Do rámce péče o výchovu vězňů
vhodným jejich zaměstnáváním
spadá zejména též provozování
zemědělských objektů a ústavních
zahradnictví justiční správou, Vězeňská
správa v zemích českých hospodaří
na 535 ha půdy. Očekává se, že
do konce roku 1947 budou dány justiční správě
do užívání i další zemědělské
objekty z konfiskovaného majetku ve výměře
asi 450 ha, o něž se uchází a jež
jsou dosud v národní správě. Také
při nově zřizovaném ústavu
v Zámrsku jest hospodářství a zahradnictví
ve výměře asi 30 ha. Na Slovensku jde především
o hospodářství v Opatské při
Komenského ústavu v Košicích ve výměře
asi 400 kat. jiter.
Pokud jde o jiné obory správní činnosti,
jest se zmíniti alespoň o agendě plynoucí
z ustanovení § 6 zákona č. 128/1946
Sb., o provádění repatriace cizích
příslušníků provinivších
se v Československu za použití zákona
č. 166/1946 Sb., o zákrocích o vydání
válečných zločinců, o přípravných
pracích pro uskutečnění spisové
a depositní rozluky se sousedními státy a
o likvidaci hromadných sirotčích pokladen,
jejichž obvod je dělen státní hranicí.
Úměrně vzestupu trestní agendy soudní
vzrůstá i počet případů
řízení o žádostech za milost.
Ministerstvo pre sjednotenie zákonov bolo zriadené
ústavným zákonom č. 153 zo dňa
10. júla 1946. Keďže iba na jeseň 1946
dostalo vhodnú budovu a prekonávalo ťažkosti
rázu personálneho, ktoré ani do dnes nemohly
byť odstránené, možno konštatovať,
že pre vlastnú prácu ministerstva ostaly iba
posledné dva až tri mesiace. I keď uvádzané
začiatočné ťažkosti sú veľké,
predsa len podujíma sa ministerstvo pre sjednotenie zákonov
tohoto úkolu za priaznivejších podmienok, ako
ministerstvo pre sjednotenie zákonodárstva a organizácie
správy v prvej republike. Kompetencia bývalého
ministerstva bola totiž upravená tak, že často
stačila ľubovôľa ústredného
úradu, aby iniciatíva tohoto ministerstva bola zmarená.
Nová úprava kompetencie ministerstva pre sjednotenie
zákonov podľa vl. nar. z 1. apríla 1947 nemá
už tieto nedostatky. Osnovy sjednocujúcich právnych
predpisov, v ktorých prevláda prvok unifikačný
vypracuje ministerstvo pre sjednotenie zákonov ako
rezortné svoje osnovy za súčinnosti s patričným
ministerstvom, do kompetencie ktorého tieto po stránke
materiálno-právnej patria. A naopak zas ak v takejto
osnove prevláda prvok reformný, vypracuje
ju príslušné rezortné ministerstvo v
súčinnosti s ministerstvom pre sjednotenie zákonov.
Uvedené riešenie je teda vhodné a dáva
predpoklady ministerstvu pre sjednotenie zákonov jak rýdzim
prácam unifikačným, tak i reformným
a to i tam, kde už rezortné ministerstvo započalo
práce na osnove.
V roku 1946 došlo ministerstvu 5.439 spisov, z ktorých
všetky boly vybavené. Do 30. júna b. r. došlo
ministerstvu 7.921 spisov, ktoré až na najnovšie
čísla sú všetky vybavené.
Ministerstvo má mimo prezídia 5 odborov. V prvom
odbore, t. j. v odbore politicko-právnom prikročilo
sa k unifikačnej osnove o mene a osnove o archívnictve.
Ako tretia osnova je v práci unifikačná norma
o matrikách.
Pokiaľ ide o práce plánované pre najbližšiu
dobu, pripravuje politicko-právny odbor materiál
k zpracovaniu zákona o najvyššom správnom
súde a zákona o ručení štátu
za škodu, zavinenú správnymi orgánmi.
Odbor judiciálny dohodol sa o delbe práce s ministerstvom
spravodlivosti, na základe ktorej vypracuje osnovu jednotného
zákona z menkového, jednotného zákona
šekového a zákona o jednotnej praktickej
skúške justičnej (sudcovskej, advokátskej
a notárskej).
Ako spolupracovník zúčastní sa v prípravnom
pokračovaní na týchto unifikačných
prácach: občiansky zákon, osnova zákona
o medzinárodnom a medzioblastnom práve súkromnom
a právnom postavení cudzincov, obchodný zákon,
osnova družstevného zákona, civilný
poriadok súdny, osnova zákona o najvyššom
súde, osnova jednotného exekučného
poriadku, jednacie poriadky pre súdy, nová organizácia
súdov a úradov verejnej obžaloby, trestný
poriadok, osnova zákona o výkone majetkových
trestov pred súdmi, trestný zákon.
Finančný odbor zahájil práce na osnove
zákona o dani z minerálnych olejov.
Zúčastní sa tiež na prácach okolo
sjednotenia služobného a platového práva,
kde vedúcim ministerstvom je ministerstvo vnútra
a financií.
V budúcnosti hodlá finančný odbor
venovať svoje úsilie sjednoteniu predpisov, ktoré
predstavujú: dôchodkový trestný zákon,
colný a monopolný poriadok, exekučný
poriadok, poradie zástavných práv v daňovom
riadení.
Odbor hospodársko-právny pracuje prevážne
na osnovách zákonov, pri ktorých prevažuje
materiálna unifikácia reformnej povahy, keďže
dnešný prerod hospodárskeho systému
nezbytne vyžaduje, aby právny poriadok bol upravený
práve so zreteľom k tomuto prerodu a súčasne
aby smeroval k úprave jednotnej na celom území
štátu. Sú to mimo iné osnovy zákonov
o úprave živnostenského a iného zárobkového
podnikania, o reforme hospodárskej samosprávy,
o hospodárení obilím a niektorými
zemedelskými výrobkami, o hospodárení
jatečným dobytkom, mäsom a niektorými
inými výrobkami živočišného
pôvodu a o hospodárení bramborami, ovocím,
zeleninou a niektorými ďalšími plodinami
a výrobkami z nich.
Sociálny a kultúrny odbor nie je ešte dostatečne
vybudovaný tak, aby mohol zahájiť mimo bežnej
agendy vlastné unifikačné práce.
Plánovacie oddelenie prezídia zahájilo práce
na dokumentácii čsl. práva a pripravilo podrobné
smernice pre prevádzanie tejto práce.
Ide v podstate o vytvorenie legislatívneho archívu,
ktorý by pomocou špeciálnych kartoték
podával obraz o skutočnom stave nášho
platného práva.
Tieto kartotéky zobrazia pomocou zvláštnych
znakov slovných, barevných a číselných
všetky platné právne normy na území
Československej republiky. Pomocou dierkových štítkov
a hollerithových strojov zistí sa presné
miestne časové, jazykové a materiálne
rozvrstvenie nášho právneho poriadku a položí
sa tak základ:
1. k rychlému zisteniu noriem dosiaľ platných,
ale už neužívaných,
2. k zisteniu všetkých platných predpisov,
ktoré boly vydané v inom jazyku než štátnom,
alebo ktoré boly uverejnené v iných sbierkach
než v sbierke zákonov a nariadení.
Dôsledkom tohoto zistenia bude okamžité odstránenie
noriem obsoletných, ako i republikácia predpisov
dosiaľ užívaných, ale vydaných
v rôznorodých sbierkach.
Po prevedení týchto prác stala by sa sbierka
zákonov a nariadení jediným prameňom
čsl. práva. Keďže však aj ona obsahuje
viacej ako 50% predpisov už zrušených, poskytuje
dokumentácia ďalšiu možnosť, t. j.
vydávanie zvláštnej sbierky obsahujúcej
na voľných listoch len platné čsl. právo.
Jedine týmito prácami je možno vyhovieť
neustálemu volaniu po odstránení tej spleti
zastaralých a neprehľadných predpisov, ktorá
pochopiteľne brzdí jej dôležitú
prácu.
Po zvládnutí základných úkolov
vytvorí sa v ministerstve pre sjednotenie zákonov
ústredné právne dokumentačné
stredisko, v ktorom bude zachytený triedený a ukladaný
všetok právny materiál tak, aby v každej
dobe poskytoval prehľad o stave čsl. právneho
poriadku.
Súčasne sa toto ústredné právne
dokumentačné stredisko pokusí o vytvorenie
vedľajších dokumentačných stredisek
všade tam, kde dochádza k vydávaniu podružných
právnych predpisov a ich činnosť bude riadiť
podľa jednotných smerníc.
Tým dosiahne toho, že všetka právnická
činnosť bude systematicky zachycovaná a triedená
tak, že v každej dobe bude možné získať
prehľad o celkovom stave toho ktorého úseku
platného práva.
Konečným cieľom dokumentácie čsl.
práva je potom vydávanie zvláštnej sbierky,
obsahujúcej všetky platné právne predpisy.
Táto sbierka by bola vydávaná na voľných
listoch a neustále by sa doplňovala novými
predpismi, pričom staré predpisy by súčasne
vyraďovala.
Touto sbierkou by bol splnený ideál nielen všetkých
praktických právnikov, ale i všetkých
činiteľov našej ľudovej samosprávy,
lebo na ich pracovných stoloch by stála len niekoľko
sväzková sbierka miesto terajšej neprehľadnej
rozsiahlej a drahej sbierky zákonov a nariadení.
Program činnosti nejvyššího správního
soudu je stanoven jeho působností, která
je vymezena v ustanovení § 88 ústavní
listiny, podle něhož má poskytovat v nejvyšší
stolici soudní ochranu proti správním úřadům.
Tím je svěřeno nejvyššímu
správnímu soudu velmi významné a zodpovědné
poslání, aby přezkoumával na základě
stížností, k němu podaných, činnost
veřejné správy a rozhodoval, zda v odpor
vzatá rozhodnutí neb opatření správních
úřadů jsou ve shodě s příslušnými
zákonnými předpisy.
O rozsahu soudní agendy bylo vysloveno v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu státního
rozpočtu kap. 9. na rok 1947, že v tomto roce dlužno
počítati s podstatným vzrůstem soudní
agendy. Tato předpověď se ukázala zcela
správnou, neboť záběh stížností
u nejvyššího správního soudu v
Praze od začátku tohoto roku měsíc
za měsícem stoupá a za první pololetí
1947 dosáhl počtu 1279 stížností,
což je proti prvé polovině roku 1946 vzrůst
o 241%. V tomto počtu stížností mají
převážnou většinu stížnosti
administrativní, kterých je více než
92%, a zbytek připadá na stížnosti finanční.
Tato naprostá převaha administrativních stížností,
která je tím pozoruhodnější,
že v letech předválečných tvořily
finanční stížnosti asi 60% celkové
agendy soudu, dá se vysvětliti za prvé tím,
že proti předpisům daní a poplatků,
jez mohly býti placeny ve staré měně,
nebyly poplatníky téměř vůbec
podávány stížnosti, a za druhé
tím, že rozhodování o daních
a poplatcích předepsaných v nové měně
nedospělo ještě toho stadia, aby proti předpisům
mohla býti podána stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu. Nelze proto pochybovati o tom,
že i počet finančních stížností
podstatně vzroste, a možno očekávati,
že v rozpočtovém roce 1948 bude počet
stížností v zemích českých
větší než v letech předválečných.
Pokud jde o výkonnost nejvyššího správního
soudu, bylo v roce 1946 vyřízeno celkem 661 stížností,
z toho 479 stížností věcně (nálezem)
a 182 stížností formálně (usnesením).
Podle výsledku věcných rozhodnutí
bylo 226 stížností (t. j. 47.18%) rozhodnuto
ve prospěch stěžovatelů a 254 stížností
(t. j. 52.82%) ve prospěch žalovaných úřadů.
V první polovici letošního roku, kdy byly již
překonány obtíže při výkladu
jednotlivých ustanovení dekretů presidenta
republiky a zákonů vydaných po květnové
revoluci, zvýšila se podstatně výkonnost
soudu, takže za první polovinu letošního
roku bylo vyřízeno celkem 715 stížností,
tedy téměř o 10% více než za
celý rok 1946. Z toho bylo věcně vyřízeno
nálezem 558 stížností a formálně
152 stížností. Ze stížností
meritorně vyřízených bylo vyřízeno
ve prospěch stěžovatelů celkem 53.93%
stížností a ve prospěch žalovaných
úřadů 46.07%. Ze stížností
meritorně vyřízených připadá
více než 10% na stížnosti podané
v r. 1947. Z toho je vidět, že nejvyšší
správní soud se snaží, aby rychlým
vyřizováním stížností
splnil svůj úkol, poskytovat občanstvu rychlou
a včasnou pomoc.
Aby mohl nejvyšší správní soud
shora vytčený úkol řádně
plniti i v roce 1948, kdy se očekává další
vzrůst stížností, bude nutno postupně
doplniti stav členů gremia, který je podstatně
nižší než v r. 1938.
Zákonným poslaním Najvyššieho správneho
súdu v Bratislave je na podnet občana preskúmať,
či rozhodnutím alebo opatrením administratívnych
úradov so sídlom na Slovensku nebolo v rozpore so
zákonom zasiahnuté do jeho subjektívnych
práv. Iba úradov so sídlom na Slovensku,
keďže kompetencia bratislavského Najvyššieho
správneho súdu, zriadeného úst. zákonom
č. 120/1940 Sl. z., zrejme sa rozprestiera len na územie
Slovenska. Uvedeným zákonom bola prirodzene obmedzená
kompetencia pražského NSS. V dôsledku toho niet
podľa terajšieho právneho stavu kompetentného
najvyššieho správneho súdu na vybavenie
sťažností proti rozhodnutiam alebo opatreniam
ústredných úradov so sídlom mimo územia
Slovenska, ktorých obsahom je vec zmiestená na Slovensku.
Takéto sťažnosti sa podávajú na
obidva súdy, ale doteraz samozrejme ani jeden z ních
o takýchto sťažnostiach (a NSS v Bratislave má
ich 48) nerozhodol.
Bratislavský Najvyšší správny súd
pri nevyhovujúcom personálnom obsadení s
vypätím všetkých síl sa usiľuje
zdolať úlohy mu prikázané. Je tým
ťažšie, že nateraz je i dokonca čo
do platnosti noriem často značná neistota.
Za I. polrok 1947 došlo celkom 447 sťažností,
čo je proti roku 1946 za ten istý čas vzrast
o 121%. Z tohto počtu je 87% administratívnych sťažností.
Za ten istý čas vybavil NSS celkom 465 sťažnosti,
a to rozsudkom 376 a formálne 89. Z meritórnych
rozsudkov bolo 222 zrušujúcich a v 154 prípadoch
boly sťažnosti zamietnuté.
NSS včasným vybavovaním sťažností
plní svoj úkol poskytovať občianstvu
rýchlu pomoc. Bude to jeho snahou i v roku 1948.
V roce 1947 bylo zřízeno 1 052 nových veřejných
mateřských škol, na kterých byly ustanoveny
nové učitelské síly. Bylo skončeno
propočtení náhrad pro odčinění
křivd učitelkám mateřských
škol a převedeno 65 učitelek samosprávy
do oboru státní školské správy.
Provedena reaktivace 40 učitelek podle dekretu presidenta
republiky č. 68/45 Sb., jakož i opětné
ustanovení 270 učitelek podle dekretu presidenta
republiky č. 74/45 Sb. Bylo podporováno zřizování
mateřských škol s celodenním provozem
potřebných obcí v pohraničí
a v území válkou zničených,
aby mohlo býti uskutečněno zařízení
potřebných odpočíváren, školních
kuchyní a hřišť. Na školách
s celodenním provozem bylo zavedeno pravidelné stravování
dětí, jež bylo umožněno podporami
sociálně slabých rodičů.
V roce 1948 se zamýšlí zříditi
další veřejné mateřské
školy, kteréžto opatření si vyžádá
ustanovení nových učitelských sil,
které již z větší části
byly v roce 1947 vyškoleny pedagogickými akademiemi.
Ministerstvo školství a osvěty hodlá
podpořiti výchovné snahy zaváděním
moderních výchovných prostředků,
jako je diapositiv a krátký školní film.
Pro rok 1948 se počítá s částečnou
přeměnou státních mateřských
škol ve školy veřejné a je v plánu
během dalších 2 - 3 let provésti jejich
úplnou likvidaci.
Na Slovensku bylo koncem r. 1946 660 dětských opatroven.
V r. 1947 zřizuje se dalších 100 opatroven.
Personální nedostatky se postupně zlepšují.
Plně kvalifikovaný dorost obstarávají
4 učitelské ústavy pro dětské
opatrovny.
Pro děti repatriantů třeba v r. 1948 zříditi
dětské opatrovny všude tam, kde se ukáže
potřeba. Také industrialisace Slovenska vyžádá
si zvýšenou péči o děti ve věku
předškolním. V r. 1948 plánuje se zřízení
dalších 100 opatroven.
Ukrajinských dětských opatroven je 11. V
r. 1948 plánuje se zřízení dalších
14 opatroven, zejména v obcích válkou těžce
postižených.
Změny v osídlení způsobují,
že je nutno pokračovati v revisi sítě
obecných škol. Počet málotřídních
škol na venkově se neustále zvyšuje tím,
že se vícetřídní školy pro
nedostatek žactva přeměňují na
málotřídní. Je třeba rušiti
obecné školy s malým počtem žactva,
je-li jejich snadná docházka do sousední
školy zabezpečena. Aby se pokud možno všem
dětem umožnila návštěva měšťanské
školy, je ještě nutno doplňovati síť
měšťanských škol, zejména
v odlehlých oblastech. Nové měšťanské
školy, které si zřizují většinou
v chudých horských obcích, trpí namnoze
nedostatečným umístěním, takže
stavby nových školních budov jsou tu naprosto
nevyhnutelné. Dále je třeba ještě
odstraňovati válečné škody na
školních budovách a školním zařízení.
Poněvadž prostředky místních
činitelů na tyto úkoly nestačí,
je nezbytné, aby jim byly poskytovány finanční
podpory. Nedostatek učitelstva způsobuje, že
se jednak musí zvyšovati počet dětí
ve třídách, jednak, že se též
zvyšuje počet přespočetných hodin
učitelů.
Vzhledem k novým potřebám vyučovacím
je třeba ve zvýšené míře
pečovati o další vzdělání
učitelstva a vydávati různé pomůcky
pro učitele a žáky. V r. 1948 hodlá
se již přistoupiti k vydávání
nových učebnic.
Na Slovensku se dokončuje reorganisace národního
školství podle nařízení SNR č.
34/45. V důsledku repatriace a reslovakisace se pokračuje
v organisování národního školství
jižního Slovenska. V r. 1947 bylo zřízeno
56 nových měšťanských škol.
Od osvobození bylo zřízeno celkem 121 nových
měšť. škol. Nesmírné škody,
které utrpělo národní školství
válečnými událostmi, nebylo možno
dosud plně odstraniti, jest však naděje, že
v r. 1948 bude alespoň v hlavních rysech obnoven
předválečný stav.
Síť středních škol byla v r. 1947
doplněna otevřením 7 nových ústavů,
z nichž jsou 4 státní. V důsledku změny
předběžného vzdělání
učitelstva na národních školách
pokračuje se v postupné likvidaci učitelských
ústavů a ústavů jim přidružených.
Koncem šk. r. 1946/47 bylo otevřeno 7 ústavů
pro vzdělání učitelek domácích
nauk a 6 ústavů pro vzdělání
učitelek mateřských škol, z toho celkem
5 státních. Celkem je v zemi České
a Moravskoslezské 221 středních škol
(z toho 195 státních) a 20 státních
učitelských ústavů. Bylo pokračováno
v odstraňování škod způsobených
za okupace a to i v oboru výchovném i výukovém.
Partyzánům a politickým vězňům
usnadněno ukončení středoškolského
studia. Při Palackého universitě v Olomouci
ustavena zkušební komise pro učitelství
na středních školách.
Počátkem šk. r. 1947/48 nutno počítat
na středních školách s dalším
vzrůstem tříd, počtem asi 80, a to
jednak o přírůstek žactva krajanů,
vracejících se z ciziny (hlavně z Volyně)
a přírůstkem žactva do III. tříd
(přestupem ze školy měšťanské),
jakož i rozšířením technických
větví při reál, gymnasiích
ve třídě III. - VII. (místo býv.
reálek). Koncem šk. r. 1947/48 bude uzavřeno
20 státních učitelských ústavů.
Na Slovensku bylo ve šk. r. 1946/47 59 gymnasií se
731 třídami proti 60 gymnasiím s 651 třídami
v roce předešlém. Ve šk. r. 1947/48 přibude
na slovenských gymnasiích 30 - 35 nových
pobočných tříd, a to při III.
a IV. třídě. Na učitelských
akademiích (počtem 17) přibude na počátku
škol. r. 1947/48 17 nových tříd gymnasiálních,
a to postupnou změnou těchto ústavů
na gymnasia. Toto opatření vyvolal katastrofální
nedostatek kvalifikovaných sil na národních
školách.
Z odborného školství byly v r. 1947 doplněny
zejména odborné školy pro jednotlivá
odvětví průmyslu zřízením
nových 7 škol pro obory dosud nedostatečně
zastoupené. Kromě toho bylo otevřeno celkem
13 oddělení při dosavadních školách
nejrůznějších oborů a rozšířeny
některé jednoleté mistrovské školy
na školy dvouleté. Projednávaly se normy pro
zřízení 10 sociálně zdravotních
škol, zrušeny 4 školy obchodní a předložen
návrh na reorganisaci dvou obchodních škol
na obchodní akademie a návrh osnovy zákona,
jímž se upravuje odborné školství
družstevní. V oboru odborných škol pro
ženská povolání se definitivně
vyřešila otázka živnostenských
pracoven při odborných školách pro ženská
povolání. Počet těchto pracoven byl
redukován, čímž bylo docíleno,
že zájem žákyň se musil nutně
obrátit ke studiu oboru hospodyňského a sociálního,
kde je stále nedostatek odborně připravených
pracovnic. Na základních odborných školách
se pokračovalo na zodbornění řemeslnického
dorostu. Obory řídce zastoupené jsou soustředěny
v 52 tříměsíčních školách.
Ostatní školy se reorganisují, aby bylo možno
při zmenšeném počtu škol rozšířiti
vyučovací dobu. Pro dorost, který není
v učebním poměru, bylo zřízeno
42 základních odborných škol textilního
průmyslu a 12 průmyslu sklářského.
Do programu činnosti v r. 1948 je zahrnuta se zřetelem
na potřeby dvouletého plánu reorganisace
odborných škol pro jednotlivá odvětví
průmyslu. Budou dobudovány sociálně-zdravotní
školy a pro obchodní školství budou vyřešeny
otázky, pokud jde o rozsah a budoucí vývojovou
linii tohoto školství se zřetelem na celostátní
potřebu. Pro odborné školy pro ženská
povolání se připraví předpisy
k provedení základního školského
zákona, pokud jeho ustanovení dávají
předpoklady ke zřízení 4letých
škol se zkouškou dospělosti. Reorganisace základních
odborných škol bude dokončena a další
činnost se zaměří na vybavení
těchto škol moderními dílnami a na doplnění
učebnými pomůckami a zařízeními.
Počítá se také s provedením
3. etapy rozšířeného vyučování
z 9 na 16 týdenních hodin vyučovacích.
Následkem velkého nedostatku technicky školeného
dorostu, který je jednou ze základních podmínek
úspěchu plánované industrialisace
Slovenska, bylo již v r. 1946 uloženo pověřenectvu
školství a osvěty, aby průmyslové
školy co nejvíce rozšířilo. Počátkem
školního roku 1946/47 bylo otevřeno nové
oddělení při průmyslových školách,
a to v Bánské Bystrici mistrovská škola
elektrotechnická, v Bratislavě vyšší
škola elektrotechnická, v Košicích mistrovská
škola elektrotechnická, v Povážské
Bystrici vyšší škola strojnická a
v Piešťanech státní škola hotelová.
V Bratislavě byla státní škola uměleckých
řemesel přeměněna na státní
umělecko-průmyslovou školu a v Ružomberku
státní odborná škola celuloso-papírnická
a textilní na vyšší průmyslovou
školu textilní a papírnickou. V roce 1947 byla
otevřena odborná škola pro ženská
povolání v Lučenci a tamtéž bude
ve šk. r. 1947/48 zřízena stát, obchodní
akademie. Na Slovensku je nyní 33 státních
odborných učňovských škol a 46
státních učňovských škol
bez odborného vyučování. Všeobecné
učňovské školy se postupně proměňují
na odborné učňovské školy.
Poměry v personálním stavu zemědělského
školství se zlepšují a konsolidují
tím, že jest možno přijímati jako
učitele a profesory na zemědělské
školy absolventy vysokých škol, které
však nutno ještě zvláště pro
úřad učitelský školiti. Rovněž
je třeba dosavadní profesory a učitele školiti
v kursech se zřetelem na nejnovější
snahu v racionalisaci zemědělské a na výsledek
geonomického průzkum u zemědělství
a na specialisaci zemědělské výroby.
V r. 1948 budou dobudovány a nejnutnějším
zařízením vybaveny jednak nové školy
zemědělské, které byly na základě
usnesení vlády v r. 1946 a 1947 již otevřeny,
jednak nově otevřené školy v r. 1948.
Jde hlavně o zimní rolnické školy a
hospodyňské školy. Otevření těchto
škol odpovídá zásadnímu usnesení
vlády a dvouletému plánu v oboru zemědělské
výroby, jakož i plánu pro dobudován
i zemědělského školství, který
byl zpracován a příslušným činitelům
předložen. Rovněž stav lidových
škol zemědělských v pohraničí
se doplňuje.
Ve smyslu usnesení vlády zamýšlí
se v r. 1948 postátniti alespoň 18 kuratoriálních
zemědělských škol, býv. to škol
německých, jichž majetek bude po konfiskaci
přidělen státní správě.
Taktéž dosavadní tři soukromé
školy zemědělské budou ve smyslu vlád.
usnesení postátněny. Je to družstevní
škola v Praze, lihovarská škola v Havlíčkově
Brodě a hospodyňská škola s polským
jazykem vyučovacím v Koňské ve Slezsku.
Na vybudování četných zemědělských
škol v poslední době založených,
které jsou umístěny v nevyhovujících
místnostech a budovách, budou poskytovány
finanční podpory.
Zemědělské školství na Slovensku
nebylo dosud podřízeno školskému resortu.
Zůstává tedy i nadále v oboru působnosti
pověřenectva polního hospodářství
a pozemkové reformy.
Síť vysokých škol, jež byla v roce
1945 a 1946 doplněna zřízením poboček
lékařských fakult Karlovy university v Hradci
Králové a v Plzni, zřízením
vysoké školy politické a sociální
v Praze se sociálním oddělením v Brně,
obnovením university v Olomouci a zřízením
pedagogických fakult při universitách v Praze,
Brně, Olomouci a Bratislavě se ustálila.
V běhu je toliko přeměna sociálního
oddělení pražské vysoké školy
politické a sociální v Brně na samostatnou
vysokou školu sociální, jež byla již
Ústavodárným Národním shromážděním
schválena. Filosofická fakulta Palackého
university v Olomouci byla rozšířena o studium
reálných předmětů, nutných
zejména pro posluchače fakulty pedagogické.
Připravuje se rozdělení vysoké školy
strojního a elektrotechnického inženýrství
českého vysokého učení technického
v Praze na dvě samostatné vysoké školy:
vysokou školu strojního inženýrství
a vysokou školu elektrotechnického inženýrství.
Hlavní péče se nyní věnuje
vnitřní organisaci a vybavení nově
zřízených vysokých škol a fakult
jak po stránce osobní, tak věcné.
K ustavení profesorských sborů došlo
již na vysoké škole politické a sociální
v Praze a na pobočce lékařské fakulty
Karlovy university v Hradci Králové. U pedagogických
fakult třeba vyřešiti jejich vnitřní
uspořádání v poměru k fakultě
filosofické a přírodovědecké.
Pro učitele obecných a měšťanských
škol, kteří si chtějí své
dosavadní vzdělání doplniti na plné
vysokoškolské vzdělání, byly
zavedeny zvláštní přednášky
na pedagogických fakultách a to jak v sídlech
těchto fakult, tak i mimo jejich sídla ve větších
městech.
Byl vypracován návrh na rozšíření
dosavadního dvouletého lékárnického
studia na studium čtyřleté, Ježto je
velký nedostatek duchovních učitelů
katolického náboženství, byla připravena
osnova vládního nařízení o
vzdělání světských učitelů
katolického náboženství na bohosloveckých
a pedagogických fakultách. Pracuje se na reformě
studia lékařského a právnického
a na reformě vzdělání účetního
úřednictva. Na vysokých školách
technického směru se připravuje reforma studia
inženýrského stavitelství a lesního
inženýrství. Na vysoké škole zemědělského
inženýrství v Praze zaveden nový studijní
směr ovocnicko-zahradnický a obdobně na vysoké
škole zemědělské v Brně směr
vinařsko-zahradnický, obojí počínajíc
VI. semestrem studia.
V ÚNS je projednáván iniciativní návrh
zákona o přijímání posluchačů
na vysokých školách, jímž má
býti zavedeno výběrové řízení
a první rok studia má býti rokem na zkoušku;
při tom má býti počet přijímaných
posluchačů uveden v soulad s potřebou vysokoškolsky
vzdělaných pracovníků v příslušném
oboru. V pracích na novelisaci a sjednocení právních
předpisů na vysokých školách
bylo pokračováno. Připravují se návrhy
na novou úpravu služebních poměrů
vysokoškolských učitelů a asistentů
v rámci nového zaměstnaneckého zákona.
Připravuje se vydání směrnic k provádění
vlád, usnesení o osobních přídavcích
asistentům a sekundářům, kteří
pro násilné uzavření českých
vysokých škol za okupace nemohli včas dokončiti
svá studia. Vládě byl předložen
návrh na rozšíření vlád.
usnesení o mimořádných odměnách
zdravotnického personálu na obdobné zaměstnance
na klinikách a ústavech vysokých škol.
V oboru vysokých škol uměleckého směru
byl pro vysokou školu umělecko-průmyslovou
vydán organisační statut a pro divadelní
studio akademie musických umění studijní
a provozní řad. Vládě předložena
osnova zákona o zřízení odbočky
hudebního odboru Akademie musických umění
v Brně, Osnov-a zákona o veřejných
hudebních ústavech a soukromém vyučování
hudbě, zpěvu, hudební rytmice a tanečnímu
umění byla již vypracována.
Vysoké školy slovenské trpí vesměs
nedostatkem vhodného umístění. Pedagogická
fakulta nemá dosud vůbec vlastních místností.
Zcela neuspokojivé je umístění vysoké
školy polního hospodářství a
lesního inženýrství v Košicích
v nynějším provisoriu. Při zarizování
slovenských vysokých škol postupuje se s potřebnou
šetrnosti, ale tak, aby mohly splniti své poslání.
Byla připravena osnova nařízení na
zřízení akademie musických umění
v Bratislavě. Pokračovalo se v dobudování
státní konservatoře v Bratislavě.
Péče o studentstvo a žactvo soustředila
v roce 1947 svou snahu na to, aby byly splněny nezbytné
předpoklady potřebné k nejúčelnějšímu
plnění daných úkolů. Šlo
tu především o dobudování organisace
studentského ubytování a stravování.
Nejúčelnějším prostředkem
k umožnění studia nadaným jednotlivcům
bylo přitom udílení studentských podpor.
V r. 1948 půjde v oboru péče o vysokoškolské
studentstvo o to, aby péče o ubytování
a stravovaní studentstva byla na vybudovaných základech
prohloubena. To závisí především
na dobudování vysokoškolských kolejí,
zejména v nových universitních městech,
a na dobudování a náležitém vybavení
studentských zdravotních ústavů. Podstatnou
složkou teto péče bude pak i v r. 1948 poskytování
studijních stipendií. V oboru peče o ostatní
studující a školní mládež
půjde v r. 1948 především a dobudování
studentských internátů a mens. I zde bude
poskytování studijních stipendií účinným
prostředkem, který umožní studium nadaným
jednotlivcům.
Na Slovensku byly v důsledku nařízení
č. 80/45 Sb. n. SNR postátněny všechny
internáty, čímž přešla na
státní školskou správu starost o udržování
vnitřního zařízení a jeho obnovu
ve všech internátech. Ve šk. r. 1946/47 bylo
na Slovensku v provozu 7 vysokoškolských internátů
a 44 středoškolských internátů.
Ve šk. r. 1947/48 se připravuje zřízení
dalších 4 stát. středoškol. internátů.
Byly vykonány přípravné práce
pro stavby 11 středoškol. internátů
a 1 vysokoškol. internátu (Košice).
V r. 1947 byly rozmnoženy školské a kulturní
styky s jinými národy. Značný počet
našich vědců a odborníků byl
vyslán k studijnímu pobytu do ciziny. Byla obeslána
řada kongresů a vědeckých sjezdů
v zahraničí.
V r. 1948 půjde o to, aby školské a kulturní
styky s jinými národy byly prohloubeny. Bude proto
doplněna na nezbytnou míru síť lektorátů
našeho jazyka na nejdůležitějších
vysokých školách v zahraničí.
Budou také prakticky prováděny kulturní
úmluvy, jež byly r. 1947 uzavřeny s jinými
státy. Dalším úkolem bude podpora institucí
pro školské a kulturní styky s ostatními
národy a účast na kongresech i konferencích
významných v tomto mezinárodním styku.
Náležitá péče bude věnována
i budování našeho zahraničního
školství.

