Dlouhodobý zemědělský plán
předpokládá především
definitivní úpravu pozemkové údržby,
zlepšení technických předpokladů
vývoje, t. j. pozemkovou úpravu, scelení,
výstavbu vesnic a podniků, trvalé vymezení
změnu kultur a racionalisaci a mechanisaci našeho
zemědělství.
Jako cíl plánu naší strany stanovili
jsme vzestup důchodu zemědělského
z 27 miliard, na které se odhaduje, na 36 miliard v r.
1953. Bohužel cíle naší pětiletky
jaksi nazpět znemožnila neúroda z r. 1947,
a cíle, které jsme si mohli stanovit, se značně
oddálily. Promítneme-li si letošní neúrodu,
pak musíme říci, že nepříznivý
sklizňový rok znamená pokles naší
výroby o 65 %. To prakticky znamená rozdíl
celkové hodnoty sklizně v celé republice
o 12 miliard u výroby rostlinné. Dnes nelze ještě
zhruba odhadnouti ztráty ve výrobě živočišné,
ale je skutečností, že do konce roku 1947 na
příklad tržba mléka, nepočítáme-li
příplatky z titulu sucha, se zmenší
o 500 milionů Kčs, a snížení
tržby za dobytek, které můžeme odhadnout
v příštím roce jednou třetinou,
bude činit 3 miliardy; pak můžeme počítat,
že celkové ztráty našeho zemědělství
z titulu letošního národního neštěstí
budou přímo ve zmenšené tržbě
dosahovat - mírně odhadnuto - 10 miliard Kčs.
S tím se musí také náš zemědělský
plán vyrovnávat a vyrovnat tvořením
reserv, jež by prudkým zvratům přírodních
podmínek čelily. Úprava pozemkové
držby, rychlá a konečná, musí
přinésti na tomto úseku uklidnění.
Náš ministr zemědělství prohlásil
v zemědělském výboru: Naše pozemková
reforma je záležitostí státní
a politickou a teprve potom lze na ni pohlížet s hlediska
hospodářského. Nechci polemisovat s tímto
výrokem ministra zemědělství, ale
čs. soc. demokracie je přesvědčena,
že velké úkoly politické, z nichž
jedním je pozemková reforma, lze provádět
také s hlediska hospodářského účelně
a bez zbytečných ztrát. To, co mělo
omluvu v revolučních dnech, není omluvou
dnes. Pro nás znamená socialismus plán, ne
jenom levné politické heslo. Poukazujeme na to,
jak přímo, trvale a uspokojivě byla tato
otázka vyřešena na př. v průmyslu,
a na konsolidační úsilí, kterým
právě toto odvětví prochází.
Dvě věci se mohou stát přínosem
socialismu československé vesnici: především
právě vzpomenutá otázka vyřešení
základních otázek pozemkové držby,
a pak rozšíření všech sociálních
vymožeností námezdně pracujících
také na vesnici.
Vraceje se k úpravě pozemkové držby
chtěl bych upřímně a na všechny
strany říci toto: Považujeme za nutné,
aby se naše státní politika přiznala
k chybám naší osidlovací politiky. Jsou
zde a je nutno je odstranit. Výměra 13 ha jako horní
hranice je neudržitelná a budiž zvýšena
aspoň na 20 ha. Otázka lesů je řešena
v rozporu s přirozenými zkušenostmi horských
oblastí. Rolnické komise někde stranicky
zaujaté napáchaly škody právě
z politické zaujatosti. Asanace nevhodných budov
nebyla provedena důkladně. Mnohé naše
oblasti v pohraničí jsou přesídleny.
Mezi zemědělskými poměry v pohraničí
a ve vnitrozemí musí zmizet plot provisorií
a omezení.
Pozemková reforma na zkonfiskovaných půdách
měla cíl rozdělit. Zapomněla na uplatnění
zásady, že jenom tvoření soběstačných
usedlostí a doplňování malých
usedlostí skutečně výkonných
rolníků mělo a musí býti jejím
konečným cílem. Revise pozemkové reformy,
jež s tím přímo souvisí, nebyla
pro čs. soc. demokracii pouze politickým aktem.
Viděli jsme v ní reformu, která má
zemědělství pomoci. Proto naše delegace
vedla upřímná starost dokonale vyřešit
zákonnou úpravu této otázky. Odklady
v provádění tohoto zákona nás
nesmírně zarmucují. Urychlené provedení
revise pozemkové reformy považujeme za nejaktuálnější
úkol naší zemědělské politiky
právě v tomto zimním období. Domníváme
se, že by měla být hotova zhruba do příštích
voleb, aby se tak zabránilo politickému zneužití
jejího provádění. Namísto obviňování,
kdo zdržuje provádění, je nutno začít
v širokém tempu. Rozdělit 120.000 ha půdy
podle zákona o revisi první pozemkové reformy
není úkol zvláště těžký
a obtížný. Rychlé provedení revise
umožní dokončit otázku pozemkového
vlastnictví zákonem o trvalé úpravě
právních vztahů k zemědělské
a lesní půdě. Podle našeho návrhu
na tuto úpravu by se utvořila půdní
reserva a z této reservy by se našemu zemědělství
- právě rolníkům, majitelům
nesoběstačných usedlostí - dostalo
761.000 ha zemědělské půdy ze statků
nad 50 hektarů, 1,416.000 ha zemědělské
půdy nyní pachtované, celkem 2,177.000 ha
zemědělské půdy. Zůstane při
tomto řešení v tomto parlamentu asi dokumentárně
prokázáno, že to byla čs. soc. demokracie,
která našemu zemědělství dala
první detailně připravený iniciativní
návrh moderního zákona, který dokončuje
všechny tyto etapy, jež reformy pozemkového vlastnictví
v minulosti prodělaly. Je to moderní návrh,
který ovlivnil duch a smysl návrhů ostatních.
Nekupuje hlasy z cizího a za cizí, dělá
něco víc: pořádnou socialistickou
politiku.
K socialismu vedeme všechny občany dobré vůle,
kteří to s republikou, demokracií a budoucností
myslí dobře a poctivě, a jsme si vědomi,
že socialistický řád se nemůže
opřít o sobeckou žádostivost jednotlivců,
že socialisty nemůžeme kupovat ať za půdu
nebo za slib, ale že musíme socialisty vytvářet
poctivou výstavbou socialistického řádu
právě ku prospěchu všeho pracujícího
lidu a tedy i zemědělství. (Potlesk.)
Je povinností socialismu aby předsudky z minulosti
zděděné odstranil a budoval jaksi program
budoucnosti zemědělství. V socialistickém
hospodářství to znamená především
vyřešit otázku půdy.
Návrh na trvalou úpravu právních vztahů
k zemědělské půdě nemá
obdoby v minulosti. Dává půdu do rukou pracujícího
člověka; mezi nim a znárodněním
průmyslu lze dělat v mnohém případě
rovnítko. Dává stejnou jistotu pracujícímu
zemědělci, jako jsme dali jistotu dělníku
v průmyslu. Je to vlastně návrh zákona
o výstavbě zemědělství. Zařazuje
zemědělství do budoucího socialistického
řádu tak, jak to odpovídá povaze našeho
rolníka, jeho tradici a cítění, zajišťuje
při tom soukromé vlastnictví zákonem.
Může být důstojným darem tohoto
ústavodárného Národního shromáždění
rolníkům v roce stého výročí
zrušení roboty. Ano, naše zemědělství
právě svým socialistickým pojetím
se zde znovu vyvazuje z roboty.
Vedle řešení základních otázek
pozemkového vlastnictví musíme si říci,
že včera jako dnes platí ve státě,
že dneska vlastně je otázka rolnická
převážně otázkou sociální.
Můžeme vést diskusi o tom, do jaké míry
se zmenšila hospodářská disparita mezi
průmyslem a zemědělstvím. Zůstane
však nezměnitelná skutečnost, že
sociální disparita člověka pracujícího
na půdě se po 5. květnu zvětšila.
Výhody, jež socialismus - a řekněme
si to jasně: starý sociálně demokratický
program, přinesl námezdně pracujícím,
musíme rozšířit i na pracující
vesnici. Od 5. května 1945 jsme novým sociálním
zákonodárstvím sociální disparitu
rozšířili: delší dovolené,
rodinné přídavky, lepší zajištění
stáří atd. - pracovník na půdě
to čím dále tím více pociťuje.
Zajištění rolnických pensí jako
pojištění nemocenské, odstranění
nepravidelně se opakujících risik rolnické
práce, vybudování sociálních
a zdravotních zařízení na vesnici
a péče o venkovskou ženu, to je vedle hospodářských
otázek to zásadní, co může zamezit
útěk od zemědělské práce
a z vesnice do města. Je proto především
úkolem socialismu, aby zde ukázal cestu a prakticky
pokračoval v cestě, kterou právě nastoupil
u námezdně pracujících.
Zásadní strukturální změny
v držbě půdy, které u nás nastaly
v revoluci v důsledku dekretu čís. 12 a ještě
nastanou po provedení pozemkové reformy, postaví
naše zemědělství před další
vážnou otázku, kterou je výstavba, lépe
řečeno přestavba zemědělských
usedlostí. Hodně zde bylo zanedbáno už
za doby okupace a v důsledku nedostatku dělnictva.
Na příklad i v tomto sektoru je opatření
vyhovujících bytových jednotek pro dělnictvo
jedním z prostředků pro získání
a udržení tohoto dělnictva při zemědělské
práci, jako výstavba obydlí pro rolníka
samého. Nelze však očekávati, že
při dnešním pěti až šestinásobném
zvýšení stavebních nákladů
a při dvou až trojnásobném zvýšení
cen zemědělských produktů proti roku
1938 budou naši zemědělci dnes něco
investovat do zemědělských staveb.
Chceme-li proto zlepšit poměry naší vesnice
i po stránce řádně a účelně
stavebně vybavených zemědělských
usedlostí, musíme z veřejných prostředků
podporovat tyto investice, které jsou jinak pro zemědělce
neúnosné. Zákonná opatření
v zákonech čís. 86 z roku 1946 a č.
41 z roku 1947 o státní podpoře na obytné
stavby řeší stavební problémy
naší vesnice jen částečně,
jen dílčím způsobem. Naše pohraničí
má na této věci také zájem.
Jde tam zejména o rekonstrukci zemědělských
provozoven v důsledku změny rozsahu zemědělských
usedlostí stanovením horní hranice přídělu.
Neobejdeme se tudíž bez dlouhodobě zákonné
úpravy výstavby zemědělských
usedlostí, která se pokusí řešit
i obtížnou otázku financování
těchto investic. Vedle dlouhodobého řešení
doporučujeme vypracovati pro stavební investice
v zemědělství malý zemědělský
stavební program, který by zahrnoval alespoň
pro léta nejbližší nejnutnější
úpravy, které naše zemědělství
potřebuje.
Zlepšit náš život na vesnici je také
problémem mechanisace zemědělství.
Ona by měla být v souladu s naším cílem
v zemědělské politice. Nelze však upřít
logičnost domněnkám, že studujeme-li
program ministerstva zemědělství právě
na tomto důležitém úseku, shledáme,
že mnozí docházejí k závěru,
že naše ministerstvo zemědělství
to se soukromým vlastnictvím nemyslí upřímně.
Více než státním strojním stanicím
potřebujeme věnovat pozornost a soustředit
své úsilí k opravnám strojů.
O službu obstarání náhradních
součástí a oprav strojů je postaráno
nedostatečně. Soukromý sektor si neustále
stěžuje na ohrožování ministerstvem
zemědělství, ale sám se nesnaží
býti na výši. Strojů stále přibývá
a bude přibývat, poctivých dílen nám
na vesnici ubývá. Domnívám se, že
situace v soukromém sektoru může býti
zvládnuta jedině řadou opraváren zejména
družstevních, které jsou nezbytností.
Tato služba se dá zlepšit budováním
opraváren tam, kde jejich síť je nejřidší.
54 státních strojních stanic k 11. listopadu
1947, jak to vykazuje rozpočet, je obraz skutečné
improvisace. Neříkám to proto, že bych
byl jejich nepřítelem, a ani mne to netěší,
že to musím říci; dívám
se na tu věc s zodpovědností větší,
než abych se nechal svést na cestu laciné demagogie.
Jsem přesvědčen, že desítky milionů
korun u typu družstevních stanic při zemědělském
průmyslu, s použitím finančních
prostředků těchto organisací, by udělaly
tutéž službu a natrvalo. Miliony zde investované
by se zpětinásobily s použitím iniciativy
našeho družstevnictví.
Kvitujeme dále, že podnět čs. sociální
demokracie na zvýšení výroby hospodářských
strojů, iniciativa to naší ústřední
zemědělské komise ve straně a přímá
pomoc ministerstva průmyslu, přinesly zde své
ovoce. Sociálně demokratický návrh
na zvýšení produkce hospodářských
strojů byl uskutečněn. Dalších
30 milionů korun v surovinách, t. j. 5 milionů
tun dalšího železa továrnám na
hospodářské stroje, to je především
náš úspěch. Kvitujeme rozumné
rozhodnutí Ústřední plánovací
komise.
Otázce stálých pracovních sil pro
zemědělskou výrobu musí býti
věnována větší pozornost. Je
to dosud jeden z nejožehavějších a nejobtížnějších
problémů naší republiky. Tři
čtvrtiny našeho zemědělského
dělnictva odešlo po revoluci do pohraničí
nebo do jiných povolání. Téměř
půl milionu Němců v zemědělství
celoročně pracujících bylo odsunuto.
Českých lidí pracujících v
zemědělství po válce značně
ubylo a přitom jsou postaveni před úkol obdělat
o 1 1/2 mil. ha půdy více
než dosud. Nedostatek pracovních sil způsobil
nám v minulosti nemalé hospodářské
škody, zejména ve výrobě živočišné,
čímž byla nepříznivě ovlivněna
také naše současná vyživovací
situace. Zmenšená úroda má za následek
zmenšenou tržbu zemědělců, takže
mnoho jich nebude moci zaplatit ani sily, kterých k normálnímu
provozu svého závodu potřebují. Tím
se neutěšené pracovní poměry
v zemědělství stávají nepřehlednými
a vnášejí se do nich další obtíže,
jež nebudou na prospěch intensitě zemědělské
výroby, dnes tolik potřebné. Dosavadní
způsoby řešení otázky pracovních
sil se ukázaly naprosto neúčinnými.
Ani od zákona č. 87/1947 o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil nelze si slibovat zatím
účinnějšího řešení,
protože tento zákon prakticky zůstává
na papíře. A přece nelze odkládat
zásadní řešení tohoto problému,
neboť dosavadními poměry vážně
trpí naše vyživovací situace. Jest omylem
se domnívat, že obtížnou pracovní
situaci v zemědělství zvládneme brigádami.
Tím se vyřeší jen špičky
při polních pracích, senoseč, žně,
okopaniny, protože kritický je také nedostatek
pracovních sil pro živočišnou produkci,
neboť zemědělci, kteří nemají
sil pro tuto práci, jsou nuceni zbavit se dobytka, pokud
jej nemohou obsloužit sami s příslušníky
své rodiny. Nejobtížnější
je situace ve středních usedlostech asi o 15-35
ha, které se marně ucházejí o svobodnou
čeleď. Pokud byly získány pracovní
síly z ciziny, je to řešení příliš
drahé a úleva jen dočasná. Scelování
půdy a mechanisace zemědělství, které
podstatně ulehčí pracovní situaci
v zemědělství, vyžadují dlouhodobého
řešení.
K vyřešení tohoto problému je třeba
učinit tato opatření: přiblížit
mzdové vyrovnání zemědělského
dělnictva úrovni pracovníků ostatních
oborů. Odmítáme co nejrozhodněji tvrzení,
které jsme slyšeli od některých funkcionářů
ÚRO, že je demagogií usilovati o to, aby mzdy
zemědělských dělníků
se co nejvíce přiblížily mzdám
dělníků v jiných oborech, a prohlašujeme,
že je krajně asociální, aby pracující
na půdě dostávali mzdy daleko nižší.
Řešení jest ovšem nesmírně
obtížné, chceme-li se vyhnout důsledkům
inflačním. Je možné jenom jediné
řešení, které vyplývá
z poznání toho, že všechny ostatní
vrstvy si bezděky zvyšují svou životní
úroveň na vrub osob pracujících v
zemědělství. Ceny výrobků vyplývají
z příslušné kalkulace výrobních
nákladů, do nichž se započítávají
také přiměřené mzdy, kdežto
v zemědělství jsou především
dány ceny, jež se považují se zřetelem
k nejširším vrstvám spotřebitelským
za únosné, a odtud se bere hodnota mezd zemědělských
dělníků.
Jestliže jsme tedy již poznali, že při daných
platech a mzdách máme svou životní úroveň
jen proto, že chléb a ostatní zemědělské
výrobky jsou poměrně laciné, čili
jen proto, že pracovník na půdě má
mzdu nedostatečnou, musíme si uvědomit, chceme-li
posuzovat všechny souvislosti spravedlivě a nikoliv
hrát si s pravdou, že jsme pracovníkům
v zemědělství něco dlužni. Jinak
řečeno, všichni musíme zvýšit
životní úroveň zemědělských
dělníků. Cesty jsou dvě: buď
zvýšení cen zemědělských
výrobků, anebo zvýšení pracovního
důchodu zemědělských dělníků
tak, že ostatní to umožní tím,
že mírnou část svého důchodu,
odstupňovanou podle jeho výše, ve formě
přirážky k důchodové dani dají
na spravedlivé zlepšení mezd zemědělského
dělnictva.
Druhým předpokladem pro konsolidaci pracovních
poměrů v zemědělství je právě
již vzpomenuté zvýšení bytové
úrovně zemědělských dělníků.
A teď mi dovolte, abych se několika slovy dotkl tří
odborů naší zemědělské
politiky. Je to především otázka čs.
bramborářství. Mám na mysli zejména
praxi našich šlechtitelských organisací,
kterým se podařilo v prvé republice dosáhnout
toho, že jsme se stali v otázce sadby soběstačnými
a také si vydobyli určité respektování
našich zásad ve světě. O tom svědčí
nejlépe minulý rok, v němž bylo vyvezeno
sadby a uznaných bramborů celkem - také s
bramborami k lidské výživě - 53.000
vagonů a jež obohatily náš stát
o 1 a půl miliardy Kčs. Nutno počítat
s tím, že odbyt bramborů v budoucnosti právě
pro náš konsum poklesne. Počítá
se, že spotřeba r. 1947 klesne se 130 kg na 90 kg.
To znamená, že bude zvýšena spotřeba
bramborů pro účely krmné a zkrmování
předpokládá určité zracionalisování
a zmechanisování zařízení,
jež s tím souvisí. Bude proto nutno počítat
ještě s výstavbou sušáren bramborů,
kterých bychom v dalších třech letech
měli vystavět nejméně 50 v oblastech,
které toho potřebují. Nutno se také
dobře a bez zaujatosti dívat na otázku našich
zemědělských lihovarů, které
vždy nevyráběly lih jenom pro pitnou potřebu,
nýbrž z převážné části
ke zpracování pro účely technické.
Revolučního zásahu potřebujeme též
do produkce našeho lnu. Nechci se o tom zmiňovat podrobně,
ale máme-li podle požadavků našeho průmyslu
zvednout osevní plochu lnu na 30.000 ha, pak to prakticky
znamená, že musíme v horských oblastech
nahradit pěstování lnu jinou plodinou, že
musíme ze lnu udělat také pokud možno
plodinu krajů, kde dosáhneme větších
sklizní a průmyslu vyrobíme dostatečné
množství lněného stonku. Musíme
uskladnit sklizen s použitím mechanických prostředků,
musíme účelnou cenovou regulací zajistit
lnu cenu, odpovídající cenám ostatních
zemědělských plodin, a musíme zmodernisovat
naše tírny právě za spoluúčasti
znárodněného průmyslu.
Několika slovy chtěl bych se zmínit také
o zemědělském vývozu a dovozu. Zemědělský
export má v našem exportu místo poměrně
podstatné. Jsme přesvědčeni, že
při dobré zemědělské politice
má naše zemědělství tak velké
tírny právě za spoluúčasti
znárodněného průmyslu.
Potíží, se kterými se setkáváme
při dovozu nebo vývozu našich výrobků,
ať zemědělských, ať rostlinné
nebo živočišné výroby, je několik
druhů. Vznikají v prvé řadě
zbyrokratisováním celého našeho úřednického
aparátu. Každá věc u nás musí
proběhnouti příliš mnoha instancemi,
ať je to Svaz, Výsadní společnost, ministerstva,
obvykle je to ministerstvo zemědělství, dvě
sekce ministerstva výživy, dále povolovací
oddělení ministerstva zahraničního
obchodu a konečně devisový odbor Národní
banky při ministerstvu zahraničního obchodu.
Aby cesta nebyla tak zdlouhavá, mělo by se najít
jednodušší řešení, neboť
mnoho obchodů, zejména v dovozu, ztroskotalo na
veliké časové ztrátě, pro kterou
mnohdy muselo být zboží nakoupeno daleko dráže,
neboť ceny mezitím stouply.
Značnou překážkou v uskutečnění
obchodů, zejména v dovozu krmiv, je nedostatek devis,
zvláště v oblasti dolarového a librového
bloku, i když v ostatních mezistátních
smlouvách byly kontingenty ujednány. Uvádím
na př., že s Argentinou byla uzavřena obchodní
smlouva, ve které figurovala i kukuřice. Tohoto
zboží jsme si zajistili 1000 vagonů v červenci
t. r. K žádosti o dovozní povolení zaujal
však devisový odbor ministerstva zahraničního
obchodu negativní postoj, ačkoliv mu stav našeho
zemědělství už musel být znám.
Také poptávkové řízení
slovenských dovozců - dovoz Bratislava - nebylo
vždy vedeno, jak toho vyžadovala společná
linie naší dovozní politiky. Jednou z největších
překážek je však okolnost, že ministerstvo
zahraničního obchodu vydávalo dovozní
povolení českým firmám jen na doporučení
příslušných ministerstev, kdežto
slovenské firmy je dostávaly na základě
snadno obdržitelného dobrozdání povereníctva
bez ohledu na ministerstva ústřední správy.
Tuto džungli je třeba odstranit. Jako příklad
uvádím slovenskou firmu Kysuca, která není
oprávněným dovozcem pokrutin a přece
jen dostala dovozní povolení na tato krmiva, jež
při nizoučkém obsahu proteinu a tuků
byla značně předražena. Do ciziny jezdí
mnoho zástupců slovenských firem, které
zboží přeplácejí, jako tomu bylo
před krátkou dobou v Jugoslávii s kukuřičnou
slámou v kvantu 250 vagonů, smluvených za
270 korun, zatím co my jsme stlačili cenu na 150
korun a uzavřeli obchod.

