Vedle těchto problémů hospodářských
a sociálních čeká nás v nejbližších
měsících vyřešení řady
problémů politických. Je to předně
ústava republiky. Bude nám řešiti několik
sporných otázek politických; zejména
je to otázka, zda župy či země, a jako
nejdůležitější pak spravedlivá
a konečná úprava poměru země
Slovenské k zemím českým. Také
přesné vymezení pravomoci, jakož i odpovědnosti
národních výborů je nejvýš
žádoucí. Zde bych chtěl učiniti
malou poznámku. Vláda by neměla již
dále otálet s urychleným vypsáním
voleb do národních výborů. Přímou
volbou by se do národních výborů dostali
nejschopnější a nejlepší z nejlepších,
jelikož by každá politická strana měla
zájem na tom, postavit za kandidáty lidi, kteří
požívají obecné důvěry.
Tak by se mnohé obce a okresy zbavily v národních
výborech některých lidí, kteří
nejsou veřejnému zájmu nijak ku prospěchu.
To jsou ty nejvážnější politické,
sociální a hospodářské problémy,
na jichž dobrém, rychlém a spravedlivém
vyřešení závisí pořádek,
klid a spokojenost v republice. Vyřešíme je
dobře a spravedlivě jen tehdy, budeme-li naplněni
všichni, bez rozdílu politických stran, dobrou
vůlí a pevným odhodláním spolupracovat
společně a bratrsky na tomto velikém díle
politického i hospodářského zabezpečení
republiky. Nikdo z vás nebude pochybovat o tom, že
upřímná spolupráce stran Národní
fronty Čechů a Slováků je nevyhnutelnou
nutností této doby. Ohlédneme-li se kolem
sebe po Evropě, vidíme, že ve státech,
kde není této vzorné spolupráce, je
politický i hospodářský chaos, jehož
strašné důsledky odnáší
z největší části pracující
lid.
Je proto nutné, abychom se vystříhali všeho,
co by mohlo ohrozit možnost této spolupráce.
Nesmíme se bláhově domnívat, že
cesta k našemu krásnému cíli bude poseta
jen růžemi. Bude nám na této cestě
zápasit často s velikými, na pohled nepřekonatelnými
překážkami. Musíme však v sobě
nalézti dostatek dobré vůle, odvahy a mravní
síly, abychom společně tyto překážky
s cesty odklidili. Na konci této dlouhé a možná
svízelné cesty je náš cíl, hospodářsky
a mravně zdravá, politicky silná, svobodná
a na všechny strany nezávislá republika Československá,
která bude veškerému pracujícímu
lidu Čechů a Slováků krásným
a šťastným domovem. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. dr Rozehnal. Dávám mu slovo.
Posl. dr Rozehnal: Paní předsedkyně,
slavné Národní shromáždění!
Pan ministr spravedlnosti podal nám zprávu a složil
účty o výsledcích retribuce. A to
je projev opravdové demokracie, projev zasluhující
tím větší pozornosti, čím
větší byl rozsah a důležitost retribuce:
132.549 trestních oznámení, 713 rozsudků
smrti, 741 odsouzených doživotně, 19.888 odsouzených
do žaláře v trvání 206.334 let
s průměrným trestem deseti let těžkého
žaláře. To jsou strašné číslice,
které nejlépe poukazují na rozsah a důležitost
retribuce, jejíž hlavní význam však
přes to nespočívá v těchto
suchých číslicích, ale v důsledcích
mravních, politických a státních.
Čs. strana lidová vítá proto projev
pana ministra spravedlnosti a debatu o tomto projevu zahájenou,
jejíž význam je tím větší,
že již v době provádění
retribucí střetávaly se dvojí, protichůdné
názory v kritice těchto retribucí.
President republiky prohlásil již před podpisem
retribučního dekretu v Londýně v únoru
1945, že má obavy, aby provádění
retribučního dekretu nerozdělilo národ
na dva tábory. Prorocká jeho slova docházejí
naplnění, když jedna část veřejnosti
dokazuje vášnivě, že očista nebyla
provedena důsledně, druhá část
veřejnosti naproti tomu dokazuje rozhořčeně,
že očista byla provedena příliš
přísně, v mnohých případech
nespravedlivě a krutě. Jako kdysi v dobách
husitských válek rozestoupil se národ na
Tábority a Sirotky na straně jedné a na Pražany
na straně druhé, rozstupuje se dnes národ
na přísné na straně jedné a
na umírněné na straně druhé.
Obě strany si navzájem vytýkají, že
protivník nesleduje pravý cíl očisty
a spravedlivé potrestání přisluhovačů
a pomahačů okupantů, nýbrž využívá
této příležitosti k získání
výhod stranického rázu a k upevnění
mocenských posic stranických. Přísní
horlivci vytýkají umírněným,
že chrání kolaboranty, zejména z řad
osob, jež byly dříve ve význačném
postavení politickém nebo hospodářském,
proto, aby jejich stoupence získali pro sebe jako voliče.
Při tom zapomínají tito horlivci na to, že
nebylo projevem hrdinství a odvahy připnouti si
v květnových dnech r. 1945 na klopu kabátu
hvězdu, která mnohým nesloužila jen
jako odznak strany, ale hlavně jako ochranný štít
proti stíhající spravedlnosti. (Potlesk.)
Umírnění, a nejsou to jen příslušníci
a příbuzní kolaborantů nebo jedinci,
kteří během okupace byli v závětří,
ale skuteční bojovníci za svobodu, opravdoví
partyzáni a opravdoví národovci, kteří
k naší svobodě se dostali přes německé
žaláře a koncentrační tábory,
tito umírnění vytýkají horlivcům,
volajícím po tvrdém potrestání,
že jim jde výhradně jen o odstranění
osob, zaujímajících vlivné postavení
dříve nebo dokonce i nyní, o odstranění
osob schopných, ale nepohodlných, o odstranění
bez ohledu na povahu a tíži jejich viny, která
nemá býti zvážena na vahách spravedlnosti,
ale na vahách bezohledné politiky, která
se spravedlnosti zcela zpronevěřila. Vzájemná
nedůvěra obou těchto táborů
dostoupila již takového stupně, že si
navzájem již vůbec nevěří.
Umírnění nevěří důvodným
námitkám horlivců, kteří tvrdí,
že ten nebo onen jednotlivec neprávem pro svou činnost
za doby okupace unikl dnes spravedlivému trestu, nevěří
prostě z obavy, aby nebylo způsobeno zase další
příkoří nebo nebylo pokračováno
v dalším příkoří, jehož
porevoluční doba napáchala tolik, že
je bylo nutno zahlazovati i zvláštním zákonem
č. 115/1946 Sb., který českému národu
dělá velmi špatnou čest, a doporučovali
by nejraději všeobecnou a rozsáhlou amnestii.
Přísní nevěří zase spravedlivým
zprošťujícím rozsudkům, ba ani
rozsudkům s citelnými tresty, a označují
je za příliš mírné a řadí
příslušníky tohoto umírněného
tábora do stejné řady s kolaboranty a vtiskují
jim do čela pečeť živlu nespolehlivého,
protistátního a ochotného zradit národ
při první příležitosti.
Živitelem a podněcovatelem této vzájemné
nedůvěry a této dusné atmosféry
stal se téměř výhradně tisk,
jemuž nutno přičíst k tíži
převážný díl těchto neblahých
důsledků. Nebyly dosud zrušeny předpisy
starého zákona ze dne 17. prosince 1862, č.
8 říšského zákonníku z
r. 1863, které dosud nezastaraly a které zejména
nebyly zrušeny pouhým usnesením Národní
fronty nebo vlády a podle nichž platí:
Článek VII. Kdo by usnesení obžalovací,
o kterém má nastati soudní přelíčení,
nebo obžalovací spis tiskem uveřejnil dříve,
než obžaloba byla přednesena v hlavním
přelíčení, nebo kdo by obsah průvodních
listin aneb seznání obviněných, svědků
nebo znalců, jež byly ke spisům přiloženy
během trestního vyšetřování,
tiskem uveřejnil dříve, než se skončí
vyšetřování a než se jich užije
v hlavním přelíčení, dopustí
se přečinu.
Článek VIII. Kdo si z podnětu trestního
řízení, které ještě trvá,
v tištěných spisech dovolí rozbírati
moc průvodů, pronášeti domněnky
o tom, jak řízení dopadne, nebo převraceti
výsledky procesu, a to způsobem takovým,
že by to na veřejné mínění
mohlo míti účinek předbíhající
soudnímu výroku, dopustí se přečinu.
Přes toto jasné znění platného
zákona pořádali odpovědní redaktoři
v tisku neodpovědné štvanice, v nichž
neúplně a nesprávně informovali veřejnost,
dělajíce tak veřejné mínění
shora a zneužívajíce neinformovaného
lidu ke svým stranickým záměrům.
Byl to tisk usilující o tvrdé potrestání
význačných osob politických, nebo
tisk volající po potrestání význačných
představitelů krajinského hospodářského
života, tisk, který rozdmýchal celé
kampaně a uspořádal honičky na nepohodlné
občany. Neslouží však spravedlnosti tisk,
který se domáhá pouze uskutečnění
všech opatření v neprospěch podezřelého
a dosud neodsouzeného a navrhuje dokonce přezkoumání
činnosti svědomitých veřejných
žalobců jenom proto, že jsouce si vědomi
své odpovědnosti, zastavili v některých
případech trestní řízení
proti křivě nařčeným. Neslouží
spravedlnosti tisk, který téměř současně
tímtéž dechem rozhořčeně
odmítá jakoukoliv kontrolu vynesených rozsudků
jedině z obav, aby tato kontrola nevyzněla ve prospěch
odsouzence, kontrolu na př. podle § 446 trestního
řádu, a při tom své stanovisko zamítavě
odůvodňuje tím, že trestní řád
z 23. května 1873 je zastaralý. To zakladatel dnešního
ministerstva vnitra Alexandr Bach byl ještě starší
a ministerstvo vnitra přesto používá
stále jeho dekretu a namnoze i praktik. (Potlesk.)
Tento neodpovědný tisk však zapomněl,
že naše veřejnost není ochotna věřit
všemu, co se jí k věření předkládá,
a naopak velmi střízlivě a neobyčejně
kriticky hodnotí vše. Neboť český
člověk je tvor kritický, jehož myšlení
nebolí.
Paní a pánové, máme-li objektivně
zhodnotit výsledky retribučního soudnictví,
je třeba, abychom si našli nějaké srovnávací
měřítko, na základě něhož
bychom mohli kontrolovati svůj úsudek. Nejlepší
a nejjistější srovnávací měřítko
poskytne nám historie, ta stará učitelka
života, která zná politické procesy
tak dlouho, jako zná dějiny organisované
společnosti lidské. Dějiny organisovaných
států jsou zároveň dějinami
politických procesů, v nichž se projednávají
zločiny, které nemají nic společného
s mravním hodnocením a pro něž je ražen
čistě právní pojem politického
zločinu.
Staří Řekové považovali za politický
zločin větší oblibu, které se
dopracovali někteří občané
většími zásluhami o vlast a která
byla v rozporu s jejich pojetím demokracie. Soud, jehož
soudci byli všichni občané a jenž se zval
ostrakismos, poslal tímto způsobem do vyhnanství
nejzasloužilejší občany, jako byl politik
Aristides a vojevůdce Themistokles.
Staří Římané byli již
lepšími mistry v likvidaci svých protivníků
a bez soudu používali k tomu cíli zvláštních
černých listin, zvaných tabulae proscriptorum,
jež byly na římském foru, kde každý
občan mohl bez jakéhokoliv důkazního
břemene označiti druhého občana za
zrádce a nepřítele vlasti a zmocniti se tak
jeho majetku. Dějepisec Plutarch vyličuje toto chmurné
období diktátora Sully nejhroznějšími
barvami: "Sulla dal se na vraždění a naplnil
město popravami bez míry a počtu. Každý
chrám byl poskvrněn vraždou, každý
pohostinný dům a otcovský krb. Mužové
byli popravováni v náruči svých žen
a synové před očima svých matek. Vraždilo
se z osobní nenávisti, z touhy po pomstě,
nejvíce však pro majetek. Z počátku
popravoval Sulla své protivníky po jednom. Trvalo
mu to však dlouho a proto dal sehnat své protivníky
na jedno místo a 12.000 mužů povraždil.
Podobných krvavých koupelí uspořádal
více." Římský senátor
Quintus Aurelius, když našel své jméno
na listině proskribovaných, zvolal: "Běda,
můj majetek mne pronásleduje." (Potlesk.)
Italské městské státy, zejména
Florencie, byly pravou vlastí politických procesů,
jimž neunikl ani Dante Alighieri, který byl nucen
odebrati se z domova své božské Beatrice do
vyhnanství. Velkou zásluhu o právní
jistotu a bezpečnost získal si však státník
Girolamo Savonarola, když do florentské ústavy
z roku 1494 dostal ustanovení: Občan má právo
odvolat se k lidu ze všech rozsudků ve zločinech
proti státu.
Francouzská revoluce řeší spor mezi
Girondisty a Montagnardy gilotinou. Aby rychleji pracovala, vyhlašuje
se "Loi des suspects", který umožňuje
uvězniti občana na základě pouhého
udání bez jakéhokoliv vyšetřování,
takže tento zákon je prvním základem
koncentračních táborů. Gilotina nevybírá,
nezná žádných básníků,
vědců nebo umělců a lidi rozlišuje
pouze na dvě třídy: přívržence
revoluce a jejich odpůrce. Proto si vyžádala
hlavu vynikajícího básníka André
Cheniera a geniálního chemika Lavoisiera.
Anglické dějiny jsou rovněž bohaté
na politické procesy, jejichž nejhroznějším
výkvětem je Marie Stuartovna, o níž
praví nejslavnější jména literární:
Voltaire: "Nikdy nebyl soud tak nepříslušný
a proces tak protiprávní. Kdyby se bylo postupovalo
alespoň tak, jak se podle práva a spravedlnosti
má postupovati s tím nejjednodušším
člověkem! Alžběta poznala jen spravedlnost,
jakou si pořádají silní vůči
slabým a nešťastným."
Walter Scott: "Důkazy, kterých bylo použito
proti Marii Stuartovně, nebyly by připravily o život
ani nejsurovějšího zločince. A přece
komise byla tak zběsilá a nízká, že
Marii odsoudila." Henri Robert: "Je to klamný
obraz spravedlnosti, skutečná parodie. Zavraždění
by bylo mnohem čestnější. To nic nevadí.
Komise musí vynést rozsudek - hrob už čeká."
Paní a pánové, historie nás poučuje
o tom, že politické procesy jsou bojovným prostředkem
vítěze na upevnění vlastní
moci a zničení politického protivníka.
Politický proces vede vždy skupina vládnoucí
proti význačným představitelům
skupiny slabší. (Výkřiky posl. Valo.)
Hlásati pravdu je odvážnější,
než znemožňovat hlásání
pravdy! (Potlesk.)
Není v historii případu, že poražený
politický protivník soudil svého vítěze.
Spravedlnost má přístup jen s vlajkou a legitimací
vítěze. Politický proces je do roucha práva
a do masky spravedlnosti oděný mocenský akt.
Obžaloba obyčejně argumentuje mlhavými
a nejasnými pojmy. V procesu proti Sokratovi argumentovala
tím, že kazí mládež, ve francouzské
revoluci vytrvale se argumentovalo pojmy: vlastizrada, zrada na
národě. Tento pojem stal se ústředním
pojmem všech politických procesů až do
poslední doby. Obsahová náplň tohoto
pojmu byla v historii dána praksi: zrádce je ten,
kdo prohrál, vítěz je vždy spravedlivý.
Hodnotíme-li naše retribuční soudnictví
podle historického měřítka, musíme
přiznati, že dekret presidenta republiky ze dne 19.
června 1945, čís. 16 Sb. ve znění
zákonů ze 24. ledna 1946, čís. 22
Sb., a ze dne 18. prosince 1946, čís. 245 Sb., měl
své nedostatky, jež pramenily jednak ze zákonného
předpisu samého, jednak ze špatného
jeho provádění.
Ze samého retribučního dekretu vyplývala
nejzávažnější nesnáz v tom,
že zde byl nedostatek určitých speciálních
skutkových podstat zločinů, řadících
se svou povahou mezi zločiny, podléhající
retribučnímu soudnictví. Tento nedostatek
je vysvětlitelný tím, že dekret vznikl
v době, kdy ještě nebylo přehledu o
typických druzích zločinů, které
by měl dekret postihnout. Tento nedostatek však není
omluvitelný s ohledem na zásadu: nullum crimen sine
lege - žádný trest bez zákona - která
je stěžejní zásadou všeho světového
práva trestního.
Praxe si vypomáhala v trestním právu nepřípustnou
analogií a pro nedostatek určitých speciálních
ustanovení subsumovala analogicky některé
skutkové podstaty pod některou zločinnou
kvalifikaci retribučního dekretu, což bylo
umožněno zejména tím, že retribuční
dekret neobsahoval striktní vymezení jednotlivých
zločinů. Největším útočištěm
této nesprávné praxe se stalo ustanovení
§ 3, odst. 1, kterým měla býti postižena
propagace a podpora fašismu. Formulace tohoto ustanovení
je tak široká a povšechná, rozsah trestní
sazby tak veliký, že zde byly dány všechny
předpoklady naprosto nejednotného postupu, největších
nerovností a nejzávažnějších
rozporů v posuzování otázky viny.
Špatně informovaná veřejnost ve svých
nevěcných kritikách, a co horšího,
i leckterý soud, nevzala mnohdy zřetele k samozřejmému
předpokladu každého trestného činu,
který platil pro toto ustanovení a podle něhož
k naplnění skutkové podstaty se vyhledává
nejen splnění objektivní stránky,
nýbrž i splnění subjektivní stránky,
t. j. zlého úmyslu. Bylo proto povinností
soudu zkoumat, zda je prokázán zlý úmysl
obviněného, t. j. zda vyvíjel svou činnost
skutečně s úmyslem propagovat nebo podporovat
fašistické nebo nacistické hnutí, nebo
zda tak činil jen z osobní nestatečnosti
nebo zbabělosti. (Výkřiky.) Musíme
se smířit s tím, že národ nepozůstává
jen z hrdinů a že jeho členy jsou také
lidé nestateční, kteří nedostatek
hrdinství a odvahy nahrazují hrdinstvím práce
a pilnosti.
Velké potíže vznikaly při výkladu
§ 7, který používá naprosto nejasných
termínů: "zavinil", "způsobil",
jež měly za následek naprostou nejednotnost
rozhodování. Některé soudy držely
se theorie zlého úmyslu, jiné pak považovaly
subjektivní stránku tohoto trestného činu
za vyčerpánu pouhou nedbalostí. Tento široký
výklad vedl pak k velkým příkrostem.
K nemenším potížím vedl výklad
pojmu udání v § 11, kde rovněž
se různily názory právníků-teoretiků
a kde nebylo jednotné judikatury soudních tribunálů.
Vysoký počet udavačských případů,
projednávaný u mimořádných
lidových soudů, tento zmatek jen zvyšoval.
Je lidské, že v těchto směrech došlo
k častým pochybnostem z příčin,
jež nebyly v osobách soudců samých,
i když tito chtěli splnit svůj úkol
spravedlivě a podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
V otázce vojenské služby československých
příslušníků v nepřátelském
vojsku německém přinesl jasno teprve judikát
nejvyššího soudu č. j. Zm I 104/46, kde
byl vysloven názor, že československý
státní příslušník po nabytí
německé státní příslušnosti,
jímž nastala ztráta československého
státního občanství podle § 1
dekretu č. 33/45 Sb., nemohl se dopustiti službou
v nepřátelské armádě zločinu
podle § 6, č. 1, odst. 2 zákona na ochranu
republiky č. 50/1923 a zločinu proti státu
podle § 1 retribučního dekretu. Soudy však,
které do vydání nebo seznámení
se s tímto judikátem byly jiného, nesprávného
právního názoru, byly nuceny tento neexistující
trestný čin trestati sazbou od 20 let těžkého
žaláře.