Z této sestavy je patrno, že linie sociální
a kulturní politiky je v podstatě zachována,
tím spíše, když i některé
jiné kapitoly obsahují prostředky určené
k úkolům charakteru sociálního.
Vyčíslíme-li prostředky, určené
na dvouletku (i formálně od ostatních prostředků
odlišené) a porovnáme-li je s rokem 1947, vidíme,
že činí
| ve vlastní státní správě | 4.779,240.000 Kčs | 5.694,984.000 Kčs |
| ve státních podnicích | 8.267,981.000 Kčs | 10.922,119000 Kčs |
| celkem | 13.047,221.000 Kčs | 16.617,103.000 Kčs |
Kromě těchto částek obsahuje státní
rozpočet ještě další výdaje,
výslovně sice jako dvouletkové neoznačené,
ale přesto na provádění dvouletého
hospodářského plánu určené,
a to příspěvky na investice samosprávy
ve výši 1.532,464.000 Kčs (v roce 1947 1.689,154.000
Kčs).
Otázku, jakými částkami je v roce
1948 pamatováno na výdaje investiční
ve srovnání s rokem 1947, zodpoví tento přehled:
| Investiční výdaje | ||
| ve vlastní státní správě | 12.721,210.000 Kčs | 13.522,109.000 Kčs |
| ve státních podnicích | 5.397,093.000 Kčs | 7.530,010.000 Kčs |
| celkem | 18.118,303.000 Kčs | 21.052,119.000 Kčs |
U státních podniků jsou ve vyčíslených
investičních výdajích zahrnuty jednak
investice pravé, a to bez ohledu na způsob úhrady
(zápůjčka, vlastní prostředky,
příspěvek vlastní státní
správy), jednak obnova hrazená vlastními
prostředky. Obnova hrazená zápůjčkou
vlastní státní správy a příspěvkem
vlastní státní správy je zahrnuta
mezi investiční výdaje vlastní státní
správy (u kap. 25. Všeobecná pokladní
správa).
V návrhu státního rozpočtu na rok
1948 jest počítáno s příjmy
v celkové výši 55.154,575.000 Kčs, tedy
proti roku 1947, kdy příjmy byly rozpočteny
(nepřihlížíme-li k příjmům
kap. 28. UNRRA) částkou 44.734,845.000 Kčs,
znamenají přírůstek 10.419,730.000
Kčs.
Podíl, jakým jsou jednotlivé kapitoly na
úhrnu příjmů účastny,
jakož i rozdíly proti stavu v roce 1947, podává
tento přehled:
| ||||
| President republiky a kancelář presidenta republiky | 9,541.000 | 10,609.000 | + 1,068.000 | |
| Ústavodárné Národní shromáždění | 650.000 | 650.000 | ||
| Slovenská národná rada | 535.000 | 110.000 | - 425.000 | |
| Předsednictvo vlády | 452.000 | + 452.000 | ||
| Predsedníctvo Sboru povereníkov | 13,244.000 | 605.000 | - 12,639.000 | |
| Ministerstvo zahraničních věcí | 7,000.000 | 5,750.000 | - 1,250.000 | |
| Ministerstvo národní obrany | 188,163.000 | 232,430.000 | + 44,267.000 | |
| Ministerstvo vnitra | 531,291.000 | 394,202.000 | - 137,089.000 | |
| Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem | 138,826.000 | 262,059.000 | + 123,233.000 | |
| Ministerstvo pro sjednocení zákonů | ||||
| Nejvyšší správní soud | 19.000 | 35.000 | + 16.000 | |
| Ministerstvo školství a osvěty | 62,545.000 | 32,652.000 | - 29,893.000 | |
| Ministerstvo informací | 28,370.000 | 13,359.000 | - 15,011.000 | |
| Ministerstvo zemědělství | 241,547.000 | 286,059.000 | + 44,512.000 | |
| Ministerstvo výživy | 24,760.000 | 11,640,000 | - 13,120.000 | |
| Ministerstvo průmyslu | 60,679.000 | 73,953.000 | + 13,274.000 | |
| Ministerstvo vnitřního obchodu | 7,041.000 | 1,290.000 | - 5,751.000 | |
| Ministerstvo zahraničního obchodu | 82,940.000 | 203,490.000 | + 120,550.000 | |
| Nejvyšší úřad cenový | 4,037.000 | 3,072.000 | - 965.000 | |
| Ministerstvo techniky | 180,981.000 | 229,253.000 | + 48,272.000 | |
| Ministerstvo dopravy | 155,500.000 | 156,151.000 | + 651.000 | |
| Ministerstvo pošt | 48,422.000 | 52,902.000 | + 4,480.000 | |
| Ministerstvo sociální péče | 32,489.000 | 141,938.000 | + 109,449.000 | |
| Ministerstvo zdravotnictví | 446,710.000 | 499,543.000 | + 52,833.000 | |
| Odpočivné a zaopatřovací platy | 52,617.000 | 15,655.000 | - 36,962.000 | |
| Ministerstvo financí | 32916,080.000 | 44.673,523.000 | + 11.757,443.000 | |
| Všeobecná pokladní správa | 9.491,308.000 | 7.845,443.000 | - 1.645,865.000 | |
| Státní úřad statistický | 9,550.000 | 7,750.000 | - 1,800.000 | |
| Nejvyšší účetní kontrolní úřad | ||||
| Úhrn | 44.734,845.000 | 55.154,575.000 | + 10.419,730.000 | |
| Kap. 28 UNRRA | 3.665,855.000 | |||
| Celkem | 48.400,700.000 | |||
K některým kapitolám se uvádí
toto:
Kap. 1. Zvýšení jest způsobeno
větší těžbou na státním
statku Lány.
Kap. 3a. Snížení příjmů
jest odůvodněno tím, že Sbírka
nařízení SNR a Úřední
věstník, z nichž příjem této
kapitoly pramenil, byly převedeny do státního
podniku Státna tlačiareň.
Kap. 4. Příjmy ministerstva zahraničních
věcí jsou v rozpočtu na rok 1948 sníženy
z důvodu předpokládaného menšího
výnosu z poplatků stran u zastupitelských
úřadů v cizině. Dřívější
větší výnos z těchto poplatků
způsoben byl mimořádnou agendou v souvislosti
s měnovou reformou.
Kap. 5. Příjmy ministerstva národní
obrany jsou zvýšeny v návrhu rozpočtu
na rok 1948 zejména proto, že se počítá
s vyšším výnosem nájemného
z bytů ve vojenských objektech a s vyšším
výnosem vojenských hospodářských
a průmyslových závodů.
Kap. 6. Snížení příjmů
jest způsobeno hlavně poklesem příjmů
pracovních a sběrných středisek v
důsledku jejich likvidace.
Kap. 7. V rozpočtovém návrhu na rok
1948 jsou příjmy zvýšeny proti roku
1947 téměř o 100%. K tomuto zvýšení
dochází zejména v důsledku intensivního
pracovního nasazení vězňů v
českých zemích.
Kap. 10. Snížení příjmů
vzniklo zejména vypuštěním prelimináře
na studijní a zkušební poplatky, dále
odpadnutím prelimináře z výnosu pensijních
příspěvků placených duchovními
v důsledku dekretu č. 116/1945 Sb., resp. zák.
č. 167/1946 Sb.
Dále se počítá se snížením
příjmů z prodeje publikací v oboru
tělesné výchovy.
Konečně se očekává snížení
příjmů na příspěvcích
na školní a osvětový film.
Kap. 11. Snížení příjmů
vzniká tím, že v roce 1948 odpadá příspěvek
Čs. filmu na podporu uměleckých snah a poněvadž
se z důvodů úsporných snížily
výdaje ministerstva a tím i refundace se strany
Čs. filmu na výdaje ústřední.
Kap. 12. Zvýšení příjmů
vyplývá převážně z příspěvků,
které budou platiti zemědělci za provádění
scelování.
Kap. 13. Pokles příjmů jest odůvodněn
předpokládanou likvidací Čs. úřadu
pro hospodářskou pomoc a obnovu, čímž
odpadne refundace 75% osobních a 100% věcných
výdajů tohoto úřadu podle mezinárodní
dohody s UNRRA.
Kap. 14. Zvýšení příjmů
vyplývá hlavně z očekávaného
vzrůstu výtěžku z prodeje tiskopisů
při vázaném obhospodařování
zboží na Slovensku, ze zařazení splátek
na zápůjčky poskytnuté výrobním
družstvům, dále z očekávaného
vyššího výnosu poplatků cejchovních,
puncovních, poplatků za zkoušení ručních
střelných zbraní, jakož i poplatků
patentových a posléze ze zařazení
příjmů Leteckého výzkumného
ústavu.
Kap. 15. Snížení příjmů
jest způsobeno hlavně odpadnutím příjmu
z hotelu "Astoria-Wilson" v Praze následkem zrušení
nájemní smlouvy.
Kap. 16. Zvýšení příjmů
vyplývá hlavně z očekávaného
podstatně vyššího výnosu poplatků
za udělování dovozních a vývozních
povolení a poplatků za potvrzování
dovozních a vývozních ohlášení
(§ 2 dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 113 Sb.).
Kap. 18. Zvýšeny jsou zejména příjmy
na příspěvcích k vodohospodářským
stavbám podle zákona č. 50/1931 Sb., ježto
příspěvky tyto jsou v přímé
souvislosti s korespondujícími výdaji, dále
na nájemném ze státních budov a státních
obytných domů se zřetelem k jejich většímu
počtu a konečně zařazením nového
příjmu z refundace záloh na odměny
a náhrady výloh pro zmocněnce, kteréžto
zálohy byly vyplaceny v roce 1946 a 1947 podle ustanovení
§ 3 zák. č. 86/1946 Sb.
Kap. 21. Zvýšení příjmů
projevuje se zejména v sektoru péče o mládež.
Souvisí s novou organisací této péče
podle zákona č. 48/1947 Sb. Počet ústavů,
které přecházejí do veřejné
správy, je značně vyšší,
než počet ústavů, který byl ve
veřejné správě před platností
cit. zákona. Tím ovšem zvyšují
se i příjmy na náhradách ošetřovného
a stravného, placeného za pobyt v ústavech.
Menší zvýšení příjmů
je předpokládáno v agendě řízení
práce, a to u poplatků za psychotechnické
vyšetřování, poplatků placených
za lékařské vyšetřování
v ústavech pracovního lékařství
a náhrad od zaměstnavatelů na výdaje
vzniklé opatřením pracovních sil.
Rozpočtově předpokládaný větší
rozsah zápůjček poskytovaných reemigrantům
za účelem jejich hospodářského
osamostatnění umožňuje preliminování
vyššího výnosu splacených zápůjček.
Kap. 22. Příjmy této kapitoly spočívají
zejména v ošetřovacích a léčebných
sazbách státních léčebných
ústavů, zvláště nemocnic. Preliminář
na rok 1948 jest nepatrně vyšší, a to
v důsledku zařazení nových ústavů
léčebných na Slovensku.
Kap. 23. Snížení příjmů
jest způsobeno zrušením placení pensijního
příspěvku státními zaměstnanci
na Slovensku na základě zákona č.
144/1947 Sb. o sjednocení některých předpisů
o platových a služebních poměrech státních
a jiných veřejných zaměstnanců.
Kap. 24. Nejzávažnější zvýšení
jest u daně z obratu, což jest důsledkem jednak
dosavadních výsledků, jednak značného
rozvoje v průmyslu. Rovněž se očekává
vzhledem k dosavadním výsledkům zvýšení
příjmů u přímých daní,
zvláště u daně důchodové
a u daně ze mzdy, třebaže u této daně
byla sazba snížena. Také cla, poplatky a monopoly
vykazují přiměřené zvýšení.
Naproti tomu jeví se snížení příjmů
u nepřímých daní, zvláště
v důsledku zrušení daně z uhlí
a z umělých jedlých tuků.
Kap. 25. V příjmech této kapitoly
se nově objevují "Přebytky hospodaření
Ústřední rozdělovny minerálních
olejů".
Kap. 26. Snížení příjmů
jest způsobeno menším výnosem z prodeje
statistických známek při dovozu.
| Podle jednotlivých druhů příjmů připadá na: | ||
| odvod státních podniků okrouhle | 7.966 | 6.895, |
| výnos daní, dávek, cel a poplatků | 30.465 | 40.660, |
| výnos monopolů | 2.413 | 3.878, |
| administrativní příjmy | 3.890 | 3.722. |
Na odvodu státních podniků má největší
podíl Tabáková režie, která odvede
vlastní státní správě celý
zisk v částce 8,5 miliardy Kčs.
Pokud jde o výnos daní, dávek, cel a poplatků, připadá na:
| přímé daně | 12.748,850.000 | 16.621,650.000 |
| nepřímé daně | 6.261,010.000 | 6.033,080.000 |
| daň z obratu | 6.923,000.000 | 12.426,100.000 |
| cla | 721,019.000 | 900,150.000 |
| poplatky | 3.811,187.000 | 4.679,093.000 |
Výnos monopolů plyne skoro výlučně
(až na 278 mil. Kčs) z monopolu lihového.
Všechny příjmy jsou odhadnuty přiměřeně
a v částkách dosažitelných podle
výsledků za rok 1946, za část roku
1947, jakož i podle pravděpodobného dalšího
vývoje.
| Úhrn nákladů všech státních podniků činí | 33.666 | 34.873 |
| Úhrn těžeb všech státních podniků činí | 41.853 | 42.034 |
| Celkový zisk aktivních státních podniků činí | 9.210 | 8.713 |
| Příděly fondům a splátky invest. dluhů činí | 7 | 13 |
| Odvod státních podniků vlastní státní správě činí tedy | 9.203 | 8.700 |
| Celková ztráta pasivních státních podniků činí | 1.023 | 1.553 |
| Splátky investičních dluhů těchto podniků činí | 214 | 252 |
| Schodek těchto státních podniků činí tedy | 1.237 | 1.805 |
| Celkové saldo všech státních podniků je aktivní a přichází k dobru vlastní státní správě částkou | 7.966 | 6.895 |
Na uvedeném odvodu státních podniků
má největší podíl, jak již
shora uvedeno, Tabáková režie, naproti tomu
pasivním podnikem jsou zejména Čs. státní
dráhy.
K jednotlivým podnikům se poznamenává:
§ 1. Tabáková režie.
V rozpočtu tabákové režie na rok 1948
dochází k těmto hlavním změnám:
Zaměstnanci tabákových továren byli
většinou zpragmatisováni, takže jejich
platy preliminované doposud většinou na položce
"Denní platy a mzdy" se přenášejí
na položku "Platy stálých zaměstnanců",
při čemž nastává úhrnné
zvýšení o 48,547.000 Kčs.
S tím souvisejí další změny jako
snížení výdajů na nemocenské
a úrazové pojištění dělníků
a zvýšení výdajů na nemocenské
pojištění podle zák. č. 221/25
Sb.
Snižují se mimo jiné menší změny
dále výdaje na spotřebu tabákových
surovin o 335,821.000 Kčs a na prodejní provise
o 108,331.000 Kčs.
V příjmech se očekává nižší
výnos z prodeje tabákových výrobků
hlavně poklesem prodeje tabákových výrobků
na Slovensku, jak to odpovídá skutečným
výsledkům prodejním v roce 1947. K poklesu
dojde i zavedením levnějšího druhu cigaret.
Odvod vlastní státní správě
se snižuje o 555,854.0()0 Kčs vedle úbytku
částky 572,385.000 Kčs na přirážce
k ceně cigaret.
Investiční náklady se zvyšují
částečně reálním zvýšením
stavebního programu zařazeného do dvouletého
plánu, částečně zvýšením
cen, s nimiž nutno pro dodávky a výkony k uskutečnění
investičního programu počítati. Toto
zvýšení ovlivňuje jak náklady
dvouletky, tak i investiční náklady mimo
dvouletý plán. Úhrné zvýšení
činí 58,226.000 Kčs, z čehož
na dvouletý plán připadá 38,198.000
Kčs.
§ 2. Státní mincovna v Kremnici.
Zvýšení výdajů je důsledkem
zvýšeného mincovního programu a zvýšené
medailerské výroby; náklady na denní
platy a mzdy dělnické se zvyšují o 2,166.000
Kčs a na spotřebu surovin o 1,373.000 Kčs.
Úměrně tomu se preliminuje též
vyšší odvod státní pokladně
o 8,575.000 Kčs.
Investiční potřeba jest vyšší,
ježto na rok 1948 připadá dokončiti
větší část původně
stanoveného investičního programu v rámci
dvouletky.
§ 3. Státní loterie.
U státní loterie nenastávají žádné
významnější změny ani co do složení
ani co do výše rozpočtu.
Také odvod vlastní státní správě
zůstává přibližně na loňské
výši, t. j. 35,690.000 Kčs proti 35,610.000
Kčs v roce 1947.
V roce 1948 se zamýšlí zavésti při
ředitelství státní loterie nový
druh činnosti a sice sázky na výsledky sportovních
podniků. Ze zisku z těchto sázek má
býti poskytován 30% podíl ve prospěch
tělovýchovy a zbytek má býti odvodem
uvedeného podniku státní pokladně.
Vláda byla již po provedení příslušného
připomínkového řízení
požádána o schválení návrhu
a stanov; s organisací těchto sázek se započne
ihned po schválení vládou.
Na rok 1948 nejsou z opatrnosti preliminovány žádné
příjmy, ježto není zkušeností,
jak se tato činnost bude projevovati.
§ 4. Československá pošta.
Rozpočet podniku Československá pošta
vykazuje v zemích českých pasivní
saldo 29,889.000 Kčs, na Slovensku aktivní saldo
30,931.000 Kčs, takže aktivní saldo celého
podniku činí 1,042.000 Kčs. Oproti rozpočtu
na rok 1947, který počítal s pasivním
saldem 178,135.000 Kčs, objevuje se zlepšení
ve výši 179,177.000 Kčs. Preliminované
aktivní saldo je však bezvýhradně podmíněno
zvýšením poštovních poplatků
ze zásilek listovních včetně novin.
Bez zvýšení zmíněných
poplatků činilo by pasivní saldo podniku
v roce 1948 více než 350 mil. Kčs. Proti rozpočtu
na rok 1947 uhražuje podnik v roce 1948 k tíži
svého provozního rozpočtu ztráty povahy
provozovací způsobené válkou, jež
si v roce 1948 vyžádají nákladu ve výši
41,827.000 Kčs. Náklad na investice pravé
ve výši 1.058,091.000 Kčs je proti rozpočtu
na rok 1947 vyšší o 295,566.000 Kčs, při
čemž potřeba na provádění
dvouletky se proti roku 1947 zvyšuje o 355,651.000 Kčs.
Náklad na obnovu ve výši 181,538.000 Kčs
jest proti rozpočtu na rok 1947 nižší
o 12,806.000 Kčs, při čemž potřeba
na provádění dvouletky jest proti roku 1947
vyšší o 14,754.000 Kčs. V potřebě
na provádění dvouletky jest jak u investic
pravých, tak u obnovy zařazena nejen plná
kvota připadající na rok 1948, nýbrž
i zdražení vyplývající ze zvýšení
mezd a cen materiálu jak za rok 1947, tak i na rok 1948.
Z celkové potřeby na investice pravé připadá
na nemovitosti 345,213.000 Kčs, na movitosti (inventář)
411,206.000 Kčs a na vedení 301,672.000 Kčs.
Z celkové potřeby na obnovu připadá
na obnovu programovou 35,804.000 Kčs (z toho movitosti
22,874.000 Kčs, vedení 12,930.000 Kčs) a
na obnovu majetkových součástek dotčených
válkou 145,734.000 Kčs (z toho nemovitosti 14,820.000
Kčs, movitosti 59,278.000 Kčs a vedení 71,636.000
Kčs).
§ 5. Československé státní
dráhy.
Rozpočet podniku Československé státní
dráhy vykazuje v zemích českých pasivní
saldo 1.464,740.000 Kčs, na Slovensku pasivní saldo
290,585.000 Kčs, tedy celkové pasivní saldo
1.755,325.000 Kčs. Oproti rozpočtu na rok 1947,
který počítal s pasivním saldem 1.021,233.000
Kčs, objevuje se zhoršení o 734,092.000 Kčs.
V rozpočtu na rok 1948 jest však provozní rozpočet
nově zatěžován nákladem na ztráty
povahy provozovací způsobené válkou
(v roce 1947 hradí se tento náklad příspěvkem
z pokladní správy) v částce 1.102,683.000
Kčs, takže bez tohoto nového zatížení
bylo by konečné saldo proti roku 1947 příznivější
o 368,591.000 Kčs. Na tento fakticky příznivější
výsledek má vliv postupující doplňování
vozového parku jakož i další očekávané
oživení přepravy v důsledku provádění
dvouletky. Náklad na investice pravé ve výši
4.288,558.000 Kčs je proti rozpočtu na rok 1947
vyšší o 1.786,482.000 Kčs, při
čemž potřeba na provádění
dvouletky jest proti roku 1947 vyšší o 1.680,379.000
Kčs. Náklad na obnovu ve výši 4.827,920.000
Kčs jest proti rozpočtu na rok 1947 vyšší
o 16,925.000 Kčs, při čemž potřeba
na provádění dvouletky jest proti roku 1947
vyšší o 134,631.000 Kčs. V potřebě
na provádění dvouletky jest jak u investic
pravých, tak u obnovy zařazena nejen plná
kvota připadající na rok 1948, nýbrž
i zdražení vyplývající ze zvýšení
mezd a cen materiálu jak za rok 1947, tak i na rok 1948.
Ježto prostředky odpisového účtu
nepostačí v roce 1948 již plně na provedení
programové obnovy (obnova majetkových součástek
dotčených válkou jest dosaváde uhražována
státním podnikům příspěvkem
státní správy), bylo nutno na rok 1948 zajistiti
úhradu nedostávající se částky
ve výši 785,380.000 Kčs zápůjčkou
vlastní státní správy. Z celkové
potřeby na investice pravé připadá
na pozemky 83,213.000 Kčs, na pozemní stavby 423,099.000
Kčs, na stavby na drahách 1.353,113.000 Kčs,
na stavby nových drah 596,020.000 Kčs, na stavební
zařízení výrobních odvětví
165,434.000 Kčs, na stavby nových lanových
drah 1,000.000 Kčs, na stavební zařízení
silniční automobilové dopravy 95,950.000
Kčs, na stroje a strojní zařízení,
inventář a nářadí 199,228.000
Kčs, na vozidla kolejová 63,116.000 Kčs,
na nosná a napínací zařízení
lanových drah 10,500.000 Kčs, na vozidla silniční
motorové dopravy 1.297,885.000 Kčs. Z celkové
potřeby na obnovu připadá na obnovu programovou
1.565,380.000 Kčs (z toho na stavby 1.201,844.000 Kčs,
na stavební zařízení výrobních
odvětví 14,945.000 Kčs, na stroje a strojní
zařízení, inventář a nářadí
34,661.000 Kčs a na vozidla kolejová 313,930.000
Kčs) a na obnovu majetkových součástek
dotčených válkou 3.262,540.000 Kčs
(z toho na stavby 1.268,539.000 Kčs, na stavby nových
drah 1,080.000 Kčs, na stavební zařízení
výrobních odvětví 42,062.000 Kčs,
na stroje a strojní zařízení, inventář
a nářadí 17,054.000 Kčs a na vozidla
kolejová 1.933,805.000 Kčs).
§ 6. Československé aerolinie.
Rozpočet podniku Československé aerolinie
jest stejně jako v roce 1947 vyrovnaný. Předpokládaného
nepatrně aktivního výsledku může
býti dosaženo však jen provozem aktivních
linií mezinárodních, ježto provoz některých
linií vnitrostátních jest značně
pasivní. Náklad na investice pravé ve výši
68,050.000 Kčs jest proti rozpočtu na rok 1947 nižší
o 19,950.000 Kčs i přes započtené
zdražení za rok 1947 i na rok 1948, ježto ve
dvouletém plánu připadá na rok 1948
nižší kvota než na rok 1947. Náklad
na obnovu jest proti rozpočtu na rok 1947 vyšší
o 17,000.000 Kčs se zřetelem k použití
prostředků odpisového účtu
na nákup nových letadel náhradou za letadla
vyřazená.
§ 7. Poštovní spořitelna.
Rozpočet podniku Poštovní spořitelna
vykazuje aktivní saldo ve výši 4,632.000 Kčs,
jež jest proti roku 1947 příznivější
o 2,640.000 Kčs. Náklad na investice pravé
ve výši 10,700.000 Kčs jest proti rozpočtu
na rok 1947 vyšší o 4,200.000 Kčs, při
čemž potřeba na provádění
dvouletky včetně započteného zdražení
za rok 1947 i na rok 1948 jest vyšší o 1,700.000
Kčs.
§ 8. Státní lesy a statky.
Podnik Státní lesy a statky v zemích českých
má na rok 1948 opět společný a jediný
návrh rozpočtu, jak tomu bylo až do roku 1938.
Srovnání s rozpočtem na rok 1947 nelze přesně
provésti, protože srovnávací data obou
ročníků nejsou vzhledem k přejímání
dalších konfiskovaných majetků do správy
podniku SLS pevně ustálena a také proto,
že splynutí obou hlavních hospodářských
skupin podniku (skupiny státních lesů a skupiny
státních statků) vyžádalo si
změnu celé sestavy rozpočtu na rok 1948.
V rozpočtu na rok 1948 je vzata v úvahu tato rozloha
podniku SLS:
| Celková výměra | ha | 1,166.129 | |
| z toho: | plocha lesní | ha | 1,009.365 |
| plocha zemědělská | ha | 124.159 | |
| plocha rybniční | ha | 22.413 | |
| Ostatní plocha lesního hospodářství | ha | 8.696 | |
| ostatní plocha polního hospodářství | ha | 1.496 | |
Tato plocha není ještě ustálena, neboť
jak již vpředu bylo naznačeno, změní
se dalším prováděním konfiskace
majetků podle dekretu č. 12/45 Sb. a podle zákona
o revisi první pozemkové reformy.
Majetek podniku jest spravován jako jednotkou III. stupně
Ústředním ředitelstvím státních
lesů a statků v čele s generálním
ředitelem státních lesů a statků.
Vedle Ústředí jsou zřízeny
tyto ústavy a služby:
a) Technický ústav státních lesů
a statků s odděleními pro lesní hospodářské
zařízení, pro stavební služby
podniku a pro mechanisaci zemědělství a lesnictví.
b) Ústředí pro hospodaření
osivy, sáděmi a semeny.
c) Obchodní ústředí státních
lesů.
d) Ústředí přidružených
závodů státních lesů.
e) Ústředí strojních stanic - státních
lesů a statků.
Dále je majetek podniku SLS spravován ve druhém
stupni sedmi ředitelstvími státních
lesů a statků, dvěma ředitelstvími
školních lesních statků, sedmnácti
vrchními správami státních statků
a rybníků, třemi vrchními správami
státních pivovarů, jednou vrchní správou
státních lomů a cihelen, čtyřmi
samostatnými správami průmyslových
podniků, správou semenářského
závodu státních lesů a správou
státních lesů pokusných objektů.
Mimo to spravuje podnik SLS:
a) lesů nadačních - 3.190 ha
b) lesů české náboženské
Matice - 5.410 ha
c) lesů různých vlastníků -
7.330 ha
V hospodářství polním má podnik
připachtováno - 1.500 ha zemědělské
půdy.
Posléze spravuje podnik SLS část majetku
z konfiskace podle dekretu č. 12/45 Sb., pokud nebyl pro
malou výměru převzat státem a je určen
pro příděl obcím a družstvům.
Z průmyslových závodů lesních
je ve správě podniku SLS 131 pil s celkovou kapacitou
614.000 plm. kulatiny.
Z přidružených podniků jsou přičleněny
k lesnímu hospodářství:
a) 4 mlýny s roční kapacitou - 172 vagonů
c) 1 vápenka s roční kapacitou - 24 vagonů
c) 3 cihelny s roční kapacitou - 1,300.000 cihel
d) 19 lomů na kámen s roční kapacitou
- 131.000 m3.
Podnik státní lesy a statky má 14.060 budov
obytných, správních a provozních,
jakož i ostatních staveb.
K provádění prací má ve vlastní
správě:
a) potahů koňských (párů) -
1.892
b) potahů volských (párů) - 737
c) osobních automobilů - 211
d) motocyklů - 45
e) nákladních aut a traktorů - 631
f) přenosné lanové smyky Lasso Kablo - 2
g) přenosné lanovky Wyssen - 2
K dopravě dříví jest vybudováno
a udržováno:
a) silnic a cest - 18.259 km
b) úzkorozchodných drah - 76.60 km
c) vleček - 1 km
V návrhu rozpočtu jest kalkulováno s celkovou
těžbou dříví - 3,784.000 plm
Při lesní ploše 1,009.365 ha připadá na 1 ha - 3.70 plm
zatím co na rok 1947 připadalo na 1 ha - 2.90 plm.
Tím, že se v rozpočtu na rok 1948 počítá
s podstatně vyšší těžbou dříví
než v roce 1947, vykazuje vlastní provoz lesního
hospodářství dosti vysoký zisk. Kdyby
se však vzalo za základ těžební
číslo roku 1947, musela by se projevit již
v návrhu rozpočtu na rok 1948 značná
ztráta vzhledem k tomu, že mzdy se všeobecně
zvýšily, zatím co ceny dříví
zůstávají nezměněny a ani před
úpravou mezd nezaručovaly rovnováhu lesního
hospodářství.
K zalesňování preliminuje podnik SLS v provozním
rozpočtu zalesnění okrouhle ha 12.040.
Pro pěstování sazenic preliminuje podnik
SLS mimo dosavadní rozlohu lesních školek založení
nových školek na ploše okrouhle 200 ha.
Semenářský závod státních
lesů v Českých Budějovicích
obstarává lesní semena nejen pro podnik Státní
lesy a statky, nýbrž i pro potřebu jiných
státních i nestátních lesů.
Má luštírny v Čes. Budějovicích
a v Letovicích a mimo to 14 semenářských
stanic.
V hospodářství polním nebude moci
ani výroba rostlinná ani výroba živočišná
vykázati v roce 1948 plné předválečné
těžby, jelikož nebývalé sucho v
roce 1946 a v roce 1947 zvýšilo zaplevelení,
které vzniklo za okupace a snížilo značnou
měrou krmnou základnu statkové píce.
Dosud trvající nedostatek umělých
hnojiv a jadrných krmiv zmenšuje také plnou
sklizeň a žádoucí zvýšení
dojivosti. Dvouletý plán ukládá podniku
SLS v roce 1948 nadojiti 300.000 hl mléka a vypěstovati
82.500 q uznaných osiv, sádí a semen. Zavedení
výnosných plodin suchomilných, jako tabáku
a papriky, rozšíření chmelnic a vinic
přispěje k zvýšení těžeb
polního hospodářství. Úkolem
dvouletého plánu jest dosáhnouti předválečné
úrovně, což vyžaduje ve všech směrech
zvýšení nákladů a proto teprve
po roce 1948 možno očekávati předválečnou
aktivitu polního hospodářství.
V hospodářství rybničním jest
v programu dvouletého plánu vyprodukovati 24.000
q konsumních ryb. Předpokladem jest dostatek hnojiv
a krmiv, neboť 50% z předpokládané produkce
ryb připadá na přírůstek dosažený
krmením ryb a hnojením rybníků.
V průmyslových závodech zemědělských
a ostatních jest v programu vyrobiti ve dvou cukrovarech
182.000 q cukru, v 30 pivovarech vystaviti 500.000 hl piva, ve
3 mlékárnách ošetřiti nebo zpracovati
denně 55.000 litrů mléka, v 7 lihovarech
vyrobiti 5.400 hl lihu, v 1 lihočistírně
rafinovati 15.000 hl lihu, v 6 mlýnech zpracovati denně
350 q obilí, v 1 sušárně brambor zpracovati
denně 75 q brambor, v 6 cihelnách vyrobiti 7,000.000
kusů cihlářských výrobků
všeho druhu a ve 3 lomech na kámen nalámati
a zpracovati 210.000 q kamene.
Investiční rozpočet činí celkem
759,288.000 Kčs, z toho investice k provedení dvouletky
543,811.000 Kčs, mimo dvouletku 215,477.000 Kčs.
V porovnání s rokem 1947 je investiční
rozpočet vyšší o 353,172.000 Kčs.
Toto zvýšení jest odůvodněno
zejména zařazením investičních
nákladů na zřízení a vybavení
strojních stanic (244,460.000 Kčs) a zvýšením
směrních cen u bytových jednotek o 50% a
u jiných investic o 20%.
Rozpočtený odvod vlastní státní
správě činí 49,879.000 Kčs
a je proti roku 1947 vyšší o 39,805.000 Kčs.

