Trestní sazby retribučního dekretu byly největší
jeho slabinou, neboť retribuční dekret zná
pouze sazbu od 5 let výše. Chybí v něm
přesné vymezení pojmu zvláště
přitěžujících okolností.
Tento nedostatek měl za následek, že bylo použito
různých trestních sazeb od 5 do 10 let nebo
od 10 do 20 let, po případě na doživotí
i na smrt při jinak naprosto stejných činech
a stejně těžkém zavinění.
Různost praxe byla zde způsobena také růzností
použití analogie buď podle §§ 43 a
45 tr. z., nebo podle § 6 zákona na ochranu republiky
č. 50/1923. Tím vznikaly strašné rozdíly
v trestech za trestné činy stejného druhu.
Chybí v něm přesné vymezení
pojmu všeobecných okolností polehčujících
a připuštění možnosti použití
ustanovení §§ 46 a 47 tr. z. Nebyly vzácné
případy, že skutková podstata zločinu
podle retribučního dekretu byla sice prokázána,
ale polehčující okolnosti, za nichž
k trestnému činu došlo, zejména svedení,
zanedbaná výchova, mladistvý věk do
20 let, nemohly být při výměře
trestu hodnoceny a stanovený trest byl příliš
přísný a vině neúměrný,
takže některé lidové soudy raději
se uchýlily k porušení zákona, když
soudci z lidu přes právní poučení
hlasovali pro výměr trestu pod nejnižší
zákonnou sazbu, aniž zde byly podmínky pro
použití § 16 retribučního dekretu.
Předseda senátu byl zde přehlasován
těmito lidovými soudci a nemohl vynést jiný
trest než ten, na němž se usnesli soudci z lidu.
Podle ustanovení § 25, odst. 2 retribučního
dekretu mohl veřejný žalobce navrhnout postoupení
věci řádnému soudu k novému
projednání, došlo-li k osvobození pachatele
před lidovým soudem. Toto právo však
nepříslušelo veřejnému žalobci
v případě, kdy soudce při odsuzujícím
rozsudku nižším trestem zřejmě
porušil ustanovení § 16 retribučního
dekretu. Ustanovení § 25, odst. 2 retribučního
dekretu je však v rozporu se stěžejní
zásadou světového práva trestního:
ne bis in idem. Bylo-li lidovému soudu jednou svěřeno,
aby s konečnou platností rozhodl o vině pachatele
s vyloučením opravných prostředků,
pak nutno hájiti zásadu, že rozsudek tohoto
soudu jest konečný i v tom případě,
byl-li pachatel viny zproštěn. Nemělo být
dovoleno veřejnému žalobci, aby dal jiným
řádným soudem přezkoumat tento zprošťující
výrok soudců z lidu, zejména když nebyla
připuštěna možnost domáhat se nápravy
tam, kde byl neprávem vynesen výrok odsuzující.
Je nepochybně velkou nesrovnalostí, když způsobení
ztráty svobody většího počtu
obyvatel trestá se těžkým žalářem
od 20 let na doživotí a za okolností zvláště
přitěžujících smrtí podle
§ 7, odst. 1, kdežto udání, které
mělo za následek ztrátu svobody většího
počtu obyvatel, je trestné pouze doživotním
žalářem podle § 11, ačkoliv udavačství
je zajisté činem více zavrženíhodným
a po subjektivní stránce více odpovídajícím
§u 1 trest. zákona, než zavinění
nebo způsobení ztráty svobody.
Nerovnoměrnost trestních sazeb vyplývá
ze srovnání ustanovení § 5, odst. 2,
lit. a) retribučního dekretu, podle něhož
je trestný pachatel, který vyhrožoval udáním
německým úřadům, trestem těžkého
žaláře od 10 do 20 let, s ustanovením
§ 11 retribučního dekretu, podle něhož
pachatel, který někoho u německých
úřadů skutečně udal, takže
jeho udání bylo skutečně provedeno,
ale zůstalo náhodou pro udaného bez následků,
je trestný těžkým žalářem
pouze od 5 do 10 let.
Nedostatek retribučního dekretu spočívá
v tom, že měří stejně Čechům
jako Němcům, ačkoliv tito byli hlavními
vinníky a Češi, v převážné
většině svedeni okupačními poměry,
pouze vinníky rázu druhotného. Bylo by v
zájmu lidské spravedlnosti, aby bylo pamatováno
na tyto zbloudilé Čechy alespoň jinou, menší
trestní sazbou, zejména s ohledem na nevinně
trpící rodinné příslušníky
a děti provinivších se českých
otců a českých matek.
Nespravedlivost trestů je zvyšována zejména
odsunem Němců, jichž téměř
1/3 prakticky ušla trestu, takže
v pohraničí nastal úplný zvrat v retribučním
soudnictví. Tímto odsunem byl způsoben stav,
že nyní odpykává své tresty jen
menší část odsouzených Němců,
zato však všichni odsouzenci české národnosti
a oni Němci, kteří žijí ve smíšeném
manželství s osobami české národnosti
a pro tuto okolnost jsou z odsunu zásadně vyloučeni.
Jestliže si uvědomíme, že v mnohých
takovýchto případech byl Němec, žijící
s Češkou s dětmi ve smíšeném
manželství, odsouzen mnohdy jen pro pouhé matrikové
členství v některých německých
organisacích, aniž se třeba vůbec činně
účastnil nějaké spolkové činnosti
a aniž byly vyvráceny notoricky známé
pochybnosti o dobrovolnosti vstupu do těchto organisací,
nemůžeme se ubránit dojmu, že tímto
výkonem lidového soudnictví nebyl splněn
předpokládaný účel retribučního
dekretu, zejména když vezmeme v úvahu, že
bezvýznamní místní činovníci
strany NSDAP nebo SdP a různí blokleitři
odpykávají si mnohaleté těžké
žaláře, zatím co vyšší
a významnější činovníci
a hodnostáři nacistického hnutí byli
odsunuti třeba krátce před hlavním
přelíčením nebo jinak jim bylo umožněno
odejít do říše.
Ze špatného provádění retribučního
dekretu vyplývala nejzávažnější
nesnáz v tom, že špatným výkladem
ustanovení § 21 retribučního dekretu
byl mu dáván jiný smysl, než ve skutečnosti
měl. Účelem tohoto ustanovení bylo,
aby před mimořádnými lidovými
soudy byly projednány pouze případy jasné
a nepochybné, zatím co případy pochybné
a komplikované měly býti odkázány
na příslušnost řádných
soudů. Počáteční správná
praxe lidových soudů byla ke škodě věci
politickým tlakem změněna a nesprávným
výnosem ministerstva spravedlnosti byl dán tomuto
ustanovení obrácený smysl, když mimořádné
lidové soudy byly zaplaveny případy pochybnými
a komplikovanými tak, že lidoví přísedící
se vůbec nevyznali ve spletitosti skutkového materiálu,
jak bylo často patrno z jejich otázek. Soudci z
lidu nenesou však vinu na tom, že si ve spletitějších
a obšírnějších případech
nemohli náležitě ujasniti pravý stav
věci po stránce skutkové, když jim nebyla
dána možnost důkladného prostudování
spisů, kterou měli soudcové z povolání
a úřady veřejné žaloby.
Další nesnáz pramenila z neinformovanosti přísedících
v otázkách právních, jež byla
tím horší, oč větší
byla vyhraněnost a neústupnost názoru politického,
jež hraničila leckde s tvrdohlavostí a umíněností.
Naproti tomu byli však mnozí, kteří
přes uměle vyvolávanou náladu stranicky
zaměřeného tisku otevřeně přiznali,
že bude proti nim sočeno a spíláno v
jejich organisacích a od jejich známých,
ale přes tento strach z teroru dali průchod právu
a spravedlnosti, když hlasovali proti tomuto uměle
vyvolávanému veřejnému mínění,
jsouce si vědomi odpovědnosti před svým
svědomím. Touto rozvahou vynikali zejména
přísedící starší a bývalí
političtí vězňové, kteří
nejlépe poznali, že daleko horší než
všechny fysické útrapy je pocit nespravedlnosti.
Účast soudců z lidu v trestním soudnictví,
i když se v celku osvědčila u lidových
soudů jako instituce zcela mimořádná
a za mimořádných poměrů, přinesla
velmi cenné zkušenosti pro posouzení snah,
které by rády z této mimořádné
instituce laického soudnictví vytvořily instituci
trvalou. Řízení s laickými soudci
se objevilo jako velmi těžkopádné. Přelíčení
a porada s přísedícími trvaly pro
jejich nedostatek právnického vzdělání
a pro neznalost spisů mnohem déle, než u senátu
složeného ze soudců z povolání.
Odborné znalosti jejich z různých oborů
povolání neměly význam nebo měly
jen význam nepatrný. Všichni soudci z lidu
se netajili názorem, že úkol soudce je velmi
těžký a zodpovědný a vyžaduje
předchozí odborné přípravy
a náležitého průkazu způsobilosti,
má-li býti spravedlnost vážena skutečně
spravedlivě. Proto jsouce si vědomi svých
nedostatků nestáli o to, aby byli stále jako
přísedící povoláváni
a vyjadřovali své uspokojení nad tím,
že lidové soudy již končí svou
činnost a oni už nebudou nuceni rozhodovat o osudu
svých spoluobčanů. Z těchto zkušeností
se podává závěr, že zavedení
instituce soudců z lidu do pravidelných trestních
senátů je naprosto nežádoucí.
Nedostatečně nebo špatně vyšetřený
materiál byl pak jednou z největších
potíží lidového soudnictví. Skutkový
materiál, který měl býti podkladem
rozhodnutí soudu, byl často vyšetřen
neúplně nebo docela vadně, takže obsah
protokolů sepsaných vyšetřujícími
orgány nebyl vůbec spolehlivý, a to buď
pro zaujatost vyslýchajících orgánů,
které mnohdy nedostatek odborné způsobilosti
maskovaly stranickou horlivostí, nebo pro zaujatost vyslýchaných
osob, které často posvátnost svědecké
funkce nahradily mstou a nenávistí. Vyšetřování
bylo častokrát špatně chápáno
jako pouhé snášení materiálu
nepříznivého pro obviněného,
zatím co jeho obhajoba byla zcela pominuta. Horlivost a
nepochopení vyšetřovací povinnosti šlo
i tak daleko, že obviněnému bylo vůbec
odepřeno, aby mohl uvésti něco na svou obhajobu
a nabídnouti důkazy. Nebyly vzácné
případy, že při hlavním přelíčení
vyšlo najevo, že doznání obviněného
v protokolech vyšetřovací komise uvedené
bylo vynuceno týráním a že svědecké
protokoly nejsou ve shodě s tím, co svědkové
skutečně vypověděli.
Tento pochybený způsob vyšetřování
spoluzavinil přetíženost soudů a měl
za následek, že právě při nejtěžších
procesech, k nimž došlo v důsledku pozdního
předložení spisů až v poslední
chvíli, bylo nutno teprve při projednávání
procesu pracně shledávati materiál a doplňovati
špatně provedené šetření.
Tyto trapné skutečnosti nemohly naší
justici stavět do příznivého světla
ani v očích našich přátel. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Neposloužil spravedlnosti projev posl. Zápotockého,
který začátkem roku 1946 v tomto slavném
Národním shromáždění ostře
vytýkal, že z vyřízených retribučních
případů veliký počet byl vyřízen
zastavením, takže místo lidu zde rozhodli veřejní
žalobci jako úředníci. Aby se veřejní
žalobci mohli podobným nespravedlivým útokům
veřejnosti vyhnouti, netajili se tím, že raději
žalovali i případy, které jinak by byli
nuceni zastaviti sami nebo jež mohli postoupiti okresním
národním výborům k dalšímu
řízení podle malého retribučního
dekretu č. 138/1945 Sb. Nebylo potom divu, že se v
posledních měsících stávalo,
že převážná většina
takových žalob skončila osvobozujícím
rozsudkem a že přísedící sami
odsuzovali tento postup poukazem na zbytečné výlohy
státu a na ztrátu času všech osob na
takovýchto zbytečných přelíčení
zúčastněných. Jindy zase celodenní
neúspěch lidových přísedících
měl za následek, že z rozmrzelosti nad řadou
osvobozujících rozsudků nakonec nespravedlivě
odsoudili jednoho Čecha za to, že nosil v roce 1938
a na začátku okupace světlé punčochy
a jakýsi neurčitý a blíže nezjištěný
odznak, podle § 3, odst. 1 retribučního dekretu
k žaláři v trvání 2 let.
Dekret presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č.
17 Sb., ve znění zákona z 18. prosince 1946,
č. 245 Sb., o Národním soudu byl účasten
všech vad retribučního dekretu č. 16/1945
Sb., jehož hmotná ustanovení platila pro Národní
soud. Otázka příslušnosti Národního
soudu svěřena k odpovědi národnímu
prokurátoru, který ve smyslu § 7, odst. 3 v
rámci směrnic, vytčených v §
2, rozhodoval závazně o tom, kdo měl býti
postaven před Národní soud.
Činnost národní prokuratury u Národního
soudu byla velmi svízelná, neboť šlo o
zpracování obrovského důkazního
materiálu v kratičké lhůtě
několika týdnů vzhledem k tomu, že Národní
soud byl konstituován teprve 12. prosince 1945, kdy přísedící
byli vzati do slibu. Práce jeho byla ztížena
tím, že vyšetřování závadné
činnosti politických činitelů v době
okupace bylo svěřeno ministerstvu vnitra, které
teprve koncem roku 1945 předložilo první výsledky
svého šetření a hlavní spisový
materiál předložilo teprve začátkem
roku 1947. Předložený spisový materiál
byl však shledán jako vadný a neúplný,
neboť neobsahoval vůbec obhajobu obviněných
a nepřihlížel vůbec k subjektivní
stránce vyšetřovaných trestných
činů, ačkoli podle § 3 trestního
řádu platí: Všichni úřadové,
v řízení trestním činní,
mají se stejnou péčí přihlížeti
k okolnostem k usvědčení obviněného
a k jeho obraně příhodným a jsou povinni
obviněného o jeho právech poučiti,
i kde to není výslovně předepsáno.
Nedbání této stěžejní
zásady obhajoby obviněného je s hlediska
kriminelního kardinálním pochybením
vyšetřujících orgánů a
veřejní žalobci jako objektivní strážci
zákona, nechtěli-li se zpronevěřit
této stěžejní zásadě světového
práva trestního, musili souhlasit s doplněním
řízení. Tímto jednostranným
způsobem vyšetřování ministerstva
vnitra bylo pak zaviněno zbytečné a nepřiměřené
prodlužování procesů, neboť obhajoba
mohla teprve při přelíčení
přednést své vývodní návrhy
na výslech svědků a na různá
jiná šetření, jichž provedení
bylo nezbytné pro spravedlivé posouzení viny
obviněných.
Šetření provedená před podáním
obžaloby nemohla vždy být spolehlivým
vodítkem pro hlavní přelíčení,
poněvadž místo svědeckých výpovědí
často šlo jen o svědecké úsudky
a závěry, nepodložené skutečností
a založené na chybných dohadech, jak bylo zjištěno
pravidelně při hlavním přelíčení
opakováním těchto důkazů nebo
konfrontací se svědky, slyšenými pod
sankcí svědecké výpovědi. Převážná
většina svědků změnila původní
svědecké výpovědi, složené
před vyšetřujícími orgány,
právě pod tlakem sankce svědecké výpovědi
soudní, jsouc si dobře vědoma, že výpověď
před jinými vyšetřujícími
orgány učiněná nepodléhá
této sankci a že křivou výpověď
před těmito vyšetřujícími
orgány nelze s úspěchem stíhati soudně.
Proto postavení obžalovaného bylo tím
příznivější, čím
méně soud spoléhal na správnost původních
výpovědí, složených před
vyšetřujícími orgány, a čím
více důkazních prostředků provedl
sám.
Pocit spravedlnosti je dán jednotností judikatury
soudního orgánu. Tomuto požadavku však
Národní soud neučinil zadost, neboť
jeho judikatura není jednotná. V roce 1946 odsoudil
Národní soud několik protektorátních
činitelů v čele s dr Krejčím
pro určité veřejné projevy podle §
4 retribučního dekretu, zatím co v r. 1947
pro obdobné veřejné projevy osvobodil činovníky
NOÚZ podle téhož ustanovení. V roce
1946 odsoudil Národní soud inž. Vamberského
pro účast na cestě do Mnichova v dubnu 1945,
zatím co v r. 1947 z obžaloby pro tentýž
trestný čin osvobodil generála Klecandu a
ministra Bienerta. Za události sběhnuvší
se kolem 15. března 1939 byl odsouzen dr Krejčí,
zatím co byl osvobozen Beran.
Příčina této nerovnoměrnosti
ve výsledcích činnosti Národního
soudu tkví v několika důvodech. Přirozenost
lidská je nakloněna s odstupem času zapomínat
na zlo a odpouštět a proto pozdější
rozsudky jsou mírnější. Tato přirozenost
lidská se projevila zejména u laického živlu
přísedících. Naproti tomu soudcové
z povolání jako právníci jsou zvyklí
postupovat vždy přísně podle vyhlášených
zákonů, mají však snahu postihnout po
stránce subjektivní viny pouze ony výsledky
trestného činu, jichž pachatel úmyslně
nebo vědomě dosáhl, a nečiní
pachatele odpovědným za ty výsledky, které
bez jeho přičinění a předvídání
z jeho skutku vzejdou. Konečně třetí
skupina - politiků - se nestará o nějaké
příčinné vztahy mezi trestnou činností
a výsledkem; má před očima pouze těžké
ztráty státu a činí za ně odpovědným
pouze dotčeného představitele předcházejícího
režimu. Má-li však jíti o výkon
práva soudem a ne politickým tribunálem,
nutno dáti přednost nazírání
právnickému před nazíráním
politickým. V zájmu spravedlnosti je postarati se
o nápravu dosud nejednotné judikatury a zajistiti
objektivní výkon spravedlnosti.
Obecně pociťovaná nejednotnost judikatury celého
retribučního soudnictví byla bezprostředním
důsledkem vyloučení opravných prostředků.
Jde o zásadní pochybení, jež nelze odůvodniti
obdobou se stannými soudy. Zásadou stanného
práva je souditi činy čerstvě spáchané,
při nichž byl pachatel dopaden, nebo z nichž
může býti snadno usvědčen, takže
rozsudek stanného soudu je zpravidla správný
a opravný prostředek je zbytečný.
Hlavním motivem je zde zastrašení před
pácháním trestných činů
okamžitým účinkem trestu. Tyto motivy
nejsou dány u retribucí, kde nejde o čerstvě
spáchané činy, ani o činy, při
nichž pachatel byl přistižen, ale o činy
spáchané před lety a často tajně
a tak rafinovaně, že právě pro tento
veliký odstup časový se velmi těžce
zjišťují. Je proto velká pravděpodobnost,
že tyto retribuční rozsudky nebudou vždy
správné a že již pouhá přípustnost
opravných prostředků by měla za následek
výroky, které by se více přiblížily
ideálu spravedlnosti.