423
§ 5. československé státní dráhy.
12 rychlíkových vozů Ca pro zařadění do mezinárodní dopravy; v nynějším stavu těchto
vozů jest jich 23 starších než 35 roků, které mohou býti použity v budoucnu jen pro
osobní vlaky;
5 čtyřosých služebních vozů Da pro rychlíky jako náhradu za vozy původu MAV
a KBD, které nejsou způsobilé pro velké rychlosti;
33 přípojných vozů,
700 krytých nákladních vozů řady Zt, z toho 30 vozů s čelními dveřmi;
100 velkoprostorových vozů řady Zdv;
10 krytých vozů způsobilých pro přímou dopravu do Anglie přes Zeebrügge (Ferry
Boats);
10 chladicích vozů pro přepravu tuků a masa o rozvoru 6 m;
30 vozů Zsb pro zdravotní vlaky;
150 vozů řady Nd o délce 15 m pro přepravu dlouhých předmětů, zvláště železa, im-
pregnovaných sloupů a objemných druhů zboží (sudy, kůra, len, seno, sláma);
500 otevřených vozů řady Vtd a
500 otevřených vozů řady Vz (rekonstruované Vut).
Vozy tyto navrhuje se zakoupiti proto, že jednak vozový park ve svém průměru
stává se přestárlým (z 93. 000 vozů, jež tento park nyní čítá, má 8. 500 vozů stáří 45
a více), jednak v poslední době se jeví podstatné oživení hospodářského života a tím
i vzestup vozové potřeby.
Kromě objednávky vozů nových zamýšlí se rekonstruovati některé z vozů dosud
dobrých, které pro rychlíky postačují sice co do početního stavu vozů ABa a ABCa, ne-
vyhovují však zvyšovaným rychlostem vlaků, a to jednak proti zahřátí ložisek, a jednak
i svou vnitřní úpravou. V roce 1938 je zamýšleno upraviti aspoň 30 vozů řady ABa
a ABCa, při čemž se zamýšlí provésti pokusy s elektrickým vytápěním.
Dále je zamýšleno upraviti asi 10 vozů DF z osobních vozů, u kterých bude nutno
obnoviti skříně. Rovněž bude vyžadovati úpravy nízkotlaké vytápění, resp. isolace top-
ného potrubí osobních vlaků tak, aby bylo možno teplotu v oddílech účinně regulovati.
Konečně je zamýšleno opatřiti bočními dveřmi dalších 2. 112 vozů ř. U.
Spotřeba provozního materiálu.
Spotřeba normálního paliva na 1 strojový km v r. 1936 proti roku 1935 se snížila
s 23'6 kg na 23'4 kg, t. j. o 0'85% přes to, že vlaky byly více vytíženy. Spotřeba nor-
málního paliva na 1000 hrtkm se snížila se 124'0 kg na 117'9 kg, t. j. o 4'92%.
Spotřeba normálního maziva na 1 strojový km se snížila se 41'3 g na 39'2 g, t. j.
o 5'08%. Je to nejnižší spotřeba od r. 1919 a jest ještě o 4'1 g nižší, než byla spotřeba
normálního maziva u rakouských státních drah v roce 1912.
Výtopenská služba.
V roce 1936 byly ukončeny 4 výstavby garáží a zřízeno 8 čerpacích stanic pohon-
ných látek pro motorová kolejová vozidla. Zelektrisován byl pohon 6 vodáren a 1 točny,
začato se stavbou vymývacího zařízení ve výtopně v Plzni a ukončena přestavba přesuvny
lokomotiv ve výtopně Praha - Masarykovo nádraží. Dokončena byla výstavba nové výtopny
v Kopistech a pracuje se na dokončení úprav výtopenských obvodů v Duchcově a v Bo-
humíně. Bylo pokračováno ve výstavbě výtopny v Rumburce. Dána byla do provozu nová
vodárna s elektrickým pohonem v Č. Třebové. Byl zadán projekt k opatření vltavské
vody pro výtopnu Vršovice - Nusle.
V roce 1937 pokračuje se ve výstavbě vymývacího zařízení ve výtopně v Plzni. Po-
kračuje se v přípravných pracích pro vybudování vlastní vodárny ve Vršovicích - Nuslích
27
424
§ 5. Československé státní dráhy.
a v projektu pro vodárnu v Bratislavě. Provádí se větší přestavba vodárny v Hranicích.
Je připraveno sloučení vodáren, resp. zlepšení zásobování vodou ve stanici Kralupy nad
Vit. Pokračuje se ve vybudování výtopen v Turnově, ve Veselí n. M., v Krásně n. B. a ve
Vsetíně, je v programu: rozšíření a úprava topírenských obvodů ještě v 15 výtopnách,
vybudování 12 čerpacích stanic na pohonné látky a výstavba dalších 11 garáží pro ko-
lejová motorová vozidla, z nichž garáž v Bratislavě se již dokončuje. V roce 1937 byly
opatřeny 3 nové točny o průměru 22 m a 3 točny o průměru 20 m. Je též v programu
výstavba moderní lokomotivní váhy v Bratislavě, která byla již zadána; bude provedena
elektrisace pohonu v dalších 5 vodárnách.
2. Motorový provoz.
Provoz kolejovými vozidly, poháněnými spalovacími motory, byl v roce 1936 dále
rozšířen. Výkon v motorových km se zvýšil proti roku 1935 o 7'58% a výkon v hrubých
tunových km o 13'52%. Střední zatížení v tunách na 1 motorový km se zvýšil s 27'8 na
29'3 t, t. j. o 5'4%. Využití motorových vozidel bylo tedy rovněž příznivější.
Dosti značné rozšíření v provozu mělo za následek i zvýšení spotřeby různého paliva
(lihobenzinové směsi, dynalkolu a plynového oleje), a to s 11, 294. 307 kg na 12, 216. 177 kg,
t. j. o 8'16%.
Koncem roku 1936 bylo ve stavu celkem 500 kolejových motorových vozidel, a to:
208 motorových vozů, 279 kolejových autobusů, 6 motorových vozů nákladních a 7 loko-
traktorů. Pro rok 1937 byly objednány 2 čtyřnápravové motorové vozy, 2 čtyřnápravové
motorové vozy lehké konstrukce (z nichž 1 přechází z objednávky 1936), 11 dvounápra-
vových motorových vozů a 34 kolejových autobusů.
Na rok 1938 budou objednány: 1 čtyřdílný motorový vlak pro dálkovou dopravu na
hlavních tratích pro vlaky s větší frekvencí, 2 čtyřosové vozy úzkorozchodné ř. M 21. 0
jako náhrada za vozy ř. M 11. 0 určené ke zrušení, 10 motorových vozů dvounápravo-
vých ř. 242. 0, a to po 1 voze pro nové trati H. Lideč-Púchov a Zbehy-Zl. Moravce,
ostatní jako náhrada za motorové vozy, určené postupně ke zrušení a za účelem zvětšení
dosud nedostatečné zálohy pro nynější motorový provoz, dále 20 kolejových autobusů
ř. M 130. 1 a M 130. 4 k zvětšení a k doplnění nedostatečné zálohy kolejových autobusů
a jako náhrada za kolejové autobusy starších typů, určené postupně ke zrušení. Dále se
zamýšlí objednati 2 kompletní podvozky pro motorové vozy ř. M 290. 0 (Slovenská Střela),
které budou sloužiti jako záloha, aby byly urychleny opravy zmíněných motorových
, vozů a byl tak zajištěn pravidelný provoz bez nahrazování parou.
3. Elektrický provoz.
Výkon elektrických lokomotiv a motorových vozů stoupl v roce 1936 ve strojových km
o 7'84%, ale poklesl v hrubých tunových km o 0'20%. Nepříznivé využití elektrických vo-
zidel se projevilo v poklesu středního zatížení na 1 km se 49'5 t na 45'8 t, t. j. o 7'47%.
Nové lokomotivy a motorové vozy pro elektrický provoz nebyly v roce 1936 objednány,
tedy stav vozidel se nezměnil.
4. Služba osvětlovací.
Elektrické osvětlování vozů je stále rozšiřováno. Nové vozy osobní, poštovní a slu-
žební jsou objednávány výhradně jen se zařízením pro elektrické osvětlování, u starších
vozů se dosavadní plynové osvětlení rekonstruuje na elektrické. Koncem roku 1936 bylo
celkem 5. 597 vozů s elektrickým osvětlením, počítajíc v to i přípojné vozy pro lokální
a motorový provoz. V roce 1937 bude provedena přeměna osvětlení plynového na elek-
trické asi u 200 vozů.
V roce 1936 bylo zavedeno elektrické osvětlení ve 30 stanicích a 17 zastávkách. Elek-
tricky osvětlovaných stanic a zastávek bylo ke konci roku 1936 úhrnem 1. 196 s 89. 824
instalovanými žárovkami. Pro rok 1938 zamýšlí se zavésti elektrické osvětlení asi do
70 stanic a zastávek.
425
§ 5. československé státní dráhy.
5. Opatřování materiálu.
Ceny většiny materiálu stouply. Přes to snažila se státní správa železniční o to, aby
jednáním s dodavateli bylo dosaženo různých slev proti cenám, oferovaným jimi v zadá-
vacím řízení, úsilí toto setkávalo se také po většině s úspěchem.
V roce 1937 byl sjednán v dohodě s MNO nový způsob odběru dynalkolu, a to tak,
že Společnost pro zpeněžení lihu bude mísiti dynalkol s benzinem a benzolem, dodávaným
správou ČSD.
Služba dílenská.
Vývoj hospodaření ve službě dílenské od účinnosti zákona podnikového ukazuje při-
pojený přehled význačnějších dat na straně následující.
V roce 1936 zmenšily se opět podstatně opravné doby vozidel jako následek organi-
sačních zásahů.
Vzrůst udržovacích výdajů vozidel byl způsoben jednak větším rozsahem jejich
oprav, jednak zvýšením cen potřebného materiálu.
Rozdíly procent vozidel v opravě souvisí s počtem vozidel v provozu.
27*
426
§5. československé státní dráhy.
  |   |   |   |   |   |
V roce: |
  |   |   |   |   | ||
1925 |
1926 |
1927 |
1928 |
1929 |
1930 |
1931 |
1932 |
1933 |
1934 |
1935 |
1936 |
||
Bylo v opravě |
parních lokomotiv .............. |
22'9 |
22'1 |
20'7 |
21'0 |
20'7 |
19'5 |
18'6 |
15'7 |
14'4 |
15'6 |
16'5 |
16'6 |
elektr. lokomotiv .............. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
24'2 |
20'8 |
16'0 |
16'2 |
14'8 |
13'9 |
|
motorových vozidel ............. |
- |
- |
- |
  |
- |
- |
25'6 |
23'1 |
22'4 |
25'5 |
27'1 |
30'2 |
|
osobních, poštovních, služebních vozů.... |
13-4 |
13'4 |
9'7 |
9'2 |
10'7 |
8'3 |
8'6 |
7'9 |
7'8 |
7'8 |
7'8 |
7'3 |
|
nákladních vozů ............... |
8'1 |
4'8 |
6'7 |
4'6 |
5'4 |
3'6 |
4'5 |
4'5 |
5'2 |
5'4 |
5'8 |
6'1 |
|
Vyžadovala |
hlavní oprava parních lokomotiv ....... |
138'0 |
119'5 |
99'9 |
94'8 |
83'7 |
83'3 |
83'1 |
70'7 |
67'0 |
55'0 |
48'3 |
43'8 |
vyvažováni parních lokomotiv ........ |
46'0 |
43'3 |
38'3 |
37'7 |
37'7 |
34'2 |
34'5 |
33'7 |
30'0 |
27'9 |
24'1 |
22'8 |
|
občasné prohlídky osobních vozů ....... |
37'0 |
23'9 |
19'0 |
18'1 |
17'3 |
17'2 |
15'9 |
14'1 |
13'2 |
12'4 |
10'6 |
10'1 |
|
občasné prohlídky nákladních vozů ...... |
17'0 |
12'8 |
8'8 |
8'6 |
7'2 |
6'9 |
6'4 |
5'7 |
5'2 |
4'9 |
3'9 |
3'4 |
|
Byly udržovací výdaje na |
1 parní lokomotivu ............. |
77. 000 |
78. 904 |
75. 713 |
77. 487 |
85. 990 |
82. 717 |
72. 342 |
67. 418 |
65. 867 |
60. 791 |
63. 722 |
63. 044 |
1 elektrickou lokomotivu ........... |
- |
- |
- |
12. 968 |
50. 262 |
70. 078 |
46. 844 |
39. 452 |
48. 380 |
51. 455 |
30. 751 |
34. 306 |
|
1 motorové vozidlo ............. |
25. 763 |
20. 997 |
28. 412 |
40. 536 |
42. 943 |
63. 407 |
49. 715 |
37. 545 |
34. 928 |
35. 133 |
39. 812 |
43. 111 |
|
1 osobní vůz ................ |
12. 907 |
12. 698 |
12. 257 |
12. 016 |
13. 469 |
13. 713 |
12. 407 |
10. 795 |
9. 220 |
8. 516 |
8. 602 |
8. 677 |
|
1 nákladní vůz ................ |
1. 778 |
1. 628 |
1. 565 |
1. 559 |
1. 656 |
1. 631 |
1. 335 |
1. 222 |
1. 103 |
966 |
980 |
1. 004 |
|
1 silniční autobus .............. |
- |
- |
- |
3. 159 |
20. 580 |
21. 572 |
17. 836 |
14. 283 |
18. 953 |
17. 338 |
15. 376 |
17. 415 |
|
1 nákladní automobil ...... '.... |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
  |
2. 860 |
4. 647 |
5. 981 |
4. 956 |
6. 678 |
|
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
§ 5. Československé státní dráhy.
427
Místní dráhy, jimž bylo povoleno sečkání náhrady provozních nákladů za účelem před-
nostní úhrady výpůjčkové a prioritní služby.
Běžné číslo |
Místní dráha |
Těžby |
Náklady |
Provozní |
Zúročení |
Societní |
Úhrn |
Úhrn |
1. |
Břeclav-Lednice... |
355. 200 |
631. 100 |
275. 900 |
41. 000 |
_ |
316. 900 |
333. 400 |
2. |
Hustopečská míst. dráha |
386. 000 |
546. 000 |
160. 000 |
- |
- |
160. 000 |
- |
3. |
Moravská západní dr.. |
4, 867. 000 |
12, 299. 300 |
7, 432. 300 |
394. 000 |
30. 000 |
7, 856. 300 |
4, 951. 800 |
4. |
Častolovice-Rychnov |
  |   |   |   |   |   |   |
  |
n. Kn. -Solnice... |
785. 400 |
1, 831. 600 |
1, 046. 200 |
40. 400 |
2. 000 |
1, 088. 600 |
601. 900 |
5. |
Jilemnice-Roketnice |
1, 211. 200 |
2, 951. 400 |
1, 740. 200 |
145. 000 |
35. 000 |
1, 920. 200 |
1, 270. 400 |
6. |
Opava-Hradec... |
626. 000 |
831. 700 |
205. 700 |
11. 300 |
15. 000 |
232. 000 |
214. 900 |
7. |
Vyššíbrodská elektrická |
1, 576. 600 |
1, 622. 400 |
45. 800 |
- |
10. 000 |
55. 800 |
40. 100 |
8. |
Planá- Tachov... |
995. 500 |
1, 456. 900 |
461. 400 |
36. 800 |
15. 000 |
513. 200 |
139. 000 |
9. |
Velké Březno-Verne- |
  |   |   |   |   |   |   |
  |
řice - Úštěk.... |
532. 500 |
2, 183. 900 |
1, 651. 400 |
54. 200 |
30. 000 |
1, 735. 600 |
1, 322. 600 |
10. |
Štramberk- Veřovice.. |
594. 700 |
712. 400 |
117. 700 |
- |
- |
117. 700 |
- |
11. |
Bratislava-Komárno. |
8, 573. 400 |
12, 834. 100 |
4, 260. 700 |
249. 500 |
64. 000 |
4, 574. 200 |
4, 191. 100 |
12. |
V údolí Žitavy... |
3, 715. 400 |
7, 057. 000 |
3, 341. 600 |
209. 000 |
36. 100 |
3, 586. 700 |
1, 500. 600 |
13. |
Teplá- Nemšová-Led- |
  |   |   |   |   |   |   |
  |
nické Rovne.... |
447. 600 |
1, 277. 200 |
829. 600 |
80. 100 |
18. 100 |
927. 800 |
967. 500 |
14. |
V údolí Štítníce... |
939. 700 |
1, 491. 100 |
551. 400 |
68. 300 |
18. 100 |
637. 800 |
511. 000 |
15. |
Šamorín-Úzor.... |
214. 900 |
481. 500 |
266. 600 |
35. 000 |
15. 000 |
316. 600 |
252. 800 |
16. |
Šala n. Váh. -Neded.. |
765. 500 |
1, 088. 600 |
323. 100 |
75. 000 |
18. 000 |
416. 100 |
302. 200 |
17. |
Piešťany- Vrbové... |
457. 400 |
708. 400 |
251. 000 |
45. 000 |
18. 000 |
814. 000 |
244. 600 |
18. |
Nitra-Zbehy-Radošiná. |
680. 000 |
1, 144. 100 |
464. 100 |
110. 000 |
18. 000 |
592. 100 |
467. 800 |
19. |
Komárno-Guta... |
597. 800 |
1, 226. 200 |
628. 400 |
99. 300 |
18. 100 |
745. 800 |
736. 000 |
20. |
Šahy-Krupina.... |
1, 636. 500 |
3, 358. 600 |
1, 722. 100 |
145. 200 |
28. 000 |
1, 895. 300 |
1, 586. 500 |
21. |
Čadca-Makov.... |
1, 303. 800 |
2, 197. 600 |
893. 800 |
134. 500 |
18. 000 |
1, 046. 300 |
919. 200 |
22. |
Žilina-Rajec.... |
1, 751. 100 |
2, 643. 500 |
892. 400 |
67. 500 |
18. 100 |
978. 000 |
830. 800 |
23. |
V údolí Popradu... |
2, 058. 500 |
3, 297. 600 |
1, 239. 100 |
62. 500 |
18. 000 |
1, 319. 600 |
991. 900 |
24. |
Kežmarok-Sp. Belá.. |
572. 200 |
1, 429. 900 |
857. 700 |
14. 400 |
18. 000 |
890. 100 |
1, 349. 300 |
25. |
Spišská Belá-Podolinec |
545. 200 |
1, 713. 200 |
1, 168. 000 |
32. 700 |
18. 000 |
1, 218. 700 |
540. 900 |
26. |
V údolí Levoče... |
647. 900 |
1, 829. 400 |
1, 181. 500 |
10. 500 |
18. 000 |
1, 210. 000 |
874. 900 |
27. |
Spišskopodhradská.. |
382. 600 |
932. 300 |
5-49. 700 |
25. 600 |
18. 000 |
593. 300 |
532. 600 |
28. |
Košice-Turňa.... |
2, 074. 500 |
5, 243. 800 |
3, 169. 300 |
162. 300 |
36. 000 |
3, 367. 600 |
2, 577. 100 |
29. |
Trebišov- Vranov... |
1, 217. 700 |
2, 319. 900 |
1, 102. 200 |
85. 000 |
18. 000 |
1, 202. 200 |
992. 500 |
30. |
Frýdlantské okresní |
1, 740. 600 |
2, 821. 000 |
1, 080. 400 |
303. 000 |
15. 000 |
1, 398. 400 |
1, 793. 400 |
31. |
Teplice-Poříčí-Trutnov |
1, 703. 600 |
2, 705. 900 |
1, 002. 300 |
10. 200 |
8. 000 |
1, 020. 500 |
1, 645. 900 |
32. |
Petrovice n. D. - |
451. 100 |
887. 600 |
436. 500 |
22. 300 |
6. 000 |
464. 800 |
504. 200 |
33. |
Hanušovice-Staré Město |
251. 500 |
560. 200 |
308. 700 |
18. 600 |
5. 000 |
332. 300 |
306. 400 |
34. |
Skalice-Boskovice- |
1, 284. 400 |
2, 191. 300 |
906. 900 |
12. 400 |
5. 000 |
924. 300 |
917. 000 |
35. |
Banská Bystrica- Har- |
592. 500 |
923. 700 |
331. 200 |
6. 400 |
9. 000 |
346. 600 |
339. 200 |
36. |
Bratislavská župná |
1, 651. 900 |
3, 359. 300 |
1, 707. 400 |
14. 200 |
9. 900 |
1, 731. 500 |
1, 700. 900 |
37. |
Hronská Breznica- |
9, 207. 500 |
13, 147. 000 |
3, 939. 500 |
35. 600 |
10. 300 |
3, 985. 400 |
4, 584. 400 |
38. |
Levice- Šurany... |
4, 947. 500 |
7, 711. 000 |
2, 763. 500 |
11. 600 |
9. 700 |
2, 784. 800 |
2, 889. 500 |
*) U běž. čís. 30-50 pouze umořeni.
428
§ 5. československé státní dráhy.
Běžné číslo |
Místní dráha |
Těžby 1 |
Náklady |
Provozní |
Zúročení |
Societni |
Úhrn |
Úhrn |
39. |
Lučenec - Halič.... |
135. 300 |
524. 600 |
389. 300 |
2. 200 |
10. 000 |
401. 500 |
404. 200 |
40. |
V údolí Muráni.... |
980. 100 |
2, 224. 200 |
1, 244. 100 |
21. 000 |
11. 000 |
1, 276. 100 |
1, 058. 200 |
41. |
Lučenecká místní dráha |
1, 512. 000 |
4, 336. 400 |
2, 824. 400 |
21. 000 |
10. 000 |
2, 855. 400 |
2, 793. 300 |
42. |
Podbrezová - Březno- |
4, 307. 100 |
8, 205. 800 |
3, 898. 700 |
53. 200 |
10. 000 |
|
3, 894. 800 |
43. |
Rimavská Sobota- |
261. 000 |
1, 283. 200 |
1, 022. 200 |
9. 400 |
10. 000 |
1, 041. 600 |
1, 022. 100 |
44. |
Teplá- Trenč. Teplice. |
247. 400 |
595. 900 |
348. 500 |
2. 600 |
9. 500 |
360. 600 |
309. 600 |
45. |
Topoľčany- Bošany- |
3, 273. 400 |
5, 606. 100 |
2 332. 700 |
21. 200 |
9. 700 |
2, 363. 600 |
1, 591. 000 |
46. |
Slovenská západní.. |
8, 960. 400 |
12, 256. 800 |
3, 296. 400 |
60. 000 |
10. 000 |
3, 366. 400 |
5, 070. 100 |
47. |
Humenné- Stakčín.. |
805. 300 |
1, 902. 000 |
1, 096. 700 |
10. 600 |
9. 300 |
1, 116. 600 |
1, 086. 900 |
48. |
Prešov- Bardejov... |
2, 052. 600 |
5, 200. 000 |
3, 147. 400 |
26. 800 |
9. 700 |
3, 183. 900 |
2, 630. 900 |
49. |
Ružomberok-Korytnica |
1, 383. 100 |
1, 639. 200 |
256. 100 |
6. 600 |
10. 000 |
272. 700 |
134. 500 |
50. |
V údolí Oravy.... |
8, 010. 700 |
7, 276. 200 |
4, 265. 500 |
47. 000 |
10. 000 |
4, 322. 500 |
4, 078. 600 |
  |
Úhrnem... |
89, 270. 800 |
162, 698. 100 |
73, 427. 300 |
3, 150. 000 |
765. 600 |
77, 342. 900 |
67, 998. 600 |
  |
Obnova staveb při in- |
  |   |   |   |   |
4, 971. 800 |
3, 063. 800 |
  |
Celkem... |
  |   |   |   |   |
82, 314. 700 |
71, 062. 300 |
  |   |
Košicko-Bohumínská dráha. |
  |   |   | |||
51. |
Košicko-Bohumínská |
180, 000. 000 |
253, 570. 600 |
73, 570. 600 |
7, 610. 000 |
200. 000 |
81, 380. 600 |
73, 100. 200 |
  |
Obnova staveb při in- |
  |   |   |   |   |
3, 313. 100 |
1, 585. 200 |
  |
Celkem... |
  |   |   |   |   |
84, 693. 700 |
74, 685. 400 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
*) U běž. čís. 30-50 pouze umoření.