem k obtížím, které se ukázaly při meziministerském jednání, změnila však vláda dne 14. ledna 1947 své původní usnesení a uložila ministerstvu spravedlnosti, aby připravilo prozatím jen osnovu zákona o soupisu nároků ze závazků náležejících ke konfiskovanému nepřátelskému majetku. Tato osnova se projednává mezi ministerstvy. Ministerstvo spravedlnosti vypracovalo již i úplný nástin družstevního zákona a odevzdalo jej ministerstvu sociální péče, které má osnovu tohoto zákona vládě předložiti.

Také ostatní osnovy z oboru civilního zákonodárství vypracované ministerstvem spravedlnosti v roce 1946 se staly již zákonem. Jde o zákony publikované v ročníku 1946 Sbírky zákonů a nařízení pod č. 193, 198, 200, 204, 227 a 228 a v ročníku 1947 pod č. 47, 105, 118 a 126. K provedení zákona č. 47/1947 Sb. bylo vydáno vládní nařízení č. 77/1947 Sb. Dále pak byly zákonem č. 127/1947 Sb. změněny předpisy o ukládání peněz soudních chráněnců.

Vládě byla předložena osnova zákona o právním postavení snoubenek a nemanželských dětí, pozůstalých po účastnících národního boje za osvobození. Připraveny jsou osnovy zákona o některých opatřeních v oboru rejstříkového práva, zákona, kterým se novelisuje autorský zákon, a zákona o zřízení Československého kulturního fondu. V souvislosti se zákonem č. 118/1947 Sb. byla připravena osnova zákona o plnění závazků znějících na pengö. Na úpravu provedenou vládním nařízením č. 65/1947 Sb. o zvýšení náhrad hotových vydání a presenčních platů přísedících některých soudů sociálního pojištění částečně již byly a částečně budou navázány obdobné úpravy v jiných oborech rozhodčího soudnictví, jakož i v oboru soudnictví pracovního. Dále se zamýšlí sjednotiti předpisy o vedení seznamů soudních znalců a vnucených správců.

Pokud jde o úpravy vztahující se výlučně na území Slovenska, byl dán právní podklad k obnově firemních rejstříků a pozemkových knih, zničených nebo ztracených v souvislosti s válečnými událostmi, nařízeními Slovenské národní rady č. 29/1947 Sb. n. SNR a č. 30/1947 Sb. n. SNR. Dále vypracovalo pověřenectvo spravedlnosti v roce 1947 zejména osnovu nařízení Slovenské národní rady o očistě firemních rejstříků a obnově některých obchodních společností a osnovu usnesení Sboru pověřenců o zřízení Komise pro právní terminologii při pověřenectvu spravedlnosti. Jako další svůj program stran legislativních opatření která by se vztahovala toliko na území Slovenska, pak pověřenectvo spravedlnosti uvádí osnovy nařízení Slovenské národní rady o sjednocení rekursních lhůt v nesporném řízení, o depositech, o revisi soudních právních aktů, o očistě pozemkové knihy a o skutečné držbě.

Z velkých zákonodárných osnov unifikační povahy byla připravena další část předpisů civilního řádu soudního až včetně ustanovení o právu chudých a dvě části exekučního řádu od předpisů úvodních až včetně předpisů o vnucené správě. V těchto pracích, jakož i v pracích na osnově občanského zákoníka bude dále intensivně pokračováno.

V oboru mezinárodního práva přistoupil k zákonu č. 199/1946 Sb. zákon č. 23/1947 Sb. Připravuje se osnova zákona o mezinárodním a mezioblastním právu soukromém a o právním postavení cizinců. Dalšími úkoly jsou zejména úprava právních styků ve věcech občanských, obchodních a trestních s Rakouskem a s jinými státy, u nichž bude nutné obnovení smluv uhaslých následkem válečných událostí, příprava vnitrostátních prováděcích norem stran soukromoprávních účinků mírových smluv a mezinárodních smluv, jež se očekávají z podnětu činnosti Hospodářské a sociální rady v rámci organisace Spojených národů, a dále obecná úprava postavení osob exteritoriálních a konsulů v oboru civilním i trestním.

Důležitým předpokladem úspěšné legislativní činnosti vůbec a zejména pak na poli práva mezinárodního jest náležitá evidence právního řádu platného v jiných státech a jeho vývoje. Pokračuje se proto v budování výměnné služby v oboru právnických publikací zejména se slovanskými státy. Ministerstvo spravedlnosti sleduje též mezinárodní právnické kongresy konané v cizině a účastní se přípravných prací spojených s pořádáním takovýchto sjezdů v Československu.

V oboru zákonodárství trestního.

Byly především zákonem č. 245/1946 Sb. změněny a doplněny dekrety presidenta republiky o mimořádném lidovém soudnictví a jejich účinnost byla prodloužena do 4. května 1947. Tímto zákonem bylo upraveno také další řízení o činech trestných podle retribučních dekretů po skončení působnosti mimořádných lidových soudů a Národního soudu. Zákonem č. 232/1946 Sb. byla obnovena činnost porotních soudů na celém státním území a k provedení tohoto zákona byly vládním nařízením č. 24/1947 Sb. upraveny náhrady příslušející porotcům za výkon jejich povinnosti.

Aby bylo zabezpečeno nerušené plnění úkolů stanovených dvouletým hospodářským plánem, byla poskytnuta provádění tohoto plánu trestní ochrana, a to zákonem č. 27/1947 Sb. Vládním nařízením č. 121/1947 Sb. o znalečném v trestním řízení soudním byla upravena výše znaleckých odměn a náhrad jednotně pro celé státní území a způsobem odpovídajícím dnešním hospodářským a cenovým poměrům. Vládě byla předložena osnova zákona o výkonu trestů postihujících majetek, která sjednocuje dosavadní roztroušené předpisy a upravuje látku rovněž jednotně pro celé území státu. Dále byla připravena osnova nařízení Slovenské národní rady o rozšíření platnosti zákona č. 50/1923 Sb. na území Slovenska.

Spolu s ministerstvem vnitra byla vypracována osnova zákona č. 15/1947 Sb. V součinnosti s tímto ministerstvem a s ministerstvem národní obrany byla připravena osnova zákona o trestní ochraně proti požárům, která by nahradila zastaralou a dnes již nevyhovující úpravu.

V pracích na osnově trestního řádu se pokračuje a lze očekávati, že do konce roku 1947 ji bude možno předložiti k meziministerskému projednání.

V oboru organisačním bylo na základě usnesení vlády ze dne 6. května 1947 přikročeno k zahájení přípravných prací na osnově zákona o nové organisaci soudů, která bude mimo jiné obsahovati též zásady pro nové uspořádání obvodů okresních soudů a upravovati nově soudní organisaci i po stránce personální (k provedení ustanovení § 97, odst. 2 ústavní listiny), a to pro celé území státu.

Vládním nařízením č. 3/1947 Sb., vydaným na základě dekretu presidenta republiky č. 94/1945 Sb., byly upraveny některé otázky organisace a služební a platové poměry sboru uniformované vězeňské stráže. Platové poměry příslušníků tohoto sboru je třeba dále nově upraviti podle obdoby zákona č. 139/1946 Sb.

Zákonem č. 201/1946 Sb. byly upraveny v zemích České a Moravskoslezské některé otázky týkající se advokacie. Předpisy platné pro výkon advokacie na Slovensku byly doplněny a pozměněny nařízením Slovenské národní rady č. 44/1947 Sb. n. SNR. Dále tu bylo třeba upraviti služební poměr soudců a právní postavení advokátů převzatých po osvobození ze služeb býv. maďarské správy, resp. vrátivších se na Slovensko.

Rozsáhlá jest účast ministerstva spravedlnosti a pověřenectva spravedlnosti na legislativní činnosti jiných resortů. Uvésti jest alespoň několik zákonů, které se přímo dotýkají justičního resortu. Jsou to zejména zákony č. 246/1946 Sb., 139/1947 Sb., 142/1947 Sb. a 144/1947 Sb. a dále osnova nového směnečného a šekového zákona, na níž spolupracuje pověřenectvo spravedlnosti s ministerstvem pro sjednocení zákonů. K tomu přistupuje pak velmi rozsáhlá součinnost zejména ve věcech hospodářské povahy.

Činnost správní.

Jedním z hlavních úkolů justiční správy jest i nadále řádné personální vybavení soudů, úřadů veřejné obžaloby a vězeňských ústavů. Počet zaměstnanců stále ještě nedosáhl systemisovaného stavu a zejména dosavadní nedostatek soudců, zvláště na Slovensku, jest při vzestupu soudní agendy velmi citelný. Naléhavě je nutno zvýšiti i počet vězeňských dozorčích sil v zemích českých, aby bylo možno plně využíti pracovních sil vězňů a při tom zajistiti i náležité střežení vězňů zaměstnaných mimo ústav.

Vzhledem k nedostatku soudců, který nebude odstraněn ani doplněním osobních stavů, neboť půjde téměř výlučně o nové soudcovské čekatele, jest třeba zvýšiti počet úředníků vyšší pomocné soudní služby převážně z řad úředníků služby kancelářské, a to po předběžném jejich odborném školení. Rovněž je nutno ve větším rozsahu uspořádati odborné kursy zejména pro příslušníky sboru uniformované vězeňské stráže a na Slovensku též pro kancelářský personál.

I když se již z části podařilo napraviti škody způsobené válečnými událostmi na budovách a vnitřním zařízení soudů, justičních úřadů a ústavů, jest naléhavě nutno, aby i zbývající škody byly co nejdříve odstraněny. Stejně jest třeba pečovati o řádné běžné doplňování vnitřního zařízení. Kromě jiného jde tu zejména též o pořízení nových svazků pozemkových knih v pohraničním území zemí českých a na jižním Slovensku, o opatření skříní k jejich umístění a dále o zřízení vězeňských kuchyní, prádelen a dílen. V zájmu náležité úrovně soudcovského rozhodování po stránce odborné je záhodno, aby byl zlepšen též stav knihoven soudů, zejména v pohraničním území.

Novostavba úřední budovy v Železném Brodě jest již v podstatě dokončena a budovy se již po delší dobu užívá k umístění úřadů, pro něž je určena. Rovněž soudní budovy ve Slaném a úřední budovy v Kralovicích se již částečně používá a lze očekávati, že v nedlouhé době bude i novostavba úřední budovy v Hustopečích odevzdána svému účelu. Pokračuje se ve stavbě nové budovy pro krajský soud trestní v Brně a dokončuje se rekonstrukce trestního ústavu v Mikulově, značně poškozeného válečnými událostmi. Bylo započato se stavbou obytného domu pro zaměstnance trestnice v Plzni. Pracuje se na projektech novostaveb věznic okresních soudů v Trutnově a ve Svitavách. Dále jest zejména usilováno o to, aby bylo s urychlením pokračováno v přípravných pracích pro novostavbu společné justiční budovy v Praze a pro některé jiné soudní novostavby, jejichž naléhavá nutnost byla uznána ještě před omezením stavební činnosti následkem zákazu staveb a k nimž byl proto již tehdy dán potřebný souhlas. Jde zejména o novostavby úředních budov v Hořicích, Havlíčkově Brodě, Berouně a Boskovicích.

Na Slovensku se v roce 1947 odevzdává svému účelu novostavba okresního soudu v Prievidzi a státního obytného domu pro justiční zaměstnance v Bratislavě a bylo započato s novostavbou soudních budov v Púchově a Nové Bani a věznic v Žilině a Šahách. Snahou justiční správy jest, aby co nejdříve bylo započato se stavbou státních budov pro okresní soudy v Hlohovci, Humenném a Staré Lubovni a dále budov pro umístění okresních soudů v obcích Modra a Bytča.

Velmi rozsáhlé jsou úkoly vězeňské správy, zejména v zemích českých, kde jest ve vazbě stále ještě na 21.000 osob. Nelze pak očekávati, že by se počet vězňů v dohledné době snížil. Více než polovina vězňů je v zemích českých zaměstnávána mimo vězeňské ústavy v pracovních oddílech pracemi důležitými pro hospodářskou výstavbu státu. S tím jsou spojeny podstatně vyšší výdaje, zejména též na stravování a ošacení vězňů, které jsou však do značné míry vyrovnány vzestupem příjmů z práce vězňů. Na Slovensku je na 2.600 vězňů a také tam budou vězňové zaměstnáváni pracemi mimo ústav ve větším rozsahu než se to dálo dosud.

Připravuje se nová územní organisace výkonu trestu a snahou justiční správy jest, aby bylo dosaženo i řádné diferenciace výkonu trestu. K tomu směřuje zejména zřízení samostatného ústavu pro mladistvé provinilce v Zámrsku u Vysokého Mýta a odboček ústavu ve Valdicích pro invalidní vězně ve Vrchlabí a pro plicně choré vězně v budově donucovací pracovny v Pardubicích. Zvýšenou pozornost jest naléhavě nutno věnovati jak v zemích českých tak na Slovensku - individuální výchově vězňů a léčebné péči o vězně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP