341

13. Ministerstvo veřejných prací.

Vývoz v tunách.

Rok

Uhlí kamenné

Uhlí hnědé

Koks

Brikety

1919....

 1, 068. 490

2, 686. 217

188. 621

__

1929....

 1, 894. 876

3, 123. 435

887. 715

152. 367

1930....

 1, 706. 395

2, 395. 794

577. 460

89. 865

1931....

 1, 650. 061

1, 962. 702

399. 959

85. 907

1932....

 1, 370. 515

1, 543. 650

274. 657

82. 129

1933....

 1, 380. 232

1, 654. 748

267. 053

81. 806

1934....

 1, 452. 228

1, 837. 350

344. 264

88. 408

1935....

 1, 287. 490

1, 717. 384

352. 928

76. 875

1936....

1, 335. 835

1, 701. 526

417. 118

80. 861

I. pololetí 1937

 1, 003. 138

884. 612

330. 491

50. 219

   

Dovoz v

tunách.

   

Rok

Antracit

Uhlí kamenné

Uhlí hnědé

Koks

Brikety

1919

 

354. 328

__

82. 848

 

1929

. 30. 704

2, 317. 929

102. 754

382. 552

39. 834

1930

20. 778

1, 808. 282

123. 325

212. 298

27. 118

1931

27. 587

1, 747. 063

117. 364

238. 003

35. 294

1932

33. 255

1, 494. 477

106. 497

221. 374

34. 297

1933

35. 312

1, 117. 488

56. 217

166. 704

28. 153

1934

37. 179

1, 212. 481

49. 201

161. 782

23. 819

1935

41. 275

1, 199. 883

57. 495

162. 133

28. 442

1936

46. 745

1, 061. 656

68. 492

163. 472

28. 904

I. pololetí 1937

 16. 463

524. 894

36. 925

79. 062

16. 353

Přičleněné ústavy.

Státní ústav hydrologický a hydrotechnický T. G. Masaryka.

Hydrologický ústav koná soustavný výzkum vod ovzdušných, povrchových a pod-
zemních; hydrotechnický ústav studuje hydrotechnické problémy, aplikuje je pro praxi
a na modelech vodních staveb přezkušuje jich úpravu. Výsledků těchto svých výzkumů po-
užívá k účelnému a hospodárnému řešení všech technických úkolů vodního hospodářství.

Své práce uveřejňuje ve sbírkách "Vodopis československé republiky" a sbírce "Práce
a studie", které z úsporných důvodů vydává v nejnutnějším nákladu nouzově rozmno-
žovaném.

Z jednotlivých prací uvádíme podrobné vodohospodářské studie všech projektů, při-
pravovaných v poslední době na našich tocích, soustavné vyšetřování vodní energie našich
řek a výzkum podzemních vod v křídovém útvaru v Čechách. V hydrotechnickém oboru
přezkoušel ústav řadu vodních staveb a ve své laboratoři pro zemní stavby vykonal řadu
šetření o vhodnosti různých druhů zemin a způsobu jich užití k hrázovacím práčem. Všemi
těmito svými pracemi přispěl značně k mnohým účelnějším a hospodárnějším řešením
předložených projektů.

Program činnosti na rok 1938 bude obdobný jako v roce předcházejícím; dán je
jednak praktickou potřebou všech vodohospodářských úřadů a bude, vedle zpracování pod-
kladů hydrologických jevů, pracovati na stanovení zásad a účelnosti soustavného vodo-
hospodářského podnikání.

Státní geologický ústav.

V roce 1937 pokračoval Státní geologický ústav v detailním geologickém mapování
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, zejména však na Slovensku a Podkarpatské Rusi, při
čemž byla věnována pozornost zvláště územím národohospodářsky nejvýše důležitým:


342

13. Ministerstvo veřejných prací.

územím rudních, uhelných a naftových ložisek i územím oblasti bohatých na stavební ka-
meny i jiné suroviny z říše nerostné.

Mimo to vypracoval Státní geologický ústav četné odborné posudky pro státní, zemské
a samosprávné úřady z oboru použité geologie při projektech údolních přehrad, staveb
silničních, železnic, tunelových, zakládání lomů, při specielních pracech vojenských, při
stavbách vodovodů, při ochranách a exploitaci minerálních zřídel a artéských vod a j.

Chemická laboratoř prováděla rozbory rud, technicky důležitých hornin, vod pitných
a minerálních, plynů a j., jednak pro soustavný geologický výzkum čsl. republiky, jednak
na žádost svrchu uvedených úřadů.

činnost publikační: V roce 1937 byl vydán Sborník Státního geologického ústavu,
tiskne se další ročník Věstníku a geologická mapa jihozápadní části Českého Středohoří.

V roce 1938 bude pokračováno v soustavném geologickém mapování, a to tak, aby
nové dva listy geologických map mohly býti dány do tisku.

Bude proveden systematický soupis a průzkum nerostných ložisek důležitých náro-
dohospodářsky.

Chemická laboratoř bude prováděti rozbory jednak pro soustavný systematický geo-
logický výzkum republiky, zejména výzkum minerálních vod na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.

Státní radiologický ústav.

V cejchovních laboratořích změřeno za třičtvrtě roku celkem 962 radiových prepa-
rátů o úhrnném obsahu 7'100 gramu radia-prvku a provedeno 11 dalších rozborů. Vy-
dáno za toto období celkem 738 certifikátů.

Vědecká činnost ústavu zabývala se výzkumem vlivu radioaktivních látek na orga-
nismy rostlinné a živočišné, zejména emanace a polonia a studiem ukládáni radioaktivních
látek v lidském těle. Sestaveny nové přístroje pro měření radioaktivních látek k účelům
lékařským a zhotoven zdroj neutronický k fysiologickým výzkumům a ke studiu umělé
radioaktivity. Pokračováno ve výzkumu radiologických poměrů jáchymovských za spolu-
práce geologa a mineraloga a v hledání nových přesnějších metod chemické analysy radio-
aktivních nerostů. Výsledky vědeckých prací publikovány v odborných časopisech do-
mácích i cizích.

Praktická cejchovní činnost ústavu bude se jako obvykle říditi potřebami Státní pro-
dejny báňských a hutnických výrobků, Státního báňského ředitelství v Jáchymově, mi-
nisterstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a jiných zájemců.

Vědecká činnost experimentální většinou bude se zabývati úkoly applikované radio-
logie. Bude studována retence živočišných organismů pro různé radioaktivní prvky, per-
meabilita rostlinných buněk pro různé anorganické soli pod vlivem a a B záření, vliv neu-
tronického záření na buňku, radioaktivita nerostů jáchymovských a chemické složení ra-
dioaktivních nerostů metodou potenciometrickou. Současně bude řešena konstrukce růz-
ných měřících přístrojů radioaktivních pro potřeby technické, studovány svítící radio-
aktivní barvy a spolupracováno s tatranskou observatoří pro měření atmosférické elek-
třiny s hlediska radioaktivity ovzduší. Mimo to bude pokračováno ve výzkumu radioakti-
. vity minerálních pramenů v čsl. republice.

ústav pro hospodárné využití paliv.

V roce 1937 doznala činnost Ústavu podstatného rozšíření a to zkouškami v oboru
kontroly státních dodávek surovin, i stavebních a spotřebních hmot nejrůznějšího druhu.
Podobně jako v dřívějších letech vyvíjel Ústav činnost rázu zkušebního a kontrolního,
výzkumného, dále činnost publikační a vzdělávací a to převážně pro potřeby státního
podnikání, dále pro zájmy veřejně prospěšné i pro potřeby jiných zájemců. Tato týkala
se jednak hospodárného využití paliv jako zdroje energie a to v nejrůznějších odvětvích
spotřeby a použití, jednak zahrnovala kontrolu jakosti dodávek pro státní podniky, hlavně


343

13. Ministerstvo veřejných prací.

s hlediska vhodnosti, účelnosti a hospodárnosti surovin i hotových výrobků. Uvedená
kontrola dodávek neomezuje se však na pouhé běžné zkoušky chemické, fysikální a me-
chanické, nýbrž jest doplňována současnou činností výzkumnou, jejímž účelem jest vy-
pracování dokonalejších zkušebních metod, jež by dovolovaly lépe jednotlivé suroviny
i výrobky oceňovati, dále zjišťováním číselných podkladů i hodnot pro vymezení důleži-
tých vlastností, jež vhodnost surovin i výrobků ovlivňují a pod. Dále zpracovávají se vý-
sledky rozborů statistiky a číselné výsledky jsou pak podkladem pro stanovení jakostních
podmínek při dodávkách, i pro jednotné předpisy a zkoušení i přejímání nejrůznějších
surovin i výrobků.

V oboru hospodárného využití paliv byly konány hlavně tyto práce:

a) Pro č. S. D. pokračováno bylo ve vyšetřování a studování podkladů pro hospodárné
a hygienické vytápění vlečných vozů u motorových vlaků Č. S. D.

b) Ve státních domech pro potřeby státní správy bylo pokračováno v kontrole hospo-
dárnosti provozu ústředního topení a zpracován bohatý materiál. Studovány theore-
tické podklady pro větrání a úpravu vzduchu, praktický způsob provádění těchto za-
řízení a způsoby měření. Prováděny typové zkoušky nových konstrukcí kotlů pro
ústřední topení a přezkušovány projekty a návrhy rekonstrukcí kotelen pro ústřední
topení ve státních budovách.

c) V oboru domácích topenišť byla vykonána řada zkoušek kamen a sporáků a řada pro-
hlídek domácích topenišť za účelem vyšetření závad, ústav zúčastnil se též normali-
sačních prací v tomto oboru, jakož i pořádání vzdělávacích kursů pro kamnáře, před-
nášek propagačních i řady publikací, kteroužto činností mimo zvýšení technické úrovně
domácí výroby sledoval též veřejný prospěch podporou snah pro snížení kouřových
závad. Nabyté poznatky a zkušenosti spolu s látkou již dříve prozkoumanou se upla-
ňují k všeobecnému prospěchu i pravidelnými týdenními přednáškami na státní kera-
mické škole.

d) Pro účele veřejné bezpečnosti při uskladňování výbušných a hořlavých látek bylo
prozkoušeno několik typů stanic uskladňovacích a byla vykonána řada zkoušek neprů-
bojných pojistek, mimo účast při normalisačních jednáních v tomto směru. Se
stanoviska řádného využití paliva, dokonalého spalování a bezpečnosti byly konány
též zkoušky benzinových a petrolejových vařičů.

e) V oboru keramickém byly konány prohlídky a zkoušky pecí cihlářských, vápenických,
pecí na pálení šamotu, generátorů, pecí sklářských, různých sušáren a pod. a pokra-
čováno bylo ve výzkumné činnosti v oboru sušení, v podrobnějším studiu tepelných
ztrát při provozu pecí souvisejících s akumulací tepla, ve studiu tepelné vodivosti za
vysokých teplot a pod.

f) V jiných výrobních oborech byly konány zkoušky hutnických a živnostenských pecí,
pecí a sušáren chemické výroby, hospodářských podniků atd.

V oboru kontroly materiálu konány byly tyto práce pro státní správu i soukromé
strany:

a) Rozbory a posudky paliv pevných, tekutých a plynných, rozbory vod napájecích, látek
k úpravě vod a pod.

b) Rozbory a posudky olejů, benzinů, benzolů a pod.

c) Rozbory materiálů pro stavbu silnic, hlavně dehtů, asfaltů, emulsí, hotových vozovek
a pod.

d) Rozbory nátěrů, laků, isolačních látek.

e) Mechanické a fysikální zkoušky jiných stavebních látek.

f) Zkoušky ohnivzdorných ochranných přípravků pro dřevo a vypracovány podklady pro
jednotné zkoušení těchto látek.

V roce 1938 bude v uvedených pracech pokračováno a činnost rozšířena ještě o další
zkušební obory. Mimo běžné zkušební a kontrolní činnosti bude věnována pozornost stránce
výzkumné, jež je předpokladem, úspěšné činnosti zkušební.

22


344

13. Ministerstvo veřejných prací.

Fond pro sociální péči hornickou.

Činnost fondu pro sociální péči hornickou směřovala v roce 1937 podle vytčeného
programu k podpoře bytové péče hornické po stránce zdravotně sociální, udělováním zá-
půjček horníkům k umožnění stavby vlastních rodinných domků. K tomu účelu použito
částky 1, 000. 000 Kč.

Krom toho z prostředků Fondu byly vystavěny hornické obytné domy pro horníky
v Ervěnicích, v Břešťanech (3) a v Lomu s úhrnným počtem 36 bytů o pokoji a kuchyni
s příslušenstvím.

V stadiu příprav je osnova zákona o definitivní úpravě právních poměrů Fondu.

V roce 1938 přichází v úvahu stavba obytného nájemního domu pro provisionisty
z obvodu báňských revírních úřadů v Mostě, Chomutově a v Teplicích-Šanově, čímž uvolnila
by se řada bytů v hornických obytných domech pro dosud pracovně zaměstnané horníky
a jejich rodiny.


345

14. Ministerstvo pošt a telegrafů.
Kapitola 14. Ministerstvo pošt a telegrafů.

Ministerstvo pošt a telegrafů obstarává nejen výsostní agendu, ale i správu státních
podniků "Československá pošta" a "Poštovní spořitelna", o nichž je zevrubně pojednáno
ve skupině II. státního rozpočtu (Správa státních podniků).

Na rok 1938 jsou preliminovány výdaje ministerstva pošt a telegrafů
okrouhle částkou ....................

13'02 mil. Kč,

tedy u srovnání s výdaji, rozpočtenými na rok 1937 částkou okrouhle.

12'87 mil. Kč,

částkou vyšší o ....................

0'15 mil. Kč

hlavně v důsledku zvýšení prelimináře osobních výdajů.

 

Veškeré výdaje ministerstva pošt a telegrafů, neuhrazené vlastními příjmy, hradí
podnik "československá pošta".

Jsou tedy příjmy ministerstva pošt a telegrafů na rok 1938 preliminovány celkem
stejnou částkou jako výdaje ministerstva pošt a telegrafů.


346

15. Ministerstvo železnic.
Kapitola 15. Ministerstvo železnic.

Ministerstvo železnic vyřizuje jednak otázky státní správy železniční, t. j. projednává
věci železniční legislativy, vykonává vrchnostenský dozor s hlediska státní výsosti, jakož
i s hlediska dopravní bezpečnosti nad veškerými soukromými drahami a řídí veškeré státní
železniční stavby, jednak vykonává vrchní vedení podniku čsl. státních drah, o čemž se
pojednává podrobně ve skupině státních podniků.

Na rok 1938 preliminují se výdaje ministerstva železnic část-

 

kou okrouhle ......................

26'4 mil. Kč.

Ve srovnání s výdaji rozpočtenými na rok 1937 částkou okrouhle..

22'6 mil. Kč

jsou výdaje na rok 1938 vyšší okrouhle o ............

3'8 mil. Kč.

Zvýšení výdajů vyplývá hlavně z vyšší potřeby na platy stálých i přidělených
zaměstnanců (2. 9 mil. Kč), na odměny a výpomoci (0. 7 mil. Kč), na cestovné a stravné
(0'1 mil. Kč) a na tiskoviny a udržování budov (0'1 mil. Kč).

Ježto podnik "československé státní drahý" hradí potřebu minister-
stva železnic, pokud není kryta vlastními příjmy, preliminují se proto

 

příjmy ve stejné výši jako výdaje a to částkou okrouhle....

26'4 mil. Kč,

tudíž proti částce rozpočtené na rok 1937 okrouhle ........

22'6 mil. Kč

více okrouhle o .....................

3'8 mil. Kč.


847

16. Ministerstvo sociální péče.
Kapitola 16. Ministerstvo sociální péče.

Z činnosti ministerstva sociální péče v pořadí jednotlivých rozpočtových položek se
uvádí:

Sociální pojištění.

1. Pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Výsledky r. 1936 a předběžný rozbor měsíčních statistických zpráv za rok 1937 uka-
zují, že stav nemocenského pojištění je celkem uspokojivý. Hospodaření nemocenských
pojišťoven, podrobených dozoru Ústřední sociální pojišťovny, končilo v r. 1936 přebyt-
kem asi 74 mil. Kč, o něž vzrostl úhrn reservních fondů nemocenských pojišťoven. Přispě-
lo k tomu další zlepšení zaměstnanosti. V červenci 1936 bylo pojištěno u nemocenských
pojišťoven, podrobených dozoru ústřední sociální pojišťovny, 2, 207. 818 osob, což bylo
o 6% více než v roce 1935. V červenci 1937 pak činil průměrný počet pojištěnců 2, 425. 310
osob, což je proti roku 1936 o 9'9% více a proti roku 1935 o 343. 259 osob, t. j. o 16'5%
více. I zařadění do mzdových tříd se zlepšuje tím, že stále více závodů pracuje v plném
provozu, a že ve stále četnějších závodech odpadá střídavé vysazování zaměstnanců
z práce. Zlepšení mzdové úrovně proti roku 1935 je zřejmo z toho, že v červenci 1937 bylo
ve třech nejnižších třídách nemocenského pojištění zařaděno 45% pojištěnců, kdežto v roce
1935 52%. V roce 1929 bylo však zařadění podstatně příznivější, neboť do oněch nižších
tříd náleželo jen 38% pojištěnců.

Příznivá hospodářská situace nemocenského pojištění projevila se též snížením sazeb
pojistného, a to v roce 1936 u 22 nemocenských pojišťoven a v I. pololetí 1937 u dalších
38 pojišťoven.

Hospodářská situace invalidního a starobního pojištění je sice, pokud jde o finanční
výsledky jednoho roku, lepší než v předchozích letech, projevují se však v ní dosud dů-
sledky ztrát vyvolaných hospodářskou krisí, nehledíc k tomu, že hospodářské předpoklady
novely z r. 1934, budované na pojistně-matematické bilanci k 1. lednu 1930, dosud nejsou
splněny. Změnily se ostatně také jiné početní a statistické podklady pojištění, které se
nyní podrobují revisi.

Zlepšení zaměstnanosti projevilo se i v pojištění invalidním a starobním zvýšením
počtu pojištěnců a ovšem i zlepšením zařadění do mzdových tříd. V červenci 1937 bylo
pro případ invalidity a stáří u Ústřední sociální pojišťovny pojištěno 2, 206. 215 pojištěn-
ců, kdežto v červenci 1935 pouze 1, 822. 444.

K dozorčí činnosti ministerstva sociální péče nad nemocenskými pojišťovnami a
Ústřední sociální pojišťovnou a k četným administrativním úkolům z tohoto dozoru a
z provádění zákonů o nemocenském, invalidním a starobním pojištění plynoucím, přistu-
povalo též řešení různých otázek naskytujících se při provádění úmluv s Rakouskem a Ně-
meckem o sociálním pojištění, jakož i péče o naše státní příslušníky, kteří jsou anebo
byli v cizině zaměstnáni a nyní uplatňují nároky ze sociálního pojištění proti nositeli
onoho cizího státu. Ministerstvo musí v mnohých případech v jejich prospěch zakro-
čovati prostřednictvím zastupitelských úřadů.

V oboru legislativní činnosti bylo vydáno:

a) vládní nařízení ze dne 18. února 1937, č. 23 Sb. z. a n., o převodních částkách
a početních podkladech ústřední sociální pojišťovny,

b) vládní nařízení ze dne 11. června 1937, č. 102 Sb. z. a n., kterým se prodlužuje
platnost § 95 a), odst. 4 vládního nařízení ze dne 15. června 1934, č. 112 Sb. z. a n.,
o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, ve znění vládního nařízení
ze dne 13. července 1934, č. 143 Sb. z. a n.

Zvláštní ministerská komise zřízená u ústřední sociální pojišťovny zkoumá situaci
pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří a připravuje potřebné pod-
klady a návrhy pro novelisaci zákona.


348

16. Ministerstvo sociální péče.

2. úrazové pojištění dělnické.

Vedle normální činnosti, spočívající v dozoru nad úrazovými pojišťovnami dělnic-
kými a institucemi úrazového zaopatření a dozoru na provádění zákona o odškodnění
nemocí z povolání, bylo pokračováno v přípravě materiálu pro unifikaci, pokud se týče
novelisaci zákonů o úrazovém pojištění. Tyto práce pro různou úpravu v jednotlivých
zemích a s ohledem na značný rozsah a různost látky a velký sociálně- a hospodářsko-
politický dosah věci vyžádají si delší doby, takže zatím jest možná jen - jak se dosud
děje - postupná unifikace a novelisace předpisů o úrazovém pojištění v otázkách nej-
naléhavějších.

V tom směru vydáno bylo vládní nařízení ze dne 24. června 1937, č. 127 Sb. z. a n.,
kterým se upravují některé právní poměry Zemské úřadovny pro dělnické pojištění na
Slovensku a Podkarpatské Rusi v Bratislavě.

3. Pensijní pojištění.

Také v oboru pensijního pojištění v roce 1937 jest plně znamenati zlepšení poměrů
hospodářských. Je to patrno ve zrychleném vzrůstu počtu pojištěnců i zaměstnavatelů,
v stoupání pojistného, jakož i v nižším přírůstku důchodů invalidních a starobních.
Sestupnou tendenci lze pozorovati i v nákladu nositelů pojištění na podpory nezaměst-
naným pojištěncům. Rozvíjející se nová hospodářská prosperita, hlavně v těžkém prů-
myslu, usnadnila též podstatně obtížnou situaci některých podnikových náhradních
ústavů pensijních.

Zvláštní pozornost věnovalo ministerstvo sociální péče letošního roku uspokojivé
úpravě pensijního zaopatření zaměstnanců samosprávy a pokračovalo nadále v prová-
dění čl. L bankovního zákona č. 54/1932 Sb. z. a n., jakož i vzájemnostních úmluv
s Rakouskem a Německem na poli sociálního pojištění.

Bohatá agenda administrativní a rekursní, zejména provádění § 176 zákona o pen-
sijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách, tvořila ovšem i letošního
roku jádro běžné činnosti ministerstva sociální péče v oboru pojištění pensijního.

V oboru legislativní činnosti bylo vydáno vládní nařízení ze dne 30. června 1937,
č. 173 Sb. z. a n., o použití převodních částek podle vládního nařízení ze dne 18. února
1937, č. 23 Sb. z. a n., o převodních částkách a početních podkladech ústřední sociální
pojišťovny, o němž již shora stala se zmínka. Tímto nařízením umožněna jest definitivní
úprava přestupů z pojištění dělnického a hornického do pojištění pensijního, resp. likvi-
dace definitivních pojistných dávek, pokud přestouplým pojištěncům zatím již napadly.

Připravuje se novelisace zákona o pensijním pojištění, kterouž zabývá se zvláštní
ministerská komise pro sociální pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách;
dalším úkolem jest nová zákonná úprava přestupové materie v oboru sociálního pojištění
a vyňaté služby, vydání vládního nařízení o provedení § 114, odst. 4 zákona č. 26/1929
Sb. z. a n., o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách, (osnova
byla již vypracována a předána meziministerskému řízení), příprava vládního nařízení
o započtení legionářské služby pro nápad starobního důchodu (čl. II, § 2 zákona č. 117/1934
Sb. z. a n., jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších službách), a konečně příprava zákona, jenž má podle
§ 74 a § 135 zákona č. 131/1936 Sb. z. a n., o obraně státu, upraviti rozsah a podmínky
dalšího trvání veřejnoprávního pojištění pro případ invalidity a stáří, jakož i pensijního
pojištění při povolání k osobním úkonům neb do činné služby vojenské za branné poho-
tovosti státu; podobná příprava jest nutná také k provedení § 46 zákona č. 184/1937 Sb.
z. a n., o branné výchově.

4. Léčebný fond veřejných zaměstnanců.

Hospodářský stav Léčebného fondu veřejných zaměstnanců se postupně stále zlepšuje,
při čemž se dále prohlubuje léčebná péče ústavní.

Zvláštní komise zřízená u Léčebného fondu veřejných zaměstnanců vypracovala
osnovu novely, jíž se mění zákon o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců.
Osnovu bude třeba prozkoumati a podle výsledku zkoumání provésti další opatření.


849

16. Ministerstvo sociální péče.

5. Pojištění osob samostatně hospodařících.

V oboru pojištění osob samostatně hospodařících bylo dále jednáno s vrcholnými
zájmovými korporacemi a skupinami o základních problémech, souvisejících s novelisací
a aktivováním tohoto pojištění. Mínění zájemců původně značně odlišná se natolik sblí-
žila, že možno dosavadní předběžná šetření pokládati za skončená. Se zřetelem k tomu
bude přikročeno v ministerstvu sociální péče k ustavení zvláštní širší komise, složené ze
zástupců vrcholných zájmových korporací a skupin,, k níž bude přičleněna specielní od-
borná subkomise pojistně-matematická.

úkolem těchto komisí bude prozkoumati materiál a podněty této otázky se týkající
a připraviti návrhy pro novelisaci a aktivování zákona č. 148/1925 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících pro případ invalidity a stáří.

Péče stavební a bytová.

Zákon o stavebním ruchu č. 65/1936 Sb. z. a n. s prováděcím nařízením č. 80/1936
Sb. z. a n., o podpoře podle hlav IV až VI tohoto zákona, platil v plném rozsahu
i v roce 1937. Vzhledem k tomu, že některá důležitá ustanovení uvedeného zákona pozbý-
vají účinnosti již dnem 31. prosince 1937, vypracovalo ministerstvo sociální péče osnovu
nového zákona, jímž má býti účinnost platného zákona prodloužena. Zkušenosti s pro-
váděním platného zákona ukazují, že zákon vedle jiných vládních opatření značně při-
spěl k oživení stavebního ruchu a tím ke zmírnění nezaměstnanosti. Zvláště potěšitelný
je zájem obcí o podporu podle hlavy V zákona na bytovou péči o chudé, jejíhož pro-
dloužení se obce důtklivě domáhají.

Administrativní činnost v oboru stavební a bytové péče se v roce 1937 projevovala
především v provádění zákonů o stavebním ruchu. Kdežto u staveb s finanční podporou
podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919 až 1924 se omezovala tato činnost ponejvíce
jenom na další převádění rodinných domků, vystavěných obcemi a obecně prospěšnými
stavebními sdruženími, do vlastnictví čekatelů, vyžádaly si hospodářské poměry vlast-
níků staveb, provedených s pouhou státní zárukou podle zákona o stavebním ruchu
z roku 1927 a pozdějších, v častých případech také plnění závazků z důvodů státní zá-
ruky, a to buď zaplacením dlužných anuit ze zaručené zápůjčky za finančně nezpůsobilé
dlužníky nebo zaplacením schodku zaručené zápůjčky, byl-li dlužníkovi prodán dům v nu-
cené dražbě. Nároky na státní pokladnu z tohoto titulu činily za první pololetí roku 1937
na anuitách ze zaručených zápůjček 2, 887. 702'95 Kč a na schodcích ze zaručených zá-
půjček 2, 549. 940-95 Kč.

Podle zákona o stavebním ruchu č. 65/1936 Sb. z. a n. byla do 30. června 1937 udě-
lena podpora celkem na 241 dům s 1973 byty o stavebním nákladu 64, 325. 404 Kč, z něhož
činí zaručené zápůjčky 30, 103. 385 Kč. Z této částky připadá na 85 nájemních domů s 1586
byty, které vystavěly obce pro chudé osoby, 23, 032. 135 Kč. Roční státní příspěvek, poskyt-
nutý do 30. června 1937 obcím na tyto stavby, činí 1, 098. 806 Kč.

Podle zákona o stavebním ruchu č. 45/1930 Sb. z. a n. byla do 30. června 1937 udělena
podpora celkem na 8709 domů se 43. 529 byty o stavebním nákladu 2. 504, 445. 920 Kč. Zá-
půjčky zaručené podle tohoto zákona činí 1. 172, 688. 762 Kč a roční státní příspěvek k zá-
půjčkám 34, 038. 662 Kč.

Konečně podle vládního nařízení č. 160/1934 Sb. z" a n., o bytovém hospodářství obcí
a obecně prospěšných stavebních sdružení, bylo v roce 1937 uspořádáno hospodářství řady
dalších'stavebních družstev převzetím záruky za zvýšené hypotékami zápůjčky a poskyt-
nutím státního příspěvku. Celkem bylo do konce června 1937 podle tohoto vládního nařízení
u 130 družstev, jež se ocitla ve finanční tísni, uvedeno hospodářství do rovnováhy převzetím
státní záruky za hypotékami zápůjčky v částce 67, 888. 518 Kč a poskytnutím státního
příspěvku v celkové roční výši 7, 598. 942 Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP