Co poškodilo naše zemědělství v
zahraničním obchodě? Při dovozu to
bylo především pozdní rozhodnutí
vlády - teprve 15. října 1947 - o dovozu
bramborů a tím poškození možnosti
nákupu. Holandsko zastavilo prodej 6. října
a Dánsko 1. října. Při vývozu
to bylo politické ovlivňování vývozu
tím, že jsou opomíjeny země, jež
jsou pro zemědělce do budoucnosti zárukou
nejlepšího odbytu. Za druhé ze stranicko-politických
důvodů byly zveřejňovány záležitosti
mezinárodního obchodu, jež si každý
stát chrání jako důvěrné
obchodní údaje, na příklad rozsah
dodávek do jednotlivých zemí, dosažené
přetržky pro stát a otázky poskytovaných
produktů. Za třetí je to odčerpávání
přebytků z vývozu k jiným účelům
než k podpoře bramborářství a
obstarávání zařízení
nutných pro další vývoz. Za čtvrté
neukázněný postoj zástupců
ze Slovenska, který velmi škodlivě působil
zejména v zemích, s nimiž jsme v poslední
době uzavírali smlouvy.
Předposlední věc, o které se chci
zmínit, je otázka venkovské ženy a péče
o ni v našem zemědělství. I když
nutno objektivně konstatovat, že se zde mnohé
velmi rychle dohání, nemá ještě
dnes venkovská žena tu péči, které
zasluhuje. Lituji hluboce, že na př. i v tisku našich
politických stran je zlehčována tak vážná
otázka, jako je zřizování družstevních
prádelen. Budou a musí být, i kdyby byly
jakkoliv zlehčovány. Vyslovujeme se pro jejich organisování
ve větších centrech a právě družstevní
formou. Reklamujeme také zvýšenou péči
o zdraví venkovské ženy.
Přídělům potřebných
mechanisačních zařízení pro
venkovskou domácnost budiž dávána přednost
a vůbec přídělům těchto
zařízení pro pracující ženy
by měla být dána přednost, ať
pracují kdekoliv. 868.000 zemědělských
pracujících žen v českých zemích
je také nedostatečně zásobeno textilem.
Bavlněné silné punčochy, flanel, modré
pracovní prádlo, šatovky, vojenské plátno
khaki, gumové holinky, to všechno by mělo být
soustředěno tam, kde toho nejvíce potřebujeme.
Ještě několika slovy bych se chtěl dotknout
otázek, které přímo souvisí
s naším pěstitelstvím. Musíme
se jinak dívat na některé otázky pěstování
semen našich hospodářských plodin. Od
převratu se situace pěstování některých
semen tak zhoršovala, že zajištění
pěstování významných hospodářských
plodin se stává rozhodujícím problémem.
Jde zejména o semeno cukrovky, krmné řepy,
lnu a osiva krmných luštěnin. Špatnou
cenovou politikou a pozdě stanovenými cenami se
stáváme ze země, která tyto plodiny
vždycky vyvážela, zemí, která je
musí draze dovážet a někdy ve zhoršených
jakostech.
V r. 1937 se ještě vyvezlo 8.000 q semene cukrovky.
V r. 1938 bylo jenom v Čechách vykázáno
uznaného semene cukrovky 42.000 q a v r. 1941 bylo ho pěstováno
51.000 q, kdežto v r. 1946 pouhých 18.300 q. Při
loňské produkci semene bylo nutno k zajištění
plánovaného osevu cukrovky uhraditi schodek 8.800
q dovozem zahraničního semene, aby tak byla zajištěna
celková spotřeba 40.000 q.
Letošního roku můžeme počítati
se situaci obdobnou. Pro celkovou situaci je však důležitá
ještě řada jiných okolností.
Je to jednak vlastní cena semene, která neodpovídá
režii v posledních letech stoupající,
především zvýšení ceny cukrovky,
zatím co cena semene zůstala na původní
výši. V neposlední míře je to
také nejistota v parcelaci některých zemědělských
podniků, kterou je třeba rychle provést a
pěstování těchto semen převést
na podniky třebas menší, které se smluvně
zaváží. Pro stoupající nejistotu
a režii a nejistotu v zajištění potřebného
počtu pracovních sil upouští se postupně
od této výroby, která nás vždycky
ve světě proslavila. Určité rozpaky
při dovozu nasvědčují tomu, že
tu není jen obava o ceny, ale že je tu také
obava, zdali dovezené zboží bude dost kvalitní.
U ostatních druhů, jichž je nepatrný
nedostatek, jako osiva krmných luštěnin, nelze
počítati se zlepšením produkce ani při
úpravě ceny, neboť pěstitelé,
pokud nemají zajištěny vhodné protidodávky
krmiv, nebudou namnožené osivo odváděti.
Číselné údaje o těchto plodinách
nelze uváděti, neboť jak produkci, tak i potřebu
lze jen odhadovati, protože není úředně
a spolehlivě zjistitelná. Je nutno této otázce
věnovati zvýšenou pozornost, smluvním
pěstováním a úpravou cen postaviti
naše pěstování semen na zdravou základnu.
Chci upozornit, že sám znám případy,
jak prestižní důvody jsou někdy na závadu
kvalitě výrobků. Stačí, když
končím zjištěním, že pěstování
a šlechtění našich semen a sádě
je opravdu "úzkým místem" naší
zemědělské politiky. Stojí nás
to ztrátu devis i poctivého jména československého
pěstitele.
Těchto několik připomínek jsem chtěl
říci k naší zemědělské
politice ve snaze, aby k nim bylo skutečně přihlédnuto,
protože se nelze dále s klidem dívat, je-li
určitá desorganisace právě v otázkách,
jež jsou pro naši zemědělskou výrobu
zásadní. Docházíme k tomu, že
v různých odvětvích, v nichž
jsme vždycky spoléhali na sebe, musíme pomalu
spoléhat na cizí.
Za klub sociálně demokratických poslanců
prohlašuji, že budeme pro rozpočet ministerstva
zemědělství hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
inž. dr. Ješ. Uděluji mu slovo.
Posl. inž. dr. Ješ: Paní a pánové!
- kapitola státního rozpočtu se těší té výhodné situaci, že její příjmová stránka vysoko převyšuje stránku výdajovou a že tvoří stěžejní součást příjmů státního rozpočtu. Dovolte mi, abych se zejména touto příjmovou stránkou obíral, poněvadž když porovnáváme celkový obraz našeho rozpočtu s rozpočtem minulým a správně rozřadíme položky podle stejného schematu v obou rozpočtech, shledáme, že státní výdaje preliminované pro budoucí rok se proti roku letošnímu nesnižují, nýbrž zvyšují. Jestliže tedy formálně docházíme ke schodku 10 miliard proti loňským 25 miliardám, musíme především korigovat toto číslo o 6 1/2 miliardy, které jsou v rozpočtu státních podniků ponechávány na úvěrový trh, a za druhé si musíme uvědomit, že celé toto snížení, které jsme takto obdrželi - o 8,3 miliardy - je vyvažováno jedině a pouze zvýšeným výnosem daňovým, který kryje nejenom tuto diferenci ve schodcích, ale také více než 3,5 miliardy příjmů, které loňský rozpočet mohl inkasovat z výtěžku akce UNRRA.
Celkem tedy těchto 12 miliard je kryto zvýšením
prelimináře výnosu veřejných
daní a dávek o 11.766 milionů.
Pan ministr financí ve svém exposé správně
uvádí, že pokud se týče příjmové
stránky rozpočtu, jsme už na krajní
mezi. Celkové daňové zatížení
našich poplatníků - jak jsem si dovolil již
dovodit v rozpočtovém výboru - dosahuje takového
stupně, že když uvážíme také
příslušnou kvotu z výnosu tabákové
režie, která není ničím jiným
než nepřímou daní, docházíme
k tomu, že úhrnné daňové zatížení
činí téměř 53 miliard, takže
na jednu rodinu připadá průměr 15.000
Kčs ročně daňového zatížení.
Když však srovnáme jenom pouhý výnos
daní a dávek s poměry předválečnými
- k čemuž příslušná čísla
také najdeme v exposé p. ministra financí
- shledáváme, že v r. 1937 připadalo
na jednoho obyvatele 850 Kč daní, kdežto v
r. 1948 3.643 Kčs, t. j. téměř 4 a
půl krát více.
Pan ministr financí z tohoto zvýšení
podílu daní, připadajícího
na hlavu obyvatele, vyvozuje ovšem podivuhodný důsledek,
uváděje, že se domnívá, že
vzrůst tohoto dávkového podílu v celku
není nijak tíživější, poněvadž
prý hospodářská kapacita nám
zůstala, ačkoliv počet našich obyvatel
se podstatně zmenšil.
Myslím, že tento názor je třeba velmi
radikálně korigovat. Především
není pravda, že nám zůstala celá
hospodářská kapacita taková, jakou
jsme měli v dobách předválečných.
Nejenom zmenšením území o Podkarpatskou
Rus, ale také válečnými škodami
a likvidací množství podniků, zejména
drobných, poněvadž nemůžeme při
zmenšeném počtu obyvatelstva tolik podniků
unést, se zmenšila faktická hospodářská
kapacita.
Ale nad to ještě, že kapacita sama o sobě
není zdrojem daňového výnosu. Tím
může být pouze produktivita a spotřeba.
Poněvadž pak naše produkce, byť kvantitativně
již dostupovala značné výše, svou
kvalitou daleko nedosahuje hodnot dřívějších,
a poněvadž naše spotřeba není dosud
zdaleka taková, jakou jsme mohli uvažovat v dobách
předválečných, jistě nelze
říci, že bychom zatěžovali stejný
substrát tímto daňovým břemenem.
Jestliže daňové břemeno je relativně
o 50 % větší než v dobách dřívějších,
musíme uznat, že je to břemeno neúnosné.
Poukázal jsem již v rozpočtovém výboru
na to, jak drasticky se projevila neúnosná progresivita
důchodové daně, která při zvýšení
hladiny hospodářských čísel
na trojnásobek znamenala vlastně několikanásobné
zvýšení podílu daňového,
poněvadž nominální ciferně stejný
důchod dnes musí býti zvýšen
na trojnásobek, aby vyjádřil stejnou reální
životní úroveň. Ale tím se dostává
do sazeb progresivně zvýšených a tím
podléhá značně vyššímu
daňovému břemeni. Ukázalo se to velmi
drasticky v tom, že nebylo možno této dani důchodové
trvale podrobovat výnosy pracovní, výnosy
námezdných pracovníku, a proto jsme zavedli
novou daň ze mzdy, která podstatně ulevila
již nesnesitelné břemeno. Ale jestliže
tedy po této stránce část obyvatelstva
skutečně už doznala úlevy v daňovém
břemeni, nedostalo se spravedlivého ekvivalentu
dosud jiným vrstvám, zejména soukromým
podnikatelům, zemědělcům a živnostníkům.
Kromě daně důchodové, která
svými vysokými sazbami zatěžuje tyto
vrstvy dosud, zůstává i daň výdělková,
jejiž konstrukce pochází z dob před
dvaceti lety, z roku 1927, kde sazby její jsou odstupňovány
na základě ročních výnosů
Kčs 30.000, resp. 140.000, což jsou cifry přiměřené
snad době před dvaceti lety, ale které dnes
musí být valorisovány, aby správně
vyjádřily různé stupně výdělků.
Ale nadto byly sazby této daně úplně
znehodnoceny a uvedeny v chaos systémem přirážek,
při čemž především přirážky
t. zv. samosprávné už dávno přestaly
býti přirážkami, to jest nějakým
malým přídavkem k sazbě daňové,
ale daleko ji převyšují, činíce
dnes 800 %, to jest osminásobek vlastní daně.
Krom toho zůstávají nám však
zachovány přirážky, zavedené
jako nouzové řešení v době válečné
podle § 57, odst. 9, které prostě k výdělkům
od 500 do 100 tisíc Kčs přirážejí
dalších 150 %, od 100.000 do 500.000 Kčs 200
% a k vyšším ještě 230 %. Tedy tímto
systémem nalepovaných přirážek
se znehodnocuje jakákoliv systematika daně výdělkové,
která dosahuje prakticky sazeb od 27 % při menších
výnosech až do 45 % při výnosech vyšších.
Připomínám k tomu, že živnostník
nebo soukromý podnikatel je zatížen kromě
daně výdělkové i daní důchodovou,
která při důchodu 500.000 Kčs dosahuje
20 % a stoupá až do 60 %, čili vidíme,
že jeho daňové zatížení
je nesnesitelné, tím spíše, že
doléhají na něho také povinnosti placení
podílu ze zisku závodní radě, placení
rodinných příspěvků, placení
příspěvků intervenčnímu
fondu, nehledě k tomu, že je zatěžován
mnohými úkoly pracovními a administrativními,
které koná ve prospěch veřejné
správy a které mu nejsou nijak honorovány.
(Předsednictví převzal místopředseda
Hladký.)
Výsledky vypadají tak, že na příklad
ženatý živnostník s jedním dítětem,
který má bilanční nominální
zisk Kčs 50.000, zaplatí na těchto daních
a podílech úhrnem 14.330 Kčs, takže
mu zbude pouze necelých 36.000 Kčs faktického
čistého příjmu, naproti tomu zaměstnanec
s nominálním důchodem 50.000 Kčs zaplatí
na dani ze mzdy pouze 1.900 Kčs, tedy mnohonásobně
méně, takže tento živnostník s
50.000 Kčs nominálního příjmu
je zatížen tak, jako zaměstnanec s příjmem
92.400 Kčs, tedy téměř dvojnásobně
vysokým. Tím tíživěji nese pak
tento živnostník poukazy na své vysoké
zisky, když tyto zisky jsou skutečně nominální
a zůstává mu daleko méně nežli
stejně honorovanému zaměstnanci. I když
vezmeme příklad z vyšších sazeb
při nominálním zisku 120.000 Kčs,
odvede z něho živnostník nebo podnikatel 50.000
Kčs a zbude mu 70.000 Kčs, kdežto zaměstnanec
odvede pouze 27.000 Kčs, což je pouze 55 % z 50.000.
Vidíme zde tedy velké nesrovnalosti, které
bijí do očí, když porovnáváme
stav tento se stavem předválečným,
kdy z výdělku 100.000 Kčs činily daně
pouze 23 %, kdežto dnes dosahují při výdělku
trojnásobně valorisovaném 70 % z celkové
částky. Z toho vzniká pochopitelně
nespokojenost mezi soukromými podnikateli a živnostníky,
kteří v tom vidí záměrnou snahu
potlačovat a zatěžovat soukromé podnikání,
ačkoliv všechny vládní projevy a všechny
programy zdůrazňují jeho rovnoprávnost
s jakoukoliv jinou hospodářskou činností.
Lituji, že pan ministr Dolanský sám
podléhá takovým tendencím, když
na příklad ve svém exposé, mluvě
o stavebnictví, obviňuje je přímo
z neplnění dvouletky a odůvodňuje
to tím, že 90 % tohoto oboru je v rukou soukromých,
při čemž prý tento obor nemá
na mysli plnění a službu plánu, ale
sleduje systém výdělkový a ziskový.
Pronést tato slova v exposé o tomto sektoru, který
je podle vládního programu a podle programu Gottwaldovy
vlády stejně chráněn jako podnikání
jiná, to nejsou slova, která by měl pronášet
ministr této vlády.
Dalším neúměrným zatížením
je daň z obratu. Pan ministr ve svém exposé
si libuje, že se výnos daně z obratu podstatně
zvýšil, a říká, že tady
je vidět, jak dřívější
úprava daňová, která operovala paušály
daně z obratu, byla po stránce výnosové
pro státní správu nevýhodná.
Zde mi dovolte, abych k tomu něco podotkl.
Pan ministr, zdá se, vůbec si nevšiml resoluce
rozpočtového výboru, která byla usnesena
při schvalování zákona o dani z obratu
a kterou se vláda vyzývá, aby co nejdříve
zavedla opět paušalování daně
z obratu na základě § 19 onoho zákona.
Neboť pamatujete se jistě, paní a pánové,
že tehdy jsme uznali zrušení paušálu
daně z obratu jako provisorium, odůvodněné
tím, že finanční správa tvrdila,
že není s to ihned tyto paušály propočítat,
a pojednou vidíme, jak z této t. zv. technické
nutnosti se stává princip, který vůbec
hodlá, jak se zdá, opustit paušalování
daně z obratu, odůvodňuje to čistě
fiskálním hlediskem, že to více vynáší.
To je ovšem pochopitelné, poněvadž při
stále se vyvíjejícím hospodářství
a při stupňované dělbě práce
se pochopitelně tyto produkty stávají předmětem
výroby a obhospodařování v různých
stupních hospodářského života
a čím dokonaleji je diferencována distribuce
a výroba, tím více stoupají jednotlivé
obraty, ale to neznamená, že by bylo možno z
toho tak lehce aplikovat na každý z těchto
obratů stejnou a tak neúměrnou sazbu. Tím
se stává, že cenová hladina stoupá.
Tedy zde právě toto krátkozraké fiskální
hledisko, které hledí jenom na výnos a které
si neuvědomuje hospodářské důsledky,
má za následek, že stěží
držíme úroveň cenové hladiny
a že nám tato hladina přes všechny snahy
a zásahy stále stoupá.
Paní a pánové, tyto obtíže a
nesnáze pochopitelně zatěžují
nejvíce malé, drobné lidi. Dostávám
množství dopisů od malých živnostníků,
kteří již klesají pod daňovým
břemenem. Dovolte mi, abych citoval několik řádek
z takového dopisu soustružníka, který
má roční obrat 400-500 tisíc Kčs
a jehož bilanční zisk činí 49.000
Kčs. V malém závodě není zisku
v pravém slova smyslu, zde je mzda dělníka
a právě tak i mzda zaměstnavatele-řemeslníka,
a ta není celkem o nic větší než
mzda dělníkova. Každý malý zaměstnavatel-řemeslník
je především předním dělníkem,
který vykonává tytéž řemeslnické
práce v dílně a vykonává je
ze všech nejvíc. Navíc má administrativní
písemné práce, které dělá
po večerech, v noci a ve svátek i v neděli.
V této řemeslnické výrobě je
zapřažena celá rodina, je-li třeba.
Používá se celého domu zaměstnavatele-řemeslníka
na úkor slušného bydlení celé
rodiny. V této výrobě jsou užívány
a uloženy ve strojích celoživotní úspory
rodiny řemeslníkovy. Tento prostý muž
navrhuje: "Prosím a navrhuji, aby práci moji
a mé rodiny bylo možno ohodnotit částkou
odčitatelnou při výpočtu čistého
podnikatelského zisku." A myslím, že má
plnou pravdu a že je to spravedlivý požadavek,
aby totiž pracovní výkon živnostníkův
a podnikatelův byl v hodnotě, přiměřené
jeho kvalitě, zdaňován stejným systémem
a stejnou výší jako výkon zaměstnancův,
aby nebyl považován za zisk v tom smyslu pejorativním,
který se tomuto slovu přikládá, nýbrž
za zaslouženou a spravedlivou odměnu za poctivou práci.
Tím spíše musí být přihlédnuto
také k tomu, že tyto živnosti a podniky musí
také část svých příjmů
vkládat do investic, jimiž je podmíněn
rozvoj další naší výroby. Tyto
investice, které musí podnikatel-živnostník
pořizovati z nespotřebovaného zisku, zaslouží
také podpory v daňové praxi.
Bývá často poukazováno na to, že
tyto vrstvy soukromých podnikatelů mohou být
zdaněny výše a podstatně vyššími
sazbami proto, poněvadž prý stejně část
svých příjmů zatajují a mají
tím vlastně možnost přijít k
lepším příjmům nežli zaměstnanec,
kterému je každá koruna kontrolována.
Myslím, že tento argument může jenom zhoršit
daňovou morálku, neboť co to znamená
jiného než pokyn: pomoz si, jak dovedeš, ale
v těchto sazbách se musíš nějak
vyznat. Nebylo by rozumnější, účelnější
a mravnější snížit tyto neúnosné
sazby tak, aby opravdu odpovídaly možnostem, které
lze spravedlivě očekávat, a pak vyžadovat
platební morálku, která se jistě musí
zlepšit, když také poplatník bude vidět
morální stanovisko na druhé straně?
Po té stránce musíme žádat, aby
naše finanční správa si zvykla informovat
veřejnost, poplatníky a také sněmovnu
spolehlivě a pravdivě. Měli jsme příležitost
při nedávných jednáních konstatovat,
že právě finanční správa
udávala falešné číslice o státních
příjmech a o státních výdajích.
(Slyšte!), tedy věci, které, kdyby se
jich dopustil poplatník ve svých příjmech
a výdajích, by jistě byly se strany finanční
správy stíhány. Tedy, jak se do lesa volá,
tak se z lesa bude ozývat. Čím spolehlivější,
opatrnější a pečlivější
bude finanční správa ve svých údajích,
tím také má větší morální
oprávnění, aby žádala od poplatníka
poctivost a úplnost v jeho údajích.
A musíme také prosit, abychom se už jednou
v naší finanční správě
zbavili těch stálých příštipků,
flikování a nárazových opatření,
která podlamují důvěru v trvalý
vývoj. Je mnoho šeptandy o peněžních
věcech, o daňových věcech, a těžko
je lidem to vyvracet a přesvědčovat, když
nikdo nedovede říci, co se chystá v nejbližší
době, když nikdo nemá jasnou představu
o programu, s jakým finanční správa
hodlá přijít. Slyšeli jsme už před
rokem velmi mnoho o daňových reformách, o
zavedení daně živnostenské, daně
podnikové atd., ale tyto reformy jsou dosud v neznámu
a zatím se chystá, pokud je mi známo, zase
jenom příštipková reforma daně
výdělkové, která nic neřeší
na její konstrukci, nýbrž arbitrárně
procentními srážkami chce čelit oné
neúnosnosti, která se prakticky projevuje v nynějších
platebních rozkazech.

