Zkušenosti prvého poválečného
roku ukázaly, že řešení složitých
otázek politických, hospodářských
(včetně dopravních a zásobovacích)
a sociálních, vyvolaných druhou světovou
válkou, je možné jen na podkladě mezinárodním.
To platí pro všechny státy, zejména
však pro Československo, jehož zeměpisná
poloha a hospodářský charakter je nutí
k tomu, aby se účastnilo prakticky všech mezinárodních
jednání, vedených ať v rámci
Spojených národů, ať zvláště.
Avšak i při řešení otázek
vnitrostátních musíme - více než
kterýkoliv jiný stát - přihlížeti
k jejich mezinárodně-politické stránce.
Proto úkoly ministerstva zahraničních věcí
a československých zastupitelských úřadů,
na nichž leží hlavní tíha obhajoby
našich zájmů v cizině jsou v současné
době zvláště odpovědné
a svým rozsahem daleko přesahují činnost
zahraničního úřadu v dobách
normálních. Snad nejdůležitější
otázkou je likvidace druhé světové
války a nová úprava poválečných
mezinárodních poměrů. První
část tohoto úkolu - uzavření
mírové smlouvy se satelity Německa - je již
skončena.
Za positivní výsledek konference pro Československo
můžeme považovati získání
tří katastrálních obcí od Maďarska,
majících značnou hodnotu s hlediska dopravního,
urbanistického a hospodářského, dále
politický článek o zákazu revisionistické
propagandy, jakož i článek zavazující
Maďarsko řešiti otázku maďarské
ethnické skupiny v Československu, čímž
bylo velmocemi uznáno právo Československa
na zřízení národního státu
bez menšin. Z dalších ustanovení smlouvy
mají speciálně československý
dosah: závazek Maďarska vrátiti staré
historické archivy a umělecké cennosti, uznání
československých nároků z nulity vídeňské
arbitráže, což representuje hodnotu asi 7 miliard
Kčs, a protokolovaná interpretace k hospodářským
klausulím, podle níž má Československá
republika právo na majetek svých bývalých
příslušníků německé
národnosti, nacházející se na území
poražených států.
Praktické provádění těchto
smluv si vyžádá dalšího jednání.
Velmi naléhavým úkolem je pak československá
účast na přípravě mírové
smlouvy s Německem.
Ministerstvo zahraničních věcí má
však řadu dalších úkolů,
souvisejících přímo nebo nepřímo
s likvidací druhé světové války.
Sem patří především agenda, týkající
se výměny maďarského obyvatelstva, otázky
ochrany československého majetku v cizině
včetně jeho restituce, repatriace zahraničních
Čechoslováků atd. - Tato činnost vyžaduje
stálý úzký diplomatický kontakt
s cizími státy, se spojeneckými orgány,
pověřenými správou nepřátelského
obsazeného území, účast na
mezinárodních poradách a konferencích
a spolupráci v mezinárodních orgánech
zřízených k řešení jednotlivých
dílčích otázek.
Jedno v nejdůležitějších polí
mezinárodní činnosti, na které se
Československá republika podílí, jsou
Spojené národy a k nim přidružené
mezinárodní organisace povahy hospodářské,
sociální, zdravotnické a kulturní.
Úkolem ministerstva zahraničních věcí
je prostředkovati mezi jednotlivými orgány
státní správy a Spojenými národy
a zastupovati československé zájmy na zasedáních
jejich hlavních přiřaděných
orgánů, komisí a subkomisí, zřízených
pro projednávání jednotlivých politických,
hospodářských a kulturních problémů.
Vedle otázek politických, jimž jest věnováno
úsilí ministerstva, jde o problémy hospodářské,
kterým jest věnována pozornost.
Z členství Československé republiky
v Hospodářské a sociální radě
Spojených národů vyplývá účast
a spolupráce československých delegátů
při všech jejích jednáních. -
Českoslovenští delegáti pod vedením
zástupců ministerstva zahraničních
věcí se účastnili obou přípravných
zasedání výboru konference o světovém
obchodu v Londýně a v Ženevě. - V rámci
Potravinové a zemědělské organisace
Spojených národů (FAO) se konala v Marianských
Lázních Mezinárodní dřevařská
konference. - Českoslovenští delegáti
se účastnili jednání Mezinárodního
měnového fondu a Mezinárodní banky
pro obnovu a rozvoj. Mezinárodní bance byla předložena
podrobně vypracovaná žádost o úvěr
ve výši 350,000.000 $.
Ministerstvo zahraničních věcí připravilo
a obeslalo celou řadu jednání o hospodářských
dohodách s cizími státy. - Připravuje
text rámcové obchodní a plavební dohody
s SSSR, která bude projednána pravděpodobně
ještě letos. V první polovině roku 1947
snažilo se ministerstvo zahraničních věcí
o rozšíření obchodních styků
se Spojenými státy americkými, s Velkou Britannií
a britskými dominiemi.
Již delší dobu vede ministerstvo zahraničních
věcí jednání s americkou armádou
o vyrovnání finančních závazků
vůči Československé republice. Jednání
o celkem přijatelné nabídce jest ještě
v proudu. - K dosavadnímu úvěru na nákup
bavlny uchází se Československá republika
u americké Export-Import banky o další úvěr
na nákup bavlny.
Obchodní styky s Velkou Britannií se vyvíjejí
celkem příznivě. Poskytnutého úvěru
jest používáno k nákupu surovin a zboží.
- Austrálie poskytla úvěr na nákup
bavlny. Vede se obdobné jednání s Novým
Zélandem pro nákup vlny.
Dohody o výměně zboží mezi Československou
republikou na jedné straně a Jugoslavií,
Bulharskem, Rumunskem a Polskem na straně druhé
jsou uzavírány na jeden rok a v roce 1948 bude jednáno
o obnovení, prodloužení nebo uzavření
nových smluv o výměně zboží.
Jednání tato budou muset býti vedena v cizině,
poněvadž dosavadní byla vedena v Praze. S Polskem
bylo zahájeno jednání o velmi obšírné
a dalekosáhlé hospodářské dohodě
mezi oběma státy.
Dohody o výměně zboží a úpravě
platebního styku byly uzavřeny s Belgií a
s Francií. S jinými evropskými státy
se vyjednává o takové dohodě.
Československá obchodní delegace pod vedením
zástupce ministerstva zahraničních věcí
sjednala v Egyptě v prosinci a lednu 1947 dva protokoly:
o úvěru 1 mil. Liber egyptských na nákup
bavlny a druhý o výměně zboží.
Podobně zahájeno jednání o dlouhodobém
úvěru 10 mil. Liber na nákup surovin s vládou
indickou. Očekává se v dohledné době
ustanovení diplomatických zástupců
mezi Indií a Československou republikou.
Nejen v Asii, nýbrž i v jižní Americe
a Mexiku byla buď zahájena jednání,
nebo uzavřeny obchodní smlouvy, tak zvláště
s Chile, Uruguayí a Brazilií.
Ministerstvo zahraničních věcí vynakládá
největší úsilí na rozvoj československého
letectví, o čemž svědčí
sjednání dalších leteckých dohod
s Irskem, Tureckem a Dánskem a četná prozatímní
povolení pro provoz dalších leteckých
linií. Obšírný československý
letecký program předpokládá sjednání
dalších leteckých dohod s celou Evropou i Středním
Východem.
Agenda dopravní, železniční a vodní
má stále stoupající tendenci a obnova
dopravního systému rozrušené Evropy
si ještě vyžádá delšího
času. Ze vzájemné koordinace evropské
přepravy vyplývá řešení
mnoha aktuelních a důležitých otázek,
při nichž ministerstvo zahraničních
věcí spolupůsobí. Jedná se
nyní o likvidaci mezinárodní organisace ECITO,
jejíž služba se přenese na dopravní
složky jednotlivých zemí a tudíž
i na ministerstvo zahraničních věcí.
Kromě agendy politické a národohospodářské
jest ministerstvo zahraničních věcí
nuceno věnovati velikou pozornost i agendě zpravodajské,
která umožňuje zastupitelským úřadům
i ústředí plniti zvláště
po válce důležitou funkci objektivního
a pohotového informátora ciziny o Československu
a Československa o cizině. - Tato služba v
cizině znamená živý a vytrvalý
styk s politickým, kulturním a hospodářským
světem jednotlivých zemí a vyžaduje
používání všech prostředků
a metod k šíření znalostí o naší
republice a podpoře našich zájmů politických
i hospodářských, Bulletiny, časopisy,
knihy, radio, film, přednášky, získávání
posic ve vědeckých a kulturních institucích,
účast na mezinárodních kongresech
a manifestacích, to jsou metody a nástroje, jichž
naše služba musí používat a používá
podle našich potřeb a zájmů a ovšem
i podle poměrů v jednotlivých oblastech.
Musí se při tom opírati o materiál
zpracovaný v ústředním úřadě
po případě úřadech jiných
a hledat a využívat součinnost s cizími
přáteli stejně jako se všemi našimi
lidmi, kteří v cizině trvale - krajané
- nebo přechodně působí. Novost poměrů
u nás i v jiných zemích a stupňující
se cirkulace osob a hodnot v evropském a mezinárodním
životě politickém, hospodářském
a kulturním rozmnožuje stále úkoly zpravodajské
služby a zvyšuje požadavky na ni kladené.
Po stránce administrativní jest nutno rozšířiti
síť zastupitelských úřadů,
aby všechny úkoly na ministerstvo vložené,
a zvláště podpora československého
vývozu, mohly býti ještě intensivnější.
V roce 1947 v době od 1. ledna až do 30. června
byly v oboru působnosti vojenské správy projednány
tyto zákony, vládní nařízení
a vládní usnesení:
1. Zákon ze dne 29. ledna 1947 o služebních
a platových poměrech vojenských gážistek
z povolání a déle sloužících
poddůstojnic - č. 19/1947 Sb.
2. Zákon ze dne 12. února 1947 o likvidaci t. zv.
vládního vojska, jakož i o umisťování
a jiném zaopatření jeho zaměstnanců
- č. 29/1947 Sb.
3. Zákon ze dne 19. března 1947, jímž
se mění zákon o vojenském kázeňském
a kárném právu - č. 52/1947 Sb.
4. Zákon ze dne 2. dubna 1947, jímž se mění
zákon č. 72/1946 Sb., o úpravě některých
právních poměrů důstojníků
a rotmistrů z povolání a o převzetí
některých osob do československé branné
moci - č. 60/1947 Sb.
5. Zákon ze dne 14. května 1947, kterým se
stanoví náhrady a srážky při
přechodném ubytování podle zákonů
o ubytování vojska - č. 92/1947 Sb.
6. Zákon ze dne 29. května 1947, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 320/1936
Sb., o změně správní působnosti
vojenských útvarů č. 104/1947 Sb.
7. Zákon o úpravě některých
právních poměrů důstojníků,
rotmistrů a poddůstojníků aspirantů
v záloze - dosud nevyhlášen ve Sbírce
zákonů a nařízení.
8. Vládní nařízení ze dne 9.
dubna 1947, jímž se doplňují stanovy
československého vojenského řádu
"Za svobodu" - č. 63/1947 Sb.
9. Vládní usnesení ze dne 21. března
1947 o mimořádných odměnách
zdravotnickému personálu ve veřejných
léčebných ústavech, ošetřovnách
vojenských útvarů, invalidovnách,
vojenských veterinářských nemocnicích
a veterinářských ošetřovnách.
V téže době byly projednány a uveřejněny
tyto vládní vyhlášky a vyhlášky
ministra národní obrany:
1. Vládní vyhláška ze dne 21. ledna
1947 o vyvlastnění k účelům
vojenských výcvikových táborů
- č. 11/1947 Sb.
2. Vyhláška ministra národní obrany
ze dne 23. ledna 1947 o nástupních termínech
příslušníků náhradní
zálohy ročníku nar. 1919 do vojenského
výcviku v r. 1947 - č. 10/1947 Sb.
3. Vyhláška ministra národní obrany
ze dne 19. března 1947 o novém znění
vojenského kárného zákona - č.
57/1947 Sb.
4. Vyhláška ministra národní obrany
o směrnicích k provádění §
8 zákona č. 255/1946 - uveřejněna
v Úředním listě ze dne 3. dubna 1947,
část 48/1947.
V téže době byly projednávány,
resp. se projednávají tyto osnovy zákonů,
vládních nařízení a vládních
usnesení a vyhlášek ministra národní
obrany:
1. Osnova zákona obranné výchově.
2. Osnova zákona, jímž se mění,
doplňují a sjednocují vojenské trestní
řády.
3. Osnova zákona, jímž se pozměňuje
a doplňuje zákon č. 76/1922 Sb. o vojenských
požitcích zaopatřovacích.
4. Osnova zákona o branné moci.
5. Osnova zákona o služebních poměrech
vojenských gážistů.
6. Osnova zákona o úpravě platových
poměrů příslušníků
branné moci.
7. Osnova vládního nařízení,
kterým se provádí dekret presidenta republiky
č. 125/1945 Sb.
8. Osnova vládního nařízení
o náhradách za osobní úkony a věcná
plnění.
9. Osnova vládního nařízení,
jímž se mění § 10 vlád.
nařízení č. 220/1924 Sb. o požadování
dopravních prostředků pro účely
vojenské správy.
10. Osnova vládního nařízení,
kterým se mění a doplňuje vládní
nařízení č. 111/1934 Sb.
11. Osnova prováděcího nařízení
k vojenskému kárnému zákonu.
12. Osnova vládního nařízení
o zhotovování fotografických, filmových
a fotogrammetrických snímků na palubě
letadel.
13. Návrh vládního usnesení o změně
vládního usnesení z 5. června 1924
o zajištění podpor pro létající
personál vojenské správy.
14. Návrh vládního usnesení o táborovém
přídavku.
15. Návrh vládního usnesení, jímž
se mění vládní usnesení z 21.
března 1947 o mimořádných odměnách
zdravotnickému personálu ve veřejných
léčebných ústavech, ošetřovnách
vojenských útvarů, invalidovnách,
vojenských veterinářských nemocnicích
a veterinářských ošetřovnách.
16. Návrh vládního usnesení o povolení
výjimky ze zákazu přijímání
sil.
17. Návrh vládního usnesení o směrnicích
k provedení zákona č. 55/1946 Sb.
18. Návrh vládního usnesení o povolení
výjimky z vládního usnesení ze dne
8. listopadu 1946 o příspěvku na výstroj
vojenských gážistů.
19. Návrh vládního usnesení o povolení
výjimky z vládního usnesení ze dne
8. listopadu 1946 - vojenští akademici - vybavení
při slavnostním jmenování jich poručíky.
20. Návrh vyhlášky ministra národní
obrany o podrobnostech podávání přihlášky
podle zákona o úpravě některých
právních poměrů důstojníků,
rotmistrů a poddůstojníků aspirantů
v záloze.
Činnost legislativního oddělení od
1. července 1947 do 31. prosince 1948 bude směřovat:
1. K dokončení osnov zákonů vládních
nařízení, vládních usnesení
a vyhlášek uvedených za III. Z těchto
osnov třeba projednat v rozsahu dvouletého hospodářského
plánu osnovu zákona o branné výchově,
osnovu branného zákona, osnovu zákona o služebních
poměrech vojenských gážistů,
osnovu zákona o platových poměrech příslušníků
branné moci a osnovu vládního nařízení,
kterým se provádí dekret presidenta republiky
č. 125/ 1945 Sb.
2. K připravení osnovy o úpravě sociální
péče o vojenské gážisty a jejich
rodin, osnově zákona o úpravě léčebné
péče vojenské správy a osnovu zákona,
kterým se mění zákon o ubytování
vojska.
Práce vědeckého technického ústavu
v roce 1947 záležela v konání kontrolních
zkoušek fysikálních, mechanických a
chemických předmětů a hmot objednávaných
a dodávaných pro armádu, v kontrole střeliva
a výbušin a ve zkouškách vlastního
konstrukčního materiálu. Byly konány
pokusy s výzbrojí armády na základě
dat získaných ze spojeneckých armád,
dále se konaly studia a zkoušky souvisící
s normalisací čs. výzbroje, s normalisací
celostátní (prováděnou ČSN).
V uvedené činnosti bude vědecký technický
ústav pokračovat i v roce 1948 s cílem, aby
po více než šestiletém přerušení
činnosti ústavu bylo pilným studiem pokroků
cizí vojenské techniky co nejdříve
dosaženo dnešního stavu technického vývoje.
Program činnosti vojenského zeměpisného
ústavu na rok 1947 je obsáhnut pracemi v jednotlivých
odborech tohoto ústavu, a to:
1. Popisný odbor provádí vojensko-zeměpisné
práce podle disposic hlavního štábu
na území 16 listů speciální
mapy.
2. Astronomicko-geodetický odbor provádí
práce triangulační a výškopisné
měření na území voj. výcvikových
táborů, ve spolupráci se státním
ústavem geofysikálním magnetická měření
I. řádu a měření deklinací
na území země České a Moravskoslezské.
Mimo to provádí různé práce
pro speciální potřebu armády, jako
zřizování goniometrických stanic,
měření astronomických azimutů,
stanovení zeměpisných souřadnic a
p.
3. Topografický odbor provádí nové
měření 1: 20.000, krajinný plán
1: 10.000, dále zhuštění bodového
podkladu a letecké fotografování.
4. Kartografický odbor zhotovuje plastické mapy
vojensky důležitých terénních
komplexů, plány a mapy, z nichž speciální
mapa ČSR obsahuje opravu originálních křídotisků
na 25 listech, kresbu origiálu pro pětibarevné
vydání na 2 listech a origiální kresbu
lesů na 19 listech.
V uvedené činnosti bude vojenský zeměpisný
ústav pokračovat i v r. 1948, kdy chce dokončit
výstavby signalisace, stabilisace a zaměření
trigonometrických bodů na území výcvikových
táborů a jiných terénních prostorů
vojensky důležitých. Dále se bude pokračovat
v novém měření 1: 20.000, v měření
vlícovacích bodů a v leteckém fotografování.
Hlavní správa výchovy a osvěty je
řídícím orgánem u MNO pro morální
politickou výchovu, osvětu a informaci. V první
polovině roku 1947 patřila do její činnosti
i tělesná výchova, která se od ní
odlučuje a dává se do působnosti jednoho
oddělení hlavního štábu.
Organisační oddělení provádí
školení osvětových důstojníků
a poddůstojníků z povolání
i v záloze, organisuje a řídí ústřední
výchovné akce v armádě, přednášky,
zájezdy, aplikační cvičení
ve svém oboru, kursy, soutěže, výstavy
a oslavy. Organisuje studium osvětových důstojníků
na vysoké škole politické a sociální.
Mravně politická výchova a osvětová
činnost pečuje o výchovu vojáka a
o jeho další vzdělání, jak pro
plnění voj. služby, tak i pro zvýšení
všeobecné kulturní úrovně.
Materiální oddělení vybavuje útvary
osvětovým a tělovýchovným materiálem,
jako radiovými přijímači, promítacími
přístroji, gramofony, hudebními nástroji,
fotografickým zařízením a p.
Tělovýchovná činnost se provádí
v letních měsících na letních
cvičištích a plovárnách a v zimních
měsících na cvičištích
a vojenských výcvikových táborech.
Sportovní činnost se soustřeďovala v
lyžařských, tennisových, šermířských
a jiných klubech.
V r. 1947 zúčastnila se armáda mistrovství
spojeneckých vojsk v šermu, stolním tennisu,
rohování a lyžařských hlídek
a bylo dosaženo velmi čestného umístění
vojenských závodníků.
Ostatní činnost hlavní správy výchovy
a osvěty je soustředěna v uměleckých
souborech prováděním symfonické a
populární hudby, sborového zpěvu,
zábavních kroužků a fotografických
skupin. Vojenský rozhlas koná zájezdy po
celém území republiky. Vojenský film
vytváří nové výcvikové
a zábavné filmové reportáže.
Vojenská půjčovna filmu má k disposici
78 vlastních filmů.
V uvedené činnosti bude hlavní správa
výchovy a osvěty pokračovat i v r. 1948 a
připravuje v něm vydání význačných
publikací, jako Slovanský sjezd, Oslavy 30 let republiky,
a koná přípravy na XI. Všesokolský
slet.
Činnost vojenského historického ústavu
v r. 1947 se soustřeďuje:
1. Ve vojensko-historickém oddělení, které
shromažďuje, studuje a zpracovává historický
materiál týkající se československé
vojenské a válečné historie. Byly
zpracovány Dějiny československé branné
moci v publikacích Přehledné dějiny
prvního odboje, Dějiny čs. branné
moci od 28. října 1918 do konce roku 1921, Dějiny
jednotlivých složek čs. armády po 15.
březnu 1939, Dějiny druhého národního
odboje za války 1939 - 1945 a jiné přehledné
pomůcky pro studium válečných dějin,
jako Stručné dějin druhé světové
války, překlady dokumentů o činnosti
našich zahraničních vojsk a vydání
dvou svazků vojenského historického sborníku
"Válka a revoluce".
2. Ve všeobecném archivu a knihovně Památníku
osvobození, který vykazuje za první polovici
roku 1947 celkem 105 přírůstků, z
nichž nejvýznamnější část
tvoří anglicky psané protokoly norimberských
šetření o činnosti německých
lékařů a generála Milcha.
Knihovna PO vykazuje přírůstek 1.056 svazků.
Knihovní skladiště bylo rozšířeno
o nové skladiště, vybavované postupně
knižními regály.
3. Ve vojenském archivu Památníku osvobození,
v kterém přibylo 177 přírůstků
nejrůznějších druhů. Z nejrozsáhlejších
přírůstků je materiál 1. čs.
sboru v SSSR, spisový materiál náhradního
tělesa z Velké Britannie, spisový materiál
býv. MNO v Londýně a archiv býv. velitelství
Bartoš.
4. V museu Památníku osvobození výstavami
Oběti nacismu z koncentračních táborů
a věznic, Zborov při 30. výročí
oslav bitvy u Zborova, kterou navštívilo 70.000 návštěvníků.
Výtvarná skupina se zúčastnila pořízením
návrhů mohyly u Zborova, vyhotovením památných
etuí a uměleckých věnců.
Pro památky na první a druhý odboj bylo získáno
700 kusů zbraní, velké množství
fotografických dokumentů, materiálu listinného
i předmětného a 70 fotografií z pražské
revoluce.
5. Ve vojenském museu pokročila obnova Vojenského
musea již do té míry, že bylo možno
přistoupit k první instalaci sbírek, a dne
1. června 1947 otevřelo museum svoje sbírky
veřejnosti.
Byla dokončena restituce zbytku sbírek zavlečených
Němci (Berlín, Postupim, Dippoldiswalde a částečně
Mety).
V oddělení pro pomocné exponáty vypracovány
názorné náčrty základních
forem taktiky husitské a je připravováno
větší rozvinutí prací k zhotovení
plastických obrazů k válečnictví
husitskému. V obrazárně provedena řada
restaurací obrazů určených k jarní
instalaci.
Vojenský historický ústav v roce 1948 bude
pokračovat v započatých pracích ve
všech svých odděleních. Přistoupí
ke zpracování operací sovětské
a americké armády na našem území.
Vydá opětně 2 svazky sborníku "Válka
a revoluce", připraví 1 svazek edice dokumentů
k životní a revoluční činnosti
M. R. Štefánika. Provede výzkum cizích
archivů s hlediska naší osvobozenské
revoluce v první světové válce. Plánuje
studijní cesty do pařížských
a římských archivů ministerstva války.
Bude přikročeno k rekonstrukci archivů legie
francouzské a italské a k fotografování
archivního materiálu. K výstavě druhého
odboje bude přičleněna výstava prvního
odboje, zahrnující odboj doma i za hranicemi.
Činnost kanceláře čs. legií
za rok 1947 projevila se v umísťování
a zaopatřování účastníků
národního boje za osvobození, péčí
o invalidy zahraničního vojska a partyzánů
druhého odboje. Kleg. má v evidenci 3.599 invalidů,
z nichž bylo péčí Kleg. umístěno
1.830 invalidů. V zaopatření voj. invalidoven
je k 1. 7. 1947 487 invalidů. Na trvalé dovolené
a v léčení v nemocnicích je k 1. 7.
1947 367 invalidů.
Další činnost Kleg. se projevila v zdravotní
a podpůrné péči o legionáře
z první světové války. Dále
pomáhá při obnově kolonií na
Slovensku, v zemi České a Moravskoslezské
poškozených válečnými událostmi.
Vydává osvědčení účastníkům
národního boje za osvobození.
Značná část činnosti Kleg.
je věnována likvidaci zahraničních
vojsk východních i západních skupin.
Tato činnost záleží ve vydávání
potvrzení o délce vojenské služby v
čs. zahraniční armádě pro potřebu
vyživovacích, demobilisačních a existenčních
příspěvků.
Činnost hlavního inspektorátu branné
výchovy (HIBV) je v roce 1947 soustředěna
na přípravu prováděcích nařízení,
směrnic a předpisů k zákonu o branné
výchově a dekretu presidenta republiky č.
125 ze dne 27. října 1945, o zřízení
Svazu brannosti. Dále provádí organisační
výstavbu složek Svazu brannosti pověřeného
prováděním branné výchovy mimo
školu pod dozorem vojenské správy, HIBV opatřuje
materiál pro řídící a výkonné
orgány branné výchovy a k provádění
branné výchovy Svazem brannosti ve výcvikových
střediscích a vybavuje výcvikové tábory
pro vysokoškolské studentstvo zařízením,
výzbrojí, výstrojem a výcvikovými
pomůckami. Provádí školení inspektorů
branné výchovy a pořádá Zborovské
závody branné zdatnosti mládeže.
V roce 1948 provede branný výcvik vysokoškoláků
ve výcvikových táborech, do nichž povolá
1. a 2. ročník studujících vysokých
škol, a to jak mužů, tak i žen. Dobuduje
a doplní materiálem střediska branné
výchovy skrze Svaz brannosti, výcvikové tábory
vysokoškolského studentstva a plachtařská
a motorisovaná střediska letecké branné
výchovy.
V rámci legislativní činnosti ministerstva
vnitra v roce 1947 byla připravena celá řada
právních předpisů, z nichž některé
byly již ústavně schváleny a vyhlášeny
a ostatní jsou dosud ve stadiu projednávání.
Legislativní program na rok 1948 bude charakterisován
osnovami zákonů souvisících s novou
ústavou nebo jí předpokládaných,
jakož i zákonnou úpravou otázek týkajících
se přebudování právního řádu.
Uvažuje se také o celkové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy se zřetelem na berní
reformu. V podrobnostech a pokud jde též o jiné
osnovy právních předpisů, nedá
se legislativní program na rok 1948 za daných poměrů
zatím přesněji konkretisovati.
Ve vývoji národních výborů
dospívá ke konci období jejich prozatímní
výstavby, ve kterém byly položeny základy
lidové veřejné správy. Dělo
se tak a děje se tak dosud z větší části
cestou nařizovací.
Zároveň s dokončováním provisorní
organisace národních výborů přistupuje
ministerstvo vnitra k přípravě a vypracování
osnov, v nichž bude organisace národních výborů
upravena definitivně ve formě zákonů.
Tyto osnovy souvisejí z části úzce
s úpravou organisace státního zřízení,
jak bude provedena v nové československé
ústavě, na jejíž předpisy některé
z těchto osnov naváží.
Jest to v prvé řadě osnova volebního
řádu pro volby národních výborů
všech stupňů, zejména místních
a okresních národních výborů.
Při vypracování této osnovy vychází
se ze soustavného zhodnocení zkušeností,
jichž bylo nabyto při provádění
volebních řádů do obecních
zastupitelstev, volebního řádu do ústavodárného
Národního shromáždění
a vládního nařízení o obnovení
národních výborů podle výsledků
voleb do ústavodárného Národního
shromáždění.
Ministerstvo vnitra připravuje dále osnovu zákona,
v níž budou shrnuty veškeré základní
organisační předpisy, týkající
se národních výborů všech stupňů.
V této osnově bude rámcově upravena
působnost národních výborů
jednotlivých stolic, vzájemný poměr
instancí, práva a povinnosti členů,
poměr volených zástupců lidových
a úředníků i jiné základní
otázky národních výborů. V
této osnově budou rovněž zhodnoceny
zkušenosti s prováděním prozatímních
předpisů organisačních, kteréžto
zkušenosti jsou systematicky sledovány a studovány.

