Činnost ministerstva vnitra v roce 1947 směřovala
a směřuje k další konsolidaci ve finančním
hospodaření svazků územní samosprávy;
zejména bylo třeba opatřiti jim finanční
prostředky, nutné k provádění
jejich úkolů. To se stalo úpravou sazeb a
vybírání obecních poplatků
a dávek, z níž se očekává
zvýšení jich výnosu, úměrné
nynější cenové hladině.
V rámci opatření, směřujících
k úsporám v hospodaření jmenovaných
svazků, byl také dán podnět k přezkoumání
početního stavu jich zaměstnanců,
k redukci tohoto stavu a tím ke snížení
nadměrných osobních nákladů.
Svazky tyto mají též přiměřený
podíl na provádění investic v rámci
dvouletého hospodářského plánu
a vedle těchto investic mají v roce 1947 provésti
ještě další investice v hodnotě
2 miliard Kčs, při nichž potřebu surovin
a pracovních sil mají krýti z místních
zdrojů.
Pokud jde o legislativní činnost z oboru veřejnozaměstnaneckého
práva, bylo v prvé polovici roku 1947 vzhledem k
předvídané nové celkové úpravě
veřejnozaměstnaneckého práva pokud
možno upuštěno od částečných
úprav z tohoto oboru a činnost se omezila jen na
nejnutnější úpravy, jichž bylo
nezbytně třeba.
Jinak se činnost ministerstva vnitra v oboru veřejnozaměstnaneckého
práva soustřeďuje na zdolání
úkolů uložených mu v tomto směru
budovatelským programem. Tak práce spojené
s vydáním nového zaměstnaneckého
zákona zaměstnají je plně nyní
a budou je zaměstnávati i v roce 1948.
Ministerstvu vnitra jakožto nejvyššímu orgánu
správy národní bezpečnosti náleží
úkol chrániti lidová práva a svobody
zaručené ústavou, jakož i bezpečnost
osoby i bezpečnost veřejného a soukromého
majetku a bdíti nad veřejným pořádkem
a veřejnou mravností tak, aby každý
poctivý občan mohl žíti v klidu a bez
obav.
Činnost ministerstva vnitra projevuje se v tomto směru
na úseku služby správně bezpečnostní,
kriminální, státně-bezpečnostní
a pořádkové.
V zájmu usnadnění styku s obyvatelstvem organisuje
se nově policejní ohlašovací agenda.
Po úpravě provedené v Praze a v Brně
jsou připravována obdobná opatření
v Plzni, Ostravě, Olomouci a příp. v dalších
městech.
V bezpečnostní službě věnuje
se zvýšená pozornost všem nepříznivým
zjevům mezi mládeží, ohrožující
její fysický i mravní vývoj. V rámci
opatření usilujících o nápravu
v tomto směru byl položen základ ke zřízení
t. zv. ženské policie, s jejímž potřebným
rozšířením se počítá
v roce 1948. Stejný účel a prohloubení
ochranné sociální bezpečnostní
péče sleduje i vytvoření sociální
kliniky u ředitelství národní bezpečnosti
v Praze, která se v roce 1948 projeví v plné
činnosti.
Zvláštní péči věnuje ministerstvo
vnitra výstavbě sboru národní bezpečnosti.
Ministerstvo vnitra pokračovalo v unifikaci býv.
bezpečnostních sborů (četnictva a
státní policie) a členů, přijatých
po 5. květnu 1945, v jediný a jednotný sbor.
U těchto a u členů přijatých
za okupace byl dokončen základní odborný
výcvik. Se zřetelem k úkolům služby
bylo přihlíženo k zvláštní
spolehlivosti a způsobilosti členů SNB a
pokračováno v očistě; ve snaze uchovati
žádoucí vysokou mravně-politickou a
osvětovou a tělesnou úroveň všech
členů sboru, bylo pokračováno v zdokonalování
tělovýchovy normálním výcvikem
a účastí na celostátních závodech
a s tím byla upravena i lékářská
služba. Péče o všeobecné vzdělání
vedla ke zřizování knihoven, vydávání
vlastního časopisu, pořádání
přednášek, divadelních představení,
koncertů, při čemž bylo hleděno
k tomu, aby sbor národní bezpečnosti se sblížil
s lidem.
V organisaci Sboru bylo se zřetelem k zajištění
našeho pohraničí, očištěného
od Němců, pokračováno v budování
pohraničních útvarů SNB; podle nabytých
zkušeností byla zdokonalována služba ve
statutárních a některých větších
městech: při organisování služby
ve Velké Praze, Brně a Ostravě jest přihlíženo
k požadavkům a organisaci ústředních
národních výborů. Podobně bude
upravena služba i v městech, kde dosud působí
obecní výkonná policie, jejíž
převod do sboru národní bezpečnosti
a odborný výcvik jejích členů
jest připraven.
V roce 1947 vedle normální služby, vztahující
se k udržení veřejné bezpečnosti
a veřejného pořádku, účastnil
se sbor národní bezpečnosti všemi silami
a složkami při potírání černého
obchodu, na zdárném provádění
dvouletého budovatelského plánu, mobilisace
pracovních sil, osídlování reemigrace,
na dokončení odsunu Němců a Maďarů,
spolu s Osidlovacím úřadem a Fondem národní
obnovy při zajištění konfiskovaného
majetku a při správě a střežení
internačních a sběrných středisek
a jiných důležitých objektů.
V pohraničí účinně chrání
neporušitelnost státních hranic a státního
území, zabraňuje illegálnímu
přechodu státní hranice. Na východním
Slovensku se účastní značnými
silami na vyčištění státního
území od ozbrojených tlup benderovců.
Zvláštní pozornost věnuje sbor, národní
bezpečnosti zjednání náležitého
pořádku, bezpečnosti a kázně
na komunikacích. K tomu účelu byla dokončena
organisace silničních kontrolních stanic
SNB a upravena služba zvláštních motorisovaných
oddílů ve statutárních a větších
městech. Na všech akcích, pořádaných
k zvýšení dopravní bezpečnosti
a kázně, zvláště o t. zv. "Týdnech
dopravní bezpečnosti", jest účast
SNB základem; orgány Sboru byly zmocněny
k ukládání pokut v trestním řízení
blokovém, aby účinným a citelným
trestem hned na místě byl rušitel zákona
nabádán k pořádku.
V oboru bezpečnostního letectva se soustředilo
úsilí ministerstva vnitra především
na úplné dobudování 4 leteckých
hlídek, zřízených v druhé polovině
roku 1946; kromě toho byly však v dohodě s
ministerstvem národní obrany a ministerstvem dopravy
učiněny veškeré přípravy
k zřízení dalších 2 leteckých
hlídek v zemi České, 1 letecké hlídky
v zemi Moravskoslezské a 1 hlídky na Slovensku.
Aby získalo přesné podklady pro svá
opatření a akce, zavedlo ministerstvo vnitra ode
dne 1. ledna 1947 zvláštní celostátní
statistiku dopravních nehod, kterou zpracovává
a zhodnocuje státní statistický úřad
v Praze. Ke zvýšení dopravní kázně
byla v květnu 1947 provedena rozsáhlá akce
rovněž v celostátním měřítku
"Týden dopravní bezpečnosti". Mimo
celého resortu ministerstva vnitra zúčastnila
se této akce ministerstva dopravy, školství
a osvěty a národní obrany.
Dalším prostředkem sledujícím
týž cíl byla řada zvláštních
akcí, jako hromadné provádění
nočních kontrol automobilů za účelem
zjištění přestupníků proti
předepsanému používání
světel (oslňování), kontroly nejvyšších
přípustných rychlostí atd. Zvláštním
výnosem byly zostřeny podmínky pro hromadnou
přepravu osob na nákladních motorových
vozidlech. S čs. rozhlasem bylo dohodnuto častější
vysílání rozhlasových relací
o dopravní bezpečnosti, k nimž dodává
ministerstvo vnitra běžně potřebný
materiál. Dále se připravuje v dohodě
s ministerstvem techniky zvláštní administrativní
opatření ohledně sjednocení dopravních
značek na území ČSR ještě
před připravovanou definitivní legislativní
úpravou. Ještě v tomto roce má býti
vyhotoven další krátký film o dopravní
kázni.
V roce 1946 bylo způsobeno požárem škod
ve výši 1/2 miliardy Kčs.
Tato skutečnost vedla ministerstvo vnitra k celé
řadě zvláštních opatření,
příp. k jejich přípravě, kterými
by se podstatně zvýšil a prohloubil státní
dohled na tomto poli.
Zejména byl zatímně upraven odborný
(technický) dohled v oboru požární bezpečnosti
tím, že příslušným referentům
okresního národního výboru byli dáni
k ruce odborníci v oboru požární bezpečnosti.
Požární bezpečnost obcí a závodů
byla zvýšena novou organisací t. zv. sousedské
požární pomoci hasičských sborů
a tam, kde i toto opatření nepostačuje, byla
zřízena t. zv. okresní požární
pomoc.
Zvláštními výnosy bylo nařízeno
provádění a kontrola požárně
bezpečnostních opatření v průmyslových,
zemědělských, živnostenských
podnicích a v objektech kulturně a historicky cenných
místními požárními komisemi;
jejich činnost se ovšem v mnohých případech
ještě neprojevila.
Rovněž v otázce ochrany žní byl
vydán instruktivní výnos o podrobných
ustanoveních k provádění a dodržování
požárně bezpečnostních opatření,
aby byla sklizeň uchráněna před zničením.
Letos se připravuje v tomto směru ještě
zvláštní propagační akce, a to
v dohodě s ministerstvem zemědělství
a Jednotným svazem českých zemědělců.
Také o zamezování lesních a polních
požárů byly v poslední době vydány
nové pokyny.
Ministerstvo vnitra připravuje též zavedení
blokového trestního stíhání
pro některé druhy správních přestupků
v oboru požární bezpečnosti, které
se nejčastěji vyskytují a jejich potrestáním
přímo na místě samém bude dosaženo
bezprostředního výchovného účinku.
Ministerstvo vnitra podporuje všemožně zdokonalení
výstroje a výzbroje hasičských sborů
a bude se starati i o jejich jednotné školení
a výcvik.
V roce 1947 počala činnost Společnosti pro
obnovu Lidic, která byla zákonem č. 187/1946
Sb. pověřena výstavbou Lidic a Ležáků.
Ministerstvo vnitra bylo této Společnosti nápomocno
v její činnosti a vykonávalo nad ní
dozor.
V roce 1947 bylo s repatriačním odborem ministerstva
sociální péče dále pátráno
po nezvěstných dětech z Lidic a z Ležáků.
K uctění památky mučedníků
z Ležáků byla v r. 1947 ministerstvem vnitra
vydána publikace "Ležáky". Ministerstvo
vnitra dále sbíralo dokumentární materiál
vztahující se k Lidicím a k Ležákům.
V jarních měsících roku 1947 měl
být proveden dodatečný odsun zbytku sudetských
Němců do amerického okupačního
pásma, Němci podléhající odsunu,
jsou přesně zachyceni ve jmenných seznamech
osob určených k odsunu, jichž vyhotovení
bylo dokončeno v únoru roku 1947. Předcházely
důkladné revisní akce, které měly
za účel jednak definitivně vymeziti nezbytně
nutné kontingenty Němců-specialistů
v průmyslové výrobě a hornictví,
jednak vyloučiti z odsunu všechny osoby, které
podle platných předpisů odsunu nepodléhají.
Sběrná oblastní střediska pro odsun
Němců byla uvedena do řádného
vyhovujícího stavu, aby zahájení konečné
fáze odsunu proběhlo bez jakýchkoliv závad.
Není dosud jisto, kdy dojde k stanovení termínu
pro zahájení odsunu zbytku Němců,
ježto v tomto směru nutno vyčkati výsledku
jednání s příslušnými
americkými činiteli.
Organisace pověřenectva vnitra byla přizpůsobena
organisaci ministerstva vnitra; v Košicích působí
dále úřadovna revisního oddělení
pověřenectva vnitra. Aby byly odstraněny
závady, které vznikají nevyhovujícím
umístěním okresních národních
výborů, bude přikročeno k opravám
nebo novostavbám jejich budov v Bratislavě, Báňské
Bystřici, Galantě, Velkých Kapušanech,
Staré Lubovni, Lučenci, Turč. Sv. Martině,
Medzilaborcích, Zlatých Moravcích, Námestově,
Senici, Sobrancích, Zeliezovcích a ve Stropkově.
Na potlačení černého obchodu a předražování
byl zřízen zvláštní policejní
trestní soud, který v roce 1947 intensivně
vykonával svoji činnost, která bude ještě
prohloubena.
Pověřenectvo vnitra připravuje návrh
na sjednocení vybírání obecních
dávek, poplatků a příspěvků,
návrh na likvidaci majetku táborů býv.
Slovenské pracovní služby a majetku býv.
pracovních táborů, zřízených
pro židy a cikány.
Je vydáván 14denně časopis "Národní
výbory jako národní orgán", vycházející
nákladem 5.000 exemplářů. V roce 1947
a 1948 budou uspořádány kursy pro okresní
funkcionáře a po př. i pro místní
činitele. Pokračuje se v poslovenšťování
úředních názvů měst,
obcí a osad, kterážto akce má být
skončena v roce 1948.
V oboru bezpečnostní služby pokračovalo
pověřenectvo vnitra ve vybudování
a dokonalém vyzbrojení sboru národní
bezpečnosti.
Původní činnost osidlovací, v jejímž
průběhu bylo za součinnosti s příslušnými
činiteli veřejné správy přemístěno
do pohraničí více než 1,700.000 osob
z vnitrozemí, splnila očekávaný předpoklad.
Nyní se pokračuje v ní především
umístěním reemigrantů a osob, které
nejsou vázány existenčně na vnitrozemí
a mohly by se přiměřeně uplatnit v
pohraničí. V akci reemigrační bylo
dosud usídleno okrouhle 94.000 osob a pro příští
rok se počítá s dalšími asi 65.000.
Podle osidlovacího plánu předem vypracovaného
jest počet obyvatelstva v pohraničním území
přibližně o 1,300.000 nižší
a činí okrouhle 2,500.000. Vzhledem k této
skutečnosti připadá osidlovacímu úřadu
a Fondu národní obnovy provésti v rámci
plánované restrikce likvidaci několika desítek
tisíc nadbytečných průmyslových
podniků a živností, po případě
přemístiti je do oblastí hospodářsky
zanedbaných. K podpoře osídlení v
souvislosti se správou konfiskovaných nemovitostí
byla učiněna potřebná opatření
pro úpravu bytových poměrů a provedeno
hromadné zajišťování bytů
podle zákonných předpisů.
Pro účely přídělové
a restituční byly provedeny nutné soupisové
akce, spolu se soupisem říšskoněmeckého
majetku k účelům reparačním,
soupisem nepřátelského majetku v držení
právnických osob a soupisem majetku cizích
států a jejich příslušníků
na našem státním území. V 8.169
obcích bylo sepsáno 395.266 majetkových podstat
a evidenčně zachyceno 532.397 konfiskačních
výměrů, vydaných okresními
národními výbory.
S přídělovým řízením
úzce souvisí revise národních správ,
při čemž se zvláštní zřetel
věnuje nutnosti umístění přednostních
uchazečů podle zákona č. 255/46 a
č. 164/46 Sb. a osobám privilegovaným (reemigrantům).
Rok 1947 a 1948 bude rokem přídělového
řízení, jež se především
bude vztahovati na přidělení asi 40.000 středních
živnostenských podniků a asi 200.000 případů
rodinných domků. V téže době
bude prováděno odevzdávání
majetkových podstat do vlastnictví z přídělového
řízení vyňatých podle rozhodnutí
rámcových plánů, jmenovitě
ve prospěch státu, národních podniků,
veřejnoprávních korporací, komun a
zemědělských a konsumních družstev.
Podle připravovaného zákona bude přikročeno
k soupisu a depuraci závazků váznoucích
na konfiskátech.
Na Slovensku přichází především
v úvahu řešení otázky maďarské,
které je odvislé od provádění
dohody o výměně obyvatelstva mezi československou
a maďarskou republikou. Osídlení přináší
s sebou celý soubor otázek mezinárodně-politických,
vnitropolitických, právních, hospodářských
a organisačních.
Otázku německou osidlovací úřad
v dohodě s jinými úřady vyřešil
a zůstávají k řešení jen
majetko-právní otázky ve smyslu dekretu presidenta
republiky č. 108/1945 Sb. Na Slovensku však nejtěžším
a historickým úkolem zůstává
vyřešiti důsledně otázku maďarskou.
K tomu cíli zřízeno bylo 16 oblastních
úřadoven osidlovacího úřadu
na Slovensku, které zahrnují 24 politických
okresů s 250 obcemi. Mimo to při oblastních
úřadovnách jsou zřízeny ve
větších obcích s velkým počtem
osob maďarské národnosti pracovní skupiny.
Vzhledem k tomu, že výměna obyvatelstva započala
před několika měsíci a je tedy v proudu,
bylo nutno zvýšiti osobní stav zaměstnanců,
kteří vykonávají soupis majetku při
přesídlení Maďarů ze Slovenska
do Maďarska a Slováků z Maďarska do ČSR.
K hladkému provedení dohody byla v Budapešti
zřízena československá přesidlovací
komise v čele s vládním zmocněncem,
která mimo ústředí v Budapešti
má 19 oblastních úřadoven v těch
částech Maďarska, v nichž sídlí
Slováci a přihlásili se k přesídlení.
Československá přesidlovací komise
vykonává na území Maďarska všechny
organisační práce související
s přesídlením Slováků z Maďarska
za úzké spolupráce s osidlovacím úřadem.
V zemích českých skončila sice činnost
mimořádných lidových soudů
a Národního soudu dnem 4. května 1947, avšak
neskončené trestní věci přešly
na řádné soudy, které kromě
toho též pokračují v trestních
řízeních pro provinění proti
národní cti, jež nebyla v uvedený den
u okresních národních výborů
skončena. Na Slovensku končí retribuční
soudnictví teprve koncem roku 1947. Se zřetelem
k tomu a následkem trvajícího vzrůstu
zločinnosti spočívá těžiště
soudní agendy prozatím stále ještě
převážně v soudnictví trestním.
U státních zastupitelství v zemích
českých přistupuje k agendě souvisící
s činností soudů v trestních věcech
likvidace německého soudnictví.
V oboru civilního soudnictví zůstává
stále velmi silnou agenda pozůstalostní a
poručenská. V pohraničním území
přispívá k tomu likvidace býv. německého
soudnictví a všeobecně má vliv na rozsah
této agendy zejména rostoucí počet
případů prohlášení za
mrtva a dodatečné oznamování úmrtí
z dřívějších let. Počíná
se rozvíjet agenda sporná a zvláště
exekuční, jejíž další značný
vzestup nutno očekávati i pro rok 1948. Stále
přibývá věcí restitučních
podle zákona č. 128/1946 Sb.
Agenda vyvolaná dobou potrvá i v roce 1948. Největší
úkoly však očekávají soudy ve
věcech pozemkových knih. Jde tu především
o celé komplexy knihovního uspořádání
věcí restitučních, jako u vojenských
cvičišť a pod., a dále o provádění
knihovního pořádku stran konfiskovaného
nepřátelského majetku. V dohledné
době pak jest očekávati knihovní provádění
zcelovacího řízení a revise pozemkové
reformy.
Kromě odčinění následků
okupace a přizpůsobení právního
řádu potřebám přítomné
doby sleduje zákonodárná činnost ministerstva
spravedlnosti soustavně sjednocení právního
řádu na celém území státu.
Vzhledem k tomu pracuje ministerstvo na tomto poli v úzké
součinnosti s pověřenectvem spravedlnosti.
Úkoly uložené ministerstvu spravedlnosti budovatelským
programem vlády ze dne 16. července 1946 byly
jím splněny. Osnovy zákona o právu
stavby a zákona o provedení knihovního pořádku
stran konfiskovaného nepřátelského
majetku a o úpravě některých právních
poměrů, vztahujících se na přidělený
majetek, se staly již zákonem (č. 88/1947 Sb.
a č. 90/1947 Sb.). Rovněž třetí
zákonnou osnovu, kterou mělo býti upraveno
vyrovnání a vypořádání
závazků spojených s konfiskovaným
majetkem, připravilo ministerstvo spravedlnosti již
na podzim roku 1946. Vzhledem k obtížím, které
se ukázaly při meziministerském jednání,
změnila však vláda dne 14. ledna 1947 své
původní usnesení a uložila ministerstvu
spravedlnosti, aby připravilo prozatím jen osnovu
zákona o soupisu nároků ze závazků
náležejících ke konfiskovanému
nepřátelskému majetku. Tato osnova se projednává
mezi ministerstvy. Ministerstvo spravedlnosti vypracovalo již
i úplný nástin družstevního zákona
a odevzdalo jej ministerstvu sociální péče,
které má osnovu tohoto zákona vládě
předložiti.
Také ostatní osnovy z oboru civilního
zákonodárství vypracované ministerstvem
spravedlnosti v roce 1946 se staly již zákonem. Jde
o zákony publikované v ročníku 1946
Sbírky zákonů a nařízení
pod č. 193, 198, 200, 204, 227 a 228 a v ročníku
1947 pod č. 47, 105, 118 a 126. K provedení zákona
č. 47/1947 Sb. bylo vydáno vládní
nařízení č. 77/1947 Sb. Dále
pak byly zákonem č. 127/1947 Sb. změněny
předpisy o ukládání peněz soudních
chráněnců.
Vládě byla předložena osnova zákona
o právním postavení snoubenek a nemanželských
dětí, pozůstalých po účastnících
národního boje za osvobození. Připraveny
jsou osnovy zákona o některých opatřeních
v oboru rejstříkového práva, zákona,
kterým se novelisuje autorský zákon, a zákona
o zřízení Československého
kulturního fondu. V souvislosti se zákonem č.
118/1947 Sb. byla připravena osnova zákona o plnění
závazků znějících na pengö.
Na úpravu provedenou vládním nařízením
č. 65/1947 Sb. o zvýšení náhrad
hotových vydání a presenčních
platů přísedících některých
soudů sociálního pojištění
částečně již byly a částečně
budou navázány obdobné úpravy v jiných
oborech rozhodčího soudnictví, jakož
i v oboru soudnictví pracovního. Dále se
zamýšlí sjednotiti předpisy o vedení
seznamů soudních znalců a vnucených
správců.
Pokud jde o úpravy vztahující se výlučně
na území Slovenska, byl dán právní
podklad k obnově firemních rejstříků
a pozemkových knih, zničených nebo ztracených
v souvislosti s válečnými událostmi,
nařízeními Slovenské národní
rady č. 29/1947 Sb. n. SNR a č. 30/1947 Sb. n. SNR.
Dále vypracovalo pověřenectvo spravedlnosti
v roce 1947 zejména osnovu nařízení
Slovenské národní rady o očistě
firemních rejstříků a obnově
některých obchodních společností
a osnovu usnesení Sboru pověřenců
o zřízení Komise pro právní
terminologii při pověřenectvu spravedlnosti.
Jako další svůj program stran legislativních
opatření která by se vztahovala toliko na
území Slovenska, pak pověřenectvo
spravedlnosti uvádí osnovy nařízení
Slovenské národní rady o sjednocení
rekursních lhůt v nesporném řízení,
o depositech, o revisi soudních právních
aktů, o očistě pozemkové knihy a o
skutečné držbě.
Z velkých zákonodárných osnov unifikační
povahy byla připravena další část
předpisů civilního řádu soudního
až včetně ustanovení o právu
chudých a dvě části exekučního
řádu od předpisů úvodních
až včetně předpisů o vnucené
správě. V těchto pracích, jakož
i v pracích na osnově občanského zákoníka
bude dále intensivně pokračováno.
V oboru mezinárodního práva přistoupil
k zákonu č. 199/1946 Sb. zákon č.
23/1947 Sb. Připravuje se osnova zákona o mezinárodním
a mezioblastním právu soukromém a o právním
postavení cizinců. Dalšími úkoly
jsou zejména úprava právních styků
ve věcech občanských, obchodních a
trestních s Rakouskem a s jinými státy, u
nichž bude nutné obnovení smluv uhaslých
následkem válečných událostí,
příprava vnitrostátních prováděcích
norem stran soukromoprávních účinků
mírových smluv a mezinárodních smluv,
jež se očekávají z podnětu činnosti
Hospodářské a sociální rady
v rámci organisace Spojených národů,
a dále obecná úprava postavení osob
exteritoriálních a konsulů v oboru civilním
i trestním.
Důležitým předpokladem úspěšné
legislativní činnosti vůbec a zejména
pak na poli práva mezinárodního jest náležitá
evidence právního řádu platného
v jiných státech a jeho vývoje. Pokračuje
se proto v budování výměnné
služby v oboru právnických publikací
zejména se slovanskými státy. Ministerstvo
spravedlnosti sleduje též mezinárodní
právnické kongresy konané v cizině
a účastní se přípravných
prací spojených s pořádáním
takovýchto sjezdů v Československu.
Byly především zákonem č. 245/1946
Sb. změněny a doplněny dekrety presidenta
republiky o mimořádném lidovém soudnictví
a jejich účinnost byla prodloužena do 4. května
1947. Tímto zákonem bylo upraveno také další
řízení o činech trestných podle
retribučních dekretů po skončení
působnosti mimořádných lidových
soudů a Národního soudu. Zákonem č.
232/1946 Sb. byla obnovena činnost porotních soudů
na celém státním území a k
provedení tohoto zákona byly vládním
nařízením č. 24/1947 Sb. upraveny
náhrady příslušející porotcům
za výkon jejich povinnosti.
Aby bylo zabezpečeno nerušené plnění
úkolů stanovených dvouletým hospodářským
plánem, byla poskytnuta provádění
tohoto plánu trestní ochrana, a to zákonem
č. 27/1947 Sb. Vládním nařízením
č. 121/1947 Sb. o znalečném v trestním
řízení soudním byla upravena výše
znaleckých odměn a náhrad jednotně
pro celé státní území a způsobem
odpovídajícím dnešním hospodářským
a cenovým poměrům. Vládě byla
předložena osnova zákona o výkonu trestů
postihujících majetek, která sjednocuje dosavadní
roztroušené předpisy a upravuje látku
rovněž jednotně pro celé území
státu. Dále byla připravena osnova nařízení
Slovenské národní rady o rozšíření
platnosti zákona č. 50/1923 Sb. na území
Slovenska.
Spolu s ministerstvem vnitra byla vypracována osnova zákona
č. 15/1947 Sb. V součinnosti s tímto ministerstvem
a s ministerstvem národní obrany byla připravena
osnova zákona o trestní ochraně proti požárům,
která by nahradila zastaralou a dnes již nevyhovující
úpravu.
V pracích na osnově trestního řádu
se pokračuje a lze očekávati, že do
konce roku 1947 ji bude možno předložiti k meziministerskému
projednání.
V oboru organisačním bylo na základě
usnesení vlády ze dne 6. května 1947 přikročeno
k zahájení přípravných prací
na osnově zákona o nové organisaci soudů,
která bude mimo jiné obsahovati též
zásady pro nové uspořádání
obvodů okresních soudů a upravovati nově
soudní organisaci i po stránce personální
(k provedení ustanovení § 97, odst. 2 ústavní
listiny), a to pro celé území státu.
Vládním nařízením č.
3/1947 Sb., vydaným na základě dekretu presidenta
republiky č. 94/1945 Sb., byly upraveny některé
otázky organisace a služební a platové
poměry sboru uniformované vězeňské
stráže. Platové poměry příslušníků
tohoto sboru je třeba dále nově upraviti
podle obdoby zákona č. 139/1946 Sb.
Zákonem č. 201/1946 Sb. byly upraveny v zemích
České a Moravskoslezské některé
otázky týkající se advokacie. Předpisy
platné pro výkon advokacie na Slovensku byly doplněny
a pozměněny nařízením Slovenské
národní rady č. 44/1947 Sb. n. SNR. Dále
tu bylo třeba upraviti služební poměr
soudců a právní postavení advokátů
převzatých po osvobození ze služeb býv.
maďarské správy, resp. vrátivších
se na Slovensko.
Rozsáhlá jest účast ministerstva
spravedlnosti a pověřenectva spravedlnosti na legislativní
činnosti jiných resortů. Uvésti
jest alespoň několik zákonů, které
se přímo dotýkají justičního
resortu. Jsou to zejména zákony č. 246/1946
Sb., 139/1947 Sb., 142/1947 Sb. a 144/1947 Sb. a dále osnova
nového směnečného a šekového
zákona, na níž spolupracuje pověřenectvo
spravedlnosti s ministerstvem pro sjednocení zákonů.
K tomu přistupuje pak velmi rozsáhlá součinnost
zejména ve věcech hospodářské
povahy.
Jedním z hlavních úkolů justiční
správy jest i nadále řádné
personální vybavení soudů,
úřadů veřejné obžaloby
a vězeňských ústavů. Počet
zaměstnanců stále ještě nedosáhl
systemisovaného stavu a zejména dosavadní
nedostatek soudců, zvláště na Slovensku,
jest při vzestupu soudní agendy velmi citelný.
Naléhavě je nutno zvýšiti i počet
vězeňských dozorčích sil v
zemích českých, aby bylo možno plně
využíti pracovních sil vězňů
a při tom zajistiti i náležité střežení
vězňů zaměstnaných mimo ústav.
Vzhledem k nedostatku soudců, který nebude odstraněn
ani doplněním osobních stavů, neboť
půjde téměř výlučně
o nové soudcovské čekatele, jest třeba
zvýšiti počet úředníků
vyšší pomocné soudní služby
převážně z řad úředníků
služby kancelářské, a to po předběžném
jejich odborném školení. Rovněž
je nutno ve větším rozsahu uspořádati
odborné kursy zejména pro příslušníky
sboru uniformované vězeňské stráže
a na Slovensku též pro kancelářský
personál.
I když se již z části podařilo
napraviti škody způsobené válečnými
událostmi na budovách a vnitřním
zařízení soudů, justičních
úřadů a ústavů, jest naléhavě
nutno, aby i zbývající škody byly co
nejdříve odstraněny. Stejně jest třeba
pečovati o řádné běžné
doplňování vnitřního zařízení.
Kromě jiného jde tu zejména též
o pořízení nových svazků pozemkových
knih v pohraničním území zemí
českých a na jižním Slovensku, o opatření
skříní k jejich umístění
a dále o zřízení vězeňských
kuchyní, prádelen a dílen. V zájmu
náležité úrovně soudcovského
rozhodování po stránce odborné je
záhodno, aby byl zlepšen též stav knihoven
soudů, zejména v pohraničním území.
Novostavba úřední budovy v Železném
Brodě jest již v podstatě dokončena
a budovy se již po delší dobu užívá
k umístění úřadů, pro
něž je určena. Rovněž soudní
budovy ve Slaném a úřední budovy v
Kralovicích se již částečně
používá a lze očekávati, že
v nedlouhé době bude i novostavba úřední
budovy v Hustopečích odevzdána svému
účelu. Pokračuje se ve stavbě nové
budovy pro krajský soud trestní v Brně a
dokončuje se rekonstrukce trestního ústavu
v Mikulově, značně poškozeného
válečnými událostmi. Bylo započato
se stavbou obytného domu pro zaměstnance trestnice
v Plzni. Pracuje se na projektech novostaveb věznic okresních
soudů v Trutnově a ve Svitavách. Dále
jest zejména usilováno o to, aby bylo s urychlením
pokračováno v přípravných pracích
pro novostavbu společné justiční budovy
v Praze a pro některé jiné soudní
novostavby, jejichž naléhavá nutnost byla uznána
ještě před omezením stavební
činnosti následkem zákazu staveb a k nimž
byl proto již tehdy dán potřebný souhlas.
Jde zejména o novostavby úředních
budov v Hořicích, Havlíčkově
Brodě, Berouně a Boskovicích.
Na Slovensku se v roce 1947 odevzdává svému
účelu novostavba okresního soudu v Prievidzi
a státního obytného domu pro justiční
zaměstnance v Bratislavě a bylo započato
s novostavbou soudních budov v Púchově a
Nové Bani a věznic v Žilině a Šahách.
Snahou justiční správy jest, aby co nejdříve
bylo započato se stavbou státních budov pro
okresní soudy v Hlohovci, Humenném a Staré
Lubovni a dále budov pro umístění
okresních soudů v obcích Modra a Bytča.
Velmi rozsáhlé jsou úkoly vězeňské
správy, zejména v zemích českých,
kde jest ve vazbě stále ještě na 21.000
osob. Nelze pak očekávati, že by se počet
vězňů v dohledné době snížil.
Více než polovina vězňů je v
zemích českých zaměstnávána
mimo vězeňské ústavy v pracovních
oddílech pracemi důležitými pro hospodářskou
výstavbu státu. S tím jsou spojeny podstatně
vyšší výdaje, zejména též
na stravování a ošacení vězňů,
které jsou však do značné míry
vyrovnány vzestupem příjmů z práce
vězňů. Na Slovensku je na 2.600 vězňů
a také tam budou vězňové zaměstnáváni
pracemi mimo ústav ve větším rozsahu
než se to dálo dosud.
Připravuje se nová územní organisace
výkonu trestu a snahou justiční správy
jest, aby bylo dosaženo i řádné diferenciace
výkonu trestu. K tomu směřuje zejména
zřízení samostatného ústavu
pro mladistvé provinilce v Zámrsku u Vysokého
Mýta a odboček ústavu ve Valdicích
pro invalidní vězně ve Vrchlabí a
pro plicně choré vězně v budově
donucovací pracovny v Pardubicích. Zvýšenou
pozornost jest naléhavě nutno věnovati jak
v zemích českých tak na Slovensku - individuální
výchově vězňů a léčebné
péči o vězně.

