400
§ 4 b. Poštovní spořitelna.
Obrat v hotovosti a bez hotových a vklady na |
||||||
Měsíc |
Vklady |
Výplaty |
||||
Počet |
Částka |
Počet |
Částka |
|||
Kč |
h |
Kč | |
U |
|||
Leden .......... |
8, 067. 446 |
10. 460, 786. 467 |
60 |
2, 601. 025 |
10. 598, 819. 347 |
50 |
Únor ........... |
6, 791. 446 |
10. 204, 131. 033 |
60 |
2, 399. 378 |
10. 399, 868. 420 |
85 |
Březen .......... |
6, 877. 141 |
9. 116, 589. 206 |
50 |
2, 595. 436 |
9. 071, 003. 732 |
70 |
Duben ........... |
7, 106. 657 |
10. 909, 193. 793 |
15 |
2, 508. 360 |
10. 869, 106. 410 |
65 |
Květen .......... |
6, 563. 856 |
9. 657, 520. 447 |
15 |
2, 440. 032 |
9. 576, 973. 284 |
10 |
červen .......... |
6, 355. 360 |
11. 572, 554. 680 |
60 |
2, 460. 893 |
11. 587, 183. 530 |
20 |
Červenec ........ |
7, 078. 264 |
15. 262, 150. 254 |
05 |
2, 517. 434 |
15. 025, 531. 100 |
15 |
Srpen .......... |
6, 130. 098 |
8. 658, 436. 716 |
65 |
2, 210. 781 |
8. 738, 698. 689 |
55 |
Září ............ |
6, 729. 156 |
10. 033, 878. 217 |
60 |
2, 428. 812 |
10. 112, 619. 744 |
___ |
Říjen ........... |
7, 849. 430 |
11. 914, 617. 532 |
85 |
2, 563. 446 |
11. 826, 496. 818 |
95 |
Listopad .......... |
7, 719. 720 |
12. 232, 506. 901 |
35 |
2, 532. 416 |
12. 257, 604. 720 |
35 |
Prosinec .......... |
8, 831. 629 |
14. 765, 088. 880 |
95 |
2, 886. 080 |
14. 548, 841. 637 |
25 |
Celkem... |
86. 100. 203 |
134. 787. 254. 132 |
05 |
30. 144. 093 |
134. 612. 750. 436 |
25 |
401
§ 4 b. Poštovní spořitelna.
šekových účtech v jednotlivých měsících roku 1936 |
||||||
Obrat celkem |
Z toho bez hotových |
% |
Vklady |
|||
Kč |
h |
Kč |
h |
  |
Kč |
h |
21. 059, 605. 815 |
10 |
15. 911, 701. 845 |
60 |
75´56 |
1. 379, 445. 837 |
45 |
20. 603, 999. 454 |
45 |
15. 885, 961. 200 |
40 |
7710 |
1. 183, 708. 450 |
20 |
18. 187, 392. 939 |
20 |
13. 560, 613. 106 |
25 |
74'56 |
1. 229, 093. 924 |
- |
21. 778, 300. 203 |
80 |
16. 630, 175. 706 |
60 |
76´36 |
1. 269, 181. 306 |
50 |
19. 234, 496. 731 |
25 |
14. 548, 393. 196 |
80 |
75´64 |
1. 349, 725. 469 |
55 |
23. 159, 738. 210 |
80 |
18. 311, 309. 516 |
40 |
79´07 |
1. 335, 096. 619 |
95 |
30. 287, 681. 354 |
20 |
24. 975, 793. 833 |
55 |
82´46 |
1. 571, 715. 773 |
85 |
17. 397, 135. 406 |
20 |
12. 586, 949. 781 |
30 |
72´35 |
1. 491, 453. 800 |
95 |
20. 146, 497. 961 |
60 |
15. 030, 720. 181 |
35 |
74´61 |
1. 412, 712. 274 |
55 |
23. 741, 114. 351 |
80 |
17. 901, 673. 748 |
75 |
75´40 |
1. 500, 832. 988 |
45 |
24. 490, 111. 621 |
70 |
18. 959, 808. 630 |
25 |
77´42 |
1. 475, 735. 169 |
45 |
29. 313, 930. 518 |
20 |
22. 532, 865. 769 |
60 |
76´87 |
1. 691, 982. 413 |
15 |
269. 400, 004. 568 |
30 |
206. 835, 966. 516 |
85 |
76´77 |
  |   |
  |   |   |   |   |
402
§ 4 b. Poštovní spořitelna.
  |   |
Přehled šekové služby v jednotlivých státech |
|||
Běžné číslo |
Země |
Počet |
Počet |
Na jeden |
Celkový obrat |
1 |
Belgie ....... |
388. 796 |
90, 220. 702 |
232 |
353. 299, 084. 600 |
2. |
Bulharsko ..... |
2. 720 |
600. 777 |
220 |
1. 452, 111. 560 |
3. |
Československo... |
121. 001 |
116, 244. 296 |
961 |
269. 400, 004, 568 |
4. |
Dánsko ...... |
44. 446 |
24, 187. 786 |
544 |
53. 958, 445, 983 |
5. |
Francie ....... |
714. 988 |
127, 520. 353 |
178 |
644. 990, 157. 000 |
6. |
Gdaňsko ...... |
2. 738 |
1, 799. 110 |
657 |
2. 247, 198. 160 |
7. |
Japonsko ...... |
477. 532 |
71, 823. 313 |
150 |
41. 450, 639. 210 |
8. |
Jugoslávie.... |
26. 283 |
- |
- |
47. 531, 511. 500 |
9. |
Lotyšsko ..... |
7. 105 |
1, 887. 716 |
265 |
2. 921, 096. 743 |
10. |
Luxemburg ..... |
8290 |
1, 891. 457 |
228 |
5. 058, 357. 922 |
11. |
Maďarsko ..... |
35. 881 |
29, 642. 263 |
826 |
134. 628, 896. 304 |
12. |
Maroko ...... |
11. 062 |
965. 335 |
87 |
8. 697, 375. 465 |
13. |
Německo ..... |
1, 094 367 |
858, 949. 000 |
785 |
1, 629. 009, 638. 134 |
14. |
Nizozemí ...... |
288. 500 |
84, 494. 095 |
292 |
229. 327. 893. 824 |
16. |
Polsko ....... |
77. 991 |
- |
- |
152. 802, 171. 423 |
16. |
Rakousko ...... |
125. 862 |
88, 595. 124 |
703 |
130. 552, 908. 921 |
17. |
Rumunsko.... |
6. 243 |
2, 317. 739 |
371 |
16. 317, 286. 167 |
18. |
Švédsko ...... |
88. 171 |
48, 049. 647 |
544 |
123. 574, 547. 096 |
19. |
Švýcarsko ..... |
116. 787 |
67, 201. 765 |
575 |
186. 174, 735. 922 |
20. |
Tunis.. |
3. 255 |
168. 244 |
51 |
1. 112, 090. 677 |
§ 4 b. Poštovní spořitelna.
403
evropských, v Maroku, v Tunisu a Japonsku |
|||||||
  |
Průměrný obrat |
Pohledávka vlastníků |
Průměrná |
Počet obyvatel |
i Jeden účet |
||
Kč |
h |
Kč |
h |
||||
908. 700 |
40 |
3. 533, 930. 000 |
9. 089 |
40 |
8, 276. 000 |
21 |
|
  |
533. 864 |
55 |
22, 110. 451 |
8. 128 |
85 |
6, 090. 000 |
2. 238 |
  |
2, 226. 427 |
90 |
1. 691, 982. 413 |
13. 983 |
20 |
15, 130. 000 |
125 |
  |
1, 214. 022 |
50 |
470, 874. 574 |
10. 594 |
30 |
3, 695. 000 |
83 |
  |
902. 099 |
25 |
6. 521, 283. 000 |
8. 791 |
70 |
41, 940. 000 |
58 |
  |
820. 744 |
40 |
17, 117. 790 |
6. 251 |
95 |
410. 000 |
150 |
  |
86. 801 |
80 |
624, 119. 812 |
1. 307 |
- |
95, 000. 000 |
199 |
  |
1. 808. 450 |
70 |
970, 917. 492 |
36. 940 |
90 |
14, 730. 000 |
560 |
  |
411. 132 |
55 |
56, 781. 917 |
7. 991 |
80 |
1, 951. 000 |
274 |
  |
610. 175 |
85 |
123, 445. 500 |
14. 890 |
90 |
305. 000 |
36 |
  |
3, 752. 094 |
30 |
1. 412, 617. 351 |
39. 369 |
50 |
8, 895. 000 |
247 |
  |
786. 238 |
95 |
106, 444. 097 |
9. 622 |
50 |
5, 600. 000 |
506 |
  |
1, 488. 540 |
55 |
8. 880, 840. 127 |
8. 115 |
05 |
66, 616. 000 |
61 |
  |
794. 897 |
35 |
3. 146, 506. 005 |
10. 906 |
45 |
8, 392. 000 |
29 |
  |
1, 959. 228 |
25 |
1. 262, 962. 354 |
16. 193 |
70 |
33, 418. 000 |
428 |
  |
1, 037. 270 |
20 |
1. 197, 030. 619 |
9. 510 |
65 |
6, 764. 000 |
53 |
  |
2, 613. 693 |
10 |
221, 833. 244 |
35. 533 |
10 |
19, 013. 000 |
3. 045 |
  |
1, 401. 532 |
70 |
1. 031, 041. 029 |
11. 693 |
65 |
6, 233. 000 |
70 |
  |
1, 594. 139 |
20 |
2. 563, 174. 326 |
21. 947 |
40 |
4, 153. 000 |
36 |
  |
341. 656 |
10 |
8, 595. 060 |
2. 640 |
55 |
2, 530. 000 |
777 |
404
§ 4 b. Poštovní spořitelna.
Přehled vkladních knížek podle výše vkladů k 31. prosinci 1936. |
  | |||||
  | ||||||
Výše vkladů |
Počet |
Počet |
Pohledávka |
Průměrný vklad |
||
  |
Kč |
h| |
Kč |
"h |
||
do 100 Kč |
250. 816 |
|
10, 032. 640 |
45 |
40 |
___ |
od 100 do 499 Kč |
122. 425 |
|
41, 727. 500 |
35 |
340 |
84 |
od 500 do 999 Kč |
55. 645 |
10'8
|
45, 568 250 |
85 |
818 |
91 |
od 1. 000 do 4. 999 Kč |
72. 216 |
14'- |
168, 632. 812 |
30 |
2. 335 |
12 |
od 5. 000 do 9. 999 Kč |
10. 325 |
2'- | |
59, 368. 750 |
70 |
5. 750 |
- |
přes 10. 000 Kč |
3. 521 |
0'7 |
47, 709. 550 |
35 |
13. 550 |
- |
Součet... |
514948 |
100'- |
|
  |   | |
Přechodné položky... |
  |   |
7, 149. 028 30 |
  |   | |
Úhrnný stav vkladů |
  |   |   |   |   |   |
k 31. prosinci 1936... |
  |   |
380, 188. 533 |
30 |
  |   |
405
§ 5. Československé státní dráhy.
§ 5. Československé státní dráhy.
Povšechný přehled provozního roku 1936.
Hospodářské oživení, které se projevilo již v roce 1933, nabylo v r. 1936 povahy znač-
ného rozvoje ve všech téměř oborech hospodářského života, takže opětně finanční vý-
sledky československých státních drah za r. 1936 předstihly očekávání, které se projevilo
v rozpočtu na r. 1936, v němž bylo počítáno se schodkem 696, 472. 200 Kč. Rok 1936
skončil schodkem podstatně nižším, t. j. částkou 401, 255. 535 Kč.
Hospodářský vzestup podniku ČSD projevil se jak v dopravě osobní, tak i v pře-
pravě nákladního zboží, a to nejen v dopravě vnitřní, nýbrž i v dopravě zahraniční.
Tento vzestup příjmový byl ovšem doprovázen zvýšením výdajů provozních, a to jak
věcných, tak i osobních. Zvýšení věcných nákladů bylo úměrné většímu výkonu, nepo-
stupovalo však v stejně ostré křivce, ježto ve výdajovém hospodářství bylo intensivně
dbáno krajní úspornosti, aby příznivý obrat příjmový nebyl pohlcován vzrůstem výdajů,
nýbrž, aby výtěžek z hospodářského oživení pokud možno z největší části se projevil ve
zlepšení celkového bilančního výsledku. Totéž lze říci, a v míře ještě rozsáhlejší, o vý-
dajích osobních.
Lepší hospodářská situace vytvořila v r. 1936 i příznivější předpoklady pro inves-
tiční činnost čsl. státních drah, a to jak v oboru pravých investic podnikových, tak
i v činnosti obnovovací.
I v r. 1936 čsl. státní dráhy přinesly četné oběti ve své tarifní politice ve prospěch
celkového hospodářského života. Řada úlev byla ponechána i při příznivém vývoji pod-
mínek hospodářské výroby a obchodu.
Ještě výrazněji a ve zvětšeném měřítku než v letech předcházejících, byly zdoko-
nalovány dopravní prostředky čsl. státních drah, aby po dobách určité stagnace ve vy-
bavení jejich byly jednak odstraněny nedostatky, jednak doplněna a zdokonalena jejich
zařízení, zvláště pokud jde o vozový park, zlepšení tratí, aby bylo možno zvýšiti na nich
jízdní rychlost, a zařízení staniční k lepšímu zdolávání stoupajícího dopravního a pře-
pravního výkonu.
Zvýšené požadavky, vyvolané větším dopravním ruchem, přinesly i nové zvýšené
úkoly v oboru personální politiky. Stav personálu byl v mezích platné systemisace do-
plňován a přizpůsobován potřebě. I v tomto směru bylo však nutno postupovati s krajní
opatrností, aby eventuální výkyvy dopravního výkonu nepůsobily nepříznivě na hospo-
dářské výsledky státního železničního podniku a aby při event. poklesu dopravy nedo-
cházelo k přebytkům personálu, jichž by nebylo lze hospodárně využíti.
Hospodářský vzestup československých státních drali a výsledky jejich hospodaření
projevují se v těchto datech:
Počet vlakových kilometrů, ujetých v roce 1936 nákladními vlaky na státních a
státem provozovaných drahách, byl vyšší o 6'90% a v osobní dopravě o 2'52% než
v roce 1935. Počet hrubých tunových kilometrů stoupl celkem o 7´58%, počet doprave-
ných osob byl větší o 7'62%, váha přepraveného zboží vyšší o 11'92% a váha zavazadel
a spěšnin nižší o 1'41%. Příjmy z přepravy osob po železnici byly vyšší o 5'57%, za pře-
pravu zavazadel a spěšnin vyšší o 9'70%, za přepravu rychlého zboží vyšší o 8'95% a za
přepravu nákladního zboží vyšší o 8'64%.
Silniční automobilový provoz ČSD vykazuje v roce 1936 proti roku 1935 vzestup
dopravy osob o 6'34%, zboží více o 8'16%; celkové příjmy tohoto provozu byly vyšší
o 8'29%.
Celkové přepravní příjmy ČSD byly vyšší o 7´87%.
Celkové provozní výdaje byly v r. 1936 vyšší o 1'69% než v roce 1935.
Provozní rok 1936 se skončil bilančním schodkem 401, 255. 535 Kč (v r. 1935 schod-
kem 565, 823. 843 Kč), který byl uhrazen celý státní pokladnou.
406
§ 5. Československé státní dráhy.
Provozní koeficient za rok 1936 činil 103'20, za rok 1935 107'97, za rok 1934
111'53, za rok 1933 116'96, za rok 1932 115'83, za rok 1931 95'90 a za rok 1930 97'68.
Na pravé investice bylo vydáno v roce 1936 celkem 517, 957. 070 Kč (v roce 1935
celkem 331, 112. 030 Kč) a byly hrazeny jednak zálohou ze státní pokladny ve výši
514, 551. 660 Kč, jednak vlastními prostředky podniku ve výši 1, 200. 000 Kč a příspěvky
zájemníků ve výši 2, 205. 410 Kč.
Na investice nepravé, t. j. na obnovu staveb, vozidel a ostatního zařízení v roce 1936
bylo celkem vydáno 263, 813. 320 Kč (v roce 1935 183, 730. 359 Kč) na vrub odpisů.
činnost organisační.
Snahy organisační stále sledovaly v mezích možnosti účelné zjednodušení a zdokona-
lení správy i služby; byl zkoumán pracovní děj v jednotlivých složkách služby, aby mohl
býti urychlen, zlevněn a zlepšen výkon.
S přihlédnutím k výsledkům organisačních počinů, provedených v předcházejících
letech a na podkladě získaných zkušeností byla připravena úprava pravomoci ředitelství
stát. drah a výkonných služeben, která při své decentralisační tendenci rozšiřuje kompe-
tenci ředitelství státních drali a služeben místní správy. Stejnou tendenci sleduje i při-
pravované rozvržení pravomoci jednotlivých funkcionářů ředitelství státních drah.
Dále je připraven nový návrh osnovy organisačního řádu podniku "československé
státní dráhy", a také práce na osnově jednacího řádu pro ředitelství státních drah a pro
služebny místní správy pokračuje.
Otevření nových tratí, resp. provádění některých organisačních změn vyvolalo nutnost
přiměřené úpravy obvodů služeben místní správy.
Statistická služba.
Úkoly statistické služby vzrostly v r. 1937 jednak zachycováním větších podrobností
údajů statistických, zejména pro potřeby tarifní reformy a pro zjišťování vlastních nákladů,
jednak tím, že jsou strojově s rozmanitějších hledisk zpracovávány různé údaje, dosud
zpracovávané exekutivními služebnami ručně. Nové úkoly si vyžádaly rozšíření počtu strojů
a přeměnu některých statistických děrovacích strojů na stroje o větší výkonnosti. V oboru
vlastní statistické služby jsou mechanicky zpracovávány na speciálních statistických stro-
jích měsíčně tyto statistiky:
Statistika dopravy osob, zavazadel a spěšnin, statistika přepravy zboží, které byly nově
upraveny vydáním příslušných předpisů (mimo to zvlášť podrobně přeprava uhlí a přeprava
podle tarifních slev), statistika přepravy zboží podle tarifních svazů československo-pol-
ského, československo-maďarského, československo-italského, československo-pplského sva-
zu s námořními přístavy, polsko-československého překladištního svazu dunajského, dále
statistika železničních zaměstnanců a statistika výkonů vlakových. Často jsou i dodatečně
strojově zpracovávány různé potřebné údaje, zejména pro potřebu tarifní i pro potřebu
provozní a správní.
Na statistiky přepravy zboží tarifních svazů přispívají určitou kvótou ty cizí železnice,
které jsou na svazu účastný.
Mimo měsíční litografované jednotlivé statistické přehledy byly v r. 1937 vydány tis-
kem: Výroční zpráva podniku ČSD za rok 1936, Přepravní statistika čsl. státních drah za
r. 1936 a Statistika československých drah za r. 1936 (která obsahuje úhrnné údaje
o všech státních i soukromých drahách RČS).
činně bylo spolupůsobeno na unifikaci železničních statistik Malé Dohody i na zdoko-
nalení železniční statistiky mezinárodní.