Péče o choromyslné.
Bylo již několikráte při příležitosti
předkládání rozpočtů
státních zdůrazněno, že péče
o choromyslné na Slovensku a Podkarpatské Rusi jest
velice zanedbána, zvláště že počet
lůžek pro choromyslné jest velice nepatrný.
Při projednávání rozpočtu na
r. 1928 přijata byla ve 112. schůzi poslanecké
sněmovny dne 2. prosince 1927 resoluce, v níž
se vládě ukládá, aby zahájila
vybudování státního ústavu
pro choromyslné při státní nemocnici
v Bratislavě a aby podporovala co nejvíce ošetřování
choromyslných v domácnosti. Mimo to, až vstoupí
v účinnost zákon o organisaci politické
správy, aby pečovala o to, aby vybudovány
byly na Slovensku a Podkarpatské Rusi další
potřebné ústavy pro choromyslné, jakožto
ústavy zemské.
Vybudování státních ústavů
pro choromyslné na Slovensku dosud staví se v cestu
nepřekonatelné překážky. Pokud
jde o vybudování zemských ústavů
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, zahájí
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy v nejbližší době jednání
se zemskými úřady. Pokud jde o vybudování
péče o choromyslné v domácnosti, zahájilo
již ministerstvo veřejného zdravotnictví
před několika měsíci příslušné
jednání a dlužno podotknouti, že možno
očekávati, že péče o choromyslné
v domácnostech, hlavně na Slovensku, bude rozšířena,
ježto v posledních měsících obyvatelstvo
některých vesnic projevuje v tomto směru
živý zájem.
Státní zdravotní ústav.
Státní zdravotní ústav vykazuje na
r. 1929 o 1,286.050 Kč vyšší vydání
nežli v r. 1923 a příjmy o 161.000 Kč
vyšší, než v roce předešlém.
V ústavě provádí se stavba hlavní
budovy laboratorní, která bude v r. 1929 stavebně
dokončena a zařízena, takže nejpozději
počátkem roku 1930 bude předána provozu.
V příštím roce provede se i stavba konečných
dvou objektů s byty pro personál ústavu,
takže ústav bude podle původního programu
plně vybudován. Diagnostická služba
upravena bude postupně vybudováním vhodné
sítě.
Příslušná položka výdajů
na potírání epidemií byla podle potřeby
jen nepatrně zvýšena. Dosavadní státní
službu epidemijní nutno udržovati stále
na stejné výši jednak ve smyslu zákonných
předpisů, jednak vzhledem k potřebě
udržeti a vybudovati stálou státní pohotovost
protiepidemijní, která se v poslední době
při větších místních vzplanutí
epidemijních ukázala naprosto nezbytnou.
Tuberkulosa.
Tuberkulosy v civilisovaných zemích a také
v Československu vlastně ubývá. Přes
to, že po dvou létech tato choroba znovu vykazuje
mírně stoupající tendenci, nejsou
poměry po této stránce znepokojující.
Přece však nutno otázce boje protituberkulosního
věnovati největší pozornost, jednak
poněvadž velký počet nemocných,
který lze odhadnouti asi na 1/4 milionu,
charakterisuje tuto nemoc skutečně jako nemoc lidovou;
jednak poněvadž nutno ve výzbroji protituberkulosním
vzhledem k poměrům v jiných zemích
kulturních mnohé věci ještě dokončiti.
Pohlavní choroby.
Jako vydalo ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy v r. 1927 "Směrnice
pro činnost poraden protituberkulosních", vydalo
i pro zřizování a vedení t. zv. poraden
pro mladé lidi podrobné směrnice (výnos
ze dne 23. června 1928, č. 25.914). Vedle toho upravena
normativně součinnost státních policejních
úřadů s politickými úřady
při provádění zákona o potíráni
pohlavních nemocí.
Alkoholismus.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy podporuje podle svých sil různé
korporace, věnující se šíření
hnutí abstinentního. Zvláštní
podpory dostává se Čsl. abstinentnímu
svazu na provoz abstinentního pensionátu v Tuchlově.
Trachom.
V soustavné akci protitrachomové pokračovati
se bude i napřesrok.
Péče o slepé, hluchoněmé,
slabomyslné, zmrzačené.
Instituce, které slouží této péči,
zejména pokud jde o děti, jsou podporovány
co nejúčinněji. Roku 1924 bylo těmto
účelům věnováno 640.000 Kč,
roku 1925 893.500 Kč, r. 1926 1,266.436 Kč, r. 1927
1,310.031 Kč.
Zdravotnická lidovýchova.
Jednou z nejúčinnějších metod
veřejné zdravotnické péče jest
promyšlená zdravotnická lidovýchova.
Proto ministerstvo veřejného zdravotnictví
zřídilo zvláštní lidovýchovný
referát, jenž připravuje a opatřuje
výchovný materiál jako jsou letáky,
přednášky, obrazy, diapositivy, diagramy, filmy
a pod.
Podpory tělovýchovným spolkům jednak
na stavby tělocvičen a letních cvičišť,
hřišť, plováren, koupališť,
jednak na pořádání cvičitelských
kursů, udílejí se po předběžném
zevrubném vyšetřování poměrů.
Podpora udílí se ročně asi v 500 případech,
v celkové částce asi 1,400.000 Kč.
Další činnost ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy v
tomto oboru jeví se v různých odborných
akcích.
Položka "Péče o mládež"
jest pro rok 1929 preliminována celkově ve stejné
výši jako v r. 1928, činíc 4,310:000
Kč.
Změna jest jen v tom, že ze řádných
výdajů bylo přesunuto 1,810.000 Kč
do výdajů mimořádných. Byly
totiž v řádných výdajích
ponechány jenom ty náklady, jež jsou stálé,
pravidelně každého roku se opakující.
Ve státním rozpočtu na r. 1929 v kap. 19,
tit. 1, § 6; Zvláštní výdaje, mimořádné
výdaje, pol. 10, "Asanace", byla zařazena
jako v roce 1928 částka 6,850.000 Kč na podporu
asanačních zařízení obecních,
t. j. vodovodů a kanalisací a případně
i lázní očistných.
Činnost ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy jeví se v oboru
asanace čím dále tím více odpovědnější.
Otázka zaopatření pitné vody a ostatní
problémy asanační, které velmi těsně
souvisejí se stupněm kultury obyvatelstva, jsou
důležitým činitelem programové
zdravotnické práce. Těmto věcem musí
státní správa zdravotní věnovati
větší a větší pozornost.
Rozpočtová položka "Služné
obecních a obvodních lékařů
podle zák. č. 105/26 Sb. z. a n." doznala proti
minulému roku zvýšení o 1,200.000 Kč.
Zvýšení toto jest odůvodněno
platovou úpravou těchto lékařů
podle citovaného zákona.
Položka 13, § 6, mimořádné výdaje,
preliminována je v téže výši jako
roku letošního. V posledních létech
lze pozorovati, že žádosti za subvence na stavbu
a přístavbu nemocnic se velmi množí,
a ministerstvo veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy má tu co činiti
se zjevem, který vyžaduje pozornost. Rozmach mediciny,
která nezanedbávajíc přesné
methodiky diagnostické pěstuje nyní ve zvýšené
míře disciplinu therapeutickou; způsobuje,
že v přesném způsobu se může
aplikovati pouze v sanatoriích nebo dokonale zařízených
nemocnicích. Je tedy úkolem vhodné péče
nemocniční učiniti přístupnými
vzorně zařízené nemocnice nejširšímu
obecenstvu.
Rok 1928 znamená další etapu rozvoje státních
lázní. Byl vypracován detailní vybudovací
program na řadu příštích let,
jehož postupná realisace má postaviti podnik
na takovou basi, aby mohl vyhověti co nejlépe svým
úkolům zdravotním, národohospodářským
i sociálním. V roce 1929 bude se v plánu
tom intensivně pokračovati.
Náklad na odpočivné a zaopatřovací
platy státních zaměstnanců a pozůstalých
po nich roste rok co rok a podle podrobných údajů
ve vysvětlivkách ke kapitole 20. se počítá
pro rok 1929:
| u pensí administrativních s částkou | 732,381.000 Kč, |
| u pensí státních podniků s částkou | 936,474.050 Kč, |
| celkem tudíž s částkou | 1.668,855.050 Kč. |
Stálý vzrůst se vysvětluje jednak
tím, že počet příjemců
trvale stoupá, jednak pak různými úpravami
odpočivných a zaopatřovacích platů
pensistů (zákon č. 287/1924 Sb. z. a n.,
zákon č. 80/1928 Sb. z. a n.) po případě
úpravami služebních příjmů
státních zaměstnanců, v jichž
důsledku byly podstatně zvýšeny i pensijní
základny těchto zaměstnanců (zákon
č. 103/1926 Sb. z. a n. a obdobné úpravy),
takže tito zaměstnanci odcházejí do
výslužby s výslužným značně
vyšším než tomu bylo u zaměstnanců
dřívějších, což platí
i o zaopatřovacích platech jejich pozůstalých.
| Pensisté | ||||||||
| Vdovy | ||||||||
| Sirotci bez otce | ||||||||
| Sirotci bez obou rodičů | ||||||||
| Pensisté | 16.581 | 693 | 4,2 | 1.607 | 9,7 | 914 | 5,5 | 17.495 |
| Vdovy | 13.460 | 324 | 2,4 | 1.097 | 8,1 | 773 | 5,8 | 14.233 |
| Sirotci bez otce | 6.126 | 142 | 2,3 | 763 | 12,4 | 621 | 10,1 | 6.747 |
| Sirotci bez obou rodičů | 611 | 13 | 2,1 | 53 | 8,7 | 40 | 0,5 | 651 |
| 36.778 | 1.172 | 3,2 | 3.520 | 9,5 | 2.348 | 6,4 | 39.126 | |
| Pensisté | 17.495 | 1.853 | 10,6 | 2.987 | 17,1 | 1.134 | 6,5 | 18.829 | ||
| Vdovy | 14.238 | 824 | 5,8 | 1.288 | 9,- | 404 | 3,2 | 14,697 | ||
| Sirotci bez otce | 6.747 | 281 | 4,2 | 787 | 11,7 | 506 | 7,5 | 7.253 | ||
| Sirotci bez obou rodičů | 651 | 13 | 2,- | 43 | 6,6 | 30 | 4,6 | 681 | ||
| 89.126 | 2.971 | 7,6 | 5.105 | 13,- | 2.134 | 5,4 | 41.260 | |||
O trvalém přírůstku počtu příjemců
svědčí tento přehled, v němž
vyznačeni jsou pouze civilní státní
pensisté administrativní (nikoli tedy pensisté
vojenští a pensisté státních
podniků).
Jak se postupně zvyšují výdaje i příjmy,
možno seznati z následující tabulky,
kde vykázány jsou odpočivné a zaopatřovací
platy civilních státních pensistů
a pensistů vojenských (nikoli tedy pensistů
státních podniků).
Pokyny k provedení zákona ze dne 21. května
1928, č. 80 Sb. z. a n., jenž byl vyhlášen
2. června 1928, byly vydány již vynesením
ministerstva financí ze dne 9. července 1928, č.
75.197. S prováděním, t. j. výpočtem
a poukazy doplatků započato pak ihned s největším
úsilím, ač nastala právě perioda
pravidelných dovolených na zotavenou. Jest však
zpracovati vedle běžné agendy celkem asi 100.000
spisů, z nichž s kladným výsledkem,
t. j. poukazem doplatků, asi 69.000.
Byly ihned všechny případy sděleny příslušným
resortům, aby připravily potřebné
podklady pro výpočet doplatků. Od resortů
došlo asi 11.500 případů zpět,
u nichž bylo do konce září vyřízeno
asi 8200. Ve všech resortech zbývá asi 61.000
kladných případů, které budou
postupně vyřizovány s největším
napětím sil i mimo úřední hodiny.
Finančním zemským úřadům
bylo znovu uloženo, aby se vším úsilím
se přičinily o to, aby práce byla včas
skončena, a ostatní ústřední
úřady požádány, aby u svých
podřízených úřadů učinily
podobná opatření.
| Výdaje: | ||||||||||
| a) civilní: | ||||||||||
| odpočivné a zaop. platy | 230,155.829 | 267,711.520 | 37,555.691 | 307,921.550 | 40,210.030 | 349,791.000 | 41,869.450 | 419,528.000 | 69,737.000 | |
| drahotní přídavky | 105,099.332 | 117,515.476 | 12,416.144 | 107,035.580 | 10,479.896 | 8,9 | 108,474.000 | 1,438.420 | 94,518.000 | 13,956.000 |
| vyplacené prem. reservy | 10.736 | 136.138 | 125.402 | 3,590.202 | 3,454.064 | 660.000 | 2,930.202 | 1,870.000 | 1,210.000 | |
| nemocenské pojištění | 1,770.697 | 1,770.697 | 4,331.824 | 2,561.127 | 5,378.000 | 1,046.176 | 5,932.000 | 554.000 | ||
| civilní celkem | 335,265.897 | 387,133.831 | 51,867.934 | 422,879.156 | 35,745.325 | 464,303.000 | 41,423.844 | 521,848.000 | 57,545.000 | |
| b) vojenské: | ||||||||||
| zaopatřovací platy | 107,344.956 | 121,853.969 | 14,509.013 | 127,793.346 | 5,939.377 | 135,386.000 | 7,593.654 | 157,368.000 | 21,982.000 | |
| drahotní přídavky | 66,948.273 | 59,723.363 | 7,224.910 | 55,925.798 | 3,797.565 | 50,228.000 | 5,687.798 | 49,800.000 | 428.000 | |
| vyplacené prem. reservy | 12.478 | 12.478 | 12.478 | 370.000 | 370.000 | 490.000 | 120.000 | |||
| nemocenské pojištění | 5.000 | 5.000 | ||||||||
| léčebná péče | 2,870.000 | 2,870.000 | ||||||||
| vojenské celkem | 74,293.229 | 181,589.810 | 7,296.581 | 183,719.144 | 2,129.334 | 185,984.000 | 2,264.856 | 210,533.000 | 24,549.000 | |
| Úhrn civilních i vojenských | 509,559.126 | 568,723.641 | 59,164.515 | 606,598.300 | 37,874.659 | 650,287.000 | 43,688.700 | 732,381.000 | 82,094.000 | |
| Příjmy: | ||||||||||
| a) civilní: | 81,089.584 | 93,604.753 | 12,515.169 | 88,109.440 | 5,495.313 | 72,162.000 | 15,947.440 | 77,040.000 | 4,878.000 | |
| b) vojenské | 17,013.846 | 17,457.600 | 443.754 | 17,780.761 | 323.161 | 18,875.990 | 1,095.229 | 18,419.000 | 456.990 | |
| Úhrn příjmů | 98,103.430 | 111,062.353 | 12,958.923 | 105,890.201 | 5,172.152 | 91,037.990 | 14,852.211 | 95,459.000 | 4,421.010 | |
Výdaje ministerstva financí na rok 1929 preliminují
se částkou 555,6 mil. Kč. Zvýšení
proti roku 1928 o 21,1 mil. Kč odůvodněno
jest novým platovým zákonem a provedením
zákona katastrálního.
V kapitole ministerstva financí soustředěny
jsou veřejnohospodářské příjmy
státní na daních, clech, kolcích
a správních poplatcích. Příjmy
této kapitoly na rok 1929 dosahují částky
7441,8 mil. Kč, tvoříce 77,8% všech
preliminovaných příjmů státních
a jsou proti roku 1928 v úhrnu o 63,7 mil. Kč vyšší.
Kdežto výnos na daních přímých
v důsledku jejich reformy přes značné
nedoplatky z let minulých, dále výnos na
dani z obratu a přepychové preliminuje se níže,
je tento pokles vyrovnán očekávaným
vzestupem příjmů celních. Úhrnné
zvýšení finančních příjmů
způsobeno jest hlavně větším
výnosem poplatků. Již všeobecná
debata v rozpočtovém výboru týkala
se z většího dílu otázek všeobecně
finančních a v další debatě specielní
při ministerstvu financí bylo jednáno zejména
o následujících záležitostech:
Míra úroková a ovládání
výroby finanč. kapitálem.
Mnoho řečníků si stěžovalo
do vysokých sazeb úrokových z bankovních
úvěrů a do přílišného
ovládání výbory bankovním kapitálem.
Ministr financí prohlásil, že otázka
úroková jest naší nejdůležitější
věcí a že se nám podařilo vhodnými
opatřeními podnítiti a usnadniti tvorbu nových
kapitálů a neodčerpávati jich k účelům
státním, což přivodilo samočinně
pokles úrokových sazeb. Jest pravda, že peněžnictví
stále více zasahuje do výroby statků
a ji ovládá, to proto, že každý
peněžní ústav, který půjčí
do výroby statků peníze, musí míti
vliv na správu a přejímá též
zodpovědnost. Proto musí býti vývoj
našeho peněžnictví sledován tím
bedlivěji. Ministerstvo financí podá co nejdříve
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o peněžní radě,
v níž budou vedle ministerstva financí a Národní
banky Československé zastoupeny všechny složky
peněžnictví. Tento orgán bude sledovati
všechno, co se odehrává na peněžním
trhu a bude normovati, čeho třeba. Bude též
úkolem peněžní rady odklízeti
nezdravou honbu za vklady a usměrňovati příliv
nových národních úspor do peněžních
ústavů všech druhů podle hospodářské
potřeby.
Ovládnutí peněžního trhu jest
dnes vůbec těžší, nežli tomu
bylo před válkou.
Máme i při nízkých sazbách
naší cedulové banky eskont (5%, lombard 6 a
61/2%), příliš drahý
bankovní úvěr. Příčiny
tohoto zjevu, jenž jest předmětem bedlivého
studia ministerstva financí i Národní banky
Československé, jsou různé. Cedulový
ústav náš právě tak jako v jiných
státech neovládá ještě peněžního
trhu tak, jak tomu bývalo před válkou. Hlavní
instrument k tomu - obchodní směnka - zdá
se, že zůstává před jiným
mezitím vžitým způsobem financování
obchodu a průmyslu v pozadí. Množství
oběživa pro dosud ještě dosti značný
státovkový dluh není ještě tak
pružné, jak tomu bývalo dříve.
K nápravě nutno pracovati tak, aby bylo stále
víc a více finančního kapitálu,
který by se chtěl dáti za levný úrok
do služeb obchodu a průmyslu. K tomu vedou cesty,
které státní finanční správa
již po léta sleduje a které jsou: rozpočtová
rovnováha, splácení státních
dluhů a nedělání nových a reforma
financí autonomních svazků. Tyto snahy finanční
správy státní vykázaly již patrné
výsledky. Otázku průmyslového a obchodního
úvěru chceme řešiti též
v souvislosti s reorganisací zemských peněžních
ústavů zavedením průmyslového
hypotekárního úvěru, který
zajisté, protože bude poskytován v pupilárních
papírech, může býti značně
levnější nežli dosavadní úvěr
přístupný průmyslové výrobě.
Podotýká se však ještě, že
vše to, co se zpravidla označuje za bankovní
úrok, není pouhým úrokem, nýbrž
též odměna za služby, které banka
za obchod a průmysl vykonává, na př.
za obstarávání platů, korespondence,
zprostředkování a p.
Městské spořitelny a Rolnické vzájemné
pokladnice.
Na výzvu, aby ministerstvo financí více pomáhalo
spořitelnám, odpověděl ministr financí,
že mnohé ze spořitelen, které ostatně
nepatří do kompetence ministerstva financí,
odcizují se svému poslání a obírají
se často obchody riskantními, ale výnosnými,
které jim umožňují, že platí
vyšší míru úrokovou, nežli
banky, ač tomu má býti obráceně,
neboť spořitelny jsou nadány pupilární
jistotou a zárukou veřejných svazků.
Apeloval na spořitelny, aby zůstaly věrny
svému původnímu poslání.
Zakládání městských spořitelen
na Slovensku a Podkarpatské Rusi věnuje se plná
pozornost. Za trvání republiky bylo zřízeno
na Slovensku osm samostatných městských spořitelen,
a to v Bratislavě, Senici, Kremnici, Turč. Sv. Martině,
Trnavě, Uh. Skalici, Nitře a Trenčíně.
Před půldruhým rokem byla povolena městská
spořitelna v Žilině, dosud však nebyla
zřízena. Mimo to byly na Slovensku zřízeny
čtyři filiálky českých a moravských
spořitelen a na Podkarpatské Rusi čtyři
filiálky Vinohradské spořitelny. Tvrzení,
že nebylo povoleno ve Spišské Nové Vsi
zříditi městskou spořitelnu; spočívá
na omylu. V tomto městě zřídila totiž
Pražská městská spořitelna filiálku
a zavázala se předati ji po roce 1932 městu
Spišské Nové Vsi. O žádosti tohoto
města za samostatnou spořitelnu není ani
v ministerstvu financí, ani v ministerstvu vnitra ničeho
známo.
Nelze právem tvrditi, že by byly na Slovensku nashromážděné
kapitály soustředěny v Praze a zde ponechávány.
Rolnické vzájemné pokladnice jsou podle stanov
přístupny všem státním občanům
bez rozdílu politické příslušnosti.
Šluknovská spořitelna.
Na uspokojení vkladatelů Šluknovské
spořitelny pracuje se velmi intensivně a zejména
státní správě nelze přičítati
žádný průtah. Ovšem úkol
ten jest těžký a vyžaduje značné
práce a času.
Slezské zemské peněžní ústavy.
Sloučení slezského pozemkového a komunálního
úvěrního ústavu v Opavě s Hypoteční
a Zemědělskou bankou moravskou stane se sloučením
zemí Moravy a Slezska, nezbytností, neboť bylo
by nehospodárným ponechati v činnosti v téže
zemi dva soutěžící zemské ústavy.
Ostatně se zamýšlí zříditi
po sloučení v Opavě pobočný
závod Hypoteční a Zemědělské
banky moravské, takže se na venek i po sloučení
věcně mnoho nezmění.
Státní záruky.
Na dotaz, komu byly od roku 1922 státní záruky
poskytnuty a co stát na tyto záruky doplatil, odpověděl
ministr financí, že všechny záruky byly
sděleny poslanecké sněmovně a senátu
a co stát stály, jest vesměs obsaženo
v našich účetních uzávěrkách.
Činnost sanačního fondu.
Poněvadž posledním odstavcem. §u 3 zák.
č. 2371924 Sb. z. a n. byla sanační akci
zaručena důvěrnost;,nelze o činnosti
zvláštního fondu sděliti více,
než že jeho koratorium vykonalo poctivý kus práce
a že výsledky této činnosti přispěly
značným dílem ke zpevnění v
hospodářském životě našeho
státu. Nemůže také nikoho znalého
poměrů poválečných naplniti
podivením, že státní příspěvek
50,000.000 Kč v roce trvání tohoto fondu
nebylo lze ještě snížiti, poněvadž
svépomocné příspěvky nemohly
v době, kdy bylo ještě zápasiti s poválečnou
hospodářskou krisí, dosáhnouti takové
výše, která by dovolovala velmi žádoucí
snížení státního příspěvku.
Nutno též zdůrazniti, že podniky, které
vyplácejí nepoměrné dividendy, nebyly
sanovány z veřejných prostředků.
Zastaviti zúplna vyplácení i mírných
dividend - jen k mírnému zúročení
kapitálu - bylo by znamenalo podlomení důvěry
k bankám, nikoli jejich sanování.
Měna.
O zlaté měně učinil ministr financí
obsáhlý projev v loňské debatě
rozpočtové (viz zprávu výboru poslanecké
sněmovny o vládním návrhu státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1928, čís. tisku 1260, str.
254, 255 a 256).
Pravil zásadně, že zlatá měna
beze směnitelnosti papírových peněz
za zlato není zlatou měnou. Do té doby však
máme ještě daleko, než budeme moci klidně
říci, že prohlašujeme své papírové
peníze za směnitelné za zlato.
K otázce, máme-li zájem zavésti zlatou
měnu beze směnitelnosti, prohlásil ministr,
že by to byla jen prestižní věc. Jsou
státy, které to musely udělati, poněvadž
jejich psychologie měnová byla tak rozvrácena,
že k jejímu podchycení musily říci,
že dělají zlatou měnu. My toho nepotřebujeme,
když ve skutečnosti máme měnu naprosto
stabilisovanou vůči měnám zlatým
západních států, na př. proti
dolaru a libře. Nemáme tedy zájmu na tom
něco měniti.
Obyvatelstvo však nezajímá ani tak, zda vyjádříme
dnešní korunu zlatem, ani zda bude směnitelná,
jako spíše to, nebude-li při této příležitosti
zavedena jiná měnová jednotka, takže
by se při této příležitosti všechno
na tuto novou jednotku převedlo. Ministr má za to,
že by to pro přítomnou dobu byla ohromná
škoda. Ve Vídni na př. ceny ve velkém
nejsou příliš odchylné od cen našich,
ale ceny v drobném mají tendenci stále se
přitahovati k měnové jednotce, k šilinku.
O významu zlaté měny prohlásil, že
naše dnešní měnové poměry
jistě dokazují, že je možná stabilní
měna i beze zlatého podložení, beze
směnitelnosti za zlato. Tím je podán důkaz,
že měna může býti úplně
stabilní, aniž je vůbec vyjádřena
jakýmkoliv kovem. To, co funkce zlata při zlaté
měně vykonává, je funkcí mechanického
vodítka.
První otázkou jest udržeti kurs stabilní
za hranicemi jednak proto, že udržujeme doma stabilitu
cen právě jen pomocí zahraničního
kursu, jednak proto, že stabilita kursu má vůči
cizině veliký význam pro celý vývozní
průmysl a jeho kalkulaci. To však vykonává
dnes Národní banka, jako kdyby byla zlatá
měna, pomocí devis znějících
na zlatou měnu. Ale tento její úkol se zmechanisuje
tím, má-li zlato. Proto neuzavírá
se ministr financí myšlence, abychom se i my vrátili
jednou ke zlaté měně, ale to bude věcí
přirozeného vývoje.
Státovkový dluh v rozpočtu.
Bylo projeveno mínění, že zařazení
státovek, nebo, jak se říká, zařazení
státovkového dluhu vedle dluhů vnitřních
a zahraničních odpovídá sice prostonárodní
povaze státovek, ale nikoliv dnešnímu stavu
národohospodářské vědy, že
výdej státovek je zvláště antisociálním
zdaňováním obyvatelstva, nikoliv děláním
dluhů, státovky že nejsou dluhem státu,
nýbrž papírovými penězi a nemohou
proto býti spláceny jako nějaký dluh.
Státovky, jakožto papírové peníze
mohou býti podle vysloveného náhledu nahrazeny
kovovými penězi, jestliže se stát rozhodne,
aby funkci, kterou velmi dobře mohou obstarávati
papírové peníze, konaly peníze kovové,
ale jestliže zavádí místo papírových
peněz zlaté peníze, neplatí žádný
svůj dluh. To je prý velký omyl, tvrdí-li
někdo, že státovky jsou dluhem, omyl, který
vedl docela k absurdnímu ustanovení v zákoně
o cedulové bance, že za jistých okolností
je náš stát zavázán úrokovati
Národní bance svůj státovkový
dluh.
K tomu zaujal ministr toto stanovisko:
Takové tvrzení jest s to uvésti celé
naše veřejné mínění ve
zmatek. Požadavek praktický vyslovený v tomto
tvrzení je, že sice státovky mohou býti
nahrazeny kovovými penězi, ale nemohou býti
splaceny. Národní banka naléhá zase
na rychlejší splacení státovkového
dluhu. Co mám dělati? Na první pohled občanstvo
by mohlo býti tomuto stanovisku vděčno za
to, že snižuje dluh státu a poplatné břemeno
a ukazuje na nesprávnost finanční správy
a Národní banky, že splácí státovkový
dluh a tím zatěžuje občanstvo. Ale bohužel,
je to omyl. Bankovka v rukou jednotlivého občana
je poukázkou na určitou kvotu národního
majetku a národního produktu. Ale to je společenská
a národohospodářská konstrukce. Právně
je bankovka dluhopisem Národní banky, která
je akciovou společností, má bilanci, má
aktiva a pasiva a proti pasivu bankovek stojí aktiva, krytí,
které pozůstává ze směnek,
kovu, devis a - v nároku vůči státu
za ony papírové peníze, které byly
nekryté v oběhu při vzniku Národní
banky. Papírové peníze jsou konstruovány
též soukromoprávně. Jsou-li dluhem Národní
banky, pak jsou částečně, jak vyloženo,
i dluhem státu. Jiná otázka, zda a do jaké
míry má býti tento dluh splacen. Splacení
státovkového dluhu se týká organisace
papírových peněz. Kdyby naše soustava
papírového oběživa vyhovovala, nic by
nás netlačilo tento dluh spláceti. Vada naší
soustavy papírového oběživa je ale dvojí;
jednak máme stále malou reservu kovu a devis v poměru
k celému oběživu. Máme v oběhu
(říjen 1928) bankovek a žiro 81/2
miliard Kč a reservu kovu a devis 3 miliardy. Je to reserva
malá? Podle čeho můžeme posouditi její
dostatečnost a potřebu? Nikoliv podle poměrů
vnitřních (zvláště když
nejsou papírové peníze směnitelné),
nýbrž podle rozsahu naší platební
bilance. Vždyť účelem této reservy
jest, aby se jí vyrovnávaly občasné
výchvěvy v platební bilanci zahraniční.
Při dočasné pasivitě prodává
banka devisy a zmenšuje oběh, při aktivitě
kupuje devisy a zvětšuje, rozšiřuje oběh.
Výchvěvy jsou možny tím větší,
čím větší je rozsah platební
bilance. Rozsah naší platební bilance je vzhledem
k exportní povaze státu velmi veliký a proto
potřebujeme větší reservy kovu
a devis, nežli by potřeboval jiný stát
stejného rozsahu i oběhu, ale bez našeho exportu
a importu. Splácíme-li státovkový
dluh, umožňujeme Národní bance za splátky
rozšířiti zásobu devis a kovu bez
rozšíření oběživa. Placením
se tu oběživo nezmění, ale promění
na oběživo kryté, což je soukromohospodářsky
méně důležité, ale národohospodářsky
nadmíru důležité z důvodů
právě uvedených. Proto jsme v úmluvě
o splacení dluhu Národní bance pamatovali
na to, aby části splátek bylo použito
k nákupu kovu. Ale soustava našeho oběživa
nevyhovuje také ještě v druhém směru,
tentokráte v ohledu vnitřní správy
oběživa. Je-li reserva, jak bylo právě
vyloženo, instrumentem k udržování stabilního
kursu měny vůči cizině, musí
ovládati a regulovali cedulová banka domácí
peněžní trh a chrániti ho proti inflaci
úvěrové. Hlavním, ne jediným
prostředkem jest, že musí býti oběživo
určitým způsobem konstruováno, a to
tak, aby určitá jeho část byla v oběhu
pevně a trvale a druhá část aby byla
pružným doplňkem, který cedulová
banka vypouští i stahuje podle stavu peněžního
trhu. Pružným doplňkem je ona část
bankovek, které se dostávají do oběhu
dočasně zápůjčkou cedulové
banky na lombard a eskont, na dobu nutné potřeby.
Má-li cedulová banka ovládati takto oběživo,
musí býti značná část
jeho závislá takto ta jejím diskontu. Toho
u nás není proto, poněvadž máme
příliš mnoho papírového oběživa
vtlačeno pevně a nepružně do oběhu.
Jsou to papírové peníze odpovídající
státovkovému dluhu. Tato nepružná část
musí býti snížena, aby byla nahrazena
bankovkami pružnými. Jak má býti jinak
snížena, nežli splacením státovkového
dluhu? Banka by ji mohla snížiti prodejem kovu a devis,
ale tím by současně snížila svou
reservu bezpodmínečně nutnou k udržování
kursu měny v cizině. Není tedy jiné
cesty. Při konstrukci úmluvy o státovkovém
dluhu jsme vycházeli z úmyslu, aby do ukončení
běžícího privilegia mohla býti
třetina oběhu závislá takto na diskontu
banky, kdežto dnes je tato závislost a tudíž
i ovládání peněžního trhu
cedulovou bankou minimální. Z toho plyne, že
soukromoprávní konstrukce papírových
peněz vede k důsledku, že jsou státovky
nekryté státovkovým státním
dluhem, ale že tento dluh splácíme
podle národohospodářské potřeby
správné konstrukce oběživa a její
administrace v zájmu stabilní měny. V úmluvě
o splacení dluhu jsme se zavázali zaplatiti tolik
do konce běžného privilegia, kolik s hlediska
správné konstrukce oběživa považujeme
té doby za nutné. Dosáhneme-li této
etapy, uvidíme, bude li zde národohospodářská
nutnost pokračovati v tomto splácení, jakým
tempem a jakou metodou. Podívejme se nyní na názor
zpředu zmíněný: "Státovky
nemohou býti splaceny, mohou jen býti nahrazeny
kovovými zlatými penězi, rozhodne-li stát,
aby funkci, kterou velmi dobře mohou obstarávati
papírové peníze, konaly peníze kovové."
To tedy znamená prakticky, že můžeme nekryté
státovky a dnešní stav státovkového
dluhu nechat, jak je, protože podle tohoto názoru
to papír spraví stejně dobře jako
kov. Viděli jsme, že pro splacení státovkového
dluhu jsou zcela jiná hlediska rozhodná, nežli
otázka, spraví-li to lépe kovový,
či papírový oběh. Stáli jsme
při své úvaze na stanovisku, že stačí
papírový oběh, nevzali jsme potřebu
zlatého oběhu vůbec v úvahu a přece
se ukázalo splacení státovkového dluhu
národohospodářsky nutným, je nutným
i když zůstaneme při papírovém
oběživu. Názor opačný je tedy
úplně nesprávný. Teprve když
po dostatečném splacení státovkového
dluhu bude papírové oběživo správně
konstruováno a opatřeno dostatečnou reservou,
mohli bychom uvažovati o tom, stačí-li pro
oběh papír, nebo má-li býti nahrazen
kovem. Bylo by však zpozdilé dávati do oběhu
místo papíru kov, protože pro vnitřní
oběh je to jedno a se stanoviska zahraničního
kursu je lepší papír kovem krytý, protože
kov soustředěný u cedulové banky je
současně reservou veledůležitou pro
stabilitu kursu zahraničního a rozptýlení
neznamená nic, leda škodu z opotřebení.
Kdyby někdo nic neměl proti náhradě
státovek zlatem, ale odpíral by splácení
státovkového dluhu, podivili bychom se tomu, protože
se stanoviska státu a poplatníků je lhostejno,
platí-li stát dluh nebo kupuje-li zlato.
K tvrzení o absurdním ustanovení novely o
cedulové bance, že jest stát povinen podmínečně
úrokovati státovkový dluh, dlužno upozorniti,
že toto ustanovení není absurdním tomu,
porozumí-li se, že vysoký oběh nepružného
oběživa, které odpovídá státovkovému
dluhu, činí nepotřebným pružný
doplněk cedulové banky. Avšak výnos
Národní banky má míti především
svůj zdroj v tomto druhu kreditu. Zúrokování
státního dluhu je podmíněno nedostatečnou
výnosností (pod 6%) akciového kapitálu
banky a má tedy za účel doplniti výnos
na 6% a tlačiti na takové splacení dluhu
státovkového, které je v zájmu rozšíření
pružné části oběživa i výnosnosti
akciové banky. Také tvrzení, jako by dr.
Rašín byl se domníval, že kurs závisí
jen na množství oběživa ve státě,
nutno jednou pro vždy odmítnouti, jak ostatně
učinil Dr. Rašín sám ve svých
spisech "Můj finanční plán"
a "Finanční a hospodářská
politika Československá do konce roku 1921".
V úvodu prvého spisu praví Dr. Rašín:
"Máme-li řádně posouditi, v čemž
spočívá poválečný problém
finanční, musíme se vrátiti k tomu,
jak vznikl. Slyšíme často o převýdaji
bankovek, o inflaci a všecka veřejnost sváděna
je k názoru, že by zmenšení množství
bankovek nalézajících se v oběhu,
mělo samo sebou již za následek zvýšení
nákupní síly peněz. Často vyjadřuje
se to ve veřejnosti matematicky: je-li dvakrát tolik
oběživa, než je potřebí, klesne
jeho cena na polovici. Toto mechanické myšlení
vede pak k hlásání různých
opatření, jež jsou nejen úplně
bezúčelná, nýbrž škodlivá.
Je to mechanická teorie kvantitativní."
Ve spise druhém praví na stránce 75:
"Když jsem jako ministr financi odůvodňoval
ve sněmovně dne 25. února 1919 zákon
o okolkování bankovek, a zadržení 50%
hotovosti, odmítl jsem názor, že zmenšení
oběhu samo o sobě mohlo by míti za následek
snížení cen a označil jsem to jako naivnost..."
Cílem Rašínova opatření bylo,
aby umenšeno bylo oběživo nekryté a nahrazeno
oběživem uhrazeným.
K poznámce, že péče o kupní sílu
koruny doma se zanedbává, naproti tomu však
podporuje se snaha, aby se do ciziny prodávalo za ceny
co nejmenší - tedy dumping, nutno podotknouti, že
je vyloučeno, aby trvale udržel se rozdíl kupní
ceny koruny doma a kursu za hranicemi. Jedno je důsledkem
druhého. Je-li časem nutno pečovati o některá
odvětví průmyslová, která nalézají
největší své odbytiště v
cizině, nelze mluviti o umělém zvyšování
kupní síly koruny pro cizí kupce, neboť
jde tu jen o to, aby z důvodů celkového národního
hospodářství některými úlevami
daňovými nebo tarifními umožněno
bylo těmto průmyslovým odvětvím
soutěžiti na zahraničním trhu. Byla
též učiněna zmínka o tom, že
Národní banka postupně zvyšovala sice
stále svoji zlatou zásobu, že však jest
nápadný neustálý úbytek
obchodních směnek, což prý není
známkou dobrého hospodářského
stavu.
K tomu budiž podotčeno, že hospodářský
život rozhoduje zpravidla o tom, jak jest veliká celková
potřeba oběživa a záleží
na daných poměrech, v jaké způsobě
hradí se cedulové bance oběživo na ní
žádané. Jsou-li tu přebytky platební
bilance, nabízejí se cedulové bance ke koupi
devisy, které ona jest povinna kupovati podle úmluvy
se státem; vzrůstá tedy zásoba devis,
po případě zásoba zlata a za ně
jest vydáváno oběživo. Kdyby tomu tak
nebylo a hospodářský život potřeboval
nových platidel, musil by obrátiti se na cedulovou
banku jiným způsobem a voliti jiné prostředky
k opatření potřebných platidel. Nelze
tedy jen tak zhola přímo tvrditi, že poměrně
malá zásoba směnek u cedulové banky
jest znamením nepříznivého hospodářského
stavu. Úbytek v užívání obchodní
směnky není jen specielně zjevem československým,
nýbrž, jak bylo zjištěno šetřením
v cizině, objevuje se po válce ve většině
států, což souvisí s rozličnými
příčinami, jako se zhoršením
platební morálky, s vlivem koncentrace průmyslové
výroby na způsob placení a financování
výroby, s vlivem změn způsobených
uvěřováním a pod. Národní
banka i finanční správa snaží
se, aby podporovaly užívání obchodní
směnky. Z přiloženého výkazu
jest také zřejmo, že u nás jeví
se přírůstek zásoby směnek
u Národní banky Československé. V
roce 1928 zvětšila se zásoba směnek
eskontovaných u Národní banky oproti r. 1927
značně a činí na př. k 31.
srpnu 1928: 208.312 mil. Kč proti 43.474 mil. Kč
v téže době roku minulého; k 30. červnu
1928 měla Národní banka směnek eskontovaných
za 229.501 mil. Kč, k 30. červnu 1927 za 55.042
mil. Kč. O zvýšeném používání
směnek vůbec svědčí také
výkaz výtěžků z prodeje směnečných
blanketů, který činil v I. čtvrtletí
1928 3,586.298 Kč proti 2,704.787 Kč roku loňského.

