Podle ustanovení § 25 retribučního dekretu
pro řízení před mimořádnými
lidovými soudy platí zásady řízení
před stannými soudy, takže neplatí ustanovení
§ 446, poslední věta, odst. 2 trestního
řádu, podle níž všechny rozsudky
stanným soudem vydané spolu se spisy jednacími
mají se ve čtrnácti dnech po ukončení
stanného práva předložiti vrchnímu
prokurátorovi, jenž má podati návrhy,
jež uzná za vhodné.
Nesrovnalost mezi řízením retribučním
a řízením stanným spočívá
v tom, že u retribucí nejsou splněny věcné
podmínky pro zavedení řízení
stanného, a přes to bylo toto náhlé
řízení zavedeno také pro retribuce.
Při tom však předpisy náhlého
řízení stanného byly v retribučním
řízení ještě více okleštěny
na úkor spravedlnosti, když bylo vyloučeno
použíti předpisu § 446, poslední
věta, odst. 2 trestního řádu o povinnosti
předložiti spisy vrchnímu prokurátorovi
jako objektivnímu strážci práva a spravedlnosti.
Účelem retribuce nebyla msta, ale spravedlivá
odplata, a proto nutným požadavkem spravedlnosti retribučního
řízení je zachování alespoň
těch záruk objektivní spravedlnosti, jak
jich požívá náhlé řízení
stanné, jež pro svou výjimečnost a náhlost
obsahuje pouze minimum těchto záruk.
Paní a pánové, očista našeho
národa je dílo historické a proto si musíme
býti vědomi, že bude podléhati soudu
dějin, které budou hodnotit toto dílo se
stanoviska spravedlnosti, neboť provedení tohoto díla
bylo svěřeno nezávislým soudům
a ne politickým komisím. Dovolil jsem si upozornit
na celou řadu vad, omylů a chyb, které však
nelze přičítati k tíži justičním
orgánům, které si uchránily svou nezávislost
soudcovskou přes politický tlak usměrněného
tisku a svedené veřejnosti. Tyto vady, omyly a chyby
naší retribuce budou přeneseny do historie
našeho národa a budoucí generace budou souditi
nejen námi provedenou retribuci, ale i nás, jestliže
se nepostaráme o odstranění nebo aspoň
zmírnění těchto nerovnoměrností
a nespravedlností.
Dějinná spravedlnost bude pátrat po tom,
zda a kolik českých lidí zvolalo jako římský
senátor Quintus Aurelius: "Běda, můj
majetek mne pronásleduje." Dějinná spravedlnost
bude zkoumat, zda očistu prováděly skutečně
nezávislé soudy, či stranicko-politické
komise, které nazývá Voltaire: nepříslušné
a protiprávné, Walter Scott: zběsilé
a nízké a Henri Robert: klamným obrazem spravedlnosti.
Dějinná spravedlnost se bude ptát, co jsme
učinili k nápravě zjištěných
vad, omylů a chyb, a podle toho bude soudit nejen retribuci,
ale i nás.
Když už - až na několik čestných
výjimek - mlčeli naši spisovatelé, kteří
svobodu v kultuře vyměnili za kožené
křeslo v ministerstvu a zodpovědnost k národu
nahradili poplatností za mísu čočovice,
nesmíme mlčet my, kteří jako volení
zástupci lidu musíme být svědomím
národa. Nesmíme mlčet, když jde o obranu
práva a spravedlnosti. Parlamentu zde přísluší
čestná iniciativa v tom směru, aby zřídil
ze svých členů komisi, která by si
vyžádala všechny rozsudky Národního
soudu a přezkoumala je, jak to činil lid podle florentské
ústavy z roku 1494, a aby se dále postaral o to,
aby všechny křivdy a nespravedlnosti, způsobené
nejednotností judikatury v oboru celého retribučního
řízení - jak v otázce viny, tak v
otázce trestu - byly odčiněny a napraveny
na základě zmateční stížnosti
pro zachování zákona podle §u 33 tr.
ř., nebo na základě žádosti o
obnovu podle §u 353 tr. ř., jakož i na základě
žádosti o zmírnění trestu podle
§u 410 tr. ř., nebo na základě žádosti
o milost podle § 411 tr. ř., neboť tyto mimořádné
opravné prostředky poskytují poslední
naději na zbavení pocitu nespravedlnosti.
Stanovisko čs. strany lidové k retribuci je dáno
křesťanským názorem světovým,
který zavrhuje zásadu: oko za oko, zub za zub. Stejně
zavrhuje trest smrti, neboť stojí na stanovisku, že
člověk člověku život nedal a
proto nemá práva mu jej brát. Toto stanovisko
nehájí teprve od včerejška, kdy došlo
v ruské ústavě k zrušení trestu
smrti, ale od prvopočátku doby, kdy počalo
být hlásáno, že člověku
nutno hroziti tím, čeho se nejvíce bojí,
totiž smrtí.
Proti retribuci stavíme prevenci a žádáme,
aby hlavní zbraní proti páchání
trestných činů nebyla hrozba trestem za spáchaný
trestný čin, ale mravní výchova vybudovaná
na náboženské základně, která
je nejúčinnější zbraní
proti zlému úmyslu, jenž se rodí ještě
před spácháním trestného činu.
Proti odplatě stavíme věčnou spravedlnost,
která řídí nejen osudy jednotlivců,
ale i osudy národů.
Naše slavné dějiny odůvodňují
závěr, že ani tentokráte se národ
náš této věčné spravedlnosti
nezpronevěří. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. dr Gregor. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Gregor (uvítán potleskem):
Pane předsedo, paní a pánové, slavná
sněmovno!
Dovolte mně, abych úvodem řekl několik
slov, slov nechtěných a mnou nezaviněných,
ale projev řečníka přede mnou mne
k tomu nutí. Byli jsme svědky, myslím, zatím
nejostřejších a nejjasněji formulovaných
útoků na naši retribuci, nikoliv na její
výsledky, nýbrž na samu její povahu.
Byl zde učiněn pokus vzít v obhajobu zradu
na národě, nalézt porozumění
v našem národě pro zrádce a pro zradu
samu. (Výkřiky poslanců čs. strany
lidové.) Bylo k tomu použito slov velmi moudrých,
velmi učených a formy téměř
beletristické.
Celkem nepochybuji o tom, že u pana dr Rozehnala splývá
pojem zrady s pojmem věrnosti k národu a státu.
Také nechci s ním v této věci polemisovat.
Chtěl bych jenom poukázat na doby v našem národě,
na doby ne příliš vzdálené, kdy
jsme se tolik nerůznili v názorech na to, co zradou
je a co je na druhé straně věrností
k národu. Kdyby bylo dopřáno mnohým
těm, kteří dnes nacházejí tolik
obhajovatelských slov ve prospěch zrady a zrádců,
vžíti se do doby ne příliš daleko
za námi, myslím, že by potom častěji
souhlasili s námi v našich názorech na věrnost
k národu.
Není sporu o tom, že očista byla důležitým
úsekem v dějinách našeho soudnictví.
Košický vládní program vyjádřil
rozhodnou vůli celého národa potrestat německé
válečné zločince a ty, kteří
v době nejúpornějšího boje proti
Němcům zradili národ a napomáhali
okupantům. Právem bylo zdůrazněno,
že zákonný podklad pro retribuci se připravoval
již za hranicemi jako významný politický
úkol pro období po osvobození státního
území od nepřítele. Retribuce znamenala
politicky nejenom potrestání provinilců,
nýbrž především také rozbití
zbytků zrady a kolaboranství a stejně tak
rozbití protinárodní reakční
ideologie, z níž zrada vyrůstala. Důsledné
provádění retribuce mělo poučiti
celý národ o tom, že za žádných
okolností nepřipustíme nový Mnichov.
Tak se stal retribuční zákon významnou
částí našeho nového právního
řádu. V exposé pana ministra spravedlnosti
byly uvedeny imposantní číslice o naší
retribuci, z nichž vyplývá závěr
o velkém pracovním výkonu našeho soudcovstva,
které se takto řadí v období dvouletky
k ostatním složkám pracujícího
lidu. Značná část našich soudců
a veřejných žalobců pokračuje
v nejlepších tradicích našeho demokratického
soudcovstva, které se ve své většině
v dobách okupace postavilo pevně na stranu bojujícího
národa, což platí zejména o nižších
soudcích, kteří byli lidu nejblíže
a v každodenním styku s ním se projevovali
jako jeho upřímní rádci a přátelé.
Takto vyrostlá autorita našich soudců zčásti
utrpěla vlivem několika jednotlivců, kteří
se v průběhu naší revoluce projevili
jako elementy, které se nemohou smířit s
lidově demokratickou povahou našeho nového
zřízení.
Demokratické smýšlení velké části
soudcovstva se obráželo též na výsledku
retribuce. Soudy, u nichž soudci z povolání
a veřejní žalobci mají naprosto kladný
poměr k lidově-demokratickému zřízení
a pochopili význam boje proti zradě a kolaboranství,
vynášely rozsudky, které byly spravedlivé
a nebyly kritisovány. Některé jiné
soudy byly stále předmětem kritiky, při
čemž je zajímavé, že ti soudci,
kteří se neosvědčili při provádění
retribuce, vykazují také v jiné své
činnosti postoj nepřátelský k lidově-demokratickým
orgánům. Jsou to ti, kteří odvolávajíce
se na nesprávně chápaný právní
řád popírají výsledky revoluce
s hlediska starých předpisů, které
odpovídají sociálnímu řádu
dnes již překonanému.
Pan ministr spravedlnosti uvedl zde řadu číslic
o retribuci, z nichž je patrno, že ze 132.549 trestných
oznámení bylo vyřízeno celkem 130.114
případů, avšak tak, že pouze 38.316
případů bylo před mimořádnými
lidovými soudy zažalováno, 4.592 případy
postoupeny k dalšímu stíhání
řádným soudům, kdežto ve 40.534
případech bylo pro nedostatek prý důkazů
upuštěno od dalšího stíhání
pro zločin podle retribučního zákona.
Je to 31 % všech oznámených případů,
tedy procento neobyčejně veliké. Přistoupí-li
k tomu dále 14.879 případů, kde bylo
od dalšího stíhání upuštěno
ve smyslu § 34, lit. c) trest. zákona a 31.793 případů,
kdy došlo k přerušení trestního
řízení, poněvadž pachatel jest
neznámého pobytu nebo zemřel, dospějeme
k závěru, že přes velikost úkolů
- a v důsledku toho rozsah práce pro všechny
zúčastněné - není výsledek
retribuce právě uspokojivý. To zajisté
především zavdává příčinu
ke zkoumání, kde vězí příčiny,
proč také v tomto směru nebyl do té
míry splněn košický vládní
program a budovatelský program nynější
vlády, jako byl splněn v jiných směrech.
Pan ministr spravedlnosti se jen letmo dotkl provádění
očisty na Slovensku a informoval sněmovnu v tom
smyslu, že neměl žádného vlivu
na výkon justice na Slovensku. S takovým výkladem
dohod uzavřených Národní frontou Čechů
a Slováků nemůžeme plně souhlasit
bez ohledu na to, že na Slovensku platí pro retribuci
jiné předpisy než v českých zemích.
Je zřejmé, že provádění
retribuce, která tvoří důležitý
bod budovatelského vládního programu, je
záležitost celostátního významu
a že nehledě k rozdílnosti zákonných
předpisů odpovídá ministr spravedlnosti
i za retribuční soudnictví na Slovensku.
Špatně prováděná retribuce na
Slovensku, vyjma Národní soud v Bratislavě,
má spoluvinu na povážlivých tamějších
zjevech. Podobně je tomu ovšem u nás. I u nás
nedůsledně prováděná retribuce
má za následek potíže a překážky
v našem konsolidačním procesu.
Pan ministr projevil ve svém exposé uspokojení
nad tím, že neslýchané zločiny
tak zv. československých Němců byly
po zásluze potrestány, a prohlásil, že
úkol v tomto směru byl splněn svědomitě
a celkem v plném rozsahu. Plně souhlasíme
s tím, že se přísného a spravedlivého
trestu dostalo těm, kteří byli jednou z hlavních
příčin našeho národního
neštěstí. Avšak i tu je třeba konstatovati,
že také v tomto směru retribuce má své
nedostatky, jako v případě některých
německých poslanců a v případě
zlínského Miessbacha. Rozhodně nás
to nezbavuje povinnosti trestat přísně své
vlastní zrádce.
Nebude mezi námi pochyb o tom, že prováděním
očisty národa od vlastních zrádců
a potrestáním nacistických zločinců
konali jsme bolestivý řez i na společenství
uvnitř hranic našeho státu, na těle
našeho národa, který však, možno
to tak říci, byl s lékařského
stanoviska bezpodmínečně nutný, nutný
proto, aby se národ zbavil zhoubného vředu,
který přímo ohrožoval jeho život.
Kéž při této příležitosti
si všichni a bez mentálních reservací
uvědomíme jeden z příkazů našich
dlouhých a často strastiplných dějin,
že slabí jsme byli vždy jen tehdy a jen tehdy
jsme jako národ podlehli, když nás zradily
některé živly z vlastního národa,
jimž osud národa se stal v průběhu doby
cizí. A naopak že jsme vždy stáli na vrcholu
své slávy a moci, když jsme se očistili
od zrádných elementů a když lid, svrhnuv
zrádné panstvo, ujal se sám obrany věci
národa. Uvědomujeme si a stále a povždy
chceme míti na paměti tuto jednu z tvůrčích
i obranných sil v naší historii. Tak už
z dějinného vývoje lehce chápeme jako
potvrzení této pravdy, že i tentokráte
v období pro náš stát a národ
nejstrašnějším byl to především
náš lid, ať už rolník, dělník,
malý a střední živnostník, obchodník
nebo příslušník pracující
inteligence, kteří svůj národ nezradili.
A byly to stejně jako jindy v dějinách tytéž
společenské vrstvy, většina oněch
hořejších desetitisíc, které
i tentokráte zradily.
A další pohled do nedaleké minulosti. Národ
v roce 1938 západními spojenci zrazený, šlapaný
do bláta, při pohledu zvenčí obraz
bídy a žalu, neztrácející však
ve svém zdravém jádru, bez ohledu na strázně
osudu, víru a naději v další svůj
život, stává se znovu hoden nároku na
svojí samostatnost, když sám béře
na sebe boj proti vetřelcům. Bojem a utrpením
sílí, čím tvrdší a neohroženější
je jeho postoj. A vstupuje do šlépějí
slavných tradic našich dějin, když ostří
svého odporu obrací nejenom proti cizímu
vetřelci, nýbrž i proti vlastním vnitřním
zrádným silám. Tak se stává
dnešek a naše zúčtování
se zločiny nacistických útočníků
a zradou z vlastních řad jedním z pevných
článků našeho dějinného
vývoje, a to v linii tohoto vývoje. Jím zabezpečujeme
svůj stát a národ do budoucna. Tím
je dána také odpověď na hlasy menších
skupin, které se v rozporu s drtivou většinou
národa často ptají, proč se tolik
volá po důsledné očistě národa
a proč není lid s výsledky očisty
spokojen. Odpověď je jasná. Velí tak
zájem státu a národa. Historie nás
dostatečně poučuje o tom, že není
dovoleno jít beztrestně proti tradicím vlastního
národa, že není dovoleno bez potrestání
nedbat poučení z dějin, zvláště
jde-li o výstrahy dané v nedávné minulosti.
Při tom je jenom pochopitelné, že nesmí
zůstat nepovšimnut hlas těch, kteří
sami bojovali, přinášeli oběti a stojíce
pevně byli v nejtěžších chvílích
oporou druhým, nesmí zůstat neslyšen
hlas těch, kteří se vrátili z gestapáckých
mučíren, poznamenáni v duších
a na těle nacistickými zvěrstvy na nich páchanými.
Není dovoleno si ucpat uši před hlasem pozůstalých
po těch, kteří se nevrátili. Zajisté
jim především přísluší
to nejvyšší právo posoudit, zda očista
byla přísná či příliš
mírná. Oni byli solí země, když
se bojovalo o svobodu. A oni právě již vícekráte
po osvobození dali najevo výraz tomu, že očista
není prováděna důsledně. My
se při této příležitosti ptáme
všech, proč by právě tito příslušníci
našeho národa neměli být solí
národa a jejich názor v úseku očisty
obecným názorem i dnes, když mohli a směli
být solí národa v dobách nejtěžších?
(Potlesk.)
Přikláníme se proto bez rozpaků k
jejich pojetí vlastenectví, jak bylo v boji a utrpení
vykoupeno, a nepovažujeme za správné, že
se tolik zdůrazňuje stanovisko mravně slabých
a národně vlažných lidí, kteří
prý se hrozí velké přísnosti
retribučního soudnictví. Je třeba
mít na mysli nejen to, že retribučnímu
soudnictví hrstka lidí vytýká tvrdost,
nýbrž naopak i to, že mu častěji
převážná většina našeho
národa a uvnitř něho skupiny nejpovolanější
při posuzování zrady vytýkají
mírnost. A těmto hlasům zajisté mělo
by býti popřáno mnohem více sluchu
nežli hlasům oněm.
Majíce na zřeteli zájem národa a státu
nejen v přítomnosti, nýbrž i v budoucnosti,
můžeme - ať se díváme na výsledky
retribuce jakkoliv, ať jsme s nimi sebe méně
spokojeni - směle souhlasit s panem ministrem spravedlnosti,
který ve svém exposé praví: "Retribuce
ukázala našemu lidu i veřejnosti mezinárodní,
že náš národ i stát nehodlá
prominout ani strpěti i v budoucnosti žádnému
politikovi, žádnému veřejnému
odpovědnému pracovníku postup a politiku,
která by jej zaváděla do područí
cizí moci a která by ničila jeho suverenitu,
že nehodlá ani beztrestně strpět, kdyby
kdokoliv se chtěl v národě smiřovat
třeba s dočasnou ztrátou svobody, ať
již tak činí z pohnutek jakýchkoliv."
Dodáváme k tomu pouze: tím důrazněji
by vynikla tato výstraha, tím lépe bychom
svůj stát zabezpečili, kdyby očista
byla provedena bez dívání se napravo, nalevo,
bez ohledu na velikost konta v bance a množství parcel
v pozemkové knize, kdyby byla provedena ve smyslu dekretů
urychleně, přísně, ale spravedlivě
vůči všem. (Potlesk.)
Takto chápajíce smysl retribuce vyjadřujeme
hlubokou nespokojenost lidu s jejími výsledky nejenom
pokud jimi má býti vyjádřen rozsah,
nýbrž i hloubka očisty. Při tom naše
kritika není malicherná, není nesena touhou
po krvi a přes jasnost a přímost jest veskrze
konstruktivní. V tom smyslu, že jejím účelem
je přispět k zabezpečení státu,
k ujasnění stanovisek a k odstranění
překážek na naší cestě k
šťastnější budoucnosti našeho
národa a lidu.
Bylo zdůrazněno, že očista je krajně
důležitým úsekem v dějinách
našeho národa i soudnictví a že jí
byl sledován významný politický úkol.
Chceme proto doufat, že se tentokráte naše sněmovna
nestane svědkem jen a jen stranické agitace a licitace,
jak se už bohužel tak často stalo. Byla by to
nebezpečná hra. Licitace by tentokrát už
z povahy věci nevyhnutelně musela vyprodávat
samy základy naší republiky a zase z povahy
věci by mohly býti kupcem jenom elementy, které
nebyly za okupace a ani dnes nejsou oporou věci národa
a lidu.
Retribuce sama není jen vynášením rozsudků
nad provinilci. K ní patří celý komplex
otázek, který splněn teprve ve svém
celku dává nám úplný pocit,
že retribuce splnila vskutku svůj úkol.
Z jaké hlavní myšlenky vyvěrá
naše právo tvrdě trestat nacistické
zločiny a zradu vlastních lidí? Zanechme
juristických kliček a podívejme se na problém
s hlediska národa. Toto právo vyvěrá
- lidsky řečeno - z toho, že národ má
nejenom právo, nýbrž i povinnost, při
čemž tuto povinnost mají všichni jeho
členové, bránit se všemi silami proti
tomu, kdo ho chce útokem zvenčí nebo zradou
zevnitř zbaviti svobody a samostatnosti. Logickým
závěrem této ústřední
myšlenky je, že při přechodné ztrátě
svobody jsou nositeli státní myšlenky ti, kteří
o tuto jeho svobodu bojují, kteří zločiny
na národě páchané trestají
a po dobytí svobody ji a zejména její bojem
získaný obsah chrání, a nikoliv ti,
kteří buď přímo dokazatelnou
zločinnou zradou národ zaprodali, nebo v jeho osudovém
boji chytrácky seděli na dvou židlích,
majíce z toho často osobní, hmotný
prospěch. Tato zásada však nebyla vždy
průběhem očisty plně dodržena,
naopak byli jsme svědky četných novinářských
útoků právě na ty, kteří
bojovali, kteří trestali již průběhem
boje, a to pod průhlednou záminkou vzít v
ochranu právě ty elementy, které nevynikaly
důslednou a s oběťmi spojenou věrností
k národu a státu.