Ustanovení § 8 je stejné jako bylo v roce 1947
obsaženo v § 3 fin. zák. Přeřazení
jeho do skupiny ustanovení všeobecných je odůvodněno
tím, že prostředky na výdaje charakteru
subvenčního jsou zařazeny nejen ve vlastních
správních a ostatních správních
výdajích, nýbrž i ve výdajích
investičních a není důvodu, proč
by u výdajů investičních měly
býti subvence posuzovány jinak než u výdajů
správních, zejména když i rozpočet
na rok 1948 vykazuje schodek.
§ 9 normuje výjimky ze zásady apropriační
(§ 6) a poskytuje možnost přesunů úvěrů
(virementů). Ustanovení jeho jsou shodná
s rokem předchozím s výjimkou odstavce 4.
Ustanovením tohoto odstavce má býti zabráněno,
aby dotčených úvěrů nemohlo
býti použito jinak, zejména pro vlastní
správní výdaje, po případě
pro účely subvenční, a to vzhledem
k tomu, že jde o výdaje vyvolané mimořádnými
vyživovacími a cenovými poměry. Podotýká
se, že všeobecný vyrovnávací fond
byl zřízen zákonem č. 51/1947 Sb.,
úhrada cenových rozdílů způsobených
úpravou výkupních cen a vyrovnávání
cen při dovozu potravin se zakládají zejména
na vládním nařízení č.
34/1947 Sb.
§ 10 má umožniti překročení
rozpočtových prostředků (kromě
virementem) v případech, kde překročení
lze uhraditi příspěvky, s nimiž se ve
státním rozpočtu nepočítalo.
V roce 1948 může býti ustanovení praktické
zejména u výtěžků získaných
z akce UNRRA.
Ustanovení § 11, které se týká
dvouletého hospodářského plánu,
je proti roku 1947 změněno, ježto rok 1948
bude posledním rokem dvouletky. Nutno proto k této
okolnosti přihlédnouti.
Odstavec 2 sleduje cíl odstraniti právní
pochybnosti o tom, zda některé prostředky
ve státním rozpočtu na rok 1947 sice pro
účely dvouletého hospodářského
plánu určené, avšak jako dvouletkové
výslovně neoznačené, nepropadají.
Tohoto opatření je nezbytně třeba,
aby event. nebylo zdržováno provádění
dvouletky.
Z koncepce finančního zákona a znění
navrženého § 11 plyne:
1. Úvěrů na dvouletku není možno
použíti ani přesunem podle § 9, odst.
1 k posílení úvěrů nedvouletkových.
2. Jsou možné přesuny mezi dvouletkovými
úvěry navzájem.
3. Finanční zákon nezakazuje, aby úvěr
dvouletky byl posílen přesunem z úspor na
úvěrech nedvouletkových.
4. Úvěr dvouletkový koncem roku 1948 propadá
(s výjimkou ustanovení § 15, odst. 2).
5. Výjimečně se pro úvěry dvouletky
stanoví možnost použíti úspor u
jedné kapitoly k úhradě vyšší
potřeby v jiné kapitole. Je to odůvodněno
snahou umožniti plynulé pokračování
v plnění úkolů dvouletky i v případech,
kde by na jedné straně hrozil nedostatek finančních
prostředků, kdežto jinde by prostředky
nemohly býti do konce roku 1948 vyčerpány.
6. Ustanovení § 9, odst. 3 o zákazu použíti
prostředků povolených pro výdaje investiční
k úhradě výdajů správních
platí i pro úvěry na dvouletku.
Ustanovení § 12 je obdobné ustanovením
z let minulých a vyplývá z práva Národního
shromáždění schvalovati státní
rozpočet.
§ 13 chrání státní rozpočty
příštích let od přílišného
zatěžování a je pochopitelný
zejména v dobách schodkových rozpočtů.
Ustanovení § 14 je shodné s rokem minulým
a je nutné zejména v době, kdy v důsledku
očekávané redukce zaměstnanců
a zákazu přijímání nových
sil lze počítati s budoucími přesuny
zaměstnanců do jiných odvětví
státní správy.
Ustanovení § 15, odst. 2 má umožniti,
aby z úvěrů dvouletkových byly propláceny
účty za práce a dodávky splněné
v roce 1948, aby tak bylo možno zjistiti skutečný
náklad na dvouletku, pokud bude splněna do konce
roku 1948. Lhůta do konce března 1949 postačuje
k tomu, aby bylo možno účty bez škodlivého
chvatu administrativně projednati.
Odlišnost povahy státních podniků od
státní administrativy vyžaduje, aby finanční
zákon k ní přihlédl. To se děje
navrženým ustanovením §§ 16 a 17,
jež se shodují s rokem minulým.
Třebaže jest úmyslem ministerstva financí
nahraditi co nejrychleji úpravou konečnou dosavadní
prozatímní úpravu dluhové služby
vnitřního státního dluhu opírající
se o čl. V fin. zákona na rok 1946, bude možno
k definitivnímu řešení přistoupiti
teprve po schválení nové ústavy, tedy
nejdříve během roku 1948. Nezbývá
tedy než - navrženým § 18 - prodloužiti
na rok 1948 účinnost zmíněného
čl. V. finančního zákona na rok 1946
a úpravy podle něho vydané. Případně
potřebné změny této celkem dobře
se osvědčivší úpravy (vl. nař.
č. 229/1946 Sb.) bude možno vhodně provésti
v prováděcím nařízení
k tomuto finančnímu zákonu.
K § 19 třeba uvésti:
Příslušnými cenovými vyhláškami
nejvyššího úřadu cenového
byla ve smyslu usnesení vlády ze dne 19. února
1946 (32. schůze) zřízena v rámci
všeobecné pokladní správy zvláštní
položka (průběžná) "Srážky
z cen zemědělských výrobků
stanovené příslušnými předpisy
pro zemědělské závody od 20 ha do
50 ha a nad 50 ha". Na tento zvláštní
účet jsou odčerpávány cenové
rozdíly odváděné trhovými svazy,
které je odčerpávají z výkupních
cen některých zemědělských
výrobků (brambory, chmel a jatečný
dobytek), pokud jsou vykupovány od zemědělců
obhospodařujících ornou půdu ve výměře
přes 20 ha. Odčerpaných cenových rozdílů
v mezích jejich výnosů je a bude použito
na různé obnovovací, zvelebovací,
podpůrné a jiné akce v působnosti
ministerstva zemědělství. Těmito disponuje
ministerstvo zemědělství v dohodě
s ministerstvem financí.
Podle vyhlášky nejvyššího cenového
úřadu ze dne 26. listopadu 1945, Úř.
I. č, 139/1945, b. č. 428, doplňku to současných
cenových opatření, byly podniky povinny odvésti
částky vyplývající z rozdílu
cen u zásob potravin, poživatin, pochutin, nápojů
a krmiv k 30. listopadu 1945, resp. 9. prosince 1945, příslušným
trhovým svazům. Usnesením vlády z
19. února 1946 (32. schůze) byla zřízena
v rámci všeobecné pokladní správy
zvláštní položka (průběžná)
s označením "Odčerpané cenové
rozdíly u surovin a výrobků původu
rostlinného i živočišného obhospodařovaných
ministerstvem výživy", a to pro účely
ministerstva výživy. Na tento zvláštní
účet ministerstva financí jsou pak odčerpávané
cenové rozdíly odváděny trhovými
svazy. Těchto odčerpaných cenových
rozdílů v mezích jejich výnosu je
a bude použito na různé obnovovací,
zvelebovací, podpůrné a jiné akce
v oboru působnosti ministerstva výživy. Prostředky
těmito disponuje ministerstvo výživy v dohodě
s ministerstvem financí. Pro rok 1948 se očekává
splacení zbývajících nedoplatků.
Účel, pro který jsou určeny shora
uvedené rozpočtové prostředky, nadále
trvá. V mezích došlých příjmů
z výnosu cenových rozdílů a srážek
byly již převzaty závazky a vydány přísliby.
Ježto obdařené subjekty ve všech případech
a v celém rozsahu nevyhověly podmínkám
pro výplatu příspěvků, budou
tyto vypláceny ještě postupně v r. 1947.
Poněvadž jde o plnění závazků
pravoplatně převzatých v r. 1946, jest třeba,
aby prostředky k tomu účelu určené
mohly býti běžně propláceny ještě
v r. 1948, což se má umožniti navrženým
zmocněním ministra financí.
Z popudu nejvyššího úřadu cenového
a ministerstva výživy a se souhlasem ministerstva
financí byl v roce 1947 zřízen "Vyrovnávací
účet Svazu pro kakao, cukrovinky a trvanlivé
pečivo". Účet tento vznikl příspěvky
výrobců cukrovinek, kakaa a trvanlivého pečiva,
vyměřenými jim podle množství
zpracovaných surovin v roce 1946, resp. příspěvky
ze zisků docílených při dovozu surovin
za nižší ceny než za ceny stabilisované.
Z těchto prostředků se vyplácejí
vyrovnávací příspěvky na stabilisaci
cen surovin potřebných pro výrobu kakaových
a čokoládových výrobků.
Poněvadž jde tedy o prostředky získané
převážně od výrobců cukrovinek,
čokoládových výrobků a trvanlivého
pečiva, jest spravedlivé, aby nevyčerpané
prostředky Vyrovnávacího účtu
zůstaly zachovány k stabilisaci cen surovin a tím
i zboží z nich vyrobeného i pro rok 1948.
Znění § 20 se proti roku 1947 nemění
a je stejně motivováno ohledy na to, aby Národní
shromáždění nebylo zatěžováno
věcmi menší důležitosti.
Mezi závazky, které vznikly v době nesvobody
činností orgánů t. zv. protektorátu
a t. zv. Slovenské republiky, tvoří zvláštní
skupinu t. zv. správní závazky, zejména
z dodávek a prací (na př. stavby, udržovací
práce, dodávky různého zařízení
v oboru civilní státní správy a pod.).
Brzká úprava této skupiny závazků,
byť i zatímní, jest z důvodů
hospodářských a sociálních
velmi naléhavá. Navržené ustanovení
§ 21 zmocňuje proto ministra financí, aby v
těchto případech poskytoval zálohy,
ovšem s výhradou konečného vyúčtování.
Zálohy se vyplácejí podle směrnic
vydaných ministerstvem financí v dohodě se
zúčastněnými ministerstvy. Podmínky
pro výplatu záloh jsou upraveny tak, aby výplaty
se omezily jen na případy nejnaléhavější
a aby byly pro státní pokladnu finančně
únosné. Výplata se děje z prostředků
preliminovaných v rozpočtech jednotlivých
resortů.
První odstavec § 22 poskytuje ministru financí
obvyklá úvěrová zmocnění
k úhradě pokladních schodků [písm.
a)], schodků rozpočtových [písm. b)]
a pro případ prolongací, konversí
nebo splacení, ať by splatnost nastala uplynutím
času nebo výpovědí. Poslední
odstavec umožňuje ministru financí, aby si
opatřoval peněžité prostředky
také vydáváním pokladničních
poukázek poštovních spořitelen; soudí
se totiž, že by tímto u nás dosud neznámým
instrumentem, který se v některých zemích
těší značné oblibě, bylo
možno podchytiti spořivost širokých vrstev
lépe nežli normálními emisemi.
Ustanovení pod písm. c) je proti roku minulému
novým a je odůvodněno tím, že
pravými investicemi se majetková podstata státních
podniků rozšiřuje a se zřetelem k naprosto
odlišné povaze státních podniků
není důvodu, proč by náklady na tyto
investice měly zatěžovati přímo
rozpočet vlastní státní správy;
naopak je na místě, aby náklady ty byly hrazeny
mimo rámec státního rozpočtu, tím
spíše, že státní podniky úvěr
na investice pravé samy úrokují i umořují.
K písm, e) a f), Členská kvota Československa
u Mezinárodního měnového fondu ve
výši 125 milionů amerických dolarů,
t. j. 6.250,000.000 Kčs, byla splacena v únoru t.
r. složením zlata a amerických dolarů
v hodnotě 72,421.004 Kčs, složením bezúročných
a na viděnou splatných státních dluhopisů
vydaných podle § 23, odst. 1, písm. d) finančního
zákona na rok 1946 v hodnotě 5.625,000.000 Kčs
a splacením 552,578.996 Kčs v hotovosti v československé
měně.
Splacení části státních dluhopisů
bude Mezinárodní měnový fond požadovati
podle své potřeby československých
korun. Naproti tomu má Československo podle čl.
III. části 5 dohody o Mezinárodním
měnovém fondu, č. 68/46 Sb. právo
odčerpávat přebytečné hotovosti
Mezinárodního měnového fondu v československých
korunách a nahraditi je bezúročnými
a na vidění splatnými státními
dluhopisy. Toto ustanovení umožňuje bezúročné
použití přechodných přebytků
Mezinárodního měnového fondu v naší
měně na doplnění hotovostí
státní pokladny, která nemusí sáhnouti
k úvěrovým operacím, pokud Mezinárodní
měnový fond nebude inkasovati naše dluhopisy.
Z naší členské kvoty u Mezinárodní
banky pro obnovu a rozvoj ve výši 125 milionů
amerických dolarů, t. j. 6.250,000.000 Kčs,
bylo dosud splaceno 1.218,750.000 Kčs. Z toho bylo splaceno
ve zlatě anebo v amer. dolarech 93,750.000 Kčs,
složením bezúročných a na viděnou
splatných státních dluhopisů vydaných
podle § 23, odst. 1, písm. d) finančního
zákona na rok 1946 v hodnotě 1.113,750.000 Kčs
a v hotovosti v československé měně
11,250.000 Kčs. Z nedoplatku na členskou kvotu může
banka požadovati částku 5.000,000,000 Kčs
jen podle potřeby, zatím co splatnost částky
31,250.000 Kčs byla odložena do roku 1951. Podle dohody
o Mezinárodní bance pro obnovu a rozvoj, č.
69/46 Sb., můžeme částku 5,000,000.000
Kčs splatiti složením bezúročných
a na viděnou splatných státních dluhopisů.
Částka 31,250.000 Kčs je splatná ve
zlatě anebo v amerických dolarech.
K písm. g). Ježto náklad na platovou úpravu
nelze vyčísliti, není možno zařaditi
potřebnou částku do státního
rozpočtu. Úhrada nákladu bude opatřena
jednak úsporou, jež vznikne z restrikce počtu
zaměstnanců, po případě též
jinými úsporami v rámci státního
rozpočtu, jednak - co do zbytku vyššího
nákladu - event. též úvěrovou
operací. Je účelno a vhodno, aby finanční
zákon pamatoval na potřebné zmocnění
ministra financí. - V definitivní osnově
platového zákona bude nutno jednak vyčísliti
celkový náklad, jednak podrobně řešiti
způsob, jak bude tento náklad uhrazen.
Navržené ustanovení § 24 nemá obdoby
v roce 1947. Má se jím dostati ministru financí
zmocnění, aby mohl výkon své pravomoci
plynoucí mu z některých ustanovení
finančního zákona svěřiti na
Slovensku pověřenci financí. Pro toto opatření
jednak svědčí praktická potřeba
pro zjednodušení administrativy, jednak je nutným
s ohledem na dosavadní judikaturu nejvyššího
správního soudu, podle níž nemůže
ministr bez výslovného ustanovení zákona
přenášeti na jiného své zmocnění
dané mu zákonem. Je proto třeba, aby bylo
zabráněno právním pochybnostem, jež
by jinak mohly vzniknouti.
Ustanovení § 25 je převzato z roku minulého
a má za účel uzpůsobiti měsíční
požadavky, kladené na státní pokladnu,
daným možnostem.
§ 26 nařizuje provedení úspor jak ve
výdajích vlastní státní správy,
tak i v nákladech provozovacího rozpočtu
státních podniků. Těmito úsporami,
se sníží výdaje, uvedené v §
1 osnovy finančního zákona o 1.925,585.000
Kčs a příjmy se zvýší
o 1.740,956.000 Kčs. Budou tudíž činiti
výdaje 67.056,325.000 Kčs (z toho správní
výdaje 53.534,216.000 Kčs a investiční
výdaje 13.522,109.000 Kčs) a příjmy
56,895,531.000 Kčs.
§ 27 pamatuje na zmocnění vládě
k vydání prováděcího nařízení.
Podle § 26 osnovy finančního zákona
se snižují některé výdaje ve
vlastní státní správě a náklady
u státních podniků. Ježto pro krátkost
času nebylo možno tyto úpravy provésti
ve státním rozpočtu, nebylo též
možno ciferně upraviti důvodovou zprávu.
Cifry zde vyznačené třeba korigovati ve smyslu
zvláštních přehledů, dodaných
ústavodárnému národnímu shromáždění
pro informaci pánů poslanců.
Návrh státního rozpočtu vlastní
státní správy na rok 1948 vykazuje
výdaje v částce - 68.981,910.000 Kčs,
příjmy v částce - 55.154,575.000 Kčs,
takže jest předvídán schodek v částce
- 13.827,335,000 Kčs.
V uvedených částkách jsou obsaženy
výsledky správy státních podniků
(saldo), správy státního dluhu (potřeba
na službu státního dluhu) a příděly
svazkům územní samosprávy. Potřeba
na pravé investice ve státních podnicích,
pokud jsou odkázány na úvěr, činí
6.396,505.000 Kčs. Má býti kryta úvěrovými
operacemi, k nimž se ministr financí, zmocňuje
§ 22, odst. 1, lit. c) finančního zákona.
Návrh státního rozpočtu na rok 1948
projevuje ve výdajích potřebu na dvouletý
hospodářský plán částkami
podstatně vyššími než v roce 1947
a pamatuje rozpočtově na řadu nových
úkolů, které ve státním rozpočtu
na rok 1947 nebyly a nemohly býti vyjádřeny,
ježto nové povinnosti byly uloženy zákony
a jinými normami až v I. pololetí 1947. Jsou
to na př. schodek všeobecného vyrovnávacího
fondu (500 mil. Kčs), vyrovnávání
cen z dovozu rostlinných a živočišných
výrobků (1.545 mil. Kčs), vyrovnávání
cen způsobené úpravou výkupních
cen rostlinných a živočišných výrobků
(1.355 mil. Kčs), zvýšení příspěvků
Likvidačnímu fondu měnovému (100 mil.
Kčs), zvýšení mimořádné
pomoci svazkům územní samosprávy (900
mil. Kčs), přídavky k služnému
státním profesorům (162 mil. Kčs),
přespočetné hodiny profesorů a učitelů
(199 mil. Kčs), zvýšení potřeby
na poradenskou zdravotní péči (cca 100 mil.
Kčs), zvýšení potřeby na úhradu
schodku v. v. nemocnic (cca 80 mil. Kčs), péče
o mládež (572 mil. Kčs), bytová obnova
(221 mil. Kčs), jiná všeobecná péče
sociální (171 mil. Kčs), zvýšení
mezd a cen materiálu v kap. 18 a 19 (1.840 mil. Kčs)
a na investicích obnovovacích u státních
podniků Čs. pošta a Čs. státní
dráhy (1.115 mil.Kčs) a j. Poskytuje proto návrh
státního rozpočtu na rok 1948 obraz lepšící
se situace státního hospodářství.
Jaké částky připadají v roce
1948 z celkových výdajů a příjmů
na orgány ústřední, orgány
v zemích českých a na orgány na Slovensku,
jest patrno z této tabulky:
ústřední | 21.938,112.000 | 7.847,564.000 | ||
zemí českých | 33.174,784.000 | 38.781,214.000 | ||
Slovenska | 13.869,014.000 | 8.525,797.000 | ||
Úhrnem | 68.981,910,000 | 55.154,575.000 |
Návrh státního rozpočtu na rok 1948
vyčísluje výdaje částkou 68.981,910.000
Kčs. O částku na pravé investice státních
podniků, pokud jsou odkázány na úvěr
a kapitolu UNRRA, je třeba pro správné srovnání
s rozpočtem na rok 1947 provésti úpravu.
Je proto třeba od výdajů státního
rozpočtu na rok 1947, jež činí po snížení
podle § 27 finančního zákona 73.304,993.000
Kčs, odečísti částku 3.861,994.000
Kčs, určenou na pravé investice ve státních
podnicích odkázané na úvěr,
jakož i výdaje kap. 28. UNRRA ve výši
3.665,855.000 Kčs, takže výdaje státního
rozpočtu na rok 1947 takto upravené činí
65.777,144.000 Kčs (t. j. 73.304,993.000 Kčs minus
7.527,849.000 Kčs). Jsou tudíž výdaje
návrhu státního rozpočtu na rok 1948
proti výdajům rozpočtu na rok 1947 vyšší
o 3.204,766.000 Kčs.
Přesný obraz, jak se na tomto zvýšení
podílejí jednotlivé kapitoly, podává
tato přehledná tabulka:
| ||||
President republiky a kancelář presidenta republiky | 55,500.000 | 61,536.000 | + 6,036.000 | |
Ústavodárné Národní shromáždění | 91,311.000 | 90,260.000 | - 1,051.000 | |
Slovenská národná rada | 88,112.000 | 35,362.000 | - 52,750.000 | |
Předsednictvo vlády | 168,717.000 | 162,567.000 | - 6,150.000 | |
Predsedníctvo Sboru povereníkov | 32,422.000 | 113,352.000 | + 80,930.000 | |
Ministerstvo zahraničních věcí | 385,752.000 | 402,690.000 | + 16,938.000 | |
Ministerstvo národní obrany | 9.051,000.000 | 7.741,000.000 | - 1,310,000.000 | |
Ministerstvo vnitra | 6.591,810.000 | 5.932,381.000 | - 659,429.000 | |
Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem | 965,175.000 | 1.113,770.000 | + 148,595.000 | |
Ministerstvo pro sjednocení zákonů | 9,298.000 | 14,366.000 | + 5,068.000 | |
Nejvyšší správní soud | 15,251.000 | 15,748.000 | + 497.000 | |
Ministerstvo školství a osvěty | 6.372,274.000 | 7.206,929.000 | + 834,655.000 | |
Ministerstvo informací | 325,466.000 | 316,157.000 | - 9,309.000 | |
Ministerstvo zemědělství | 1.424,784.000 | 1,776,029.000 | + 351,245.000 | |
Ministerstvo výživy | 790,155.000 | 599,925.000 | - 190,230.000 | |
Ministerstvo průmyslu | 379,595.000 | 480,744.000 | + 101,149.000 | |
Ministerstvo vnitřního obchodu | 101,256.000 | 90,761.000 | - 10,495.000 | |
Ministerstvo zahraničního obchodu | 148,406.000 | 129,728.000 | - 18,678.000 | |
Nejvyšší úřad cenový | 31,379.000 | 30,600.000 | - 779.000 | |
Ministerstvo techniky | 6.053,344.000 | 8.115,278.000 | + 2,061,934.000 | |
Ministerstvo dopravy | 772,839.000 | 766,262.000 | - 6,577.000 | |
Ministerstvo pošt | 45,422.000 | 52,902.000 | + 7,480.000 | |
Ministerstvo sociální péče | 8.602,962.000 | 7,266,238.000 | - 1.336,724.000 | |
Ministerstvo zdravotnictví | 1.644,880.000 | 1.938,083.000 | + 293,203.000 | |
Odpočivné a zaopatřovací platy | 2.500,767.000 | 2.686,244.000 | + 185,477.000 | |
Ministerstvo financí | 2.079,928.000 | 2.116,473.000 | + 36,545.000 | |
Všeobecná pokladní správa | *) 16,922,354.000 | 19,602,438.000 | + 2.680,084.000 | |
Státní úřad statistický | 95,706.000 | 87,128.000 | - 8,578.000 | |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 31,279.000 | 36,959.000 | + 5,680.000 | |
Úhrn | 65.777,144.000 | + 3.204,766.000 | ||
Kap. 28 UNRRA | 3.665,855.000 | |||
Pravé investice ve státních podnicích (na úvěr) | 3.861,994.000 | |||
Celkem | 73.304,993.000 | |||
*) Po vyloučení částky 3.861,994.000 Kčs určené na pravé investice ve státních podnicích a odkázané na úvěr. |
K jednotlivým kapitolám se poznamenává
toto:
Kap. 1. President republiky a kancelář presidenta
republiky.
Kromě zvýšení osobních výdajů,
odůvodněného časovým postupem,
přeřazením do jiných kategorií,
jmenováním a zvýšením výchovného
vykazují zvýšení též věcné
výdaje, a to se zřetelem na zařizování
politického archivu, zvyšování nákladu
na otop a provedení nutných příprav
v hradních místnostech a zahradách pro jubilejní
oslavy v roce 1948. Poznamenává se, že kancelář
presidenta republiky zahrnuje civilní oddělení,
vojenské oddělení, hospodářskou
správu hradu, stavební správu hradu, správu
zámku Lány a státní statek Lány.
Kap. 2. Národní shromáždění.
Zvýšení potřeby na příspěvek
na úhradu nákladů poslaneckých klubů,
na platy stálých a přidělených
zaměstnanců, jakož i na representační
výdaje předsednictva je víc než vyváženo
snížením potřeby na sněmovní
tisky, na delegační výlohy a na motorová
vozidla, takže rozpočet na rok 1948 je proti roku
předchozímu nižší.
Kap. 2a. Slovenská národná rada.
Snížení jest odůvodněno tím,
že byl převeden do kap. 3a. Predsedníctvo Sboru
povereníkov státní plánovací
a statistický úřad a že byly sníženy
výdaje na národní a lidový soud.
Kap. 3. Předsednictvo vlády.
Snížení spočívá ve vyloučení
položek na nákup motorových vozidel a v omezení
nákupu vnitřního zařízení.
Rozpočet této kapitoly obsahuje kromě nákladů
na členy předsednictva vlády a jejich kabinety
náklad na úřad předsednictva vlády,
generální sekretariát Hospodářské
rady a plánovací úřad.
Kap. 3a. Predsedníctvo Sboru povereníkov.
Zvýšení jest odůvodněno zejména
tím, že sem byl přeřazen z kap. 13.
Ministerstvo výživy úřad hospodářské
kontrolní služby a z kap. 2a Slovenská národná
rada státní plánovací a statistický
úřad.
Kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí.
Celkové zvýšení jest odůvodněno
jednak zařazením nové potřeby na vládního
zmocněnce pro náhrady (usnesení 86. schůze
vlády z 20. V. 1947) a na náklady spojené
s likvidací býv. slovenského ministerstva
zahraničních věcí, jednak zvýšením
výdajů v důsledku zřízení
nových diplomatických a konsulárních
úřadů nezbytných z politických
a hospodářských důvodů, dále
zvýšením členských příspěvků
organisaci Spojených národů, jakož i
dalším drobným zvýšením
různých položek.
Naproti tomu jsou sníženy výdaje v ústředí
na platy stálých a přidělených
zaměstnanců, na příspěvky zahraniční
služby, dále výdaje na činnost zpravodajskou
a vydavatelskou a konečně výdaje na styk
s cizinou.
Kap. 5. Ministerstvo národní obrany.
Rozpočet tohoto ministerstva mohl býti snížen
jen o poměrně nízkou částku,
poněvadž ustanovení zákonů a
ostatních právních předpisů
závazných pro brannou moc musela býti dodržena.
Aby však bylo vyhověno nutnosti omeziti státní
výdaje na míru co nejmenší, bylo odloženo
opatřování části věcných
potřeb pro počáteční vybudování
armády do doby, až bude rozhodnuto o těchto
potřebách v celku.
Kap. 6. Ministerstvo vnitra.
V působnosti a tím i ve výdajích ministerstva
vnitra převládají podle povahy jeho činnosti
hlavně dvě složky, a to všeobecná
vnitřní správa a výkon služby
národní bezpečnosti. Všeobecnou vnitřní
správu provádějí kromě ústředních
orgánů v zemích českých dva
zemské národní výbory (v Praze a v
Brně), jedna expositura zemského národního
výboru (v Ostravě) a 163 okresních národních
výborů a na Slovensku pověřenectvo
vnitra a 81 okresních národních výborů.
V oboru služby národní bezpečnosti byl
dosavadní provisorní stav ukončen vydáním
zákona o národní bezpečnosti. Kromě
uvedené základní působnosti pečuje
resort ještě o řadu dalších úkolů,
které mají zpravidla povahu celostátní,
i když příslušná úhrada
nákladů je na Slovensku řešena někdy
odlišně od zemí českých, t. j.
formou fondu. Sem patří zejména oba Osidlovací
úřady a Fondy národní obnovy v Praze
a v Bratislavě, zeměměřičský
úřad, reemigrace československých
krajanů (z Maďarska), požárně bezpečnostní
služba, pracovní a sběrná střediska,
likvidace protiletecké ochrany, odsun Němců
a přispívání na obnovu Lidic a Ležáků.
Z vyjmenovaných činností resortu jest řada
úkolů povahy pouze dočasné, ježto
jde o likvidaci poměrů způsobených
válkou.
Snížení rozpočtu na rok 1948 je výsledkem
jednak zvýšení některých výdajů,
jednak podstatného snížení výdajů
jiných.
Zvýšeny jsou zejména tyto výdaje: platy
stálých a přidělených zaměstnanců,
Památník národního utrpení,
náklad na volby, péče o civilní válečné
hroby, exhumace a převoz pozůstatků civilních
obětí persekuce a války do vlasti, telefonisace
obcí a měst (na Slovensku) a příspěvky
obcím k úhradě nákladů na umístění
okresních národních výborů
(rovněž na Slovensku).
Sníženy jsou zejména tyto výdaje: jednorázový
osidlovací příspěvek, reemigrace československých
krajanů, pracovní a sběrná střediska,
vyživovací příspěvky, likvidace
protiletecké ochrany, odsun Němců a obnova
Lidic a Ležáků.
Kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším
soudem.
V oboru resortu ministerstva spravedlnosti možno rozlišovati
zejména agendu soudní a agendu vězeňskou.
Soudní agendu vykonávají nejvyšší
soud v Brně a v Bratislavě s generální
prokuraturou, 4 zemské soudy, z toho 2 (hlavní soudy)
na Slovensku, s příslušnými zemskými
(hlavními) státními zastupitelstvy, 37 krajských
soudů, z toho 10 na Slovensku, s příslušnými
34 státními zastupitelstvy a 424 okresních
soudů, z nichž připadá 89 na Slovensko
a 63 není ještě v plném úředním
chodu.
Pro vězeňskou agendu je zřízeno 6
samostatných trestních ústavů, z toho
2 na Slovensku, dále 2 ústavy pro mladistvé
provinilce, z toho 1 na Slovensku a 33 věznic krajských
soudů, z toho 9 na Slovensku. Počet vězňů
činí okrouhle 23.000 osob, z toho 2.600 na Slovensku.
Ve srovnání s rokem 1947 zvýšeny jsou
zejména tyto výdaje: platy stálých
a přidělených zaměstnanců (odůvodnění:
platová parifikace, platová úprava Sboru
uniformované vězeňské stráže,
převod asi 800 dozorců z dosavadního námezdního
poměru do poměru regulovaného, a jiné
služební převody), poštovné u soudů
a státních zastupitelstev, a pak zejména
věcné výdaje vězeňské,
jež stouply v důsledku intensivního nasazení
asi 12.000 vězňů v klíčovém
průmyslu a v polním hospodářství,
z čehož se však očekává
v českých zemích podstatné zvýšení
příjmů justiční správy.
Uvedené zvýšení výdajů
je částečně vyváženo snížením
jiných nákladů, a to zejména: na námezdní
síly (shora uvedený převod 800 dozorců
do regulovaného poměru), na smluvní síly
(převod ze smluvního poměru do poměru
regulovaného) a pak snížením výdajů
investičních.
Kap. 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonů.
Zvýšena je jednak potřeba na osobní
výdaje, ježto jde o resort nový a v r. 1947
byly platy zaměstnanců vázány u resortů,
od nichž byli zaměstnanci přiděleni,
jednak na nájemné, ježto ministerstvo, se přestěhovalo
do nových úředních místností.
Kap. 9. Nejvyšší správní soud.
Agenda nejvyššího správního soudu
v Praze a v Bratislavě, záležející
v rozhodování o tom, zda naříkaná
rozhodnutí nebo opatření veřejné
správy nevybočují z mezí zákona,
má již průběhem letošního
roku tendenci značně stoupající, s
níž se počítá i v rozpočtu
na rok 1948.
Zvýšeny jsou osobní výdaje, zejména
v důsledku platové parifikace a služebního
přídavku pro I. a II. presidenta podle usnesení
vlády ze dne 3. června 1947.
Kap. 10. Ministerstvo školství a osvěty.
Zvýšení způsobuje provedení zákonů
č. 69/1947 Sb. a č. 144/47 Sb., jimiž se upravují
platové a služební poměry veřejných
zaměstnanců, dále úprava honorářů
učitelů náboženství, požitků
učitelek ručních prací, přídavky
k služnému státních profesorů
a učitelů a odměny za přesčasové
hodiny. Toto zvýšení tvoří vzhledem
k celkovému počtu zaměstnanců školské
správy (94.738 zaměstnanců), jichž převážná
část jsou profesoři a učitelé,
největší část vyšší
potřeby celé kapitoly proti roku 1947.
Podle usnesení vlády ze dne 1. července 1947
byly zařaděny do rozpočtu na rok 1947 úvěry
na oslavu 600. výročí založení
Karlovy university v Praze, na výstavu Národní
a universitní knihovny, vyšší potřeba
na Pražské hudební jaro, dále dotace
Slovanskému ústavu a potřeba na výstavy
v Kroměříži a československého
umění 1938 - 1948.
Nové úvěry vyžadují Vysoká
škola sociální v Brně a samostatná
Akademie musických umění v Brně.
Pamatuje se na zvýšenou potřebu pedagogických
fakult tak, aby vyhovovaly svému účelu, a
to nejen pro vzdělání zapsaných posluchačů,
nýbrž i pro školení učitelstva
v činné službě.