Výstavba znárodněného československého
smluvního pojišťovnictví se dostala do
významného stadia svého vývoje na
sklonku roku 1946, kdy řadou vládních opatření
podle § 10 dekretu čís. 103/45 Sb. byly soustředěny
493 pojišťovny a pojišťovací spolky
v pět národních podniků, z nichž
tři mají sídlo v Praze, jeden v Brně
a jeden v Bratislavě. V téže době byly
vyhlášeny stanovy národních podniků
a vládním nařízením č.
215/46 Sb. byl jim dán nutný organisační
základ. Národní podniky vstoupily v činnost
dnem 1. ledna 1947 pod vedením prozatímních
národních správ, jež byly vystřídány
statutárními představenstvy v měsíci
dubnu, když byly před tím vykonány volby
členů představenstev z řad zaměstnanců
pojišťoven. Ze soustředění v národní
podniky bylo vyňato vládním opatřením
30 znárodněných ústavů provozujících
soukromé pensijní pojištění;
k jejich úpravě ve smyslu § 11, odst. 2 dekretu
č. 103/45 Sb. dojde v budoucnu. Dalších 197
znárodněných ústavů - vesměs
československých stavů pojištění
zahraničních pojišťoven a pojišťoven,
jejichž hospodářský stav nebyl v rovnováze
nebo byl nejasný - bylo dáno národním
podnikům do správy.
Spravovanými stavy jsou hlavně drobné stavy
cizích pojišťoven v bývalém pohraničí,
dále "Pojišťovna Star" se svými
závazky uzavřenými bývalou pojišťovnou
Fénix a velké ústavy liberecké, t.
j. pojišťovna Union, Veřejnoprávní
pojišťovna a Dunaj-Concordia, životní akciová
pojišťovna.
Otázka spravovaných ústavů bude vyřešena
s konečnou platností zákonem, jehož
osnova se projednává. Jejím hlavním
posláním je umožniti sestavení bilancí
spravovaných ústavů. Pokud jde o stavy pojištění
v pohraničním území, které
byly v době okupace spravovány ze závodů
mimo území ČSR, nedal by se za dosavadních
poměrů zjistiti stav jejich závazků
ani po mnoha létech, neboť podklady k jejich správě
jsou nedostupné, pokud nebyly vůbec zničeny,
a kromě toho jsou tyto stavy do základu rozvráceny
událostmi po revoluci. Zmíněná osnova
navrhuje jakožto nejkratší cestu k vyjasnění
tohoto stavu konvokaci všech věřitelů
znárodněných ústavů, takže
podle výsledků přihlašovací akce
bude pak národním podnikům možno, aby
sestavily rozvahy jimi spravovaných znárodněných
ústavů. Uvedené rozvahy budou předloženy
ministerstvu financí, které porovná úhrn
aktiv a pasiv spravovaných stavů jako celku a uváží,
zda je možno tyto stavy bez dalšího opatření
včleniti v národní podniky či nikoli.
Jestliže by úhrn pasiv tohoto celku převyšoval
jeho aktiva do té míry, že by národní
podniky nebyly s to převzíti všechny jeho závazky,
byť s odpovídajícími aktivy, použije
se k vyrovnání tohoto schodku nároků,
které z titulu pojistných smluv připadly
státu podle ustanovení dekretu č. 95 a 108/45
Sb., takže potřebná opatření
finančního rázu budou provedena uvnitř
samotného smluvního pojišťovnictví.
S touto zásadní koncepcí souvisí některá
opatření podružnějšího rázu,
jako je na příklad stanovení poměru
pro přepočet závazků znějících
na říšské marky, po př. na pengö,
na československé koruny, jakož i stanovení
moratoria pro závazky spravovaných stavů
pojištění do doby, než bude rozhodnuto
o jejich konečném osudu. Jako ventil pro případ,
že by i výše zmíněná opatření
se ukázala nedostatečnými, bude ponechána
možnost, aby o jmění toho kterého předluženého
ústavu ve správě bylo zahájeno konkursní
řízení. Z téže příčiny
nebylo možno připustiti, aby spravované stavy
uspokojovaly bez zřetele na svou finanční
situaci běžné dospívající
pohledávky svých pojistníků.
Počáteční bilance národních
podniků nejsou dosud sestaveny, jelikož podstatně
závisejí na konečných bilancích
znárodněných ústavů ke dni
31. prosince 1946, jež dosud všeobecně nebyly
sestaveny. Postupně se sestavují bilance znárodněných
ústavů za dobu od roku 1943, kdy bylo uveřejňování
jejich bilancí vlivem okupace zastaveno.
Uskutečnění koncentrace také ve věcech
administrativních by vyžadovalo, aby každý
národní podnik soustředil svůj provoz
v jediné budově. Jelikož tak velkých
budov není, byl prozatím takto soustředěn
alespoň provoz jednotlivých odvětví.
Nový obchod je veden jednotně, avšak staré
stavy musejí být spravovány dosavadním
způsobem. Dokonalého sjednocení bude možno
docíliti až po určitém odstupu časovém
a s použitím statistických a účetních
strojů. Teprve potom lze očekávati významnějších
úspor personálních a režijních.
Režijní zatížení všech pojišťoven-národních
podniků se odhaduje pro rok 1948 částkou
1.211,000.000 Kčs, v roce 1947 dosáhne toto vydání
asi 1.174,000.000 Kčs. Vydání na osobní
režii stouplo následkem platové vyhlášky
ze dne 20. prosince 1946 asi o 20% proti dřívějšímu
stavu. Jinak na pojišťovny doléhá zvýšení
cenové hladiny zvláště ve věcné
režii a ve zvýšených požadavcích
pojistníků při škodách. V té
souvislosti je dlužno zdůrazniti, že pojišťovnictví
ponechalo úroveň svých sazeb nezvýšenou,
naopak v několika odvětvích sazby snížilo.
Podle odhadů dodaných pojišťovnami-národními
podniky, věnuje se na pojistnou službu v roce 1948
z národního důchodu přibližně
částka Kčs 3.336,000.000. Z toho připadá
na životní pojištění Kčs
928,000.000. Technické reservy vztahující
se k těmto pojištěním dosáhnou
částky 12.390,000.000 Kčs, z čehož
přísluší 10.798,000.000 Kčs životnímu
pojišťování.
Hospodaření odborů životních
skončí v roce 1948 podle odhadu ztrátou 56,6
milionů Kčs; v odborech pojišťování
proti škodám a úrazům a pojišťování
nemocenského se očekává přebytek
62,8 milionů Kčs.
Ztráta odborů životních jest způsobena
především poklesem úrokového
výnosu. Tato újma pro rok 1948 odhaduje se částkou
Kčs 122,000.000 a pro rok 1947 částkou Kčs
120,000.000. Její podstatnou složkou je ztráta
z titulu neúročení vázaných
vkladů. Životní odbory měly ke dni 1.
1. 1947 na vázaných vkladech částku
Kčs 2.170,860.450 a ke dni 1. VII. 1947 částku
Kčs 1.771,518.820. Dekretem č. 95/45 Sb. bylo zastaveno
úrokování vkladů, avšak obdobný
zásah do životních pojišťovacích
smluv nebyl učiněn, takže pojišťovny
jsou nuceny úrokovati prémiové reservy bez
zřetele k tomu, zda odpovídající majetkové
hodnoty dávají výnos či nikoli. V
roce 1947 činí ztráta z tohoto titulu 69,000.000
Kčs.
Docílí-li se v odborech proti škodám
a úrazům předpokládaného zisku
62,8 mil. Kčs, bude rozdělen podle ustanovení
stanov takto:
1. odvody státní pokladně na vyrovnávací účet | 6,3 mil. Kčs, |
2. na všeobecně užitečné účely | 6,3 mil. Kčs, |
3. závodním radám 10% čistého zisku | 3,3 mil. Kčs, |
4. dotace fondům | 46,9 mil. Kčs, |
celkem | 62,8 mil. Kčs. |
Pro konkrétní představu o velikosti a rozvoji
čs. smluvního pojišťovnictví je
připojena přehledná tabulka nejdůležitějších
dat:
1. Produkce v roce 1946 | 3.044,504.128 | 889,400.089 |
2. Produkce v roce 1947 do 30. VI. | 1.608,246.220 | 475,187.716 |
3. Úhrn pojistných sum kapitálových poj. v obchodu přímém k 1. lednu 1947 | 23.262,777.411 | - |
4. Úhrn pojistných sum kapitálových poj. v obchodu přímém k 1. 7. 1947 | 23.995,367.836 | - |
5. Prémiový příjem přímého obchodu v roce 1946 | 802,839.661 | 2.040,063.771 |
6. Prémiový příjem přímého obchodu v r. 1947 do 30. VI. | 435,208.477 | 1.162,369.029 |
7. Pojistná plnění v přímém obchodu v roce 1946 | 378,271.383 | 671,866.128 |
8. Pojistná plnění v přímém obchodu v r. 1947 do 30. VI. | 409,426.725 | 355,841.195 |
9. Fondy znárodněných ústavů, které vplynuly do národních podniků k 1. lednu 1947 | 1.327,161.302 | 1,358,463.344 |
10. Z fondů ad 9. je určeno pro zaměstnance | 84,498.138 | 260,052.641 |
11. Cenné papíry k 1. lednu 1947: | ||
a) státní | 5.063,788.316 | 822,333.688 |
b) jiné tuzemské | 562,468.677 | 196,399.652 |
c) říšské (nominale, 1 RM = 10 Kčs) | 616,667.440 | 135,792.000 |
12. Vázané vklady ke dni 1. ledna 1947 | 2.170,860.450 | 890,235.897 |
13. Vázané vklady ke dni 1. července 1947 | 1.771,518.820 | 729,851.785 |
14. Hotovosti ve volné měně k 1. lednu 1947 | 348,210.312 | 355,000.683 |
15. Hotovosti ve volné měně k 1. červenci 1947 | 603,753.250 | 491,280.950 |
1. Finanční novela z r. 1921 a organisační
zákon ukládají zemím, okresům
a obcím povinnost sestaviti každoročně
rozpočet o všech příjmech a vydáních
náležejících do jejich působnosti.
Pokud jde o obec stanoví zákon výslovně,
že rozpočet se dělí v rozpočet
řádný a mimořádný (investiční).
Z povahy věci pak plyne, i když není v tom
směru kogentního ustanovení, že toto
rozlišování platí i pro zemský
a okresní rozpočet.
2. Řádný rozpočet obsahuje pravděpodobně
očekávané, opakující se výdaje,
jichž je třeba k obstarání správy
a k pravidelnému plnění úkolů,
které jsou zemi, okresu a obci uloženy zákonem
nebo spadají do jejich činnosti ve všeobecném
veřejném zájmu. Jsou to výdaje osobní
a věcné, které musí býti nutně
vynaloženy, aby země, okres a obec mohly plynule a
řádně plniti běžně své
úkoly.
3. K úhradě těchto řádných
vydání slouží řádné
příjmy. Finanční novela výslovně
zakazuje hraditi výdaje rozpočtu řádného
příjmy mimořádnými. Řádnými
příjmy jsou kromě výnosu jmění
a podniků příjmy povahy veřejnoprávní,
tudíž dávky, poplatky a příspěvky.
Tyto příjmové zdroje tvoří
zejména u obcí význačnou část
příjmů obecních. Dávkou bývaly
též přirážky vybírané
ke státním daním přímým.
Šlo o velmi významný zdroj příjmů
a zvláště u okresů byl příjem
z přirážek rozhodujícím, neboť
dávky a poplatky se u okresů téměř
nevyskytují.
Zákon č. 249/1946 Sb. přinesl v tomto směru
na celém území státním pronikavou
změnu. Přirážky svazků územní
samosprávy k přímým daním státním
nelze na rok 1946, 1947 a 1948 vybírati. Na místě
těchto přirážek vyberou se v uvedených
letech náhradní přirážky, jichž
výnos plyne do státní pokladny. Tyto přirážky
jsou ve všech obcích stejně vysoké,
s vyjímkou přirážky k domovní
dani činžovní, která je jinak stanovena
v Praze, Brně a Bratislavě a jinak ve všech
ostatních obcích. Tato různá sazba
přirážky k dani činžovní
souvisí s různou sazbou daně činžovní
v uvedených třech městech a v ostatních
obcích. Jednotné procento přirážek
ve všech obcích zavádí stejnoměrné
zdanění poplatnictva, což má význam
pro podmínky podnikání. Bývalo často
vytýkáno, že obce přitahovaly nižší
sazbou přirážek podniky, které se vyhýbaly
obcím s vyšší sazbou přirážek.
Pro řízenou politiku cenovou působilo by
obtíže značně rozdílné
zatížení přirážkové.
Pro obce, okresy a země mají přirážkové
příděly, jichž se těmto subjektům
dostává ze státní pokladny na místě
výnosu přirážek tu výhodu, že
mohou počítati s pevným příjmem,
kdežto výnos přirážek byl kolísavý.
4. Kromě přídělů na místě
přirážek dostává se obcím
a zemím dalších přídělů
ze státní pokladny. Jest to zejména příděl
daně domovní. Celá splatná daň
domovní, předepsaná v obci se přiděluje
obcím. Zemím se dostává pevných
přídělů. Země dostávají
dále přiděleny ony částky,
o které se zkracují přirážkové
příděly obcí a okresů, a jsou
povinny použíti těchto prostředků
spolu s částí jim poskytovaných pevných
státních přídělů ve
prospěch okresů a obcí, které nemohou
svými příjmy uvésti své hospodářství
do rovnováhy. Stát dotuje též každoročně
pomocné fondy pro úpravu dluhů okresů
a obcí, které přejímají za
obce a okresy finančně slabé placení
dluhové služby ze zápůjček, které
tyto svazky uzavřely k plnění svých
veřejných úkolů. Na Slovensku poskytuje
fond státních přídělů,
spravovaný pověřenectvem vnitra, příspěvky
finančně slabým okresům a obcím.
Též tento fond dostává pevný
roční příděl ze státní
pokladny a kromě toho plynou do fondu ony částky,
o které se zkracují přirážkové
příděly obcí a okresů.
5. Poněvadž místní národní
výbory jakožto orgány veřejné
správy plní četné úkoly veřejné
správy, které by jinak musil obstarávati
stát, okresy v zemích českých spravují
a udržují značnou síť okresních
silnic a země jakožto nejvyšší složka
samosprávy obstarává úkoly, které
svým významem přesahují úkoly
obcí i okresů, přispívá státní
pokladna na úhradu vydání národních
výborů dalšími prostředky, neboť
podle § 9 zákona č. 249/1946 Sb. poskytuje
příspěvky k úhradě řádných
potřeb zemí, okresů a obcí, pokud
tyto subjekty nemohou nejnutnější potřebu
řádného rozpočtu uhraditi podle platných
předpisů.
6. Z uvedeného plyne, že jest tu mezi státním
rozpočtem a rozpočty zemí, okresů
a obcí úzká souvislost. Z toho důvodu
jeví se účelným, aby k rozpočtu
státnímu byl připojen přehled rozpočtové
potřeby svazků územní samosprávy.
Tím se umožní přehled o tom, jakou měrou
odčerpává nejen stát, nýbrž
také územní samospráva, jakožto
nejdůležitější složka veřejné
správy vedle státu, prostředky národního
důchodu.
Třeba si ovšem uvědomiti, že stát
právě zmíněnými příděly
hradí značnou část řádných
potřeb samosprávy, takže o částky
zařazené ve státním rozpočtu
není národní důchod odčerpáván
ještě jednou samosprávnými svazky. V
Kap. 25 "Všeobecná pokladní správa"
návrhu státního rozpočtu na rok 1948
jest na výše uvedené příděly
samosprávě zařazena jako státní
výdaj částka 4.084,820.000 Kčs, jež
se v rozpočtech zemí, okresů a obcí
projevuje jako příjem. V této částce
je zahrnut též státní příděl
ve prospěch fondu vicinálních cest na Slovensku
ve výši 150,000.000 Kčs. Zmíněné
cesty jsou svojí povahou obdobou okresních silnic
v zemích českých, kde však náklady
na udržování a správu silnic jsou zařazeny
v potřebě okresů a uhrazovány v rámci
rozpočtů těchto svazků.
V téže kapitole návrhu státního
rozpočtu na rok 1948 jest dále na zmíněné
již státní příspěvky podle
§ 9 zák. č. 249/1946 Sb. zařazena ještě
částka 2.900,000.000 Kčs.
Ministr financí ve svém výkladu k návrhu
státního rozpočtu republiky Československé
na rok 1947, předneseném v ústavodárném
Národním shromáždění,
uvedl důvody, proč nebylo možno při
předkládání návrhu státního
rozpočtu na rok 1947 připojiti přehled samosprávných
rozpočtů a zmínil se o tom, že při
předkládání státního
rozpočtu na rok 1948 umožní tak učiniti
právě tehdy projednávaná osnova o
zatímní úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a některých jiných osob
veřejného práva. Zmíněná
osnova - nyní zákon č. 249/1946 Sb. - posunuje
totiž (§ 12 cit. zák.) lhůty pro projednání
rozpočtů zemí, okresů a obcí
tak, že nejpozději do konce měsíce srpna
má příslušný orgán (úřad)
rozhodnouti již o schválení rozpočtů
svazků územní samosprávy na rok 1948.
7. Uváží-li se, že v roce 1947 se národní
výbory ve velmi četných případech
usnášely v důsledku poválečných
poměrů teprve o rozpočtu na rok 1947 a při
tom měly také do 15. června t. r. předložiti
jimi usnesený rozpočet na rok 1948 ke schválení,
jest pochopitelno, že lhůta 15. června nebyla
v četných případech dodržena.
Zemské národní výbory mohly tedy ve
většině případů teprve
v roce 1947 rozhodnouti o schválení rozpočtů
okresů a obcí na rok 1947. Schválení
těchto rozpočtů předpokládá
ovšem jejich pečlivé zkoumání,
neboť jde o rozpočty okresů a obcí žádajících
o zemský a státní příspěvek.
Zmíněné zkoumání ukládá
zemským národním výborům §
9 zákona č. 249/1946 Sb. Zemské národní
výbory podávají totiž návrh ministrům
vnitra a financí na poskytnutí státního
příspěvku oněm svazkům, jejichž
nejnutnější potřeba řádného
rozpočtu nemůže býti uhrazena podle
platných předpisů. Zemské národní
výbory musí tudíž v každém
jednotlivém případě vyšetřiti
a navrhnouti, jakého příspěvku se
má jednotlivému svazku dostati. Proto si musí
šetřením zjistiti, jaká je nejnutnější
potřeba řádného rozpočtu jednotlivé
obce a okresu, aby návrh podávaný ministrům
vnitra a financí byl ve shodě se zákonem.
Jest zajisté pochopitelné, že národní
výbory usnášejíce se o rozpočtech,
i když nedocílí rovnováhy mezi řádnými
výdaji a příjmy, jsou toho mínění,
že výdaje jimi preliminované jsou ve shodě
s ustanovením § 9 zák. č. 249/1946 Sb.
Toto přesvědčení vychází
ovšem z místního nazírání.
Zemské národní výbory musí
však srovnáváním potřeb svazků
navzájem a dále se zřetelem na finanční
možnosti státní pokladny přezkoumati
předložené rozpočty. Posuzují
pak požadavky okresů a obcí s hlediska naléhavosti
a největší hospodárnosti. Tímto
posuzováním každé položky výdajové
s hlediska nutnosti a hospodárnosti a dále s hlediska
únosnosti pro státní pokladnu dochází
Zemský národní výbor teprve k rozhodnutí,
jaká je nejnutnější potřeba toho
kterého svazku a jaký státní příspěvek
má býti navržen k úhradě takto
upraveného schodku.
Jde tudíž o úkol obtížný
a při značném počtu okresů
a obcí velmi rozsáhlý. Podle zpráv
zemských národních výborů v
Praze, Brně a expositury ZNV v Ostravě jsou již
přezkoumány a schváleny, resp. upraveny rozpočty
okresů a obcí na r. 1947. Zemský národní
výbor v Praze oznámil již také, že
dokončil i přezkoumání, resp. úpravu
rozpočtů okresů a obcí na rok 1948.
Dosud není skončeno řízení
o úpravě a schválení rozpočtů
na rok 1948 v zemi Moravskoslezské. Pověřenectvo
vnitra oznámilo již výsledky schvalovacího
řízení o rozpočtech okresů
a obcí na rok 1947 i na rok 1948.
8. Za tohoto stavu věcí jest možno připojiti
přehled o řádných rozpočtech
okresů a obcí na rok 1948 (přehled A), jak
se na nich usnesly okresní a místní národní
výbory, nelze však ještě připojiti
úplné výsledky návrhů zemských
národních výborů na úpravu
schodků těchto rozpočtů. Pro úplnost
jsou v přehledu též řádné
rozpočty zemí na rok 1948, jak byly usneseny zemskými
národními výbory.
Potřeba a úhrada zemí, okresů a obcí
na rok 1948 jest do přehledů pojata podle dat sdělených
zemskými národními výbory a pověřenectvem
vnitra. Data potřeby a úhrady týkají
se všech okresů a obcí v celém státě.
Schodek z nich vyplývající se týká
jen svazků nesoběstačných. Při
výpočtu schodku nebyl vzat zřetel na případné
přebytky soběstačných obcí
a okresů, neboť tyto přebytky nepůsobí
na snížení schodků svazků nesoběstačných.
Dle zprávy zemského národního výboru
v Praze je v zemi České na rok 1948 celkem 111 okresů
a 5936 obcí nesoběstačných.
V zemi Moravskoslezské možno počítati
s tím, že na rok 1948 bude nesoběstačných
okresů 43 a obcí 3039.
Na Slovensku dle zprávy pověřenectva vnitra
je na rok 1948 76 okresů a 3246 obcí nesoběstačných.
9. Podle zprávy zemského národního
výboru v Praze navrhne tento ministru vnitra a financí,
aby nesoběstačným obcím českým
byl poskytnut příspěvek na úhradu
upravených nekrytých schodků řádného
rozpočtu na rok 1948 ve výši 1.390,735.598
Kčs, což znamená, že obcemi vznesený
požadavek byl po přezkoumání zemským
národním výborem upraven snížen
- průměrně o 39.5%.
Pro české okresy bude navržen příspěvek
ve výši 381,566.800 Kčs, t. j. snížení
původního požadavku okresů o 44.8%.
Celkem byl by tedy upraven požadavek obcí a okresů
na 1.772,302.398 Kčs. Odečte-li se částka,
kterou země přispěje k úhradě
upravených schodků okresů a obcí podle
§ 11 zák. č. 77/1927 Sb., ve znění
novel, ve výši 194,078.300 Kčs, zbývá
požadavek na státní příspěvek
podle § 9 zák. č. 249/1946 Sb. ve výši
1.588,224.098 Kčs. Požadavek na státní
příspěvek vznese i země pro svoji
potřebu. Tento požadavek možno odhadnouti na
250,000.000 Kčs.
Zemský národní výbor v Brně
a expositura zemského národního výboru
v Ostravě dosud přesnou výši jimi upravených
schodků rozpočtů okresních a obecních
nesdělily. Bylo zatím naznačeno, že
úpravou sníží se požadavky okresů
a obcí průměrně asi o 40%. To by znamenalo
při odečtení zemských příspěvků
poskytnutých finančně slabým okresům
a obcím ve výši 102,900.000 Kčs, že
by na státní příspěvek byl
pro okresy a obce vznesen požadavek asi 949,000.000 Kčs
a připočte-li se též požadavek
země asi 249,000.000 Kčs, činil by požadavek
na státní příspěvek asi 1.198,000.000
Kčs.
Podle zprávy pověřenectva vnitra navrhuje
se úprava požadavků obcí na 415,194.756
Kčs, t. j. snížení původního
požadavku o 29.3% a okresů na 279,477.517 Kčs,
t. j. snížení původního požadavku
o 12%. Odečte-li se úhrada z fondu státních
přídělů ve výši 116,215.000
Kčs, zbyl by požadavek na státní příspěvek
578,457.273 Kčs.
Bylo by tudíž třeba za předpokladu,
že úprava rozpočtů svazků územní
samosprávy měla by býti ponechána
na rok 1948 ve výši právě uvedené,
státního příspěvku ve výši
asi 3.614,700.000 Kčs.
Při snaze po dosažení krajní úspornosti
sledované při sestavování státního
rozpočtu na rok 1948 jest nutno, aby též svazky
územní samosprávy postupovaly stejně.
Návrh státního rozpočtu na rok 1948
zařazuje na mimořádnou pomoc územní
samosprávě podle § 9 zák. č.
249/1946 Sb. částku 2.900,000.000 Kčs. Je
tudíž k tomuto účelu úvěr
na r. 1948 o 900,000.000 Kčs vyšší než
byl zařazen ve státním rozpočtu na
r. 1947. Budou-li požadavky svazků územní
samosprávy na r. 1948 znovu uváženy s hlediska
krajní úspornosti, jak tomu bylo při sestavování
návrhu státního rozpočtu, je možno
důvodně očekávati, že částka
zařazená na mimořádnou pomoc samosprávě
na rok 1948 postačí, aby svazky územní
samosprávy mohly uhraditi jejich nejnutnější
potřebu (§ 9 zák. č. 249/ 1946 Sb.).
10. Pro seznání vývoje řádných
rozpočtů svazků územní samosprávy
za léta 1946, 1947 a 1948 připojuje se přehled
o rozpočtové řádné potřebě,
její úhradě a neupravených schodcích
(přehled B). Data uvedená v přehledu jsou
čerpána ze zpráv zemských národních
výborů a pověřenectva vnitra.
V přehledu uvedená potřeba, úhrada
i schodky jsou uvedeny tak, jak se na nich příslušné
národní výbory usnesly. Rozpočty svazků
nesoběstačných, které žádaly
na rok 1946 a 1947 k úhradě nekrytého schodku
o zemský příspěvek podle § 11
zákona č. 77/1927 Sb., ve znění novel
a o poskytnutí státního příspěvku
podle § 9 zákona č. 249/1946 Sb., příp.
na rok 1946 o poskytnutí zálohy podle čl.
XXII finančního zákona na rok 1946, č.
59/1946 Sb., podléhaly ovšem schválení
a úpravě zemského národního
výboru. Zemský národní výbor
zjistil pak nejnutnější potřebu řádného
rozpočtu jednotlivého svazku, která nemohla
býti uhrazena podle platných předpisů
a předložil odůvodněný návrh
příslušným ministerstvům vnitra
a financí. Pokud jde o rozpočty zemské, schvaluje
tyto vláda a na podkladě schváleného
rozpočtu rozhodují o poskytnutí zálohy
na neuhrazený schodek ministerstva vnitra a financí.
11. Výše národními výbory usnesených
neuhrazených schodků územní samosprávy
v zemích českých, jak se podává
z uvedeného přehledu na rok 1946, jejich úprava
ZNV, příp. vládou, pokud jde o zemské
rozpočty, ve smyslu čl. XXII finančního
zákona na rok 1946 a úhrada zemskými příspěvky
a zálohou podle čl. XXII finančního
zákona na rok 1946, uvádí se v připojeném
přehledu C.
Pokud jde o úhradu schodků řádných
rozpočtů okresů a obcí na Slovensku
na rok 1946, podotýká se, že ustanovením
§ 9, odst. 2 zák. č. 249/1946 Sb. bylo umožněno
vyrovnati i tyto schodky.
12. Přehled o neuhrazených schodcích samosprávy
na rok 1947, o výši schodků upravených
ve shodě s ustanovením § 9 zák. č.
249/1946 Sb., jakož i o úhradě upravených
schodků jest patrný z přehledu D.
K opatření nedostávající se
úhrady připravuje ministerstvo vnitra návrh
legislativního opatření.
13. Z přehledu o úhradě nekrytých
upravených schodků samosprávy na rok 1947
je patrno, že v návrhu státního rozpočtu
na rok 1948 zařazená částka na mimořádnou
pomoc samosprávě podle § 9 zák. č.
249/1946 Sb. jest i při zvýšených požadavcích
samosprávy na rok 1948 přiměřená.
1. Mimořádný rozpočet samosprávy
obsahuje pravděpodobně očekávané
výdaje nahodilé nebo dočasné, jmenovitě
výdaje k nabytí nového majetku a k trvalému
zvýšení hodnoty dosavadního majetku
(investice).
Příjmy mimořádnými jsou zejména
výnosy zápůjček, příjmy
za prodaný majetek, mimořádné příjmy
ze jmění a jiné nahodilé příjmy.
2. Pokud jde o investiční činnost samosprávy,
může se v r. 1948 zásadně rozvíjeti
jen v rámci vymezeném samosprávě dvouletým
hospodářským plánem. V roce 1947 byly
samosprávě umožněny nad rámec
stanovený dvouletým hospodářským
plánem další investiční práce,
pokud mohou býti opatřeny z místních
zdrojů materiálových a pracovních
sil. Jde o akci zvanou 2 M, neboť tyto další
investiční práce mohou býti v r. 1947
podnikány samosprávou do výše 2.000,000.000
Kčs.
3. Na rok 1948 není dosud rozhodnuto, zda samospráva
bude moci dále pokračovati v akci z místních
zdrojů a do jaké výše. Pokud jde o investice
v rámci dvouletého hospodářského
plánu, jest samosprávě v zemích českých
podle rozvrhu vyhrazeno podnikati v r. 1948 investice ve stavbách
pozemních, silničních a mostních,
jakož i vodohospodářských do výše
1.622,000.000 Kčs, na Slovensku do výše 675,000.000
Kčs. Kromě toho účastní se
samospráva budování bytů, při
čemž byla plánována účast
samosprávy v letech 1947 a 1948 celkem do výše
4,5 miliardy Kčs.
4. Z uvedeného vyplývá, že prozatím
nelze přesně vyčísliti investiční,
t. zv. mimořádný rozpočet samosprávy
ani v celku ani pro jednotlivý svazek. Možno však
zajisté počítati s tím, že i
v roce 1948 bude činnost investiční u samosprávy
alespoň v téže výši preliminována
jako na r. 1947, tudíž v částce přes
6.5 miliard Kčs.
Jakmile bude rozhodnuto o akci z místních zdrojů
a o její výši, bude možno určiti,
kolik z celkové investiční účasti
samosprávy na dvouletém hospodářském
plánu a jaká kvota z akce z místních
zdrojů připadne na jednotlivý svazek. Zemské
národní výbory, na Slovensku pověřenectvo
vnitra, zařadí pak dodatečně příslušnou
investici do mimořádného rozpočtu
svazku, tudíž bude postupováno obdobně
jako v r. 1947.
Třeba ještě uvésti, že úhrada
investic z největší části je
u samosprávy odkázána na úvěr,
V návrhu státního rozpočtu na r. 1948
počítá se při tom se státními
příspěvky samosprávě na investice
částkou 1.439,464.000 Kčs. Tato částka
v některých případech vyjadřuje
pouze příspěvek státu na dluhovou
službu ze zápůjček, které svazky
samosprávné k financování investic
uzavřou,
Země | 274,622.800 | 21.6 | 22,424.000 | 1.8 | 969,400.300 | 76.6 | 991,824.300 | 78.4 |
Okresy | 322,340.574 | 27.7 | 123,568.419 | 10.6 | 717,148.635 | 61.7 | 840,717.054 | 72.3 |
Obce | 1.638,482.581 | 27.2 | 591,766.701 | 9.8 | 3.803,221.399 | 6.3 | 4.394,988.100 | 72.8 |
Celkem | 2.235,445.955 | 26.4 | 7.37,759.120 | 8.7 | 5.489,770.334 | 64.9 | 6.227,529.454 | 73.6 |
kromě správ. obvodu expositury zem. nár. výboru v Ostravě | ||||||||
Okresy | 119,441.075 | 23.8 | 57,422.955 | 11.4 | 325,296.149 | 64.8 | 382,719.104 | 76.2 |
Obce | 456,530.346 | 21.5 | 429,243.417 | 20.2 | 1.239,989.894 | 58.3 | 1.669,233.311 | 78.5 |
Celkem | 575,971.421 | 21.9 | 486,666.372 | 18.5 | 1.565,286.043 | 59.5 | 2.051,952.415 | 7.8 |
správní obvod expositury zem. nár. výboru v Ostravě | ||||||||
Okresy | 31,537.899 | 26.9 | 13,740.927 | 11.7 | 72,057.549 | 61.5 | 85,798.476 | 73.2 |
Obce | 146,492.060 | 23.- | 86,413.769 | 13.6 | 403,507.532 | 63.4 | 489,921.301 | 77.- |
Celkem | 178,029.959 | 23.6 | 100,154.696 | 13.3 | 475,565.081 | 63.1 | 575,719.777 | 76.4 |
Země | 1.266,447.100 | 403,645.300 | 540,300.000 | 322,501.800 |
Okresy | 1.163,057.628 | 190,195.066 | 280,766.546 | 692,096.016 |
Obce | 6.033,470.681 | 2.858,176.181 | 875,531.466 | 2.299,763.034 |
Celkem | 8.462,975.409 | 3.452,016.547 | 1.696,598.012 | 3.314,360.850 |
kromě správ. obvodu expositury zem. nár. výboru v Ostravě | ||||
Okresy | 502,160.179 | 46,187.128 | 99,656.783 | 356,316.268 |
Obce | 2.125,763.657 | 736,848.554 | 288,276.405 | 1.100,638.698 |
Celkem | 2.627,923.836 | 783,035.682 | 387,933.188 | 1.456,954.966 |
správní obvod expositury zem. nár. výboru v Ostravě | ||||
Okresy | 117,336.375 | 15,940.029 | 22,075.468 | 79,320.878 |
Obce | 636,413.361 | 258,493.476 | 139,173.765 | 238,746.120 |
Celkem | 753,749.736 | 274,433.505 | 161,249.233 | 318,066.998 |
(celý správní obvod) | ||||||||
Země | 284,156.000 | 23.6 | 34,610.000 | 2.9 | 885,510.900 | 73.5 | 920,120.900 | 76.4 |
Okresy | 150,978.974 | 24.4 | 71,163.882 | 11.5 | 397,353.698 | 64.1 | 468,517.580 | 75.6 |
Obce | 603,022.406 | 21.8 | 515,657.186 | 18.7 | 1.643,497.426 | 59.5 | 2.159,154.612 | 78.2 |
Celkem | 1.038,157.380 | 22.6 | 621,431.068 | 13.6 | 2.926,362.024 | 63.8 | 3.547,793.092 | 77.4 |
Okresy | 17,636.762 | 2.8 | 23,901.435 | 3.8 | 584,497.523 | 93.4 | 608,398.958 | 97.2 |
Obce | 444,887.859 | 17.6 | 208,894.288 | 8.3 | 1.867,319.181 | 74.1 | 2.076,213.469 | 82.4 |
Celkem | 462,524.621 | 14.6 | 232,795.723 | 7.4 | 2.451,816.704 | 78.- | 2.684,612.427 | 85.4 |
v zemi České | 2.235,445.955 | 26.4 | 737,759.120 | 8.7 | 5.489,770.334 | 64.9 | 6.227,529.454 | 73.6 |
v zemi Moravskoslezské | 1.038,157.380 | 22.6 | 621,431.068 | 13.6 | 2.926,362.024 | 63.8 | 3.547,793.092 | 77.4 |
na Slovensku | 462,524.621 | 14.6 | 232,795.723 | 7.4 | 2.451,816.704 | 78.- | 2.684,612.427 | 85.4 |
Celkem | 3.736,127.956 | 23.1 | 1.591,985.911 | 9.8 | 10.867,949.062 | 67.1 | 12.459,934.973 | 76.9 |