Nemenším úspěchem v sociální
politice je otázka rodinných přídavků,
zavedených zprvu tak, že na první dítě
byl přídavek 150 Kčs a postupně na
každé dítě se přídavek
zvyšoval. Letošního roku zákon o rodinných
přídavcích byl znovu nejen obnoven v původním
znění, ale přídavky na děti
byly podstatně zvýšeny, takže dnes již
můžeme konstatovat, že zatím co v roce
1946 byly na rodinných přídavcích
vyplaceny 2 miliardy Kčs, v roce 1947 bylo vyplaceno již
3.500 mil. Kčs. To je veliký úspěch
hlavně pro rodiny s mnoha dětmi.
Dalším opatřením, jež se týká
rodin s mnoha dětmi a rodin s dětmi vůbec,
je na př. dar dětem dvouletky. Zdálo by se,
že je to poměrně malá částka,
která byla vyplacena matkám, jimž se narodily
děti v první den dvouletky, poněvadž
každé jednotlivé se poskytovala částka
jen 1.000 Kčs. Jelikož se nám však v ten
den narodilo 1.662 dětí, vyplatilo ministerstvo
sociální péče 1,662.000 Kčs.
Dále je to dar k svátku matek, s nímž
jsme k uctění mateřství přišly
před svátkem matek. Ministerstvo sociální
péče zde vyplatilo 150 mil. Kčs matkám,
které mají více než pět dětí.
Matkám pěti dětí bylo vyplaceno 1.500
Kčs. Přídavek stoupal podle počtu
dětí až do 10.000 Kčs.
Dalším takovým opatřením bylo
levné mléko pro děti. Podle vládního
nařízení byla od 1. května 1947 snížena
cena mléka pro děti do 6 let a pro těhotné
ženy. Tato zlevňovací akce se týká
920.000 dětí v Československu, které
jsou staré do 6 let, a 150.000 těhotných
žen, které dostávají mléko za
poloviční cenu.
Nebo podívejme se na rekreaci dětí a její
výsledky v posledním roce. Loňského
roku bylo posláno do rekreačních středisek
64.000 dětí a 40.000 dospělých, letos
už 80.000 dětí a 80.000 dospělých.
Po prvé od osvobození bylo posláno do ciziny,
hlavně k moři, 3.000 dětí. Je to letos
desetkrát větší počet než
v letech předválečných, a to i v letech
nejlepší konjunktury.
Pro živnostníky a zemědělce byla zavedena
výplata podpor na děti. Letos se na tento účel
vyplatilo 20 mil. Kčs, poněvadž částka,
která byla do rozpočtu zařazena, musela být
velmi omezena, avšak v rozpočtu na rok 1948 je už
zařazeno 155 mil. Kčs na vyplácení
tohoto přídavku pro děti potřebných
zemědělců a živnostníků.
Jiným příkladem jsou jesle a dětské
útulky. Všem je nám dobře známo,
jak tíživým problémem je u nás
budováni nových jeslí a útulků,
že se nedostává nejen finančních
prostředků, nýbrž i zařízení
a budov a že každý nový útulek
vyžaduje značné námahy, pokud jde o
získání budovy i zařízení.
Přesto byl počet jeslí r. 1947 zvýšen
už na 2.000. Ovšem je to všechno málo, zvláště
vzhledem k tomu, že se nám do průmyslu zařazuje
stále více vdaných žen, o jejichž
děti je třeba se postarat. V další části
chci ještě poukázat, jak naše ženy
- a především vdané ženy - pochopily
volání po zařazení se do pracovního
procesu.
Po revoluci se odstranily křivdy, spáchané
na vdovách z prvé světové války.
Mluvím výhradně o ženách, aby
bylo zřejmé, že křivdy, které
se na nich po prvé světové válce napáchaly,
byly v této krátké době po naší
revoluci alespoň z části, pokud to finanční
prostředky dovolovaly, napraveny. Vdovám, jichž
důchod po prvé válce činil 75 Kč,
se dnes vyplácí 600 až 1000 Kčs měsíčně,
vdovám po padlých ve druhé světové
válce a po účastnících národního
osvobozovacího boje se vyplácí 2.000 Kčs
měsíčního důchodu.
Anebo vezměme zákon o dělnických dovolených.
Všichni víme, jak ohromná událost to
byla, když byl u nás r. 1926 uskutečněn
zákon o dělnických dovolených, který
dával dělníkům možnost dostat
1 týden placené dovolené. Naše republika
v této době uskutečnila zákon o dovolených,
který dává našim pracujícím
ty nejpříznivější podmínky,
pokud jde o dovolené, jaké se vůbec na světě
vyskytují. Každý pracující má
u nás právo nejméně na 14 dní
a nejvíce na 5 týdnů dovolené.
Vezměme si teď třeba vánoční
výpomoc. Loni vánoční výpomoc,
vyplácená v částce 800 Kčs,
vyžádala si 3 miliardy Kčs. Letos vánoční
výpomoc, která je podstatně zvýšena,
vyžádá si částky mnohem větší
přes to, že naše situace není záviděníhodná.
Příplatky k důchodům invalidním,
pensijním, vdovským, sirotčím atd.
byly zavedeny od ledna 1946. Je to velká vymoženost,
k jaké jsme se dopracovali.
Zákon o nemocenských podporách byl změněn
v tom smyslu, že se dnes vyplácí nemocenská
podpora od prvního dne nemoci. Zdálo by se to maličkostí,
ale pojištěnci tím získávají
100 mil. Kčs ročně.
Nikdo nemůže upřít, že největší
vymoženosti poslední doby v naši sociální
politice bylo uzákonění hornického
pojištění, jaké nemají horníci
nikde na světě, jak to konstatoval pan ministr soc.
péče při projednávání
tohoto zákona.
Vybrala jsem jen několik opatření z poslední
doby, abych ukázala, kolik se udělalo ve prospěch
našeho obyvatelstva bez rozdílu stavů nebo
pracovních úseků. Vidíme, že
podněty ministerstva soc. péče přinesly
zde všemu našemu lidu ve všech úsecích
života značné výhody.
Pozoruhodný je však plán, který si ministerstvo
soc. péče vypracovalo pro budoucnost a který
hodlá dodržet. Pan ministr soc. péče
mluvil v soc.-politickém výboru o této práci
a rozvinul velký plán pro budoucnost. Již 30.
května t. r. předložil vládě
návrhy zákonů, které znamenají
opatření k podpoře populace. Návrhy
byly vládou schváleny a rozeslány příslušným
ministerstvům.
Pan posl. Lesák tu mluvil o státní
zápůjčce novomanželům. Musím
konstatovat, že osnova tohoto zákona je připravena
a že je také dohodnuta s ministerstvem financí.
Mladým manželům, kteří uzavírají
sňatek, má se poskytnout zápůjčka
ve výši 40.000-50.000 Kčs, aby si mohli pořídit
bytové zařízení, potřebné
nářadí atd. Poněvadž i tento
zákon má sloužit podpoře populace, přejímá
stát při narození prvního dítěte
úhradu úroků ze zápůjčky
a při narození druhého dítěte
splácí stát část zápůjčky.
R. 1948 se pamatuje na úrokování této
zápůjčky částkou 10 mil. Kčs.
Zmíněný zákon má být
v nejbližší době předložen
vládě.
Zákon o ochraně mateřství řeší
soubor otázek souvisících s postavením
zaměstnaných žen a má poskytnout těhotným
ženám řadu úlev při práci.
Mimo to má zakázat rozvázání
pracovního poměru těhotné ženy,
jakmile se u ní těhotenství zjistí,
a mají se jí poskytnout později denně
alespoň dvě půlhodiny na kojení dítěte,
aniž by tuto dobu musela nahradit. Zákon tento upravuje
také délku mateřské dovolené,
dobu nároku na dávky z nemocenského pojištění
atd.
Dále jsou tu přídavky na děti zemědělských
a živnostenských rodin. Přídavky na
děti pro sociálně slabé rodiny zemědělců
a živnostníků byly sice stanoveny protektorátním
vládním nařízením r. 1941.
Poněvadž však zemědělci ani živnostníci
nespadají pod zákon č. 154, ani pod předpisy
o výchovném, dostávaly z částky
na tento účel určené jen opravdu sociálně
nejslabší rodiny. Osnova však, která je
připravena a dohodnuta s ministerstvem financí,
má dát možnost vyplácet tyto přídavky
zemědělským a živnostenským sociálně
slabým rodinám, a to nejen podle sociální
potřebnosti, nýbrž i podle bonity půdy.
Přídavek mají dostat ti, jichž bonita
půdy je špatná a u nichž výměra
nepřesahuje 20 ha. U živnostníků se
bude rovněž zkoumat jejich sociální
postavení a výše příjmu. Kromě
přímého přídavku má
se ještě podle této osnovy vyplácet
podle potřeby měsíčně 150 Kčs
zvláště. Odhaduje se, že po rozšíření
platnosti tohoto zákona na Slovensko by si roční
náklad na vyplácení těchto přídavků
vyžádal 380 mil. Kčs.
Další opatření, které se připravuje,
se týká odměn zasloužilým matkám.
Na tento účel se pamatuje pro příští
rok v rozpočtu částkou 5,400.000 Kčs.
Jedním z nejtěžších problémů,
kterým jsme se v minulosti i dnes museli stále zabývat,
je otázka výživného pro děti
opuštěné nebo nemanželské. Ministerstvo
soc. péče, jsouc si vědomo tíživosti
této otázky, předložilo vládě
návrh zákona, který má zálohovat
výživné pro děti vzešlé
z manželství rozloučeného nebo pro děti
nemanželské. Vláda se usnesla, aby návrh
zákona vypracovalo ministerstvo spravedlnosti. Bude jen
třeba, aby ministerstvo spravedlnosti nenechalo tento návrh
v zásuvce stolku, neboť situace opuštěných
dětí a jejich matek vyžaduje rychlého
řešení. Stát má podle tohoto
zákona poskytnout zálohy na výživné
dětí nemanželských a dětí
rozloučených žen. Náklad na toto opatření
vyžádal by si v r. 1948 asi 50 mil. Kčs. Bohužel
nebyl tento návrh zákona dosud předložen
a nemohl být tudíž projednáván.
Z fondu rodinných přídavků má
se vyplácet 1.000 Kčs všem matkám při
porodu, které toho potřebují. Tak jako manželkám
dělníků a státních a veřejných
zaměstnanců, má se dostat tohoto příspěvku
i manželkám zemědělců do 15-20
ha výměry půdy a manželkám živnostníků
do určitého stupně výdělku.
Poněvadž je u nás ročně 280.000
porodů, vyžádá si toto opatření
280 mil. Kčs. Dohromady z fondu rodinných přídavků
má být v příštím roce
vyplaceno na přídavku při porodu, na rekreaci
a jiná opatření 560 mil. Kčs z fondu
rodinných přídavků.
Dalším opatřením je organisace péče
o mládež. Zákonem o organisaci péče
o mládež převádí se tato péče
od 1. ledna 1948 z rukou dobrovolných spolků do
péče státní. Je jistě žádoucí,
aby všechna opatření, potřebná
k tomu, aby zmíněny zákon byl uveden v chod,
byla provedena co nejrychleji.
Jedním z nejdůležitějších
a největších úkolů naší
sociální politiky pro budoucí rok je uskutečnění
národního pojištění. Zákon
o organisaci národního pojištění
má sloučit tříšť dosavadních
sociálně pojišťovacích ústavů
v jednotnou ústřední národní
pojišťovnu. Bude to znamenat nejen zhospodárnění
pojištění, ale i zajištění
a kontrolu národního pojištění
prostřednictvím správních orgánů,
které si budou volit pojištěnci.
Národní pojištění důchodové
má zajistit nejen důchody starobní, nýbrž
i invalidní, vdovské a sirotčí a má
zajistit také výbavné a ještě
řadu jiných opatření. Nově
má být zaveden důchod pro invalidní
manželku pojištěnce, která pracuje v domácnosti.
Tím má být zhodnocena nejen práce
žen v domácnosti, ale má se tím především
vyjít vstříc ženám, které
po tomto opatření už dávno volají.
Důchodcům invalidním a starobním budou
vypláceny také přídavky na děti;
tedy i zde je pamatováno na děti a na to, aby i
tyto vrstvy měly dostatek peněz na výživu
dětí. Za určitých podmínek
bude též poskytován přídavek
na manželku důchodce. Výše důchodu
se má pohybovat na úrovni dnešních důchodů
z pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců a horníků, kteří
pracují na povrchu. Důchod zemědělcům
bude stanoven podle výměry, bonity a způsobu
obdělávání půdy. Důchod
živnostníka má být vypočten podle
základu, který bude činit o 1/4
více nežli činí plat zaměstnance
tak kvalifikovaného, že by jej mohl zastoupiti ve
vedení podniku.
Osobám přestárlým a invalidním,
které doposud nebyly pojištěny, má být
vyplácen ihned od 1. dne uskutečnění
tohoto zákona tak zv. důchod sociální,
a to ve výši 700 až 1.000 Kčs měsíčně.
To má být jedna z největších
vymožeností, které národní pojištění
přinese v prvé řadě výměnkářům
na venkově a potřebným živnostníkům.
Také nároky staropojištěnců a
starodůchodců mají býti vyrovnány
s nároky pojištěnců nových. Pojistné
národního pojištění důchodového
bude činiti asi kolem 10 % pojistných příjmů.
To je druhá část osnovy národního
pojištění. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. Ševčík.)
A nyní národní pojištění
nemocenské. Poskytne rodinným příslušníkům
od počátku nemoci příspěvky
na léky, léčebné prostředky,
bezplatné léčení ve veřejných
nemocnicích, porodnicích atd. Nárok na lázeňské
léčení mají míti všichni
pojištěnci podle druhu nemoci a podle druhů
a obtíží práce.
Jako úplně nová dávka má být
zavedena dávka výpomoci v rodině, která
by byla poskytována pojištěnce nebo manželce
pojištěnce, která pečuje aspoň
o jedno dítě, nemá služebnou a je více
než 15 dnů za sebou jdoucích nemocna.
Výše nemocenské podpory má býti
stanovena podle mzdových stupňů. Těchto
stupňů má byt asi 20.
Také má býti podstatně zvýšen
příspěvek na porodné, a to tak, že
na porodné by se vyplácelo 2.500 Kčs a dále
by byla poskytnuta výbavička matce anebo snad peněžitá
náhrada na výbavičku. Národní
pojištění je jeden z největších
úkolů, které stojí v budoucnosti před
námi.
Ministerstvo sociální péče i v budoucím
roce ještě rozšíří a zvýší
počet nejen dětí, které mají
jít do rekreačních středisk, ale i
počet dospělých. Letos ku př. bylo
započato s rekreací rodinnou, která byla
sice uskutečněna teprve v malém měřítku,
ale v budoucím roce má býti v širším
měřítku dána možnost rodinám
za levný peníz užít zdravého
vzduchu a načerpat nových sil.
K otázce mobilisace pracovních sil bych chtěla
říci několik slov. V rozpočtovém
výboru byla některými členy vyslovena
pochybnost, zdali se podařil plán mobilisace pracovních
sil v dostatečném počtu na r. 1947, a brali
v pochybnost nejenom splnění tohoto plánu,
ale i splnění dvouletého hospodářského
plánu vůbec. Musím zde konstatovat, že
mobilisace pracovních sil, ačkoliv to byl jeden
z nejtěžších úkolů, které
v rámci dvouletého hospodářského
plánu jsme si na sebe vzali, se podařila a byla
také splněna. Neboť podle výsledků,
které zjistila komise pro mobilisaci pracovních
sil při Hospodářské radě, byl
již 1. srpna 1947 splněn plán mobilisace pracovních
sil v českých zemích na 97,8 % a na Slovensku
na 101,5 %, to znamená, že v českých
zemích se zařadilo do práce od ledna 1947
do srpna 1947 celkem 67.470 mužů a 78.360 žen,
dohromady tedy 145.830 nových pracovníků.
Ze Slovenska jsme v té době neměli ještě
zpráv, jaký je tam počet nově získaných
pracovních sil.
Potěšitelným zjevem při tom je, že
při tomto počtu nově zařazených
pracovních sil bylo celých 53,5 % žen, a to
nejvíce žen z domácnosti. Je pravda, že
máme obory, ve kterých se nepodařilo plně
stanovený úkol splnit a příliv nových
zaměstnanců byl malý. Jsou to t. zv. opomíjené
obory. Počítáme do nich v prvé řadě
zemědělství, hornictví, lesnictví,
hutnictví, průmysl kamene a zemin a z části
také stavebnictví, do kterého sice se letos
podařilo dostat pracovní síly, ale my víme,
že největší úkol nás čeká
teprve tehdy, až se stavební obor ještě
více rozvine.
Nedostatek pracovních sil v těchto oborech snažili
jsme se nahraditi pracovními silami, dovezenými
z ciziny. Jsou to pracovní síly z Italie, Rumunska,
Bulharska atd. Snažili jsme se je získat i návrhem
zákona o zařazení vojáků v
presenční službě na několik měsíců
do práce, jak již zde bylo mluveno, organisováním
dlouhodobých brigád, ale i krátkodobých
brigád na špičkové práce i jinými
opatřeními. Můžeme říci,
že dík společnému úsilí
v r. 1947 se podařilo splniti i tento veliký a zdánlivě
nesnadný úkol. Na rok 1948 podle požadavků
jednotlivých hospodářských odvětví
je potřebí dalších 200.000 nových
pracovních sil pro celé Československo, pro
země české i Slovensko. Pevně doufám
a věřím, že se nám i tento úkol
podaří zdolat.
Největší pozornost arci je třeba věnovat
otázkám bytové politiky. Můj klubovní
kolega zde již o tom mluvil. Ministerstvo sociální
péče má však v úmyslu předložiti
co nejdříve novelisaci zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče, kterou
by byla zpřísněna regulace bytového
trhu, ale i osnovu zákona o ochraně nájemníků
proti výpovědi, i osnovu zákona o zjišťování
bytové potřeby a dohledu nad bydlením. Je
to jeden z velmi důležitých problémů
a bude tomu třeba věnovati značnější
pozornost než dosud.
Žel že to, co jsem zde konstatovala o práci ministerstva
sociální péče, nemůžeme
konstatovati o práci ministerstva zdravotnictví.
Soudr. dr. Bureš bude ještě o této
otázce mluvit podrobněji. Chtěla bych se
zabývat vážně otázkou osnovy
zákona o zestátnění nemocnic, porodnic
a soukromých léčebných ústavů.
Tato osnova, ačkoliv pan ministr zdravotnictví po
dvakráte nám přinesl hotový plán
a sdělil, že osnova je již hotova, že v
nejbližší době bude předložena
vládě, do dnešního dne, tedy celé
dva roky, zůstala uzavřena v šuplíku
ministerstva zdravotnictví a nedostala se na světlo
boží, ačkoliv, jak také již s tohoto
místa bylo konstatováno, situace léčebných
ústavů a hlavně nemocnic je přímo
zoufalá a je třeba, abychom se jí zabývali.
Je pravda, že nesporným úspěchem zdravotní
politiky je zákon o poradenské péči,
avšak je třeba, aby se s ním neváhalo,
aby byl uveden co nejdříve v život a hlavně
aby ministerstvo zdravotnictví bralo zřetel na to,
aby zákon o poradenské péči nebyl
provozován jen teoreticky, nýbrž aby byla věnována
především největší péče
a pozornost těhotným ženám. Aby se prohlídka
v poradnách pro matky a děti neomezovala jen na
zjištění stavu, v jakém se žena
nebo dítě nachází, nýbrž
aby se prakticky přikročil k opatřením,
která matce i dítěti prospějí.
Je třeba se starat prakticky především
o nejdůležitější potřeby
matek a dětí. Především je to
povinná registrace těhotných žen, aby
si tak každá těhotná žena byla
vědoma, že je její povinností jít
do poradny, a aby se jí dostalo jak rady, tak také
potřebných prostředků k zajištění
zdárného průběhu těhotenství.
Dále je třeba, aby se tyto poradny prakticky zabývaly
péči o děti nejenom tím, že se
dítě zváží a zjistí jeho
zdravotní stav. Sama jsem viděla, jak v jiných
zemích, nepříjde-li matka do poradny, vyšle
poradna sama sociální sestru do rodiny, aby zjistila,
jaké jsou podmínky matky i dítěte,
a aby tak vedla dozor nad matkou s dítětem. Je třeba,
aby i naše ministerstvo zdravotnictví připravilo
plán na takovou praktickou péči o matku a
dítě. Je třeba poradit matkám v poradnách,
jak a čím dítě krmit, jak s dítětem
zacházet atd., pomoci v obstarávání
různých potřeb pro dítě, jako
jsou plenky, výbavičky, kočárky atd.,
poradit matkám, kam se mají obrátit, aby
si to mohly opatřit, ale také aby se jim poradilo,
jsou-li v nouzi, kam se mají obrátit.

