Nebudu zde rozebírat jednotlivé rozpočtové
položky, chtěl bych jenom, aby si sněmovna
všimla, že v každé rozpočtové
položce, která byla jednou lineárně,
jednou proporcionelně seškrtána a zmenšena,
jde o řadu důležitých věcí,
s nimiž se každý z nás může
ve svém budoucím nebo i nejbližším
životě setkat a mít s nimi potom veliké
potíže.
Zmiňuji se jenom o těch nemocnicích, které
může potřebovat každý z nás.
Chybí nám 23.000 existujících, ale
nezaopatřených lůžek, a potřebovali
bychom na ně 7 miliard Kčs. Máme však
sotva 80 milionů Kčs. Jak bude tato péče
vypadat? Kdo to všechno odnese, je na bíle dni. A
tak to máme s populací, tak to máme s kojenectvím,
kde pořád jenom mluvíme, vykládáme,
ale nedovedeme si uvědomit hmotnou, číselnou
posici této zdravotnické politiky.
Zdraví má, bohužel, ten nedostatek, že
se nedá vyčíslit, že žádný
finančník ani bilancista je ještě nedovedl
zhodnotit; ale představte si, že máme dneska
u nás 80 tisíc jenom tuberkulosních lidí.
Péče o jednoho aktivního tuberkulosního
člověka nás stojí ročně
96 tisíc Kčs, čili to znamená 4 miliardy
Kčs, a to jen u tuberkulosy. Jak je to s ostatními
infekčními nemocemi, u invalidů, jak je to
u podpor při nemocech? Představte si ty miliardy,
jakou by to znamenalo úsporu pro naši výrobní
a pracovní schopnost, pro náš národní
kapitál!
Domnívám se, že všechny ty krásné
výsledky ministerstva sociální péče,
o nichž nám tady mluvila kol. Hodinová,
jsou jistě krásným úspěchem
péče tohoto ministerstva, ale byli bychom velmi
rádi, kdybychom jich nepotřebovali, kdybychom měli
lidi zdravé, kdybychom měli lidi výkonné
a nemuseli se o ně starat a dávat jim tyto podpory.
Teď si představte, že vám byl rozdán
návrh zákona o epidemických nemocech, o boji
proti tuberkulose, není však na něj v rozpočtě
pamatováno ani jedinou korunou. Snad v těch ministerstvech
a ve vládě počítají, že
se zase budeme dohadovat jako při jednání
o péči o mládež nebo o poradenské
péči celý rok o prováděcím
nařízení. Ve skutečnosti jsme s celým
tímto krásným zákonem, který
tolik potřebujeme, ve vzduchu, protože protituberkulosní
zákon okupační vypršel a nemáme
za něj náhradu. Snad se domnívají,
že nebudeme v té péči dělat nic,
a půjdeme s tím protituberkulosním zákonem
od pěti ku čtyřem. Zdá se, že
právě tady je zakopána zbraň, kterou
pořád nemůžeme nalézti, abychom
se dovedli dívat na zdraví jakožto na předpokládaný
a nezbytný prostředek k našemu národnímu
hospodářství, k naší obraně,
k naší výchově i k celé kultuře
našeho národa a k jeho budoucnosti.
Co je platné mluvit o rekreaci mládeže, když
v prvé řadě ji chceme mít zdravou
a silnou. Pak už to s ní půjde.
Ovšem nesmíme se domnívat, že je vina
jen na ministerstvu; jistě je tam viny hodně. Když
ministerstvo málo plánuje, je potom péče
roztříštěná, protože péči,
kterou by mělo mít ministerstvo, dělají
ministerstva jiná, vyskytují se prestižní
otázky, jeden resort bije druhý a nedostáváme
se kupředu.
Byla by tu na snadě otázka, že by snad mohla
zakročit sněmovna, že bychom se mohli dostat
kupředu svou iniciativní činností.
Ale, paní a pánové, snad si vzpomenete, že
už je tomu skoro 3/4 roku, co byl rozdán
iniciativní zákonný návrh kol. Bureše
a můj. A co se s ním od té doby stalo? Byl
to také důležitý socialisační
zákon, týkající se zestátnění
naší zdravotní péče. Dodnes se
nestalo nic.
Má-li ministerstvo zdravotnictví, skutečně
pracovat, je třeba, abychom soustředili a centralisovali
veškerou péči o zdraví národa,
abychom ji podložili určitým fondem zdravotním,
který by nebyl - jak je to v rozpočtu plánováno
- dotován 90 miliony Kčs, nýbrž aspoň
600 až 700 miliony Kčs, snad zvláštní
dávkou nebo čímkoli jiným, abychom
mohli vytvořit předpoklady pro skutečně
plánovanou péči o zdraví národa.
Národní pojištění, na které
tolik čekáme a od kterého si tolik slibujeme,
nezakládáme proto, aby dávalo podpory nemocným;
národní pojištění chceme proto,
aby léčilo nemocné, aby předvídalo,
zdravé prohlíželo, aby neonemocněli,
aby mohli pracovat. K tomu chceme obrátit všechny
ty sociální náklady. To by byla positivní
zdravotní politika, kterou musíme všichni sledovat.
Ovšem k tomu je třeba porozumění, vzájemné
důvěry, vůle a odvahy.
Mluvilo se také o tělesné výchově.
Považuji ji za nezbytný doplněk každé
zdravotní péče. Myslím, že jsme
nepochodili s tím, že jsme ji oddělili od ministerstva
zdravotnictví a dali do ministerstva školství.
Dnes bychom byli mnohem dále, kdybychom mohli zdraví
národa plánovat jednotně.
Na konec mi dovolte, abych - třebas nerad - se vypořádal
s jednou věcí, která mne zarazila, a to s
vývody kol. Sosnara, který napadl Sokoly
a hlavně jejich vůdce, z nichž jedním
také jsem. Ti jsou prý v naprostém rozporu
se sokolskou organisací a s prostým členstvem,
kterému prý nerozumějí. Dělají
pri docela jinou, snad stranickou politiku, která není
sokolství a tělesné výchově
zdravá. Nevím, odkud má kol. Sosnar
tyto informace, nevím, odkud nabyl svého dojmu o
Sokole, tělovýchově a sportu. Tito činovníci
si musí svoje ostruhy vysloužit od píky, cílevědomou,
dlouholetou činností. Myslím, že my
všichni, kteří dnes stojíme v těchto
organisacích v čele, dali jsme si toto svoje vůdcovství
ověřit. O tom by panu kol. Sosnarovi mohli
říci své svědectví ti, kteří
s námi v minulých letech žili stejně
perný život, jako jsme ho žili s nimi.
Chtěl bych však říci jen tolik, že
touto diskriminací a takovýmto postupem bychom se
nedostali ani o krok dále. Snad kol. Sosnar slyšel,
že návrh zákona, který on tu tolik napadal,
byl schválen nadšeným potleskem o valném
sjezdu sokolském, kde bylo 800 zástupců více
než milionu sokolských příslušníků,
kde byli zástupci všech politických stran včetně
komunistů, a nikdo se proti tomu neohrazoval. Kol. Sosnar
snad nevěděl, co jsme včera mluvili s bratrem
min. předsedou Klementem Gottwaldem, který
měl na tento návrh zákona docela jiný
názor než kol. Sosnar. Nevidíme v něm
žádný průlom do soukromého vlastnictví,
protože tam jde pouze o distribuci, tak jako v družstvech,
konsumech, hokynářstvích, obchodech, v kterýchkoliv
jiných podnicích, u nichž nikoho nenapadá,
aby je chtěl zestátňovat a znárodňovat.
Domnívám se, že zde mluvil zájem docela
jiný. Chápu, že podniková rada filmových
podniků má osobní zájem - s lidského
stanoviska je to docela pochopitelné - protože tam,
kde dříve pracovali dobrovolní předchůdci
brigádníků a stachanovců, z jejichž
práce rostly všechny ty tělocvičny sokolské,
Dělnických tělocvičných jednot,
Orla, všechna ta ambulatoria Červeného kříže,
rekreační tábory legionářů
a invalidů, že z toho dnes mají výnosné
podniky a výnosné zaměstnání.
Avšak domnívám se, že při svých
organisačních schopnostech najdou jistě v
našem pracovním procesu dostatek uplatnění,
abychom mohli vyřešit obě ty otázky,
i tu sociální a osobní, i otázku tělesné
výchovy, abychom se dostali tam, jak říkal
kol. Půček, aby nebyla závislá
na žádných handlech a nějakých
temných fondech, abychom ji skutečně vybudovali
tak, jak ji národ, jeho obrana a jeho budoucnost potřebuje.
Snad bychom se neměli už potkávat s takovými
zjevy, kdy na př. jedno ministerstvo mi napíše,
že nemůže přidělit sokolovnu z
toho důvodu - ačkoliv to MNV a ONV, rolnická
komise doporučily - protože předseda MNV proti
požadavku všech politických stran bez výjimky
- jak se to stalo v Koryčanech - to žádá
pro sebe, pro své úřadovny, a odůvodňoval
to určitým paragrafem. Ze svého volebního
okresu zase vím, že v Boskovštejně, kde
to žádal podle téhož paragrafu celý
národní výbor, dostal to jediný občan
pro svůj soukromý užitek a zisk.
Domnívám se, že potřebujeme ve všech
těchto tělovýchovných otázkách,
ve všech otázkách sociálních
i lidského zdraví dívat se na sebe jako lidé,
protože to neděláme pro jednu politickou stranu,
to neděláme pro část národa,
ale děláme to pro všechny, pro ty budoucí,
a všichni bez výjimky chceme, abychom měli
národ zdravý, silný, na který, když
něco přijde v těžkých dobách,
je možno se spolehnout a o těchto těžkostech
se s nimi poradit. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Daxner, dávám mu slovo.
Posl. Daxner: Panie a páni!
Pán minister informácií za rokovania o kapitole
11 niekoľko ráz sa zmienil o kompetencii a poslaní
svojho rezortu. Priznal, a ja to potvrdzujem, že otázka
kompetencie nie je riešená, kde rezort ako nový
si ju ešte len hľadá. To je formálna stránka,
a ľutujem, že otázka kompetencie ústredných
úradov nie je dodnes vyriešená. Rezort informácií
podľa pána ministra zasahuje do školstva. Myslím,
že takýchto rezortov je viac a dovoľte, aby som
poukázal na nesrovnalosti kompetencie medzi ministerstvom
a povereníctvom. Pri ministerstve napríklad nik
nepochybuje, že distribúcia papieru pre časopisy
i knihy podlieha jemu. Nechcem sa zmieňovať o tom,
či zriadenie tejto komisie nie je obchádzaním
predpisov o predbežnej cenzúre, to je vecou českých
kolegov, aby sa zaoberali sťažnosťami proti praxi
tejto komisie.
Zisťujem tu však, že na Slovensku sa touto otázkou
zaoberali a zaoberajú na Povereníctve informácií
a chcú ju riešiť nejakým základným,
hlbším opatrením. Súčasne ale
Povereníctvo priemyslu, ktorému podlieha výroba
papieru, sa pokúša zriadiť takúto komisiu
pre distribúciu papieru.
Panie a páni, vieme si predstaviť, že by rozhodovanie
v určitej veci v ministerstve patrilo jednému rezortu
a v povereníctve druhému. Tu sa musí vec
jednotne uplatniť. A toto nie je jediný prípad.
Zriadenie artistickej ústredne v Prahe podlieha Ministerstvu
informácií a na Slovensku má túto
agendu robiť inštitúcia, podliehajúca
Ministerstvu školstva. To nie je tiež ani trochu logické.
K ďalším trecím plochám dochádza
napríklad pri filme, kde kompetenciu patriacu Ministerstvu
informácií osvojuje si Povereníctvo vnútra.
Kompetencie nových rezortov ustaľovaly sa v revolučných
časoch a treba len ľutovať, že sa nepostupovalo
spoločne. Dnes je situácia taká, že
určovať si kompetenciu neprichodí nijakému
rezortu zvlášť, najmä nie vtedy, keď
by rozšírenie vlastnej činnosti zasahovalo
do pôsobnosti iného rezortu. Tak viem, že ustálenie
kompetenčnej normy je úlohou Ministerstva vnútra,
a želali by sme si, aby tento rezort svoju úlohu v
tomto smere čím skôr splnil, lebo ak sa veci
takto budú vyvíjať, príslušné
ministerstvá a povereníctva budú shodné
len podľa mena a nie aj agendou.
To je však len formálna stránka, položiť
na papier predpis o kompetencii. Dôležitejšou
otázkou však je, akú kompetenciu má
rezort informácií mať. Pri pozornom sledovaní
prichádzame k záveru, že poslanie tohto rezortu
je kultúrne politické. V prvej oblasti naráža
na školstvo a myslím, že často dva orgány
robia tú istú agendu, čo znamená pre
štát zbytočný výdavok. Otázkou
je, či tá kultúrna činnosť, ktorá
podľa dnešného stavu patrí Ministerstvu
informácií, má byť vykonávaná
školstvom, ale zvláštnym rezortom. Myslím
tu najmä na propagandu v zahraničí pomocou
našich kultúrnych hodnôt. Veď túto
prácu sme robili aj za prvej republiky bez toho, že
by na to bol býval potrebný zvláštny
rezort. Vtedy to bolo záležitosťou Ministerstva
zahraničných vecí. Dnes, keď ide o organizovanie
takejto práce tým, že uzavierame kultúrne
dohody, zastupujú náš štát tri
rezorty: zahraničie, školstvo a informácie.
Toto nie je úsporné a myslím, že by
sa táto prax mala zmeniť. Bol by som rád, keby
niektorý zo zainteresovaných rezortov prišiel
s návrhom, ako túto vec v budúcnosti racionálnejšie
a úspornejšie upraviť.
Moment úspornosti by sa žiadal uplatniť aj v
inom smere. V našom štáte jestvuje celý
rad spoločností, pestujúcich kultúrne
styky so slovanskými štátmi a so spriatelenou
cudzinou. Tieto spoločnosti by maly spolupracovať
s rezortom informácií a vo svojej činnosti
maly by byť aj týmto rezortom podporované.
Tieto spoločnosti majú alebo by maly mať sesterské
spoločnosti v korešpondujúcich štátoch.
Mal by som jednu otázku: či rezort informácií
podporuje len tunajšie spoločnosti, alebo aj tie,
ktoré pracujú v zahraničí? To sa pýtam
preto, lebo podľa všetkého tunajšie spoločnosti
sledujú cieľ rozširovať u nás vedomosti
o kultúrnych hodnotách cudzích štátov
a my teda takto platíme prácu pre niekoho iného.
V tom by nebolo nič závadného, keby vlády
alebo príslušné ministerstvá druhých
štátov tak isto účinne podporovaly tie
takzvané sesterské spoločnosti, ak vôbec
jestvujú. Ak nejestvujú, treba podporu tunajšej
spoločnosti viazať na podmienku, že sa v cudzine
taká spoločnosť založí, a ak je
založená, že ju tamojší rezort informácií
v podporovaní našich kultúrnych hodnôt
bude tak podporovať, ako my tunajšiu spoločnosť.
Toto je otázka, ktorá zaslúži podrobnejší
rozbor, ale vrátim sa ešte k otázke kompetencie.
Rád by som mal prehľad o práci v tomto sektore,
aby som mohol posúdiť, či túto prácu
nemôže vykonávať jedno oddelenie v rezorte
školskom a či je na to potrebný odbor, ba dokonca
zvláštneho ústredného úradu.
Ale narážanie na kompetencie jednotlivých rezortov
vidíme nielen na poli zahraničnom, ale aj doma.
I tu v prvom rade na poli kultúrnom. Nechcem obhajovať
rezort školstva, ale mám dojem, že nové
ustanovizne a úpravy už či ide o zmienenú
artistickú ústredňu, alebo divadelný
zákon, by tento rezort mohol celkom dobre obstarať.
V tejto súvislosti uvediem hneď, že nie je dosť
jasné, na čo má Ministerstvo informácií
takzv. oblastné ústredne, keď máme celý
rad osvetových inšpektorov. Oboje je nová ustanovizeň
a myslím, keby sme sa na vec lepšie pozreli, že
by sme vedeli činnosť nimi vykonávanú
zladiť tak, že by to vykonával odbor jedného
rezortu. Ak pán minister hovorí, že poslanie
rezortu vidí v najširšej uvedomovacej masovej
činnosti, nevidím príčin, aby túto
činnosť nevykonávali uvedení osvetoví
inšpektori, ktorých je viac, ktorí pracujú
s osvetovými radami, a to najmä vtedy, keď aj
sám pán minister hovorí, že i informácie
majú slúžiť čo najochotnejšie
kultúrnym potrebám ľudu, potrebám osvetových,
kultúrnych, umeleckých a iných organizácií.
Na inom mieste uviedol pán minister za cieľ slúžiť
našej novej revolúcii, nášmu novému
ľudovodemokratickému režimu. Prepáčte,
ale tej istej myšlienke môžu slúžiť
aj ľudia, ktorí by pracovali v rezorte školskom.
A ak by tu bola námietka, že pod touto službou
si iné predstavuje pán minister školstva a
iné pán minister informácií, nerobilo
by nijaké ťažkosti predložiť plán
ľudovýchovnej činnosti vláde, aby tá
rozhodla a jeden rezort by rozhodnutie previedol. Rozhodne myslím,
že by to bolo úspornejšie.
Presne to isté si myslím o programe, ako ho pán
minister predniesol v otázke distribúcie kultúrnych
hodnôt, popularizácie a zľudovenia divadla,
rozširovania divadelných diel a organizácie
divadelných návštev. Rozhodne som za to, aby,
keďže ide o rezort eminentne politický, program
tohto rezortu bol určený presne práve tak
ako aj spôsoby, akými treba tento program uskutočňovať.
V rezortoch technických program je bez ohľadu na obsadenie
rovnaký, i v politickom záleží na obsadení,
lenže nemôže byť ľahostajné,
ako sa na mentalitu národa vplýva. Želal by
som si, keby pán minister vysvetlil tento problém
tak, aby aj pre nepríslušníka jeho strany oprávnenosť
týchto ustanovizní bola zrejmá.
Tak isto je neuspokojivá odpoveď ohľadom činnosti
I. odboru. Keď pán minister vyhlásil, že
tento organizuje brigády, myslím, že by tu
maly byť složky v priemysle, ktoré by sa maly
touto vecou zaoberať práve tak, ako keď ide o
hnutie národnej súťaže. Rád by
som vedel, či tento odbor pri národnej súťaži
spôsobil, že niekde výkonnosť stúpla,
že sa výroba zlepšila, zlacnela. Pochybujem,
že by tu bolo možno vykázať nejaký
výsledok. Iné je písať o národnej
súťaži, propagovať to. Toto je len druhoradá
funkcia a opovážil by som sa tvrdiť, že
na to by stačil pričlenený odbor k Ministerstvu
alebo Povereníctvu priemyslu, čo by bolo rozhodne
lacnejšie. A to sa vôbec ešte nedotýkam
otázky, akým spôsobom bolo užitočné
oddelenie dvojročného plánu, u ktorého
by som si tiež predstavoval, že jeho úlohou je
prispievať k plneniu a zvýšeniu úloh.
Kladiem v tomto prípade dôraz na to, že pre
poplatníka zaťaženého do nemožnosti
daňovým bremenom je dôležité,
aby mal pocit, že ustanovizne platené z jeho peňazí
sú prospešné.
Od poštátnenia filmu prešlo vyše dvoch rokov.
Nevidím nijaké kroky Ministerstva informácií,
ktoré by smerovaly k vyriešeniu tohto problému.
Ponuku niekoľko miliónov, ktorou sa pán minister
oháňal, dáva nie z vnútorného
presvedčenia, ale pre energický a silný postoj
Československej obce sokolskej. Keby táto nebola
hnala veci tak ďaleko, ministerstvo by ani jedno gesto nebolo
spravilo. Dôkazom toho je, že na Slovensku, kde je
táto otázka tiež veľmi akútna,
sa postihnutým spolkom, ktoré azda majú slabšie
postavenie ako ČOS, lebo ich je menej ako sokolských
jednôt, nič neponúklo. A konečne dôkazom
toho, že na strane ministerstva niet dobrej vôle a
ochoty tento problém riešiť, je aj to, že
podnes neboly stanovené smernice pre odškodné
bývalým majiteľom kín.
Pán minister sa stavia proti tomu, aby kiná boly
Sokolu a iným spolkom vrátené do prevádzky.
Tvrdí, že by to bol prielom do znárodneného
filmu. Nepochybujem, že určitý počet
kín by tým vypadol z režie filmovej spoločnosti
a vrátil sa pôvodným majiteľom. Otázka
je, či tento postup je prekážkou štátnej
filmovej politike. Dnes sa hovorí, že film má
slúžiť nielen zábave, ale aj šíreniu
štátnej ideologie. To je jedna úloha poštátneného
filmu. Druhou úlohou je prínos filmu pre štátnu
pokladnicu. Teda pre tento cieľ štát vlastníkom
kín byť nemusí. Čo sa týka finančného
efektu, českí kolegovia niekoľko ráz
prízvukovali zlé hospodárenie v kinách.
Nechcem opakovať rozbory, dokazujúce, že štát
predtým z filmovníctva pod rozličnými
dávkami, daňami atď. mal viac úžitku
ako dnes, ale chcem poukázať na jedno. Ak poštátnenie
samo o sebe nie je cieľom, ale prostriedkom, a zistíme,
že pri štátnom monopole distribúcie hrá
sa v najzapadlejšom kine to, čo chce štát,
tak by nebolo nijakým hriechom zrevidovať otázku
poštátnenia kín, aby sa zlepšila finančná
situácia filmu.
Postrádame čo len náznak toho, ako vyriešiť
i za dnešného stavu otázku užívania
miestností pre iné kultúrne ciele. Je divné,
že majiteľ, kultúrny spolok, ktorý postavil
dvoranu, je v používaní tejto viazaný
na súhlas riaditeľa kina. Považujem za chybu
filmovej politiky, že na mnohých miestach neboli dosadení
na miesta riaditeľov ľudia, ktorí by mali zásadné
porozumenie pre záujmy majiteľa. Nechcem tvrdiť,
že zámerom politiky pri obsadzovaní bolo dosádzať
ľudí pôsobiacich nepríjemnosti majiteľom,
ale bolo by sa vyhlo mnohým nepríjemnostiam, keby
títo správcovia boli dostali jasné a prijateľné
príkazy.

