415
§ 5. československé státní dráhy.
na stanicích. Tyto předpisy, z nichž předpis č. III. je jedním ze základních předpisů
železniční služby, mají býti vydány v roce 1938, neboť instrukční výbor pro službu účetní
a kontrolní, který na věci pracuje, má uloženo, předložiti definitivní osnovy obou předpisů
v první polovině roku 1938. Vedle toho je zamýšleno rozšířiti i přímý dozor na výkon
služby kontrol příjmů častějšími dohlídkami na službu revisní, odúčtovací a návralkovou.
Služba stavebně udržovací.
Rozpočet služby udržovací a dohlédací byl stanoven se zřením k největší úspornosti
ve výdajích tak, aby byla zajištěna potřeba nezbytná pro zachování bezpečného a pravi-
delného provozu. Při tom třeba připomenouti, že požadavky, kterým musí vyhověti želez-
niční spodek a svršek v důsledku zvětšování jízdních rychlostí a tlaků kol, neustále vzrůs-
tají, jakož i že do provozu jsou zařaďovány nové trati a druhé koleje a že ceny provoz-
ního a stavebního materiálu doznaly značného zdražení.
V mezích pětiletého programu, o němž bylo podrobněji pojednáno v důvodové zprávě
k finančnímu zákonu na rok 1936, bude v roce 1938 pokračováno v intensivní obnově
a v zesilování železničního svršku za účelem vybudování některých důležitých tratí pro
větší výkonnost a přechodnost těžších lokomotiv a vozidel za použití silnějších kolejových
soustav: T na tratích kategorie la, A na tratích kategorie Ib a Xa na tratích kate-
gorie II. Na tratích kategorie III a IV a na vedlejších kolejích staničních všech kategorií
bude použit při obnovách svršku upotřebitelný materiál, vyzískaný při obnovách na hlav-
ních tratích.
Pro zmíněný pětiletý program byly podle schválených rozpočtů k disposici částky:
159, 400. 000 Kč v roce 1935, 240, 000. 000 Kč v roce 1936 a 236, 000. 000 Kč v roce 1937. Na
rok 1938 preliminuje se částka 250, 000. 000 Kč.
Při urychleném a přednostním zesilování svršku na důležitých tratích musí býti při-
hlíženo též k nezbytné obnově svršku na ostatních tratích, aby byla zajištěna bezpečnost
a pravidelnost dopravy.
V oboru konstrukcí železničního svršku byly v roce 1936 a 1937 jednak vydány a za-
vedeny, jednak připravovány další nové vzorové listy, zejména zesíleného železničního
svršku soustavy "T" pro trati, které mají býti v budoucnu pojížděny zvláště vysokými
rychlostmi, dále pro kolejové křižovatky tvaru "T", pro úpravu přejezdů na tratích se
železničním svrškem téže soustavy, pro dilatační zařízení tvaru "A", pro novou úpravu
jednoduchých a oboustranných výhybek tvaru "Xa" na ocelových i na dřevěných pražcích,
pro výhybky tvaru "Xa" na ozubnicových tratích, pro výhybky tvaru "XXIVa" na drahách
0 rozchodu 760 m/m, jakož i pro pokusné zavedení ocelových pražců nového průřezu.
Kromě toho bylo i dále použito různých pokroků a zlepšení, zavedených v minulých
letech při stavbě a udržování železničního svršku. Zvláště svařování kolejnic bylo užíváno
stále ve značném rozsahu. Také regenerace opotřebených srdcovkových klínů je prová-
děna v rozsahu stále stoupajícím a je připravována její normalisace.
Nově byly zavedeny pokusy s tvrdými kolejnicemi o větší pevnosti než dosavadní
a s navařováním kolejnic na ocelové pražce.
Pro zvláštní měřicí vůz k revisi a přeměrování železničního svršku byla objednána
konstrukce vlastního vozu, která bude postupně vybavena příslušným zařízením a přístroji
Největší dovolená rychlost jízdy byla na četných tratích zvýšena. Zvláště třeba zdů-
razniti, že pro rychlé motorové vozy (tak zv. Slovenské Střely) byla v příznivých, a to
i v dosti dlouhých úsecích trati Praha-Bratislava, zvýšena letos největší dovolená rych-
lost jízdy až na 130 km/hod., kdežto až dosud byla u nich užívána největší rychlost
120 km/hod.
Na mnohých tratích byl pak zvýšen největší dovolený tlak kol vozových a na řadě
tratí povolena přechodnost dalších výkonnějších strojů, v mnohých případech i s většími
nápravovými tlaky, než na nich byly dosud užívány.
416
§ 5. československé státní dráhy.
Kromě toho se připravuje zvýšení největší dovolené rychlosti jízdy, největšího dovo-
leného tlaku kol vozových a přechodnost strojů s většími tlaky na nápravu ještě na dalších
tratích.
Program investičních staveb provozních na rok 1938 obsahuje jednak provozní stavby
podniku ČSD, jednak stavby, kterými se má z celostátních důvodů doplniti a zdokonaliti
celá železniční síť, a to nejen na státních drahách, ale i na soukromých drahách ve stát-
ním provozu.
Většina stavebních prací v programu obsažených byla již začata a jde tedy o jejich
pokračování nebo dokončení v roce 1938. Z nových staveb byly do programu zařaděny jen
takové, které jsou z důvodů hospodárnosti provozu a bezpečnosti dopravy nezbytně nutné
a neodkladné.
Ze zvlášť důležitých velkých stavebních prací třeba uvésti:
Bude pokračováno ve stavbách traťových spojek Běchovice-Malešice, Staré Město-
Uherské Hradiště a bude zahájena stavba spojky Praha - Bubny-Maniny a Velký Osek-
Libněves.
Dále bude pokračováno ve stavbě druhých kolejí, zejména na trati Kralupy-Lovo-
sice, Vysočany-Všetaty, Litoměřice-Střekov, Čáslav-Německý Brod, Brno-Břeclav,
Brno-Veselí n. Mor., Brno-Tišnov-Německý Brod, česká Třebová-Olomouc, Mor.
Ostrava-Vítkovice-Kunčice-Hranice-Horní Lideč, Hronská Breznica-Vrútky a Zvo-
len-Hronská Breznica.
Kromě toho bude pokračováno v úpravě tratí pro zvýšenou výkonnost a některé
z těchto úprav budou v roce 1938 dokončeny. Pro zvlášť vysoké rychlosti jízdy bude upra-
ven traťový úsek mezi Týncem n. Lab. -Zábořím n. L. a Kojicemi. Dále bude pokračováno
v přestavbě a v rozšiřování důležitých větších železničních uzlů a v rozšiřování a doplňo-
vání většího počtu menších stanic pro účely staniční, komerční a výtopenské.
Bude pokračováno v soustavném zesilování resp. vyměňování nevyhovujících starých
mostních konstrukcí na trati české Velenice-Cheb, Praha-Brod n. L., Brno-Praha,
Lysá-Praha, Praha-Podmokly, č. Budějovice-Mezimostí-Veselí n. L., Chlumec n. C. -
Mezilesí v Kl., Státní hranice-Břeclav, Přerov-Petrovice u B., Bratislava-Žilina, Slo-
venské Město-Královo n. Tis. a j. Dále bude pokračováno v přípravných, projekčních
a stavebních pracích pro vybudování nadjezdů a podjezdů náhradou za komunikačně
důležité přejezdy.
Ve stanici Olomouci hl. n. a Bratislavě hl. n. budou v roce 1938 dokončeny přestavby
výpraven. Ve stanicích Karlových Varech dol. nádr., Kolíně a Štrbě bude pokračováno
ve stavbě nových výpraven, zahájených v roce 1937. Zahájena bude stavba nové výpravny
ve stanici Žilině, v Krásnu n. Bečvou, v Trenčíně, v Puchově n. V. a v Královu n. Tis.
Pro novou administrační budovu ředitelství státních drah v Brně byla provedena
soutěž na ideové řešení a na jejím podkladě zadáno vypracování podrobného stavebního
elaborátu. Se stavbou bylo začato v roce 1937.
Rovněž bude pokračováno ve výměně starých nezpůsobilých konstrukcí kolejových
a silničních vah za nové silnější konstrukce, v opatřování nových čerpacích stanic pro
motorový provoz a v mechanickém vystrojení výtopen, vodáren a j.
Stavba nových drah.
Stavba hlavní dráhy červená Skal a-Margecany, provozně dlouhé
92´663 km, byla dokončena v červenci 1936 a veřejný provoz na ní byl zahájen 26. čer-
vence 1936 za současného zavedeni průběžné dopravy na trati Margecany-červená
Skala-Zvolen.
V roce 1937 jsou prováděny dodatečné stavební úpravy na trati a ve stanicích, dále
výměna mostních konstrukcí přes řeku Hnilec a Hernad, budou dokončeny stavební práce
v přípojné stanici Margecany a zabezpečovací zařízení na celé trati a ve stanici Margecany
417
§ 5. československé státní dráhy.
i na železniční spojce u Margecan. V roce 1938 bude pokračováno ve výkupu pozemků a
práv a v provádění knihovního pořádku.
Za veškeré přípravné a stavební práce na celé dráze Červená Skala-Margecany bylo
od zahájení prací až do konce roku 1936 vydáno celkem 244, 817. 724'47 Kč.
Stavba hlavní dráhy Užhorod-Mukačevo, dlouhé asi 41 km. S pří-
pravnými pracemi bylo započato na počátku roku 1937. Bylo zadáno v užší soutěži vypra-
cování detailního projektu a zadávacího operátu a provedení sondovacích prací. Bude do-
končen detailní návrh, přezkoušen a podroben úřednímu řízení. Bude rozhodnuto o výsledku
pochozího řízení a uděleno stavební povolení. Bude dokončen zadávací operát, rozepsána
soutěž a stavba dráhy zadána.
Pro vedení stavby dráhy a dozor na ni byla zřízena stavební správa ČSD v Užhorodu.
Budou připraveny projekty pozemních staveb ve stanicích a na trati.
V roce 1938 budou rozvinuty plně veškeré stavební práce, zadány soutěží pozemní
stavby ve stanicích a na trati, stavby mostů, vodovodů a vodárenských zařízení. Budou
dokončeny veškeré práce na železničním spodku a bude započato s kladením železničního
svršku. Budou zahájeny stavební práce na rekonstrukci přípojných stanic Mukačevo
a Užhorod. Bude pokračováno ve výkupu pozemků a práv a započato s prováděním
knihovního pořádku.
Za veškeré přípravné práce bylo do konce roku 1936 vydáno 16. 930'50 Kč.
Stavba železniční spojky u žabokrek, dlouhé 1386 km. Stavba
spojky byla zahájena v roce 1936.
V roce 1937 budou dokončeny veškeré práce na železničním spodku a svršku, bude
provedeno zabezpečovací a návěštní zařízení. Spojka bude zapojena na trať Bošany-Tren-
čín a uvedena do veřejného provozu. Bude pokračováno ve výkupu pozemků a práv
a v knihovním pořádku. V roce 1938 budou provedeny dodatečné stavební úpravy, bude
dokončen výkup pozemků a práv a proveden knihovní pořádek.
Za přípravné a stavební práce bylo do konce roku 1936 vydáno 416. 108'12 Kč.
Stavba hlavní dráhy Podolinec-Orlov, dlouhé asi 34'5 km. V roce
1937 bude přikročeno k přípravným pracím, rozhodnuto o definitivní trase a budou vy-
konány přípravy pro zadání detailního projektu a zadávacího operátu.
V roce 1938 bude pokračováno ve všech přípravných pracích a zadáno vyhotovení de-
tailního projektu a zadávacího operátu. Bude vykonáno geologické šetření území a budou
provedeny sondovací práce. Pochozí zadávací operát bude po jejich dokončení úředně pro-
jednán. Bude připraven rozpis a zadání stavebních prací.
Za veškeré přípravné práce od jejich zahájení bylo do konce roku 1936 vydáno
181. 723-23 Kč.
Stavba hlavní dráhy generála M. R. Štefánika, zprostředkující
spojení se severním Slovenskem, Púchov n. Váho m-Horní Lideč, dlouhé
27'861 km.
Stavba dráhy byla zahájena v roce 1935. Na počátku roku 1937 byly dokončeny veš-
keré stavební práce na železničním spodku a svršku, veškeré pozemní stavby ve stani-
cích a na trati, vodovod ve stanici Luky pod Makytou, v Horním Lidči, bylo dokončeno
ohraničení dráhy, jakož. i návěštní a zabezpečovací zařízení na celé trati. Dráha byla
odevzdána veřejnému provozu 2. května 1937. Budou provedeny ještě stavební úpravy
a sanační práce na trati a dokončeny stavební práce v přípojných stanicích Puchově n.
Vah. a v Horní Lidči.
Za veškeré přípravné a stavební práce bylo od zahájení prací až do konce roku 1936
vydáno celkem 115, 084.
531'29 Kč.
Stavba dráhy Zlaté Moravce-Zběhy, dlouhé 33'341 km.
Přípravné a projekční práce byly zahájeny v roce 1935. Vlastní stavba dráhy byla
zahájena v červenci 1936 a stavební práce postupně rozvinuty. V roce 1937 bylo pokračo-
418
§ 5. československé statni dráhy.
váno ve všech pracích v plném rozsahu; byly zadány zbývající pozemní stavby ve sta-
nicích a na trati, jakož i gravitační vodovod ve stanici Gýmeš. Budou dokončeny veškeré
práce na železničním spodku, veškeré objekty a umělé stavby, pozemní stavby, bude po-
ložen železniční svršek, provedeno návěštní zařízení a budou vykonány přípravy k zahájení
veřejného provozu koncem roku 1937, nebo počátkem roku 1938. Bude pokračováno na
rekonstrukci přípojných stanic Zlaté Moravce -Zbehy.
V roce 1938 budou provedeny dodatečné stavební úpravy a sanační práce na trati
a ve stanicích. Bude dokončeno zabezpečovací zařízení na celé trati.
Za veškeré přípravné a stavební práce bylo od jejich zahájení až do konce roku 1936
vydáno 28, 873. 45374 Kč.
Stavba spojovací dráhy ze Světlé n. Sázavou na dráhu
Praha-Plzeň; dílčí dvoukolejná trať Čerčany-Dobřichovice,
dlouhá asi 53 km.
S přípravnými pracemi bylo započato v roce 1935 a pokračováno v nich v roce 1936
zadáním vypracování povšechného projektu. V roce 1937 byl dokončen povšechný projekt
a na jeho podkladě bylo zadáno v užší soutěži vypracování detailního projektu a zadáva-
cího operátu. Byla provedena geologická šetření území. Detailní projekt bude podroben
úřednímu řízení a uděleno stavební povolení. V soutěži bude zadána stavba tunelového
úseku a bude započato s ražením směrové štoly dvojkolejného tunelu. Bude připraven
rozpis stavby zbývajících úseků a zadána stavba. Pro vedení stavby dráhy a dozor na ni
bude zřízena stavební správa.
V roce 1938 budou rozvinuty plně veškeré stavební práce na celé trati. Budou při-
praveny detailní projekty pozemních staveb ve stanicích a na trati, projekty vodovodu
a vodárenských zařízení, budou vyhotoveny detailní projekty velkých mostů a viaduktů;
tyto stavby budou rozepsány a zadány. Bude pokračováno ve výkupu pozemků a práv
a započato s prováděním knihovního pořádku.
Budou zahájeny stavební práce na rekonstrukci přípojných stanic Čerčany a Dobři-
chovice.
Za veškeré přípravné práce bylo od jejich zahájení až do konce roku 1936 vydáno
140. 712'98 Kč.
Stavba hlavní dráhy Banská Bystrica-D i v i a k y, dlouhé asi 42 km.
S přípravnými pracemi této vysloveně horské dráhy bylo započato roku 1935 a po-
kračováno v nich v roce 1936.
Stavba dráhy byla rozdělena na 6 stavebních úseků. V roce 1937 byly dokončeny pří-
pravné práce. Bylo pokračováno v ražení směrových štol tunelů, zadaných v roce 1936,
a ve stavbě srubových domků. Detailní projekt byl dokončen a postupně podroben úřed-
nímu řízení; o jeho výsledku bude rozhodnuto a uděleno pak stavební povolení. Byl do-
končen zadávací operát. Omezenou soutěží byly rozepsány stavební práce na celé trati
a zadány. S vlastní stavbou bylo započato v červenci 1937 a stavební práce byly postupně
rozvinuty s intensivním pokračováním v ražení směrových štol všech tunelů. Bylo přikro-
čeno k budování tunelových nádvoří a příslušných instalačních zařízení. Byl vyhotoven
detailní projekt pomocné úzkorozchodné dráhy ze stanice Harmanec až k vrcholovému
tunelu a z překladiště na trati Vrútky-Zvolen k vrcholovému tunelu s druhé strany,
projekty byly podrobeny úřednímu řízení, byla udělena stavební povolení a pomocné dráhy
budou pak vybudovány. Budou připraveny detailní plány mostů, viaduktů, umělých staveb,
pozemních staveb ve stanicích a na trati a bude připraven rozpis některých staveb. Byla
rozepsána a zadána stavba srubových domků pro stavební dozor a baráků pro ubytování
dělnictva. V roce 1938 budou rozvinuty veškeré stavební práce na celé trati. Bude po-
kračováno na stavbě železničního spodku, objektů a viaduktů. Bude zadána stavba pozem-
ních staveb ve stanicích a na trati, stavba vodovodů a vodárenských zařízení, vybudování
mostních konstrukci. Bude začato s kladením železničního svršku v úsecích přilehlých
k přípojným stanicím.
Za veškeré přípravné a stavební práce bylo od jejich zahájení až do konce roku 1936
vydáno celkem 5, 664. 026'- Kč.
419
§ 5. Československé státní dráhy.
Stavba hlavní dráhy Chus t-S v a l a v a, dlouhé asi 68 km.
V roce 1937 bylo započato s přípravnými pracemi. Byla provedena studie trasy a užší
soutěží bylo zadáno vyhotovení generálního i detailního projektu a zadávacího operátu.
Bude dokončen generální projekt, přezkoušena a stanovena definitivní trasa dráhy. Bude
provedeno podrobné geologické šetření stavebně obtížného horského území. V roce 1938
bude pokračováno ve všech přípravných pracích. Bude dokončen detailní projekt a podroben
úřednímu řízení; bude rozhodnuto o jeho výsledku a uděleno stavební povolení. Budou do-
končena geologická šetření a sondovací práce. Bude dokončen zadávací operát, proveden
rozpis a zadána stavba. Stavba dráhy bude zahájena v druhé polovině roku 1938. Pro ve-
dení stavby a dozor na ni bude zřízena stavební správa. Budou připravovány detailní plány
mostů, viaduktů a pozemních staveb ve stanicích a na trati.
Stavba hlavní dráhy Strážske-Prešov, dlouhé asi 74 km.
V roce 1937 byl zrevidován generální projekt dráhy Prešov-Vranov-Michalovce
a byla provedena studie zapojení dráhy na trať Michalovce-Humenné a stanovena de-
finitivní trasa. Bylo přikročeno k přípravným a projekčním pracím. Trať byla rozdělena
na 4 projekční úseky.
Bylo zadáno v užší soutěži vyhotovení generálního i detailního projektu, jakož i za-
dávacího operátu. Budou provedena podrobná geologická šetření území.
V roce 1988 bude pokračováno ve všech přípravných pracích. Bude dokončen detalní
projekt a podroben úřednímu řízení, bude rozhodnuto o jeho výsledku a uděleno stavební
povolení. Bude dokončen zadávací operát, jakož i dokončena geologická šetření a sondo-
vací práce. Stavba dráhy bude rozepsána a zadána. Pro vedení stavby dráhy a dozor na ni
bude zřízena stavební správa. Stavba dráhy bude zahájena v druhé polovině roku 1938.
Budou připraveny detailní plány mostů, viaduktů a pozemních staveb ve stanicích a na
trati.
Stavba hlavní dráhy Věrnár-P o p r a d-V e ľ k á, dlouhé asi 33 km.
V roce 1937 byly zahájeny přípravné práce, provedeny studie a bylo ustáleno vedení
trasy směrově i sklonově. Užší soutěží bude zadáno vypracování generálního projektu části
dráhy o délce asi 8 km s připojením na stanici Poprad-Verká.
Bude dokončen generální projekt a úředně projednán. Bude zadáno vypracování detail-
ního projektu a zadávacího operátu této části. Detailní projekt bude podroben úřednímu ří-
zení, o jeho výsledku bude rozhodnuto a uděleno pak stavební povolení.
V roce 1938 bude pokračováno ve všech přípravných pracích. Rozepíše se a zadá stavba
části dráhy u stanice Poprad-Veľká. Bude započato se stavbou této části dráhy a zároveň
i s přestavbou přípojné stanice Poprad-Veľká. Bude zadáno vypracování generálního pro-
jektu zbývající části dráhy o délce asi 25 km, po jeho úředním projednání bude stanovena
definitivní trasa a zadáno vyhotovení detailního projektu a zadávacího operátu. Bude vy-
konáno podrobné geologické šetření území a budou provedeny sondy, rýhy a vrty. Detailní
projekt bude podroben úřednímu řízení a bude uděleno stavební povolení. Bude dokončen
zadávací operát a stavba této části bude rozepsána a zadána. Budou připravovány detailní
návrhy objektů mostů, viaduktů, pozemních staveb ve stanicích a na trati, vodovodů; ně-
které stavby budou rozepsány a zadány.
Budou konány přípravné práce pro zahájení staveb dalších nových drah, obsažených
v rozšířeném investičním programu železničním.
Do konce roku 1936 bylo celkem vystavěno a veřejnému provozu odevzdáno 250'371 km
tratí. V roce 1937 bude dáno do provozu dalších 62. 588 km tratí, ve stavbě bude okrouhle
137 km tratí a projektuje se 175 km nových železnic.
Od účinnosti zákona čís. 235/1920 Sb. z. a n. bylo vydáno na stavbu nových drah do
konce roku 1936 celkem 1. 057, 712. 462. 50 Kč.
Do odd. IV. (Stavba nových drah) byla zařaděna stavba tří nových drah podle ustano-
vení § 25 zákona o drahách čís. 86/1937 Sb. z. a n. v souvislosti s odst. 5, čl. II. finančního
zákona.
420
§ 5. československé státní dráhy.
Služba dopravní a zabezpečení dopravy.
Osobní doprava.
Rozsah osobní dopravy zachovává stále tendenci vzestupnou, jak je patrno ze srovnání
výsledků, dosažených v uplynulém roce 1936, s výsledky roku 1935.
Výkon v osobní dopravě vzrostl s 89, 933. 067 vlakových kilometrů v roce 1935 na
92, 197. 966 vlakových kilometrů v roce 1936, t. j. o 2'48%.
Rozmnožení jeví se především v provozu motorovém, kde počet ujetých vlakových km
stoupl s 23, 104. 882 v roce 1935 na 24, 788. 964 v roce 1936, tedy o 7'3%.
Avšak i v parním provozu nastalo určité zvýšení, a to s 66, 421. 484 vlakových km
v roce 1935 na 67, 000. 045 v roce 1936, tudíž o 2'38%.
V uplynulém roce vzrostl opětně počet cestujících a zvýšily se i příjmy z dopravy osob
a zavazadel.
V roce 1935 bylo přepraveno 226, 373. 659 cestujících, v roce 1936 pak 240, 862. 872.
Vzrostl tedy počet přepravovaných cestujících o 6'4%.
Také podle výsledků za první polovinu roku 1937 lze pozorovati opětné zvýšení počtu
cestujících.
Počet osobních, poštovních a zavazadlových vozů činil k 1. lednu 1937 12. 191 vozů.
Vzrůstající osobní frekvencí vzniká větší potřeba osobních vozů, jejichž stav bude proto
doplňován dodávkami nových vozů.
V roce 1938 budou provedena v jízdním řádu osobní dopravy některá další zlepšení,
z nichž lze uvésti zvláště nový rychlík Bratislava-Žilina, jehož zpětná jízda povede přes
Zvolen-Nové Zámky.
V osobní dopravě se ukazuje při stoupajícím výkonu nutným doplnění, resp. vybavení
některých tratí a hlavně nádraží. Speciálním problémem v tomto směru jsou pražská ná-
draží. Jejich nedostatky: jednokolejné zaústění různých, zejména dvoukolejných tratí, ne-
dostatek peronních a odstavných kolejí, vestibulů, komunikací, pokladen a pod., způsobují
zejména při dopravních špičkách zpožďování vlaků, jehož důsledky se přenášejí do celého
dopravního systému, a to tím spíše, že zvýšený ruch osobní dopravy postupuje současně se
zvýšením nákladní dopravy, čímž nastává přetížení některých tratí, zejména trati Praha-
Česká Třebová a trati košicko-bohumínské.
Úprava pražských nádraží a přilehlé sítě jest plánována t. zv. disposičním plánem, je-
hož úplné uskutečnění bude vyžadovati nejen velkého finančního nákladu, nýbrž i značného
času. Zatím přistupuje železniční správa k odstranění nejtíživějších nedostatků.
Pro odlehčení pražských nádraží od dopravy nákladní bylo v mezích konečné úpravy
zřízeno nákladní nádraží Žižkov, které umožňuje, aby uvolněné plochy nádraží Wilsonova
a Masarykova byly využity pro potřeby osobní dopravy. Toto využití uvolněných ploch
bude třeba provésti do léta příštího roku, jelikož třeba počítati se značným vzestupem osob-
ní dopravy při sokolském sletu.
Nákladová doprava.
Nákladová doprava velmi silně stoupla a některé trati svojí dopravní intensitou před-
stihly již výkony roku 1928 a 1929, kteréžto oba byly dobou nejvypjatější konjunktury.
Vzestup nákladní dopravy projevuje se hlavně v základních surovinách, t. j. v dřevu,
uhlí, koksu, rudách, železu, stavivu, ale i v dopravě ostatních druhů zboží projevuje se
znatelně oživení výroby obchodu a průmyslu.
Výstavbou trati Horní Lideč-Púchov bylo vyhověno dávnému požadavku o zkrácení
přepravní doby pro zboží z Podkarpatské Rusi do Čech a na Moravu.
Každodenní nákladní zrychlený vlak pro přepravu poživatin, dobytka a jiné přednost-
ní zátěže dojíždí do Prahy od 22. května 1937 z Králova n. Tis. (910 km) za 30 hodin. Tím
421
§ 5. československé statni dráhy.
získán byl proti stavu před 22. květnem celý jeden trhový den. Za tutéž dobu a s tímže
časovým náskokem dojíždí nyní do Prahy i sezónní ovocný vlak z Podkarpatské Rusi.
Počet nákladních vozů činil k 1. lednu 1937 92. 687 vozů.
Oživení hospodářského života projevuje se i značným vzestupem potřeby vozů. Za prv-
ních 7 měsíců tohoto roku bylo naloženo o 476. 902 vozů více než v témže období předcho-
zího roku; tento vzestup rovná se téměř vzestupu za celý rok 1936 proti roku 1935 a odů-
vodňuje potřebu postupného a přiměřeného doplňování obozu dodávkou nových vozů, a to
též se zřetelem k tomu, že stav nákladních vozů byl v posledních čtyřech letech snížen té-
měř o 16. 000 vozů vyřaďováním vozů přestárlých. Zejména je nutno opatřiti větší počet
vozů velkoprostorových pro objemné a lehké druhy zboží a otevřených vozů o délce aspoň
15 metrů.
Mimo to jsou přizpůsobovány nákladní vozy, dodané v dřívějších letech, požadavkům
současné doby různými konstrukčními úpravami, jmenovitě zvyšováním stěn otevřených
vozů, zesilováním jejich spodku a rozšiřováním rozvoru za účelem dosažení větší ložné váhy
a rychlosti jízdy.
Oživením provozu zvýšily se sice příjmy, zároveň však vyžádalo si toto oživení také
zvýšení potřeby personálu služby staniční a jízdní, tedy i zvýšení provozních výdajů.
Automobilový provoz ČSD.
K 1. lednu 1937 byl automobilový silniční provoz obstaráván 671 autobusy a osobními
automobily na 273 linkách, měřících 8. 010'3 km; v roce 1936 bylo ujeto 18, 026. 529 km.
Nákladní dopravu v minulém roce obstarávalo 181 nákladních automobilů, jimiž bylo
ujeto 2, 277. 812 km.
Při event. zřizování nových autobusových linek bude i v příštím roce postupováno
s největší obezřetností a nové linky budou zřízeny jenom v krajích, chudých na spojení
vlakové. Hlavní snahou bude nynější automobilový provoz zhospodárniti a úpravou jízd-
ních řádů příp. zavedením nových rentabilních spojů dosáhnouti pokud možno nejlepších
finančních výsledků.
Podstatné úspory bude také dosaženo tím, že ze 77 nových autobusů, zařaděných do
provozu v letošním roce, jest 42 opatřeno Dieselovými motory, poháněnými naftou, která
jest levnější než dynalkol nebo lihobenzinová směs.
Zabezpečeni dopravy, telegrafy a telefony.
V oboru služby mávěštní a zabezpečovací bude pokračováno v soustavném zřizování a
doplňování jednotlivých tratí a stanic příslušnými zařízeními, a to nejen proto, aby byla
zvýšena bezpečnost dopravy, zvýšena jízdní rychlost vlaků a výkonnost trati co do počtu
vlaků a oběhu vozů, nýbrž i proto, aby byly sníženy provozní výdaje.
Zabezpečovací zařízení budou nově zřízena, upravena neb doplněna asi ve 20 stanicích,
nehledíc ke stanicím, kde bude současně upravován železniční svršek.
Stanice s menší dopravní intensitou budou vystrojeny vjezdovými návěstmi s před-
věstmi bez závislosti na výměnách resp. budou jimi nahrazeny zastaralé a opotřebené elek-
trické vzdálenostní návěsti. Jednotlivé trati budou dále doplňovány telefonními linkami,
příp. budou tyto telefonní linky zdvojovány a v důležitých bodech budou místní telefonní
ústředny automatisovány.
V roce 1938 bude dokončeno místní rozhlasové zařízení na Wilsonově, Masarykové,
Denisově a smíchovském nádraží v Praze k zlepšení informační služby obecenstva při
zvýšené frekvenci.
Služba vozební.
1. Parní provoz.
Výkony: V roce 1936 zvýšil se výkon ve strojových kilometrech proti roku 1935 se
152, 737. 227 na 157, 711. 719, t. j. o 3'26%, výkon v 1000 hrubých tunových kilometrech se
422
§ 5. československé státní dráhy.
29, 085. 630 na 31, 246. 050, t. j. o 7´43%. Střední zatížení vlaku se zvýšilo se 190 t na 198 t,
t. j. o4'21%.
Lokomotivy: V roce 1936 bylo vzato do stavu 26 nově dodaných parních lokomotiv
a zrušením ubylo 20 méněvýkonných parních lokomotiv. Jedna lokomotiva postoupena ji-
nému státnímu podniku pro vlečku. Z nově dodaných lokomotiv jsou 4 tříspřežné a 2 čtyř-
spřežné rychlíkové lokomotivy pro hlavní trati, 20 čtyřspřežních lokomotiv tendrových
k přepravě těžkých zrychlených osobních vlaků a rychlíků i na tratích s menší únosností.
Dne 31. prosince 1936 měly ČSD ve stavu celkem 4. 147 parních lokomotiv.
Pro rok 1937 bylo objednáno 10 tříspřežných rychlíkových lokomotiv pro hlavní trati,
12 čtyřspřežných a 6 třispřežných lokomotiv tendrových k přepravě těžkých zrychlených
osobních vlaků a rychlíků i na tratích s menší únosností, 7 tendrovek pro místní dráhy,
3 pětispřežné stroje nákladní tendrové a 30 pětispřežných nákladních strojů s tendry.
K uvedeným lokomotivám objednáno celkem 40 tendrů.
Za účelem dalšího zlevnění provozu pokračuje se v rekonstrukcích vhodných strojů
sdružených a na páru nasycenou na stroje dvojčité s párou přehřátou. Pokračuje se v nor-
malisaci vozidlových součástek. Po zesílení železničního svršku bude možno zvýšiti jízdní
rychlosti nad dosavadní nejvyšší mez a opatřiti pak rychlíkové lokomotivy aerodynamickým
obalem, jímž se ušetří na tažné síle při větších rychlostech a zmenší se potřeba paliva. Aby
se získaly zkušenosti, opatřuje se právě lokomotiva ř. 386. 0 na zkoušku aerodynamickým
(proudnicovým) obalem.
Pro rok 1938 budou objednány:
2 čtyřspřežné rychlíkové lokomotivy ř. 486. 0 s příslušnými tendry
ř. 930. 1 pro rychlíky, u nichž lokomotivy ř. 387. 0 již nedostačují. Takto získanými loko-
motivami ř. 387. 0 budou nahrazeny v rychlíkové dopravě na tratích Praha-Č. Budějovice a
Praha-Č. Velenice lokomotivy ř. 456. 0, nutně potřebné pro nákladní rychlovlaky;
13 třispřežných lokomotiv-tendrovek ř. 354. 1 pro osobní vlaky a
rychlíky v tratích č. Lípa-Podmokly, Brno-Trenč. Teplá, Olomouc-Krnov, Kojetín-Hu-
lín, Leopoldov-Galanta, jako náhrada za nevyhovující dnes lokomotivy tam používané, dále
vzhledem k zvýšeným požadavkům dopravy, příp. jako potřebná záloha pro dnešní stav
lokomotiv ř. 354. 1 a jako náhrada za osobní lokomotivy určené ke zrušení;
23 třispřežných lokomotiv-tendrovek ř. 464. 0 k přepravě těžkých
zrychlených osobních vlaků a rychlíků též na tratích s menší únosností. Lokomotiv těchto
má býti použito zejména v tratích Plzeň-Cheb, Praha-Děčín, Praha-Turnov-St. Paka,
Praha-č. Třebová, Praha-Jihlava, Filakovo-Zvolen-Bohumín, jakož i pro trať Liberec
-Hrádek n. N. v důsledku jejího převzetí do provozu ČSD. Pro použití lokomotivy ř. 464. 0
v uvedených tratích platí stejné důvody, jako u lokomotiv předcházejících (ř. 354. 1);
11 čtyřspřežných lokomotiv-tendrovek ř. 423. 0 pro místní dráhy
v náhradu za lokomotivy určené ke zrušení a za lokomotivy dnes tam používané, které již
požadavkům dopravy nevyhovují a též pro zlepšení nákladní dopravy na místních drahách.
V úvahu přicházejí zejména trati místních drah obvodu ředitelství plzeňského, dále trati
Kolín-Ledečko, Kadaň-Doupov, Chřibská-Rumburk. Vyzískaných lokomotiv z uvede-
ných tratí jest zapotřebí pro jiné trati, zejména náhradou za lokomotivy ke zrušení určené;
3 pětispřežné lokomotivy-tendrovky ř. 524. 1 a
5 pětispřežných lokomotiv ř. 534. 0 s tendry ř. 818. 0 pro nové trati Horní
Lideč-Púchov (v trati Žilina-Hranice), červená Skala-Margecany a pro trať Liberec-
Hrádek n. N. v důsledku jejího převzetí.
Vozy: Pro rok 1938 jest zamýšleno objednati:
24 osobních vozů BCa a 5 osobních vozů ABCa, jichž potřeba nebyla uhrazena od roku
1935;
20 osobních vozů Be a 80 Ce, kterých je v dosavadním stavu celkem 486 ve stáří 45 roků
a delším, které již (malý rozvor, kymácení při jízdě) nevyhovují a je proto třeba po-
stupně je nahraditi;