350
16. Ministerstvo sociální péče.
Péče o mládež.
V oboru legislativním byla vypracována a do meziministerského připomínkového řízení
rozeslána osnova o veřejné péči o mládež. S uzákoněním se počítá v roce příštím, kdy bude
pak třeba vypracovati řadu vládních nařízení a prováděcích výnosů, takže program v tomto
směru na rok 1938 jest velmi obsažný.
V činnosti organisační byla v rámci státní péče o mládež připravena novelisace a
úprava všech prováděcích a organisačních předpisů k zákonům o státní péci na Slovensku
a Podkarpatské Rusi. V oboru trestního soudnictví nad mládeží a ochranné výchovy bylo
zahájeno jednání s ministerstvem spravedlnosti o reorganisaci Komenského ústavu a
zároveň byla zařízena přeměna státního sirotčince ve Slovenské Ľupči na státní výchovný
ústav pro chlapce. Nový ústav, který zahájil činnost dne 1. srpna 1937, má aspoň částečně
odstraniti velké nedostatky ochranné výchovy na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Provádění
zákona o ochraně dětí v cizí péči a dětí nemanželských se počíná i na Slovensku a Podkar-
patské Rusi vžívati, takže již v celém státě dojde tento důležitý zákon v péči o mládež řád-
ného uplatnění.
V oboru praktické péče o mládež ministerstvo sociální péče usilovalo především, aby
činnost institucí dobrovolné péče o mládež byla v době hospodářské tísně co nejpronikavější
a nejúsipěšméjší a aby tak důsledky krise ohrožující zdárný vývoj mládeže po stránce tělesné,
duševní a mravní byly, pokud jen možno, zmírněny.
Organisační závady, které způsobovaly nehospodárné tříštění sil některých institucí do-
brovolné péče o mládež, byly již odstraněny. Tak dohoda Čs. Červeného kříže se zemskými
ústředími péče o mládže na Slovensku a Podkarpatské Rusi o převzetí poraden Čs. červeného
kříže okresními péčemi o mládež se již provádí a možno doufati, že poradny budou okres-
ním péčím o mládež odevzdány ve smluvené lhůtě. Rovněž jednání Čs. Ochrany matek a dětí
se Zemským ústředím péče o mládež v Praze o splynutí bylo již úspěšně skončeno a to tak,
že čs. Ochrana matek a dětí se stala odborem Zemského ústředí péče o mládež v péči ko-
jenecké a převzala péči o všechny odbory ochrany matek a dětí a všechny poradny pro matky
a kojence v Čechách. Na Slovensku došlo na popud ministerstva sociální péče k pracovní do-
hodě Čs. dorostového sboru se Zemským ústředím péče o mládež v Bratislavě v péči doro-
stové.
Téměř všechny organisace dobrovolné péče o mládež vyvíjely velmi úspěšnou činnost,
při čemž třeba zdůrazniti, že si dovedly přes tíseň doby získati prostředky od místních čini-
telů, zejména na pomocné akce, když nebylo možno zvýšiti subvence a příděly státní, jak by
bylo třeba. Zvýšená pozornost byla věnována zvláště poradnám pro matky a kojence a mi-
nisterstvo sociální péče poskytnutím mimořádného přídělu některým zemským ústředím
péče o mládež umožnilo, že se počínají vyrovnávati rozdíly v jednotlivých zemích,
kde ústředí ve zřizování poraden zůstávala pozadu za jinými úspěšněji pracujícími.
Pomocné akce, a to pomocná akce vyživovací a ošacovací, byly v zimním období 1936/
1937 opětně provedeny. Akce setkávají se s plným úspěchem a jsou vydatnou pomocí rodi-
nám nezaměstnaných. Akce provádějí se prostřednictvím zemských ústředí a okresních
péčí o mládež jednak z prostředků uvolněných ministerstvem sociální péče, resp. vládou, jed-
nak z prostředků, které okresní péče o mládež získávají od činitelů místních. V zimním ob-
dobí 1936/1937 bylo přispěno z prostředků státních na akci stravovací částkou 3, 000. 000 Kč
a na akci ošacovací stejnou částkou. Od činitelů místních si okresní péče o mládež opatřily
zvláště na vyživovací akci částky, které příděly státní podstatně převyšovaly. V zimním ob-
dobí 1935/1936 bylo stravováno 444. 540 dětí a ošaceno 214. 851 dítě. V období 1936/1937
bude výsledek pravděpodobně ještě příznivější.
Ochranná akce pro nezaměstnaný dorost provádí se ve dvou časových údobích. V zim-
ních a časných jarních měsících zřizují se ochranné útulky pro nezaměstnaný dorost, v nichž
se 'mladistvým nezaměstnaným ve věku od 14 do 21 roků dostává zaopatření, odborné vý-
chovy a rekreace, útulků působilo od 1. prosince 1936 do konce března, příp. dubna 1937,
celkem 115. V období jarním a letním zřizují se pak v některých místech, kde půso-
bily útulky, pracovní společenství nezaměstnaného dorostu, a to v rámci produktivní pece
o nezaměstnané.
351
16. Ministerstvo sociální péče.
Dětí, které jsou na Slovensku a Podkarpatské Rusi v péci státní a jsou umístěny ve stát-
ních ústavech a u pěstounů v osadách, v roce 1937 mírně přibylo a přírůstek potrvá patrně
i v roce budoucím. Dnešní stav dětí ve státních dětských domovech činí okrouhle 10. 300 a
v ústavech pro děti tělesně úchylné asi 1000 dětí.
Celkový stav státních ústavů na Slovensku a Podkarpatské Rusi se opětně zlepšil.
Státní dětské domovy v Košicích a Mukačevě vyhovují zcela svým úkolům, státní dětský
domov v Rimavské Sobotě však dosud zápasí s potížemi, neboť nynější ústavní budovy ne-
jsou způsobilé a dostatečné.
U ostatních ústavů došlo k dalšímu zlepšení. Zřízením nového internátu při státním
ústavě pro hluchoněmé v Kremnici mohla býti původní ustavní budova věnována výhradně
školským účelům.
Rovněž nově získaný objekt v Modré pro přemístění státního ústavu pro hluchoněmé
z Dubnice n. /V. slibuje vznik dobře vyhovujícího ústavu s internátem asi pro 60 dětí a
s možností ostatní v Modré dobře umístiti.
Státní ústav pro slepé v Levoči obdržel pro své účely celou budovu, o kterou se dříve
dělil s měšťanskou školou, čímž prostorově velmi získal.
Nyní bude třeba obrátiti zřetel především na státní ústav pro hluchoněmé v Užho-
rodě, který prostorově rovněž nevyhovuje a jest ve stavu velmi sešlém.
Organisace práce.
1. Zprostředkování práce.
Při provádění vládního nařízení č. 217/1936 Sb. z. a n., o zprostředkování práce, usilo- |
|||
Zprostředkovací činnost v roce 1937 ve srovnání s minulými léty je patrná z tohoto |
|||
Rok: |
Přihlášených |
Přihlášených |
Obsazených míst: |
1929 úhrnem ...... |
..... 1, 328. 588 |
997. 175 |
627. 563 |
1930 úhrnem ...... |
..... 2, 243. 304 |
871. 469 |
581. 982 |
1931 úhrnem ...... |
..... 5, 162. 633 |
1, 013. 846 |
752. 112 |
1932 úhrnem ...... |
..... 8, 790. 286 |
1, 060. 842 |
829. 032 |
1933 úhrnem ...... |
..... 11, 227. 963 |
967. 553 |
814. 846 |
1934 úhrnem ...... |
..... 10, 208. 375 |
916. 373 |
811. 025 |
1935 úhrnem ...... |
..... 10, 293. 405 |
1, 006. 979 |
903. 026 |
1936 leden ...... |
..... 990. 527 |
57. 942 |
50. 226 |
únor ....... |
..... 992. 760 |
52. 891 |
45. 281 |
březen ...... |
..... 988. 311 |
93. 858 |
84. 165 |
duben ...... |
..... 926. 030 |
107. 298 |
97. 130 |
květen ...... |
..... 845. 395 |
117. 669 |
105. 880 |
červen ...... |
..... 750. 111 |
101. 465 |
86. 927 |
červenec ..... |
..... 686. 752 |
110. 030 |
90. 103 |
srpen ...... |
..... 628. 744 |
91. 105 |
71. 317 |
září ....... |
..... 701. 215 |
147. 128 |
127. 912 |
říjen ....... |
..... 632. 825 |
122. 080 |
104. 818 |
listopad ...... |
..... 663. 526 |
102. 646 |
89. 708 |
prosinec ...... |
..... 748. 343 |
78. 135 |
67. 849 |
..... 9, 554. 539 |
1, 182. 247 |
1, 021. 316 |
352
16. Ministerstvo sociální péče.
Rok: |
  |
Přihlášených |
Přihlášených |
Obsazených |
1937 |
leden ....... |
..... 797. 162 |
93. 363 |
81. 993 |
  |
únor ....... |
..... 802. 529 |
91. 540 |
78. 536 |
  |
březen ...... |
..... 823. 078 |
149. 314 |
133. 014 |
  |
duben ...... |
..... 777. 880 |
219. 258 |
201. 423 |
  |
květen ...... |
..... 626. 323 |
198. 505 |
179. 793 |
  |
červen ...... |
..... 501. 135 |
175. 865 |
151. 751 |
  |
červenec ..... |
...... 425. 661 |
156. 583 |
133. 455 |
Tabulka ukazuje, že se v roce 1937 proti roku 1936 zmenšuje počet uchazečů
o práci při vzrůstajícím počtu přihlášených míst. V roce 1937 byl hlášen až dvojnásobný
počet volných míst, což je důsledkem nejen zlepšování hospodářských poměrů, ale i povin-
ného hlášení míst, uloženého shora uvedeným vládním nařízením. Tím byla oživena i umís-
ťovací činnost veřejných zprostředkovatelen práce, jak se možno přesvědčiti z dat o počtu
obsazených míst v roce 1937 při srovnání s rokem minulým.
Samosprávné svazky byly nuceny rozmnožiti počet personálu téměř ve všech veřejných
zprostředkovatelnách práce a postarati se také po stránce věcné o lepší vybavení zpro-
středkovatelen. V důsledku toho vzniklé náklady převyšovaly schválený rozpočet samospráv-
ných svazů. Ministerstvo sociální péče proto poskytuje vydržovatelům veřejných zprostřed-
kovatelen práce státní podporu.
V roce 1938 bude nutno pokračovati ve vybudování veřejných zprostředkovatelen prá-
ce, aby mohly plniti tyto úkoly a jmenovitě vésti řádnou evidenci nezaměstnaných a za sou-
činnosti nemocenských pojišťoven prováděti kontrolu osob podporovaných v nezaměstnanosti
tak, aby náklady, věnované na provádění péče o nezaměstnané, došly svého účelu. V Čechách
vybavení zprostředkovatelen práce po stránce osobní a věcné pochází již z doby, kdy zpro-
středkovatelny byly zřízeny, t. j. z roku 1903. Jejich vybavení je proto pro dnešní poměry
nedostačující.
Rovněž na Slovensku a Podkarpatské Rusi zvýšení počtu veřejných zprostředkovatelen
práce je naléhavé.
2. Mezinárodní spolupráce v roce 1937.
V r. 1937, kdy ministr sociální péče Ing. Nečas byl předsedou správní rady Mezinárod-
ního úřadu práce, byl styk ministerstva sociální péče s touto institucí nejčilejčí od jejího
založení. Ministerstvo sociální péče účastnilo se nejen všech konferencí, nýbrž i schůzí růz-
ných výborů. Tak účastnilo se přípravných technických konferencí o zkrácení pracovní doby
v průmyslu grafickém a chemickém, dále světové konference o sociálně - politických a soci-
álně-hospodářských otázkách průmyslu textilního, která se konala v měsíci dubnu ve Wa-
shingtonu a stejně i účastnilo se svými zástupci zasedání Mezinárodní konference práce vže-
nevě ve dnech 3. -24. června 1937. Ministr sociální péče Ing. Nečas předsedal všem schů-
zím správní rady Mezinárodního úřadu práce, konaným v době jeho funkce jako předseda
správní rady. Zástupci živnostenské inspekce účastnili se společně se zástupcem minister-
stva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy Mezinárodní konference representantů živ-
nostenské inspekce, která se konala v měsíci květnu ve Vídni. Ministr sociální péče předse-
dal řadě technických a odborných výborů, projednávajících z pověření správní rady Mezi-
národního úřadu práce různé konkrétní sociálně - politické otázky.
Ministerstvo sociální péče vypracovalo v r. 1937 stejně jako léta minulá podrobné od-
povědi na dotazníky Mezinárodního úřadu práce, a to ve věci zkrácení pracovní doby v prů-
myslu grafickém, chemickém, textilním a na dotazník o bezpečnostních opatřeních na ochra-
nu stavebních dělníků. Bylo také jednáno o získání právního podkladu pro ratifikaci něko-
lika mezinárodních úmluv, přijatých na dřívějších konferencích práce.
živnostenská inspekce.
živnostenská inspekce plní veškeré úkoly, jež jí přináleží nejen podle zákonů o živno-
stenských inspektorech, ale také podle jiných nových zákonných opatření, vynucených
353
16. Ministerstvo sociální péče.
mimořádnými hospodářskými poměry, živnostenští inspektoři mohli se věnovati svému
původnímu hlavnímu určení, t. j. technické a zdravotní ochraně zaměstnanců, opět jen
v menší míře, než by její význam vyžadoval, neboť požadavky sociálně-politického rázu
nesnesou odkladu a spotřebují velmi značnou část úřední činnosti.
S rostoucím hospodářským oživením v některých výrobních odvětvích podstatně při-
bylo žádostí za povoleni práce přes čas, jež je třeba se zřetelem k stále velmi značnému
počtu nezaměstnaných co nejsvědomitěji posuzovati a přímo v závodě obsáhle vyšetřovati.
Stejně tomu jest se žádostmi za mimořádné povolení noční práce, jejichž počet rovněž
vzrostl. Při tom citelně neubylo namáhavých a nesnadných jednání o oznámených úmyslech
podnikatelů jiných průmyslových oborů hromadně propustiti dělnictvo nebo zastaviti chod
závodu na určitou dobu nebo vůbec.
Příznaky návratu lepších odbytových poměrů jsou doprovázeny pochopitelnou snahou
dělnictva po zlepšení životní úrovně, jež byla krisí stlačena. Dělnická hnutí z toho vyplý-
vající, nezřídka dlouhotrvající stávky a vyčerpávající jednání o novou úpravu pracovních
podmínek, vyžadují četných zprostředkujících účastí živnostenských inspektorů, ovšem na
újmu normální jejich činnosti. Se zlepšeným hospodářským životem značně přibylo také
komisionelních řízení o žádostech za schválení nových a rozšířených závodů, při nichž je
účast živnostenského inspektora v zájmu bezpečnosti práce nezbytná.
Péče o válečné a poválečné poškozence.
V roce 1937 prováděna byla péče o válečné a poválečné poškozence v rámci platných
zákonů a v rozsahu jako v letech předchozích. Významný úsek práce tvořilo projednávání
žádostí o zvýšení důchodů podle čl. I zákona ze dne 26. března 1936, č. 67 Sb. z. a n., kterým
se mění nebo doplňují některá ustanovení zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n.,
o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., a
prováděcího nařízení k tomuto zákonu ze dne 3. července 1936, č. 192 Sb. z. a n.
Do konce června 1937 bylo v ministerstvu sociální péče projednáno meritorně 1398
takových žádostí. Projednané případy zvýšení důchodu zvyšují roční potřebu na požitky
invalidní o 1, 422. 000 Kč.
Družstevnictví.
V družstevnictví sledovalo ministerstvo sociální péče vývoj spotřebních a výrobních
družtev dělnických a pečovalo o hospodářské zájmy těchto družstev, při čemž bylo v úzkém
styku s vrcholnými organisacemi družstevními. Nedostatek finančních prostředků způsobil,
že ministerstvo sociální péče nemohlo podporovati hospodářské zájmy spotřebních a výrob-
ních družstev dělnických, neboť položka věnovaná v rozpočtu na tuto péči, sotva stačí k pod-
poře organisační a vzdělávací činnosti družstev.
Péče o přistěhovalce a vystěhovalce.
V důsledku zlepšení světové hospodářské krise lze pozorovati vzestup československého
vystěhovalectví, zejména pokud jde o země zámořské, nelze však předvídati, bude-li tento
zjev trvalý.
V zemích evropských a některých zemích zámořských uplatňuje se stále tendence
chrániti domácí pracovní trh proti cizím příslušníkům, a tato prakse nejenom omezuje
přijímání nového dělnictva z ciziny, nýbrž postihuje i přistěhovalce v zemi usedlé.
Při propouštění osob z pracovního nebo služebního poměru jsou v prvé řadě vždy po-
stiženy ty, které jsou cizími státními příslušníky. Poněvadž v oboru sociálního zákonodárství
není dosud rovnosti mezi domácími a cizími příslušníky, octli se českoslovenští státní pří-
slušníci v některých zemích v kritické situaci.
354
16. Ministerstvo sociální péče.
Československým státním příslušníkům, kteří v cizině upadli v nouzi beze své vlastní
viny, poskytuje ministerstvo sociální péče z rozpočtových prostředků prostřednictvím za-
stupitelských úřadů nouzové podpory, které jim mají ulehčiti přečkání nepříznivých po-
měrů a ve výjimečných, zvláštního zřetele hodných případech, i návrat do vlasti.
Z novelisace zákona o vystěhovalectví, uskutečněného vládním nařízením č. 164/1936
Sb. z. a n., kterým se mění zákon ze dne 15. února 1922, č. 71 Sb. z. a n., o vystěhovalectví,
a vládním nařízením č. 154/1937 Sb. z. a n., kterým se provádí § 6 zákona ze dne 15. února
1922, č. 71 Sb. z. a., o vystěhovalectví, ve znění vládního nařízení ze dne 12. června 1936,
č. 164 Sb. z. a n., vyplynou nové administrativní úkoly, zejména vyžádá si pravděpodobně
různých opatření provádění kolonisačních projektů.
čelení nezaměstnanosti a péče o nezaměstnané.
Při zajišťování pracovní příležitosti byla jako v letech minulých věnována zvláštní
pozornost podpoře podniků, byla sledována opatření, týkající se vývozu a dovozu, zahranič-
ního obchodu, investiční činnosti svazků veřejnoprávních i jednotlivců-soukromníků. Minis-
terstvo sociální péče zakročovalo vhodnými opatřeními u jiných oborů státní správy, spolu-
působilo při zadávání státních dodávek, při vyřizování žádostí o státní záruky, při úpravě
opatření ve výrobě sklářské a textilní.
Bylo prováděno vládní nařízení č. 134/1935 Sb. z. a n., o opatřeních proti zastavování
provozu továrních závodů, proti hromadnému propouštění zaměstnanců a o úpravě někte-
rých výpovědních lhůt při pracovních (služebních) poměrech zaměstnanců v těchto zá-
vodech. Provádění tohoto nařízení, pokud spadalo do působnosti ministerstva sociální péče,
neomezilo se pouze na předepsané úřední vyřízení, nýbrž v každém případě, kde to bylo po-
važováno za nutné a účelné, byly podnikány kroky k odstranění překážek rázu administra-
tivního, finančního, obchodního a j., které podle výsledku šetření znemožňovaly dotyčným
továrním závodům pokračovati v provozu. Tato činnost setkala se s úspěchem a strany velmi
často se ucházely o součinnost ministerstva sociální péče v případech, kdy uznaly nutnost
spolupráce.
Vzestup výroby, který se projevil r. 1936, pokračoval i v letošním roce. Přes to však
se nepodařilo zabezpečiti příležitost k výdělku všem uchazečům o práci. V měsíci lednu 1937
bylo 667. 486 neumístěných uchazečů o práci; tento počet sice klesl, ale podle předběžných
dat z měsíce září 1937 bylo zaznamenáno ještě 230. 722 neumístěných uchazečů o práci.
Ministerstvo sociální péče proto v oboru péče o nezaměstnané, kladouc hlavní důraz na to,
aby nezaměstnaní byli zařaděni do řádného pracovního poměru, podporovalo nouzové práce
podle článku IV zákona č. 74/1930 Sb. z. a n., o produktivní péci o nezaměstnané.
V r. 1937 do konce srpna bylo projednáno 1992 žádostí veřejných stavebníků o státní
příspěvek na nouzové práce. Povolený státní příspěvek činí 69, 265. 240 Kč a prováděním
prací se umožňuje zaměstnání 96. 980 osobám. Mimo veřejné stavebníky byl povolen státní
příspěvek na práce podnikané i všeužitečnými korporacemi v celkové částce 2, 482. 700 Kč.
Tím byla poskytnuta příležitost k výdělku dalším 3. 100 osobám.
Přímé podporování nezaměstnaných se provádí podle zákona č. 267/1921 Sb. z. a n.,
o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných, a novel. Poslední úprava zákona ve znění
vládního nařízení č. 42/1937 byla prodloužena vládním nařízením č. 129/1937 Sb. z. a n.
do 81. prosince 1937. Při zprostředkování výplaty státního příplatku k podpoře nezaměst-
naných je zúčastněno 150 odborových organisací.
školení nezaměstnaných má praktický význam především pro průmyslové podniky,
které by si samy měly zajistiti náležitě vycvičené zaměstnance pro dobu hospodářského
oživení. Státní správa, majíc zájem na snížení počtu neumístěných uchazečů o práci, pod-
poruje snahy výrobních činitelů v tomto směru přiměřeně podle poměrů.
Zákonná opatření ve prospěch nezaměstnaných jsou doplňována podpůrnými akcemi,
z nichž státní stravovací akce pro osoby nezaměstnané a omezeně pracující, chlebová akce
pro osoby nezaměstnané a omezeně pracující a mléčná akce pro děti nezaměstnaných a
omezeně pracujících živitelů rodin, provádí se běžně v pětitýdenních obdobích. Prostředky
na jednotlivá podpůrná období povolovány jsou vládou.
365
16. Ministerstvo sociální péče.
Od 1. ledna do konce září 1937 činily náklady na státní stravovací akci 121, 511. 175 Kč,
na chlebovou akci 27, 311. 171 Kč a na mléčnou akci 13, 126. 385 Kč.
Mimo to jsou: prováděny v době zimní jednorázové podpůrné akce. V zimních měsí-
cích r. 1936/1937 byl proveden v rámci nouzové zimní výpomoci pro nezaměstnané příděl
mouky, cukru, tuku, žitné kávy a v zemi Slovenské příděl brymzy. Pro tento účel bylo
vládou povoleno 29, 000. 000 Kč. Dále byly provedeny akce bramborová, na niž bylo vládou
povoleno 11, 000. 000 Kč, vánoční příspěvek pro děti nezaměstnaných a omezeně pracujících
živitelů rodin nákladem 5, 899. 970 Kč a akce ošacovací nákladem 3, 000. 000 Kč.
Obcím v nouzových okresích a průmyslovým městům, která prováděla význačným
způsobem nouzové práce a jiné akce pro nezaměstnané, zejména vyvarování v obecních
kuchyních, byl poskytnut na částečnou úhradu nákladů s tím spojených mimořádný pří-
spěvek v celkové částce 5, 000. 000 Kč.
Z úvěru na péči o nezaměstnané byla financována též ozdravná akce ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, jež umožnila vyslání dětí nezaměstnaných, pod-
výživou nejvíce postižených, do ozdravoven. Mimo to byly z úvěru na péči o nezaměstnané
doplněny prostředky, určené na vyživovací akci pro děti, prováděnou prostřednictvím péče
o mládež.
Jako příspěvek na podpory nezaměstnaných čs. příslušníků v Německu jest
určeno 12, 000. 000 Kč.
Státní starobní podpory.
Osobám, jež z důvodů věkových nebyly pojaty do starobního, resp. invalidního po-
jištění, dostává se podle zákona č. 43/1929 Sb. z. a n. státních starobních podpor, které
jim umožňují skrovné a mnohdy jediné zaopatření ve stáří. Protože zákon je věkově
omezen na osoby narozené nejpozději do 1. července 1866, klesá rok od roku počet per-
cipientů; koncem roku 1936 bylo 147. 944 percipientů, koncem září t. r. 139. 322 percipienti.
Ochrana spotřebitelů.
V tomto oboru sledovalo ministerstvo sociální péče otázky souvisící se spotřebou
a dbalo, aby při všech opatřeních hospodářských byl brán náležitý zřetel na zájem spo-
třebitelů. Řídilo se při tom zásadou, že je nutno pečovati o zabezpečení stejnoměrnější
distribuce výsledku národní práce pro nejširší vrstvy obyvatelstva.
Sledujíc tyto snahy spolupracovalo ministerstvo sociální péče při přípravě normativ-
ních a správních opatření jiných resortů v oboru národního hospodářství, zvláště ve vě-
cech celních, obchodně-politických, platebního styku a výměny zboží. Bylo spolupracováno
na uvádění v činnost poradních sborů pro otázky cenové. Poněvadž spotřeba úzce souvisí
s výrobou a zvláště s její organisací, zúčastnilo se ministerstvo sociální péče příprav event.
uskutečnění syndikalisačních útvarů (textil, sklo, cement, paprika, brymza, chmel, droždí
a pod. ). Dále bylo činno při některých opatřeních týkajících se zemědělské prvovýroby
rostlinné a živočišné. Sluší tu uvésti zvláště jednání o ceny chlebovin, bramborů, olejna-
tých semen, brymzy, masa, tuků, o úpravu mléčných trhů, o organisaci při výrobě umě-
lých tuků jedlých a pod.
Ministerstvo sociální péče zúčastnilo se svými zástupci jednání čs. obilní společnosti,
Sboru pro záležitosti mlynářské výroby, živočišného syndikátu, Dřevařského syndikátu,
Sboru pro záležitosti průmyslu bramborového škrobu a dextrinu, Sboru pro zá-
ležitosti škrobového cukru, Brymdziarského syndikátu a mléčných komici cenových
za tím účelem, aby v těchto institucích hájilo také zájmy spotřebitelů. Proto také
působilo ministerstvo sociální péče v meziministerských jednáních cenových, a to jak o vý-
robcích průmyslových, tak zemědělských. Ministerstvo sociální péče je dále zastoupeno
v komisích kartelové, devisové, v presidiálním sboru pro dovoz a vývoz při ministerstvu ob-
chodu a v komisi pro vydání nového kodexu alimentaria.
356
16. Ministerstvo sociální péče.
K usnadnění úkolů ministerstva sociální péče v ochraně spotřebitelů značnou měrou
přispěl Poradní sbor spotřebních družstev svojí intensivní činností.
V oboru ochrany spotřebitelů bude nutno především dále sledovati vývoj cenový a
usilovati o to, aby ceny předmětů denní potřeby byly úměrné kupní síle spotřebitelů a
aby všemi prostředky bylo čeleno bezdůvodnému zdražování.