Jelikož se plánuje v zemích českých zvýšení počtu škol:

mateřských - z 2.971 na 4.777

měšťanských - z 1.779 na 1.871

průmyslových - ze 109 na 116

obchodních - ze 141 na 143

odb. zemědělských - z 267 na 345

nutno počítati s vyšším nákladem na věcnou režii, kterážto vyšší potřeba není zcela vyvážena snížením těchto nákladů při plánovaném snížení počtu škol:

obecných - z 8.256 na 8.091

základních odborných - z 262 na 255

lidových zemědělských - z 1.441 na 1.331

středních - z 225 na 189

Při tom počet odborných škol pro ženská povolání má zůstati nezměněn (148). Podle obdobných hledisek zvyšuje se rozpočet i na školské potřeby Slovenska.

Kap. 11. Ministerstvo informací.

Usnesením vlády z 1. července 1947 bylo uloženo ministerstvu informací, aby vložilo do rozpočtu na rok 1948 potřebnou úhradu na oslavy 600. výročí založení Karlovy university, na pořádání jubilejního Slovanského sjezdu, na výstavu v Kroměříži a na výstavu "Vlastní silou".

Podle usnesení vlády byla ve Stockholmu zřízena Československá informační kancelář. Toto opatření vyžádá si nových nákladů jak osobních (3 zaměstnanci), tak věcných. Pro informování cizinců dlících přechodně v Praze zřídí ministerstvo informací kancelář v Praze.

Dosud byly uzavřeny kulturní dohody s Anglií, Francií, Polskem, Bulharskem a Belgií. Podle těchto kulturních dohod bude střídavě v každém státě zasedati nejméně dvakrát ročně po dobu jednoho týdne osmičlenná delegace. Uhrazují se tedy cestovní a vedlejší výdaje delegátu ČSR v zahraničí a pobyt cizích delegátů na konferencích v ČSR. Úhrada na tyto výdaje zajišťuje se nově v rozpočtu na rok 1948.

Slovanskému výboru nutno přispívati na jeho režii poměrnou částkou, která se též preliminuje nově.

Připravuje se zájezd českých a slovenských redaktorů z Ameriky do ČSR. Výdaje spojené s tímto zájezdem bylo nutno v rozpočtu na rok 1948 zajistiti.

Naproti tomu jsou sníženy osobní výdaje resortu zmenšením počtu zaměstnanců:

a) pragmatikálních z 530 na 493, t. j. o 37,

b) smluvních ze 417 na 333, t. j. o 84.

Dále byly sníženy náklady na oblastní ústředny ministerstva informací, výdaje v oboru filmovém a na fotografii a na popularisaci dvouletého plánu. Toto snížení je velmi podstatné, že nejen vyvážilo výše uvedená zvýšení, nýbrž i snížilo preliminář celé kapitoly proti roku 1947.

Kap. 12. Ministerstvo zemědělství.

Předem nutno upozorniti na různou náplň této kapitoly v zemích českých a na Slovensku. Na Slovensku jsou v této kapitole zařazeny zemědělské školství (v zemích českých ministerstvo školství), veterinární služba (v zemích českých ministerstvo zdravotnictví) a vodohospodářské stavby (v zemích českých ministerstvo techniky). Tím se vysvětluje i nepoměr mezi výdaji v zemích českých a na Slovensku.

Zvýšení jest způsobeno zejména novým výdajem na hospodářskou výstavu ústřední výdaje) a na provádění scelování (země české i Slovensko), zvýšením výdajů na dokončení rozestavěných vodohospodářských staveb (Slovensko), na zemědělské školství, způsobeným otevřením nových zemědělských škol (Slovensko), na veterinární správu (Slovensko - tlumení nákaz zavlečených válkou) a v důsledku sucha i zvýšením nákladů na zvelebení rostlinné výroby (opatření osiva) a zvelebení živočišné výroby (zajištění chovného materiálu v zemích českých i na Slovensku).

Menší zvýšení projevuje se dále v zemědělském výzkumnictví, v příspěvku pro Jednotný svaz slovenských rolníků a v nákladu na rekultivaci.

Naproti tomu jest toto zvýšení částečně vyrovnáno snížením výdajů na likvidaci býv. pozemkového úřadu, na Jednotný svaz českých zemědělců a menším snížením na celé řadě různých jiných položek.

Kap. 13. Ministerstvo výživy.

Návrh rozpočtu na rok 1948 vykazuje zvýšení u výdajů na chladírny a mrazírny a na potravinové lístky a podstatnější snížení na jiných výdajích níže uvedených.

Pokud jde o zvýšení, podotýká se, že chladírny a mrazírny jsou nezbytnou podmínkou řízeného hospodářství sektoru výživy k zachycení sezonních špiček jednotlivých druhů potravin a zajištění stálých cen zemědělských produktů. Jejich vybudování bylo zařazeno do dvouletého hospodářského plánu. Zvýšení výdajů na potravinové lístky jest odůvodněno tím, že v důsledku katastrofálního sucha nelze počítati s omezením lístkového systému, jak byl předpokládán pro rok 1947. U okresních národních výborů nutno počítati se značným zintensivněním zásobovacích kontrol k zamezení černého obchodu, což se projevuje ve zvýšených cestovních nákladech. Z týchž důvodů byly zvýšeny výdaje i na kontrolu výmlatu na Slovensku.

Snížení výdajů jest způsobeno zejména vyloučením nákladů na vyrovnání cen při dovozu obilí, krmiv a olejnatých semen a jejich přesunutím do kap. 25. Všeobecná pokladní správa, dále snížením osobních a věcných nákladů na Čs. úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu v důsledku jeho předpokládané postupné likvidace, podstatným snížením výdajů podle volné úvahy, zejména subvencí na zvelebení distribuce potravin a potravinářského průmyslu, jakož i snížením osobních nákladů.

Kap. 14. Ministerstvo průmyslu.

Zvýšení jest odůvodněno hlavně větší potřebou na zvelebování průmyslu na Slovensku vzhledem k jeho speciálním potřebám, na podporu (jde hlavně o zápůjčky) výrobních a pracovních družstev v zájmu jejich úspěšné účastí při provádění dvouletého hospodářského plánu, na vyhledávání užitkových ložisek (zejména rud barevných kovů) na Slovensku, na správní výdaje geologických ústavů (hlavně na Slovensku) se zřetelem k jejich úkolům při provádění dvouletého plánu, na soustavnou elektrisaci venkova podle zákona č. 235/1946 Sb., na správní výdaje cejchovních úřadů včetně agendy pro zkoušení ručních střelných zbraní v důsledku zvýšené činnosti těchto úřadů, na správní a investiční výdaje Patentního úřadu vzhledem k předpokládanému přestěhování tohoto úřadu do nové budovy, dále nově zařazenou potřebou pro Letecký výzkumný ústav a posléze vyšší potřebou na provádění technického výzkumu v rámci dvouletého hospodářského plánu.

Zvýšení bylo částečně vyrovnáno snížením vlastních správních výdajů ústřední správy ministerstva průmyslu a úsporným omezením ostatních správních výdajů, zejména podpor a příspěvků.

Kap. 15. Ministerstvo vnitřního obchodu.

Snížení je způsobeno hlavně snížením osobních výdajů následkem odchodu části zaměstnanců, dále zrušením nájmu hotelu "Astoria-Wilson", jakož i snížením některých položek na zvelebování obchodu a živností.

Kap. 16. Ministerstvo zahraničního obchodu.

Výdaje ministerstva zahraničního obchodu preliminované na rok 1948 jsou v celku nižší než na rok 1947. Zvýšený úvěr na zvelebování cizineckého ruchu jest odůvodněn nutností zintensivniti propagaci cizineckého ruchu.

Proti tomuto zvýšení vykazuje kap. 16. podstatné snížení zejména u ústředí, kanceláře zmocněnce vlády ČSR pro obchod s SSSR, zahraniční služby (jde o úvěr pro obchodní přidělence a Čs. zásobovací a dopravní společnost v Londýně). Rovněž podpory a příspěvky určené na zvelebování vývozu byly úsporně omezeny.

Kap. 17. Nejvyšší úřad cenový.

O menší částky byly sníženy výdaje na různých položkách věcné režie.

Kap. 18. Ministerstvo techniky.

Zvýšení výdajů ministerstva techniky vyplývá jednak ze zvýšení výdajů na provádění dvouletky, jednak z nově zařazovaných nebo zvýšených výdajů mimo dvouletku.

Výdaje na provádění dvouletky jsou zařazeny nejen plnou kvotou připadající na rok 1948, nýbrž byly ještě zvýšeny o uznané zdražení připadající jak na rok 1947 tak i na rok 1948.

Nově jsou zařazeny zejména tyto výdaje mimo dvouletku: na výstavu v Kroměříži, na výzkum atomové energie, na úpravu starého výstaviště v Praze VII., na pokusné stavebnictví, zkušebnictví a výzkumnictví mimo resortní ústavy a na zabezpečovací práce na mostech dálnice.

Zvýšeny jsou pak zejména tyto výdaje mimo dvouletku: na provádění zeměměřických prací na Slovensku na obnovu základní československé sítě I. stupně, na úhradu platů cestářů převzatých ze samosprávy a na nominaci u státní služby stavební, na nemocenské, úrazové a pensijní pojištění u státní služby stavební, na doplnění popisů silnic (úhrada závazků z roku 1947), na stavby skladišť a dílen pro uložení a opravy silničních strojů, na mechanisaci zařízení většího počtu lomů a zvýšení výkonnosti v nich, na udržování státních silnic I. a II. třídy na Slovensku, na studie a projekty mostů (závazky z roku 1947), na dokončení rozestavěných mostních provisorií na státních silnicích II. třídy, na příspěvky samosprávným korporacím na obnovu mostů na nestátních silnicích a na rekonstrukce a stavby nestátních silnic prováděné ve dvouletém plánu, na příspěvky samosprávným korporacím na vodohospodářské stavby prováděné ve dvouletém plánu, na udržování vodních staveb v důsledku zvýšení cen materiálu a mezd, jakož i v důsledku opatření spojených s odchodem ledů, na využitkování vodních sil, na opatření a nákup strojů pro stavby zemědělsko-technické za účelem zlevnění melioračních staveb a úspory pracovních sil, na vodohospodářské stavby (přímé zvelebování v oboru vodního hospodářství a kulturní techniky) na úhradu závazků na stavby již rozestavěné a na odčinění škod po jarní povodni a odchodu ledů v roce 1947, na krajinné plánování (průzkumy, rozbory a rozborové plány krajů) k získání podkladů pro státní plánování, na příspěvky na stavbu společných zařízení při výstavbě hornických, průmyslových, zemědělských nebo jiných sídlišť, na zálohy na přípravné práce pro stavební obnovu, na státní podpory a příspěvky na stavební obnovu, na správu služebních nemovitostí a služebních místností v důsledku zvýšení poplatků za vodu, odvoz popele a vymetání komínů, na udržování státních budov v důsledku převzetí 47 zámků do udržování Národní kulturní komise, na mimořádné opravy a úpravy válkou poškozených budov (závazky z minulých let).

Naproti tomu jsou sníženy zejména tyto výdaje: na platy stálých zaměstnanců ministerstva techniky a smluvních zaměstnanců pověřenectva techniky, na náhrady cestovních výloh, stěhovacích výloh a odlučné, na honoráře a náhrady cestovních výloh expertů, na motorová vozidla, na obnovu mostů na státních silnicích I. třídy, na příspěvky samosprávným korporacím na obnovu nestátních silnic, na nákup silničního nářadí, strojů a vozidel, na úpravu a splavnění řek, na stavbu přístavů, na údolní přehrady, na meliorační regulace a hlavní meliorační zařízení v údolích regulovaných řek, na zabírání budov, na mimořádné opravy státních obytných budov a konečně na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy.

Kap. 19. Ministerstvo dopravy.

Zvýšeny jsou výdaje na provádění dvouletého plánu. Tyto výdaje jsou zařazeny plnou kvotou připadající na rok 1948 a jsou zvýšeny ještě o uznané zdražení připadající jak na rok 1947 tak i na rok 1948.

Mimo dvouletku jsou zvýšeny zejména tyto výdaje: na platy stálých a přidělených zaměstnanců ministerstva dopravy a pověřenectva dopravy v důsledku definitivního převzetí exponovaných zaměstnanců od podniku ČSD, na platy zaměstnanců letecké služby výkonné a meteorologického ústavu v důsledku rozšíření leteckého provozu a přiznání zvláštních přídavků u letecké služby výkonné, na správu služebních nemovitostí a služebních místností u letecké služby výkonné v důsledku rozšíření leteckého provozu, na výkup pozemků pro rozšíření letišť, na udržování vnitrozemských přístavů a na nájemné za přístavní pásma v Hamburku.

Naproti tomu jsou sníženy zejména tyto výdaje: na náhrady cestovních výloh, na vnitřní zařízení, na opravy letadel, na leteckou propagandu, na školení leteckých odborníků z řad zaměstnanců a na náklady na učiliště, na podpory na stavby nestátních letišť, na stavby na státních letištích, na letadla, na projekty a výpočty letadel, motorů a přístrojů, na technické a měřické pomůcky pro letecké zkoušky, na výstavbu sportovního letectví, na technická zařízení letišť a na říční loďstvo a plavební zařízení.

Kap. 20. Ministerstvo pošt.

Zvýšení výdajů je odůvodněno zejména vyšším nákladem na platy zaměstnanců v důsledku definitivního převzetí exponovaných zaměstnanců podniku Československá pošta.

Kap. 21. Ministerstvo sociální péče.

Rozpočet ministerstva sociální péče na rok 1948 je ve svém konečném výsledku nižší než v roce 1947, ač některé výdaje v důsledku nových zákonných úprav a zamýšlených opatření sociálních nebo hospodářských bylo nutno proti roku 1947 poměrně značně zvýšit.

Nová zákonná úprava vyžádala si poměrně značného zvýšení výdajů spojených s péčí o mládež v důsledku nové organisace péče o mládež podle zákona č. 48/1947 Sb. a výplat státního příspěvku na provádění bytové obnovy podle zákona č. 86/1946 Sb. ve znění zákona č. 115/1947 Sb., resp. bytové výstavby podle zákona č. 41/1947 Sb.

Plánovaná reemigrace našich krajanů je v roce 1948 větší než v roce 1947. Kromě dopravních nákladů zvyšuje se tedy i potřeba na sociální podpory navrátivších se osob, zejména pokud se vracejí ze států válkou a okupací silně postižených (Jugoslavie, Rumunsko) a na pomoc reemigrantům za účelem jejich hospodářského osamostatnění. Z důvodů sociálních a populačních upraví se v roce 1948 příspěvky živitelům početných rodin placené dosud podle vládního nařízení č. 441/1941 tak, aby byly přizpůsobeny dnešním poměrům a obsahu zákona č. 58/1947 Sb., jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb., o rodinných přídavcích některých osob pojištěných pro případ nemoci.

Nově byla zařazena potřeba na výplatu porodného sociálně slabým matkám nepodléhajícím veřejnoprávnímu sociálnímu pojištění.

Rozpočtová zvýšení byla vyvážena snížením závazků státní správy podle připravovaných zákonných úprav v sektoru řízení a ochrany práce, oboru sociálního pojištění a nastalým snížením zaopatřovacích výdajů vojenských a válečných poškozenců a obětí války a fašistické persekuce.

Připravovanou zákonnou úpravou podpůrných opatření při řízení práce ruší se dosavadní pevný státní příspěvek účelovému jmění pro včleňování do práce (vládní nařízení č. 250/1943 Sb.) a nahrazuje se státním příspěvkem do nově zřízeného Fondu pro řízení práce jen ve výši eventuálního ročního schodku fondu.

Příspěvky státní správy nositelům veřejnoprávního sociálního pojištění se snižují

a) připravovanou novelou zákona č. 156/1945 Sb. o přídavcích k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění, jíž se ruší ustanovení citovaného zákona, že přídavky vyplácí příslušný nositel pojištění na účet státu a nahradí se ustanovením, že stát bude poskytovati nositelům pojištění pouze příspěvek potřebný k úhradě ročního schodku, jestliže jejich příjmy by nestačily k úhradě zvýšených výdajů způsobených výplatou příspěvků.

b) připravovanou osnovou zákona o sjednocení některých předpisů ve veřejnoprávním sociálním pojištění, kterou se upravuje u hutnického pojištění státní příspěvek analogicky jako u pensijního pojištění hornického, t. j. stát přispěje nositeli pojištění jen částkou potřebnou k úhradě ročního schodku. U pojištění invalidního a pensijního nastane podle připravované novely povinnost státu přispívati k úhradě důchodu jednotnými částkami rovnajícími se polovině základní části důchodů až za 3 roky po účinnosti zákona, t. j. 1. ledna 1950.

Zatížení státní správy vzniklé prováděním zákona č. 164/1946 Sb., o zaopatření vojenských a válečných poškozenců a obětí války a fašistické persekuce bude v roce 1948 nižší. Největší část přihlášek o přiznání zaopatřovacích požitků bude vyřízena v roce 1947 a není proto třeba počítati s výplatou doplatků. Důchodu ubývá také u dospělých úmrtím a u sirotků dosáhnutím 18 let.

Kap. 22. Ministerstvo zdravotnictví.

Ministerstvu zdravotnictví přísluší péče o zdraví občanů státu. Do jeho působnosti patří v zemích českých také veterinární správa. Na Slovensku pečuje o veterinární správu pověřenectvo polnohospodářství.

Nejvýznačnějšími pomocníky ministerstva zdravotnictví jsou zejména:

a) státní zdravotní ústavy v Praze a v Bratislavě s pobočkami v některých důležitějších střediscích. V rámci státního ústavu pražského byla zřízena výrobna penicillinu v Roztokách, která počne v roce 1948 svoji činnost.

b) 41 státních nemocnic (3 v zemích českých o celkovém počtu 2.390 lůžek, 38 na Slovensku o celkovém počtu 12.927 lůžek).

c) 178 v. v. nemocnic městských, okresních, zemských v zemích českých o celkovém počtu 51.757 lůžek.

d) 10 speciálních státních léčebných ústavů (pro doléčování zraněných, pro mravně vadné, pro alkoholiky, pro tuberkulosní atp.).

e) 17 výzkumných a vyšetřovacích ústavů.

f) 9 státních ozdravoven pro děti.

K výcviku zdravotnického personálu slouží: státní ústav pro zubní lékařství v Praze, Masarykova státní škola sociálně-zdravotní péče v Praze, 2 sociálně-zdravotní školy na Slovensku, 6 státních ošetřovatelských škol, 12 státních ústavů pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.

Během roku 1947 je organisována síť ústavů národního zdraví podle zákona 49/1947, do které se zapojí všechny dosud existující poradny (pro matky a děti, proti alkoholismu, proti tuberkulose, proti rakovině, protitrachomové a kardiologické stanice atd.) o celkovém počtu asi 4.000 jednotek.

Ministerstvo zdravotnictví provádí dozor na zdravotní péči prostřednictvím zdravotních oddělení národních výborů (úředních lékařů).

Na všechny tyto složky a také na výzkumnictví v oboru péče o lidské zdraví je pamatováno v rozpočtu ministerstva zdravotnictví. Rozšíření úkolů mělo za následek i zvýšení rozpočtových požadavků proti roku 1947.

Zvýšení je způsobeno zejména vyšší potřebou na zálohy na provoz všeobecných veřejných nemocnic, na příspěvky na provoz klinických nemocnic, na provoz ústavů národního zdraví, na provoz 6 nových ústavů na Slovensku, na provoz 3 nových ústavů v zemích českých, na výzkumnictví, na léčebnou péči o Němce, na různé menší položky jako náklady na odbornou výchovu a propagaci, provoz penicillinové výrobny, podpory sociálně-zdravotním institucím, provoz ošetřovatelské a porodnické školy, příspěvky mezinárodním institucím, podpory přestárlým porodním asistentkám, nedobytné léčebné a p.

Naproti tomu jsou sníženy zejména tyto výdaje: na školní lékařství, na péči o chrup, na příspěvky na investice v. v. nemocnic, na vnitřní zařízení nemocnic (Slovensko), na osobní výdaje, na desinfektory a příplatky lékařům v pohraničí, na příspěvky na ambulatoria, subvence na poradny a boj proti tuberkulose, na zařízení ústavů pro kojence a na léčebnou péči o repatrianty.

Požadavky rozpočtu ministerstva zdravotnictví by značně vzrostly, kdyby nebylo pomoci z akce UNRRA, jíž se zdravotní správě mimořádně dostalo v roce 1947 (cca 1.200,000.000 Kčs). Tento příspěvek umožňuje totiž rozsáhlejší investiční činnost v. v. nemocnic, léčebných ústavů a zařízení také v roce 1948. Z uvedeného právě důvodu může ministerstvo zdravotnictví ve větší míře finančně podpořiti snahy po zlepšení léčebných podmínek a vůbec zdravotní péče.

Kap. 23. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Zvýšení je způsobeno hlavně zvýšením vdovských pensí, prováděním dekretu presidenta republiky č. 53/1945 Sb., o odčinění křivd čs. veřejným zaměstnancům, zvýšením pensí na Slovensku v důsledku většího počtu poživatelů z navráceného území a reemigrantů a zvýšením požitků na základě zák. č. 144/1947 Sb. o sjednocení některých předpisů o platových a služebních poměrech státních a jiných veřejných zaměstnanců.

Kap. 24. Ministerstvo financí.

Zvýšení je způsobeno hlavně přeřazením úvěrů na podpůrnou akci na účet přebytku důchodkových pokut a na koupi a stavbu budov pořízených na účet přebytku důchodkových pokut z kap. 25. Všeobecná pokladní správa a nově zařazeným úvěrem na podpory na stavbu domů, čímž bude docíleno i podstatnějších úspor na odlučném. Naproti tomu došlo k přesunům u jiných četných položek.

Kap. 25. Všeobecná pokladní správa.

Nově se zařazují tyto výdaje:

1. Záruka státu za potřebu Fondu znárodněného hospodářství z důvodu ručení podle § 9, odst. 3 dekretu č. 100/45 Sb.

2. V oboru řízeného hospodářství očekávaný schodek všeobecného vyrovnávacího fondu zřízeného zákonem č. 51/47 Sb., dále potřeba na vyrovnání cen způsobené úpravou výkupních cen, pokud konsumní ceny zůstaly beze změny nebo byly dále sníženy z prostředků všeobecného vyrovnávacího fondu, jakož i úvěr na vyrovnání cen při dovozu rostlinných a živočišných výrobků. Naproti tomu odpadá financování na vrub přirážky k ceně zvláštního přídělu cigaret ve prospěch Svazu pro hospodaření obilím, čímž odpadají výdaje a příjmy preliminované k tomuto cíli v rozpočtu Všeobecné pokladní správy v roce předchozím.

3. Potřeba na "Zápůjčku státní správy podniku Československé státní dráhy na obnovu"; loni i letos preliminovaný úvěr "Na obnovu škod způsobených válkou", který se snižuje, nelze totiž použíti na obnovu prováděnou v důsledku normálního opotřebení.

Nepreliminují se tyto druhy výdajů:

1. Doplatky náhrad hodnoty poštovného, neboť poštovné se platí nadále z rozpočtů jednotlivých resortů.

2. Příspěvky státním podnikům na úhradu ztrát povahy provozovací spojených s nápravou škod způsobených válkou, které budou nadále hrazeny k tíži provozního rozpočtu podniků.

3. Zápůjčky státním podnikům na pravé investice, které budou kontrahovány na základě zmocnění finančního zákona § 23, lit. c), ježto nejde o výdaj vlastní státní správy a nemá jí býti ani zúrokován neb umořován.

Zvýšení nastává ve značnější míře u úvěru preliminovaného na příspěvky Likvidačnímu fondu měnovému podle § 5 zák. č. 141/47 Sb., dále u státních záruk a u přídělů fondům a svazkům územní samosprávy podle zák. č. 249/46 Sb., a to jak u dotace řádné, tak zejména u mimořádné podle § 9 citovaného zákona.

Snižují se zejména výdaje spojené s vyměřováním majetkových dávek, úhrada za korunové mince vzaté z oběhu a zmíněné již příspěvky na obnovu majetkových součástek státních podniků spojených s nápravou škod způsobených válkou.

V souvislosti s nižším výnosem srážek z cen zemědělských výrobků pro zemědělské závody od 20 ha, jimiž disponuje ministerstvo zemědělství s ministerstvem financí, a s postupným odčerpáváním cenových rozdílů obhospodařovaných ministerstvem výživy v dohodě s ministerstvem financí snižují se i korespondující položky výdajové.

Do rozpočtu ministerstva financí se přenášejí výdaje na podpůrnou akci na účet přebytku důchodkových pokut a na koupi a stavbu budov z téhož důvodu jako příjmy z trestů a pokut v oboru důchodkového trestního řízení.

Kap. 26. Státní úřad statistický.

Ačkoliv výdaje na platy stálých a přidělených zaměstnanců a na náhrady za mimořádné služební výkony jsou proti r. 1947 zvýšeny, vykazuje rozpočet této kapitoly v úhrnu menší potřebu proti roku předcházejícímu, ježto byly sníženy potřeby na platy smluvních zaměstnanců, na poštovní, telegrafní a telefonní poplatky, na nájemné a pachtovné a na vnitřní zařízení.

Kap. 27. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Zvýšení je způsobeno hlavně u nejvyššího účetního kontrolního úřadu v Praze vyšší potřebou na platy stálých a přidělených zaměstnanců v důsledků přijetí nových sil. U nejvyššího kontrolního dvora v Bratislavě se naopak snižuje úvěr na náhrady cestovních, stěhovacích výloh a odlučného.

Percentuelní poměr osobních výdajů ke všem výdajům ostatním v jednotlivých kapitolách vykazuje tento přehled:

Kapitola
Název
Výdaje
osobní
% úhrn
ostatní
% úhrn
úhrn (100%)
Kčs
1
President republiky a kancelář presidenta republiky 42,641.00069.2918,895.000 30.7161,536.000
2
Ústavodárné Národní shromáždění 59,600.00066.0330,660.000 33.9790,260.000
2a
Slovenská národná rada 18,150.00051.3317,212.000 48.6735,362.000
3
Předsednictvo vlády 72,004.00044.2990,563.000 55.71162,567.000
3a
Predsedníctvo Sboru povereníkov 59,319.00052.3354,033.000 47.67113,352.000
4
Ministerstvo zahraničních věcí 240,286.00059.67162,404.000 40.33402,690.000
5
Ministerstvo národní obrany*)
-
-
-
-
-
6
Ministerstvo vnitra 3.532,988.00059.552.399,393.000 40.455.932,381.000
7
Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem 765,008.00068.69348,762.000 31.311.113,770.000
8
Ministerstvo pro sjednocení zákonů 6,648.00046.287,718.000 53.7214,366.000
9
Nejvyšší správní soud 13,946.00088.561,802.000 11.4415,748.000
10
Ministerstvo školství a osvěty 5.422,033.00075.231.784,896.000 24.777.206,929.000
11
Ministerstvo informací 75,850.00024.22240,307.000 75.78316,157.000
12
Ministerstvo zemědělství 392,737.00022.111.383,292.000 77.891.776,029.000
13
Ministerstvo výživy 65,761.00010.96534,164.000 89.04599,925.000
14
Ministerstvo průmyslu 159,834.00035.46320,910.000 64.54480,744.000
15
Ministerstvo vnitřního obchodu 31,150.00035.0959,611.000 64.9190,761.000
16
Ministerstvo zahraničního obchodu 62,840.00040.7466,888.000 59.26129,728.000
17
Nejvyšší úřad cenový 22,750.00074.357,850.000 25.6530,600.000
18
Ministerstvo techniky 666,939.0008.227.448,339.000 91.788.115,278.000
19
Ministerstvo dopravy 209,051.00027.28557,211.000 72.72766,262.000
20
Ministerstvo pošt 44,306.00083.758,596.000 16.2552,902.000
21
Ministerstvo sociální péče 655,932.0009.036.610,306.000 90.977.266.238.000
22
Ministerstvo zdravotnictví 455,211.00023.491.482,872.000 76.511.938,083.000
23
Odpočivné a zaopatřovací platy 2.686,244.0001002.686,244.000
24
Ministerstvo financí 1.595,139.00075.37521,334.000 24.632.116,473,000
25
Všeobecná pokladní správa 179,731.0000.9219.422,707.000 99.0819.602,438,000
26
Státní úřad statistický 63,802.00073.2323,326.000 26.7787,128.000
27
Nejvyšší účetní kontrolní úřad 30,847.00083.466,112.000 16.5436,959.000
Celkem17.630,747.000 28.7943.610,163.000 71.2161.240,910.000
*) Ministerstvo národní obrany 7.741,000.000
Úhrnem68.981,910,000


Z tohoto přehledu nelze ovšem činiti závěry o tom, zda a který resort je neúměrně dotován personálem. Jsou totiž resorty, jejichž činnost se převážně projevuje ve vlastních správních výdajích a tím zejména ve výdajích osobních (na př. ministerstvo školství a osvěty), naproti tomu jiné resorty mají podstatnou část své agendy projevenu v ostatních správních výdajích (na př. ministerstvo sociální péče).

Seskupíme-li rozpočtové kapitoly podle příbuznosti jejich poslání do větších skupin, můžeme porovnati, jakým podílem participují na výdajích jednotlivá odvětví státní správy. Přehledné vyjádření tohoto poměru a jeho porovnání s rokem 1947 vypadá takto:

Odvětví státní správy
Rozpočet na rok 1947 (po snížení podle § 27 fin. zák.)
% celkového rozpočtu
Návrh rozpočtu na rok 1948
% celkového rozpočtu
Kčs
Kčs
Ústřední orgány státu (kap. 1, 2, 2a, 3, 3a, 27) 467,341.0000.71500,036.000 0.73
Správa zahraniční a vojenská (kap. 4, 5) 9.436,752.00014.358.143,690.000 11.86
Správa politická (kap. 6) 6.591,810.00010.025,932,381.000 8.50
Správa justiční a unifikační (kap. 7, 8, 9) 989,724.0001.501,143,884.000 1.65
Správa kulturní (kap. 10, 11) 6.697,740.00010.187.523,086.000 10.95
Správa hospodářská a dopravní (kap. 12 až 20, 26) 9.842,886.00014.9612.129,357.000 17.45
Správa sociální (kap. 21, 22, 23) 12.748,609.00019.38 11.890,565.00017.22
Vlastní správa finanční (kap. 24) 2.079,928.0003.162.116,473.000 3.08
Všeobecná správa pokladní (kap. 25) *) 16.922,354.00025.74 19.602,438.00028.56
Celkem**) 65-777,144.000 10068.981,910.000100

*) Po vyloučení částky 3.861,994.000 Kčs určené na pravé investice ve státních podnicích a odkázané na úvěr.

**) Nepřihlíží se ke kap. 28 UNRRA ve výši 3.665,855 000 Kčs.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP