Za druhé slyšeli jsme občas hlasy o tom, jak
hrůzostrašně se zrádci zachází.
Nehledě k tomu, že tu bylo vždy záměrně
zamlčováno, že se tak stalo v prvních
květnových dnech r. 1945 v pochopitelném
ovzduší, a nehledě k tomu, že stejně
záměrně bylo vždy zamlčeno, že
vinníci byli již dávno se svých míst
odstraněni, a to v době, kdy mnozí novinářští
pisálkové si ještě netroufali zvednout
své hlavy na světlo boží, šlo tu
o jedno: nikoli přivést k potrestání
vinníky, nýbrž záměrně
zostudit naši revoluci a obranu vymožeností lidově
demokratického režimu a v tomto zamlžení
tak trochu očistit všechny ty tak zvané nelidsky
pronásledované kolaboranty.
Chceme při této příležitosti
důrazně prohlásit, že se nebojíme
ujímat nikoho, kdo se z osobních důvodů
a špatného úmyslu dopustil činů
proti bezpečí života nebo zdraví kohokoliv.
Nestrpíme však, aby pod rouškou jakési
absolutní spravedlnosti byli bráni v ochranu zrádci
a kolaboranti a naopak pronásledováni skuteční
bojovníci za svobodu a špiněna naše revoluce.
(Potlesk.)
Není třeba ani být stoupencem revoluce, aby
každý, kdo ovšem nemá v úmyslu
špinit šmahem všechno nové, poznal, že
není v dějinách revolučních
zvratů obdoby s naší národní
a demokratickou revolucí, která, pokud jde o bezpečnost
lidí, tělesnou nedotknutelnost a jiné stejně
cenné statky, se vyznačovala takovým ohledem.
A stejně je dobře známo, že všechny
revoluce, ať francouzská nebo ruská, byly napadány
pro domnělá zvěrstva. Už toto historické
připomenutí mělo by býti pro všechny
náležitým poučením. Aniž
by se snad vzdávali starostí o očištění
od nekalých živlů, měli by všichni
- majíce toto na zřeteli - o těchto věcech
psát tak, aby nebyl špiněn čistý
štít naší revoluce, a přispívat
raději praktickými a zavčas podanými
návrhy k nápravě. Tolik k tomu velkému
pokřiku o tak zv. gestapismu. Ostatně neměli
by někteří naši lidé mást
pojmy a napodobovat goebbelsovskou propagandu právě
v tom u ní podstatném, že totiž sebevětší
lež tisíckrát opakovaná se stává
nakonec pravdou. Nenazýváme-li gestapismem údery
šavlí a pendrekem při lidových demonstracích
za bývalé republiky, nenazýváme-li
tímto hnusným jménem vjíždění
policie koňmo s tasenými šavlemi do bezbranného
davu, jak tomu často bývalo za bývalé
republiky, nepojmenováváme-li tímto jménem
zacházení policie a četnictva s dělnickými
předáky za bývalého režimu, a
dokonce nenazýváme-li tímto názvem
střelbu policie a četnictva do hladových
žen a dětí za minulé republiky - a my,
kteří jsme byli tehdy biti, tak nečiníme
- nedivte se, že nechceme strpět, aby tímto
názvem bylo jmenováno každé jen trochu
příkřejší zacházení
s kolaboranty. (Potlesk.) Nechť je pro tento název
ponecháno všechno to hrozné a strašné,
co skutečně zvrhlá gestapácká
nestvůrnost v našich zkušenostech a představách
zanechala. Víme ovšem, že je tu proti dřívějšku
podstatná změna. Především dnes
nebyla žádná vrstva takto masakrována.
A za druhé, pokud v nepatrném měřítku
a často ne v té intensitě se takové
politováníhodné případy staly,
nebyly většinou takto postiženi příslušníci
nižších společenských vrstev, nýbrž
z velké části příslušníci
bývalé vládnoucí třídy.
Aspoň se tak dá soudit z psaní některého
našeho tisku. Ani ve Svobodných novinách, ani
ve Svobodném slově jsme dosud nečetli, že
by šermíři perem tasili své brko na
obranu dělníka, malého rolníka, živnostníka
nebo prostého příslušníka inteligence.
Vždycky šlo při nejmenším o nějakého
ředitele podniku, továrníka nebo zbytkového
statkáře, jemuž prý jednou závodní
rada, jindy zase jiný orgán nějak ublížil.
Tento rozdíl ve společenském postavení
by ovšem neměl býti dostatečným
důvodem ke špinění lidově-demokratického
zřízení, když stejně o naprosté
nevině těchto lidí, prý takto pronásledovaných,
si netroufají mluvit ani jejich obhajovatelé, když
stejně jde o vybočení jednotlivců
nebo orgánů, s jejichž počínáním
nikdo nehodlá souhlasit, a když tito obhajovatelé
nenalezli v sobě ani špetku nutnosti protestovat sebe
tišeji, když v době klidu a míru v předmnichovské
republice byli takto biti dělníci.
Je pochopitelné, že za takové situace, kdy
se špendlíčkem vyhrabává kde
jaký starý případ podobného
nikým neschvalovaného a nad to již dávno
neaktuálního jednání, za těchto
poměrů, kdy se pociťovala u některých
lidí, jimž některý tisk dopřál
sluchu, přímo sadistická radost, že
se podařilo zas něco nepěkného najít,
a kdy se hovělo takovým způsobem nejnižším
pudům po lehké sensaci, samozřejmě
za takové situace nemohlo se dobře dařit
retribuci. Potom je také pochopitelné, proč
pokrokový, vskutku demokratický a národní
tisk, to je tisk na kolaborantech nezávislý, byl
nucen - ovšem s jiné stránky - tyto případy
přetřásat. Zdá se však, že
určité skupiny v našem národě,
naší lidově-demokratické republice ne
příliš zrovna nakloněné, nehodlají
v podobných sensacích přestat, i když
znovu půjde o případy z května 1945
a možná už i o potrestané, při
nejmenším už stíhané soudem. Čím
si jinak vysvětlit výzvu ministerstva spravedlnosti
k prokurátorům, aby hlásili ministerstvu
všechny případy tak zv. gestapismu bez ohledu
na to, kdy se přihodily. Budiž nám při
této příležitosti dovolen dotaz na pana
ministra spravedlnosti, zda o podobném výnosu svého
úřadu ví a zda ministerstvo spravedlnosti
si uvědomuje, že ve veřejnosti vznikl dojem,
že ministerstvo spravedlnosti tím dodává
této štvavé kampani další vzpruhu.
V minulých měsících jsme byli svědky
soustředěných útoků na ty,
kteří v boji proti okupantům jim nebo jejich
pomahačům jakkoliv ublížili nebo kteří
ve spravedlivém hněvu ve dnech osvobození
na místě okupanty nebo jejich přisluhovače
ztrestali. Tu už byl proveden útok na sám náš
boj za svobodu, na samu naši revoluci. Nehodláme a
nečinili jsme tak ani dříve, ujímati
se lidí, kteří si takto počínali
ze surovosti, z vilnosti, ze ziskuchtivosti nebo podobných
jiných nízkých pohnutek. Nemůžeme
však trpět, aby v zájmu provinilců,
byť i sebevýše postavených, byli blátem
vláčeni čeští lidé, kteří
buď sami trpěli pod nacisty, nebo si získali
celou řadu zásluh o naše osvobození.
Při těchto útocích naprosto nevadilo
jasné znění zákona z 8. května
1946, č. 115 Sb., který v § 1 říká,
že "jednání, k němuž došlo
v době od 30. září 1938 do 28. října
1945 a jehož účelem bylo přispět
i k boji o znovunabytí svobody Čechů a Slováků,
nebo které směřovalo ke spravedlivé
odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů,
není bezprávné ani tehdy, bylo-li by jinak
podle platných předpisů trestné."
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Ševčík.)
Jak se změnilo smýšlení některých
lidí, to vynikne nejlépe z konfrontace jejich názorů
s posudkem znalce univ. prof. dr Solnaře, slyšeného
při této příležitosti v ústavně-právním
výboru Prozatímního Národního
shromáždění, s nímž většina
tohoto výboru souhlasila. Prof. dr Solnař praví
k tomuto paragrafu: "Jednání, která
byla prostředkem boje o znovunabytí svobody Čechů
a Slováků a směřovala ke spravedlivé
obraně za činy okupantů nebo jejich pomahačů,
tato jednání nahrazovala v době nesvobody
úkony veřejné moci v boji proti zločinné
okupantské vládě a pokud k nim došlo
v této době, nebyla již podle obecných
zásad trestního práva s hlediska československého
právního řádu bezprávná,
nejsou tudíž ani trestná." A v dalším
týž znalec říká: "Nutno
výslovně vyjádřiti, že takové
jednání, naznačené v § 1, je
po právu, nestačí říci, že
není trestné, neboť tím není
správně charakterisováno positivní
hodnocení těchto záslužných činů,
které musí míti výraz i v právním
řádě." To jsou slova znalce, univ. prof.
dr Solnaře. A dnešní názor některých
lidí, kteří útočí na
používání tohoto ustanovení?
Zajisté velký rozdíl, který svědčí
nejlépe o tom, kdo zůstal věren myšlenkám,
vyrostlým z boje a revoluce, a kdo je opustil.
Co však při těchto věcech, ať už
jde o uměle vyvolávané aféry s tak
zv. gestapismem nebo o útoky proti některým
bojovníkům a mstitelům, což často
splývá v jedno, je nejzajímavější?
Ani jedenkráte jsme neslyšeli ministerstvo spravedlnosti,
že by pozvedlo svůj zajisté vlivný hlas
na obranu myšlenek, z nichž se zrodila naše svoboda,
a dokonce ani na obranu zákona, na jehož uzákoněni
toto ministerstvo spolupracovalo. To ovšem nemohlo prospěti
ani důsledně prováděné očistě
v národě. Vždyť je to rub téže
věci.
Není sporu o tom, že za výsledek provedené
očisty jest zodpovědno především
ministerstvo spravedlnosti. Jemu byla svěřena v
tomto směru veškerá péče i povinnost.
V této souvislosti zjišťujeme, že naše
vysoká byrokracie měla z provádění
očisty spíše strach než pocit velké
odpovědnosti. O tom svědčí i ta okolnost,
že po osvobození zdržovala uvedení mimořádných
lidových soudů v život, i když všechny
náležitosti, včetně jmenování,
byly splněny. O tom svědčí konkretně
případ mimořádného lidového
soudu v Uherském Hradišti, kde na naléhání
zástupců okresního národního
výboru bylo stále tvrzeno, že jmenování
není dosud provedeno, a teprve na důrazné
upozornění, že je známo, že jmenování
provedeno již bylo, najednou se spis našel a pak brzy
na to lidový soud vstoupil v činnost.
Neméně dramaticky vstoupil v činnost, tuším,
lidový soud v Brně, jehož zástupci prohlásili,
že z Prahy neodjedou dříve, dokud lidový
soud v Brně nebude uveden v život. A jaký byl
začátek, takový byl i konec. Projevovala
se tu snaha za všech okolností činnost lidových
soudů co nejdříve skončit, bez ohledu
na provedenou očistu. Byl to chvat až nedůstojný,
v němž ministerstvo spravedlnosti vydalo známý
výnos s doporučením v tom smyslu, aby pochybné
případy, prý v zájmu urychlení,
nebyly ani žalovány, případně
byly odsunuty. Jaký jiný smysl mohl mít tento
pokyn, než že vinníků má býti
stiháno co nejméně, když zásada
o nezažalovatelnosti nedoložených případů
je každému veřejnému žalobci dobře
známa.
Je třeba si uvědomit, že v budovatelském
programu vlády se neklade důraz jenom na skončení
retribuce, nýbrž hlavně na její meritorní
provedení. Nebyl proto v tomto smyslu důsledně
splněn ani odkaz košického vládního
programu, ani budovatelský program nynější
vlády. Nemalou závadou urychleného provedení
retribuce, zejména pak jejího důsledného
provádění, byla nerozhodnost ministerstva
spravedlnosti, zejména jeho vysokých úředníků
tímto úkolem pověřených, nerozhodnost,
která až do konce roku 1945 budila dojem, že
rozhodující místa v justici nejsou si vůbec
jista, zda retribuce má býti prováděna.
U mnohých veřejných žalobců se
tím vzbuzoval dojem, že retribuce jest považována
jak pro svoje zdánlivě tvrdé trestní
sankce, tak pro lidové založení za něco,
co sice bylo vydáno, co však nebude pravděpodobně
vážně prováděno a co se nesrovnává
s vysokým pojetím přisluhování
spravedlnosti.
Jak jinak si vysvětlit, že ministerstvo spravedlnosti
ponechalo veřejné žalobce u mimořádných
lidových soudů až do konce r. 1945 bez jakéhokoliv
vážnějšího poučujícího
pokynu, přestože retribuci a případy
z ni projednávané považovalo od počátku
za věci politicky závažné, a když
ministerstvo spravedlnosti k tomu mělo dostatek času
vzhledem k tomu, že dekret vyšel již v červnu
1945 a že jeho zásady byly propracovány již
londýnskou vládou.
Avšak ani v dalším průběhu se praxe
ministerstva spravedlnosti nijak podstatně nezměnila.
I když počet zásahů ministerstva spravedlnosti
byl hojnější, šlo vesměs o zásahy,
které naopak sledovaly pochybné cesty jakési
úzkostlivé spravedlnosti, jako na př. pokyn
o nevhodnosti provádění svědeckých
výpovědí členů gestapa, což
v praksi vedlo často právě k osvobozování
a ke krytí zrádců a kolaborantů, dále
pokyn o tom, že Národní obec fašistická
není organisací fašistickou, pokyn o urychleném
ukončení retribuce i za cenu zastavení a
osvobození kolaborantů; tyto pokyny nesledovaly
tendenci důsledně, přísně,
ale spravedlivě potrestat. Byla by jistě zajímavou
zpráva, kolikráte ministerstvo spravedlnosti a jeho
vysocí úředníci dali ve smyslu svých
práv veřejným žalobcům pokyny
k přísnějšímu posuzování
trestné činnosti osob stíhaných podle
retribučního zákona a naopak kolikráte
přispěli k mírnějšímu
posuzování.
Že retribuce nemohla býti daleko dříve
skončena a v důsledku toho také důsledněji
provedena, na tom má vinu především
ten fakt, že ministerstvo spravedlnosti proti znění
zákona trpělo, že stanné řízení,
které bylo zákonem předepsáno, bylo
nahrazeno přípravným vyšetřováním,
vyšetřováním strašně zdlouhavým.
Rozhodně není dostatečným vysvětlením,
že bylo třeba slyšeti v tomto řízení
i druhou stranu, protože v tom tak ani zdržování
nespočívá, jako spíše v samé
povaze zavedeného přípravného vyšetřování,
které u některých soudců vzbuzovalo
dojem, že jde o normální kriminální
případ. Přistoupilo-li k tomu u některých
předsedů senátu to, s čím jsme
se tak často setkávali a co při přelíčení
samozřejmě úplně skreslovalo správnou
představu soudců-laiků, že totiž
vedle již dříve slyšených svědků
ve prospěch obviněného byla jich k hlavnímu
přelíčení volána celá
řada znova, znamenalo to nové prodloužení
a nakonec to vyvolalo v soudcích laicích při
nejmenším dojem pochybností o vině obžalovaného.
Právě při nejdůležitějších
procesech byla v tomto duchu slyšena dlouhá řada
svědků obhajoby nikoli o skutečnostech, jak
to žádá trestní řád, nýbrž
o pochybných a subjektivních dojmech ve prospěch
obžalovaného.
Když v době okupace za stoupajícího
teroru a zesilované nacistické propagandy náš
lid naslouchal hlasu nynějšího ministra spravedlnosti,
tehdy zvaného Pavla Svatého, doufali lidé
pevně, že tentokráte skutečně
vinníci neuniknou spravedlivému trestu, a lze beze
sporu říci, že kdyby náš lid, kdyby
soudci-laici jako příslušníci všech
stran Národní fronty slyšeli občas týž
hlas a v tomtéž duchu, byť by se tak dálo
bez jakéhokoliv zásahu do soudcovské neodvislosti
a jenom na okraji současného dění,
znamenalo by to nesporně mnoho pro důsledně
provádění očisty. (Potlesk.)
Ani toto mlčení, zajisté výmluvné
mlčení, nezůstalo bez vlivu na naši
retribuci. Měl-li tento fakt vliv na náladu našeho
lidu a na soudce laiky, kteří nezůstali ušetřeni
stranických vlivů, tím větší
vliv měl tento fakt samozřejmě na veřejné
žalobce a soudce z povolání. Někteří
z nich se nemohli zbaviti dojmu, že jejich nadřízení
těžko snášejí jejich jasné
stanovisko ve prospěch důsledné očisty,
a mnozí z nich si ke konci retribuce stěžovali,
že snad právě proto byli při jmenování
opomenuti, že se tolik, i když po soudcovské
stránce nezávadně, exponovali v retribuci.
Přistoupilo-li k tomu všemu u některých
veřejných žalobců a soudců z
povolání jejich nepříliš lidově
demokratické založení a z toho plynoucí
často naprosté nepochopení politického
významu retribučního soudnictví, je
tím dostatečně vysvětlen velký
počet zastavených případů u
veřejných žalobců a značný
počet buď osvobozených nebo mírně
potrestaných provinilců. Rozhodně nelze vysvětliti
počet zastavených případů povahou
vyšetřování, když je známo,
že o případech postoupených veřejnému
žalobci rozhodovaly nejdříve vyšetřovací
komise, často paritně složené, které
každý případ probraly a po prozkoumání
buď jej zastavily, postoupily trestně nalézací
komisi, nebo předaly veřejnému žalobci.
Zajisté by byla zajímavá statistika, kolik
už tímto sítem propadlo věcí,
které vůbec nepřišly k veřejnému
žalobci.
Přímo povážlivým se nám
zdá býti tvrzení v exposé pana ministra
spravedlnosti, že velká část těchto
udání byla podána z osobních důvodů
v důsledku narušeného charakteru. Tu už
jsou přejímány argumentace, které
slýcháme od usvědčených zrádců
a kolaborantů. Bylo národní i osobně
mravní povinností každého občana,
byl-li k tomu úředně vyzýván,
aby jakékoliv provinění kohokoliv na příslušných
místech oznámil, a těmto místům
příslušelo posuzování věci.
Jestliže však někdy byly oznámeny i případy
méně závažné a když tím
byl dotčen snad i zájem toho, kdo takový
případ po osvobození oznámil, svědčí
to, až na ojedinělé výjimky, které
nakonec potvrzují pravidlo, o dobré vůli
našich občanů, aby každá sebemenší
zrada byla potrestána. Svědčí to o
vysokém smyslu pro národní čest a
spravedlnost vůbec. A je proto přinejmenším
pochybené, jestliže tato dobrá vůle
a smysl pro národní čest u většiny
jsou zaměňovány za narušený charakter.
Ostatně je znám značný počet
případů, kdy po osvobození kolaboranta
byli poctiví lidé jím vláčeni
po soudech pro urážku na cti, při čemž
často nepomáhalo dostatečně ani opatření
navržené ministerstvem spravedlnosti k zamezení
podobných případů. Vedle toho celá
řada poctivých lidí je dnes stíhána
pro zločin křivého obvinění,
čímž je jim způsobována značná
újma, i když nepochybujeme o tom, že každý
objektivní soudce uzná na jejich nevinu a na dobrý
jejich úmysl oznámiti všechno, co se má
o pomahačích Němců vědět.
Je samozřejmé, že i tyto věci měly
v dalším průběhu vliv na jakost naší
retribuce. Lidé se začali bát prokazovat
mocnému kolaborantovi vinu z obavy, že v případě,
bude-li osvobozen a podnikne-li proti nim nějaké
kroky, nenajdou nikde ochrany. Tím a ničím
jiným se vysvětluje fakt, že mnoho lidí
kolaboranty po osvobození u vyšetřovací
komise usvědčovalo, za rok však titíž
lidé u mimořádných lidových
soudů z těchto obav raději se odvolávali
na krátkou paměť. Je jasné, že
troufalost různých vlivných kolaborantů
za této situace rostla, že se rozbujely všechny
ty známé i méně známé
praktiky, často i za spolupůsobení některých
nesvědomitých obhájců, praktiky, směřující
k zatemnění procesu a k ovlivnění
svědků. Jak jinak se mohlo stát, že
u takového Miesbacha, Němce, nacisty dosazeného
do závodů Baťa ve Zlíně, mohlo
býti u mimořádného lidového
soudu v Uherském Hradišti upuštěno od
potrestání? Jenom proto, aby nemohla býti
prokázána vina dalším spoluvinníkům,
Čiperovi, Malotovi a jiným vlivným kolaborantům
ze Zlína. Jak jinak se mohlo stát, že jsme
nikde neslyšeli o tom, kdo převzal a k jakým
účelům bylo použito těch několika
milionů korun, které prý dala firma Baťa
na Slovensku - nikoliv ovšem Čipera - na slovenské
povstání. Jen tak se mohlo stát, že
v procesu s protektorátní vládou syn poslance
národně socialistické strany potvrdil Adolfu
Hrubému, že mu Hrubý poskytl
asi 15.000 korun na odboj, když současně nebyl
učiněn ani dotaz, jak těchto peněz
pro odboj bylo použito, a když odbojové skupiny
této oblasti potvrzují nejenom, že žádné
peníze neobdržely, ale že se tento svědek
ani s nimi odbojové činnosti nezúčastnil.
To je jedna z velkých vad retribučního řízení.
Často vlivem předsedy senátu při pochopitelné
nezkušenosti soudců laiků nebyla obhajoba obviněného
ničím prokazována. Uvěřilo
se prostě obviněnému. Co to znamená?
To znamená, že ve věci zrady na národě
byla často dána větší víra
kolaborantovi než svědkům, kteří
pochopitelně o všech tajných spádech
pomahačů nemohli vědět. To je patrno
též i z exposé. Členové protektorátní
vlády prý nemohli býti přísněji
potrestáni, protože prý měli, tak se
hájili, plnou důvěru v generála Eliáše.
Jako by nebylo důležitější sebenepatrnější
svědectví o tom, zda měl či neměl
k nim důvěru generál Eliáš. Tu,
a stejně tak, když exposé se odvolává
na to, že vlastně představitelé protektorátní
vlády byli dostatečně potrestáni,
protože hlavními vinníky byli Hácha,
Chvalkovský a Moravec, kteří dříve
zemřeli, dostává se exposé na linii
obrany, jak se hájí naši kolaboranti. Oni nic,
to všechno ti mrtví a ti, kteří utekli.
Jenom takovým posuzováním se mohlo stát,
že bylo dosti případů, které
byly zastaveny a které teprve pod tlakem nespokojenosti
musely býti znovu projednány a což je nejzajímavější,
byly také odsouzeny. Nebyla sice o tom podána zpráva,
ale nejvíce případů jak zastavených,
tak z části osvobozených se týká
nesprávného posuzování zločinu
propagace a podpory nacistického a fašistického
hnutí. To je trestný čin, který má
svou specifickou politickou, ale také sociální
povahu. Vedle celkem nevelkého počtu těch
různých politických kortešů nacismu
a fašismu z profese vystupuje tu za okupace celá řada
lidí, nejčastěji z vyšších
společenských vrstev, ať velkostatkářů,
průmyslníků nebo lidí z vysokých
úřadů, kteří sice vždycky
neudávali, nevyhrožovali, poněvadž jim
toho nebylo jednak zapotřebí, jednak to nebývá
způsob jejich projevů, všemi však deseti
různými cestami a způsoby podporovali nacismus
a fašismus. A tu jsme se setkávali zejména
u předsedů senátů s nepochopením
pro tento zločin.