Vitaminová akce jistě uchránila mnoho dětí
před nemocemi a zachránila je národu. Je
však třeba v tom pokračovat, je třeba
tuto péči po všech stránkách
prohloubit a je třeba, aby společným úsilím
bylo zdraví dětí zachráněno
a abychom tím, že chráníme zdraví
dětí a matek, přispěli k větší
populaci a tím k vzrůstu národa. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. Půček.
Dávam mu slovo.
Posl. Půček: Slavná sněmovno!
Když jsem poslouchal řeč kol. posl. Lesáka,
vzpomněl jsem si na jedno staré čínské
přísloví, které praví: Hubou
rýži neuvaříš. A protože s
Číňany souhlasím, nebudu polemisovat
s posl. Lesákem. V průběhu řeči
se jen vyjádřím k některým
otázkám jím nadhozeným.
Chci připojit několik poznámek k situaci
mládeže v naší republice, k jejím
problémům a názorům, neboť projednávaný
státní rozpočet je k tomu velmi vhodnou příležitostí.
Situace mládeže v naší republice je dnes
podstatně jiná než kdykoliv dříve
a vidíme to už přímo ve státním
rozpočtu, kde jde na péči o mládež
téměř 1 miliarda Kčs, t. j. 15 % celého
rozpočtu ministerstva soc. péče a o 500 mil.
Kčs více nežli roku loňského.
Tato změna je způsobena tím, že celou
péči o mládež přebírá
nyní stát z rukou dobrovolných pracovníků,
a to je změna zásadní a velmi významná.
Je třeba připomenout, že tato změna
vyplynula z celkového nového postavení mladých
lidí v lidově demokratickém režimu.
Nikdy se nemohlo dříve stát, aby 4.000 mladých
zemědělců bylo posláno na zimní
rekreaci, nikdy dříve se nemohlo stát, že
by mládež byla poslána v takovém počtu
na rekreaci jako letos. 110 tisíc mladých lidí
trávilo svou dovolenou v zotavovnách a nikdy se
nemohlo stát, že by stát dal mládeži
vilu u moře v Juhoslavii a posílal ji tam na rekreaci,
protože byl dříve úplně jiný
politický a společenský režim. Změna
tohoto režimu byla tedy příčinou toho,
že postavení mládeže u nás je dnes
podstatně jiné a podstatně lepší.
To jsou změny, které vyplynuly z naší
lidové demokracie. A je to v neposlední řadě
zásluhou našeho ministerstva soc. péče,
které se dobře o tyto problémy mládeže
stará.
Proč to zdůrazňuji? Protože i v lidové
demokracii se vyskytly příklady, jak se dá
špatně hospodařit se statky, které jsou
určeny pro mládež. Mám na mysli t. zv.
zimní rekreaci studující mládeže,
kterou provádí ministerstvo školství.
To jasně ukazuje, že peněžitých
prostředků, které jsou k disposici, nemusí
být vždycky správně použito. Jak
se provádí tato rekreace? Tak, že se poskytují
subvence celým třídám bez ohledu na
to, zdali jsou vysílání především
sociálně slabí a nemajetní žáci
a žáci s dobrým prospěchem. To není
správný postup, protože, jestliže dnes
nemáme ještě tolik prostředků,
abychom mohli poslat na rekreaci všechny mladé lidi,
všechny studenty, pak musíme posílat ty, kteří
si to zaslouží. Nebudeme přece posílat
na rekreaci takové lidi, kteří štvou
proti republice, nebudeme posílat přece na rekreaci
synky továrníků, kteří trhají
ve škole obraz generalissima Stalina. Takové lidi
na rekreaci posílat nebudeme, ti si to nezaslouží,
ale musíme poslat na rekreaci ty studenty, kteří
chodí ještě ve volném čase pracovat
do továren, kteří pomáhali při
žních, kteří pomáhali na naší
stavbě mládeže, kteří mají
dobrý školní prospěch a kteří
mají odpovídající sociální
postavení a kteří také svým
chováním k republice ukazují, že si
to zaslouží.
Že naše středoškolská mládež
chápe dnešní situaci a že chce přinést
republice jiné hodnoty, aby tak vyvážila to,
co na druhé straně dostává, to vyplývá
z toho, že v letošním roce na 111 středních
školách odpracovali středoškoláci
651.708 hodin pro republiku. Při této příležitosti
chci také říci, že není pravda,
co se často říká, že by tato
jejich práce šla na úkor jejich prospěchu.
Naopak, máme positivně zjištěno, že
většina studentů, kteří chodí
na brigády, studuje s velmi dobrým prospěchem,
studuje s vyznamenáním.
Ukázal jsem už částečně
na výhody, které nikdy dříve naše
mládež u nás neměla. Na druhé
straně je třeba vidět, že se nikdy dříve
u nás nestalo, aby mládež měla k hospodářským
problémům republiky takový poměr,
jako má dnes, a aby cítila svoji odpovědnost
za budování státu, jako dnes. Jsou to díla,
kterými se mládež zapojí do historie
našeho národa.
Jde o suchá fakta: 231 domků postavených
pro zaměstnance Stalinových závodů
a pro horníky severočeského uhelného
revíru. Téměř 100.000 kub. metrů
hlíny, písku a kamene, které vykopaly brigády
Svazu české mládeže na stavbě
mládeže. Více než 7.000 účastníků
soutěže průkopníků práce,
z kterých bylo 234 odměněno udělením
odznaku prvního stupně. Znamená to, že
každý musí odpracovat nejenom svoji normální
pracovní dobu, ale ještě k tomu 180 hodin navíc,
to jest téměř pracovní doba, která
znamená 1 měsíc. Takový člověk
nepracuje 12 měsíců v roce, ale 13 měsíců.
Dalších 259 účastníků
odpracovalo více než 120 hodin mimo normální
pracovní dobu a 271 odpracovalo více než 80
hodin. To jsou krásné příklady budování
našeho státu. A je třeba také vzpomenouti
národní směny mládeže, která
strhla s sebou pracující lid a při které
nastoupilo 767.000 osob a jejích zásluhou byla dvouletka
v měsíci říjnu splněna v rekordním
výsledku na 107 %. Jsou to obyčejná suchá
čísla, ale za každým tímto číslem
je skryto veliké nadšení, veliká obětavost
a nezlomná vůle vyhrát zápas o dvouletku
a o dnešní mládež. Všechny tyto akce
podporují tvorbu národního důchodu
a je proto přirozené, že mládež,
která se těchto akcí zúčastní,
má také přednostní právo na
plody této práce, to znamená, že má
přednostní právo na rekreaci a na ostatní
výhody, které naše republika mládeži
skýtá. (Potlesk.)
Třeba si však všimnout ještě jedné
věci. Všechny uvedené akce vyšly z iniciativy
a z podnětu buď Svazu české nebo slovenské
mládeže. Nepřátelé Svazu české
mládeže dělali v této době také
brigády a jednoho takového brigádníka
jsme tady slyšeli s této tribuny mluvit. Dělali
brigády ve lžích, pomluvách, klevetách
a zlolajnostech proti Svazu české mládeže.
Co se toho jenom o Svazu české mládeže
napsalo, co jenom pan kol. Klátil o Svazu české
mládeže napsal a čemu věnoval pozornost,
že už neexistuje a bůh ví co ještě.
Tisíckráte pohřbívali a znovu a znovu
mu kopali hrob, Svaz české mládeže ne
a ne je poslechnout, a nejenom že existuje, ale roste a sílí
a pracuje ku prospěchu celé naší republiky.
(Potlesk.)
Rád bych však viděl bilanci těch brigádníků.
Bylo by to velmi zajímavé a poučné.
Dokázalo by nám to, že máme také
ještě jinou mládež a že s touto mládeží
nemůžeme býti spokojeni. Je to mládež,
o které zde mluvil kol. Koubek a která se
snaží kalit náš vztah k Sovětskému
svazu. Máme mladé lidi, kteří svedeni
špatnými příklady některých
politiků snaží se utíkat za hranice
a pracovat tam proti republice. Bylo by také zajímavé
zkoumat, jaké vlivy na tuto mládež působí.
Myslím, že bychom se dostali velmi blízko jisté
straně se správnou západní ideologií,
která se tak neslavně proslavila svým bojem
proti sjednocení naší mládeže.
Ukázal jsem již, že postavení naší
mládeže se stále lepší a že
to vyplývá přímo z našeho systému,
z naší lidové demokracie. S jejím rozvojem
bude se přirozeně lepšit postavení naší
mládeže víc a více. Vidíme to
na př. na programu ministra sociální péče,
který zde v rozpočtové debatě přednesl
a který je krásným dokladem perspektivy,
jež naši mládež čeká; rozšíření
rekreace, budování domovů mladých,
všechny ostatní vymoženosti, to všechno
budeme míti jenom tenkrát, jestliže se bude
upevňovat a jestliže bude sílit naše lidově
demokratická republika.
Kol. Lesák zde mluvil o tom, že je třeba
pro mladá manželství stavět byty, že
je třeba učňovských domovů
atd. Tyto učňovské domovy a tyto byty se
samy nepostaví; jestliže kol. Lesák
a ostatní mladí příslušníci
jeho strany budou následovat činů Svazu české
mládeže, pak místo 231 domků za rok
budeme jich moci postavit 500 a ještě více,
tak jako to ukazuje mládež Jugoslávie a mládež
Bulharska. (Potlesk.)
Ovšem náš zápas o upevnění
lidově demokratického režimu musí být
a bude také spjat s bojem proti všem nepřátelům
lidově demokratického režimu. My jsme odhodláni
svůj zápas vybojovat vítězně.
Nedáme se na této cestě žádnými
Klátily, ani Lesáky, ani Rasdorfy, ani nikým
jiným odvrátit. Všichni ti, kteří
si mysleli, že jestliže Svaz české mládeže
je nadstranickou organisací, že se nebude míchat
do politiky, velmi se přepočítali, a poznají
to za malou chvíli sami. Nadstranickost pro nás
neznamená, že budeme neteční k tomu,
když někdo škodí našim zájmům.
Dnes všechny vztahy všeobecně vyjasňují
a je třeba říci - aby bylo úplně
jasno - že mládež jde s těmi, kdo jdou
s ní, a že půjde proti těm, kteří
půjdou proti ní a proti jejím zájmům.
(Potlesk.)
Je třeba také poukázat na některé
nepřátele mládeže, kteří
škodí jejím zájmů. Myslím,
že není třeba opakovat, jaké škody
natropily naši mládeži pokusy o rozbití
její jednotné organisace. Chci však dnes poukázat
na jiný příklad, na to, jak se někteří
naši politikové snaží nezodpovědně
vychovávat a vést mládež k pokrytectví
a k demagogii. Měl si toho všimnout zejména
pan ministr školství. Pan kol. Lesák
zde mluvil o tom, v roce 1945 byly činěny pokusy
o to, aby střední školy byl zanesen stranický
vliv. To naprostý nesmysl a to kol. Lesák
a všichni ostatní pánové vědí.
Jak směšně vypadá toto tvrzení
dnes, když za peníze národně socialistické
strany se organisuje na středních školách
t. zv. Svaz středoškolského studentstva! Pan
ministr školství k této věci mlčí,
ten pan ministr, který o sobě prohlašuje, že
je proti zpolitisování střední školy,
trpí na středních školách přímé
zatahování stranické politiky, a nejenom
že je trpí, ale ministerstvo školství
také svým Věstníkem, sešit 21
z r. 1947, podporuje ujišťováním, že
není námitek proti členství ve Svazu
středoškolského studentstva, kterému
- mimochodem řečeno - nebyly ještě vůbec
schváleny stanovy a který je znám naší
veřejnosti jako stranický podnik národně
socialistické strany.
Je ještě mnoho lidí, kteří se
nějakým jiným způsobem snaží
zabrzdit mládeži její práci. Chtěl
bych vzpomenouti jenom jednoho takového příkladu,
když jsme začínali stavbu mládeže,
když desítky mladých lidí opustily svoje
domovy a šly do zimy pracovat a budovat, jaké překážky
nám kladla naše byrokracie. My víme, co dovede,
ale to, co dokázala při stavbě mládeže,
to byl výkon, ke kterému možno gratulovat.
Kdyby záleželo na ní, tak bychom zahájili
stavbu mládeže nejméně v roce 1950.
Pro příští rok máme v plánu
další práce, kterými chceme přispěti
republice. Zejména bych se chtěl zmíniti
o trati Vizovice-Lideč, kterou chceme příští
rok postaviti. Tato trať se plánuje už 20 let,
staví se už 10 let a pořád tam není
nic vidět. My jsme si řekli, že dodržíme
své heslo "více práce, méně
slov" a že tuto trať postavíme v nejkratším
čase. Jsem zvědav, jak teď ten úřední
šiml bude řehtat a snažiti se tuto naši
práci zabrzdit a překazit.
Chtěl bych se, paní a pánové, ještě
zmínit o některých problémech, které
naši mládež zajímají. Je to zejména
otázka tělovýchovy. Mně se zdá,
že dnes tělovýchova u nás slouží
všemu možnému, jenom ne tělovýchově.
U ministerstva školství je tak zvaný sektor
C, který se stará o tělovýchovu poněkud
divně. Vůbec je to v tělovýchově
trošku zamotané. Místo sportu vidíme
často nechutné korupční obchody. Venkovské
kluby často nemohou prosaditi své správné
názory proto, že na některých místech
v těch různých svazech sedí páni,
kteří chtějí prosaditi svou a kteří
se na to dívají s úplně jiného,
s obchodního hlediska. Místo fotbalového
utkání vidíme často na našich
hřištích boxerské zápasy a nechybějí
ani případy, že při fotbalových
utkáních byla snaha zneužiti jich k politické
provokaci. Ministerstvo školství a zvláště
jeho sektor C by si tuto situaci měly uvědomit a
měly by v těchto případech zakročit.
Nevím, má-li ministerstvo pro to všechny předpoklady,
protože samo dělá různé věci,
s kterými není možno souhlasiti.
Tak je tomu na př. v otázce subvencí, které
sektor C ministerstva školství uděluje. Co
jsou nám platné ohromné stadiony, na které
je plánována státní subvence 22 mil.
Kčs, když tyto stadiony jsou pro diváky a nikoliv
pro sportovce? Potřebujeme hřiště pro
mládež a pro děti. Za těchto 22 milionů
by se dalo postaviti 20 krásných hřišť,
která by mohla sloužiti skutečně zdraví
mládeže, tomu, čemu skutečně
sloužiti mají. Ovšem místo toho se stavějí
honosné velké stadiony. Nejsem proti stadionům.
Až budeme míti dosti finančních prostředků,
můžeme tyto stadiony stavět. Dnes však
zdraví národa je důležitější
a proto je třeba, abychom stavěli drobná
hřiště a tělocvičny pro mládež
a děti.
Celý kořen všeho zla v tělovýchově
je v tom, že se nám nepodařilo sjednotiti tělovýchovu.
Tím jsme zůstali u toho starého stavu, že
tělocvičné zařízení
u obcí se buduje dvakrát, třikrát,
jednou pro Sokol, jednou pro Orel, jednou pro DTJ a po druhé
pro jiné a jiné organisace. Vedle toho se budují
tělocvičny také ve školách. K
jakému stavu se dostáváme? Tělocvičny
školské zahálejí večer, ostatní
tělocvičny zahálejí přes den
a často se stává, že všech těchto
tělocvičen se používá více
jako místností zábavních pro tancovačky
a jiné věci a jen ne pro skutečnou tělovýchovu.
To je neutěšená situace, která vznikla
tím, že se nám nepodařilo tělovýchovu
sjednotit.
U nás je 93 1/4 % obcí, které
mají méně než 2.000 obyvatel. Jak se
v těchto obcích může rozvíjeti
tělovýchova, když se jí od začátku
kladou překážky tím ostrým konkurenčním
bojem mezi jednotlivými organizacemi? To je prostě
velmi špatná situace, nad kterou je třeba se
pozastaviti.
Je v zájmu rozvoje tělovýchovy, aby subvencování
tělovýchovných zařízení
bylo řízeno plánovitě, a to platí
zejména teď, kdy se uvažuje o tom, že část
výtěžku zřizované sázkové
kanceláře má býti opět věnována
sportovcům.
Mládež vidí všechny tyto problémy,
vidí, že lidová demokracie je systém,
který jí dává všechny možnosti
pro růst a rozvoj. Snaží se proto také
lidovou demokracii budovat a upevňovat. Není to
všechna mládež, ale je to její rozhodující
část, je to její zdravé jádro.
Vidíme-li však celou řadu nedostatků,
pak víme, že jsou to zbytky starého kapitalistického
režimu nebo práce různých nepřátel
republiky.
Vyskytly se různé případy špatného
postoje mládeže vůči republice a národu,
jak tomu bylo v případě těch hrdinů
se správnou západní ideologií, utíkajících
za hranice bojovat proti státu, a v jiných případech.
Ale ti nemají nic společného se skutečnou
naší mládeží. Toto je dílo
naší reakce, dílo těch, kteří
se marně snaží udržet staré, vetché
sloupy kapitalismu a hroutícího se imperialismu
a zašli tak daleko, že se stavějí do fronty
zrádců národa. Jsou jim dobré všechny
prostředky. Ale tito lidé musí také
počítati s tím, že jdou-li proti zájmům
mládeže a lidu, že mládež také
nepůjde s nimi, půjde proti nim a postará
se o to, aby s nimi bylo naloženo, jak jim patří.
Nepřátelé republiky jsou nepřáteli
mládeže. Proto jsme vyhlásili boj všem
šmelinářům, panikářům,
rozvratníkům a spiklencům, ale také
jejich advokátům a ochráncům.
Mládež ukázala již činy, že
to, co slíbí, také splní. Důkazem
toho jsou postavené domky a ostatní výkony
na naší stavbě mládeže a ukázané
i při jiných příležitostech.
Dokážeme také činy svůj slib,
že mladá generace Československa se stane ochránkyní
jeho lidově demokratického pořádku,
jeho hlavní oporou a statečným bojovníkem
za socialismus. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. dr. Bureš.
Dávam mu slovo.
Posl. dr. Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Kdyby se tato debata měla omeziti jen na kritiku toho,
co bylo uděláno špatně nebo co nebylo
uděláno vůbec, kdyby se měla omeziti
jen na to, aby se ukazovalo veřejnosti, že ten neb
onen resort je spravován špatně, pak by ovšem
nesplnila svůj úkol. Nesplnila by úkol, který
má míti rozpočtová debata v parlamentě
demokratického státu, neboť předpokladem
splnění tohoto úkolu je dobrá vůle
a vědomí spoluodpovědnosti na obou stranách.
A já zdůrazňuji hned předem, že
nepochybuji o dobré vůli pana ministra a jeho spolupracovníků
dělat dobrou zdravotnickou politiku, ale prosím
také, aby v kritice, která ukáže nepochybně
řady závažných rozdílů
v názorech na zdravotnické problémy, byla
viděna s mé strany jen positivní snaha přispěti
k vyřešení a odstranění mnohých
závažných nedostatků a úzkých
míst, která brzdí a ohrožují
rozvoj a zdokonalení našeho zdravotnictví.
A prosím ještě navíc, aby nebylo pochybováno
o tom, že některé z těchto nedostatků
pokládám za tak vážné a jejich
odstranění v zájmu zdraví a života
statisíců za tak naléhavé, že
jsme rozhodnuti postaviti se za jejich bezodkladné řešení
celou vahou své politické moci a předložiti
po případě vlastní návrhy příslušných
zákonných opatření, kdybychom, což
by ovšem bylo politování hodno, nenalezli dostatek
porozumění v ministerstvu zdravotnictví.
Nuže, co je obsahem zdravotnické politiky státu?
Péče o zdraví lidu, záměrná,
organisovaná péče o vytváření
podmínek, kterými by se jednak předešlo
vzniku chorob, jednak se při onemocnění co
nejúčinněji zasáhlo k jejich rychlému
a úplnému vyléčení, a kterými
by se prodloužila životní zdatnost jednotlivce
až na hranice dané biologickými podmínkami
lidského organismu. Je postulátem státu lidově
demokratického, aby tato péče zahrnovala
veškeré obyvatelstvo státu stejně, a
jistě má jako k vrcholnému projevu tohoto
principu dojít k jeho vtělení do ústavy,
kde by měl být formulován jako právo
občana na ochranu zdraví. V souhlase s tímto
principem stanovil také budovatelský program vlády
Národní fronty pro československé
zdravotnictví jako hlavní úkol plánovité
vybudování a sjednocení nejširší
státem řízené zdravotní péče
se zvláštním důrazem na péči
preventivní. Kromě toho bylo ministerstvu uloženo
zdokonalit péči o matku a dítě a provést
opatření pro zvýšení populace
a pro zlepšení hygieny na vesnici.
Není pochyby o tom, že takto chápaná
zdravotnická politika rozšiřuje oblast aktivity
ministerstva zdravotnictví i tam, kde dříve
ministerstvo zdravotnictví ani nezasahovalo - leda jen
regulativně nebo subvencemi. Vždyť dnes zahrnuje
zdravotnická politika veřejnou hygienu, hygienu
sídlišť a obydlí, obývání,
výživy, duševní hygienu, boj proti epidemiím
a nákazám, proti sociálním chorobám,
populační politiku, tělesnou výchovu,
rekreaci, školní lékařství, poradenství,
zdravotnickou výchovu a propagandu, soustavné prohlídky
obyvatelstva, zdravotní registraci, léčebnou
péči ústavní i mimoústavní,
lékařské výzkumnictví, vzdělání
a výchovu zdravotnického personálu, výrobu
a distribuci léčiv a jiného zdravotnického
materiálu. Jsou to úkoly rozsáhlé
a složité, které zasahují namnoze do
nejrůznějších oblasti státních
orgánů a které se kompetenčně
dotýkají nejrůznějších
institucí a orgánů. A je úkolem č.
1 zdravotnické politiky a především
ministerstva zdravotnictví, všecky tyto dílčí
činnosti organisovat a zladit podle zásady dosáhnout
největšího možného efektu s nejmenším
možným nákladem. A tu musíme, paní
a pánové, konstatovat už po třetí
v rozpočtové debatě s největším
politováním, že to, čeho bylo dosud
ministerstvem zdravotnictví po této stránce
dosaženo, je naprosto nedostatečné a neuspokojivé.
Neboť jaký je dnes stav? Dnes nelze mluvit ve zdravotnictví
o žádném systému, o žádném
řádu a také o žádném pořádku.
Celé zdravotnictví je ve stavu naprostého
chaosu. V současné době ministerstvo zdravotnictví,
sociální péče, dopravy, vnitra, národní
obrany, země, okresy i města, desítky nemocenských
pojišťoven, různé instituce, dobrovolné
polooficiální organisace, Červený
kříž, průmyslové podniky atd.
provozují a budují bez ohledu na zásady účelnosti
a hospodárnosti kolektivní každý své
ústavy, svá ambulatoria, své vyšetřovací
stanice, laboratoře, nemocnice a sanatoria. Kolik síly,
kolik nákladů, kolik vzácné odborné
práce se tu v pravém slova smyslu promarní,
zatím co v některých oblastech zdravotnické
činnosti je nedostatek přímo katastrofální!
Nikdo přece nepochybuje o tom, že účelné
použití všech prostředků po ruce
jsoucích, všech osobních i věcných
zdravotnických činitelů je kategorickým
zájmem lidu a státu. A nikdo nemůže
mít pochybnosti o tom, že racionální,
účelné využití v takovém
smyslu předpokládá plánovité
organisování zdravotnictví při plánovitém
hospodaření s těmito prostředky.

