407

§ 5. československé státní dráhy.

Mimo vlastni obor statistické služby se zkouší mechanisace ve službě vozební zpracová-
váním výkazů o spotřebě materiálu, které slouží k jeho vyúčtování a evidenci. U výkonů
vlakových jsou zjišťovány a strojově zpracovávány i data o výkonech služby vozební,
která ústředně mechanicky zpracována slouží k sledování spotřeby paliva, maziva a cel-
kových výkonů výtopen, jakož i k výpočtu prémií vozebního personálu, kterýžto výpočet
byl dosud pořizován ručně.

Pro službu stavební a udržovací jsou mechanicky zpracovávány sestavy pro hospo-
dářskou kontrolu a též pro pracovní účet, v posledním případe jak výkony, tak spotřeba
materiálu. Spotřeba materiálu jest zpracovávána mechanicky i pro účet zásobní. Sleduje se
tím zjednodušení a mechanisace evidence zásob materiálu.

Věci právní a správní.

V oboru legislativním bylo pokračováno na běžných pracích, týkajících se sou-
činnosti železničního resortu při osnovách různých zákonů a nařízení; vlastní legislativní
činnost ministerstva železnic vyvrcholila tím, že zákon o drahách (železniční zákon) byl
v květnu 1937 uzákoněn (zákon z 20. května 1937, čís. 86 Sb. z. a n. ). Poněvadž byla vy-
dána včas také dvě prováděcí nařízení (o železničních jízdních řádech, o přikázání pravo-
moci železničního správního úřadu), nabyl zákon účinnosti 5. července a nenastaly tedy
v jeho účinnosti žádné průtahy (účinnost zákona byla totiž vázána na vydáních provádě-
cího nařízení ve věci decentralisace veřejné železniční správy).

Styčná služba mezistátní se sousedními státy vykazuje tento další vývoj:

Německo: Smlouva s Německem o úpravě poměrů na železnicích, přecházejících
přes československo-německé hranice, z 25. července 1931 byla po delším jednání vládami
obou států konečně ratifikována dne 10. února 1937, takže nabyla účinnosti dnem 25. února
1937. Kromě návrhu Všeobecného služebního řádu, dohodnutého až na některá ustanovení
se zástupci německé železniční správy, jednalo se již mezi příslušnými československými
úřady i se zástupci německé železniční správy o některých dalších otázkách, směřujících
k provedení této smlouvy, zejména o nové úpravě služby ve stanici Cheb a o převzetí dráhy
Liberec-Hrádek n. N.

Maďarsko: Byla projednávána opětně otázka sjednání nové železniční smlouvy,
která by lépe vyhovovala potřebám obou stran. V souvislosti s tím bylo jednáno v mezích
obchodního jednání s Maďarskem o úpravě pohraniční služby veterinární, která má pod-
statný vliv na úpravu ostatních pohraničních služeb v železničním styku.

Rakousko: Ježto o některých zásadních ustanoveních československého návrhu že-
lezniční smlouvy nemohlo býti dosaženo dohody, bylo sjednáno, že bude vypracován nový
československý návrh, v němž by se již přihlédlo ke stanovisku zastávanému rakouskými
úřady.

Polsko: československá železniční správa sledovala i v tomto roce, užívajíc k tomu
všech prostředků, které má po ruce, otázku konečného vyúčtování železniční styčné služby
za léta 1918 až 1928. Dosud se však nedospělo ke konečnému výsledku.

Rumunsko: Lze očekávati, že jednání o návrzích smlouvy o úpravě vzájemného
železničního styku a úmluvy o železniční peážní dopravě bude definitivně ukončeno v roce
1937. S rumunskou vládou bylo totiž dohodnuto, že zbývající dosud nedohodnuté otázky
těchto návrhů mají býti co nejdříve urovnány ústním jednáním zástupců obou států.

V oboru správním usiluje se stále o to, aby výdaje podniku ČSD byly co nej-
více snižovány. Děje se tak zejména při spolupůsobení na zadávacím řízení v konkrétních
případech, jakož i při vydávání všeobecných směrnic o řízení zadávacím. Pracuje se na
návrhu nového zadávacího řádu.

Po skončení normalisace tiskopisů (formátu, jakosti papíru a způsobu provedení)
jsou perlustrovány všechny druhy stálých tiskopisů, používané u státní správy železniční
dosud v počtu 2. 194, za tím účelem, aby byl pokud možno nejvíce snížen počet používa-
ných tiskopisů před vydáním nového Předpisu o tiskopisech, na němž se pracuje.

28


408

§ 5. československé státní dráhy.

Vzhledem k tomu, že se účast podniku ČSD na výstavách vlastními exposicemi značně
osvědčila a i tiskem byla příznivě oceněna (výstava Slovácka 1937 v Uherském Hradišti,
Mezinárodní dunajský veletrh v Bratislavě, Podzimní plzeňské vzorkové trhy, Pražské
vzorkové veletrhy), železniční správa se snaží opatřováním vhodných exponátů o to, aby
účast na výstavách mohla se díti v měřítku co největším. Zejména byl k účelům výstav-
ním pořízen film, poučující širší veřejnost o železničním provozu, který byl po prvé s úspě-
chem promítán na výstavě Slovácka v Uherském Hradišti.

Věci koncesní, akce zestátňovací a likvidační, úprava finančních a právních poměrů
některých soukromých drah ve státním provozu.

V oboru práva koncesního byly zahájeny přípravné práce pro vydání koncesní listiny
pro omezenou veřejnou přepravu na úzkorozchodných lesních drahách Neresnice přes úsť-
čornou do Braduly a Turbatu resp. až do Plajsky. Byla udělena koncese pro hlavní dráhu
z Otrokovic-Baťova přes Vizovice do Horní Lidče s odbočkami vyhláškou ze dne 21. května
1937, č. 80 Sb. z. a n.

Městu Košicím, které nabylo již celé podstaty elektrické pouliční dráhy v Košicích
od dosavadní akciové společnosti, bude v nejbližší době udělena příslušná koncese. Stát
nabyl smlouvou, sjednanou se společností místní dráhy Kounice-Ivančice-Oslavany, veš-
kerých jejích nemovitostí. Koncese pro vicinální ozubenou parní dráhu ze štrby do štrb-
ského Plesa, jejíž provoz byl od r. 1932 zastaven, byla k žádosti společnosti Košicko-
Bohumínské dráhy zrušena.

Bylo uděleno povolení k přípravným technickým pracím pro další troleybusovou trať
v Praze z Riegrova nábřeží do Jinonic, a byla prodloužena lhůta k zahájení stavby elek-
trické dráhy v Karlových Varech.

Ježto stát nabyl prioritních akcií akciových společností místních drah Nitra- Zbehy
-Radošiná, Piešťany-Vrbové, šala nad Váhom-Neded a Trebišov-Vranov, které nebyly
dosud nostrifikovány a měly svoje sídlo v Budapešti, bude nyní přikročeno k nostrifikaci
těchto společností a k úpravě právních a finančních poměrů zmíněných místních drah.

Společnost zestátněné Ostravsko-Frýdlantské dráhy vstoupila do likvidace, likvidace
společnosti místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald byla již skončena a společnost vy-
mazána z obchodního rejstříku. Likvidace společnosti místní dráhy Litovel-Senice bude
pravděpodobně skončena do konce roku 1937.

Věci personální a sociální péče.

Podobně jako v letech největší hospodářské tísně musil podnik československých stát-
ních drah přikročiti následkem zmenšené intensity přepravní k různým opatřením, tak mu-
sil naopak v poslední době, kdy železniční přeprava v důsledku zlepšené hospodářské situace
velmi vzrostla, přizpůsobovati svoji personální politiku změněným poměrům dopravním, vy-
žadujícím nejen většího počtu zaměstnanců, nýbrž i intensivnějšího pracovního výkonu.

Tak bylo třeba v r. 1936 zvětšiti počet zaměstnanců přijetím nových sil na míru při-
bližující se vyšší potřebě a obsaditi mnohá služební místa dříve uprázdněná. V mezích sy-
stemisovaného počtu míst došlo k četným povýšením v úřednických kategoriích, k ustano-
vením pomocných zaměstnanců zřízenci případně podúředníky, a konečně k ustanovení
dělníků na výpomoc zaměstnanci pomocnými, které převýšilo počet dosažený v roce 1935.

Tam, kde dosavadní skutečný stav zaměstnanců neodpovídal zvýšené potřebě, bylo
nutno přikročiti k přijetí nových uchazečů. Tímto způsobem byl doplněn zejména stav úřed-
níků provozních a administrativních, traťmistrů, návěštních mistrů a řidičů motorových
vozů silničních, zvláště však bylo třeba provésti rozsáhlejší přijímání úředníků kategorie
technické a uchazečů pro službu strojvůdcovskou.

Počet všech železničních zaměstnanců v ročním průměru zvětšil se proto v roce 1936
o 5*86% proti roku 1935, z čehož největší část připadla ovšem na dělníky na výpomoc (se-
zónní).

«


409

§ 5. československé státní dráhy.

Na základě vládního usnesení z 3. listopadu 1936 byla zlikvidována instituce úřed-
nických aspirantů, takže další prvé ustanovení uchazečů o služební místa úřednická dělo
se již ve služebním poměru úřednického čekatele.

Stálý a postupný vzestup dopravy způsobil, že ve výkonné službě nebylo lze vystačiti
s 90% počtu systemisovaných služebních míst a proto byl vyžádán souhlas vlády k obsa-
zení těchto míst v četných kategoriích a službách při prokázané potřebě nad 90% (až
maximálně do 100%) platné systemisace.

Provádění rozšířeného investičního programu si vyžádalo rozmnožení dosavadního
počtu systemisovaných služebních míst, které vláda schválila usnesením z 9. /7. 1937.

Jako předchozí léta, svolila vláda přihlížejíc k příznivému vývoji provozních příjmů,
k nezkrácené výplatě vedlejších služebních platů i v roce 1937.

V mezích vládního usnesení z 19. března 1937 bylo provedeno zvýšení zahraničních
přídavků zaměstnanců, ustanovených na území německém, rakouském a maďarském.

Příslušnými prováděcími výnosy byla v oboru státní správy železniční provedena usta-
novení vládního nařízení č. 117/37 Sb. z. a n. o zmírnění platových srážek veřejných
zaměstnanců.

Podle vládního usnesení ze dne 24. června 1937 byly vydány směrnice o započítávání
vojenské presenční služby do lhůt, stanovených pro povyšování zaměstnanců.

Agenda aktivních kontrol rozšířila se zřízením a organisováním ozbro-
jených strážných oddílů železničních (OSOž), kterými byla nahrazena dosavadní hlí-
dačská služba, a kterým byla uložena řada nových úkonů v zájmu ochrany železničního
majetku. Výsledky činnosti OSOž jsou značně příznivé jak co do omezení počtu krádeží na
drahách, tak i co do zabezpečení drážního zařízení. Odškodné nutných mimořádných vý-
dajů, spojených s výkony služby členů ozbrojených oddílů železničních a psovodů, bylo
upraveno paušálně.

V oboru pensijního, invalidního a starobního pojištění
je pomocným zaměstnancům ve služebním poměru zřízence ve shodě s judikaturou nej-
vyššího soudu přiznávána pense za týchž předpokladů a podmínek, jaké jsou rozhodné pro
pensionování definitivních zaměstnanců.

Zaměstnancům býv. správy poštovní automobilové dopravy byly zhodnoceny pro člen-
ství v pensijním fondu ČSD nároky, získané před vstupem do tohoto fondu; řidičům
silničních motorových vozidel byla pak přiznána výhoda 1 1/2 násobného započítávání doby
této služby do členství pensijního fondu.

Požitky z milosti bývalých zaměstnanců uherských státních drah a jejich pozůstalých
byly podrobeny perlustraci. Pro povolování trvalých dávek z volné úvahy bylo zjednodu-
šeno přiznávání i příp. zastavení těchto dávek.

V oboru úrazového zaopatření byly vykonány přípravné práce pro vydání
nového řádu úrazového zaopatření zaměstnanců čsl. státních drah, a to vzhledem k usta-
novením železničního zákona č. 86/37 Sb. z. a n.

Byly konány přípravné práce pro rozhodnutí o právní povaze Zahradníkova fondu
sociální péče čsl. státních drah a vydány předpisy o doplnění kuratoria tohoto fondu zá-
stupci pensistů.

V oboru nemocenského pojištění zaměstnanců státních drah bylo dále
sledováno zjednodušení správy a rozšíření léčebné péče jakož i ostatních dávek nemocen-
ského pojištění.

Právní povaha nemocenské pokladny čsl. státních drah byla nové upravena vládním
nařízením ze dne 30. června 1937, číslo 163 Sb. z. a n., které nemocenskou pokladnu změ-
nilo s účinností od 1. července 1937 na nemocenskou pojišťovnu čsl. státních drah jako
samostatnou právní osobnost. Tato pojišťovna je pro osoby, uvedené v tomto vládním
nařízení, nositelem nemocenského pojištění podle příslušných zákonných ustanovení ve
znění nyní platném (zákon ze dne 9. října 1924 č. 221 Sb. z. a n., zákon ze dne 15. října
1925 č. 221 Sb. z. a n. a zákon ze dne 1. července 1926 č. 117 Sb. z. a n. ).

26*


410

§ 5. Československé státní dráhy.

Dobrovolné dávky nemocenského pojištění byly rozšířeny tím, že budou dále poskyto-
vány náhrady výdajů na léčení rodinných příslušníků zaměstnanců pomocných a smluv-
ních v nemocnicích a náhrady při úmrtí vdov a oboustranných sirotků po členech pensij-
ního fondu čsl. státních drah a při úmrtí rodinných příslušníků definitivních zaměstnanců
státních drah v činné službě a příjemců odpočivných nebo zaopatřovacích platů, odvoze-
ných ze služby železniční.

Zřízeno bylo nové zubní ambulatorium v Břeclavi a rozšířen počet lékařů odborných
i praktických. Dokončena stavba a zahájen provoz nového ambulatoria pro několik druhů
odborné léčby v Bratislavě a bylo zřízeno ambulatorium pro několik druhů odborné léčby
v Lounech.

Jsou připravovány nové stanovy nemocenské pojišťovny, jednací řád pro její auto-
nomní orgány, pro rozhodčí soud a zvláštní senát pojišťovacího soudu v Praze a jiné před-
pisy na provedení vládního nařízení o nemocenské pojišťovně československých státních
drah.

Na rok 1938 je připravena stavba nového ambulatoria pro několik druhů odborné
léčby v Plzni, zřízení vlastních dětských zotavoven po dobu letních měsíců v Osečanech
a v Rožnově pod Radhoštěm a jiné rozsáhlejší úpravy v některých ústavech nemocenské
pojišťovny čsl. státních drah.

V oboru podnikové zdravotní služby bylo přihlíženo k udržování a zdo-
konalování dopravní hygieny. Při zvýšeném dopravním ruchu a velkých sjezdech byla
na příslušných tratích zařízena zvýšená pohotovost železničních lékařů, a pokud toho bylo
třeba, byla zavedena v některých nádražích i nepřetržitá lékařská služba. Pohotovost
záchranné služby byla zjišťována poplachovými zkouškami u všech záchranných sborů,
zřízených v nejdůležitějších železničních uzlech.

Výkon železniční služby byl v roce 1936 méně postižen nemocností aktivních zaměst-
nanců než v roce 1935, což lze přičísti jednak tomu, že se nevyskytla hromadnější epide-
mická onemocnění, jako na př. v letech 1927, 1929, 1931 a 1932, jednak přísnější sou-
stavné revisní činnosti šéflékařů a revisních lékařů a zvýšené činnosti laických kontro-
lorů nemocných.

Služba komerční.

Služba přepravní.

Mezinárodní úmluvy pro přepravu cestujících, zavazadel a zboží po železnicích, revi-
dované římskou konferencí v roce 1933, byly již projednány a schváleny Národním shro-
mážděním, takže mohlo býti přikročeno k jejich ratifikaci. Lze očekávati, že od 1. čer-
vence 1938 vejdou v platnost.

Zároveň s nimi bude uveden v platnost nový železniční přepravní řád, jehož osnova
byla již dána do meziministerského připomínkového řízení.

V souvislosti s tím pokračuje se na revisi přílohy i k Mezinárodní úmluvě o pře-
pravě zboží a na příloze A k železničnímu přepravnímu řádu o předmětech připuštěných
podmínečně ku přepravě.

Součinnost čsl. státní správy železniční při vypracovávání nových výpravních předpi-
sů pro mezinárodní přepravu cestujících, zavazadel a zboží pokračovala i v roce 1937. Tyto
předpisy byly již zpracovány potud, že budou moci nabýti účinnosti současně se shora
jmenovanými mezinárodními úmluvami.

V rámci Malé Dohody zúčastnila se čsl. správa železniční jednání o sjednoceni želez-
ničních přepravních řádů a o sjednocení a zjednodušení celních předpisů ve vzájemné
přepravě mezi Československem, Rumunskem a Jugoslávií. Jde o práce velmi obsáhlé, které
nemohly býti dosud dokončeny a bude v nich pokračováno i příštího roku.

V přepravách s přístavy jaderskými a polskými bylo jednáno o řadě opatření, která
směřují ku zpravidelnění a urychlení běhu zásilek a která mají zabezpečiti přepravcům


411

§ 5. československé státní dráhy.

bezvadnou a spolehlivou přepravu do jmenovaných přístavů. Některá z těchto opatření
byla již uskutečněna, některá budou provedena v nejbližší době. Aby byla přepravcům
umožněna jednoduchá přesná kalkulace, byl s platností od 1. dubna 1937 zaveden též
v přepravě s jugoslávskými námořními přístavy sumární poplatek, v němž zahrnuty jsou
všechny poplatky a výdaje, které při průvozu po zúčastněných železnicích zpravidla vzni-
kají plněním celních předpisů.

Po podrobných studiích a četných pokusech bylo objednáno 80 přepravních skříní
(t. zv. containers), které v nejbližší době budou přepravcům k disposici. Otázky pře-
pravní a tarifní s tím souvisící byly již, pokud jde o místní přepravu, vyřešeny a upra-
veny. Pokud jde o přepravu mezinárodní, jest pokračováno v pracích o sjednání dohod
se sousedními státy, jimiž by tyto otázky byly upraveny. Se zřením ke zkušenostem, které
nabyly cizí železniční správy, jakož i k poptávce z kruhů přepravců, bude nutno objednati
v roce 1938 několikanásobně větší počet těchto přepravních skříní.

Otevřením nových tratí byla dána možnost výhodnějšího směrování zásilek a bylo
proto přikročeno k pracím na nových směrovacích předpisech.

V seznamu stanic byla provedena obsáhlá revise podvojných názvů stanic, kterou
byly názvy služeben zjednodušeny ve všech případech, kde pro podvojné pojmenování
nebylo vážných důvodů. Tím nastaly v seznamu stanic velmi značné změny, takže v nej-
bližší době bude třeba zahájiti přípravy k jeho novému vydání.

Tarif cestujících, zavazadel a spěšnin.

Osobní doprava místní i mezinárodní vykazuje stále stoupající tendenci jak frek-
vence, tak i přepravních příjmů. K zvýšení přepravní intensity dochází také v přepravě
zavazadel a spěšnin. Možno tudíž očekávati, že příjmy v těchto přepravách za rok 1937
převýší úroveň z let 1934 až 1936.

V místním tarifu pro přepravu cestujících nebyly v r. 1937 provedeny podstatnější
změny. Z akvisičních slev, jež byly v r. 1937 povoleny, třeba se zmíniti o slevách pro
zahraniční návštěvníky Československa a pro účastníky manifestačních sjezdů některých
celostátních organisací, jimiž byla podporována hromadná přeprava po železnici.

Ve svazových tarifech mezinárodních byly postupně provedeny důsledky devalvace
československé měny a některých jiných měn evropských, jež vedly v některých tari-
fech i ke značným změnám po stránce konstruktivní.

Z význačnějších prací, které se v oboru osobní dopravy připravují pro rok 1938, sluší
uvésti především přípravu osnovy nového tarifu cestujících, který má býti vydán s plat-
ností od 1. ledna 1939. Tyto přípravné práce vyžádají si přirozeně nejen obsáhlého studia,
ale i určitého zvýšení administrativní činnosti, jakož i nutnosti různých mezinárodních
jednání, aby byly přizpůsobeny mezinárodní tarify, na kterých jsou ČSD zúčastněny.

Pokud jde o činnost propagační, byl hlavní zřetel obrácen k propagaci pod-
niku ČSD, ježto propagaci celostátní převzalo ministerstvo obchodu. Bylo dbáno, aby fi-
nančních prostředků, jež byly k tomuto účelu povoleny, bylo užito co nejhospodárněji a
nejúčelněji. V duchu těchto zásad bylo pokračováno v informační a publikační činnosti
let minulých vydáváním plakátů, pohlednic, transparentů, nálepek, brožur, letáků a pod.,
a to nejen v řeči české, nýbrž i v řeči německé, francouzské a anglické. Tohoto propa-
gačního materiálu bylo použito nejen při různých příležitostech v tuzemsku, nýbrž byl
rozeslán též do zahraničí. V mezích této činnosti byly uspořádány exposice ČSD na
pražských veletrzích a na různých výstavách v tuzemsku (hlavně na výstavě v Uher-
ském Hradišti) i v cizině.

Dnem 15. srpna 1937 vstoupila v platnost dohoda ministerstva železnic s min. pošt
a telegrafů, podle níž jsou obyčejné poštovní zásilky listovní, označené na adrese "že-
leznice restante", vydávány za nepatrný poplatek adresátům na stanicích u výdejen jízde-
nek. Novinka tato byla přijata veřejností & povděkem a lze očekávati, že jí bude cestu-
jícími, zejména z kruhů obchodních cestujících a z kruhů turistů, hojně používáno.


412

§ 5. československé státní dráhy.

Třeba se zmíniti též i o reorganisaci československé cestovní kanceláře "Čedok", která
zahájila dnem 1. ledna 1937 činnost jako akciová společnost se sídlem v Praze a pře-
vzala obchody dosavadní společnosti s ručením obmezeným téhož jména, která od zmí-
něného data v celém rozsahu likvidovala. Nová společnost má 2 miliony Kč základního
kapitálu, který zatím v celé výši upsala státní správa železniční. Společnost má býti
společností smíšenou s nejméně 51% kapitálovou většinou podniku ČSD. Otázka kapitá-
lové spoluúčasti jiných vhodných zájemců mimo ČSD je předmětem meziministerského
jednání.

Věci tarifní reformy a všeobecné věci tarifní.

Bylo pokračováno v přípravných studiích jednotlivých tarifních otázek a po jich
prostudování byly připraveny některé otázky k meritornímu rozhodování kompetentními
činiteli. Při těchto pracích ukazuje se stále jasněji, že pro vydání nového nákladního ta-
rifu není možno, ani vhodno, stanoviti určitý termín. Jde tu o dílo, které má na řadu
let býti jednak pevnou základnou finančního hospodářství podniku ČSD, jednak bezpeč-
ným kalkulačním podkladem výrobních a odbytových nákladů soukromohospodářských.
Má-li v obou těchto směrech vzejíti z dosavadních prací obecně prospěšný hospodářský
nástroj, je třeba předem všechny jeho účinky podrobně uvážiti a prokalkulovati. K tomu
je třeba času, obzvláště, když dnešní neustálené ještě hospodářské poměry nutí k tím
větší obezřetnosti při posuzování výhledů do budoucna.

Souběžně s pracemi tarifními připravuje se nový kilometrovník ČSD na podkladě
skutečných vzdáleností (traťových profilů). Jde tu o přezkoumání statisíců číselných
údajů, převzatých z kilometrovníků býv. rakousko-uherských drah a doplňovaných při
rozšiřování sítě ČSD. I tyto práce, vyžadující naprosté přesnosti všech výpočtů, si při-
rozeně vyžádají delší doby.

Ježto všechny pohotové síly byly věnovány zmíněným reformním pracím, bylo možno
v dosavadním tarifu provésti pouze změny a doplňky nejnaléhavější. Z významnějších
počinů třeba tu uvésti vydání tarifních předpisů pro přepravní skříně (containers), pří-
pravu osnovy vládního nařízení o uveřejňování tarifů a schvalování tarifních slev k při-
pomínkovému řízení meziministerskému.

Pracuje se též na směrnicích pro propagační a akvisiční činnost v nákladní pře-
pravě.

Nákladní tarif místní.

Státní železniční správa přispěla i letošního roku svou tarifní politikou k význam-
ným akcím rázu národohospodářského a povolila slevy pro přepravu brusného dříví z Pod-
karpatské Rusi, na dříví určené k chemickému zpracování, pro ovoce z Podkarpatské
Rusi, pro přepravu krmiv a osiv, pro přepravu žita a kukuřice a pro přepravu uhlí.

Vedle toho poskytlo ministerstvo železnic průmyslu slovenskému a podkarpatorus-
kému řadu slev pro jednotlivé druhy zboží jako pro asbest, cihly, dolomit, křemelinu,
magnesit, mastek, mouku, parkety, pyrit, košíkářské proutí, sůl, rudy, sádru, víno, těživec
a železné zboží, aby mohl lépe pronikati do západní oblasti státu.

Zlepšených poměrů hospodářských, jež nastaly u některých odvětví průmyslových,
použila železniční správa zatím jen ke zrušení slevy pro přepravu starého železa v místní
přepravě a ke zvýšení tarifu pro vývoz dříví v surovém stavu.

Nákladní tarify mezinárodní.

Také v mezinárodní přepravě zboží bylo nutno zabývati se v uplynulém ročním
údobí převážně úkoly, které přinesly účinky devalvace měn, provedené u nás a v někte-
rých státech cizích. Měnová opatření změnila totiž od základu tarifní situaci mezinárod-
ních tarifů, které bylo nutno přizpůsobiti novým poměrům valutním. Stalo se tak nej-


413

§ 5. československé státní dráhy.

dříve ve formě přirážkových nebo srážkových tabulek, později vydáním nových svazo-
vých tarifů mezinárodních. Železniční správa nemohla se přirozeně zabývati jen ryze
technickými důsledky devalvace měn, nýbrž i jejími účinky národohospodářskými, jakož
i postupně zlepšovanou celkovou situací hospodářskou a stoupající konjunkturou.

Tarifní služba mezinárodní musela se po této stránce obírati otázkami tarifních
úprav dovozu, vývozu a průvozu. Pokud jde o dovoz, měla železniční správa na paměti
zvyšování cen, zejména surovin, projevující se následkem devalvačních opatření a stou-
pající konjunktury, a proto se vystříhala všeobecného zvýšení nákladů dovozních. Vývoz
zlepšil sice značně svou posici devalvací Kč, ale státní železniční správa, uvědomujíc si
velkou důležitost exportu pro celé národní hospodářství, nepřikročila ani zde, kromě urči-
tých výjimečných případů, k využití příznivé hospodářské situace ve svůj prospěch. Při
průvozu přistoupila železniční správa vzhledem ke zvýšené atraktivnosti ČSD následkem
devalvace Kč k určitému zvýšení transitních sazeb. Příliš radikálně nemohla však postu-
povati, aby opatření konkurenčních dopravních podniků nezpůsobila ztrátu přepravních
příjmů, plynoucích z průvozu přes naši republiku.

Souběžně s rozsáhlou činností, vyplývající z účinků měnových úprav, neopomenula
železniční správa rozšiřovati dosavadní a budovati nové tarify mezinárodní, jak toho
zájmy našeho národního hospodářství a prospěch železničního podniku vyžadují. Po té
stránce sluší uvésti nově zavedený tarif s Holandskem, nový tarif s Itálií pro mramor,
a tarif pro přepravu mezi Polskem a Rakouskem přes československá dunajská překla-
diště. Třeba se též zmíniti o ujednání, smluveném mezi železničními správami a dunaj-
skými společnostmi, zúčastněnými na přepravě mezi Maďarskem a Hamburkem o vzá-
jemné výši sazeb k odstranění a k zmírnění dosavadní ostré konkurence.

Pokud jde o činnost v nejbližší budoucnosti, jest z velkého počtu prací, které v mezi-
národní tarifní službě železniční správa chystá, uvésti zvláště: přepracování některých
tarifů a to v přepravě s Jugoslávií, tarifu s jugoslávskými námořními přístavy, tarifu
pro hliněné a porculánové zboží, tarifu pro skleněné zboží, tarifu pro textilní zboží,
v přepravě s Rumunskem dalších druhových tarifů pro přístav Constantu, v přepravě
se Švýcarskem tarifu pro železo, tarifu pro slad a tarifu pro sklo, porculán a papír,
v přepravě s Polskem přepracování tarifních sešitů 1, 2 a 3 a celých svazových tarifů
v přepravě s Itálií a Maďarskem. Dále bude přepracován tarif pro přepravu s Francií
za účelem jeho zjednodušení a zároveň nezbytného rozšíření, aby vyhovoval náležitě stále
se rozvíjejícím hospodářským stykům s Francií. Rovněž v přepravě s Belgií bude zkou-
mána řada otázek, týkajících se nové úpravy a sestavy tarifu československo - belgického.

Bude pracováno o sestavě dalších druhových tarifů v přepravě s Holandskem, Ně-
meckem, Itálií a přístavem Constantou. Zároveň bude dokončeno přepracování tarifů
s přístavy jaderskými a německými přístavy námořními, po jichž vydání bude nezbytné,
podrobiti revisi také československo - polský námořní tarif a přizpůsobiti jej dotčeným ta-
rifům konkurenčním. Kromě toho budou studovány též možnosti kombinovaného tarifu
pro přepravu mezi Československem a levantskými přístavy přes Bratislavu přístav
a Galac; vytvoření tohoto tarifu jest ovšem podmíněno příznivým vyřešením otázky ná-
mořní plavby po černém moři do levantských přístavů.

Služba finanční a účetní.

Z význačnějších prací, jimiž jest sledováno vybudování účelné organisace ve službě
finanční, účetní a pokladní, jest především uvésti redakci návrhů na služební předpisy,
nahrazující bývalé instrukce VIII., X/A a X/B (předpisy pro službu finanční, účetní
a pokladní). Zpracování příslušné materie pokročilo již tak dalece, že bylo započato s ko-
nečnou meritorní a textovou úpravou.

V pokračujícím stadiu jest reorganisace odděl. A ředitelství státních drah v Praze
(výplata odpočivných a zaopatřovacích platů). Bylo pamatováno na mechanisaci likvi-
dační služby zakoupením nových likvidačních strojů, adresografů a pancéřových skříní
a podobně.


414

§ 5. československé státní dráhy.

Důsledek reorganisačních snah projevil se částečně i ve službě kauční, kde vzhledem
k nové organisaci zadávací služby bylo s platností od 1. července 1937 převedeno depo-
nování kaučních záručních listů od ředitelství státních drah na Poštovní spořitelnu
v Praze.

V mezích chystaných opatření jest dále řešení otázek, souvisících s usměrněním
finanční a technické stránky ve věci odpisů a obnovy substance podniku ČSD. Za tím
účelem byla zřízena zvláštní komise, složená ze zástupců odboru finančního, příslušných
technických departement, dále zástupce ministerstva financí a nejvyššího účetního kon-
trolního úřadu, jež byla pověřena řešením uvedených otázek.

Služba materiální a zásobovací.

Ve službě materiální je pokračováno ve snaze zdokonaliti zkušebnictví přejímaného
materiálu. Za tím účelem byla uvedena v činnost laboratoř v Moravské Ostravě, doplněna
dosavadní laboratoř v Lounech a zřízena nová laboratoř zásobárny na Vrátkách, úkolem
těchto provozních zkušeben - laboratoří - jest, urychliti jakostní přejímání materiálu ve
vzájemné spolupráci se zkušebnou ČSD v Praze, organisačně přičleněnou odděl. D v Praze.
V nejbližší době bude pak působnost jednotlivých provozních zkušeben nově vymezena,
aby byla uvolněna ústřední laboratoř zkušebny odděl. D v Praze pro zkoušky materiálu,
který dosud nebyl pravidelně zkoušen.

Zásoby materiálu a inventáře jsou vedeny ve stálé evidenci; jejich pohyb a stav
jest sledován statisticky u všech ředitelství státních drah i u ministerstva železnic.
V roce 1936 činila hodnota průměrné roční zásoby materiálu a inventáře u všech zásob-
ních služeben 338, 280. 136 Kč (v roce 1935 267, 831. 745 Kč), t. j. 31% (v roce 1935
28´7%) hodnoty materiálu a inventáře vydaného provozu. Celkem bylo vydáno ze zásob
pro potřebu provozu a prodáno zboží v hodnotě 1. 080, 490. 433 Kč (v roce 1935
932, 014. 661 Kč). Koncem roku 1936 činila hodnota zásob 349, 369. 882 Kč (v roce 1935
237, 508. 919 Kč).

V roce 1936 byly služebny ČSD zásobovány materiálem a inventářem 12 zásobár-
nami (s 5 pobočkami) a 2 sklady tiskopisů. Průměrná hodnota zásob v zásobárnách
činila v roce 1936 74, 698. 825 Kč (v roce 1935 64, 517. 976 Kč). Zásobárny vydaly mate-
riálu a inventáře v roce 1936 v hodnotě 387, 650. 395 Kč (v roce 1935 335, 598. 538 Kč);
odpovídá tudíž průměrná zásoba v zásobárnách asi 19´3% (v roce 1935 19´2%) hodnoty
celkem vydaného zboží ze zásobáren.

Kontrola příjmů.

Vzestupem přepravy cestujících i zboží došlo v roce 1936 ve službě kontrol příjmů
k vyššímu výkonu, a to jak ve službě revisní a odúčtovací, tak i ve službě návratkové,
což si vyžádalo též zvýšeného dozoru a rozsáhlejšího spisového projednávání. Na pře-
pravních příjmech bylo přezkoušeno a odúčtováno 3. 047, 011. 100 Kč v 60, 295. 554 účet-
ních položkách přepravy cestujících, zavazadel, zboží podaného a dodaného, jakož i tu-
zemské svazové přepravy, na zálohách 253, 161. 450 Kč, na dobírkách 511, 639. 600 Kč,
a na výplatních jistotách 27, 232. 980 Kč, takže celkem bylo přezkoušeno ve službě kon-
trolní částek za 3. 839, 045. 130 Kč.

Dnem 1. září 1936 byl zaveden ve vnitrozemské přepravě čtyřdílný nákladní list, jímž
byl železnici opatřen spolehlivý účetní doklad jednak pro přezkoušeni kalkulace dovoz-
ného, jednak pro přesné zaúčtování nákladními pokladnami přijatých peněz. Z organi-
sačních opatření bylo v roce 1936 provedeno pro rozsáhlou agendu rozdělení návratkové
skupiny u ředitelství státních drah v Praze na skupinu návratkovou a na skupinu refakční.
Pro nejbližší budoucnost připravuje se vydání nových služebních předpisů č. III (Zúčto-
vání přepravních příjmů) a č. VIIA (Kontroly příjmů a Odúčtovna ČSD), do nichž budou
zapracovány všechny organisační i služební změny ve službě kontrolní a odúčtovací,
a v nichž bude přihlíženo i k žádoucí modernisaci a zjednodušení služby účetní a pokladní


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP