§ 9. Státní pokusné statky výzkumných
ústavů zemědělských.
Tento podnik, určený k provádění
polních pokusů pro státní výzkumné
ústavy zemědělské, k pokusnictví
ve výrobě živočišné a v
mechanisaci, jakož i k zdokonalení zemědělské
práce, byl během roku 1947 rozšířen
o 10 statků o výměře 4.492 ha a o
4 průmyslové zemědělské závody,
získané z konfiskátů. Jen plošná
výměra podniku stoupla o více než 130%
proti výměře vzaté v úvahu
v rozpočtu na rok 1947. Tím způsobený
vývoj všech podnikových složek a změna
rozpočtového základu znemožňuje
srovnání s rozpočtem na rok 1947.
I když jde o podnik, jehož účel není
čistě výdělečný, počítá
se se ziskem 2,026.000 Kčs, který se téměř
rovná zisku očekávanému v roce 1947.
Do státní pokladny bude odvedeno 1,996.000 Kčs.
Zvětšený rozsah podniku a převzetí
nových statků nutně způsobilo i zvýšení
nákladů na investice pravé i obnovní,
neboť podnik převzal do správy i statky zanedbané,
jichž přizpůsobení k účelům
podniku vyžádá si značných, v
budoucnosti však rentabilních výdajů.
Z celkových nákladů na investice v částce
36,636.000 Kčs připadá na provádění
dvouletého plánu 26,003.000 Kčs, zbývající
částka 10,623.000 Kčs pak na nákup
živého inventáře.
§ 10. Státní statky zemědělských
škol nelze posuzovati jako výdělečný
podnik, ježto slouží především
účelům vyučovacím, uvádějí
do praxe výsledky zemědělského bádání
a šířením zemědělského
pokroku plní důležité poslání
národohospodářské.
Rozrušené lesní hospodářství
projevuje se snížením těžeb a naproti
tomu zvýšením výdajů v důsledku
prací udržovacích. Všeobecné zvýšení
mezd dělnictva je hlavní příčinou
zhoršeného konečného výsledku.
Školní statky utrpěly za války těžké
škody na stavbách, mrtvém i živém
inventáři a potřebují nákladné
investice a obnovu.
§ 11. Uhříněveský školní
závod zemědělský.
§ 12. Zabčický školní závod
zemědělský.
§ 13. Školní závod zemědělský
vysoké školy veterinární v Brně-Nový
Dvůr.
Tyto závody slouží k účelům
školským, demonstračním a pokusným.
Majíce plniti tyto úkoly nemohou býti podniky
výnosnými. Příčinou nepříznivých
výsledků jejich hospodaření jest zejména
zvýšení mezd dělnictva a pak malá
tržba z produkce živočišné, hlavně
za mléko.
Po okupaci byly tyto závody převzaty ve velmi zpustošeném
stavu, takže jsou nezbytné značné investice
na stavby, jakož i doplnění živého
i mrtvého inventáře.
§ 14. Státní veterinární ústav
v Ivanovicích na Hané.
Státní veterinární ústav v
Ivanovicích na Hané obstarává výrobu
asi 70 různých druhů očkovacích
látek proti nákazám zvířat.
Je podřízen ministerstvu zdravotnictví. Zaměstnává
asi 90 osob, obhospodařuje 43 ha orné půdy,
má přes 200 koní a asi 100 vepřů
pro získání sera.
Jeho provoz je rentabilní.
Vykazuje pro rok 1948 pravděpodobný zisk 443.000
Kčs, z něhož by odvedl 405.000 Kčs státní
pokladně a zbytkem by uhradil splátku na investiční
dluh.
Zisk je proti roku 1947 vyšší o 25.000 Kčs
v důsledku zvýšení výrobnosti.
Ústav nezamýšlí prováděti
investice, ježto má být přemístěn
do oblasti Velkého Brna. Na nutnou obnovu zařízení
hodlá věnovati 860.000 Kčs, tedy o 10.000
Kčs více jak v r. 1947
§ 15. Státní lázně.
Podnik Státní lázně zahrnuje jednak
podniky v zemích českých, které již
před okupací tvořily státní
podnik (Lázně Jáchymov, státní
hotel v Mariánských Lázních), jednak
podniky konfiskované podle dekretu č. 108/1945 Sb.
(Mariánské Lázně, Kynžvart, Františkovy
Lázně, Bělohrad, Janské Lázně,
Darkov, Libverda, Čachovice). Patří sem též
balneologické ústavy v Karlových Varech,
v Teplicích Šanově, v Mariánských
Lázních, Františkových Lázních
a státní zřídla v Zelené Nové
Vsi a ve Vratislavicích nad Nisou.
Podnik Státní lázně je dosud podnikem
ztrátovým, ježto se teprve organisuje a překonává
počáteční provozní obtíže.
Na rok 1947 vykazoval ztrátu - 11,048.000 Kčs.
V roce 1948 předpokládá ztrátu - 14,333.000
Kčs.
Ztráta se zatím zvyšuje, poněvadž
podnik přejímal další objekty, které
teprve nově zařizuje a připravuje k provozu.
S přebíráním nových objektů
souvisí také požadavky investičního
rozpočtu, který vykazoval pro rok 1947 potřebu
celkem 42,930.000 Kčs a na rok 1948 34,829.000 Kčs.
Menší potřebu na rok 1948 lze vysvětliti
tím, že v tomto roce bude možno dokončiti
práce začaté či neprovedené
v roce 1947 v rámci dvouletého hospodářského
plánu a hraditi je z prostředků převedených
z r. 1947.
Státní lázně slovenské jsou
soustředěny v samostatném podniku Státne
kúpele.
§ 16. Státní tiskárny a Úřední
list při svojí plné zaměstnanosti
vykazují výsledky rok od roku se zlepšující,
takže i v roce 1948 možno očekávati výsledek
velmi příznivý proti roku 1947. Aby mohly
plniti i nadále svoje úkoly, je zapotřebí
investic pro určité stavební úpravy
a k opatření moderních strojů a rozšíření
strojového parku.
§ 17. Československá tisková kancelář.
Na tento podnik je nutno pohlížeti jako na zařízení
administrativní. Zvýšení zpravodajské
činnosti v roce 1948, vzhledem k významným
událostem tohoto jubilejního roku, projevuje se
též vzestupem nákladů, při čemž
zvýšení těžeb nedosahuje těchto
potřeb a konečný výsledek je nepříznivější
než v roce 1947.
§ 18. Štátne lesy.
Podnik "Štátne lesy" v roce 1947 hospodařil
okrouhle na 600.000 ha pozemků. V roce 1948 po převzetí
dalších konfiskovaných lesů zvýší
se obhospodařovaná plocha okrouhle na 684.000 ha.
Důsledkem toho je zvýšení provozních
nákladů a těžeb, z něhož
resultuje zisk 59,568.000 Kčs. Tento zisk je proti předpokládanému
zisku v r. 1947 vyšší o 2,086.000 Kčs.
Přepočteme-li tento zisk na počet obhospodařovaných
hektarů, připadá na 1 ha zisk 87,40 Kčs.
V roce 1947 připadl zisk na 1 ha 95,80 Kčs. Nižší
hektarový zisk v roce 1948 je odůvodněn zejména
zvýšením mezd lesního dělnictva,
při zachování stejné ceny dřeva,
jako v roce 1947.
V návrhu rozpočtu počítá se
s celkovou těžbou dříví 2,064.000
plm. Při obhospodařované ploše okrouhle
684.000 ha připadá na 1 ha 3,01 plm.
Majetek podniku jest spravován jako správní
jednotkou III. stupně "Ústredným riaditeľstvom
štátnych lesov".
Vedle "Ústředí" je zřízena
"Ústredná predajňa štátnych
lesov, Riaditeľstvo drevospracujúcich závodov
štátnych lesov a Riaditeľstvo semenárskych
závodov štátnych lesov".
V druhém stupni je majetek podniku spravován sedmi
ředitelstvími, jimž podléhá 95
lesních správ.
Ve správě podniku je 22 pil s kapacitou okrouhle
450.000 plm kulatiny a jedna překližkárna v
Žarnovici s kapacitou 15.000 plm kulatiny.
K provádění prací používá
podnik 74 nákladních aut, 20 traktorů, 481
koní, 108 volů, 69 osobních aut a 5 motocyklů,
Investiční rozpočet činí celkem
273,914.000 Kčs, z toho dvouletka 209,516.000 Kčs
a mimo dvouletku 64,398.000 Kčs. V porovnání
s rokem 1947 je vyšší o 58,487.000 Kčs.
Toto zvýšení jest odůvodněno
jednak zvýšením směrných cen
u bytových jednotek o 50% a ostatních investic o
20%, jednak zvýšením nákladů
na zmechanisování výroby a dopravy v důsledku
nedostatku pracovních sil.
§ 19. Štátne majetky.
Rozsah podniku "Státne majetky" v roce 1948 jest
tentýž, jako v roce 1947 a činí 27.257
ha. Z toho podnik hospodaří na 24.782 ha a zbytek
2.475 ha je v pronájmu.
Ze zemědělského průmyslu má
podnik 12 lihovarů, z nichž jsou 2 pronajaty družstvům,
2 mimo provoz (válkou poškozené) a 8 ve vlastním
provozu. Dále jsou v provozu podniku 2 cihelny a jeden
mlýn. Tři mlýny pronajal podnik jednotlivcům.
Výroba živočišná i rostlinná
má za úkol splniti program stanovený dvouletým
hospodářským plánem. Podle tohoto
preliminuje se sklizeň po 1 ha: pšenice 25 q, žito
23 q, ječmen 24 q, oves 25 q, kukuřice 26 q, hrách
20 q, ozim. řepka, mák, len, konopí 15 q,
slunečnice 18 q, krmiva (suchá hmota) 35 q, cukrovka
300 q, brambory 200 q, řepné semeno 20 q, tabák
20 q, při čemž celková produkce uznaných
osiv a sádě je preliminována na 120.000 q.
Ve výrobě živočišné byl
dvouletý hospodářský plán v
roce 1947 dodržen v důsledku sucha jen pokud jde o
počet dobytka. Při dobré úrodě
v roce 1948 možno schodek na jakosti z roku 1947 vyrovnat
a splnit program roku 1948. Předpokládaný
zisk v roce 1948 činí 2,956.000 Kčs a je
proti předpokládanému zisku v r. 1947 nižší
o 5,432.000 Kčs. Důvodem je zejména zvýšení
mezd zemědělského dělnictva a zřetel
ke skutečně dosažitelným výsledkům.
Investiční rozpočet činí celkem
132,965.000 Kčs. Z toho dvouletý plán 120,415.000
Kčs a mimo dvouletý plán 12,550.000 Kčs.
V porovnání s rokem 1947 je investiční
rozpočet nižší o 18,355.000 Kčs.
§ 20. Štátne majetky hospodárskych
škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych.
Podnik, určený především k názornému
vyučování žáků zemědělských
škol a k provádění vědeckých
a praktických pokusů v celém oboru zemědělské
produkce a zemědělské práce, chce
a musí být vzorem i pro hospodáře
širokého okolí, kteří tak jsou
jeho prostřednictvím školeni a vedeni k seznání
a k využití všech výsledků zemědělské
vědecké práce.
Aby tuto funkci mohl vykonávat na různých
místech Slovenska, převzal podnik během roku
1947 do své správy některé konfiskované
statky a zemědělské průmyslové
závody a jedná o převzetí dalších
několika statků, které převezme do
správy během roku 1948. Rozvoj a rozšíření
podniku má ovšem v zápětí zvýšení
provozních nákladů, ale i těžeb
proti roku 1947; různá rozpočtová
základna pro rok 1947 a pro rok 1948 znemožňuje
přesné srovnání podrobností
rozpočtu.
I když podnik není zaměřen jen k účelům
výdělečným, počítá
i v roce 1947 se ziskem v částce 218.000 Kčs,
který bude odveden do státní pokladny. Při
preliminování zisku byl vzat v úvahu zejména
nedostatek krmiv, způsobený trvalým suchem.
Poznamenává se, že očekávaný
zisk v roce 1947 v částce 1,104.000 Kčs bude
vlivem neúrody a nedostatku krmiv stěží
dosažen.
Podnik má býti vzorem a učelištěm
všech zemědělců; je proto i nucen provésti
ve zvýšené míře investice, zejména
když některé jeho původní statky
i statky nově převzaté byly velmi poškozeny
válkou. Náklad na investice pravé i obnovu
dosahuje v roce 1948 částky 92,993.000 Kčs,
z čehož připadá na provádění
dvouletého plánu celkem 44,465.000 Kčs. V
roce 1947 dosahovaly investice částky 86,726.000
Kčs, z toho na provádění dvouletého
plánu 77,140.000 Kčs.
§ 21. Štátne kúpele.
Podnik Štátne kúpele je podnikem soustřeďujícím
všechny slovenské státní lázně.
Je podřízen pověřenectvu zdravotnictví.
K dílčím podnikům, které již
byly státními v dřívější
době, přibyly některé objekty konfiskované
podle dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb.
Patří sem vůbec: Tatranská Lomnica,
Štrbské Pleso, Lubochňa, Sliač, Piešťany,
Herľany, Smerdžonka, Vyhně, Sklenné Teplice,
Cíž, Popradské Pleso, Polhora, Korytnica.
Podnik vykazuje v celku ztrátu 1,335.000 Kčs, která
je o 338.000 Kčs vyšší než ztráta
na rok 1947, a to v důsledku převzetí 3 dalších
lázeňských dílčích podniků.
Válečné události přinutily
lázeňskou správu ke značným
finančním obětem při obnově
objektů a zařízení a také při
investicích. Na rok 1947 činila potřeba na
investicích a obnově celkem 78,406.000 Kčs.
Některé práce nemohly býti provedeny
v roce 1947 a provedou se v roce 1948. Přesto však
činí rozpočtová potřeba peněz
na investice, obnovu pro rok 1948 celkem 86,944.000 Kčs,
t. j. o 8,538.000 Kčs více, než činila
v r. 1947. Hlavní příčinou poměrně
vysokých požadavků je velmi značné
poškození lázní bombardováním
leteckým a dělostřeleckým, jakož
i pohybem vojsk.
§ 22. Riaditeľstvo pre cestovný ruch.
Podnik je výkonným orgánem pověřenectva
průmyslu a obchodu ve věcech státní
péče o cestovní ruch podle zák. č.
149/1939 Slov. zák. Náklad na investice pravé
jest proti roku 1947 nižší o 3,237.000 Kčs.
§ 23. Ústav pre školský a osvetový
film.
Působnost ústavu pro školský a osvětový
film se vztahuje na území Slovenska a jeho úkolem
je výroba a opatřování školských
a osvětových filmů, v prvé řadě
pro účely školské. Náklady tohoto
ústavu se v roce 1948 zvyšují v důsledku
nebývalého vzrůstu půjčovní
agendy a rozmnožením počtu projektorů.
Toto zvýšení je odůvodněno zřízením
nových škol, zejména měšťanských.
Z téhož důvodu však zvyšují
se i těžby, ježto s počtem škol zvětšuje
se i počet žactva, od kterého se vybírá
povinný paušální příspěvek
ve smyslu výnosu ministerstva školství a osvěty
z 25. června 1941, č. 16.270/41-pres. osv. K splnění
zvýšených úkolů v roce 1948 je
zapotřebí místo dnešní nevyhovující
budovy zakoupiti dům od Fondu národní obnovy,
na nějž je pamatováno v rozpočtu investic
první spIátkou, nákupu většího
počtu projektorů a filmového materiálu
pro němý film. Dále je zapotřebí
doplniti kancelářské zařízení
a opatřiti pojízdné auto s promítacím
přístrojem a agregátem pro promítání
v odlehlých a neelektrifikovaných obcích.
§ 24. Štátna tlačiareň a Úradný
vestník.
Po nejnutnějším odstranění škod
způsobených válkou může nyní
státní tiskárna ve větší
míře rozvinouti svoji činnost a úspěšně
plniti úkoly od ní požadované. Z tohoto
důvodu zvyšují se proti roku 1947 náklady
i těžby a očekává se vyšší
zisk. Jelikož je nutno vybudovati tuto tiskárnu na
podnik odpovídající požadavkům
na ni kladeným, jest uvažováno vybudování
nové budovy s řádným tiskařským
vybavením.
§ 25. Zpravodajská agentúra Slovenska.
Zpravodajská agentura Slovenska je úřední
zpravodajskou kanceláří a nemůže
býti podnikem výnosovým vzhledem k její
rozsáhlé působnosti, jež je konána
bez úplaty až na příjmy politického
zpravodajství dennímu tisku a obrázkovou
službu. Následkem zvýšení požadavků
v roce 1948, který je též pro Slovensko významným
jubilejním rokem, náklady podniku jsou zvýšeny
a celkový provozní rozpočet končí
ztrátou vyšší než v roce 1947. Investiční
rozpočet, který je nepatrně zvýšen,
zahrnuje náklad na zřízení krátkovlnné
vysílačky a náklady na obnovu strojního
a kancelářského zařízení.
§ 26. Štátne nakladateľstvo.
Státní nakladatelství jest postaveno před
úkol vydávati školní učebnice
a vhodné knížky a časopisy pro mládež
nejen v dostatečném množství, ale i
za cenu nejlevnější při hodnotném
obsahu. Kromě toho poskytuje 1/4
nákladu zdarma chudému žactvu. Veškeré
předpokládané náklady (nižší
než v roce 1947) hradí z vlastních prostředků
své nakladatelské činnosti a hodlá
dosáhnouti půlmilionového odvodu státní
pokladně. V rozpočtu pravých investic pamatováno
z vlastních prostředků na rozšíření
skladišť, kterážto nutnost vyplývá
z rozšíření prodejní a výrobní
agendy, a na nástavbu budovy nakladatelství k pořízení
bytů pro své zaměstnance.
V době, která uplynula od projednávání
rozpočtu na rok 1947, došlo u národních
podniků průmyslových a potravinářských
k dalšímu dobudování organisace zejména
v tom směru, že byly do jednotlivých národních
podniků začleněny znárodněné
podniky z různých příčin dosud
nezačleněné a že byla konečně
vybudována organisace národních podniků
cukrovarských. Je tedy struktura národních
podniků výrobních v celku hotova a je nutno
počítati jen s tím, že ještě
budou začleněny některé znárodněné
podniky až dosud sporné a pak značný
počet průmyslových podniků konfiskovaných,
případně, že z těchto podniků
nebo jejich skupin budou zřízeny další
samostatné národní podniky.
O majetkovém stavu národních podniků
průmyslu a výživy, zejména o výši
jejich kmenového jmění není ještě
dostatečného přehledu. Velká část
národních podniků nebyla až dosud s
to sestaviti zahajovací bilance k 1. lednu 1946 pro četné
nevyjasněné otázky povahy všeobecné
nebo pro speciální problémy v podniku samém.
Jde tu hlavně o pochybnost v oceňování
pohledávek za Německem a německými,
případně jinými cizozemskými
dlužníky, škod způsobených válkou
a okupací, o staré daňové závazky
atd., v některých podnicích pak nemohla býti
provedena náležitá majetková delimitace
vůči jiným národním podnikům
nebo jiným vlastníkům. Podle sdělení
ministerstva průmyslu a ministerstva výživy
snaží se podniky překonati všechny tyto
obtíže a očekává se, že
už v nejbližší době budou míti
sestaveny jednak zahajovací bilance k 1. lednu 1946, jednak
i bilance za hospodářský rok 1946. Teprve
po seznání těchto bilancí bude možno
učiniti si náležitý obraz o majetkovém
stavu národních podniků při jejich
vzniku.
Některé národní podniky, zejména
doly, hutě a mnohé podniky kovodělné
a strojírenské vznikly za velmi nepříznivých
podmínek; se znárodněnými majetkovými
podstatami převzaly velmi tíživé závazky,
vzniklé přede dnem zřízení
národního podniku, naproti tomu jsou převzaté
pohledávky za Německem a německým
zbrojním průmyslem z valné části
nedobytné nebo pochybné. Aby tyto podniky měly
zdravý hospodářský základ a
od počátku stejné postavení jako podniky
ostatní, hledá se řešení, kterým
by tíživé závazky, které vznikly
v důsledku poměrů zaviněných
okupací, byly převedeny na zvláštní
likvidační místo a postupně splaceny
z výtěžků všech národních
podniků. Vzhledem k vysokému, často hospodářsky
naprosto neúnosnému zadlužení, jakož
i velikým nákladům úrokovým,
které toto zadlužení přináší,
jeví se naléhavě nutným projednati
v nejbližší době příslušnou
osnovu zákona, která prošla již připomínkovým
řízením.
Ačkoliv národní podniky bilance za rok 1946
ještě neuzavřely, oznámily již
provozní výsledky svého hospodaření
za tento rok ministerstvům průmyslu a výživy.
Podle těchto sdělení činí u
národních podniků podřízených
ministerstvu průmyslu úhrn zisků 1.704,506.000
Kčs, naproti tomu ztráty 2.981,508.000 Kčs,
takže rozdíl je ztráta 1.277,002.000 Kčs.
Podniky podřízené ministerstvu výživy
vykazují úhrnem zisky 191,052.000 Kčs a ztráty
218,946.000 Kčs, takže rozdíl je ztráta
27,894.000 Kčs. Konečný výsledek obou
skupin je ztráta 1.304,896.000 Kčs. Z vykázaných
ztrát připadá největší
podíl na doly, pak na hutě a některé
podniky kovodělné, v oboru výživy na
cukrovary. Vykázané zisky dohromady 1.895,558.000
Kčs představují zisky po srážce
zvláštní daně výdělkové,
která činí 61,2%; k tomu přistoupí
ještě minimální daň od podniků,
které zisků nevykazují, takže za rok
1946 by se na této dani mohl očekávati ze
znárodněného průmyslu celkový
výnos asi kolem 3.000,000.000 Kčs. Poněvadž
však národní podniky zatím prováděly
odpisy investic ze starých bilančních hodnot,
čímž ztravovaly svoji podstatu, bude třeba
připustiti, aby směly podniky prováděti
odpisy větší, odpovídající
změně cenové hladiny nastalé koncem
r. 1945. - Tím se ovšem sníží jak
zisky, tak výnos daně. Z těchže důvodů
se také pro rok 1948 počítá, že
výnos zvláštní daně výdělkové
z národních podniků bude činiti jen
asi 1.500,000.000 Kčs. Ve státním rozpočtu
se počítá s celkovým výnosem
této daně částkou 2.040,000.000 Kčs
a to ode všech subjektů dani podléhajících,
t. j. od národních podniků (průmyslových,
výživy, bank, pojišťoven) i od ostatních
právnických osob.
Národní podniky jsou povinny do 14 dnů po
schválení bilancí odvésti své
zisky na vyrovnávací účet u ministerstva
financí. Neodvedou však tyto částky
celé, nýbrž pouze 70% z nich, poněvadž
10% připadá podle zákona závodním
radám a 20% se přikazuje podle statutů reservním
fondům. Podle ustanovení statutů má
býti částek odvedených na vyrovnávací
účet použito na úhradu schválených
programových investic národních podniků,
na úhradu jejich bilančních ztrát,
na úrokovou a umořovací službu Fondu
znárodněného hospodářství
a případný zbytek má býti odveden
do státní pokladny. Poněvadž 70% kvota,
jež bude ze zisků za rok 1946 letos odvedena, na všechny
vyjmenované úkoly zdaleka nestačí,
nedojde k odvodu do státní pokladny, jak také
bylo předvídáno ve státním
rozpočtu na r. 1947 (kap. 25, tit. 21).
Za hospodářský rok 1947 očekávají
národní podniky na základě provozních
výsledků za první pololetí t. r. asi
tyto výsledky: u podniků podřízených
ministerstvu průmyslu úhrn zisků 1.807,634.000
Kčs, úhrn ztrát 1.965,765.000 Kčs.
Tedy konečná ztráta 158,131.000 Kčs.
U podniků podřízených ministerstvu
výživy zisky 61,711.000 Kčs, ztráty
84,968.000 Kčs, t. j. celkem ztráta 23,257.000 Kčs.
Jest tedy konečným výsledkem obou skupin
ztráta 181,388.000 Kčs. Proti výsledkům
roku 1946 je to podstatné zlepšení, ne však
takové, jak se před rokem odhadovalo. Nepříznivý
vliv tu má zatížení některých
výrobních sektorů cenovými vyrovnávacími
částkami, se kterýmžto zatížením
se loni počítati nemohlo. Z těchto výsledků
je zjevno, že 70% podíl ze zisků za rok 1947,
který bude v roce 1948 odveden na vyrovnávací
účet, rovněž nebude stačiti na
všechny vytčené úkoly a proto se ani
v rozpočtu na r. 1948 s příjmem státní
pokladny z vyrovnávacího účtu nepočítá.
Národní podniky provedly i předběžné
odhady hospodářských výsledků
za rok 1948, ovšem s nejširšími výhradami.
Podle těchto odhadů by konečným výsledkem
obou skupin byl již dosti slušný zisk, asi 440,000.000
Kčs.
a) PRŮMYSL:
Podniky | ||||||
hornické | 153,200 | 1.437,400 | 118,900 | 1.467,100 | 173,300 | 1.023,900 |
energetické | 159,310 | 28,426 | 162,266 | - | 180,172 | - |
hutnické | - | 619,000 | 52,000 | 243,000 | 101,000 | 117,000 |
kovodělné a strojírenské | 237,004 | 808,330 | 353,955 | 138,170 | ||
chemické* | 414,688 | - | 439,541 | - | 456,832 | - |
keramické | 80,515 | 53,069 | 88,143 | 37,142 | 101,440 | 22,400 |
sklářské* | 23,943 | 35,283 | 44,640 | 6,965 | 48,564 | 5,500 |
papírenské* | 71,080 | - | 8,900 | 70,150 | 2,700 | 123,250 |
dřevozpracující* | 38,086 | - | 32,299 | 3,238 | 34,145 | - |
textilní* | 297,000 | - | 255,000 | - | 281,000 | - |
kožedělné a gumárenské* | 229,680 | - | 251,990 | - | 272,080 | - |
1.704,506 | 2.981,508 | 1.807,634 | 1.965,765 | 1.651,233 | 1.292,050 | |
výsledek průmyslu skup. a) | 1.277,002 | 158,131 | 359,183** |
* Odvětví povinná odvodem cenových vyrovnávacích částek
** V tom není obsažen výsledek podniků
kovodělných a strojírenských.
b) VÝŽIVA:
Podniky | |||||||
cukrovarské | - | 218,946 | - | 80,343 | |||
lihovarské* | 32,143 | - | - | 1,985 | - | 1,900 | |
pivovarské* | 33,090 | - | 12,369 | - | 13,208 | - | |
mlynářské | 3,519 | - | - | 2,640 | - | 2,831 | |
tukové | 62,914 | - | 30,290 | - | 56,855 | - | |
čokolády a cukrovinek* | 59,386 | - | 19,052 | - | 17,951 | - | |
191,052 | 218,946 | 61,711 | 84,968 | 88,014 | 4,731 | ||
výsledek průmyslu. skup. b) | - | 27,894 | - | 23,257 | 83,283** | - | |
výsledek průmyslu skup. a) | - | 1.277,002 | - | 158,131 | 359,183 | - | |
konečný výsledek obou skupin | - | 1.304,896 | - | 181,388 | 442,466 |
* Odvětví povinná odvodem cenových vyrovnávacích částek.
** V tom není obsažen výsledek podniků
cukrovarských.
Ozdravění našeho peněžnictví
je první podmínkou, aby hospodářský
a průmyslový život v našich zemích
byl opět postaven na zdravý základ. Bylo
nutno především věnovati pozornost pohraničnímu
území, kde nadvláda nacistů zanechala
zejména hmatatelné stopy.
Zároveň vláda republiky, pamětliva
košického programu vlády Národní
fronty Čechů a Slováků, podle něhož
má býti celý peněžní a
úvěrový systém, klíčové
podniky průmyslové, pojišťovnictví,
přírodní a energetické zdroje postaveny
pod všeobecné státní vedení a
do služeb znovuvýstavby národního hospodářství
a znovuoživení výroby a obchodu, zabývala
se hned po revoluci problémem znárodnění
shora uvedených hospodářských odvětví.
V oboru peněžnictví byl vydán dekret
presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č.
102 Sb., o znárodnění akciových bank.
Tento dekret jest ovšem jen normou rámcovou a podle
§ 33 vydá vláda nařízením
podrobné předpisy k jeho provedení. Ministerstvo
financí připravilo již osnovu tohoto nařízení
a předložilo ji vládě, kde je jako součást
finančních osnov dosud předmětem jednání.
V březnu 1946 byla vládou na návrh ministerstva
financí zřízena podle § 15 bankovního
dekretu č. 102/1945 Sb. "Ústřední
správa bank", která hned zahájila svoji
činnost. Až bude vydáno prováděcí
nařízení k bankovnímu dekretu, bude
možno přikročiti k ustavení nových
orgánů bank, t. j. představenstev, dozorčích
rad a ředitelství. Potom bude možno vydati
také nové stanovy bank - národních
podniků, jejich jednacích a dozorčích
řádů a po případě přistoupiti
k řešení jiných důležitých
interních otázek v bankách.
Vláda uložila ve svém programu ze dne 16. července
1946 mimo jiné ministru financí, aby za účelem
dokončení organisace peněžnictví
předložil některé normy, zejména
o zřízení Národní rady peněžnictví,
jakožto vrcholného orgánu všech sektorů
peněžnictví s oblastním orgánem,
dále o koordinaci činnosti jednotlivých bank,
zejména též jejich specialisaci podle výrobních
sektorů, a aby provedl zjednodušení jejich
organisace a provozu, dále aby učinil opatření
za účelem koordinace mezi bankami a ostatními
druhy peněžních ústavů za účelem
odstranění nezdravé konkurence a konečně,
aby předložil návrh opatření
na oddělené financování provozu od
financování investic, které má býti
vyhrazeno zvláštním investičním
ústavům, a aby vydal opatření o financování
provozu národních podniků ve smyslu vládního
programu.
Ministerstvo financí, jakožto dozorčí
úřad nad veškerým peněžnictvím,
připravilo v rámci tohoto budovatelského
programu návrh na koncentraci a specialisaci bank a předložilo
tento návrh ve smyslu § 19, odst. 1 bankovního
dekretu č. 102/1945 Sb. vládě ke schválení.
Ministerstvo financí vycházelo při zpracování
tohoto návrhu ze zásady, že bank - národních
podniků má býti jen tolik, kolik jich nezbytně
vyžaduje zdravý hospodářský život.
Jakmile bude rozhodnuta otázka, kolik má býti
bank - národních podniků, bude lze řešiti
ihned další otázku s touto úzce související,
t. j. jaké funkce připadají té které
bance; bude možno tedy vyřešiti otázku
specialisace bank. Zatím co provozní úvěr,
zejména národním podnikům, mají
poskytovati znárodněné banky, má býti
investiční úvěr - zejména velikým
podnikům - poskytován zvláštním
investičním ústavem. Ministerstvo financí
také v této otázce předložilo
již příslušný návrh vládě.
Provozní výsledky znárodněných
bank lze sledovati od roku 1946. Tyto výsledky jsou zřejmy
z dále uvedených cifer: Vklady na knížky
v nové měně činily ke dni 30. 9. 1946
u bank 1.653,000.000 Kčs a vklady v běžném
účtě prvních vkladatelů 10.045,000.000
Kčs, kdežto úsporné vklady v nové
měně ke dni 30. 6. 1947 činily u bank již
2.927,000.000 Kčs a v běžném účtě
prvních vkladatelů 14,670,000.000 Kčs. Úsporné
vklady u bank stouply tedy za 3/4 roku o
1.274 mil. Kčs, vklady v běžném účtě
pak o 4,625 mil. Kčs.
Podle propočtů Ústřední správy
bank počítá se za r. 1946 se ziskem v zemích
českých ve výši 110,000.000 Kčs,
a na Slovensku se ziskem 26,000.000 Kčs, jak je patrno
z tohoto přehledu:
Náklady a výnosy bank - národních
podniků za rok 1946
a) české | ||||
Živnostenská banka | ||||
Pražská úvěrní banka | ||||
Legiobanka | ||||
Moravská banka | ||||
Zemědělská banka | ||||
Ústřední banka družstev | ||||
Plzeňská banka | ||||
Súčtovací banka | ||||
b) slovenské | ||||
Tatrabanka | ||||
Slovenská banka | ||||
Sedliacká banka | ||||
Středoslovenská banka | ||||
Myjavská banka | ||||
Ľudová banka | ||||
Při tomto výpočtu vychází se
jen u Živnostenské banky z její publikované
bilance za rok 1946, u Pražské úvěrní
banky pak jen z předběžné bilance za
tentýž rok, kdežto u ostatních bank jen
z odhadů učiněných v rámci
čtvrtletní statistiky podle skutečných
výsledků. U slovenských bank byl odhad proveden
podle předběžných hlášení,
která si Ústřední správa bank
vyžádala na příslušných
místech v Bratislavě.
Částka hrubého zisku se sníží
o tyto již nyní přesně známé
položky:
a) dotaci závodní radě podle § 24, odst.
1 dekretu presidenta republiky č, 104/45 Sb. ve výši
10%;
b) dotaci všeobecnému reservnímu fondu, která
má podle osnovy prováděcího nařízení
k bankovnímu dekretu činiti rovněž 10%
z čistého zisku;
c) částku 35 mil. Kčs. Předpokládá
se, že v roce 1948 vydá Fond znárodněného
hospodářství cenné papíry jako
náhradu za akcie znárodněných bank,
které mají býti úrokovány a
umořovány z přebytků národních
podniků. Na úrokování počítá
se s úrokovou mírou 21/2%
a na úmor 1%, takže dluhová služba náhradových
dluhopisů při celkové výši akciového
kapitálu všech bank, která činí
asi 1 miliardu Kčs, si vyžádá ročního
nákladu 35 mil. Kčs.
Pokud jde o rok 1947, vykazují české banky
- národní podniky podle čtvrtletní
statistiky jako úhrn výnosů ke dni 30. června
1947 zůstatek z hrubé rozvahy částkou
259,830.000 Kčs. Lze tedy počítati s tím,
že ryzí zisk v roce 1947 bude vyšší
nežli v roce 1946. Obdobně lze předpokládati
příznivější výsledky i
v roce 1948, ačkoliv pro tento rok jest ještě
obtížnější výši zisků
bank odhadnouti.