| 31. ledna | 124,274.000 | 31. ledna | 57,120.000 |
| 28. února | 85,733.000 | 29. února | 46,990.000 |
| 31. března | 47,307.000 | 31. března | 114,578.000 |
| 30. dubna | 38,247.000 | 30. dubna | 131,397.000 |
| 31. května | 40,142.000 | 31. května | 220,951.000 |
| 30. června | 55,042.000 | 30. června | 229,501.000 |
| 31. července | 157,996.000 | 31. července | 146,559.000 |
| 31. srpna | 43,474.000 | 31. srpna | 208,312.000 |
| 30. září | 74,850.000 | 23. září | 211,264.000 |
| 31. října | 69,041.000 | ||
| 30.listopadu | 62,841.000 | ||
| 31. prosince | 73,756.000 | ||
K otázce úroků z bankovek vydávaných
Národní bankou Československou, podotkl
ministr:
Kdyby Národní banka úroku nežádala,
komu pak má ty peníze půjčovati, podle
čeho má provésti diskreci; jeden má
peníze dostati, druhý ne? Ten úrok je ta
diskrece. To znamená, že podnikání,
výroba tento úrok ještě snese. Jinak
nastala by zde snad libovůle, protekce a nevím co;
věci by prostě bez úroku nešly dělati.
Pokud se týká vlastních administrativních
záležitostí ministerstva financí, mnoho
pozornosti bylo věnováno personálním
otázkám.
Personální poměry u finančních
úřadů.
V debatě bylo poukazováno na nedosti prozíravou
personální politiku finanční správy.
Má-li býti kriticky posuzována tato personál.
politika, dlužno vycházeti ze stavu popřevratového.
a) všeobecné:
Finanční zaměstnanci, zdecimováni
válkou, vraceli se do úřadů zcela
zanedbaných, vyčerpaní válečnými
útrapami a službou vyživovací. Noví
uchazeči v prvých letech míjeli finanční
službu více než kteroukoliv jinou státní
službu. Z toho mála úředníků
musela býti vybudována finanční správa
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, musil býti vybudován
centrální úřad, musily býti
finančními odborníky dotovány i jiné
resorty. Dlouho trvalo, než finanční správa
měla možnost doplňovati personál středoškolský.
Ještě dnes nemůže finanční
správa doplniti systemisovaný počet právníků
a zeměměřičů pro nedostatek
uchazečů. Do syst. stavu právních
úředníků schází dosud
asi 10%, u zeměměřičů asi 11%.
Personální poměry u finančních
úřadů, byť i nebyly zcela uspokojivé,
nejsou přece tak nepříznivé, jak bylo
v debatě líčeno. Je sice pravda, že
agenda po převratu vzrostla a se komplikovala, ale dlužno
naproti tomu zdůraznit, že stav zaměstnanců
se zvýšil - ovšem přesuny z důvodů
správné dělby práce nastaly - a že
mnohé a mnohé úkony byly mechanisovány
strojním zařízením, na něž
věnovala státní správa milionové
částky, Nesmí se konečně zapomenouti,
že mnohé agendy, zatěžující
dříve finanční úřady,
odpadly zcela nebo byly přeneseny na jiné úřady,
což se hlavně týká berních úřadů.
Velká potřeba personálu je dnes vyvolána
ve finanční správě zcela přechodnými
úkoly: deputací a novým zákonem o
přímých daních. Pro tuto přechodnou
personální potřebu nelze však přijímati
síly pragmatikální, po případě
nevypověditelné. Je proto jen ekonomické,
jsou-li pro přechodné a hlavně podřízené
úkoly přijímány síly smluvní.
Platy těchto úkolových pracovníků
řídí se svěřenou prací
a pohybují se mezi 600 Kč až 800 Kč
měsíčně. Z těchto úkolových
pracovníků doplňují se pak z valné
části úbytky v systemisovaném stavu
některých kategorií, takže předběžnou
praksí ve funkci akordanta získává
nejen finanční správa, nýbrž
i dotyčný zaměstnanec sám. Lze očekávati,
že odstraněním starých nedoměrků
a nedoplatků a vžitím se nových předpisů
z velké části povolí napjatá
personální situace.
Postup do vyššího stupně služného
při diskvalifikaci.
Léta, za která byl úředník
z jakéhokoliv důvodu, tedy i pro neznalost státního
jazyka (čl. 66, odst. 1, 2. věta jazykového
nařízení) diskvalifikován, nelze vzhledem
k § 16 platového zákona v souvislosti s §
51, odst. 4 služ. pragmatiky počítati pro postup
do vyšších platů. Nelze tedy požadavek
po započitatelnosti takových služebních
roků uvésti v soulad se zákonnými
předpisy. Jazyková kvalifikace úředníka
pak nesporně tvoří jednu z nejzávažnějších
hledisek směrodatných pro určení kvalifikačního
posudku (§ 19, odst. 1, č. 5 služ. prag. v souvislosti
s čl. 66 jaz. nařízení).
Remunerace v oboru finanční správy.
V debatě bylo vytknuto neúměrné rozdělení
remunerací. K tomu sluší podotknouti, že
odměňování mimořádných
prací u finančních úřadů
má býti poskytováno z úvěru:
a) kap. 21. tit. 1. § 2 mim. výdaje A pol. 15 - 800.000
Kč (jako v r. 1928) (20.000 Kč je podle vysvětlivek
v dřívějších rozpočtech
určeno na odměny za reformní návrhy).
b) tamtéž pol.16 "na provedení berní
reformy" - 5,000.000 Kč (v r. 1928 bylo 10,000.000
Kč).
ad a) Z úvěrů těchto byly dosud vždy
honorovány (a tak bude i v r. 1929) mimořádné
práce při ukládání a vymáhání
státních důchodů u instancí
II. a I. a u berních úřadů.
Z vysvětlivek pro r. 1929 je dokonce patrno, že na
prvém místě budou to berní úřady,
kterým se budou v r. 1929 udíleti odměny
za mimořádnou námahu při vymáhání
daní a poplatků.
Mimoř. práce při provádění
daňové reformy budou se honorovati z úvěru
ad b).
I z tohoto úvěru (10,000.000 Kč na r. 1928)
dostávají r. 1928 mimořádné
odměny úřady II. a I. stolice v celku 1/2
= 5 mil. Kč (5 mil. bylo z toho letos reservováno
hlavně pro věcné potřeby [formuláře
atd.] při provádění daňové
reformy).
Oba úvěry preliminují se v ústředí,
poněvadž při sdělávání
návrhu státního rozpočtu nemůže
býti potřeba jednotlivých zemí v příštím
roku známa. Teprve po schválení rozpočtu
na počátku každého rozpočtového
roku přidělují se jednotlivým zemským
úřadům potřebné úvěry
(dílčí) z tohoto celkového úvěru
v ústředí, aby samy rozdělovaly odměny
za mimořádné práce u úřadů
ve svém obvodu působnosti podle všeobecných
směrnic, které dává ministerstvo financí.
Zahraniční přídavky zaměstnancům
čsl. celní správy na cizím území.
b) specielní:
Zaměstnancům, jejichž trvalé působiště
je mimo území Československé republiky,
přísluší od 1. ledna 1926 činovné
podle skupiny míst A, tedy nejvyšší činovné,
čímž jejich platové poměry jsou
značně zvýhodněny oproti obdobným
zaměstnancům ve vnitrozemské službě.
Tím bylo řešení otázky té
jaksi anticipováno samým zákonem; proto nebyla
považována otázka zahraničních
přídavků za tak naléhavou jako jiné
palčivější otázky, volající
po neodkladném, v zákoně samém provádění
vyhrazenému řešení, tím spíše,
když se při udílení odměn ze
státního podílu na přebytcích
trestních pokut důchodkových béře
zvláštní zřetel na dotyčné
zaměstnance. Ministerstvo financí nepustí
však tuto otázku se zřetele a hodlá
ji řešiti v souvislosti s jinými služebními
přídavky v oboru správní služby.
Výplata kilometrovného berním exekutorům
na Podkarpatské Rusi.
Ve věci bylo nutno konati určitá šetření,
která teprve v poslední době byla skončena.
Žádostem berních exekutorů, pokud jde
o výplatu kilometrovného za uplynulou dobu včetně
do 31. května 1927, t. j. do změny administrativní
prakse, bude vyhověno.
Finanční prokuratury.
V debatě nadhozena byla otázka účelnosti
finančních prokuratur a dáno v úvahu,
zda by se nedoporučovalo ponechati úřadům
administrativním, aby si své právní
záležitosti zastávaly samy svými právníky
s kvalifikací advokátní. O zrušení
finančních prokuratur jakožto právních
zástupců státu v soudních rozepřích
uvažovalo se již za ministra financí Dra Rašína,
který však přesvědčiv se, že
stát má v těchto úřadech nejlevnější
zastoupení, upustil od tohoto úmyslu. Tak na
př. náklad na finanční prokuraturu
v Praze činil roku 1923 celkem 0,49% punkta, při
čemž do nákladu byly vpočítány
i útraty placené zvítězivším
odpůrcům, znalečné, svědečné
atd., tedy hotové výlohy, které se advokátům
hradí zvláště. Za dnešního
ustanovení civilního řádu soudního,
která namnoze předpisují obligatorně
zastoupení advokátem, jeví se pak doporučované
opatření neproveditelným, nebylo by však
ani vhodným a účelným. Znamenalo by
to tříštění právního
zastoupení státu, jež by jistě nebylo
na prospěch věci, a jež jak v osobním,
tak i věcném ohledu by vyžadovalo většího
nákladu než za nynějšího stavu.
Stávalo by se na př., že k témuž
soudu dostavilo by se v týž den ke stání
více úředníků z různých
úřadů, což by se zajisté nedalo
srovnati se zásadní úsporností a zjednodušením
státní správy. Při vykonávání
zástupčí služby fin. prokuraturou obstarává
jediný vyslaný úředník zastoupení
státu při všech těchto stáních.
Ministerstvo financí jedná však s příslušnými
resorty o tom, mohlo-li by se některým resortům,
zejména železničnímu, přiznati
oprávnění k samostatnému zastupování
v menších nebo více šablonovitých
sporech - ovšem neadvokátních - a do jaké
míry. Otázka tato souvisí s právě
projednávanou osnovou nového civ. řádu.
Než bude tato otázka rozřešena, chystá
ministerstvo financí aspoň úlevu v povinném
zastupování státních resortů
finančními prokuraturami v soudním řízení
nesporném.
Při všech těchto otázkách nelze
podceňovati význam finančních prokuratur
jakožto odborných úřadů v zástupčí
službě, neboť disponují úřednictvem,
které teoreticky i prakticky nepřetržitě
a výhradně se v této službě -
důležity jsou zejména odborné znalosti
předpisů procesuálních - vzdělává
a ji sleduje a tudíž nejlépe ji může
obstarávati, kterýžto předpoklad není
splněn, aspoň ne stejnou měrou u správních
úřadů, jejichž úředníci
by jen tu a tam zúčastnili se soudního řízení,
jak by se potřeba v jejich resortu vyskytla. Také
soudům samotným je služba ulehčena,
jednají-li ve sporech s jedním úřadem,
totiž fin. prokuraturou, než kdyby musily jednati v
různých sporech s různými úřady
a orgány (na př. doručováni žalob
proti státu různým ministerstvům nebo
úřadům podle toho, který resort je
na věci zúčastněn), zejména
uváží-li se, jaké pochybnosti v posledním
směru mohou se vyskytovati. Otázka soustředění
zástupčí služby je tím důležitější,
čím více postupuje specialisace státní
správy podle různých a nových úkolů
státu ukládaných. Okolnost, že finanční
prokuratury musejí si co do skutkové podstaty vyžadovati
jako každý právní zástupce v
kterémkoliv sporu informaci, po případě
spisy správních úřadů, nevyvažuje
výhody, které plynou ze soustředění
zástupčí služby jak co do kvality její,
tak i co do úspornosti. Rozdělení agendy
čistě advokátní na četné
úřady administrativní mělo by tedy
za následek zvýšení počtu sil
s kvalifikací právnickou a leckde neekonomické
využití jich, nehledíc k výši jejich
platových nároků. Že právní
zastoupení státu je stále ještě
finančními prokuraturami řádně
a nejlevněji opatřeno, vysvítá z následujících
několika cifer, vyňatých z poslední
výroční zprávy české
finanční prokuratury v Praze:
V roce 1927 bylo celkem 3.311 projednávaných sporů,
z těch v r. 1927 definitivně skončeno 2.237
sporů. Ze skončených sporů bylo pak
pro státní správu 1.705 příznivých,
63 částečně příznivých,
135 nepříznivých a 334 spory skončeny
smírem. Punktum všech pasivních sporů
dohromady činilo v r. 1927 téměř 54
miliardy Kč, z nichž přiřknuto žalobci
pouze 5,721.703 Kč, t. j. 101/2%.
Punktum všech aktivních sporů činilo
téměř 11 milionů Kč, z nichž
přiřknuto 3,372.291 Kč, t. j. 31%. Jak vidno,
jde tedy u finančních prokuratur o spory velkého
finančního dosahu, takže náklad na př.
na českou finanční prokuraturu v Praze per
cca 3,800.000 Kč při příjmu 1,100.000
Kč je vskutku poměrně malý. Náklad
na všechny finanční prokuratury činí
podle rozpočtu 7,261.694 Kč při celkovém
příjmu finančních prokuratur 1,897.000
Kč, takže efektivní osobní i věcný
náklad na finanční prokuratury je pouze 5,364.694
Kč.
Finanční ředitelství v Opavě.
V debatě byl dán průchod obavě, že
finanční ředitelství v Opavě
jako II. stolice finanční správy pro Slezsko
v důsledku organisace veřejné správy
a sloučení Moravy a Slezska v jednu zemi Moravskoslezskou
bude zrušeno. Nelze uzavírati oči před
právní skutečností, že máme
určité úřady organisovány podle
zemí, kterážto zásada doznala nového
potvrzení a sesílení reformou politické
správy. Této základně nemůže
se vymknouti ani finanční správa, jež
se bude musiti jednak přizpůsobiti organisaci politické
správy a soudní (vrchní zemský soud
i vrchní důchodkový soud pro Moravu a Slezsko
je v Brně), jednak unifikovati organisaci finančních
úřadů ve Slezsku, která se dosud liší
od organisace v Čechách a na Moravě. Pro
tak malou zemi v poměru k Čechám nebo Slovensku,
která má pouze 672.268 obyvatel a která i
s Moravou bude míti 3,335.152 obyvatelů, tudíž
polovici obyvatelstva Čech (6,670.582) nebude lze udržovati
zvláštní úřad II. stolice. Výnos
daní sám o sobě není tu rozhodný.
Ministerstvo financí zamýšlí však
v případu zrušení finančního
úřadu II. stolice pro Slezsko zříditi
v Opavě okresní finanční ředitelství
a přiděliti mu působnost dosavadních
finančních inspektorátů ve Slezsku,
které by se zrušily. Vedle toho koná se šetření,
zda by nemohla opavské berní správě
býti svěřena agenda výdělkové
daně právnických osob pro určitou
širší oblast.
Služební poměry finanční stráže.
K výtkám a stížnostem vysloveným
v debatě ohledně finanční stráže
nutno připomenouti toto:
Služební poměry finanční stráže
budou znovu upraveny novým služebním předpisem,
který jest již v prvé redakci vyhotoven.
Přísnější podmínky pro
návštěvu jiných osob v kasárenských
budovách fin. stráže stanoveny byly generálním
finančním ředitelstvím v Bratislavě
s ohledem na odlišné poměry na jižní
hranici Slovenska. Nový služební předpis
však odchylku tu hodlá odstraniti.
Přestup zaměstnanců fin. stráže
k důchodkové kontrole se umožňuje těm
příslušníkům fin. stráže,
kteří mají předepsané vzdělání
a kvalifikaci. Uvažuje se též o tom, aby fin.
stráži umožněn byl v rámci platných
zákonů přestup i do jiných kategorií
fin. služby, platné zákony zejména zákony
o umísťování legionářů
resp. délesloužících poddůstojníků
jsou, resp. budou však přestupu tomu prakticky značně
na překážku, ježto zbývá
po umístění těchto přednostních
uchazečů poměrně málo volných
míst. O sloučení důchodkové
kontroly s fin. stráží vzhledem k různorodosti
jejich úkolů a různosti požadovaného
předběžného vzdělání
nelze uvažovati.
.Aby zvláště oceněna byla obtížnost
hraniční služby, byly v poslední
době značně zvýšeny hraniční
přídavky, při čem dosavadní
přídavek byl ponechán pro příslušníky
ve vnitrozemní službě. Nelze pak oceniti
vnitrozemní službu stejně jako službu
na hranicích, kde finanční stráže
je hlavně třeba.
O ubytování finanční stráže,
pokud tato spravuje celní úřady, pečuje
fin. správa podle možnosti a v těch místech,
kde není vhodných budov, staví celnice podle
pohotových investičních prostředků.
Služba finanční stráže u potravní
daně předpisuje se na 24 hodiny, načež
má zaměstnanec 24 hodiny prázdno. Toto rozdělení
služby, která jest vlastně většinou
rázu pohotovostního, stalo se též v
zájmu oněch zaměstnanců, kteří
bydlí ve větších vzdálenostech
od úřadu.
Nelze shledati konstruktivní vady platového systému
v tom, že podúředník, postoupivší
do úřednického stavu jako čekatel
na úřednické místo, by mohl míti
méně než jako podúředník,
poněvadž u čekatelů počítá
se vždy se služebně nejmladšími lidmi,
kdežto takový podúředník, kterému
bude možno poskytnouti výhodu přestupu do úřednického
stavu, v jiných služebních oborech zpravidla
nemožnou, a u finanční stráže jako
zvláštní výjimku umožňovanou,
bude míti již určitý počet služebních
let. V takových případech nastalé
neshody bude však uvažováno o administrativní
nápravě poskytnutím doplňovacího
přídavku.
Při přesázkách finanční
stráže přicházejí v úvahu
v prvé řadě důvody služební.
Na školské, sociální a rodinné
poměry zaměstnanců béře se
vždy podle možnosti zřetel.
Nepromokavé pláštěnky zaměstnancům
finanční stráže u úřadů
potravní daně byly již dříve
dodány. Podle vládního nařízení
č. 530 Sb. z. a n. z r. 1920 jest úřednictvo
finanční stráže vyzbrojeno bambitkou,
zřízenectvo karabinou.
O ubytování finanční stráže,
pokud tato spravuje vedlejší celní úřady,
pečuje finanční správa podle možnosti
a staví v těch místech, kde není vhodných
budov, celnice podle pohotových investičních
prostředků. Bytový ekvivalent byl v důsledku
platového zákona zrušen. Bývalým
celním výběrčím, kteří
byli vesměs převedeni do kategorie úředníků
strážní služby, vyplácí
se běžný příspěvek na
stejnokroj v roční částce 780 Kč.
Přímé daně.
Na námitky, že se nesplnila očekávání
poplatníků ve všeobecné snížení
předpisovaných daní a že úřady
nevěnovaly víc péče individuelnímu
vyšetření důchodů, připouští
ministr financí možnost, že v jednotlivých
případech došlo ke zvýšení
a korektuře; příčiny se zjistí
v odvolacím řízení, není též
vyloučeno, že dříve nebyly důchody
přesně zachyceny a daně nebyly správně
vyměřeny, jak měly býti; došlo-li
snad ojediněle k některým nesrovnalostem,
budou v odvolacím řízení napraveny.
Formální nedostatky ukládacího řízení
dlužno přičítati na vrub jen naprosto
nedostatečnému počtu zapracovaného
finančního úřednictva. Přes
to bude pracováno usilovně ke zlepšení
tak, aby i v této věci postupně splněna
byla všechna pronesená přání;
ministr financí žádá o poshovění.
Berní reforma byla, pravda, pracována bez spolehlivých
dat (nebylo jich v 90% otázek potřebí), přes
to velmi pečlivě po léta a nikoliv na kvap,
jak dosvědčují dlouho trvající
práce parlamentární, a mimo to zpracování
21/2 tisíce pozměňovacích
návrhů.
Pokud jde o číslici 1 a 1/2
milionu nevyřízených spisů v Čechách,
jak byla s jedné strany uvedena, nelze říci
o ní, je-li správnou, neboť jest vzata ze soukromého
článku jednoho úředníka, který
sám přehled o výši nevyřízených
spisů nemůže míti.
Výtky, že se dosud neprovádí zákonem
nařízené vracení přeplatků
na důchodové dani vybírané srážkou
ze služebních požitků, nejsou správné,
neboť podle přesných výkazů byly
tyto přeplatky již z největší části
vráceny; tak v Čechách ve 2.300 případech,
na Moravě v 30.600, ve Slezsku v 10.800 a na Slovensku
v 9.301 případech. Zbylé případy
budou vyřízeny nejdéle do konce roku 1928.
Na Slovensku bylo vrácení již provedeno v plném
rozsahu.
Podle dosavadních statistických dat berních
správ činila úhrnná daň, která
byla za 10 měsíců roku 1927 sražena
zaměstnancům s ročními požitky
do 24.000 Kč, celkem 90,448.000 Kč. Protože
bylo dosud odvedeno na dani sražené v r. 1927
všem zaměstnancům bez ohledu na výši
jejich požitků úhrnem 168,847.000 Kč,
dlužno usuzovati, že daň sražená
za 10 měsíců roku 1927 zaměstnancům
s požitky vyššími než 24.000 Kč
činila přes 78,000.000 Kč.
Jinak ujistil ministr financí vůči vyslovenému
přání, aby byl v účetní
závěrce rozveden výnos daně důchodové
podle velkých skupin poplatníků, že
bude statistika a konstrukce důchodů při
důchodové dani v plném rozsahu uveřejňována,
jakmile bude statistickým úřadem zpracována.
Ve věci zemědělských průměrů
poukázal ministr financí na vznesené námitky
na to, že tyto průměry tvořily pouhou
pomůcku a to jen při zdaňování
drobných zemědělců; vypracované
průměry (jen do 30 ha) nebyly nijak pracovány
degresivně podle počtu hektarů.
Pokud jde o použití ustanovení §u 79,
lit. h) zák. o př. daních při zdaňování
výdělkových a hospodářských
družstev, upozornil ministr financí, že dlužno
přesně rozlišovati mezi družstvy svépomocnými,
která obmezují podle stanov i ve skutečnosti
svou činnost na členy a mezi družstvy výdělečnými,
která rozšiřují činnost svou
na nečleny. Ohledně první kategorie nepřichází
otázka započítání platů
a mezd členů představenstva dozorčí
a správní rady vůbec v úvahu, ježto
zvláštní daň výdělková
vyměřuje se jim 2‰ (promile) ze splacených
závodních podílů, takže vyšetřování
daňové základny tu vůbec odpadá.
Pokud jde o družstva výdělečná,
platí pro ně ustanovení §u 79 lit. h)
stejně jako pro jiné útvary výdělečných
podniků, při čemž však mzda, kterou
členové představenstva, dozorčí
rady atd. dostávají za práce konané
jimi jako dělníky se do úhrnu odměn
v §u 79 lit. h) vytčených nezapočítává,
nýbrž započítává se jen
odměna, kterou pobírají pod jakýmkoliv
titulem jako členové představenstva, dozorčí
rady atd.
Ku přednesenému přání, aby
ministerstvo financí dalo podřízeným
úřadům pokyn, že prostory, kterých
užívají zemědělci a živnostníci
jako provozoven, jsou z daně domovní vyňaty
podle § 126, č. 8 zák. o přímých
daních, nutno upozorniti na to, že podmínky
osvobození nutno zkoumati v každém jednotlivém
případě zvláště; zjistí-li
se však v konkrétních případech,
že některá berní správa při
výkladu citovaného ustanovení postupovala
nesprávně, bude na odvolání zjednána
náprava.
K dotazu, proč se výnos činžovní
daně preliminuje proti roku 1928 výše, ačkoliv
procento daně bylo značně sníženo,
uvedl ministr financí, že snížení
není tak značné, poněvadž vyměřovací
základ jest podle berní reformy vyšší,
nežli dříve (dnes hrubý, dříve
čistý výnos). Další příčiny
spočívají jednak v tom, že některé
domy po uplynutí dočasného osvobození
vstupují do plné daně, jednak i tím,
že základna pro vyměření daně
činžovní se postupem času zvyšuje,
ježto i podle zákona o ochraně nájemníků
některá zvýšení činží
se zdaňují (§ 10, odst. 1, lit. d) zák.
čís. 44/28), na některé objekty pak
podle § 31 cit. zák. se zákon ten již
nevztahuje.
Byla vyslovena nespokojenost s tím, že z úroků
ze státních papírů se nesráží
rentová daň. K tomu nutno uvážit, že
berní reforma se dělala v době, kdy naše
státní papíry byly v kursu nízko,
a to i přes to, že byly již podle dříve
platného práva od rentové daně osvobozeny.
Zdanění úroků státních
papírů bylo by přivodilo t. zv. daňovou
amortisaci, t. j. papíry ztratily by na kursu o kapitalisaci
toho, co ubylo na jejich rentabilitě. Kapitalisace daně
znamená ale ztrátu pro dočasného držitele,
kdežto nový držitel vůbec daň nenese,
protože o kapitalisaci daně koupí papír
levněji. Je tu jistá anomalie, avšak tato anomalie
může býti řešena, až budou
jedenkrát kursy státních papírů
nad paritou, v kteréžto době teprve budeme
moci včleniti daň, aniž ohrozíme to,
co potřebujeme, t. j. jistou stabilitu a likviditu státních
papírů.
Požadavku, aby do daňových komisí byli
jmenováni také zástupci dělnictva,
bylo pokud možno vyhovováno.
Tvrzení, že předpisy o upomínacích
a exekučních poplatcích v Německu
nejsou tak přísné jako naše, zakládá
se na nesprávně informaci, neboť v Německu
činí poplatky za upomínku 4% (u nás
0,5%), za zájem 6% (u nás 1%) a za dražbu 8%
(u nás 1,5%).
Doručování upomínek děje se
v Německu obdobně, jako u nás, buď poštou
nebo úředním orgánem. Samozřejmě
bude se doručování prováděti
zpravidla poštou a jen výjimečně úředním
orgánem nebo obecním úřadem.
Přání, aby při vymáhání
daní bylo postupováno s největší
shovívavostí, bylo již vyhověno, neboť
vynesením ministerstva financí z 27. ledna 1928,
č. 94.584/27, byly dány podřízeným
finančním úřadům podrobné
pokyny pro vymáhání dlužných
daní, při čemž menším poplatníkům
byla v tom směru poskytnuta jistá ulehčení.
Podané stranou odvolání neb žádost
o slevu daní nemá ovšem podle zákona
odkládacího účinku co do placení
a vymáhání předepsaných částek.
Úřad však může na žádost
strany povoliti poshovění, lze-li očekávati,
že odvolání, resp. žádosti o slevu
daní bude úplně neb částečně
vyhověno. Žádostem takovým, pokud jsou
podávány, jest blahovolně vyhovováno.
Stabilisační bilance.
Na námitku, že zákona o stabilisačních
bilancích nebylo potřebí, poněvadž
ho průmysl nežádal, odpověděl
ministr financi v tom smyslu, že takového zákona
bylo skutečně potřebí, mělo-li
se zabrániti čerpání, výnosu
z podstaty a mělo-li býti docíleno rovnoměrnosti
zdanění.
Dávka z majetku.
Ku přednesenému přání, aby
bylo nařízeno generelní uvolnění
dosud vázaných vkladů peněžních,
poněvadž z dávky z majetku je dnes už
jen malá část splatná, která
bude z větší části vyřízením
rekursů odepsána, prohlásil ministr financí,
že tomuto přání nelze ještě
vyhověti, neboť není dnes ještě
možno vzdáti se tohoto velmi likvidního prostředku
k uhrazení dávky. Bude však uvažováno
o tom, zdali by mohly býti menší vklady puštěny
a pak o opatření, aby ten, kdo si přinese
k peněžnímu ústavu potvrzení
a tam je deponuje, že má celou dávku zaplacenou,
nemusel zvlášť žádati za uvolnění.
Neuspokojující platby majitelů zabrané
půdy, zejména tam, kde byly podány žaloby
ke smírčímu soudu česko-německému
a česko-maďarskému, jsou podle sdělení
ministra financí příčinou, že
bude nutno působiti k tomu, aby aspoň určitá
část předepsané dávky byla
řádně zapravena.
Daň z obratu a daň přepychová.
Požadované snížení daně
z obratu není tou dobou možno provésti z důvodu
rozpočtové rovnováhy. Jest pravda, že
daň z obratu a daň přepychová vynáší
okrouhle 2.000,000.000 Kč, uvážiti však
nutno, že stát si neponechává celý
výnos daně, nýbrž že z něho
dává samosprávným svazkům a
fondům částku 205,521.841 Kč a hradí
zálohou za tyto svazky platy učitelské atd.
částkou 700,000.000 Kč, takže státu
zbude jen částka 1.076,805.159 Kč. Dokud
nebude získán nový pramen státních
příjmů, který by byl dostatečnou
náhradou za úbytek příjmů vzniklých
snížením daně z obratu, nelze tudíž
k vůli rovnováze státních financí
pomýšleti na snížení daně
z obratu.
Požadavku, aby osvobození, platné pro mletí
ve mzdě pro zemědělce, bylo rozšířeno
na případy, kdy mlýn sváží
od zemědělců obilí a pak jim rozváží
mlýnské výrobky, nelze vyhověti, poněvadž
v těch případech by nebyla možná
žádná kontrola paušálu daně
z obratu u mouky. Toto stanovisko musili také zástupci
mlynářů uznati.
Provésti žádané generelní paušalování
daně z obratu u veškerého zboží
není možno, ježto by takovýmto paušalováním
se sice prospělo obchodu, za to však by se zatížila
výroba, a v některých případech
by se dokonce znemožnil vývoz zboží do
ciziny. Finanční správa se zásadně
nestaví proti zavádění paušálu
a tam, kde nejsou vážné překážky,
je zavádí, takže počet zboží,
u něhož jest daň paušalována, stále
vzrůstá; toho času jest v platnosti již
42 nařízení a vyhlášek, týkajících
se paušalování daně z obratu u různého
druhu zboží. Zavésti jednotnou sazbu paušálu
- jak bylo požadováno - není možno proto,
že některé zboží prodělává
jen dva obraty, kdežto jiné zboží prodělává
až pět obratů a sazby paušálu musí
vždy aspoň přibližně odpovídati
dani, kterou by finanční správa dostala při
pravidelném způsobu zdanění.
Byl také vysloven požadavek, aby paušál
daně z obratu u zemědělců byl v horských
krajinách upraven tak, aby tam nerozhodoval průměrný
čistý katastrální výnos obecní,
nýbrž výnos, připadající
na pozemky jednotlivého zemědělce. Tomuto
požadavku nelze vyhověti proto, že by tím
bylo značně ztíženo ukládání
paušálu zemědělcům. Ostatně
ti zemědělci, kteří paušalováním
se cítí poškozeni, mohou si voliti pravidelný
způsob zdanění, ježto paušál
u zemědělců jest dobrovolný.
Finanční správě se také vytýká,
že nedoplatky na dani z obratu, vykázané několika
miliardami, jsou jen fiktivní, poněvadž nedoplatky
ty během času doznají změny. Jest
pravda, že některé změny ve vykázaném
nedoplatku skutečně nastanou, poněvadž
některým poplatníkům bude na stížnost
část daně z obratu odepsána a v některých
případech bude nutno daň nebo její
část pro nedobytnost odepsati; naproti tomu však
na podkladě revisních nálezů budou
zase některým poplatníkům předepsány
dodatky na dani z obratu, takže podle dosavadních
zkušeností nenastane celkem žádná
podstatná změna ve vykázaném
daňovém nedoplatku.
V rozpočtovém výboru byl přednesen
dotaz, jak se došlo při preliminování
k navržené částce celního příjmu
a tlumočeno přání, aby cifra byla
rozložena podle jednotlivých druhů celního
zboží. K tomu jest uvésti toto:
Při preliminování celního důchodku
nutno postupovati zvlášť opatrně, ježto
tento příjem závisí od mnoha okolností,
zejména od průmyslové konjunktury a stavu
obchodních smluv. V daném případě
byl vzat zřetel na to, že byla uzavřena obchodní
smlouva s Francií a že se projednávají
obchodní smlouvy s královstvím SHS a s Německem.
Pokud jde o projevené přání, aby při
preliminování byla částka rozložena
podle jednotlivých druhů zboží, nutno
poukázati na to, že by jakékoli rozložení
s rozpočtového hlediska nebylo účelné.
Pokud bylo požadováno snížení celních
sazeb, bylo dáno prohlášení, že
se ministerstvo financí nestaví proti snižování
celních sazeb, hospodářsky odůvodněnému.
Spotřební daně.
Spotřební daně jsou v rozpočtu na
rok 1929 preliminovány úhrnnou částkou
1.828,407.000 Kč (v kteréžto částce
zahrnuty jsou přirážka ke spotřební
a výrobní dávce z lihu zemím a zemská
dávka z píce), tedy proti rozpočtu na rok
1928 jen o 1,961.000 Kč více. Tvrzení během
rozpočtové debaty uplatňované jako
by preliminovaný výnos spotřebních
daní vzrostl od roku 1926 o půl miliardy Kč,
uvedl již ministr financí na pravou míru poukázav
k tomu, že k vykázanému výtěžku
daní spotřebních v roce 1926 částkou
1.311,024.000 Kč nutno připočítati
smluvní příplatek rafinerií z cukru
zdaněného pro tuzemskou spotřebu, který
jest pro rok 1926 vykázán odděleně
v kapitole XIV. B., tit. 8. částkou 220,000.000
Kč.
Pokud jde o spotřební daň z cukru a výtky
pronesené proti její výši, zdůraznil,
že snížení této daně nemohlo
býti vzato v úvahu z důvodů rozpočtových.
V každém jiném směru jest při
dnešním volném hospodaření vyloučeno
přímé působení finanční
správy na stanovení prodejních cen cukerních.
Při dani z lihu preliminován je výnos proti
rozpočtu 1928 o 10 mil. Kč menší a to
z té příčiny, ježto tento nižší
výtěžek se kryje z docilovaným odbytem
pitného lihu, jenž pro daňový výnos
jediné přichází v úvahu.
K námitkám uplatňovaným v debatě
proti vyhlášce ministra financí z 9. srpna
1928, č. 184 o výrobě lihu v konsumních
lihovarech ve výrobním období 1928/29 podotýká
se, že vyhláška ta byla vydána v dohodě
s ministry obchodu, zemědělství a pro zásobování
lidu na podkladě názorů projevených
většinou subkomitétu poradního sboru
pro otázky hospodářské.
Během debaty požadovaný zákaz zpracování
melasy v zemědělských lihovarech nemá
při dnešním stavu zákonodárství
žádného právního podkladu a nemůže
tudíž podobné opatření býti
dekretováno výkonnou mocí.
Poplatky.
Kodifikace poplatkového práva patři k nejnaléhavějším
kodifikacím, které máme. Až se nám
podaří tuto velkou materii cellově zpracovati,
budeme míti celé vlastní právo finanční
zkodifikováno. Jakmile osnova nového poplatkového
zákona bude v ministerstvu financí projednána,
půjde, a to dříve, než se dostane do
parlamentu, do poradního sboru hospodářských
a zájmových činitelů.
Při debatě byly předneseny stížnosti,
že při vyměřování dávky
za úřední úkony bylo různými
úřady úplně libovolně postupováno.
Ministerstvo financí v dohodě s hospodářskými
korporacemi ujednalo již přesné směrnice
pro stanovení dávky v resortu ministerstva financí
a obchodu a bude jednati s těmito korporacemi v nejbližší
době i o směrnicích pro ostatní resorty.
Ministerstvo financí má také úmysl
systém dávek těchto při příští
zákonné úpravě zjednodušiti.
Bylo si stěžováno do řízení,
jemuž třeba se podrobiti, má-li býti
vybrán zvýšený poplatek pro opomenuté
kolkování cizozemského šeku přeneseného
do tuzemska. Toto řízení opírá
se o platné manipulační a kasovní
předpisy, které musí býti rigorosní
a musí býti zachovávány, ať jde
o částku větší neb o částku
nepatrnou, jakou činí poplatek ze šeku. Řízení
toho lze se vyvarovati řádným a včasným
splněním kolkové povinnosti, jíž
lze podle § 2 nařízení ze dne 18. června,
1906, č. 124 ř. z., učiniti zadost i bez
úřední obliterace kolku, totiž znehodnocení
kolku poplatníkem.

