(celý správní obvod) | ||||
Země | 1.204,276.900 | 649,706.900 | 232,900.000 | 321,670.000 |
Okresy | 619,496.554 | 62,127.157 | 121,732.251 | 435,637.146 |
Obce | 2.762,177.018 | 995,342.030 | 427,450.170 | 1.339,384.818 |
Celkem | 4.585,950.472 | 1.707,176.087 | 782,082.421 | 2.096,691.964 |
Okresy | 626,035.720 | 163,843.590 | 144,211.126 | 317,981.004 |
Obce | 2.521,101.328 | 1.490,332.949 | 443,850.603 | 586,917.776 |
Celkem | 3.147,137.048 | 1.654,176.539 | 588,061.729 | 904,898.780 |
v zemi České | 8.462,975.409 | 3.452,016.547 | 1.696,598.012 | 3.314,360.850 |
v zemi Moravskoslezské | 4.585,950.472 | 1.707,176.087 | 782,082.421 | 2.096,691.964 |
na Slovensku | 3.147,137.048 | 1.654,176.539 | 588,061.729 | 904,898.780 |
Celkem | 16.196,062.929 | 6.813,369.173 | 3.066,742.162 | 6.315,951.594 |
Země | 1.488,934.100 | 933,717.100 | 2.422,651.200 | 970,096.100 | 583,749.200 | ||
Okresy | 1.072,023.434 | 444,289.345 | 198,344.924 | 1.714,657.703 | 633,671068 | 177,811.338 | |
Obce | 5.176,979.961 | 1.927,740.025 | 1.316,987.770 | 8.421,707.756 | 3.986,515.733 | 1.324,042.265 | |
Celkem | 7.737,937.495 | 3.305,746.470 | 1.515,332.694 | 12.559,016.659 | 5.590,282.901 | 2.085,602.803 | |
Země | 1.274,136.300 | 1.165,629.200 | 2.439,765.500 | 926,901.300 | 863,972.500 | ||
Okresy | 1,163,268.827 | 586,060.661 | 436,612.430 | 2.185,941.918 | 544,231.298 | 179,639.321 | |
Obce | 5.762,869.260 | 2.551,946.933 | 2.112,780.768 | 10.427,596.961 | 3.747,741.158 | 1.340,674.889 | |
Celkem | 8.200,274.387 | 4.303,636.794 | 2.549,393.198 | 15.053,304.379 | 5.218,873.756 | 2.384,286.710 | |
Země | 1.266,447.100 | 1.204,276.900 | 2,470,724.000 | 943,945.300 | 882,606.900 | ||
Okresy | 1.163,057.628 | 619,496.554 | 626,035.720 | 2.408,589.902 | 470,961.612 | 183.859.408 | |
Obce | 6.033,470.681 | 2.762,177.018 | 2.521,101.328 | 11.316,749.027 | 3.733,707.647 | 1.422,792.200 | |
Celkem | 8.462,975.409 | 4.585,950.472 | 3.147,137.048 | 16.196,062.929 | 5.148,614.559 | 2.489,258.508 |
Země | 1.553,845.300 | 518,838.000 | 349,967.900 | 868,805.900 | ||
Okresy | 192,092.187 | 1.003,574.593 | 438,352.366 | 266,478.007 | 6,252.737 | 711,083.110 |
Obce | 1.070,690.554 | 6.381,248.552 | 1.190,464.228 | 603,697.760 | 246,297.216 | 2.040,459.204 |
Celkem | 1.262,782.741 | 8.938,668.445 | 2.147,654,594 | 1.220,143.667 | 252,549.953 | 3.620,348.214 |
Země | 1.790,873.800 | 347,235.000 | 301,656.700 | 648,891.700 | ||
Okresy | 251,865.439 | 975,736.058 | 619,037.529 | 406,421.340 | 184,746.991 | 1.210,205.860 |
Obce | 1.425,103.856 | 6.513,519.903 | 2.015,128.102 | 1.211,272.044 | 687,676.912 | 3.914,077.058 |
Celkem | 1.676,969.295 | 9.280,129.761 | 2.981,400.631 | 1.919,350.084 | 872,423.903 | 5.773,174.618 |
Země | 1.826,552.200 | 322,501.800 | 321,670.000 | 644,171.800 | ||
Okresy | 308,054.716 | 962,875.736 | 692,096.016 | 435,637.146 | 317,981.004 | 1.445,714.166 |
Obce | 1.934,183.552 | 7.090,683.399 | 2.299,763.034 | 1.339,384.818 | 586,917.776 | 4.226,065.628 |
Celkem | 2.242,238.268 | 9.880,111.335 | 3.314,360.850 | 2.096,691.964 | 904,898.780 | 6.315,951.594 |
518,838.000 | 225,000.000
(snížen o 59.03%) | 438,352.000 | 295,435.000 (snížen o 32.6%) | 1.190,464.228 | 801,567.983 (snížen o 33.2%) | |
350,000.000 | 230,000.000
(snížen o 31.43%) | 266,478.000 | 181,386.000 (snížen o 31.93%) | 603,697.760 | 326,522.000 (snížen o 39.08%) | |
868,838.000 | 455,000.000
(snížen o 47.6%) | 704,830.000 | 476,821.000 (snížen o 32.3%) | 1.794,161.988 | 1.164,089.983 (snížen o 35.4%) |
V zemi České | 2.147,654.594 Kčs, | 1.322,003.819 Kčs | (snížení o 38.7%), |
V zemi Moravskoslezské | 1.220,175.767 Kčs, | 773,908.150 Kčs | (snížení o 36.5%), |
Celkem | 3.367,830.361 Kčs, | 2.095,911.969 Kčs | (snížení o 37.9%). |
Úhrada upravených schodků:
Podle čl. XXII. finančního zákona
na rok 1946, č. 59/1946 Sb., poskytnutá záloha
na úhradu nekrytých schodků zemí,
okresů a obcí - 1.800,000.000 Kčs,
V zemských rozpočtech zařazený úvěr
na poskytování zemských příspěvků
finančně slabým okresům a obcím
podle § 11 zák. č. 77/1927 Sb. ve znění
novel - 302,900.000 Kčs,
celkem - 2.102,900.000 Kčs.
Byly tudíž schodky upravené plně uhrazeny
prostředky k tomu podle zákona poskytnutými,
při čemž bylo možno v rámci pohotových
prostředků přihlédnouti i k jednotlivým
případům zvláštního zřetele
hodným, příp. odstraniti neb zmírniti
vyskytnuvší se snad tvrdosti úpravy.
347,235.000 | 290,000.000
(snížen o 16.5%) | 619,037.529 | 299,171.500 (snížen o 51.6%) | 2.015,128.102 | 924,782.500 (snížen o 54.1%) | |
301,656.700 | 280,000.000
(snížen o 7.2%) | 406,421.340 | 213,602.000 (snížen o 47.4%) | 1.211,272.044 | 495,670.000 (snížen o 59%) | |
184,746.991 | 73,769.585
(snížen o 60.3%) | 687,676.912 | 286,891.500 (snížen o 58%) | |||
648,891.700 | 570,000.000
(snížen o 12.1%) | 1.210,250.860 | 586,543.085 (snížen o 51.5%) | 3.914,077.058 | 1.707,344.000 (snížen o 56.3%) |
V zemi České | 2.981,400.631 Kčs, | 1.513,954.000 Kčs | (snížení o 49.2%), |
V zemi Moravskoslezské | 1.919,350.084 Kčs, | 989,272.000 Kčs | (snížení o 48.4%), |
na Slovensku | 872,423.903 Kčs, | 360,661.085 Kčs | (snížení o 58.5%). |
Celkem | 5.773,174.618 Kčs, | 2.863,887.085 Kčs | (snížení o 50.3%). |
Poněvadž při úpravě obecních
a okresních rozpočtů nebylo ještě
přesně známo rozvržení investic
ve dvouletém plánu hospodářském
a investic podnikaných z místních zdrojů
materiálových a pracovních sil (t. zv. akce
2 M) na jednotlivé okresy a obce, vylučovaly ZNV
při úpravě rozpočtů dluhovou
službu z nových zápůjček a teprve
po zařazení investic v rámci dvouletky a
investic akce 2 M se dluhová služba dodatečně
stanoví. K tomu účelu nutno ještě
počítati nad výše uvedenou částku
upravených schodků potřebu na dluhovou službu
a kromě toho na dodatečně vynesené
požadavky svazků, které včas rozpočty
nepředložily, jakož i částku potřebnou
na zmírnění, příp. odstranění
tvrdostí, jež se dodatečně projevují.
Tyto požadavky činí v zemích českých
294,969.000 Kčs. Celkem jest třeba na neuhrazenou
potřebu 3.158,856.085 Kčs.
Pro země české je třeba k úhradě nekrytých schodků - 2.798,195.000 Kčs,
pro Slovensko - 360,661.085 Kčs,
I. Pro země české činí
úhrada: v kap. 25, tit. 16 stát. rozpočtu
na r. 1947 je zařazeno na mimořádnou pomoc
samosprávě (§ 9 zák. č. 249/1946
Sb.) - 1.730,000.000 Kčs,
v zemských rozpočtech je pamatováno na příspěvky
finančně slabým okresům a obcím
- 296,978.300 Kčs,
dále lze počítati s částkou
- 99,132.713 Kčs,
která ze zálohy poskytnuté na úhradu
schodků r. 1946 podle čl. XXII fin. zák.
na r. 1946 nebyla spotřebována, ježto předpokládané
výdaje nebyly plně uskutečněny.
Celkem - 2.126,111.013 Kčs.
Tudíž potřeba - 2.798,195.000 Kčs,
úhrada - 2.126,111.013 Kčs,
rozdíl - 672,083.987 Kčs, pro který
není ve státním rozpočtu na rok 1947
úhrady.
Rozděleno na jednotlivé země, jeví
se tento obraz:
1. Země Česká: Nekrytá potřeba upravených schodků - 1.513,954.000 Kčs,
potřeba na dluhovou službu a odstranění tvrdostí - 160,000.000 Kčs,
celkem - 1.673,954.000 Kčs
Úhrada: z mimořádné pomoci
podle § 9 zák. č. 249/1946 Sb. zařazené
ve státním rozpočtu na r. 1947 v kap. 25,
tit. 16 v částce 1.730,000.000 Kčs byla poukázána
zemi České na úhradu zemského upraveného
schodku a upravených schodků okresů a obcí
částka odpovídající 2/3
celého úvěru vzhledem k rozloze obou zemí,
počtu obyvatelstva a výši upravených
schodků, t. j - 1.150,000.000 Kčs,
v zemském rozpočtu na příspěvky
finančně slabým okresům a obcím
je zařazeno - 194,078.300 Kčs,
ze zálohy na rok 1946 nespotřebováno - 99,132.713
Kčs,
celkem - 1.443,211.013 Kčs,
takže k plné úhradě schází
- 230,742.987 Kčs,
2. Země Moravskoslezská: Potřeba:
nekryté upravené schodky - 989,272.000 Kčs,
na dluhovou službu a zmírnění tvrdostí
- 134,969.000 Kčs,
celkem - 1.124,241.000 Kčs.
Úhrada: z úvěru kap. 25, tit. 16 stát.
rozpočtu na r. 1947 poukázáno - 580,000.000
Kčs,
v zemském rozpočtu na příspěvky
finančně slabým okresům a obcím
- 102,900.000 Kčs,
celkem - 682,900.000 Kčs.
Schází tudíž k úplné úhradě
- 441,341.000 Kčs,
nedostávající se úhrada pro samosprávu
zemí českých celkem - 672,083.987 Kčs.
II. Slovensko: Upravené schodky - 360,661.085 Kčs,
Úhrada ze stát. rozpočtu na rok 1947, kap.
25, tit. 16 - mimořádná pomoc dle. §
9 zák. č. 249/1946 Sb. - 270,000.000 Kčs,
Fond státních přídělů
určený na poskytování příspěvků
finančně slabým okresům a obcím
- 116,215.000 Kčs.
Činí tudíž úhrada celkem - 386,215.000
Kčs.
Rozdílu 25,553.915 Kčs bylo použito na podpory
k plnění mimořádných úkolů
okresů podle § 21, odst. 4a nařízení
č. 10/1946 Sb. n. SNR.
Hlavní (vlastní) funkcí kanceláře
presidenta republiky je podle zák. č. 654/1919 Sb.
obstarávání věcí, spadajících
do oboru ústavní pravomoci presidenta republiky.
V činnosti kanceláře presidenta republiky
takto vymezené obrážel se v roce 1947 takřka
veškerý veřejný život ve státě.
Politické události uvnitř státu a
v těchto věcech styk s Národním shromážděním,
vládou po případě s úřadem
předsednictva vlády a ostatními ústředními
úřady, jakož i sledování důležitých
otázek a událostí na poli mezinárodním
tvořily bohatou výplň činnosti politického
odboru kanceláře presidenta republiky, k níž
se po programové stránce řadila organisace
a úprava zájezdů a úředních
cest presidenta republiky, nástupních audiencí
a agenda řádová.
V oboru zákonodárství promítala se
v činnosti kanceláře presidenta republiky
legislativní opatření jak ústavodárného
Národního shromáždění
a vlády, tak i Slovenské Národní rady.
Kancelář presidenta republiky sledovala s účinným
zájmem přípravy na nové ústavě
a svým zástupcem se účastnila všech
schůzí subkomise ústavního výboru.
Hojná byla i činnost při ústavním
projednávání mezinárodních
smluv. Rovněž právo presidenta republiky udíleti
milost v trestních věcech soudních jevilo
se značnou měrou v činnosti kanceláře
presidenta republiky jako důsledek zvýšené
činnosti retribučních soudů v tomto
roce.
Velmi intensivně pracovala kancelář presidenta
republiky na poli otázek personálních, a
to jak u vlastních zaměstnanců, tak i zejména
při provádění nominace soudců,
úředníků a důstojníků
v nejvyšších platových stupnicích
(stupnicích funkčního služného)
všech ostatních resortů (úřadů)
za roky 1945 a 1946, kdy šlo, podobně jako tomu bylo
při t. zv. renominaci, o hromadné akce a kdy zpracování
souborných návrhů pro rozhodnutí presidenta
republiky vyžadovalo značného úsilí.
K tomu přistupovaly účast a sledování
všech otázek veřejnozaměstnanecké
politiky a platového i služebního práva
veřejných zaměstnanců a konečně
i práce na budování organisace vlastního
úřadu.
V oboru kulturním zrcadlil se v činnosti kanceláře
presidenta republiky kulturní život ze všech
oborů umění, osvěty, vědy,
školství a tělovýchovy, s nimiž
přichází hlava státu do styku ať
z vlastního podnětu, který je velmi častý,
ať na návrh resortních činitelů
vládních, či na přímou žádost
oněch kulturních institucí, které
se dožadují slyšení a podpory. Do tohoto
okruhu práce spadá též péče
o věci, týkající se archivů
presidenta republiky, Pražského hradu i kanceláře,
dále musea Pražského hradu, obrazové
hradní galerie atd.
Budovatelský vládní program na poli hospodářském
obrážel se v činnosti kanceláře
presidenta republiky v míře, určované
intensivním zájmem hlavy státu o plnění
a úspěch programu. Podkladem bohaté činnosti
zvláštní byly pak prosby i přání
jednotlivých občanů státu a prosby,
žádosti, zájmy atd. jednotlivců i institucí
v zahraničí. Na tomto místě sluší
připomenouti t. zv. pomoc Rumunsku.
Vojenské oddělení kanceláře
presidenta republiky obstarávalo v hojné míře
úkony, související s funkcí presidenta
republiky jako vrchního velitele branné moci a projevující
se v oboru přímé velitelské pravomoci,
dále otázky osobní a organisační
a otázky všeobecné administrativy a materielního
vybavení armády. V roce 1947 jevila se tato úloha
značně ve spolupráci resp. zprostředkování
při plnění první poloviny dvouletého
plánu MNO, zejména pak při vytváření
moderní čs. vojenské doktriny a mravně
politické výchovy armády, v oboru personálních
opatření pak v renominaci a nominaci vyšších
důstojníků a funkcionářů
atd. Posléze dlužno se zmíniti o velitelské,
bezpečnostní a osobní agendě velitelství
Pražského hradu a velitelství hradní
stráže.
V oboru hospodářsko-správním dlužno
uvésti činnost spojenou s prováděním
schváleného stavebního programu na Pražském
hradě a v Lánech.
V úseku hradních budov, nádvoří
a hradeb bylo uskutečněno prodloužení
schodiště v jižním křídle
proti vchodu z III. nádvoří do zahrady Na
Valech, čímž získáno potřebné
spojení této zahrady s přijímacími
a obytnými místnostmi presidenta republiky. Pokračováno
bylo na úpravě palácového dvorku mezi
Vladislavským sálem a průchodem u velechrámu
sv. Víta zřízením opěrné
zdi a parapetu u komunikace na Jiřském náměstí
a schodů do dvorku, aby postupně byl tento dosud
neupravený kout začleněn do celkové
úpravy III. nádvoří. Menší
úpravy provedeny též ve Starém paláci
s tím zaměřením, aby tato nejcennější
historicko-umělecká část Hradu mohla
být zpřístupněna veřejnosti.
V oboru naléhavých komunikačních úprav,
potřebných zvláště se zřetelem
na větší shromáždění
obecenstva v hradních prostorách při slavnostních
příležitostech, byl zřízen průchod
pro pěší při průjezdu z II. hradního
nádvoří na Prašný most a započato
s pracemi přípravnými na průchodu
pro pěší při průjezdu z II. nádvoří
na III. nádvoří proti velechrámu sv.
Víta. Síň pod Španělským
sálem, býv. Královské stáje,
s okny do Jeleního příkopu, upravovaná
podle návrhů Plečníkových již
v r. 1928 a užívaná z důvodů
tísně, zvláště za let okupace,
k různým užitkovým úkolům,
byla renovována, úpravy podle programu dokončeny,
a síň věnována původnímu
určení (stálá výstava uměleckých
a historických památek jako součást
hradního musea v prozatímním umístění).
Konečná úprava Tereziánského
křídla ve Starém paláci nemohla býti
podle programu uskutečněna pro nedostatek speciálních
stavebních hmot (olovo na isolaci terasy) a musela být
odložena na rok příští.
V úseku hradních zahrad byla provedena další
část renovace empirového skleníku
v Královské zahradě jako stavební
památky a zřízen skleník užitkový.
V zahradě Na Valech se přikročilo k další
etapě trvalého zařízení pro
osvětlování Hradu zřízením
transformační stanice, umístěné
pod jižním křídlem Hradu, a položením
dalšího úseku kabelového vedení.
V budově vypálené Míčovny v
Královské zahradě bylo nutno při stavebních
úpravách pokračovat zvolna a opatrně
vzhledem k významu tohoto objektu po stránce památkové
péče a ohrožení celé stavby,
jež bylo důsledkem požáru. Po opravě
a zabezpečení zdiva specielní stavební
metodou bylo zřízeno podlaží, opravena
cenná sgrafitta a připraveny projekty pro krov a
klenbu.
Novostavba domu se služebními byty, jako jediný
hospodárný prostředek k vyřešení
krajní bytové tísně zaměstnanců,
kteří musejí z důvodů služebních
bydlet v blízkosti Hradu a mají nárok na
služební byt, byla projednána a připravena
po stránce technické i stavební. Vzhledem
k závažným momentům, souvisejícím
s regulačním plánem a památkovou ochranou
(stavba byla projektována v nejzazší části
horního Jeleního příkopu u Nového
světa) bylo nutno projekt opětně přizpůsobovat
požadavkům, vzneseným povolanými činiteli
a úřady. Dá se očekávat, že
všechny otázky budou časově tak projednány,
aby stavba byla podle programu ještě letos provedena
nebo alespoň zahájena.
Naléhavost prací na Hradě, jakož i otázka
opatření stavebních hmot a pracovních
sil nedovolily provést letos úpravy v letohrádku
Hvězda.
V lánském zámku byly provedeny jen nejnutnější
práce, totiž položení nové krytiny
na budově a renovace části topného
zařízení ve sklenících. Generální
oprava celé budovy, zároveň s adaptacemi
dosud vhodně nevyužitých místností
v přízemí zámku a zmodernisování
všech technických zařízení (ústřední
topení, výtahy, elektrárna) vyžádalo
by si dnes příliš velkého nákladu.
Je proto zamyšleno provést každý rok dílčí
úsek, finančně únosný.
Na statcích v Lánech byla podle programu zadána
stavba 3 deputátních domků, jednoho pro zaměstnance
lesní a dvou pro zaměstnance hospodářské
správy státního statku.
Program činnosti na rok 1948 nelze pro kancelář
presidenta republiky, u níž značná část
činnosti odvozené z pravomoci presidenta republiky
předpokládá, resp. vyžaduje podnětné
návrhy jiných ústavních činitelů,
dobře předem stanoviti. Lze spíše říci,
že se dá očekávat, že téměř
ve všech úsecích dosavadní činnosti
kanceláře presidenta republiky, zejména pak
v úseku činnosti zákonodárné,
v otázkách veřejnozaměstnaneckých,
na poli národohospodářském i kulturním,
lze v příštím roce očekávati
zvýšenou činnost i oproti bohaté činnosti
v roce 1947.
Zbývá proto nastíniti program činnosti
kanceláře presidenta republiky v oboru hospodářsko-správním,
pokud jde o její vnitřní správu.
Program stavebních prací na pražském
hradě pro rok 1948 se omezuje na nejnutnější
stavby a úpravy podle předem projednaného
celkového programu. Při sestavení programu
bylo přihlíženo nejen k hlediskům umělecko-historickým
a požadavkům památkové péče,
ale i k praktickému a lepšímu využití
hradu jako sídla presidenta republiky a jeho kanceláře.
Pro příští rok se předpokládá
dokončení úprav v Tereziánském
křídle, které od května 1945 nemohly
býti provedeny pro nedostatek materiálu. Dále
budou dokončeny vnitřní úpravy ve
Starém paláci. Tyto úpravy jsou nezbytné,
má-li býti Starý palác zpřístupněn
veřejnosti a zhodnocen ve svém nesmírném
historickém a uměleckém významu. Bude
pokračováno v rekonstrukčních pracích
vyhořelé Míčovny, které se
zřetelem k požadavkům památkové
péče mohou býti prováděny jen
zvolna.
Bude též zřízen další průchod
pro pěší v hradních nádvořích,
a to z II. na III. nádvoří proti velechrámu
sv. Víta. Průchod je nezbytně nutný
z důvodů komunikačních a bezpečnostních.
Pro lepší využití hradních místností
v jižním křídle hradu, používaných
presidentem republiky a jeho kanceláří, bude
provedena úprava vrátnice při vchodu z III.
nádvoří, jehož se nyní používá
nejen téměř při všech audiencích
u pana presidenta, nýbrž i při všech společenských
příležitostech. Projekt úpravy zahrnuje
čekárnu, šatnu, místnost pro službu
konajícího úředníka a umístění
neuniformované stráže bezpečnosti.
V jižním křídle hradu bude dále
provedena rekonstrukce výtahu jeho rozšířením
a prodloužením do úrovně zahrady. S
úpravami vrátnice souvisí vybudování
štol ústředního topení pro celé
jižní křídlo, aby mohl býti odstraněn
co nejdříve dnešní zcela nevyhovující
stav, kdy topení v kamnech je třeba obstarávati
velkým nákladem věcným i osobním.
V Královské zahradě bude pokračováno
v dalších pracích na rekonstrukci starého
skleníku, který vyžadoval jednak záchrany
s hlediska památkového, jednak úprav pro
jeho praktické použití v zahradním hospodaření.
Většího nákladu si vyžádá
projektované vybudování kanalisace v horní
části Královské záhrady. V
zájmu řádného hospodaření
v zahradách potřebuje správa zahrad nového
skladiště pro ovoce a zeleninu a skladiště
paliva pro skleníky. Obě skladiště budou
vybudována v r. 1948.
Nedostatek hygienických zařízení v
hradních prostorách bude v r. 1948 odstraněn
vybudováním řádných hygienických
zařízení na Slévárenském
dvoře.
Hradní stavební správa předpokládá,
že bude možno přikročiti k výměně
okapových žlabů a oken, jež ve všech
hradních budovách jsou ve velmi špatném
stavu. Celková výměna znamená práci
takového rozsahu a nákladu, že ji bude možno
prováděti jen postupně. S výměnou
bude započato v severním hradčanském
výběžku na I. hradním nádvoří,
v průčelí do Hradčanského náměstí,
dále nad nádvořím Na Baště
a nad západním průčelím západního
křídla až ke Španělskému
sálu.
Aby byla zmírněna bytová tíseň
hradních zaměstnanců, kteří
mají nárok na služební byty, projektuje
se vybudování domu se služebními byty
v oboře Hvězda. Důvodem pro stavbu tohoto
domu je skutečnost, že možnosti vyřešení
bytové tísně adaptacemi ve starých
hradních bytech budou už vyčerpány,
aniž by bylo dosaženo potřebného počtu
vyhovujících služebních bytů.
Nákladnější adaptace jest ostatně
možno provádět jen v těch bytech, u
nichž při jejich rozloze a dosavadním stavu
je výdaj na úpravu úměrný celkovému
zlepšení bytu. Hradní stavební správa
počítá také s tím, že
v rámci programových stavebních úprav
ve vlastních hradních budovách odpadnou některé
zde umístěné byty. Vzhledem k tomu jeví
se stavba dalšího obytného domu na vlastním
pozemku nejúčelnější a nejhospodárnější.
Pro naléhavé práce na pražském
hradě a v jiných objektech nedošlo v r. 1947
k předpokládaným rekonstrukčním
pracím v letohrádku Hvězda. V r. 1948 bude
však nutno provést zde aspoň zabezpečovací
práce na krovu a některé drobnější
opravy.
Na zámku v Lánech, kde dosud není možno
přikročiti ke generální opravě
celé budovy s potřebnými adaptacemi, předpokládá
se provedení naléhavých dílčích
oprav, které spadají do celkového plánu.
Stav služebních bytů je rovněž
na zámku v Lánech krajně neuspokojivý.
Poněvadž adaptace starých bytů nebyly
by rentabilní, počítá se zde se zřízením
nových bytových jednotek. Dále se předpokládá
provedení větších úprav hospodářských
zámeckých budov, které po léta nebyly
opravovány. Bude při tom pamatováno na vhodné
rozšíření garáží.
Na státním statku v Lánech budou vybudovány
další tři deputátní domky, dva
pro hospodářskou a jeden pro lesní správu.
Za budovu Šubrt, vyhořelou na počátku
února 1947, ve které byly naturální
byty zaměstnanců lesní správy, bude
postavena nová budova s pěti byty pro zaměstnance.
Stavbami řádných bytů má býti
zajištěn dostatečný počet stálého
zemědělského i lesního dělnictva
pro státní statek v Lánech. Z téhož
důvodu bude pokračováno i v úpravách
ostatních naturálních bytů.
Hospodářská správa státního
statku v Lánech usiluje o zvýšení produkce
drůbeže a vepřového dobytka. K dosažení
tohoto cíle bude třeba vybudovati vhodné
hospodářské budovy. Budou účelně
prováděny též další opravy
hospodářských a správních budov.
Za předpokladu příznivých povětrnostních
podmínek lze očekávati v příštím
roce zvýšení jak rostlinné, tak i živočišné
výroby. Půdy vyčerpané v době
okupace jsou přiváděny dokonalou přípravou
k normální produktivnosti. Zvýšená
odborná péče se věnuje sadařství
a lze očekávat jeho zvýšený výnos.
Lesní správa má v hospodářském
roce 1947/1948 v programu - po 9 letech, v kterých byla
nucena těžiti pouze dříví ze
sněhových a větrných polomů
- vrátiti se k normální těžbě,
aby uvolnila přirozené nálety a podrosty.
Těžba dříví rozpočtena
na r. 1947 ve výši 14.000 plm dřevní
hmoty se zvýší o 5.000 plm na 19.000 plm v
důsledků mimořádné těžby
na ploše zabrané pro stavbu údolní přehrady
na Klíčavě. Proto se počítá
se zvýšeným příjmem za dříví
v r. 1948, ovšem za předpokladu, že dosavadní
ceny se nezmění. Zvýšeného nákladu
bude vyžadovati zalesnění 60 ha holin a ředin
a rozšíření lesních školek
pro pěstování vlastních sazenic. Přiměřená
částka je v rozpočtu zařazena na opravu
lesních silnic a cest. Bude pokračováno v
melioraci luk a pastvin, aby byla zvýšena produkce
pícnin pro lesní a hospodářskou správu.
V dílčím rozpočtu státního
statku v Lánech je dále pamatováno na nákup
některých hospodářských strojů
a zařízení, usnadňujících
a urychlujících lidskou práci.
Ústavodárné Národní shromáždění
konalo v době od 6. listopadu 1946 do 11. července
1947 49 schůzí plenárních, 391 schůzí
výborových a 138 schůzí subkomisí.
Předloženo bylo 88 vládních návrhů
(včetně mezinárodních smluv), 2 připomínky
presidenta republiky a 7 listů presidenta republiky. Z
toho bylo schváleno 80 vládních návrhů,
2 připomínky presidenta republiky a ratifikováno
12 mezinárodních smluv. Z 50 podaných iniciativních
návrhů bylo projednáno 11, 2 iniciativní
návrhy byly zamítnuty. Bylo podáno 120 zpráv
výborových, 160 interpelací, 7 naléhavých
interpelací. Došlo 137 odpovědí na interpelace.
Oznámeno bylo 58 dotazů a 41 odpovědí
na ně. Došlo 17 žádostí za vydání
poslanců k trestnímu stíhání,
z nich bylo 17 vyřízeno. V plenárních
schůzích promluvilo 8 ministrů, 245 zpravodajů
a 428 řečníků.
Práce na nové ústavě Československé
republiky byla soustředěna v ústavním
výboru, který sněmovna zvolila podle zákona
č. 197/1946 Sb. ve schůzi dne 7. listopadu 1946,
a v jeho subkomisi. Oběma těmto sborům jsou
k disposici odborní experti. Subkomise ústavního
výboru projednala a zpracovala ve 40 schůzích
v prvém čtení téměř
celou osnovu příští ústavy, kromě
ustanovení vyjadřujících úpravu
poměru Čechů a Slováků a některých
speciálních otázek.