Živnostenská inspekce. Práce přes
čas.
Podle ustanovení § 6 zákona o osmihodinové
době pracovní povaluje živnostenským
závodům práci přes čas v I.
instanci živnostenské inspektoráty, ve II.
instanci zemské úřady politické. Tyto
úřady postupují při tom podle pokynů
ministerstva sociální péče velmi rigorosně
a povolují práci přes čas jen tam,
kde nastala skutečně zvýšená
potřeba práce a kde tuto potřebu nelze ukojiti
jiným způsobem.
Jest pochopitelno, že při zlepšené zaměstnanosti
ve většině výrobních odvětví
jeví se i zvýšený počet udělených
povolení a to zejména tam, kde byl dokonce pociťován
nedostatek odborného dělnictva.
Péče o válečné poškozence.
Státní péče o válečné
poškozence upravena byla v Československé republice
hlavními zákony č. 199 z r. 1919, č.
142 z r. 1920, č. 39 z r. 1922 a č.146 z r.1923
a řadou jiných zákonů a nařízení
k těmto hlavním zákonům se vztahujících.
Péče o válečné poškozence
vedena jest dvojím směrem: Jednak jsou válečným
poškozencům vypláceny podle uvedených
zákonů důchody v pěvných měsíčních
částkách, jednak jsou váleční
invalidé léčeni na státní náklad,
opatřováni ortopedickými pomůckami
na náklad státní, jsou umísťování
v útulcích, které ministerstvo sociální
péče zřídilo pro úplně
opuštěné a neschopné invalidy na Moravě
v Pohořelcích a v Kochanovcích, Kovárcích
a Bojkové na Slovensku a jsou jim poskytovány dary
v případech nouze, půjčky k usnadnění
existence a povolovány kapitalisace důchodů.
Provádění shora uvedených zákonů
svěřeno jest zemským úřadům
pro péči o válečné poškozence
pro teritoriální obvody, a to: pro Čechy
a válečné poškozence v zahraničí
se sídlem v Praze, pro Moravu a Slezsko se sídlem
v Brně, pro Slovensko se sídlem v Bratislavě,
na Podkarpatské Rusi provádí péči
o válečné poškozence úřad
pro péči o válečné poškozence
pro Podkarpatskou Rus v Užhorodě.
O důchod podle zákonů o požitcích
válečných poškozenců přihlásilo
se v celé republice 951.148 válečných
poškozenců. Z tohoto počtu byl důchod
přiznán 654.698 válečným poškozencům.
Srovnají-li se data z dřívějších
let, dojde se k výsledku, že od počátku
činnosti shora uvedených zákonů bylo
z titulu péče o válečné poškozence
až do 31.prosince 1927 vyplaceno 4.206,262.418 Kč.
Z toho připadá
| na státní administrativu | 136,130.137 | |
| na sociálně lékařské prohlídky | 18,516.449 | |
| na vlastní péči o válečné poškozence | 4.051,615.832 | |
| 4.206,262.418 |
Jen na zákonitých požitcích bylo do
31. prosince 1927 vyplaceno:
| invalidům - důchodcům | 1.454,841.488 | |
| pozůstalým - důchodcům | 2.388,802.862 | |
| dohromady | 3.843,641.350 |
Léčení válečných invalidů
stoupalo až do roku 1925, v dalších letech pak
již nepostupuje, avšak udržuje se na stejné
výši. Celkový náklad na léčení
činil za uplynulých 8 let okrouhle 150,000.000 Kč.
Na darech a zápůjčkách bylo do konce
roku 1927 vyplaceno 77,383.973 Kč. Jen zápůjček
do trafik bylo povolena kolem 20,000.000 Kč. V celé
republice bylo obsazeno asi 25.000 trafik válečnými
poškozenci.
Zvýšení nákladu na lékařské
prohlídky odůvodněno jest vzrůstem
počtu žádostí válečných
poškozenců o prohlídku po zhoršení
zdravotního stavu. Tento zjev dlužno vysvětliti
v prvé řadě postupujícím věkem
poškozenců a to jak u invalidů, tak u vdov
a předků. Revisní prohlídky nemají
za účel zhoršení poměrů
válečných poškozenců, nýbrž
sleduje se jimi cíl, aby taxace neschopnosti vyjadřovala
skutečnou ztrátu výdělečné
způsobilosti. Prohlídkami není procento neschopnosti
výhradně jen snižováno, nýbrž
namnoze i zvyšováno a to i u poškozenců
s defekty interními.
Přihlašovací lhůta prodloužena
byla dvakrát: Zákonem ze dne 12. srpna 1921, č.
310 Sb. z. a n. do 31. prosince 1921, zákonem ze dne 4.
července 1923, č. 146 Sb. z. a n. do 31. prosince
1923. Omezení přihláškové lhůty
bylo třeba z důvodů těch, že
u osob hlásících se za invalidy, bylo by
velmi nesnadno dnes po 9 až 14 letech od vystoupení
z vojenské služby, zjistiti, které poškození
na zdraví nastalo skutečně v době
a následkem služby vojenské, u pozůstalých
pak příčinu smrti a souvislosti její
s poškozením na zdraví v důsledku vojenské
služby za světové války.
Velice důležitou složkou péče charitativní
o válečné poškozence jest péče
o amputované válečné invalidy. Všech
válečných invalidů, potřebujících
ortopedické pomůcky, jest 28.666, druhů ortopedických
pomůcek jest 61.799. Pro příděl pomůcky
jest rozhodnou skutečná potřeba, zjištěná
odborným lékařem. Náklad na opatřování
ortopedických pomůcek válečným
invalidům činil až do roku 1927 částku
89,472.652 Kč.
Připočteme-li k dříve již uvedenému
celkovému nákladu na péči o válečné
poškozence do 31. prosince 1927, t. j. k částce
4.206,262.418 Kč preliminář na rok 1928 částkou
507,054.214 Kč a preliminář na rok 1929 částkou
482,568.422 Kč, seznáme, že na péči
válečných poškozenců včetně
roku 1929 věnuje stát 6.195,885.054 Kč.
Péče o nezaměstnané.
Úvěr na péči o nezaměstnané,
určený k provádění zákona
č. 267 z roku 1921 o podporách v nezaměstnanosti
ve formě příspěvků státních
k podpoře v nezaměstnanosti vyplacené odborovými
organisacemi, odpovídá celkově úvěru
zařazenému k tomuto účelu v rozpočtu
na rok 1928, který se jeví býti podle dosavadních
výsledků uspokojivě dostačujícím
(do konce září 1928 spotřebována
z úvěru 21,800.000 Kč částka
9,905.112 Kč).
Účty o výplatě státního
příspěvku nahrazují se odborovým
organisacím ihned po předložení, bez
zkoušení a to tak, že se jim poukazuje ihned
předběžná náhrada zpravidla ve
výši 90% účtovaného obnosu. Zbytek
nahrazuje se po přezkoušení účtu.
Poukazovati větší částky při
předložení účtu bez jeho přezkoušení
není dobře možno, protože by docházelo
k přeplatkům.
Rozpočtový návrh této kapitoly vykazuje
u porovnání s rozpočtem na rok 1928 některé
změny. Výdaje osobní preliminované
částkou Kč 4.402.897 jsou nižší
o Kč 578.602 a snížení to má
svůj důvod v odchodu celé řady zaměstnanců.
Výdaje věcné preliminované částkou
Kč 4,642.000, jsou rovněž nižší,
a sice o Kč 986.838. Příčiny tohoto
snížení jsou uvedeny podrobně ve vysvětlivkách
k rozpočtovému návrhu této kapitoly.
Jeví se tudíž výdaje preliminované
úhrnnou částkou Kč 9,044.897, nižší
o celkovou částku Kč 1,65.440. Naproti tomu
příjmy preliminované ve výši
Kč 380.000 jsou o 20.000 Kč vyšší.
Vysvětlení k jednotlivým položkám
uvedena jsou v důvodové zprávě k návrhu
finančního zákona pro rok 1929 (strana 64
a 365).
V průběhu jednání rozpočtového
výboru, jak při rozpravě generální,
tak i ve specielní debatě pronesena byla různá
přání a kritika opatření ministerstva
pro zásobování lidu proti snahám zdražovacím,
jež se projevily zvláště v době
poslední. Pan ministr vnitra pověřený
vedením ministerstva pro zásobování
lidu pronesl pak ke konci specielní debaty toto exposé,
v němž projevil své stanovisko k jednotlivým
námětům v rozpočtové rozpravě
předneseným a v němž nastínil
též obraz činnosti tohoto ministerstva v uplynulém
období roku 1928:
"Snížení výdajů v návrhu
rozpočtu kapitoly 18. pro rok 1929 mohlo by na prvý
pohled vésti k domněnce, že opatření
to jest jen důsledkem pokračujícího
poklesů agendy. Není tomu tak. Zmenšení
výdajů jest odůvodněno - jak z podrobných
vysvětlivek k tomuto návrhu rozpočtu jest
patrno - snížením počtu zaměstnanců
a zrušením hospodářských úřadů
v Mor. Ostravě, Bratislavě a Užhorodě,
jednak pak překázáním pohledávek
z titulu slovenských zásobovacích základin
zemi Slovenské podle zákona o organisaci správy.
Činnost ministerstva pro zásobování
lidu, o níž dále se ještě podrobněji
zmíním, nese v uplynulém období roku
1928 - až na poslední dobu, kdy začaly se projevovati
snahy zdražovací - podstatně tytéž
znaky, jako v roce 1927, neboť i vývoj hospodářských
poměrů se valně nezměnil. Je nesporno,
že agenda ministerstva pro zásobování
lidu od dob tuhého vázaného státního
hospodářství značně poklesla,
a to proto, že nastala konsolidace poměrů hospodářských
a cenových. Nelze si však též nepovšimnouti
si toho, že tomuto poklesu agendy odpovídá
též i snížení počtu zaměstnanců.
V době největšího rozsahu agendy tohoto
ministerstva, t. j. v letech poválečných,
mělo ministerstvo 500 zaměstnanců, počet
ten klesl nyní daleko pod polovinu. Zbývající
zaměstnanci, ač jejich postavení nelze nazvati
právě příznivým, konají
svoje služební povinnosti přesně a svědomitě.
Snížení agendy a rozpočtu zaměstnanců
došlo též výrazu v nově upravené
vnitřní struktuře ministerstva, jež
t. č. má včetně presidia pouze čtyři
oddělení, kdežto v roce 1921 fungovaly ještě
3 odbory se 13 odděleními.
Co se týká otázky dalšího trvání
ministerstva pro zásobování lidu, byla tato
již též předmětem projednávání
parlamentního, avšak příslušná
osnova zákona o jeho zrušení nedošla ústavního
skoncování. Pokud jde o to, má-li agenda
ministerstva pro zásobování lidu pro případ
jeho zrušení býti přenesena v celku
na jiný resort nebo rozdělena na více resortů
a na které, jest to otázkou účelnosti,
a bude též z tohoto hlediska řešena, jakmile
se stane aktuelní. Pokud jde o zabezpečení
lichevních orgánů, nutno uvésti, že
jde vesměs o zaměstnance, jejichž služební
příjmy jsou upraveny individuelními smlouvami.
Měl jsem vždy snahu, abych podle možnosti umístil
přebytečné zaměstnance v jiných
resortech a tuto snahu uplatním v mezích možnosti
též ohledně lichevních orgánů,
jakmile by se tato otázka stala aktuelní.
Jak jsem se již o tom zmínil, byla agenda ministerstva
v uplynulé části roku 1928 obdobná
agendě z roku 1927. Byla to v prvé řadě
snaha, aby předměty spotřeby zůstaly
cenově přístupnými nejširším
vrstvám obyvatelstva a aby též svou jakostí
odpovídaly cenám za ně požadovaným.
Toto úsilí o ochranu konsumenta bylo ovšem
zesíleno, když v poslední době objevily
se snahy zvyšovati ceny některých důležitých
předmětů.
Zejména věnovalo ministerstvo pozornost vývoji
cen obilí a mouky a v souvislosti s tím i vývoji
cen chleba a pečiva, uloživši výnosem
ze září t. r. politickým úřadům
I. a II. instance, by dbalý toho, aby pokles cen mouky
objevil se též v ceně chleba a pečiva,
resp. aby při stejné ceně zvýšena
byla jich váha.
Při dobré sklizni bramborů v roce 1927 nebyl
zásah do cenového jich vývoje nutným.
Proto se obmezilo ministerstvo pouze na usnadnění
dovozu nových brambor podporou slevy a opravného
na dráze a dosáhlo příznivého
výsledku dík porozumění ministerstva
železnic.
Ceny uhlí držely se všeobecně v rámci
stanovených směrných cen. Jen v Praze následkem
mzdových požadavků dělnictva zaměstnaného
v uhelném obchodu objevily se snahy o jich zvýšení
a jedná se nyní a jich paralysování.
Na poli výroby živočišné byl též
sledován vývoj cen a uloženo politickým
úřadům I. a II. instance výnosem ze
srpna 1928, aby věnovaly zvýšenou pozornost
tomu, by snížení cen dobytka následkem
zvýšeného jeho odprodeje pro nedostatek krmiv
došlo výrazu v cenách masa a uzenářského
zboží v drobném prodeji. Poněvadž
následkem nedostatku krmiv objevily se v některých
místech snahy, využíti této okolnosti
k neodůvodněnému zvyšování
cen mléka, uložilo ministerstvo pro zásobování
lidu výnosem ze září 1928 úřadům
nižších instancí, aby provedly zevrubná
šetření všude tam, kde cena mléka
byla zvýšena, neb se aspoň projevila snaha
po zvýšení. Konkrétní zásahy
politických úřadů I. instance, provedené
na podkladě zmíněných již výnosů,
setkaly se, jak jest patrno ze zpráv jednotlivých
úřadů s úspěchem. Postupováno
bylo při tom všude cestou dohody, jakožto prostředkem
jedině vedoucím t. č. nejrychleji k žádoucím
výsledkům.
V otázce zdražení cukru podotýkám,
že vzestup cen cukru o 60 Kč na 1 q krystalu byl po
úporném jednání se zástupci
cukrovarníků a řepařů odčiněn
a dosaženo toho, že detailní cena cukru zvýšena
byla pouze o 25 hal. na 1 kg v drobném prodeji.
Zákon o kartelech a soukromých monopolech byl v
roce 1925 předmětem meziministerského jednání.
Výsledek jeho byl, že bylo ministerstvo spravedlnosti
pověřeno, aby na základě osnovy kartelového
zákona pořízeného ministerstvem pro
zásobování lidu vypracovalo osnovu kartelového
zákona. Osnova předložená ministerstvem
spravedlnosti jest předmětem meziministerského
jednání.
V oboru jakosti potravin bylo přihlíženo k
tomu, aby prodávány byly ve stavu neporušeném.
V tom směru vyvinuly odborně školené
síly tohoto ministerstva v rámci rozpočtových
prostředků značnou činnost.
Pokud jde zvlášť o protilichevní službu
v uplynulém období, byla prováděna
v neztenčeném rozsahu jako v obdobích dřívějších.
Byla to zejména bytová lichva, jež vyžadovala
i v této době velmi četných zákroků.
Velmi činně zasáhla protilichevní
služba do oboru potravinářského, neboť
porušování potravin, zejména mléka
a másla, velmi se rozšířilo, a to nejen
v severovýchodních Čechách jako dříve,
ale i ve vnitrozemí republiky; pro obor této činnosti
zřízena byla zvláštní skupina
kontrolní, aby táž energickým zásahem
podle možnosti čelila tomuto zlu. U mléka zjištěny
byly případy až do 90% porušení
vodou, v některých případech dokonce
i vodou zdravotně závadnou, a u másla případy,
kdy porušení margarinem neb jinými umělými
tuky se stalo až i do 95%.
Největší péči věnovaly
lichevní úřady tomu, by předměty
potřeby prodávány byly spotřebitelstvu
za ceny přiměřené, a tu činnost
protilichevní služby vedena byla hlavně snahou
po ochraně preventivní. V dohodě s okresními
správami politickými a súčastněnými
kruhy výrobními a obchodními vyšetřovala
a zkoumala protilichevní služba veškeré
složky cenotvorné a vedla jednání takovým
směrem, že téměř ve všech
případech podařilo se jí uvésti
prodejní ceny v soulad se zájmy jak konsumentů
tak i kruhů výrobních a obchodních.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi kromě toho protilichevní
služba zakročovala proti požívání
denaturovaného lihu k účelům pitným
a proti vykořisťováni úvěrovému.
K doložení této jen v hrubých rysech
naznačené činnosti uvádíme
tato data za dobu od 1. října minulého roku
až do konce září tohoto roku, sestavená
podle přesných měsíčních
zápisů. V tomto období bylo provedeno celkem
53.388 různých šetření, 66.615
přehlídek a 68 zatčení nebo předvedení
osob, a výsledek této rozsáhlé činnosti
se jeví v tom, že bylo učiněno trestních
oznámení pro:
| předražování předmětů potřeby | 6.412 |
| bytovou lichvu | 1.473 |
| obchodování bez úředního oprávnění | 4.630 |
| falšování potravin | 8.002 |
| falšování krmiv | 33 |
| finanční delikty | 1.871 |
| různé jiné přestupky | 17.141 |
V úhrnu šetření a přehlídek
jest též zahrnuta kontrola, prováděná
lichevními orgány v mimořádných
případech, tak ku př. ve stávkových
oblastech za účelem zamezení případných
snah k cenovému využití stávek.
Pokládám za svou povinnost zmíniti se ještě
o tom úseku činnosti ministerstva pro zásobování
lidu, která jest nejsympatičtější
a nejsilnější to jest podpora dětí
nezaměstnaných osob v těch oblastech republiky,
kde jest tato podpora naprosto nutná. V minulém
roce bylo tu dosaženo velmi pěkných úspěchů
a mohu konstatovati že opatření, po němž
v debatě bylo voláno, bylo aniž ministerskou
radou schváleno. Jest to dotace této akce částkou
5,000.000 Kč. Myslím, že s tímto penízem
dá se vykonati velmi mnoho ve směru fysické
výživy a výchovy dětí, který
jest pro nás nejdůležitější."
Rozdělení rozpočtu.
Návrh dílčího rozpočtu ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy na rok: 1929 dělí se na rozpočet
ministerstva samého a na rozpočet státního
podniku Státní lázně. Rozpočet
ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy uveden je ve skupině I. Vlastní státní
správa, oddíl C., Správa vnitřní
a sociální kap. 19. Výdaje této kapitoly
činí 144,771.872 Kč, příjmy
jsou preliminovány částkou 31,874.866 Kč.
Srovnání s rozpočtem na r. 1928.
Ve srovnání s rozpočtem na rok 1928 jeví
se stoupnutí o 4,018.256 Kč, což odůvodněno
jest zvýšením osobních platů
podle platových zákonů v důsledku
systemisace a provedeného jmenování, což
obnášelo sumu 3,319.135 Kč, z čehož
připadá částka 1,200.000 Kč
na provádění zákona čís.
105/1927 Sb. z. a n. o úpravě platů obecních,
a obvodních lékařů. Zbytek 699.121
Kč odůvodněn zvýšením
ostatních osobních věcných výdajů
řádných i mimořádných.
Příjmy rozpočtené jsou proti příjmům
preliminovaným na rok 1928 větší o 3,048.574
Kč. Toto zvýšení lze vysvětliti
podstatně rozšířením provozu
jednotlivých ústavů, hlavně státních
nemocnic. Osobní výdaje, a sice osobní platy
podle platových zákonů a ostatní výdaje
řádné i mimořádné činí
7,399.971 Kč proti 54,345.515 Kč preliminovaných
na rok 1928, věcné výdaje řádné
i mimořádné činí 87,371.901
Kč proti 86,408.101 Kč na rok 1928.
Percentuelní obraz rozpočtový.
Preliminované výdaje dílčího
rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy činí 1 :
518% celostátního rozpočtu. Percentuelní
obraz rozpočtového návrhu ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy jest
tento:
| na ústřední správu a plat ministra připadá | 3,71%, |
| na státní ústavy | 35,87%, |
| na poradní sbory a ochranu pramenů | 0,06%, |
| na § 6 "Zvláštní výdaje" | 22,02%, |
| na léčebné výdaje | 11,82% |
| a na vnější zdravotní službu | 26,52%. |
Jednotlivé subvenční úvěry
§u 6 "Zvláštní výdaje"
jsou rozděleny takto:
| na "Potírání epidemií" a na "Povinné očkování" jest pamatováno | 1,865%, |
| rozpočtu ministerstva veř. zdravotnictví, na "Boj proti lidovým a sociálním chorobám" jest pamatováno | 6,967%, |
| rozpočtu ministerstva, na "Péči o mládež" jest pamatováno | 2,977%, |
| rozpočtu, na "Tělovýchovu" | 1,521%, |
| rozpočtu, na "Podpory lázním a lázeňským ústavům" | 0,07%, |
| rozpočtu, na "Asanace" | 4,733%, |
| na "Podpory na výstavbu nemocnic" | 2,031%, |
rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy.
Podnik Státní lázně.
Rozpočet podniku "Státní lázně"
tvoří § 12, oddíl IV. skupiny II. Správa
státních podniků.
| Rozpočet ten vykazuje na provozních výdajích částku | 5,406.564 Kč, |
| na provozních příjmech | 8,748.420 Kč, |
| takže resultuje zisk ve výši | 3,341.856 Kč, |
který jest odvésti státní pokladně.
| Na výdaje investiční jest zařazeno | 10,000.000 Kč. |
Úhrada této částky má býti
opatřena zápůjčkou. Srovnáme-li
rozpočet tento s rozpočtem na rok 1928 vidíme,
že provozovací příjmy rozpočtené
na rok 1929 vykazují zvýšení o 1,869.735
Kč a preliminovaný zisk že je vyšší
o 1,052.484 Kč.
V oboru legislativním pracováno je o tom, aby jednotlivé
zdravotnické otázky, jež stávají
se podle poměrů aktuelními, upraveny byly
zákonem. Potřebné osnovy zákonů
připravovány jsou tak, aby upravily poměry,
zajišťujíce dosažení určitého
zlepšení veřejných zdravotnických
potřeb. Připraveny jsou osnovy zákonů
upravujících lékařskou praksi a stavovské
zastoupení lékařů. Vyhotovena jest
osnova zákona o poradních zdravotních radách.
Pracuje se o osnově základního zdravotního
zákona, jímž provedena bude unifikace zdravotnického
práva. Připravuje se úprava léčebných
poměrů v Tatrách. Jiné otázky
zdravotnické mají býti upraveny zákonem,
po případě platné již zákony
mají býti podle potřeby změněny.
Osobní.
Poměry hospodářské jednotlivých
skupin zdravotního personálu jsou upraveny podle
generelních zásad.
Policejní lékaři.
Služební poměry upravují se podle potřeby.
Policejní lékaři u státních
policejních úřadů rozvrženi jsou
podle služebních poměrů.
Systemisováno jest 21 služebních míst,
kromě toho funguje 23 smluvních lékařů.
Státní nemocnice a léčebné
ústavy.
Jak bylo možno již pozorovati při srovnání
osnovy rozpočtu na rok 1928 s rozpočtem na rok 1927,
tak lze pozorovati i při srovnání rozpočtu
na rok 1929, že potřeba nemocnic a ústavů
léčebných stále stoupá, čehož
hlavní příčinou jest vzrůst
frekvence v nemocnicích a tudíž i nový
vzrůst potřeb dotyčných ústavů.
Potřeba státních ústavů léčebných,
zahrnujíc v to též ústav pro zubní
lékařství, dále ošetřovatelské
a babické školy, samozřejmé vedle nemocnic
na rok 1928 činila
| celkem | 43,178.620 | Kč |
| pro rok 1929 naproti tomu preliminováno již | 47,364.427 | Kč, |
| tudíž o | 4,185.807 | Kč více. |
Ovšem také příjmy úměrně
k tomu vzrůstají, což jest viděti z
těchto číslic:
Příjem v roce 1928 rozpočten na 21,484.292
Kč, naproti tomu v roce 1929 rozpočítává
se již na 23,911.346 Kč.
Při tom dlužno se zmíniti též o
zvláštní příjmové položce,
která figuruje po druhé ve státním
rozpočtu, totiž o příjmu z příspěvku
domovských obcí na nedobytné léčebné
podle zákona č. 77/1927 Sb. z. a n., kterážto
příjmová položka činila v r.
1928 2,730.000 Kč, pro rok 1929 pak rozpočítává
se obnosem 3,420.000 Kč. Toto zákonné ustanovení,
jež již analogicky podle mor. zemského zákona
z r. 1914 platilo na Moravě, ukáže se jistě
v zájmu věci, třebas by na počátku
obce po stránce svých příjmů
zdánlivě byly dotčeny. Při tom nutno
se zmíniti o tom, že ministerstvo zdravotnictví
způsobilo, že nemoci infekční byly z
toho vyňaty.
Státní ústav pro zubní lékařství
v Praze.
V poslední době byla dosažena dohoda s ministerstvem
školství ohledně vybudování ústavu
pro zubní lékařství, pro nějž
pozemek byl zakoupen již před léty. Ústav
vybudován bude na zakoupeném místě
(roh ulice "u Karlova" a Kateřinské) a
současně vybudována bude s ústavem
též česká zubní a německá
zubní klinika. S přípravnými pracemi
započne se co nejdříve.
Státní nemocnice na Král Vinohradech.
V nemocnici nastala letošního roku změna v
poměru osobním, dosazen totiž nový ředitel
a nový primář, při čemž
interna a infekční oddělení rozděleny
na samostatné primariáty. V roce 1928 dokončena
bude stavba dermatologického oddělení, takže
tento pavilon bude možno otevříti začátkem
roku 1929. V nemocnici vystavěna byla čistící
stanice a započne se co nejdříve se stavbou
ústřední kotelny a prádelny.
Státní nemocnice na Ostravsku.
Vypsána byla již soutěž na vybudování
první etapy staveb nemocničních - pavilon
gynaekoloicko-porodnický, administrativní budova.
V nynější nemocnici infekční
zařízena nová prádelna.
Státní nemocnice v Bratislavě.
Uvedena do chodu klinika rhinolaryngologická. Nově
adaptována a zřízena prádelna a rozšířena
nástavbou o další patro a mansardu, čímž
získány ubikace pro řádový
a civilní personál. Všechny práce budou
v nejbližší době hotovy, takže personál
bude možno přestěhovati do nových ubikací
ještě letošního roku. Jedná se
nyní o vybudování kliniky ušní.
Státní lékařská poradna
a ošetřovna pro matky a kojence v Bratislavě.
V přítomné době jedná se o
připojení tohoto ústavu jakožto součástky
k státní nemocnici v Bratislavě, kterýžto
poměr fakticky co do administrativy již existuje.
Státní nemocnice v Košicích.
Vybudována zvláštní hospodářská
budova i s obytnou budovou pro personál (6 bytů)
a byty přiděleny, takže personál mohl
se již nastěhovati.
Zřizuje se isolované oddělení na pavilonu
interním pro nemoci infekční vzhledem k tomu,
že infekční pavilon nestačí.
Zřízeno a otevřeno bylo letošního
roku Pasteurovo oddělení asi se 44 postelemi.
Státní porodnice a nemocnice pro choroby ženské
v Košicích.
V ústavě, jenž jest moderně zařízen,
nenastalo celkem změn.
Státní nemocnice v Žilině s filiálkou
v Bytčici.
Letošního roku přikročuje státní
správa k rozšíření nemocnice
o pavilon chirurgický, budovu hospodářskou,
umrlčí komoru s prosekturou. Plány jsou vypracovány,
takže letošního roku započne se se stavbou.
V nemocnici nově vybudované v pozdější
době bude zřízeno též oddělení
Pasteurovo.
Státní nemocnice v Lučenci.
Pozemek ku rozšíření nemocnice byl zakoupen
a nyní pracuje se na plánech stavebních,
aby mohla stavba nemocnice býti zadána.
Státní nemocnice v Mukačevě.
Pavilon chirurgický se buduje tak, že letošního
roku bude pod střechou. Příštího
roku dojde k otevření pavilonu.
Státní dětský léčebný
ústav Šrobárův v Dol. Smokovci.
Letos započne se s budováním první
etapy rozšíření ústavu (chirurgický
pavilon), kuchyně s jídelnou a položen bude
letošního jubilejního roku základní
kámen k vybudování ústavu. Pokud se
týče sazby, činí 30 Kč, avšak
praktikovány jsou celkové slevy, po případě
i ošetření zdarma, takže plná sazba
je výjimkou; a to výhradně pro zámožné.
Státní babická škola a porodnice
v Užhorodě.
Pozemek pro rozšíření babické
školy zakoupen a jedná se nyní o zadání
stavby. Možno doufati, že koncem příštího
roku bude babická škola i s porodnicí a gynaekologickým
oddělením vybudována.
Všeobecná nemocnice v Praze.
Všeobecná nemocnice v Praze jest nemocnicí
fondovní, která je pouze ve správě
státní, a proto není uvedena v kapitole 19.
státního rozpočtu (dílčí
rozpočet ministerstva zdravotnictví).
Ministerstvu jsou známy závady této nemocnice
a pracuje se v dohodě s ministerstvem školství
o jejich odstranění.
Během let provedena byla celá řada přístaveb
a investic na jednotlivých klinikách, vybudována
moderní prádelna a buduje se moderní kuchyně,
jež bude otevřena počátkem roku 1929.
Částečné odpomoci bude dosaženo,
až vojenská správa odevzdá nynější
vojenskou nemocnici pro účely veřejné
nemocnice.
Nedostatku lůžek ve Velké Praze bude hlavně
odpomoženo, až bude vybudována městská
nemocnice na Bulovce a až budou postaveny další
pavilony při stát. nemocnici na Kr. Vinohradech
(zatím vybudovány dva pavilony - třetí
venerický bude odevzdán svému účelu
počátkem příštího roku).
Léčebna pro luposní.
Lze se nadíti, že v dohledné době zřízena
bude také léčebna pro luposní. Český
zemský spolek pro plicní nemoci disponuje již
určitou částkou k tomuto účelu,
Ústřední sociální pojišťovna
pod titulem "Jubilejního daru" věnuje
k tomuto účelu větší částku,
a tak možno doufati, že s přiměřenou
podporou ze státních prostředků pomoženo
bude záhy také této důležité
potřebě.
Veřejné nemocnice nestátní na Slovensku
a Podkarpatské Rusi.
Jako roku minulého i v r. 1928 ministerstvo zdravotnictví
pečovalo o to, aby řádně vyměřenými
sazbami nemocničními byly zachyceny všechny
potřeby nemocniční.
Mimořádný úvěr 4,000.000 Kč,
který byl letošního roku povolen na zaplacení
dlužných obnosů, týkajících
se náhrad nedobytného léčebného,
byl spotřebován, a pro příští
rok nejeví se potřeba tohoto mimořádného
opatření.
Proti loňskému roku zvýšena potřeba
na 16,970.000 Kč v § 7, tudíž o 300.000
Kč, kterážto zvýšená potřeba
týká se hlavně položky "Náhrada
výloh léčebných a dopravních
vzniklých podle mezinárodních úmluv",
což souvisí s připravovaným zákonem
o podporování a repatriaci nemajetných ve
stycích mezinárodních.
Zdravotní přirážka.
Jako v minulých letech, tak i v r. 1928 dostalo se nestátním
nemocnicím a soukromým ústavům léčebným
vydatné podpory z fondu pro podporu nemocnic (zdravotní
přirážka).
| Za r. 1927 bylo odvedeno tomuto fondu celkem 18,713.760,95 Kč. Z toho dostalo se zemským výborům v Praze, Brně a Opavě pro veřejné nemocnice a veřejné nemocnice | |
| na Slovensku a Podkarpatské Rusi celkem | 14,035.321,17 Kč. |
| Soukromým léčebným ústavům (léčebnám tuberkulosním, ozdravovnám, soukromým nemocnicím, oddělením pro choromyslné | |
| na Slovensku a Podkarpatské Rusi atd.) | 4,678.439,78 Kč. |

