Živnostenská inspekce. Práce přes čas.

Podle ustanovení § 6 zákona o osmihodinové době pracovní povaluje živnostenským závodům práci přes čas v I. instanci živnostenské inspektoráty, ve II. instanci zemské úřady politické. Tyto úřady postupují při tom podle pokynů ministerstva sociální péče velmi rigorosně a povolují práci přes čas jen tam, kde nastala skutečně zvýšená potřeba práce a kde tuto potřebu nelze ukojiti jiným způsobem.

Jest pochopitelno, že při zlepšené zaměstnanosti ve většině výrobních odvětví jeví se i zvýšený počet udělených povolení a to zejména tam, kde byl dokonce pociťován nedostatek odborného dělnictva.

Péče o válečné poškozence.

Státní péče o válečné poškozence upravena byla v Československé republice hlavními zákony č. 199 z r. 1919, č. 142 z r. 1920, č. 39 z r. 1922 a č.146 z r.1923 a řadou jiných zákonů a nařízení k těmto hlavním zákonům se vztahujících. Péče o válečné poškozence vedena jest dvojím směrem: Jednak jsou válečným poškozencům vypláceny podle uvedených zákonů důchody v pěvných měsíčních částkách, jednak jsou váleční invalidé léčeni na státní náklad, opatřováni ortopedickými pomůckami na náklad státní, jsou umísťování v útulcích, které ministerstvo sociální péče zřídilo pro úplně opuštěné a neschopné invalidy na Moravě v Pohořelcích a v Kochanovcích, Kovárcích a Bojkové na Slovensku a jsou jim poskytovány dary v případech nouze, půjčky k usnadnění existence a povolovány kapitalisace důchodů.

Provádění shora uvedených zákonů svěřeno jest zemským úřadům pro péči o válečné poškozence pro teritoriální obvody, a to: pro Čechy a válečné poškozence v zahraničí se sídlem v Praze, pro Moravu a Slezsko se sídlem v Brně, pro Slovensko se sídlem v Bratislavě, na Podkarpatské Rusi provádí péči o válečné poškozence úřad pro péči o válečné poškozence pro Podkarpatskou Rus v Užhorodě.

O důchod podle zákonů o požitcích válečných poškozenců přihlásilo se v celé republice 951.148 válečných poškozenců. Z tohoto počtu byl důchod přiznán 654.698 válečným poškozencům.

Srovnají-li se data z dřívějších let, dojde se k výsledku, že od počátku činnosti shora uvedených zákonů bylo z titulu péče o válečné poškozence až do 31.prosince 1927 vyplaceno 4.206,262.418 Kč.

Z toho připadá

na státní administrativu 136,130.137
Kč,
na sociálně lékařské prohlídky 18,516.449
"
na vlastní péči o válečné poškozence 4.051,615.832
"
4.206,262.418


Jen na zákonitých požitcích bylo do 31. prosince 1927 vyplaceno:

invalidům - důchodcům 1.454,841.488
Kč,
pozůstalým - důchodcům 2.388,802.862
"
dohromady3.843,641.350
Kč.


Léčení válečných invalidů stoupalo až do roku 1925, v dalších letech pak již nepostupuje, avšak udržuje se na stejné výši. Celkový náklad na léčení činil za uplynulých 8 let okrouhle 150,000.000 Kč.

Na darech a zápůjčkách bylo do konce roku 1927 vyplaceno 77,383.973 Kč. Jen zápůjček do trafik bylo povolena kolem 20,000.000 Kč. V celé republice bylo obsazeno asi 25.000 trafik válečnými poškozenci.

Zvýšení nákladu na lékařské prohlídky odůvodněno jest vzrůstem počtu žádostí válečných poškozenců o prohlídku po zhoršení zdravotního stavu. Tento zjev dlužno vysvětliti v prvé řadě postupujícím věkem poškozenců a to jak u invalidů, tak u vdov a předků. Revisní prohlídky nemají za účel zhoršení poměrů válečných poškozenců, nýbrž sleduje se jimi cíl, aby taxace neschopnosti vyjadřovala skutečnou ztrátu výdělečné způsobilosti. Prohlídkami není procento neschopnosti výhradně jen snižováno, nýbrž namnoze i zvyšováno a to i u poškozenců s defekty interními.

Přihlašovací lhůta prodloužena byla dvakrát: Zákonem ze dne 12. srpna 1921, č. 310 Sb. z. a n. do 31. prosince 1921, zákonem ze dne 4. července 1923, č. 146 Sb. z. a n. do 31. prosince 1923. Omezení přihláškové lhůty bylo třeba z důvodů těch, že u osob hlásících se za invalidy, bylo by velmi nesnadno dnes po 9 až 14 letech od vystoupení z vojenské služby, zjistiti, které poškození na zdraví nastalo skutečně v době a následkem služby vojenské, u pozůstalých pak příčinu smrti a souvislosti její s poškozením na zdraví v důsledku vojenské služby za světové války.

Velice důležitou složkou péče charitativní o válečné poškozence jest péče o amputované válečné invalidy. Všech válečných invalidů, potřebujících ortopedické pomůcky, jest 28.666, druhů ortopedických pomůcek jest 61.799. Pro příděl pomůcky jest rozhodnou skutečná potřeba, zjištěná odborným lékařem. Náklad na opatřování ortopedických pomůcek válečným invalidům činil až do roku 1927 částku 89,472.652 Kč.

Připočteme-li k dříve již uvedenému celkovému nákladu na péči o válečné poškozence do 31. prosince 1927, t. j. k částce 4.206,262.418 Kč preliminář na rok 1928 částkou 507,054.214 Kč a preliminář na rok 1929 částkou 482,568.422 Kč, seznáme, že na péči válečných poškozenců včetně roku 1929 věnuje stát 6.195,885.054 Kč.

Péče o nezaměstnané.

Úvěr na péči o nezaměstnané, určený k provádění zákona č. 267 z roku 1921 o podporách v nezaměstnanosti ve formě příspěvků státních k podpoře v nezaměstnanosti vyplacené odborovými organisacemi, odpovídá celkově úvěru zařazenému k tomuto účelu v rozpočtu na rok 1928, který se jeví býti podle dosavadních výsledků uspokojivě dostačujícím (do konce září 1928 spotřebována z úvěru 21,800.000 Kč částka 9,905.112 Kč).

Účty o výplatě státního příspěvku nahrazují se odborovým organisacím ihned po předložení, bez zkoušení a to tak, že se jim poukazuje ihned předběžná náhrada zpravidla ve výši 90% účtovaného obnosu. Zbytek nahrazuje se po přezkoušení účtu. Poukazovati větší částky při předložení účtu bez jeho přezkoušení není dobře možno, protože by docházelo k přeplatkům.

Kapitola 18. Agenda ministerstva pro zásobování lidu.

Rozpočtový návrh této kapitoly vykazuje u porovnání s rozpočtem na rok 1928 některé změny. Výdaje osobní preliminované částkou Kč 4.402.897 jsou nižší o Kč 578.602 a snížení to má svůj důvod v odchodu celé řady zaměstnanců.

Výdaje věcné preliminované částkou Kč 4,642.000, jsou rovněž nižší, a sice o Kč 986.838. Příčiny tohoto snížení jsou uvedeny podrobně ve vysvětlivkách k rozpočtovému návrhu této kapitoly. Jeví se tudíž výdaje preliminované úhrnnou částkou Kč 9,044.897, nižší o celkovou částku Kč 1,65.440. Naproti tomu příjmy preliminované ve výši Kč 380.000 jsou o 20.000 Kč vyšší.

Vysvětlení k jednotlivým položkám uvedena jsou v důvodové zprávě k návrhu finančního zákona pro rok 1929 (strana 64 a 365).

V průběhu jednání rozpočtového výboru, jak při rozpravě generální, tak i ve specielní debatě pronesena byla různá přání a kritika opatření ministerstva pro zásobování lidu proti snahám zdražovacím, jež se projevily zvláště v době poslední. Pan ministr vnitra pověřený vedením ministerstva pro zásobování lidu pronesl pak ke konci specielní debaty toto exposé, v němž projevil své stanovisko k jednotlivým námětům v rozpočtové rozpravě předneseným a v němž nastínil též obraz činnosti tohoto ministerstva v uplynulém období roku 1928:

"Snížení výdajů v návrhu rozpočtu kapitoly 18. pro rok 1929 mohlo by na prvý pohled vésti k domněnce, že opatření to jest jen důsledkem pokračujícího poklesů agendy. Není tomu tak. Zmenšení výdajů jest odůvodněno - jak z podrobných vysvětlivek k tomuto návrhu rozpočtu jest patrno - snížením počtu zaměstnanců a zrušením hospodářských úřadů v Mor. Ostravě, Bratislavě a Užhorodě, jednak pak překázáním pohledávek z titulu slovenských zásobovacích základin zemi Slovenské podle zákona o organisaci správy. Činnost ministerstva pro zásobování lidu, o níž dále se ještě podrobněji zmíním, nese v uplynulém období roku 1928 - až na poslední dobu, kdy začaly se projevovati snahy zdražovací - podstatně tytéž znaky, jako v roce 1927, neboť i vývoj hospodářských poměrů se valně nezměnil. Je nesporno, že agenda ministerstva pro zásobování lidu od dob tuhého vázaného státního hospodářství značně poklesla, a to proto, že nastala konsolidace poměrů hospodářských a cenových. Nelze si však též nepovšimnouti si toho, že tomuto poklesu agendy odpovídá též i snížení počtu zaměstnanců. V době největšího rozsahu agendy tohoto ministerstva, t. j. v letech poválečných, mělo ministerstvo 500 zaměstnanců, počet ten klesl nyní daleko pod polovinu. Zbývající zaměstnanci, ač jejich postavení nelze nazvati právě příznivým, konají svoje služební povinnosti přesně a svědomitě. Snížení agendy a rozpočtu zaměstnanců došlo též výrazu v nově upravené vnitřní struktuře ministerstva, jež t. č. má včetně presidia pouze čtyři oddělení, kdežto v roce 1921 fungovaly ještě 3 odbory se 13 odděleními.

Co se týká otázky dalšího trvání ministerstva pro zásobování lidu, byla tato již též předmětem projednávání parlamentního, avšak příslušná osnova zákona o jeho zrušení nedošla ústavního skoncování. Pokud jde o to, má-li agenda ministerstva pro zásobování lidu pro případ jeho zrušení býti přenesena v celku na jiný resort nebo rozdělena na více resortů a na které, jest to otázkou účelnosti, a bude též z tohoto hlediska řešena, jakmile se stane aktuelní. Pokud jde o zabezpečení lichevních orgánů, nutno uvésti, že jde vesměs o zaměstnance, jejichž služební příjmy jsou upraveny individuelními smlouvami. Měl jsem vždy snahu, abych podle možnosti umístil přebytečné zaměstnance v jiných resortech a tuto snahu uplatním v mezích možnosti též ohledně lichevních orgánů, jakmile by se tato otázka stala aktuelní.

Jak jsem se již o tom zmínil, byla agenda ministerstva v uplynulé části roku 1928 obdobná agendě z roku 1927. Byla to v prvé řadě snaha, aby předměty spotřeby zůstaly cenově přístupnými nejširším vrstvám obyvatelstva a aby též svou jakostí odpovídaly cenám za ně požadovaným. Toto úsilí o ochranu konsumenta bylo ovšem zesíleno, když v poslední době objevily se snahy zvyšovati ceny některých důležitých předmětů.

Zejména věnovalo ministerstvo pozornost vývoji cen obilí a mouky a v souvislosti s tím i vývoji cen chleba a pečiva, uloživši výnosem ze září t. r. politickým úřadům I. a II. instance, by dbalý toho, aby pokles cen mouky objevil se též v ceně chleba a pečiva, resp. aby při stejné ceně zvýšena byla jich váha.

Při dobré sklizni bramborů v roce 1927 nebyl zásah do cenového jich vývoje nutným. Proto se obmezilo ministerstvo pouze na usnadnění dovozu nových brambor podporou slevy a opravného na dráze a dosáhlo příznivého výsledku dík porozumění ministerstva železnic.

Ceny uhlí držely se všeobecně v rámci stanovených směrných cen. Jen v Praze následkem mzdových požadavků dělnictva zaměstnaného v uhelném obchodu objevily se snahy o jich zvýšení a jedná se nyní a jich paralysování.

Na poli výroby živočišné byl též sledován vývoj cen a uloženo politickým úřadům I. a II. instance výnosem ze srpna 1928, aby věnovaly zvýšenou pozornost tomu, by snížení cen dobytka následkem zvýšeného jeho odprodeje pro nedostatek krmiv došlo výrazu v cenách masa a uzenářského zboží v drobném prodeji. Poněvadž následkem nedostatku krmiv objevily se v některých místech snahy, využíti této okolnosti k neodůvodněnému zvyšování cen mléka, uložilo ministerstvo pro zásobování lidu výnosem ze září 1928 úřadům nižších instancí, aby provedly zevrubná šetření všude tam, kde cena mléka byla zvýšena, neb se aspoň projevila snaha po zvýšení. Konkrétní zásahy politických úřadů I. instance, provedené na podkladě zmíněných již výnosů, setkaly se, jak jest patrno ze zpráv jednotlivých úřadů s úspěchem. Postupováno bylo při tom všude cestou dohody, jakožto prostředkem jedině vedoucím t. č. nejrychleji k žádoucím výsledkům.

V otázce zdražení cukru podotýkám, že vzestup cen cukru o 60 Kč na 1 q krystalu byl po úporném jednání se zástupci cukrovarníků a řepařů odčiněn a dosaženo toho, že detailní cena cukru zvýšena byla pouze o 25 hal. na 1 kg v drobném prodeji.

Zákon o kartelech a soukromých monopolech byl v roce 1925 předmětem meziministerského jednání. Výsledek jeho byl, že bylo ministerstvo spravedlnosti pověřeno, aby na základě osnovy kartelového zákona pořízeného ministerstvem pro zásobování lidu vypracovalo osnovu kartelového zákona. Osnova předložená ministerstvem spravedlnosti jest předmětem meziministerského jednání.

V oboru jakosti potravin bylo přihlíženo k tomu, aby prodávány byly ve stavu neporušeném. V tom směru vyvinuly odborně školené síly tohoto ministerstva v rámci rozpočtových prostředků značnou činnost.

Pokud jde zvlášť o protilichevní službu v uplynulém období, byla prováděna v neztenčeném rozsahu jako v obdobích dřívějších.

Byla to zejména bytová lichva, jež vyžadovala i v této době velmi četných zákroků.

Velmi činně zasáhla protilichevní služba do oboru potravinářského, neboť porušování potravin, zejména mléka a másla, velmi se rozšířilo, a to nejen v severovýchodních Čechách jako dříve, ale i ve vnitrozemí republiky; pro obor této činnosti zřízena byla zvláštní skupina kontrolní, aby táž energickým zásahem podle možnosti čelila tomuto zlu. U mléka zjištěny byly případy až do 90% porušení vodou, v některých případech dokonce i vodou zdravotně závadnou, a u másla případy, kdy porušení margarinem neb jinými umělými tuky se stalo až i do 95%.

Největší péči věnovaly lichevní úřady tomu, by předměty potřeby prodávány byly spotřebitelstvu za ceny přiměřené, a tu činnost protilichevní služby vedena byla hlavně snahou po ochraně preventivní. V dohodě s okresními správami politickými a súčastněnými kruhy výrobními a obchodními vyšetřovala a zkoumala protilichevní služba veškeré složky cenotvorné a vedla jednání takovým směrem, že téměř ve všech případech podařilo se jí uvésti prodejní ceny v soulad se zájmy jak konsumentů tak i kruhů výrobních a obchodních.

Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi kromě toho protilichevní služba zakročovala proti požívání denaturovaného lihu k účelům pitným a proti vykořisťováni úvěrovému.

K doložení této jen v hrubých rysech naznačené činnosti uvádíme tato data za dobu od 1. října minulého roku až do konce září tohoto roku, sestavená podle přesných měsíčních zápisů. V tomto období bylo provedeno celkem 53.388 různých šetření, 66.615 přehlídek a 68 zatčení nebo předvedení osob, a výsledek této rozsáhlé činnosti se jeví v tom, že bylo učiněno trestních oznámení pro:

předražování předmětů potřeby 6.412
bytovou lichvu1.473
obchodování bez úředního oprávnění 4.630
falšování potravin8.002
falšování krmiv33
finanční delikty1.871
různé jiné přestupky 17.141


V úhrnu šetření a přehlídek jest též zahrnuta kontrola, prováděná lichevními orgány v mimořádných případech, tak ku př. ve stávkových oblastech za účelem zamezení případných snah k cenovému využití stávek.

Pokládám za svou povinnost zmíniti se ještě o tom úseku činnosti ministerstva pro zásobování lidu, která jest nejsympatičtější a nejsilnější to jest podpora dětí nezaměstnaných osob v těch oblastech republiky, kde jest tato podpora naprosto nutná. V minulém roce bylo tu dosaženo velmi pěkných úspěchů a mohu konstatovati že opatření, po němž v debatě bylo voláno, bylo aniž ministerskou radou schváleno. Jest to dotace této akce částkou 5,000.000 Kč. Myslím, že s tímto penízem dá se vykonati velmi mnoho ve směru fysické výživy a výchovy dětí, který jest pro nás nejdůležitější."

Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Rozdělení rozpočtu.

Návrh dílčího rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na rok: 1929 dělí se na rozpočet ministerstva samého a na rozpočet státního podniku Státní lázně. Rozpočet ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy uveden je ve skupině I. Vlastní státní správa, oddíl C., Správa vnitřní a sociální kap. 19. Výdaje této kapitoly činí 144,771.872 Kč, příjmy jsou preliminovány částkou 31,874.866 Kč.

Srovnání s rozpočtem na r. 1928.

Ve srovnání s rozpočtem na rok 1928 jeví se stoupnutí o 4,018.256 Kč, což odůvodněno jest zvýšením osobních platů podle platových zákonů v důsledku systemisace a provedeného jmenování, což obnášelo sumu 3,319.135 Kč, z čehož připadá částka 1,200.000 Kč na provádění zákona čís. 105/1927 Sb. z. a n. o úpravě platů obecních, a obvodních lékařů. Zbytek 699.121 Kč odůvodněn zvýšením ostatních osobních věcných výdajů řádných i mimořádných. Příjmy rozpočtené jsou proti příjmům preliminovaným na rok 1928 větší o 3,048.574 Kč. Toto zvýšení lze vysvětliti podstatně rozšířením provozu jednotlivých ústavů, hlavně státních nemocnic. Osobní výdaje, a sice osobní platy podle platových zákonů a ostatní výdaje řádné i mimořádné činí 7,399.971 Kč proti 54,345.515 Kč preliminovaných na rok 1928, věcné výdaje řádné i mimořádné činí 87,371.901 Kč proti 86,408.101 Kč na rok 1928.

Percentuelní obraz rozpočtový.

Preliminované výdaje dílčího rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy činí 1 : 518% celostátního rozpočtu. Percentuelní obraz rozpočtového návrhu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy jest tento:

na ústřední správu a plat ministra připadá 3,71%,
na státní ústavy35,87%,
na poradní sbory a ochranu pramenů 0,06%,
na § 6 "Zvláštní výdaje" 22,02%,
na léčebné výdaje 11,82%
a na vnější zdravotní službu 26,52%.


Jednotlivé subvenční úvěry §u 6 "Zvláštní výdaje" jsou rozděleny takto:

na "Potírání epidemií" a na "Povinné očkování" jest pamatováno 1,865%,
rozpočtu ministerstva veř. zdravotnictví, na "Boj proti lidovým a sociálním chorobám" jest pamatováno 6,967%,
rozpočtu ministerstva, na "Péči o mládež" jest pamatováno 2,977%,
rozpočtu, na "Tělovýchovu" 1,521%,
rozpočtu, na "Podpory lázním a lázeňským ústavům" 0,07%,
rozpočtu, na "Asanace" 4,733%,
na "Podpory na výstavbu nemocnic" 2,031%,


rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Podnik Státní lázně.

Rozpočet podniku "Státní lázně" tvoří § 12, oddíl IV. skupiny II. Správa státních podniků.

Rozpočet ten vykazuje na provozních výdajích částku 5,406.564 Kč,
na provozních příjmech 8,748.420 Kč,
takže resultuje zisk ve výši 3,341.856 Kč,


který jest odvésti státní pokladně.

Na výdaje investiční jest zařazeno 10,000.000 Kč.


Úhrada této částky má býti opatřena zápůjčkou. Srovnáme-li rozpočet tento s rozpočtem na rok 1928 vidíme, že provozovací příjmy rozpočtené na rok 1929 vykazují zvýšení o 1,869.735 Kč a preliminovaný zisk že je vyšší o 1,052.484 Kč.

Legislativa.

V oboru legislativním pracováno je o tom, aby jednotlivé zdravotnické otázky, jež stávají se podle poměrů aktuelními, upraveny byly zákonem. Potřebné osnovy zákonů připravovány jsou tak, aby upravily poměry, zajišťujíce dosažení určitého zlepšení veřejných zdravotnických potřeb. Připraveny jsou osnovy zákonů upravujících lékařskou praksi a stavovské zastoupení lékařů. Vyhotovena jest osnova zákona o poradních zdravotních radách. Pracuje se o osnově základního zdravotního zákona, jímž provedena bude unifikace zdravotnického práva. Připravuje se úprava léčebných poměrů v Tatrách. Jiné otázky zdravotnické mají býti upraveny zákonem, po případě platné již zákony mají býti podle potřeby změněny.

Osobní.

Poměry hospodářské jednotlivých skupin zdravotního personálu jsou upraveny podle generelních zásad.

Policejní lékaři.

Služební poměry upravují se podle potřeby. Policejní lékaři u státních policejních úřadů rozvrženi jsou podle služebních poměrů.

Systemisováno jest 21 služebních míst, kromě toho funguje 23 smluvních lékařů.

Ústavnictví.

Státní nemocnice a léčebné ústavy.

Jak bylo možno již pozorovati při srovnání osnovy rozpočtu na rok 1928 s rozpočtem na rok 1927, tak lze pozorovati i při srovnání rozpočtu na rok 1929, že potřeba nemocnic a ústavů léčebných stále stoupá, čehož hlavní příčinou jest vzrůst frekvence v nemocnicích a tudíž i nový vzrůst potřeb dotyčných ústavů.

Potřeba státních ústavů léčebných, zahrnujíc v to též ústav pro zubní lékařství, dále ošetřovatelské a babické školy, samozřejmé vedle nemocnic na rok 1928 činila

celkem43,178.620
pro rok 1929 naproti tomu preliminováno již 47,364.427Kč,
tudíž o4,185.807 Kč více.


Ovšem také příjmy úměrně k tomu vzrůstají, což jest viděti z těchto číslic:

Příjem v roce 1928 rozpočten na 21,484.292 Kč, naproti tomu v roce 1929 rozpočítává se již na 23,911.346 Kč.

Při tom dlužno se zmíniti též o zvláštní příjmové položce, která figuruje po druhé ve státním rozpočtu, totiž o příjmu z příspěvku domovských obcí na nedobytné léčebné podle zákona č. 77/1927 Sb. z. a n., kterážto příjmová položka činila v r. 1928 2,730.000 Kč, pro rok 1929 pak rozpočítává se obnosem 3,420.000 Kč. Toto zákonné ustanovení, jež již analogicky podle mor. zemského zákona z r. 1914 platilo na Moravě, ukáže se jistě v zájmu věci, třebas by na počátku obce po stránce svých příjmů zdánlivě byly dotčeny. Při tom nutno se zmíniti o tom, že ministerstvo zdravotnictví způsobilo, že nemoci infekční byly z toho vyňaty.

Státní ústav pro zubní lékařství v Praze.

V poslední době byla dosažena dohoda s ministerstvem školství ohledně vybudování ústavu pro zubní lékařství, pro nějž pozemek byl zakoupen již před léty. Ústav vybudován bude na zakoupeném místě (roh ulice "u Karlova" a Kateřinské) a současně vybudována bude s ústavem též česká zubní a německá zubní klinika. S přípravnými pracemi započne se co nejdříve.

Státní nemocnice na Král Vinohradech.

V nemocnici nastala letošního roku změna v poměru osobním, dosazen totiž nový ředitel a nový primář, při čemž interna a infekční oddělení rozděleny na samostatné primariáty. V roce 1928 dokončena bude stavba dermatologického oddělení, takže tento pavilon bude možno otevříti začátkem roku 1929. V nemocnici vystavěna byla čistící stanice a započne se co nejdříve se stavbou ústřední kotelny a prádelny.

Státní nemocnice na Ostravsku.

Vypsána byla již soutěž na vybudování první etapy staveb nemocničních - pavilon gynaekoloicko-porodnický, administrativní budova. V nynější nemocnici infekční zařízena nová prádelna.

Státní nemocnice v Bratislavě.

Uvedena do chodu klinika rhinolaryngologická. Nově adaptována a zřízena prádelna a rozšířena nástavbou o další patro a mansardu, čímž získány ubikace pro řádový a civilní personál. Všechny práce budou v nejbližší době hotovy, takže personál bude možno přestěhovati do nových ubikací ještě letošního roku. Jedná se nyní o vybudování kliniky ušní.

Státní lékařská poradna a ošetřovna pro matky a kojence v Bratislavě.

V přítomné době jedná se o připojení tohoto ústavu jakožto součástky k státní nemocnici v Bratislavě, kterýžto poměr fakticky co do administrativy již existuje.

Státní nemocnice v Košicích.

Vybudována zvláštní hospodářská budova i s obytnou budovou pro personál (6 bytů) a byty přiděleny, takže personál mohl se již nastěhovati.

Zřizuje se isolované oddělení na pavilonu interním pro nemoci infekční vzhledem k tomu, že infekční pavilon nestačí. Zřízeno a otevřeno bylo letošního roku Pasteurovo oddělení asi se 44 postelemi.

Státní porodnice a nemocnice pro choroby ženské v Košicích.

V ústavě, jenž jest moderně zařízen, nenastalo celkem změn.

Státní nemocnice v Žilině s filiálkou v Bytčici.

Letošního roku přikročuje státní správa k rozšíření nemocnice o pavilon chirurgický, budovu hospodářskou, umrlčí komoru s prosekturou. Plány jsou vypracovány, takže letošního roku započne se se stavbou. V nemocnici nově vybudované v pozdější době bude zřízeno též oddělení Pasteurovo.

Státní nemocnice v Lučenci.

Pozemek ku rozšíření nemocnice byl zakoupen a nyní pracuje se na plánech stavebních, aby mohla stavba nemocnice býti zadána.

Státní nemocnice v Mukačevě.

Pavilon chirurgický se buduje tak, že letošního roku bude pod střechou. Příštího roku dojde k otevření pavilonu.

Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dol. Smokovci.

Letos započne se s budováním první etapy rozšíření ústavu (chirurgický pavilon), kuchyně s jídelnou a položen bude letošního jubilejního roku základní kámen k vybudování ústavu. Pokud se týče sazby, činí 30 Kč, avšak praktikovány jsou celkové slevy, po případě i ošetření zdarma, takže plná sazba je výjimkou; a to výhradně pro zámožné.

Státní babická škola a porodnice v Užhorodě.

Pozemek pro rozšíření babické školy zakoupen a jedná se nyní o zadání stavby. Možno doufati, že koncem příštího roku bude babická škola i s porodnicí a gynaekologickým oddělením vybudována.

Všeobecná nemocnice v Praze.

Všeobecná nemocnice v Praze jest nemocnicí fondovní, která je pouze ve správě státní, a proto není uvedena v kapitole 19. státního rozpočtu (dílčí rozpočet ministerstva zdravotnictví).

Ministerstvu jsou známy závady této nemocnice a pracuje se v dohodě s ministerstvem školství o jejich odstranění.

Během let provedena byla celá řada přístaveb a investic na jednotlivých klinikách, vybudována moderní prádelna a buduje se moderní kuchyně, jež bude otevřena počátkem roku 1929.

Částečné odpomoci bude dosaženo, až vojenská správa odevzdá nynější vojenskou nemocnici pro účely veřejné nemocnice.

Nedostatku lůžek ve Velké Praze bude hlavně odpomoženo, až bude vybudována městská nemocnice na Bulovce a až budou postaveny další pavilony při stát. nemocnici na Kr. Vinohradech (zatím vybudovány dva pavilony - třetí venerický bude odevzdán svému účelu počátkem příštího roku).

Léčebna pro luposní.

Lze se nadíti, že v dohledné době zřízena bude také léčebna pro luposní. Český zemský spolek pro plicní nemoci disponuje již určitou částkou k tomuto účelu, Ústřední sociální pojišťovna pod titulem "Jubilejního daru" věnuje k tomuto účelu větší částku, a tak možno doufati, že s přiměřenou podporou ze státních prostředků pomoženo bude záhy také této důležité potřebě.

Veřejné nemocnice nestátní na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Jako roku minulého i v r. 1928 ministerstvo zdravotnictví pečovalo o to, aby řádně vyměřenými sazbami nemocničními byly zachyceny všechny potřeby nemocniční.

Mimořádný úvěr 4,000.000 Kč, který byl letošního roku povolen na zaplacení dlužných obnosů, týkajících se náhrad nedobytného léčebného, byl spotřebován, a pro příští rok nejeví se potřeba tohoto mimořádného opatření.

Proti loňskému roku zvýšena potřeba na 16,970.000 Kč v § 7, tudíž o 300.000 Kč, kterážto zvýšená potřeba týká se hlavně položky "Náhrada výloh léčebných a dopravních vzniklých podle mezinárodních úmluv", což souvisí s připravovaným zákonem o podporování a repatriaci nemajetných ve stycích mezinárodních.

Zdravotní přirážka.

Jako v minulých letech, tak i v r. 1928 dostalo se nestátním nemocnicím a soukromým ústavům léčebným vydatné podpory z fondu pro podporu nemocnic (zdravotní přirážka).

Za r. 1927 bylo odvedeno tomuto fondu celkem 18,713.760,95 Kč. Z toho dostalo se zemským výborům v Praze, Brně a Opavě pro veřejné nemocnice a veřejné nemocnice
na Slovensku a Podkarpatské Rusi celkem 14,035.321,17 Kč.
Soukromým léčebným ústavům (léčebnám tuberkulosním, ozdravovnám, soukromým nemocnicím, oddělením pro choromyslné
na Slovensku a Podkarpatské Rusi atd.) 4,678.439,78 Kč.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP