Vedle ústavy věnovala sněmovna svůj
zájem především provádění
a úspěchu dvouletého hospodářského
plánu. Za tím účelem zvolila 7. listopadu
1946 výbor pro kontrolu provádění
dvouletého plánu podle zákona č. 192/1946
Sb. a legislativně zabezpečila uskutečňování
dvouletého plánu zákonem o trestní
ochraně provádění dvouletého
hospodářského plánu, zákonem
o některých opatřeních k provedení
národní mobilisace pracovních sil a zákonem
o pomoci rolníkům při uskutečňování
zemědělského výrobního plánu.
Zemědělství se dále týkají
zákony: o revisi první pozemkové reformy,
o rozdělení pozůstalostí se zemědělskými
podniky a o zamezení drobení zemědělské
půdy, o organisaci zemědělců republiky
Československé. S novou pozemkovou reformou souvisí
zákon o převodu vlastnictví majetku hlubocké
větve Schwarzenbergů na zemi Českou. Potřeby
průmyslu řeší zákon o úpravě
některých poměrů v průmyslu
cukrovarském a zákon o procesních opatřeních
v soudních řízeních pro nároky
ze smluv uzavřených v době nesvobody v souvislosti
s válečnými dodávkami.
Z ostatních hospodářsky důležitých
zákonů je nutno uvésti zákon, kterým
se zabezpečuje snížení cen některého
zboží lidové potřeby a ustálení
cen jiných důležitých statků,
zákon o stíhání černého
obchodu a zákon o dočasných omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání. Pro státní a veřejné
hospodářství je důležitý
zákon o parlamentní kontrolní a úsporné
komisi, která byla na jeho základě zvolena
ve schůzi sněmovny dne 30. ledna 1947.
V oboru stavebnictví byl přijat zákon o některých
opatřeních ve stavebnictví souvisících
s dvouletým hospodářským plánem,
zákon o právu stavby, zákon o státní
podpoře na bytovou výstavbu a zákon, jímž
se mění zákon o stavební obnově
z dubna 1946.
Rovněž dokončení díla osidlovacího
je částí dvouletého hospodářského
plánu, při čemž hlavním cílem
je v první řadě upraviti majetko-právní
poměry osídlenců. Stalo se tak zákonem
o některých zásadách při rozdělování
zkonfiskovaného nepřátelského majetku
a zákonem o provedení knihovního pořádku
stran konfiskovaného nepřátelského
majetku a o úpravě některých právních
poměrů vztahujících se na přidělený
majetek. Na podporu dokončení osidlovacího
díla byl přijat též zákon o jednorázovém
osidlovacím příspěvku na úhradu
mimořádných stěhovacích a zařizovacích
výloh, zákon o péči pro přistěhovalce,
jakož i o některých jejich přednostních
právech a zákon o opatřeních k provedení
československo-maďarské dohody o výměně
obyvatelstva.
Bohatá a významná byla zákonodárná
činnost ÚNS v úseku sociálně
politickém. Zde sluší na prvním místě
uvésti zákon o hornickém pensijním
pojištění, který je první etapou
budoucího národního pojištění.
K němu se druží zákon, kterým
se upravuje pracovní doba v báňském
průmyslu. Ostatních účastníků
sociálního pojištění se týkají
zákony: o sjednocení některých lhůt
a podmínek ve veřejnoprávním důchodovém
pojištění, o uznání nároků
získaných u cizozemských nositelů
sociálního pojištění, o rodinných
přídavcích osob pojištěných
pro případ nemoci, o jednorázových
mimořádných přídavcích
k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění, o odškodnění
nemocí z povolání. Sociálně
politicky je rovněž zaměřen zákon,
jímž se zřizuje Československý
ústav práce a zákon, kterým se zřizuje
Vysoká škola sociální v Brně.
Zaměstnanecké věci řeší
zákon o sjednocení některých předpisů
o platových a služebních poměrech státních
a jiných veřejných zaměstnanců.
Zákon, jímž se doplňuje a mění
učitelský zákon, dokončuje provedení
parity učitelů se státními úředníky
a zákonem o úpravě platových a služebních
poměrů učitelek ručních prací
(domácích nauk), byly tyto učitelky zrovnoprávněny
s učiteli literními.
Příslušníků branné moci
se týká zákon o služebních a
platových poměrech vojenských gážistek
z povolání a délesloužících
poddůstojnic. Do této kategorie patří
konečně též zákon o přídavcích
k zaopatřovacím požitkům býv.
zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém
a jejich rodinných příslušníků
a zákon o exekuci na platy.
Rodinám s větším počtem dětí
má pomoci zákon o daru Československé
republiky dětem k svátku matek 1947 a zákon,
kterým se mění a doplňuje zákon
o zvláštním přídavku státním
a některým jiným veř. zaměstnancům,
jakož i poživatelům odpočivných
(zaopatřovacích) platů.
Dovolenou zaměstnanců upravuje zákon o přechodné
úpravě placené dovolené na zotavenou.
Z přesvědčení, že řádná
péče o mládež je přednostním
úkolem našeho státu, vznikl zákon o
organisaci péče o mládež. Sociálně-politického
dosahu je též změna zákona o umisťování
a jiném zaopatřování účastníků
národního boje za osvobození a zákon
o likvidaci t. zv. vládního vojska, jakož i
o umisťování a jiném zaopatření
jeho zaměstnanců.
Záležitostí armády Československé
republiky se týkají zákony: o úpravě
některých právních poměrů
důstojníků, rotmistrů a poddůstojníků
aspirantů v záloze, o vojenském kázeňském
a kárném právu, jakož i o odnětí
vojenské hodnosti a přeložení do výslužby,
o sňatcích osob podléhajících
branné povinnosti, o změně správní
působnosti vojenských útvarů, o náhradách
a srážkách při přechodném
ubytování vojska. Bezpečnostní službu
organisuje zákon o národní bezpečnosti.
V oboru hospodářství finančního
dlužno ovšem na prvním místě uvésti
finanční zákon republiky Československé,
kterým se stanoví státní rozpočet
na rok 1947, a zákon o Likvidačním fondu
měnovém. Věcí daňových
a poplatkových se týkají zákony: o
dani ze mzdy, o přímých daních (jímž
se odstraňuje dualismus práva v Čechách
a na Slovensku), o úlevách v oboru daně z
obohacení a poplatků pro pozůstalosti po
účastnících národního
boje za osvobození a po obětech nepřátelské
persekuce a války, o zrušení poplatků
z obchodních a živnostenských knih a z knih
notářských.
Otázky samosprávných financí řeší
zákony: o zatímní úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy, o finanční podpoře elektrisace
venkova, o vyměřování obecní
dávky z nájemného a obecních poplatků
na léta 1944 až 1946.
S chystanou reorganisací peněžnictví
souvisí zákon o sloučení některých
peněžních ústavů v Praze a v
Brně a zákon, kterým se zrušuje Zvláštní
fond pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů a kterým
se upravují některé právní
poměry Všeobecného fondu peněžních
ústavů v republice Československé.
Soudům a soudnictví věnovalo ÚNS svou
pozornost schválením zákona o rozhodčích
soudech pro úpravu některých závazků
národních podniků, zákona o porotních
soudech, zákona o náhradě poštovného
za zásilky v soudním řízení,
zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení o soudní organisaci
a o příslušnosti a řízení
v občanských věcech právních,
zákona, kterým se mění předpisy
o ukládání peněz soudních chráněnců.
S řádným provedením národní
očisty souvisí zákon, jímž se
mění a doplňují dekrety presidenta
republiky o mimořádném soudnictví,
zákon, kterým se mění ustanovení
dekretu presidenta republiky o trestání některých
provinění proti národní cti a zákon,
jímž se mění a doplňují
předpisy o očistných komisích pro
přezkoumání činnosti veřejných
zaměstnanců.
Občanského práva se týká zákon
o některých opatřeních v občanských
věcech právních. Výsekem z chystané
osnovy zákona o československém státním
občanství je zákon o nabývání
a pozbývání čs. státního
občanství sňatkem.
Veřejnému zdravotnictví věnována
pozornost zákony: o poradenské zdravotní
péči, o odškodnění při
nakažlivé obrně vepřů, o mimořádných
ošetřovatelských diplomových zkouškách
a o doplňovacím výcviku ošetřovatelského
personálu.
Z oboru kulturní politiky sluší uvésti
zákon o udělování státní
novinářské ceny K. H. Borovského,
zákon o povinných výtiscích a zákon
o postavení redaktorů a o Svazech novinářů,
kterým se dává právní podklad
nové organisaci tisku.
Zákonem byly dále upraveny poměry v živnosti
vulkanisérské, foukače technického
skla a v živnosti radioelektrických zařízení,
učiněna opatření proti neoprávněnému
přechodu státních hranic, nahrazeny zastaralé
předpisy zákona poštovního a j. Rovněž
přijat zákon o jednacím řádu
ÚNS.
V oboru mezinárodní politiky schválilo ÚNS
smlouvu o přátelství a vzájemné
pomoci mezi ČSR a republikou Polskou, protokol mezi ČSR
a královstvím Rumunským o transferu osob
české a slovenské národnosti, dohodu
o zachování nebo obnově práv živnostenského
vlastnictví dotčených druhou světovou
válkou, usnesení londýnské konference
o německých patentech a dodatkový protokol
k londýnské dohodě o německých
patentech. Dále schválilo ÚNS tyto obchodní
dohody: S vládou SSSR o vzájemných dodávkách
zboží, o vyclívání jihoslovanských
vín, s republikou Tureckou, s republikou Spojených
států brazilských, s republikou Liberií
a s Východní republikou uruguayskou.
Z tohoto stručného přehledu je zřejmo,
že ÚNS, jehož hlavní zájem byl
pochopitelně věnován ústavě
a dvouletému hospodářskému plánu,
neztrácelo se zřetele ani ostatní potřeby
nově budovaného státu. Stejnou snahou bude
vedena jeho práce i v druhém roce jeho trvání.
Slovenská národná rada vykonávajúca
zákonodarnú moc formou nariadení, svojimi
opatreniami zasahuje do všetkých odvetví hospodárskeho
a kultúrneho života na Slovensku. Dôležitým
úkolom Slovenskej národnej rady je usporiadanie
vojnou v značnej miere zničeného hospodárstva
a vybudovanie Slovenska na nových sociálnych a hospodárskych
základoch v smysle košického programu.
Po stránke formálnej vykazuje rozpočet oproti
rozpočtu na rok 1947 zmeny, menovite v tom, že náklad
na Št. plánovací a štatistický
úrad, ktorý nariadením č. 48/1947
Sb. n. SNR bol pričlenený k Sboru povereníkov,
nepreliminuje sa už v tejto kapitole. Naproti tomu v §
5 sú zahrnuté výdavky na Ústav slovenského
národného povstania, ktorého zriadenie bolo
Predsedníctvom SNR prejednané a ktorý podliehať
bude tomuto Predsedníctvu. Úkolom Ústavu
slovenského národného povstania bude organizovanie
a uskutočňovanie všestranného výskumu
Slovenského národného povstania, shromaždenie
a uschovanie všetkého materiálu a propagovanie
odkazu tejto veľkej epochy v živote slovenského
národa.
Bilancia činnosti SNR v bežnom roku, t. j. do 30.
júna 1947 je nasledovná: Plénum SNR zasedalo
9krát a výbory 115krát z čoho imunitný
5, hospodársko-sociálny 19, kultúrny 11,
osídľovací 5, právny 30, rozpočtový
15, úsporný a kontrolný 10krát a spoločných
schôdzí výborov bolo 20.
Činnosť pléna a výborov SNR javí
sa v mnohých nariadeniach a opatreniach, ktorými
sú riešené naliehavé hospodárske
a kultúrne otázky Slovenska. Rýchla konsolidácia
pomerov na Slovensku je nesporným dôkazom práce
Slovenskej národnej rady a krokom k ďalšiemu
vývoju hospodárskeho a kultúrneho života
na Slovensku v rámci jednotnej a nedeliteľnej Československej
republiky.
Činnosť ľudového súdnictva zanikne
koncom roku 1947, avšak finančné záväzky,
vyplývajúce z tohoto, nebude možné usporiadať
do konca bežného roku a preto je potrebné na
jeho zlikvidovanie pamätať v rozpočte na rok
1948.
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady v snahe odstrániť
nevhodné a drahé hotelové ubytovanie vysokých
štátnych návštev a význačných
hostí z cudziny zariaďuje postupne zámok Smolenice,
ktorý bude reprezentačným miestom, slúžiacim
výšuvedenému účelu.
Ako najvyšší autonomný orgán umeleckého
a vedeckého života na Slovensku pôsobí
Umelecká a vedecká rada zriadená nariadením
Slovenskej národnej rady č. 60/1946 Sb. n. SNR.
Činnosť svoju, ktorá sa javí v budovaní
kultúrneho života a rozvoja slovenského umenia
a vedy, vykonáva v stálom styku s Povereníctvom
školstva a osvety a s Povereníctvom informácií.
K tejto činnosti je potrebné riadne vybudovanie
administratívy, a to jak po stránke personálnej,
tak aj po stránke vecnej, čo vyžaduje finančné
dotovanie tejto inštitúcie vo výške v
návrhu rozpočtu uvedenej.
Předsednictvo vlády, zřízené
ústavním dekretem z 2. dubna 1945, č. 1 Sb.,
a soustřeďující v sobě politické
složky Národní fronty Čechů a
Slováků, bude v roce 1948 vedeno především
snahou o úspěšné vyvrcholení
a dokončení dvouletého plánu a o zhodnocení
a využití jeho výsledků pro dlouhodobé
plánování.
Ve svém složení je vhodným místem
pro soustředění a vyrovnávání
nejrůznějších zájmů a
snah, jsouc vedeno jen hledisky zájmu státního.
Úkolem sekretariátů jednotlivých
členů předsednictva vlády je stálý
styk se všemi složkami veřejného dění
ve státě, zejména politického a hospodářského
tak, aby na podkladě zjištěných příčin
různých závad a nedostatků mohly iniciativně
přispěti k jejich odstranění a tak
k zajištění úspěšného
splnění vládního programu, zejména
zpracováním připomínek k osnovám
zákonů a jiných právních norem.
Úřad předsednictva vlády jednak
obstarává úkoly vlády, plynoucí
z jejího styku s presidentem republiky, Národním
shromážděním, Slovenskou národní
radou, zemskými národními výbory a
politickými stranami, jednak připravuje vše,
co souvisí s úkoly státní representace,
oficiálních účastí předsedy
vlády a jeho náměstků při veřejných
příležitostech, úředních
cest, návštěv představitelů cizích
států. Zároveň vykonává
také funkci sekretariátu vlády a jejího
předsednictva sestavováním programů
jejich schůzí, přípravou podkladů
pro jednání, navrhováním formulací
usnesení po stránce právní, pořizováním
zápisů o schůzích, intimací
usnesení a jejich evidenci.
Úřad se účastní pracovní
přípravy a organisování všech
oficiálních podniků celostátního
a mezinárodního významu, sestavování
programů významných zahraničních
návštěvníků, vede jejich evidenci,
spolupracuje na dislokaci významných úřadů
našich i zastupitelských úřadů
cizích států.
V legislativním oboru přinesla revoluční
doba řadu zcela nových ideí, jichž uskutečnění
předpokládá pevný právní
podklad. Z toho plyne veliké množství legislativních
opatření i jejich obtížnost. Úřad
předsednictva vlády účastní
se zde všech přípravných prací
na opatřeních celostátní povahy, koordinuje
stanoviska ústředních úřadů,
tlumočí připomínky Slovenské
národní rady k návrhům a opatřením
ústředních úřadů a naopak,
zejména při řešení otázek
ústavně právních a podává
vládě a jejímu předsednictvu vyžádaná
právní dobrozdání. Nutno očekávati,
že zvýšené pracovní úsilí
potrvá i v roce 1948.
V politickém úseku spolupracoval úřad
na dokončení osidlování a na majetkovém
uspořádání, ke kterému dochází
v souvislosti s osídlením, znárodněním
průmyslu a majetkovými restitucemi.
Spolupracovat bude i dále na dokončení reemigrace
a repatriace našich národnostních skupin, jichž
život a činnost jsou pečlivě sledovány,
stejně jako jsou sledovány stav a dislokace národních
skupin v hranicích státu, zejména pak bude
věnována pozornost slezskému problému.
Bude koordinovati iniciativní činnost politických
stran a zájmových organisací s činností
ústředních úřadů a činností
v těchto úřadech navzájem, jakož
i odstraňovati jejich kompetenční konflikty.
Zvýšená činnost projeví se v
přípravách návrhů pro vládu
na poli mezinárodních smluv, zejména obchodních,
plavebních, finančních a kulturních
dohod.
V oboru personálních otázek sleduje
a udržuje úřad jednotnou personální
politiku při aplikaci a praktickém provádění
norem personálního práva, pokud je rozhodování
vyhrazeno vládě. V rámci této své
činnosti bude dokončeno jmenování
za léta 1945 až 1947. Kromě toho věnuje
se úřad zásadním otázkám
personální politiky, zejména sjednocení
personálních předpisů a nové
úpravě služebních i platových
poměrů státních i jiných veřejných
zaměstnanců, chystané novelisaci platového
zákona a dále provedení národní
mobilisace pracovních sil spolu se zmenšením
počtu zaměstnanců ve veřejné
správě.
K tomu účelu připravuje legislativní
opatření a vládní usnesení
podle návrhů vlastních či vypracovaných
jinými resorty, připravuje schůzi personálního
komitétu ministrů a schůze komisí
personálních odborníků Národní
fronty a ÚRO.
Komise pro zhospodárnění veřejné
správy, zřízená podle zákona
č. 286/24 Sb., bude se zabývati úkoly svěřenými
jí zákonem a úkoly vyplývajícími
z budovatelského vládního programu.
Právní základ činnosti generálního
sekretariátu Hospodářské rady jest
dán především dekretem presidenta republiky
č. 63/45 Sb., vládním nařízením
č. 144/45 Sb. a zákonem č. 192/46 Sb. o dvouletém
hospodářském plánu.
V roce 1947 leželo těžisko činnosti generálního
sekretariátu a jemu přičleněných
komisí především v konání
všech prací, vyplývajících z
provádění a plnění dvouletého
hospodářského plánu, zejména
ve vypracování - v úzké spolupráci
s Ústřední plánovací komisí
čtvrtletních operativních plánů
a v evidenci jejich výsledků (spěšná
hlášení). Generální sekretariát
soustavně sleduje celkový hospodářský
stav v republice a udržuje potřebný přehled
o něm. Usilovně dokončuje vypracování
jednotného podnikového početnitcví
ve všech odvětvích hospodářské
činnosti podle zákona č. 116/46 Sb. a jeho
urychlené zavedení do praxe. Jednotné podnikové
početnictví je nezbytným podkladem pro hospodářské
plánování a jeho provádění.
Při tom se přihlíží i k možnosti
použití jednotného podnikového početnictví
též pro účely daňové politiky.
Zahájeny byly práce pro zákonnou úpravu
podnikového oceňování, zejména
s ohledem na východiskové (stabilisační)
bilance. Generální sekretariát soustavně
sleduje vývoj národního důchodu a
všech jeho složek a připravuje předpoklady
pro první odhady národního jmění
a praktické zhodnocení a využití těchto
výsledků. V této souvislosti se přihlíží
k zjišťování celkové spotřeby
a vývoje životní úrovně a získávají
se předpoklady pro řešení sem spadajících
problémů, jako otázek cenových, mzdových,
populačních, národního pojištění
a podobně. Generální sekretariát byl
požádán o součinnost při přípravě
mírových smluv, v otázkách hospodářské
obnovy Evropy a zvláště při úpravě
užší hospodářské součinnosti
s Polskem. Měl také účast na projednání
Charty mezinárodní obchodní organisace. Jest
třeba se také zmíniti o pracích generálního
sekretariátu na normativní úpravě
reformy hospodářské samosprávy, na
přípravných pracích pro reformu distribuce,
na úpravě organisačních problémů,
týkajících se peněžnictví,
placení bez hotových a pod. Zvláštní
a bedlivá pozornost byla věnována předpokladům
kvalitativního plánování, politice
cenové, investiční, mobilisaci pracovních
sil a problémům s tím souvisejícím.
Stejně bedlivě jsou sledovány v generálním
sekretariátě otázky normalisace, standartisace
a racionalisace ve všech oborech hospodářské
činnosti a praktické využití těchto
poznatků při přípravě hospodářských
plánů a jejich budoucího provádění.
Třeba se ještě zmíniti o účasti
generálního sekretariátu na stanovení
směrného programu zahraničního obchodu.
Generální sekretariát se zúčastňuje
s hlediska dvouletého hospodářského
plánu spolu s příslušnými resorty
intensivně také na řešení zásadních
a konkrétních úkolů v dopravě,
energetice a stavebnictví.
Činnost v roce 1948 obsáhne jednak činnost
vykázanou v roce 1947, jednak nové úkoly,
které vyplynou z provádění a kontroly
dosavadního hospodářského plánování
a z přípravy druhého (dlouhodobého)
československého hospodářského
plánu.
Úkol Státního úřadu plánovacího
v roce 1947 spočíval ve vypracování
dílčích plánů pro jednotlivé
hospodářské obory v rámci dvouletého
plánu, podávání iniciativních
návrhů k opatření hospodářské
povahy, sledování provádění
plánů s hlediska jeho jednotnosti a v kontrole jeho
splňování. V některých úsecích
byly provedeny v dohodě s Ústřední
plánovací komisí korektury plánu.
Dalším úkolem byla příprava,
organisace a částečné vypracování
podkladů pro plán dlouhodobý.
Reorganisací plánovací služby byla docílena
plynulost a zjednodušení pracovní techniky
v programu prováděných prací a rozdělení
celkového plánu na úseky:
1. Prostorového plánu, v němž
byly vedle zpracování iniciativních návrhů,
týkajících se personálních,
správních a finančních otázek,
jakož i výstavby svazků územní
samosprávy, vypracovány prováděcí
plány hospodářsky slabých krajů
a provedena postupná realisace prací k Ideovému
návrhu.
2. Lidské práce (distribuce pracujících
v rámci mobilisace pracovních sil).
3. Plánování hmot (revise bilancí
surovin na změnách přidělovacích
systémů, plán surovinový, spotřeby,
investiční a plán zjednodušovací).
4. Peněžního hospodářství
(dokončen plán měnové reformy, organisace
peněžnictví v rámci dlouhodobého
plánování, plán úvěrový,
četné iniciativní návrhy finančního
rázu).
5. Zemědělství a lesnictví
(osevní plán 1947/48, zemědělských
investic, pastvin atd., příprava plánu ovocnářství,
zelinářství a hospodaření vodou,
dlouhodobý plán perspektivní).
6. Stavebnictví (dokončení plánu,
úpravy nastavší změnou v předpokladech).
7. Dopravního plánu (spojů silničních,
železniční přepravy a dopravy po vodě
a letadly, technického vybavení dopravního
parku).
8. Výzkumnictví (organisace výzkumnictví,
zkušebnictví a dokumentace a využití jich
pro hospodářské zajištění,
zlepšení a zjednodušení).
V rámci mezinárodních styků a odborné
spolupráce uskutečněny porady a konference
se zástupci Polska a Maďarska.
Program činnosti na rok 1948 je určen částí
dvouletého budovatelského plánu, jehož
úkoly byly zařaděny k provedení na
rok 1948.
Znaky pracovní techniky, organisace a metodiky jsou shodné
s pracemi roku 1947 a budou doplněny prohlubováním
problémů podle výsledků a bilančního
zhodnocení roku 1947 v potřebných pracovních
úsecích.
K pracem na dlouhodobém plánu pětiletém
bude použito zkušeností prvých roků
hospodářského plánování.
V roce 1947 započaté přípravné
práce k Ideovému návrhu pro pomoc hospodářsky
slabých krajů budou podrobně propracovány
a skončeny.
Vedle četných iniciativních návrhů
bude nutno dobudovat plánovací složky po stránce
materiálově-bilanční a prohloubit
styky mezinárodní speciálně se slovanskými
státy.
K témuž cíli bude směřovati i
přejímání a zpracování
slovenského materiálu do celostátních
plánů a v součinnosti se slovenskými
úřady vypracování společných
metod a jednotné plánovací techniky.
Konečně zúčastní se úřad
příprav pro legislativní práce spojené
s přípravou, prováděním, kontrolou
plánů a organisační výstavbou
plánovaného hospodářství.
Predsedníctvo Sboru povereníkov vo svojom
složení z predsedu a podpredsedu pôsobí
predovšetkým k tomu, aby rôznorodé záujmy
najrozličnejších odvetví života
boly vyrovnávané k najvhodnejšiemu riešeniu
z hľadiska celoslovenských záujmov, a aby vládny
program bol na Slovensku prevádzaný a dodržiavaný.
Úrad Predsedníctva Sboru povereníkov obstaráva
záležitosti Sboru povereníkov. V odvetví
personálnom pripravuje schôdzky personálneho
komitétu povereníkov a venuje sa zásadným
a všeobecným otázkam personálnej politiky,
V odvetví legislatívnom vypracováva osnovy
usnesení a nariadení Sboru povereníkov. V
odbore národohospodárskom bude i naďalej najvážnejším
úkolom Úradu Predsedníctva Sboru povereníkov
zaujímať v každom smere koordinujúce stanovisko
ku všetkým hospodárskym problémom a
podávať objektívne posudky z národohospodárskeho
hľadiska celoslovenského. Bude prevádzať
sústavné i príležitostné revízie
vo všetkých úsekoch hospodárskeho života,
zhodnocovať ich výsledky pre racionalizáciu
všetkých odborov hospodárskej činnosti
a obstarávať súčasne významnú
funkciu kontroly toho, či budovateľský plán
vlády sa na Slovensku prevádza dochvíľne
a s vynaložením všetkého úsilia.
Za tým účelom bude národohospodársky
odbor úradu tiež úzko spolupracovať s
národohospodárskou sekciou vlády a jej generálnym
sekretariátom. V odvetví tlačovom vedie záznamy
všetkých význačných publikácií
domácich i cudzích a má na starosti publicistický
a informačný styk so zahraničím.
Úrad hospodárskej kontrolnej služby v Bratislave
bol zriadeny nariadením Slovenskej národnej
rady číslo 45/1947 Sb. n. SNR a začal samostatne
účinkovať dňom 1. apríla 1947.
Úrad hospodárskej kontrolnej služby podlieha
Predsedníctvu Sboru povereníkov a do jeho pôsobnosti
patrí:
a) vykonávať hospodársku kontrolnú službu
podľa zákona č. 63/1940 Sl. z. o Cenovom úrade
a nariadenia č. 275/1941 Sl. z. o Hospodárskej kontrolnej
službe;
b) vykonávať práva a povinnosti odborného
zástupcu podľa § 30 nariadenia č. 65.000/
1909 B, M. v policajnom trestnom konaní pre priestupky
uvedené v § 1, ods. 1 a 2 zákona č.
51/1942 Sl. z. v znení zákona č. 21/1943
Sl. z. o stíhaní a trestaní priestupkov podľa
niektorých predpisov o cenách a zásobovaní
obyvateľstva ako aj pre priestupky uvedené v §§
1 a 2 zákona č. 15/1947 Sb. o stíhaní
čierneho obchodu a podobných pletích;
c) podávať vo veciach uvedených v predošlom
bode návrhy k opravnému prostriedku v odvolacom
konaní, k žiadosti o odpustenie alebo zmiernenie trestu
cestou milosti alebo k žiadosti o povolenie podmienečného
odkladu výkonu trestu; tieto návrhy sú príslušné
úrady povinné si vyžiadať;
d) udelovať súhlas podľa §§ 1 a 4 nariadenia
č. 277/1940 Sl. z. o obmedzení zrušenia niektorých
nájomných smlúv.
V rozpočte na rok 1948 pamätá sa na to, aby
Úrad hospodárskej kontrolnej služby v Bratislave
mohol byť tak po stránke osobnej, ako aj vecnej dobudovaný
tak, aby mohol plniť úkoly naň kladené.
Štátny plánovací a štatistický
úrad v Bratislave bol nariadením Slovenskej
národnej rady číslo 48/1947 Sb. n. SNR prenesený
z Predsedníctva Slovenskej národnej rady k Predsedníctvu
Sboru povereníkov.
ŠPŠÚ v dvojročnom pláne je technickým
orgánom Predsedníctva Sboru povereníkov,
ako aj najvyšším plánovacím a štatistickým
orgánom na Slovensku. V praxi sa ukázalo, že
pre rámec Slovenska ŠPŠÚ sústredil
na seba všetky práce a úlohy, ktoré
v českých zemiach v celoštátnej relácii
majú: Štátny úrad plánovací,
Štátny úrad štatistický, plánovací
odbor Zemského národného výboru v
Prahe a v Brne a Zemský plánovací ústav
v Brne. ŠPŠÚ je okrem toho technickým
orgánom Slovenskej plánovacej komisie, zriadenej
Sborom povereníkov, ktorej úkolom je vykonávať
na Slovensku úlohy stanovené smernicami Ústrednej
plánovacej komisie, ako aj všetky záležitosti
vyplývajúce z plnenia dvojročnice na Slovensku,
taktiež aj shrnutie všetkého materiálu
pre ďaľší dlhodobý plán. Na
ŠPŠÚ sústreduje sa všetok materiál
podávaný rezortami a rôznymi sektormi hospodárskeho
života pre celoštátne inštitúcie,
tam sa koordinuje a takto spracovaný zasiela celoštátnym
inštitúciam.
Úlohy už prv uvedené, ako aj rôzna štruktúra
a organizácia štatistickej služby v Čechách
a na Slovensku spôsobily, že SPŠÚ v snahe
zaistiť hodnoverné štatistické dáta
ako to predpisuje príslušný plánovací
orgán, musí v roku 1948 rozšíriť
svoje organizácie aj na nižšie inštitúcie
tzv. regionálne, ba v štatistických šetreniach
v istých prípadoch musia sa rozšíriť
až na okresy.
V rozpočte na rok 1948 sa pamätá na zaokrytie
najnútnejších výdavkov, ktoré
vzniknú pre SPSÚ pri vykonávaní prác
a úloh na neho kladených.

