423

§ 5. československé státní dráhy.

12 rychlíkových vozů Ca pro zařadění do mezinárodní dopravy; v nynějším stavu těchto
vozů jest jich 23 starších než 35 roků, které mohou býti použity v budoucnu jen pro
osobní vlaky;
5 čtyřosých služebních vozů Da pro rychlíky jako náhradu za vozy původu MAV

a KBD, které nejsou způsobilé pro velké rychlosti;
33 přípojných vozů,

700 krytých nákladních vozů řady Zt, z toho 30 vozů s čelními dveřmi;
100 velkoprostorových vozů řady Zdv;
10 krytých vozů způsobilých pro přímou dopravu do Anglie přes Zeebrügge (Ferry

Boats);

10 chladicích vozů pro přepravu tuků a masa o rozvoru 6 m;
30 vozů Zsb pro zdravotní vlaky;

150 vozů řady Nd o délce 15 m pro přepravu dlouhých předmětů, zvláště železa, im-
pregnovaných sloupů a objemných druhů zboží (sudy, kůra, len, seno, sláma);
500 otevřených vozů řady Vtd a
500 otevřených vozů řady Vz (rekonstruované Vut).

Vozy tyto navrhuje se zakoupiti proto, že jednak vozový park ve svém průměru
stává se přestárlým (z 93. 000 vozů, jež tento park nyní čítá, má 8. 500 vozů stáří 45
a více), jednak v poslední době se jeví podstatné oživení hospodářského života a tím
i vzestup vozové potřeby.

Kromě objednávky vozů nových zamýšlí se rekonstruovati některé z vozů dosud
dobrých, které pro rychlíky postačují sice co do početního stavu vozů ABa a ABCa, ne-
vyhovují však zvyšovaným rychlostem vlaků, a to jednak proti zahřátí ložisek, a jednak
i svou vnitřní úpravou. V roce 1938 je zamýšleno upraviti aspoň 30 vozů řady ABa
a ABCa, při čemž se zamýšlí provésti pokusy s elektrickým vytápěním.

Dále je zamýšleno upraviti asi 10 vozů DF z osobních vozů, u kterých bude nutno
obnoviti skříně. Rovněž bude vyžadovati úpravy nízkotlaké vytápění, resp. isolace top-
ného potrubí osobních vlaků tak, aby bylo možno teplotu v oddílech účinně regulovati.

Konečně je zamýšleno opatřiti bočními dveřmi dalších 2. 112 vozů ř. U.

Spotřeba provozního materiálu.

Spotřeba normálního paliva na 1 strojový km v r. 1936 proti roku 1935 se snížila
s 23'6 kg na 23'4 kg, t. j. o 0'85% přes to, že vlaky byly více vytíženy. Spotřeba nor-
málního paliva na 1000 hrtkm se snížila se 124'0 kg na 117'9 kg, t. j. o 4'92%.

Spotřeba normálního maziva na 1 strojový km se snížila se 41'3 g na 39'2 g, t. j.
o 5'08%. Je to nejnižší spotřeba od r. 1919 a jest ještě o 4'1 g nižší, než byla spotřeba
normálního maziva u rakouských státních drah v roce 1912.

Výtopenská služba.

V roce 1936 byly ukončeny 4 výstavby garáží a zřízeno 8 čerpacích stanic pohon-
ných látek pro motorová kolejová vozidla. Zelektrisován byl pohon 6 vodáren a 1 točny,
začato se stavbou vymývacího zařízení ve výtopně v Plzni a ukončena přestavba přesuvny
lokomotiv ve výtopně Praha - Masarykovo nádraží. Dokončena byla výstavba nové výtopny
v Kopistech a pracuje se na dokončení úprav výtopenských obvodů v Duchcově a v Bo-
humíně. Bylo pokračováno ve výstavbě výtopny v Rumburce. Dána byla do provozu nová
vodárna s elektrickým pohonem v Č. Třebové. Byl zadán projekt k opatření vltavské
vody pro výtopnu Vršovice - Nusle.

V roce 1937 pokračuje se ve výstavbě vymývacího zařízení ve výtopně v Plzni. Po-
kračuje se v přípravných pracích pro vybudování vlastní vodárny ve Vršovicích - Nuslích

27


424

§ 5. Československé státní dráhy.

a v projektu pro vodárnu v Bratislavě. Provádí se větší přestavba vodárny v Hranicích.
Je připraveno sloučení vodáren, resp. zlepšení zásobování vodou ve stanici Kralupy nad
Vit. Pokračuje se ve vybudování výtopen v Turnově, ve Veselí n. M., v Krásně n. B. a ve
Vsetíně, je v programu: rozšíření a úprava topírenských obvodů ještě v 15 výtopnách,
vybudování 12 čerpacích stanic na pohonné látky a výstavba dalších 11 garáží pro ko-
lejová motorová vozidla, z nichž garáž v Bratislavě se již dokončuje. V roce 1937 byly
opatřeny 3 nové točny o průměru 22 m a 3 točny o průměru 20 m. Je též v programu
výstavba moderní lokomotivní váhy v Bratislavě, která byla již zadána; bude provedena
elektrisace pohonu v dalších 5 vodárnách.

2. Motorový provoz.

Provoz kolejovými vozidly, poháněnými spalovacími motory, byl v roce 1936 dále
rozšířen. Výkon v motorových km se zvýšil proti roku 1935 o 7'58% a výkon v hrubých
tunových km o 13'52%. Střední zatížení v tunách na 1 motorový km se zvýšil s 27'8 na
29'3 t, t. j. o 5'4%. Využití motorových vozidel bylo tedy rovněž příznivější.

Dosti značné rozšíření v provozu mělo za následek i zvýšení spotřeby různého paliva
(lihobenzinové směsi, dynalkolu a plynového oleje), a to s 11, 294. 307 kg na 12, 216. 177 kg,
t. j. o 8'16%.

Koncem roku 1936 bylo ve stavu celkem 500 kolejových motorových vozidel, a to:
208 motorových vozů, 279 kolejových autobusů, 6 motorových vozů nákladních a 7 loko-
traktorů. Pro rok 1937 byly objednány 2 čtyřnápravové motorové vozy, 2 čtyřnápravové
motorové vozy lehké konstrukce (z nichž 1 přechází z objednávky 1936), 11 dvounápra-
vových motorových vozů a 34 kolejových autobusů.

Na rok 1938 budou objednány: 1 čtyřdílný motorový vlak pro dálkovou dopravu na
hlavních tratích pro vlaky s větší frekvencí, 2 čtyřosové vozy úzkorozchodné ř. M 21. 0
jako náhrada za vozy ř. M 11. 0 určené ke zrušení, 10 motorových vozů dvounápravo-
vých ř. 242. 0, a to po 1 voze pro nové trati H. Lideč-Púchov a Zbehy-Zl. Moravce,
ostatní jako náhrada za motorové vozy, určené postupně ke zrušení a za účelem zvětšení
dosud nedostatečné zálohy pro nynější motorový provoz, dále 20 kolejových autobusů
ř. M 130. 1 a M 130. 4 k zvětšení a k doplnění nedostatečné zálohy kolejových autobusů
a jako náhrada za kolejové autobusy starších typů, určené postupně ke zrušení. Dále se
zamýšlí objednati 2 kompletní podvozky pro motorové vozy ř. M 290. 0 (Slovenská Střela),
které budou sloužiti jako záloha, aby byly urychleny opravy zmíněných motorových
, vozů a byl tak zajištěn pravidelný provoz bez nahrazování parou.

3. Elektrický provoz.

Výkon elektrických lokomotiv a motorových vozů stoupl v roce 1936 ve strojových km
o 7'84%, ale poklesl v hrubých tunových km o 0'20%. Nepříznivé využití elektrických vo-
zidel se projevilo v poklesu středního zatížení na 1 km se 49'5 t na 45'8 t, t. j. o 7'47%.
Nové lokomotivy a motorové vozy pro elektrický provoz nebyly v roce 1936 objednány,
tedy stav vozidel se nezměnil.

4. Služba osvětlovací.

Elektrické osvětlování vozů je stále rozšiřováno. Nové vozy osobní, poštovní a slu-
žební jsou objednávány výhradně jen se zařízením pro elektrické osvětlování, u starších
vozů se dosavadní plynové osvětlení rekonstruuje na elektrické. Koncem roku 1936 bylo
celkem 5. 597 vozů s elektrickým osvětlením, počítajíc v to i přípojné vozy pro lokální
a motorový provoz. V roce 1937 bude provedena přeměna osvětlení plynového na elek-
trické asi u 200 vozů.

V roce 1936 bylo zavedeno elektrické osvětlení ve 30 stanicích a 17 zastávkách. Elek-
tricky osvětlovaných stanic a zastávek bylo ke konci roku 1936 úhrnem 1. 196 s 89. 824
instalovanými žárovkami. Pro rok 1938 zamýšlí se zavésti elektrické osvětlení asi do
70 stanic a zastávek.


425

§ 5. československé státní dráhy.

5. Opatřování materiálu.

Ceny většiny materiálu stouply. Přes to snažila se státní správa železniční o to, aby
jednáním s dodavateli bylo dosaženo různých slev proti cenám, oferovaným jimi v zadá-
vacím řízení, úsilí toto setkávalo se také po většině s úspěchem.

V roce 1937 byl sjednán v dohodě s MNO nový způsob odběru dynalkolu, a to tak,
že Společnost pro zpeněžení lihu bude mísiti dynalkol s benzinem a benzolem, dodávaným
správou ČSD.

Služba dílenská.

Vývoj hospodaření ve službě dílenské od účinnosti zákona podnikového ukazuje při-
pojený přehled význačnějších dat na straně následující.

V roce 1936 zmenšily se opět podstatně opravné doby vozidel jako následek organi-
sačních zásahů.

Vzrůst udržovacích výdajů vozidel byl způsoben jednak větším rozsahem jejich
oprav, jednak zvýšením cen potřebného materiálu.

Rozdíly procent vozidel v opravě souvisí s počtem vozidel v provozu.

27*


426

§5. československé státní dráhy.

           

V roce:

         

1925

1926

1927

1928

1929

1930

1931

1932

1933

1934

1935

1936

Bylo v opravě
(v procentech)

parních lokomotiv ..............

22'9

22'1

20'7

21'0

20'7

19'5

18'6

15'7

14'4

15'6

16'5

16'6

elektr. lokomotiv ..............

-

-

-

-

-

-

24'2

20'8

16'0

16'2

14'8

13'9

motorových vozidel .............

-

-

-

 

-

-

25'6

23'1

22'4

25'5

27'1

30'2

osobních, poštovních, služebních vozů....

13-4

13'4

9'7

9'2

10'7

8'3

8'6

7'9

7'8

7'8

7'8

7'3

nákladních vozů ...............

8'1

4'8

6'7

4'6

5'4

3'6

4'5

4'5

5'2

5'4

5'8

6'1

Vyžadovala
opravných dnů

hlavní oprava parních lokomotiv .......

138'0

119'5

99'9

94'8

83'7

83'3

83'1

70'7

67'0

55'0

48'3

43'8

vyvažováni parních lokomotiv ........

46'0

43'3

38'3

37'7

37'7

34'2

34'5

33'7

30'0

27'9

24'1

22'8

občasné prohlídky osobních vozů .......

37'0

23'9

19'0

18'1

17'3

17'2

15'9

14'1

13'2

12'4

10'6

10'1

občasné prohlídky nákladních vozů ......

17'0

12'8

8'8

8'6

7'2

6'9

6'4

5'7

5'2

4'9

3'9

3'4

Byly udržovací výdaje na

1 parní lokomotivu .............

77. 000

78. 904

75. 713

77. 487

85. 990

82. 717

72. 342

67. 418

65. 867

60. 791

63. 722

63. 044

1 elektrickou lokomotivu ...........

-

-

-

12. 968

50. 262

70. 078

46. 844

39. 452

48. 380

51. 455

30. 751

34. 306

1 motorové vozidlo .............

25. 763

20. 997

28. 412

40. 536

42. 943

63. 407

49. 715

37. 545

34. 928

35. 133

39. 812

43. 111

1 osobní vůz ................

12. 907

12. 698

12. 257

12. 016

13. 469

13. 713

12. 407

10. 795

9. 220

8. 516

8. 602

8. 677

1 nákladní vůz ................

1. 778

1. 628

1. 565

1. 559

1. 656

1. 631

1. 335

1. 222

1. 103

966

980

1. 004

1 silniční autobus ..............

-

-

-

3. 159

20. 580

21. 572

17. 836

14. 283

18. 953

17. 338

15. 376

17. 415

1 nákladní automobil ...... '....

-

-

-

-

-

-

 

2. 860

4. 647

5. 981

4. 956

6. 678

                         

§ 5. Československé státní dráhy.

427

Místní dráhy, jimž bylo povoleno sečkání náhrady provozních nákladů za účelem před-
nostní úhrady výpůjčkové a prioritní služby.

Běžné číslo

Místní dráha

Těžby

Náklady

Provozní
schodek

Zúročení
a
umořeni*]

Societní
náklady

Úhrn

Úhrn
posho-
vění
za rok
1936

1.

Břeclav-Lednice...

355. 200

631. 100

275. 900

41. 000

_

316. 900

333. 400

2.

Hustopečská míst. dráha

386. 000

546. 000

160. 000

-

-

160. 000

-

3.

Moravská západní dr..

4, 867. 000

12, 299. 300

7, 432. 300

394. 000

30. 000

7, 856. 300

4, 951. 800

4.

Častolovice-Rychnov

             
 

n. Kn. -Solnice...

785. 400

1, 831. 600

1, 046. 200

40. 400

2. 000

1, 088. 600

601. 900

5.

Jilemnice-Roketnice

1, 211. 200

2, 951. 400

1, 740. 200

145. 000

35. 000

1, 920. 200

1, 270. 400

6.

Opava-Hradec...

626. 000

831. 700

205. 700

11. 300

15. 000

232. 000

214. 900

7.

Vyššíbrodská elektrická

1, 576. 600

1, 622. 400

45. 800

-

10. 000

55. 800

40. 100

8.

Planá- Tachov...

995. 500

1, 456. 900

461. 400

36. 800

15. 000

513. 200

139. 000

9.

Velké Březno-Verne-

             
 

řice - Úštěk....

532. 500

2, 183. 900

1, 651. 400

54. 200

30. 000

1, 735. 600

1, 322. 600

10.

Štramberk- Veřovice..

594. 700

712. 400

117. 700

-

-

117. 700

-

11.

Bratislava-Komárno.

8, 573. 400

12, 834. 100

4, 260. 700

249. 500

64. 000

4, 574. 200

4, 191. 100

12.

V údolí Žitavy...

3, 715. 400

7, 057. 000

3, 341. 600

209. 000

36. 100

3, 586. 700

1, 500. 600

13.

Teplá- Nemšová-Led-

             
 

nické Rovne....

447. 600

1, 277. 200

829. 600

80. 100

18. 100

927. 800

967. 500

14.

V údolí Štítníce...

939. 700

1, 491. 100

551. 400

68. 300

18. 100

637. 800

511. 000

15.

Šamorín-Úzor....

214. 900

481. 500

266. 600

35. 000

15. 000

316. 600

252. 800

16.

Šala n. Váh. -Neded..

765. 500

1, 088. 600

323. 100

75. 000

18. 000

416. 100

302. 200

17.

Piešťany- Vrbové...

457. 400

708. 400

251. 000

45. 000

18. 000

814. 000

244. 600

18.

Nitra-Zbehy-Radošiná.

680. 000

1, 144. 100

464. 100

110. 000

18. 000

592. 100

467. 800

19.

Komárno-Guta...

597. 800

1, 226. 200

628. 400

99. 300

18. 100

745. 800

736. 000

20.

Šahy-Krupina....

1, 636. 500

3, 358. 600

1, 722. 100

145. 200

28. 000

1, 895. 300

1, 586. 500

21.

Čadca-Makov....

1, 303. 800

2, 197. 600

893. 800

134. 500

18. 000

1, 046. 300

919. 200

22.

Žilina-Rajec....

1, 751. 100

2, 643. 500

892. 400

67. 500

18. 100

978. 000

830. 800

23.

V údolí Popradu...

2, 058. 500

3, 297. 600

1, 239. 100

62. 500

18. 000

1, 319. 600

991. 900

24.

Kežmarok-Sp. Belá..

572. 200

1, 429. 900

857. 700

14. 400

18. 000

890. 100

1, 349. 300

25.

Spišská Belá-Podolinec

545. 200

1, 713. 200

1, 168. 000

32. 700

18. 000

1, 218. 700

540. 900

26.

V údolí Levoče...

647. 900

1, 829. 400

1, 181. 500

10. 500

18. 000

1, 210. 000

874. 900

27.

Spišskopodhradská..

382. 600

932. 300

5-49. 700

25. 600

18. 000

593. 300

532. 600

28.

Košice-Turňa....

2, 074. 500

5, 243. 800

3, 169. 300

162. 300

36. 000

3, 367. 600

2, 577. 100

29.

Trebišov- Vranov...

1, 217. 700

2, 319. 900

1, 102. 200

85. 000

18. 000

1, 202. 200

992. 500

30.

Frýdlantské okresní
dráhy ......

1, 740. 600

2, 821. 000

1, 080. 400

303. 000

15. 000

1, 398. 400

1, 793. 400

31.

Teplice-Poříčí-Trutnov

1, 703. 600

2, 705. 900

1, 002. 300

10. 200

8. 000

1, 020. 500

1, 645. 900

32.

Petrovice n. D. -
Kouty n. D .....

451. 100

887. 600

436. 500

22. 300

6. 000

464. 800

504. 200

33.

Hanušovice-Staré Město

251. 500

560. 200

308. 700

18. 600

5. 000

332. 300

306. 400

34.

Skalice-Boskovice-
V. Opatovice...

1, 284. 400

2, 191. 300

906. 900

12. 400

5. 000

924. 300

917. 000

35.

Banská Bystrica- Har-
manec ......

592. 500

923. 700

331. 200

6. 400

9. 000

346. 600

339. 200

36.

Bratislavská župná

1, 651. 900

3, 359. 300

1, 707. 400

14. 200

9. 900

1, 731. 500

1, 700. 900

37.

Hronská Breznica-
Levice ......

9, 207. 500

13, 147. 000

3, 939. 500

35. 600

10. 300

3, 985. 400

4, 584. 400

38.

Levice- Šurany...

4, 947. 500

7, 711. 000

2, 763. 500

11. 600

9. 700

2, 784. 800

2, 889. 500

*) U běž. čís. 30-50 pouze umořeni.


428

§ 5. československé státní dráhy.

Běžné číslo

Místní dráha

Těžby

1

Náklady

Provozní
schodek

Zúročení
a
umoření*

Societni
náklady

Úhrn

Úhrn
posho-
vění
za rok
1936

39.

Lučenec - Halič....

135. 300

524. 600

389. 300

2. 200

10. 000

401. 500

404. 200

40.

V údolí Muráni....

980. 100

2, 224. 200

1, 244. 100

21. 000

11. 000

1, 276. 100

1, 058. 200

41.

Lučenecká místní dráha

1, 512. 000

4, 336. 400

2, 824. 400

21. 000

10. 000

2, 855. 400

2, 793. 300

42.

Podbrezová - Březno-
Tisovec .......

4, 307. 100

8, 205. 800

3, 898. 700

53. 200

10. 000


3, 961. 900

3, 894. 800

43.

Rimavská Sobota-
Poltár ......

261. 000

1, 283. 200

1, 022. 200

9. 400

10. 000

1, 041. 600

1, 022. 100

44.

Teplá- Trenč. Teplice.

247. 400

595. 900

348. 500

2. 600

9. 500

360. 600

309. 600

45.

Topoľčany- Bošany-
Trenčín.

3, 273. 400

5, 606. 100

2 332. 700

21. 200

9. 700

2, 363. 600

1, 591. 000

46.

Slovenská západní..

8, 960. 400

12, 256. 800

3, 296. 400

60. 000

10. 000

3, 366. 400

5, 070. 100

47.

Humenné- Stakčín..

805. 300

1, 902. 000

1, 096. 700

10. 600

9. 300

1, 116. 600

1, 086. 900

48.

Prešov- Bardejov...

2, 052. 600

5, 200. 000

3, 147. 400

26. 800

9. 700

3, 183. 900

2, 630. 900

49.

Ružomberok-Korytnica

1, 383. 100

1, 639. 200

256. 100

6. 600

10. 000

272. 700

134. 500

50.

V údolí Oravy....

8, 010. 700

7, 276. 200

4, 265. 500

47. 000

10. 000

4, 322. 500

4, 078. 600

 

Úhrnem...

89, 270. 800

162, 698. 100

73, 427. 300

3, 150. 000

765. 600

77, 342. 900

67, 998. 600

 

Obnova staveb při in-
vesticích podle inves-
tičního rozpočtu I. Ná-
klady zakládací (in-
vestice pravé), oddíl
V., pol. 1 .......

         

4, 971. 800

3, 063. 800

 

Celkem...

         

82, 314. 700

71, 062. 300

   

Košicko-Bohumínská dráha.

     

51.

Košicko-Bohumínská
dráha .......

180, 000. 000

253, 570. 600

73, 570. 600

7, 610. 000

200. 000

81, 380. 600

73, 100. 200

 

Obnova staveb při in-
vesticích podle inves-
tičního rozpočtu I. Ná-
klady zakládací (in-
vestice pravé), oddíl
V., pol. 2 .......

         

3, 313. 100

1, 585. 200

 

Celkem...

         

84, 693. 700

74, 685. 400

                 

*) U běž. čís. 30-50 pouze umoření.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP