Celé zdravotnictví musí být prováděno
souhrnně a soustředěně s jednotného
hlediska. A jednotný zdravotní plán musí
stanovit zejména program všeobecných opatření
k ochraně lidského zdraví, léčení
a potírání nemocí, návrh na
vyškolení a výcvik zdravotnického personálu,
návrh ústavní sítě pro preventivní
a léčebnou péči, program vybudování
lázeňství, návrh sítě
lékáren, program organisace výzkumnictví,
program výroby, kontroly a distribuce léčiv,
program opatření ke zlepšení výživy,
program opatření asanačních a hygienických.
A musím konstatovat, že v této věci
tak principiálního významu se nestalo nic,
ačkoliv opět a opět byl požadavek jednotného
zdravotnického plánu Národním shromážděním
Prozatímním a potom ústavodárným
na ministerstvo zdravotnictví vznášen.
Je mi líto, že musím konstatovat, že tu
jaksi není v tomto směru dost dobré vůle
a chuti, že není dobré vůle a chuti
ani k splnění toho nejskromnějšího
požadavku po koordinaci ve formě poradních
sborů, jak je předvídá zákon
o preventivní poradenské péči. Důkazem
pro to, že překážkou je tu skutečně
nedostatek dobré vůle a chuti, je hlavně
to, že běží o opatření ryze
normativní a organisační, která si
nejen nevyžádají žádného
nákladu, ale naopak přinesou pronikavé uspory
tím, že zracionalisují a zavedou pořádek
do dnešní roztříštěnosti
a zmatku a že učiní konec mrhání
energií a materiálem. A proto prohlašuji se
vší rozhodností, že v této věci
se nespokojíme tentokráte kritikou, ale že
jsme rozhodnuti využit i možnosti zákonodárné
iniciativy na půdě Národního shromáždění
a přijít s osnovou zákona o vrcholném
orgánu pro organisaci a koordinaci zdravotnictví
sami, kdyby ministerstvo zdravotnictví i nadále
otálelo. Zřízení takového orgánu
je zvláště naléhavé už proto,
že připravované národní pojištění
bude mít tak významné postavení a
takovou odpovědnost v našem zdravotnictví,
že je naprosto nemyslitelné, aby plán a zásady
veřejné zdravotní správy a národního
pojištění nebyly naprosto totožné.
A totéž platí pro zájmy a potřeby
ministerstva národní obrany.
K národnímu pojištění bych chtěl
připomenout, že bude institucí v oboru léčebné
péče v pravém slova smyslu monopolní,
bude prakticky výlučným konsumentem ústavní
péče, léčiv a do značné
míry i lázní, a bude zaměstnavatelem
převážné většiny zdravotnického
personálu. Tento monopolní charakter národního
pojištění bude mít své výhody.
Bude mít tu velkou výhodu, že bude tu možno
přímo v rámci tohoto národního
pojištění organisovat celou léčebnou
péči ve státě skutečné
racionálně a plánovitě a zavést
do ní pořádek. Právě na půdě
národního pojištění se dočkáme
této organisace a tohoto pořádku, po kterém
tak dlouho voláme.
Zůstává ovšem vážnou starostí
nás všech problém úrovně, kvality
této léčebné péče, neboť
zavedením národního pojištění
nesmí úroveň léčebné
péče o národ klesnout, nýbrž
naopak musí se zvýšit. A tu je třeba,
aby nám bylo všem jasno, aby bylo národu jasno,
že úroveň této péče bude
úměrná tomu, kolik se na ni z národního
důchodu vynaloží. To je železný
zákon, který se nedá ničím
a nikterak obejít. Jestliže příspěvky
pojištěnců nestačí, jak se to
mnohde už teď napřed předvídá
a konstatuje, aby zajistily žádoucí úroveň
této léčebné péče, pak
tu musí být dotace ze státních prostředků
právě tak, jako dnes ze státních prostředků
vydržujeme léčebné ústavy, vydržujeme
v pravém slova smyslu nemocnice, protože ošetřování
v nich by se jinak pro svou nákladnost stalo prostě
nepřístupným. Ať tak či onak,
léčebná péče v národním
pojištění musí být taková,
jakou by kdokoli z nás lékařů - a
to tu zdůrazňuji - žádal pro své
vlastní dítě, a o nic horší,
neboť jen taková je dost dobrá pro každého
pracujícího občana v tomto státě.
A právě na takovou má každý právo,
a věříme rádi, že taková
bude. Záruku toho ovšem vidíme v tom, že
národní pojištění bude institucí
vysloveně lidovou, demokratickou, svrchovaně ovládanou
ne nějakou byrokracií nemocenských pojišťoven,
ne nějakou kastou ředitelů nemocenských
pojišťoven, ale svrchovaně ovládanou pracujícími
ve formě volených sborů. Věříme
to jako lékaři, protože jsme si vědomi
toho, že zájem lékaře a pacienta je
v nemocenském pojištění odjakživa
totožný: co nejlépe léčit.
Řekl jsem už, že Národní pojištění
zavede autonomně systém a pořádek
v oblasti represivní péče léčebné.
V oblasti péče preventivní očekáváme
zavedení pořádku a plánu do organisace
poradenství podle zákona o preventivní poradenské
péči. A s radostí můžeme konstatovat
již dnes řadu nesporných úspěchů.
Na prvním místě vidíme tu skutečný,
ne fiktivní, ale opravdový úspěch
ve školním lékařství, jehož
organisace jsme se konečně dočkali po mnoha
marných voláních a snahách v době
první republiky. Školní lékařství
představuje přímo dokonalý typ účinné
preventivní péče, především
proto, že je obecný, totální a zahrnuje
všechny děti v určitém věkovém
rozmezí. Tyto děti se podrobují skutečně
cílevědomému lékařskému
vyšetření. Pátrá se u nich po
začátcích chorobných stavů
i po skrytých vadách, aby se pak tyto případy
odkázaly do léčení. A byla by to pěkná
cifra, kdyby se zjistilo, kolik tisíc dětí
bylo jenom za loňský rok doporučeno k lékařskému
zákroku, nejen k ošetření chrupu - to
je jistě ta největší část
- ale kolik tu bylo zjištěno poruch zraku, sluchu,
vad orthopedických, tuberkulosy, cukrovky, vrozených
příjic, kolik tu bylo posláno k operaci adenoidních
vegetací i kýly, a to, prosím, při
jedné jediné prohlídce v roce. Jenom je ještě
třeba, aby se ministerstvo zdravotnictví postaralo
o doplnění některých mezer, které
se tu teprve ukázaly jako nesmírně závažné
a které naléhavě volají po vyřešení.
Je to především otázka počínajících
malých vad orthopedických, špatného
držení těla, malých pokřivení
páteře atd. Ministerstvo zdravotnictví musí
nám vyřešit otázku odborně vedeného
léčebného tělocviku pro léčení
těchto počátečních případů.
A bylo by nejvýše žádoucí, paní
a pánové, kdyby se po vzoru školního
lékařství i poradnám matek a dětí
dostalo skutečně hodnotné věcné
náplně. My se nedáme odbýt honosným
číslem 4.000 poraden v činnosti. My chceme
vědět a také víme, co se v těch
poradnách, za jakých podmínek a na jaké
úrovni dělá, a já plně podpisuji,
co o této otázce řekla paní místopředsedkyně
Hodinová, protože registrace není nic;
registrace - to je jenom zdání práce, to
je to nejpohodlnější, a bohužel právě
tendence písaření je v této instituci
až příliš veliká.
Základem práce v poradně musí být
ta nejkvalitnější a nejdelikátnější
činnost lékaře, totiž diagnostika chorobných
stavů, které jsou ještě tak nepatrné
a tak nenápadné, že unikají i pozornosti
matky. A je staré lékařské pravidlo,
že nic nelze obtížněji rozeznat než
zdraví. Takovou práci ovšem vylučuje
způsob praxe v naprosté většině
dosavadních poraden, které jsou umístěny
ve špatně vybavených, nehygienických,
improvisovaných ordinačních síních,
nehledě ani k risiku nákazy v přeplněných
čekárnách, neboť ještě se
nestalo svatou zásadou poradenství, neopakuje se
to ještě do omrzení všem matkám,
jak by bylo třeba, že nemocné děti nepatří
do poraden, nýbrž do ordinace nebo do ambulatoria.
A tak vidíme dnes, že ve většině
venkovských poraden se provádí vlastně
jakási náhražková ambulantní
léčebná péče, zatím
co vlastní smysl poraden se zanedbává. V
poradnách se neučí matky soustavně
připravovat pro své děti pokrmy, nikde se
jim neukáže, jak se to vlastně vaří,
jak se má zacházet s nádobím pro děti,
jak se má dítě krmit, neučí
se tam děti ošetřovat, koupat, oblékat,
dokonce se omezují namnoze jenom na zvážení
dítěte, a promiňte, to ovšem nestojí
za vynaložený náklad. Je na ministerstvu zdravotnictví
- a my to od něho očekáváme - že
vydá pro poradny směrnice tak detailní a
ve stejném duchu, jako je vydalo pro školní
lékařství aby však omezilo registraci
a písaření alespoň na jednu desetinu
dnešního stavu. To by byla veliká zásluha,
protože to, co se ukládá rok od roku na půdách,
to představuje jenom metráky papíru, které
nikdo nikdy nezpracuje ani statisticky. Je třeba si vzíti
za pravidlo, že zákrok je všecko, účinná
rada, pomoc, ale proboha ne zápis.
A potom druhá věc: v poradnách neléčit!
My jsme při projednávání zákona
o poradenské preventivní péči svedli
boj, úspěšný boj, abychom vyloučili
nemocné a therapii z poraden, abychom vrátili poradny
tomu úkolu, který jim přísluší,
a já musím s politováním konstatovat
jak v projevu pana ministra v rozpočtovém výboru,
tak ve zprávě povereníctva zdravotnictví,
že se nám znovu organisují přímo
paradoxní instituce, poradny pro nemocné. Poradnou
pro nemocné má být klinika, ambulatorium
nebo ordinace lékaře. Tam patří nemocní,
a zatím se vyvolávají v život poradny
pro reumatiky, pro kardiaky a dokonce, slyšte, pro pohlavně
nemocné. To ovšem nepřispěje nikterak
k rozdělení úkolů ve zdravotnictví,
nýbrž naopak, a já odkazuji výslovně
na znění zákona, který nepřipouští
léčení v poradnách, s jedinou výjimkou
zubní péče o školní mládež.
Pokud se týče ostatních úkolů
preventivního zdravotnictví, musím, bohužel,
konstatovat, že jsme se nedostali ani o krok dále
v potírání nakažlivých chorob,
že se nestalo a nezměnilo nic na těch naprosto
nedostatečných předpisech a opatřeních,
které se týkají likvidace zdrojů nákazy,
které se týkají desinfekce a isolace. Stojí
nás to maličkost, několik set mladých
nadějných životů do roka. Z imunobiologických
akcí pociťujeme již zvolna výsledky likvidace
záškrtu povinným proočkováním.
Bylo by však vhodné, aby co nejvíce byla propagována
očkování proti jiným infekčním
chorobám, kde výsledky nejsou sice tak průkazné
jako u záškrtu, ale kde jsou nesporné. Mám
na mysli očkování proti spále, tetanu
a tuberkulose. Mohutné nástroje propagandy, které
máme dnes k disposici, film, rozhlas, tisk, vedly by jistě
k masovému zajmu o dobrovolné očkování.
Nesporným úspěchem a zásluhou ministerstva
zdravotnictví je rozsáhlá vitaminová
akce protikřivičná, prováděná
v poradnách. Tato akce skutečné zaslouží,
aby byla tak zevšeobecněna jako očkování,
neboť je přímo strašlivé, jaké
spousty rachitických deformací vidíme u našich
dětí, deformace, které mnohdy znamenají
zmrzačení i zohavení a které otráví
a zničí celý život takovému nešťastnému
dítěti, a zbytečně, protože v
každém případě lze se jich vyvarovat.
To je zase jeden skutečný, positivní úkol
poraden.
Neuspokojuje nás dosud organisace a provádění
jodové profylaxe zvětšení štítné
žlázy v horských krajinách a musíme
říci, že se stává velmi nepříjemným
zdravotnickým problémem našeho pohraničí.
Bylo by na místě důkladně prohloubené
a zevšeobecněné podávání
jodu.
Pokud se týče boje proti tuberkulose, nemohu souhlasit
se stálým odkladem skutečně velkorysé
masové depistáže tuberkulosy snímkováním
se štítu. Aparatury, které jsou v Československé
republice - je jich tu slušný počet - stojí
nečinně, ačkoliv záleží
na každém dni, o který zůstane tuberkulosa
déle skryta, utajena, nebezpečná nejen pro
svého nositele dalším zhoršením,
ale také pro jeho okolí. To nemá co dělat
s nedostatkem lůžek pro tuberkulosní, neboť
již odhalení případu samo je nesmírným
ziskem a znamená po případě záchranu
mnoha životů.
Vůbec položka věnovaná potírání
tuberkulosy působí nám vážné
starosti a dokonce už neodpovídá závazkům,
které vzejdou státní správě
uskutečněním zákona o některých
opatřeních v potírání tuberkulosy.
Jsem přesvědčen, že ministerstvo zdravotnictví
bylo by nalezlo ve svém rozpočtu četné
položky daleko ne tak důležité, jako právě
náklady na boj proti tuberkulose. To je přímo
křiklavý případ pochybného
stanovení pořadí naléhavosti, účelnosti
a nezbytnosti výdajů na jednotlivé účely.
Konečně nelze zapomínat na to, že boj
proti tuberkulose je ve smyslu ryze ekonomickém rentabilní,
pokud můžeme toho slova ve věcech zdravotnických
použít, neboť odhadujeme-li počet aktivních
tuberkulos v ČSR nízko na 80.000 a počítáme-li
jistě zase velmi nízko na jednoho nemocného
a rok ztrátu národního důchodu 50.000
Kčs, dospíváme k částce roční
ztráty vinou tuberkulosy 4 miliard Kčs.
A nyní mi, prosím, dovolte, abych se dotkl ještě
jedné oblasti, které ministerstvo zdravotnictví
zřejmě ochotně nechává úplnou
autonomii. Je to výroba a distribuce léčiv.
Nynější stav je tu nadále neudržitelný,
nemožný, a podobně jako v otázce jednotné
koordinace a plánování zdravotnictví,
ani v této otázce nezůstaneme při
kritice, ale jsme rozhodnuti prosadit pořádek a
racionalisaci v této džungli za každou cenu.
Jestliže pan ministr v jednom ze svých exposé
krásně přirovnal péči o zdraví
národa k péči o jeho vzdělání,
pak ať také platí, že ani na zdraví
národa nesmí nikdo vydělávat, zvláště
ne bezpracně, a že z něho nikdo nesmí
těžit. Nemůžeme přece dále
snášeti, aby se vyrábělo to, co se hodí
výrobcům, a aby se to předkládalo
lékařům a pacientům. Nemůžeme
dále snášet, aby se vyráběly
obyčejné kombinace léčiv a prodávaly
se za desetinásobek skutečné ceny. Hlavně
ovšem nechceme snášeti, aby distribuce léků
stála plných 55 % z jejich prodejní ceny.
To tedy ne, protože pro nás je distribuce problém
nikoliv stavovský, nýbrž záležitost
technická a organisační. Nás zajímá,
aby byla co nejjednodušší a nejlevnější,
a proto žádáme, by pan ministr dal bedlivě
prozkoumat, jak by se to dalo zařídit, aby léčebné
ústavy v prvé řadě dostávaly
léčiva cestou co nejlevnější,
aby dal prozkoumat otázku rentability vlastních
ústavních lékáren, kterou máme
za prokázánu, a aby dal podnět ke zrušení
nařízení o omezení působnosti
lékáren na obvod jejich sídla, kteréžto
omezení není normováno zákonem. Tímto
způsobem by totiž byla umožněna dodávka
léčivých specialit do nemocnic a do léčebných
ústavů Spojenými farmaceutickými závody
za velkoobchodní ceny, tedy s úsporou 35 % nákladů
na tyto léky. Cestu k odstranění takových
překážek, jako je předpis z roku 1883
nebo lékárnický zákon jen o málo
mladší z roku 1906-1907, známe a zdá
se nám tak jednoduchá a přirozená,
že jí rádi, jak jsem již řekl,
použijeme po případě sami. Spoléháme
tu na podporu a zájem parlamentní úsporné
komise a ovšem také celé veřejnosti
a také nemocenského pojištění,
neboť ti všichni mají s námi zájem,
aby distribuce všech produktů a tedy i léčiv
byla zlevněna zjednodušena na nejvyšší
možnou míru. (Předsednictví převzal
místopředseda Hladký.)
Groteskně již přímo působí,
když zjišťujeme v této souvislosti, že
dokonce Státní zdravotní ústav dodával
až do nedávna své výrobky státním
institucím a dodává dodnes nemocnicím
přes soukromou firmu Schnöbling. Tato firma vykázala
na obchodu s výrobky Státního zdravotního
ústavu za rok 1946 hrubý zisk 2,410.000 Kčs.
Státní zdravotní ústav zatím
honoruje své zaměstnance, a to i vědecky
kvalifikované, tak, že odchodem starých a nedostatkem
nových, kteří by byli ochotni pracovati za
podmínek tam obvyklých, bude brzy ohrožen chod
celého ústavu, který má pro naše
zdravotnictví nedozírný význam. Snad
by nalezli pro takové dva miliony použití i
ve Státním zdravotním ústavě.
Tím se dostáváme ke kapitole, která
se objevuje v rozpočtu ministerstva zdravotnictví
po prvé a kterou vítáme. Je to kapitola o
výzkumnictví. Patří tam proto a stejně
tak, jako by se měla objevovat snad v rozpočtech
každého ministerstva, poněvadž všechna
opatření, která vláda podniká,
mají být opřena o vědecky zjištěnou
skutečnost. Tak ve zdravotnictví problém
kojenecké úmrtnosti, boje proti sociálním
chorobám, proti rakovině, proti alkoholismu, populační
problémy atd. mají býti řešeny
na základě výzkumu svých příčin.
Hluboce zklamáni jsme ovšem položkami, které
se tu na výzkum preliminují. Jsou naprosto nedostatečné,
takže dochází k takovému stavu, že
na příklad profesoři Herčík
a Morávek nemohou splnit ani úkoly, které
jim byly přikázány státní výzkumnou
radou, protože nedostali k tomu prostředky. Vidíme
povinnost ministerstva zdravotnictví organisovat a vybudovat
výzkumnictví zdravotnické i mimo lékařské
fakulty a dotovat je tak, jak je to v kulturních státech
samozřejmé. Nepřipusťme, aby vědecké
práci u nás se mohli věnovat jen lidé,
kteří již předem budou heroicky resignovat
na přiměřenou životní úroveň
pro sebe a své rodiny.
Máme důvody k obavám, že v ministerstvu
zdravotnictví není dost pochopení pro existenční
zabezpečení vědeckých pracovníků
a že tam nebývá dost dobré vůle
vědeckou činnost skutečně podporovat.
Snad si tu ministerstvo zdravotnictví bere chybně,
falešně příklad z ministerstva školství.
Mohl bych příkladem uvésti záležitost
elektronového mikroskopu, který byl ve Spojených
státech zakoupen, pro který máme odborníka
v cizině vyškoleného, ale celé toto
zařízení i s oním odborníkem
v nečinnosti čeká, až někdo rozhodne,
co s tím.
Paní a pánové, dovolte mi nakonec, abych
znovu zdůraznil: V těchto několika poznámkách
k rozpočtu ministerstva zdravotnictví nebudiž
spatřována snaha snížit význam
toho, co bylo uděláno. Vím z častého
osobního styku s panem ministrem zdravotnictví a
všemi úředníky jeho resortu, s jakou
neobyčejnou ochotou se snaží vyjít vstříc
našim požadavkům. Jsem rád, že jim
mohu za to s tohoto místa poděkovat. Ale ve zdravotnictví
jde o věci příliš závažné,
jde dokonce o víc než nejdražší materiální
statky, jde o životy, o zdraví a v měřítku
státní zdravotní politiky o životy a
zdraví statisíců. A je to právě
jenom starost o to, aby národ mohl všech těch
krásných a šťastných perspektiv
svého nového života opravdu také užívat.
Je to právě tato starost, která nás
vede k tomu, abychom tentokráte už nejenom kritisovali,
ale za prosazení správných a nutných
opatření bojovali. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Dalším
řečníkem je pan posl. dr. Bláha.
Dávám mu slovo.
Posl. dr. Bláha: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Nebudu opakovat, co zde výstižně říkal
přede mnou pan kol. dr. Bureš a co jsem měl
příležitost ve dvou svých projevech
říci v rozpočtovém výboru,
kde jsem měl před sebou řadu odborníků,
úředníků z ministerstva zdravotnictví
a sociální péče, u nichž přece
předpokládám, že snad aspoň tentokráte
jen neposlouchali, ale zapamatují si to a budou se snažiti
něco z těch zkušeností a rad, které
jsme jim tam dávali, skutečně provésti.
Jinak bychom docházeli k tomu, že bychom každého
roku totéž, co jsme mluvili v rozpočtové
debatě loni, opakovali i napřesrok a nedostali bychom
se o krok dále. Ovšem k tomu je třeba nejen
zájmu ministerstva zdravotnictví, nýbrž
celé sněmovny, protože už je to takové,
že skutečně tomu, co jde přímo
nám na tělo, co se týká našeho
zdraví a osobnosti každého z nás, se
v parlamentě věnuje pozornost největší.
Já se domnívám, že to u nás vypadá
tak, jako když jsme bývali mladí, jako studenti,
a když jsme chtěli jít někam do divadla,
koupit si knížku, nebo jít na fotbal, ušetřili
jsme na tom, že jsme nešli na oběd nebo na večeři.
A tak jsme to dělávali třeba několikrát
do týdne. Ono to bylo velmi výhodné, když
jsme měli daleko do kapsy, ale myslím, že veliká
řada té mládeže se s takovým
způsobem šetření na konec shledá.
A tak je to i s tím šetřením na zdraví
u nás.

