Správa tabákové režie.
V debatě o tabákové režii byl vysloven
podiv nad tím, že správní sbor tabákové
režie je sestaven jenom z poloviny úředníků
tabákové režie a že druhá polovice
doplňuje se z úředníků ministerstva
financí a že v čele nestojí generální
ředitel tabákové režie, nýbrž
úředník ministerstva financí. Musíme
zde přihlédnouti k tomu, jak vznikl správní
sbor tabákové režie. Zákonem a vládním
nařízením o státních podnicích
bylo svěřeno vedení provozu tabákové
režie ústřednímu ředitelství
tabákové režie, kdežto dozor a stanovení
směrnic, kam se tento provoz má nésti, bylo
svěřeno ministerstvu financí. Na tomto poměru
nezměnil ničeho ani zákon ani vládní
nařízení o podnicích. Zákon
ponechal nadále ústřednímu ředitelství
vedení provozu a jenom k vůli zjednodušení
postavil místo ministerstva financí správní
sbor. Přirozeně, že ministerstvo financí
nemohlo, když samo má za to zodpovědnost, svěřiti
tento vyšší dozor nad jednáním
úředníků provozních těmže
úředníkům tabákové režie,
nýbrž, že musil aspoň z části
zvoliti k tomu úředníky své. Výtka
by byla správná, kdyby snad ministerstvo financí
bylo výhradně sestavilo správní sbor
z úředníků finančních.
To však se nestalo a již na počátku byli
tam vysíláni úředníci tabákové
režie jak konceptní, tak i komerční
(provozní), v poslední době byl pak ještě
jeden člen z konceptních úředníků
ministerstva financí nahrazen technickým úředníkem
tabákové režie.
Osobní záležitosti. Poukazy pensijních
požitků.
Od 1. ledna 1927 provádí likvidaci pensí
všem zaměstnancům tabákové režie
ústřední ředitelství a jen
u pensí pragmatikálních zaměstnanců
a u některých zvláštních případů
pensí dělnických byl vyhrazen předchozí
souhlas zemského finančního ředitelství.
Sociální opatření.
Co se sociálního opatření týče,
bylo namítáno, že se dosti rychle nestaví
obytné domy. Budiž naproti tomu konstatováno,
že v Písku se zakoupil pozemek, projekt stavby vypracován,
a ve 14 dnech se rozhodne a se stavbou se započne, ve Svitavách
se na projektu pracuje, pozemek je koupen, v Českých
Budějovicích se akce stavby obytného domu
zdržela tím, že obec slíbila darovati
pozemek, záležitost však dlouho protahovala,
ústřední ředitelství se proto
rozhodlo pro zakoupení potřebných pozemků
jiných; jednání bude urychleno. V Komárně
se pozemek hledá.
Dílovedoucí.
Dílovedoucí až do převratu patřili
do kategorie zřízenecké a měli samostatnou
platovou úpravu. Teprve po převratu byli na
žádost svých vlastních organisací
zařazeni do stavu podúřednického se
všemi výhodami i nevýhodami této kategorie
pragmatikálních zaměstnanců. Mají
40letou služební dobu a žádají
nyní, aby v tomto směru se vyrovnali dělníkům.
Většina z nich slouží raději déle;
pro ty, kteří jsou nemocni a nuceni jíti
před 40 lety do pense, lze použíti výhody
§ 157 P. Z., který dává možnost
připočítati zřízencům,
kteří po 35 rocích započitatelné
služby budou dáni následkem nezaviněné
nemoci jako ke službě neschopní do výslužby,
dobu scházející do plné výměry
výslužného; v tom směru bude se pokračovati
s největší blahovůlí.
Otázky dělnické.
Pokles rozpočtové kvoty na dělnické
mzdy a přídavky jest odůvodněn poklesem
počtu dělnictva, kterého ubývá
jednak z toho důvodu, že konsum přesunuje se
od ručně vyráběných doutníků
na strojově vyráběné i balené
cigarety, jednak zdokonalováním technického
zařízení. Na počtu dělnictva
se nešetří a že se pracovalo letos v některých
továrnách as nejvýše 1 měsíc
a 1 hodinu déle přes čas, jest odůvodněno
tím, že větší zaměstnanost
průmyslu vyvolala přechodně větší
spotřebu cigaret. Na přechodnou větší
spotřebu tovarů nelze reagovati hned přijímáním
dělnictva, jelikož jednak při poklesu spotřeby
nelze jich propustiti, jednak proto, že jest třeba
zapracovaných sil. Rozšíření
stavu dělnictva není závislé na povolené
celkové číslici, nýbrž na konsumu
výrobků a pro dnešní potřebu
vystačí úplně systemisovaný
stav. Systemisace dělnictva byla již provedena stavy
doplněny a pro úřady nákupu tabáku
povoleny podle potřeby řemeslnické síly.
Započítání určitých
období do celkové pracovní doby se postupně
po částech vždy příznivě
řeší.
Výkonnosti požadované od dělnictva jsou
přiměřené a jsou stanoveny tak, že
jich každý zaměstnanec může bez
duševního nebo tělesného přepínání
svých sil snadno dosáhnouti. Výkonnosti dělnictva
jsou stanoveny na podkladě dlouholetých zkušeností
jako v každém jiném soukromém podniku.
Dělníci nejsou přetěžováni,
poněvadž výkonnost se stanoví po zralém
uvážení, pokud dělník ve své
pracovní době může stačiti.
Pracovní doba je stanovena podle zákona a musí
trvati jak u pragmatikálních, tak i nepragmatikálních
zaměstnanců 48 hodin týdně. Není
možno, aby tabáková režie činila
nějakou výjimku a snížila pracovní
dobu, jako nemůže pracovní dobu zvýšiti.
Zkrácení doby pracovní ze 48 na 44 hodin
není dnes možno.
Prémie za zvýšený výkon u tabákové
režie zavedeny nejsou. Při mzdové úpravě
bylo dělnictvo rozděleno do mzdových tříd
podle kvality požadované práce. Dělnictvo
většiny tříd žádá
nyní o přeřazení do tříd
vyšších, čemuž vyhověti nelze,
poněvadž by se tím nynější
rozdělení dělnictva podle důležitosti
úkonu stalo ilusorním. Také zvýšení
mezd dočasného dělnictva není ničím
odůvodněno. V továrnách jest přijetí
dočasného dělníka nyní zjevem
ojedinělým a jde tu vesměs o nekvalifikovanou
práci a u úřadů nákupu tabáku
jsou povolené mzdy pro nákupní a fermentační
práce úměrné požadované
kvalitě práce a lepší než na jiném
trhu zemědělské práce. A právě
na tento důležitý národohospodářský
moment, že jde o zemědělské dělnictvo
proti průmyslovému dělnictvu v továrnách
na tabák, nesmí býti zapomínáno.
Tabáková režie promíjí dělnictvu
ročně 11 půldnů omluvených
absencí v práci a veškeré dny nemoci.
Neomluvené absence jak u pragmatikálních
tak i u nepragmatikálních zaměstnanců
trpěny býti nemohou.
Příspěvky na děti povoluje ministerstvo
financí blahovolně a se zpětnou platností
ode dne podání žádosti správě
továrny. Je záhodno vysvětliti rozdíl
mezi mužskými a ženskými zaměstnanci.
Pro muže platový zákon ustanovuje obligatorně,
že se příspěvky na děti za určitých
podmínek musejí přiznati. Co se týče
žen, tu zákon ustanovuje z důvodu, že
ženy nemají primérní povinnosti vyživovací,
že se může v případě potřeby
ženám podobný příspěvek
do výše výchovného poskytovati. Tento
příspěvek se poskytuje, prokáže-li
se, že žena se musí o děti starati, poněvadž
otce tu není, nebo není otec způsobilý
a děti se starati. Ministerstvo financí při
přiznávání příspěvků
na děti postupuje co nejblahovolněji. Považuje-li
se některá dělnice za poškozenou, není
námitek proti tomu, aby její záležitost
byla nově vyšetřena. Co se specielně
Sedlce týče, tato továrna, předložila
žádosti o přiznání příspěvků
opožděně. I zde bude záležitost
přezkoušena a náprava zjednána.
Co se týče stížnosti, že dělnictvo
pracuje v ovzduší prachem prosyceném, zavádí
a zdokonaluje tabáková režie všude odprašná
zařízení nejmodernějšího
typu a bude se snažiti, aby se v tomto směru co nejvíce
vykonalo.
Dělnictvo pro novou továrnu na tabák v Chuchelné
bude přijímáno výhradně z místních
žadatelů.
K otázce unifikace nemocenského pojištění
zaměstnanců tabákové režie nemohlo
ústřední ředitelství zaujmouti
stanoviska, ježto se strany zaměstnanců nebyly
předloženy dosud v této věci návrhy.
Ponocní nekonají žádných těžkých
manuelních prací a stalo-li se tak někde
výjimečně, byla již zjednána
náprava. Náhradní prázdno na místo
nedělí se jim podle zákona poskytuje.
Co se týče dělníků propuštěných
pro krádež, tu byla již ve všech případech,
kde se shledaly ohleduplné důvody, provedena amnestie
a dělníci byli přijati znovu do práce;
některým byla dána z milosti pense. Ve všech
případech nebylo to možné, ale ještě
dnes se zbylé případy znovu přezkoušejí
a kde bude možno, bude vyhověno; dělnictvu,
které má delší pracovní dobu
u tabákové režie, žije nyní ve
stísněných poměrech a je ku práci
úplně neschopné, budou poskytnuty dary z
milosti.
Společníci v prodejnách.
Společníci se na podkladě směrnic,
vydaných ministerstvem financí přidělují
jen těm prodejům tabáku, jichž ryzí
výtěžek postačuje k živobytí
dvou nebo i více rodin válečných poškozenců.
Podíly stanoví se podle výše výtěžku.
Nepodrobí-li se obstaravatel prodeje rozhodnutí
finančního úřadu, nezbývá
než zakročiti proti němu výpovědí.
Odběrní knížky.
Vydávání a cena nových odběrních
knížek na tabákové výrobky bude
řešena v nových přepisech, které
se připravují.
Cena lidových cigaret.
U lidových cigaret nešlo o jich zdražení,
nýbrž cena těchto cigaret byla přizpůsobena
jen nové úpravě měny.
Subvence obcím, v nichž jsou továrny na
tabák.
Obcím, v nichž jsou zřízeny továrny
na tabák, poskytují se pravidelně každoročně
subvence z titulu ušlých obecních přirážek.
Letošního roku budou tyto subvence zvýšeny
okrouhle o 25%.
V porovnání s rozpočtem na rok 1928 jsou
výdaje skupiny III A (podíl samosprávných
svazků a fondů na státních daních,
dávkách a poplatcích) větší
o 35,7 milionu Kč hlavně zvýšením
údělů z daně z obratu a přepychové
o 31,3 mil. Kč a přídělu daně
domovní o 3,4 mil. Kč.
Finanční situace územní samosprávy.
Finanční situaci, jak se utvářela
uzákoněním berní reformy a nové
úpravy finančního hospodářství
svazků územní samosprávy, věnována
byla v rozpočtovém výboru zvláštní
pozornost. V povšechné i podrobné rozpravě
obírala se touto otázkou celá řada
řečníků, z nichž většina
dovozovala nutnost novelisace posléze uvedeného
zákona.
Vytýkáno zejména, že zákon nerozeznává
mezi obcemi velkými a malými, že přinesl
neočekávané dary bohatým, jichž
hodnotu zaplatí především nemajetné
vrstvy ve zvýšení starých a zavedení
nových obecních dávek a ve zvýšených
cenách životních potřeb. Přirozený
rozvoj obcí prý se zastavuje, brzdí se kultura
a humanita. Poněvadž rozpočty na rok 1928 nejsou
ještě namnoze schváleny, neví dotyčné
obce, co mohou a co nemohou podnikati. Obcím byly odňaty
příjmy, ale uložena nová povinnost hraditi
za jich příslušníky 20% nedobytných
nemocničních ošetřovacích útrat.
Poukazováno také na zvýšená vydání
vzniklá obcím péčí o odstranění
bytové krise a zvětšením přenesené
působnosti. Značné obtíže působí
odpisy daní s přirážkami a nedostatečný
někdy příděl přirážek.
Vyrovnávací fond nemá dostatečných
prostředků na krytí rozpočtových
schodků, provádějí se proto, jak různými
konkrétními případy doloženo,
v rozpočtech obcí a okresů dalekosáhlé
škrty, zejména v nákladech na péči
sociální, školství, knihovnictví
atd., a nařizuje se zavedení nebo zvýšení
dávek, což znamená další zdražení
životních potřeb. Obec nesmí přirážkový
limit překročiti, ale obchodní a živnostenské
komory přirážky zvyšují. Na druhé
straně zdůrazňováno, že přirážkový
limit byl nutností, měla-li berní reforma
přinésti skutečné ulehčení,
že zákon byl namnoze sabotován, rozpočty
příliš vypjaty, a že, pokud nedojde k
novelisaci zákona, je povinností finanční
správy vycházeti samosprávným svazkům
blahovolně vstříc, zejména odsunutím
splátek na přeplacené přirážky.
Na přednesené stížnosti prohlásil
ministr financí, že zákon o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy byl opatřením
provisorním k podchycení samosprávných
financí, než bude známa nová přirážková
základna podle berní reformy a finanční
stav svazků, které uvázly ve vyrovnávacím
fondu. Bez přirážkového limita se berní
reforma nedala dělat už proto, že se přirážková
základna rozšiřovala u daně výdělkové
i pozemkové. Nelze odčerpávati 60% nebo více
z výnosu podniků. I v nejdůležitějších
věcech kulturních a sociálních jest
nutno držeti se jisté nosnosti. Že obchodní
a živnostenské komory zvyšovaly přirážky,
třeba jen o částku nepatrnou, je politování
hodno. Kde toho vyžadovala situace samosprávných
svazků, byly poskytnuty zálohy na přirážky.
Zamýšlená konečná konstrukce
samosprávných financí, jak ji nastínil
ministr financí ve svém exposé, byla rovněž
předmětem úvah, při čemž
názory řečníků se rozcházely.
Kdežto na jedné straně vysloven s námětem
ministra financí souhlas, byla na druhé straně
spatřována chyba v tom, že samosprávě
má se i nadále odpírati finanční
svrchovanost a že se i nadále má podržeti
přirážkový systém. Doporučováno
také, aby se samosprávě opatřil levný
úvěr na konversi dluhů a aby s provedením
zákona o organisaci politické správy bylo
vyčkáno, až bude definitivně upraveno
finančních hospodářství samosprávných
svazků. Bude tu nutno vyčkati, až budeme míti
přesný obraz o situaci, kdy bude pak možno
přikročiti k úvahám o novelisaci.
Silniční fond.
Zákonem o silničním fondu ze 14. července
1927, č. 116 Sb. z. a n., byla zavedena dávka z
jízdného za osobní dopravu autobusy s úmyslem,
aby osobní doprava autobusová, pokud je činitelem,
konkurujícím železnici, byla zatížena
stejnou dávkou dopravní, jako jest zatížena
železniční doprava osobní. Jízdné
v autobusech, sloužících výhradně
k dopravě v hranicích obce, není dávce
podrobeno. Pro autobusy, obstarávající spojení
v krajích, kde není souběžného
spojení železničního, může
ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem železnic,
pošt a telegrafů dávku zcela nebo z části
prominouti. Tyto úlevy se též ve značné
míře poskytují.
Autobusová trať Kadaň - Kadaň Prunéřov
neslouží výhradně k dopravě v
hranicích obce a osvobození ze zákonu samého
se tedy na tuto trať nevztahuje. Ježto pak tato autobusová
trať obstarává spojení mezi místy,
jež mají úplně souběžné
spojení železniční, nebylo podle výslovného
ustanovení zákona důvodů ni pro prominutí
dávky v dohodě s ministerstvem železnic a pošt
a telegrafů. Při opětovných poradách
s těmito ministerstvy bylo tedy ministerstvo financí
nuceno požadavek za prominutí dávky z jízdného
pro tuto trať odmítnouti.
Bylo vytýkáno finanční správě,
že situaci čsl. státu, pokud jde o státní
dluh, líčí růžově. Snížení
státního dluhu o 1 miliardu 731,000.000 Kč
není prý skutečné, nýbrž
jen korektivem vysokých odhadních číslic;
uvedených v rozpočtu 1928. Ministr financí
poznamenal k tomu, že v důvodové zprávě
k finančnímu zákonu na rok 1929 (strana 534
vl. návrhu) uvedeny jsou přesně rozdíly
mezi stavem dluhu, uvedených v rozpočtu na rok 1928,
a stavem rozpočtu na rok 1929 a že nelze tvrditi,
že by odkoupení a znehodnocení 500 milionů
Kč dluhopisů IV. státní půjčky
nebylo skutečným splacením. K odkoupení
těchto dluhopisů a vzetí jich z oběhu
došlo, když kurs 6% státních půjček
dostoupil jmenovité hodnoty.
Záruky za úvěr.
Byl také vznesen dotaz, převzal-li stát záruku
za úvěry, poskytnuté Škodovým
závodům, anebo záruku za společenstvo,
zabývající se prodejem zemědělských
strojů. Finanční správa takovéto
záruky nedala. Záruky, převzaté podle
finančního zákona, jsou oznamovány
Národnímu shromáždění.
Markové priority.
Na dotaz v záležitosti markových priorit sdělil
v generální debatě ministr financí,
že by chápal rozhořčení, kdybychom
odpírali příslušníkům
německé říše něco, k čemu
jsme povinni, anebo kdybychom dávali svým příslušníkům
více než příslušníkům
německým. Německo rozeznávalo při
úpravě vnitřních dluhů mezi
svými příslušníky a příslušníky
jinými. My takových rozdílů neděláme.
Mimo to jdeme dokonce nad to, k čemu jsou podle mírových
smluv povinni. Reparační komise rozhodla, že
markové priority jsou dluhem markovým. My však
jdeme z důvodů ekvity nad to a poměrně
skoro tak vysoko, jako německý stát při
úpravě svých vnitřních dluhů.
Válečné půjčky.
Bylo dále uváděno, že veteránům
resp. spolkům válečníků, které
přišly na jejich místo, nehonoruje stát
válečné půjčky. V této
záležitosti jda o otázku právní
- má-li či nemá spolek podle zákona
nárok na výměnu válečných
půjček za československé dluhopisy.
Ministr financí nedal žádnému podřízenému
úřadu rozkaz, jak má tyto věci vyřizovati
a to tím méně, když může
býti některý názor pochybný.
Finanční správa nemůže státi
na jiném stanovisku než judikatura. Tyto věci
musí býti vyřešeny právní
cestou.
Finanční správě bylo dále vytýkáno,
že na místo prozatímních listů,
jež obíhaly do konce dubna, vydala prostřednictvím
bank stvrzenky technicky nedokonale vybavené. Ministr financí
odpověděl v této věci, že finanční
správa byla v nouzi, protože příslušný
zákon o náhradních rentách nebyl parlamentem
včas vyřízen a prozatímní listy,
které neměly květnového kuponu musely
býti vzaty z oběhu. Po sankcionování
zákona v červenci 1928 nebylo možno ihned přistoupiti
k výměně, hledíc k letním prázdninám
peněžních ústavů. Potíže
s vyřízením předválečného
dluhu byly obrovské vzhledem k množství typů
dluhových, jakož i počtu dluhopisů.
Bylo tedy toto - ostatně velmi krátké - provisorium
nutno.
Státní úvěr.
Pokud jde o všeobecnou situaci státního úvěru,
dospěli jsme na úvěrovém trhu k první
etapě racionalisace tím, že jsme se zbavili
nutnosti kontrahovati nové zahraniční dluhy
a že jsme konvertovali staré zahraniční
dluhy. Stát náš do roku 1925 nadělal
tolik dluhů, kolik bylo úspor. Pak jsme se ovšem
nemohli diviti vysoké úrokové míře,
která ztěžovala soukromé podnikaní,
neboť nejsou to jen investice státní a veřejné,
které se ročně podnikají. Daleko větší
část investic se podniká v soustavě
soukromopodnikatelské, kde zvýšení technické
výzbroje podniku znamená i zvýšení
výkonnosti práce. Investice jsou jediný klíč,
kterým se můžeme dostati k podstatnému
zvýšení reální úrovně
dělníka. Teprve snížení úrokové
míry, jež s investicemi úzce souvisí,
způsobilo, že si hospodářský
život mohl oddechnouti. Snížení úrokové
míry, jehož jsme touto finanční politikou
docílili, lze měřiti podle efektivního
zúročení státních papírů,
jež kleslo ze 71/2 pod 6%. Tímto
způsobem přeorientovali jsme se tak, že se
na nás i za hranicemi dívají jako na stát
se západní kulturou. Další vývoj
věci nemůže jíti tak překotným
způsobem, nýbrž souběžně
s vývojem ve státech západních a s
vývojem mezinárodním. Ale musíme při
tom neobyčejně úzkostlivě sledovati
poměry peněžního trhu. Proto celá
naše tendence jest zastaviti dělání
dluhů, což znamená prakticky rovnováhu,
stabilitu v hlavních položkách.
Výdaje všeobecné pokladní správy
jsou příznačné tím, že
vedle výdajů finanční správy
je v ní řada položek, které jsou společné
i jiným ministerstvům a na něž tedy
finanční správa nemá přímého
vlivu. Všeobecná pokladní správa vykazuje
ve výdajích pro rok 1929 pokles 209,6 mil. Kč.
Také v tomto rozpočtu snížení
to způsobeno je v prvé řadě tím,
že u položky "příspěvek státní
správy na úhradu státního dluhu"
počítá se s poklesem skoro o 145 mil. Kč
a že potřeba na vyrovnání případných
diferencí, jež vzejdou z konečného provedení
platových zákonů, zařaděná
v rozpočtu na rok 1928 částkou 25 mil. Kč,
pro rok 1929 ze všeobecné pokladní správy
mizí, poněvadž podle své příslušnosti
byla rozvržena pojednotlivých resortech. Pouze ciferní
pokles jeví se v tit. 10. "Národní bance
na splacení přechodného státovkového
dluhu" částkou 25 mil. Kč, kterážto
potřeba zařaděna jest nyní v celkovém
úvěru v tit. 1., § 1. "příspěvek
státní správy na úhradu státního
dluhu", dále v tit. 11. "vyšší
náklad a odpočivné a zaopatřovací
platy učitelů škol národních
a jich pozůstalých podle zákona ze dne 22.
prosince 1924, čís. 287 Sb. z. a n.", částkou
16,5 mil. Kč, poněvadž zvýšen byl
příděl na zálohy pro krytí
učitelských platů o 100 mil. Kč. Naproti
tomu jeví se vzestup výdajů o 35,6 mil. Kč
v důsledku zvýšení příspěvku
z dopravních daní československým
státním drahám na investice z 20 na 25%.
Také v příjmech Všeobecné pokladní
správy dlužno počítati s poklesem 653
mil. Kč, jenž ovšem daleko nevyrovná se
poklesu výdajů. Toto snížení
způsobeno je v prvé řadě nižším
saldem státních podniků o 44 mil. Kč;
také očekávaný výnos z "účasti
státu na prodeji zdaněného lihu" vykazuje
značné snížení o 36 mil. Kč,
poněvadž pro rok 1929 odpadá splátka
na přejímací cenu lihu. Snížení
to je poněkud paralysováno očekávaným
zvýšením výnosu v tit. 3., § 1.
"správa movitého státního majetku",
kdež počítá se se zvýšením
o 15,8 mil. Kč.
Pokladní hotovosti.
V rozpočtové debatě byla učiněna
zmínka, že podle státního závěrečného
účtu dosáhly hotovosti ve státních
pokladnách značné výše. K tomu
odvětil ministr financí, že u šekového
úřadu je uloženo asi 501 mil. Kč a to
pro konsolidační fond; u Zemské banky je
80 mil. Kč. Co z dřívějších
dob bylo uloženo u bank, je dnes naprosto mizivé.
Informace, jako by byly peníze u výdělečných
bank, které by z nich docilovaly většího
úroku, nejsou správné. Lze kdykoliv nahlédnouti
do všech dat o uložení státních
peněz. Neplatí se úrok, poněvadž
letos ministerstvo financí si nevypůjčilo
ani krejcaru od bank. Konsolidační fond slouží
jednak k provedení budoucích konversí a aby
bylo lze v průběhu roku, když je výchvěv
mezi výdaji a příjmy, vypomoci si z vlastních
prostředků.
Vinkulace cenných papírů.
Státní cenné papíry podávají
se - pokud se tak neděje prostřednictvím
berních úřadů - k vinkulaci či
devinkulaci přímo u likvidatury ředitelství
státního dluhu. Tato likvidatura vyrazí na
podání presentatum a dá straně stvrzenku,
ve které vyznačí dobu (30 až 60 dní),
kdy bude nový cenný papír (vinkulovaný
či devinkulovaný) vydán straně ústřední
státní pokladnou. Výdaj těchto cenných
papírů obstarává poté ústřední
státní pokladna. Stává-li se někdy,
že po uplynutí lhůty vyznačené
na stvrzence ústřední státní
pokladna nemůže ještě vinkulované
cenné papíry vydati, jsou jistě toho příčinou
závažné překážky.
Finanční správa slíbila však
takovýmto průtahům všemožně
čeliti.
Úvěr pro úpravu valuty.
Úvěr preliminovaný u kap. 22., tit. 3., §
2. "Úprava valuty" rozpadá se na položek
pět, jež podrobně jsou uvedeny u pokladní
zprávy na stránce 16 dílčího
rozpočtu.
Z toho pro pol. 2. "Odměny ve věcech valutárních",
t. j. pro odměny a náhrady hotových výloh
osobám, které se zasloužily o zabavení
podloudně vyvážených hodnot neb o dopadení
penězokazů, určeno jest pouze 10.000
Kč, tedy o 2000 Kč méně než v
roce 1928. V tom zahrnuty jsou i refundace nutných cestovních
výloh pro orgány zvláštního "oddělení
pro stíhání padělatelů platidel"
při policejním ředitelství v Praze,
když objeví se nutnost vyslati na místo, kde
padělky se objevily, orgány zvláště
vyškolené a zapracované. Toto oddělení
jest vlastně již první přípravou
k zmezinárodnění ochrany proti penězokazům,
jak je má na mysli mezinárodní konvence proti
penězokazům, připravovaná Svazem Národů.
Ovšem pro všech uvedených pět položek
označených společným názvem
"úprava valuty" preliminováno jest 10,725.000
Kč oproti loňským 10,092.000 Kč, tedy
o 633.00,000 Kč více, kteréžto zvýšení
vyvoláno jest zejména náklady spojenými
s vyrovnáním pohledávek a závazků
vzniklých v rakouskouherských korunách mezi
Československem a Rakouskem a mezi Československem
a Maďarskem, jakož i náklady mezistátního
rozhodčího soudu československo-rakouského
a konečně úpravou vkladů obyvatelů
Československého Těšínska u peněžních
ústavů v Polském Těšínsku.
Náhrada ztrát vzniklých převzetím
státní garancie za dovoz minerálních
olejů.
Republice naší po stanovení hranic zbyla k
těžení nafty pouze nepatrná těžební
místa na Moravě, Slovensku a Podkarpatské
Rusi. Republika stala se proto, pokud, jde o minerální
oleje, zcela závislou na dovozu z ciziny. Dovoz tento narážel
po převratu na značné překážky,
které jej činily velmi riskantním.
Aby odstraněn byl nedostatek minerálních
olejů, uzavřena byla dne 19. listopadu 1919 dohoda
se "Svazem rafinerií minerálních olejů",
dle kterého se "Svaz" zavázal republiku
co nejrychleji zásobiti minerálními oleji
a stát převzal závazek, že bude hraditi
"Svazu" případné ztráty.
Tyto vznikly jednak z důvodů valutárních,
jednak pozdějším rapidním poklesem cen
minerálních olejů.
Ztráty byly vyšetřovány zvláštní
komisí, jmenovanou na zmocnění vlády
ministerstvem veřejných prací.
Ve "Svazu rafinerií minerálních olejů"
bylo sdruženo celkem 7 různých rafinerií.
Se šesti bylo již jednání úplně
skončeno, se sedmou se dokončuje.
| Z titulu ztrát bylo vyplaceno do dnes celkem | Kč | 186,963.845,12. |
| Na tuto částku jsou však rafinerie povinny nahraditi státu | Kč | 43,255.727,19, |
| takže skutečná ztráta, kterou nese stát, činí dle dnešního stavu | Kč | 143,708.117,93. |
| Na částku | Kč | 43,255.727,19, |
| složily rafinerie dodnes | Kč | 14,082.435,32, |
| takže dluhují dosud | Kč | 29,173.291,87. |
| Z toho je hypotekárně zajištěno | Kč | 15,138.038,03, |
| a bankovní garancií je kryto | Kč | 14,035.253,84. |
| Vykázaná ztráta per | Kč | 143,708.117,93 |
| zvýší se ještě o závazky splatné a preliminované v roce 1929 per | Kč | 3,000.000.-, |
| a dále o částku asi | Kč | 1,000.000,-, |
| která bude splatná v letech 1930 - 1938. | ||
| Dle toho lze odhadnouti ztrátu okrouhle celkem na | Kč | 148,000.000,-. |
Kromě této částky mohou však
přijíti v úvahu ještě poplatky
z narovnání a z listin o narovnání.
Výši těchto - budou-li vůbec předepsány
- nelze dnes odhadnouti. Budou-li však předepsány,
nebudou znamenati efektivní zatížení
státní pokladny, poněvadž poplynou zase
v. její prospěch.
Ztráta je kryta plně poplatky vybíranými
za tím účelem podle §§ 4 a 6 vládního
nařízení ze dne 27. ledna.1921, č.
38 Sb. z. a n.
Oslava tisíciletí Svatováclavského.
K poznámce, jako by preliminováním částky
Kč 70.000 obsažené podle vysvětlivek
v kap. 22., tit. 9, § 10., na přípravy k oslavě
tisíciletí svatováclavského šlo
o postup stranický, nutno si uvědomiti, že
jest tu sledován význam celostátní.
Na tradici svatováclavskou navázáno bylo
ostatně již při pětiletí republiky
ražbou československých dukátů
s obrazem sv. Václava. Rozhodujícím však
jest, že tisíciletí svatováclavské
spadá v jedno s tisíciletím pražské
mincovny jako zvláště patrného dokladu
kultního i mocenského významu našeho
tehdejšího státu. K tomuto jubileu chystá
se proto za podpory vlády vědecké dílo
o našem mincovnictví, k němuž je zapotřebí
velmi obsáhlých a podrobných studií
archivních; bylo tedy nutno pamatovati zvláště
na výdaje s tím spojené.
Změny v rozpočtu nejvyššího
účet. kontrolního úřadu.
Rozpočet nejvyššího účetního
kontrolního úřadu na rok 1929 činí
na osobní výdaje 4,748.458 Kč, na věcné
676.000 Kč, úhrnem 5,424.458 Kč a jest tudíž
proti rozpočtu na rok 1928 vyšší celkem
o 245.204 Kč. Preliminuje se na cestovné a diety
o 40.000 Kč více, ježto dohlídková
činnost úřadu byla do jisté míry
omezována nedostačujícími prostředky
personálními a finančními. Jest nutno,
aby napříště byly konány ve větším
rozsahu dohlídky mimo Prahu. Zvyšuje se dále
úvěr na osobní platy, které se preliminují
podle systemisovaného stavu se zřetelem k zákonnému
postupu časovému do vyšších stupňů;
potřeba jest větší o 201.904 Kč.
Ve skutečnosti připadá však na osobní
platy více o 73.688 Kč, ježto nyní sráží
se s osobních platů jen 2%ní interkalář,
kdežto dosud činil 50. Vyrovnání interkalární
srážky na míru ostatních resortů
jest hlavní příčinou zvýšení
úvěru na osobní výdaje. Zvýšení
nákladů na nájemné o 12.000 Kč
jest nutné následkem zákonného zvýšení
nájemného.
Státní závěrečné
účty a výkazy podávané nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
Národnímu shromáždění.
Činnost nejvyššího účetního
kontrolního úřadu vykazuje opět pokroky.
Tak státní závěrečný
účet za rok 1927 podal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
Národnímu shromáždění
již 15. září t. r. a předložil
již také výkaz o poukázaných
náležitostech výdajových a o státních
příjmech za prvé pololetí 1928 a o
stavu státního dluhu v I. a II. čtvrtletí
1928. Pololetní výkazy byly sestaveny na základě
měsíčních seznamů, které
poukazující úřady dodávají
nejvyššímu účetnímu kontrolnímu
úřadu o poukazech výdajů na rozpočet.
Tyto seznamy jsou sestavovány na základě
podrobného rozčlenění úvěrů
jednotlivých resortů, jak jest provedeno v dílčích
sešitech k rozpočtu připojených. Na
základě těchto měsíčních
seznamů, jichž sestavování a podávání
nejvyšší účetní kontrolní
úřad zavedl od počátku roku 1927,
seznává úřad souběžně
s prováděním rozpočtového hospodářství
případné úchylky co do účelu
rozpočtového výdaje, jakož i postupné
vyčerpávání úvěrů,
takže nejvyšší účetní
kontrolní úřad může na nedostatky
včas upozorniti. Z měsíčních
pokladních výkazů sestavuje nejvyšší
účetní kontrolní úřad
přehled o celkových pokladních obratech hospodářství
působivého i nepůsobivého a o stavech
pokladních hotovostí a zasílá každý
měsíc Národnímu shromáždění
pravidelně výkaz výsledků pokladního
hospodářství státního nejpozději
do 10. dne následujícího druhého měsíce.
Tím umožněno jest srovnávati úměrnost
preliminovaných položek s výdajovými
položkami běžného roku a jednotlivé
položky se skutečnými výdaji dřívějšími.
Bylo projeveno přání, aby vzhledem k úspěšné
činnosti nejvyššího účetního
kontrolního úřadu hledělo se pokud
možná k tomu, aby mu byla dána kompetence co
nejvyšší, a aby se mu zákonodárstvím
a také výkladem zákona vycházelo vstříc.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad pracuje spolu s ministerstvem financí
na osnově zákona o finančním řádu,
který by stanovil zásady hospodaření
jak pro administrativu, tak i pro státní podniky
a přizpůsobil je novým potřebám.
Překročení státního rozpočtu
na rok 1927 podle účetní závěrky.
Během rozpočtové debaty bylo jedním
z pánů řečníků jako
výtka uvedeno, že podle závěrečného
účtu za rok 1927 byly výdajové úvěry
překročeny o více než 800 mil. Kč,
a že zejména byly překročeny u ministerstev
národní obrany, školství, vnitra a zahraničních
věcí. K tomu upozornil předseda nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
že veškeré resorty až na kapitoly 11., 20.
a 23. mají sice překročení, ale to
že zaviněno bylo vyšším nákladem
na platovou úpravu, která z technických důvodů
byla účtována při jednotlivých
resortech, naproti čemuž však byla uspořena
při pokl. správě nespecifikovaná položka
450 mil. Kč. Překročení při
ministerstvu školství i národní osvěty
jest způsobeno jako v minulých letech též
výplatou záloh na zvýšené učitelské
platy. O problému, jak tento nepreliminovaný náklad
uhraditi, bylo již debatováno při projednávání
několika rozpočtů. Problém tento,
jak také důvodová zpráva ministerstva
financí praví, bude třeba řešiti
zákonem. Státní správa jest nucena
tento výdaj hraditi nehledě k sociálním
momentům již proto, že resolucí Národního
shromáždění z roku 1919 bylo placení
vyššího nákladu na učitelské
platy uloženo státní správě.
Výdaj jest nutno účtovati etátně.
Druhý výdaj, který donedávna nebyl
preliminován, v závěrečném
účtě však etátně účtován,
jest výdaj na t. zv. ruskou pomocnou akci, který
již od roku 1922 jest vykazován v účetních
závěrkách v etátu, což Národní
shromáždění vždy schvalovalo. Výdaj
tento působil po všechna ta léta překročení
rozpočtu ministerstva, věcí zahraničních,
posléze tedy i v roce 1927. Na rok 1928 jest již zařaděn
do státního rozpočtu ve třech kapitolách.
Jest proti roku 1927 značně snížen.
Překročení rozpočtu ministerstva národní
obrany vedle vyššího nakladu na služební
platy, záleží jednak v částce
25 mil. Kč na první augmentační zásoby,
na něž byly povoleny v roce 1921 zvláštní
prostředky do výše 322 mil. Kč úvěrní
operací. Jinak zbývá překročení
toliko 195.000 Kč vysvětlené v účetní
závěrce, které jest oproti celkovému
rozpočtu ministerstva národní obrany zcela
nepatrné. Překročení úvěru
ministerstva vnitra činí ciferně arci 50
mil. Kč, avšak vyšší náklad
na platovou úpravu činí u něho 58
mil. Kč, takže ministerstvo vnitra svoji vlastní
potřebu plně si uhradilo.
Vykazování interkalárních úspor
v závěrečných účtech.
Na přání, aby v závěrečném
účtu byly vykazovány také interkalární
úspory, sdělil předseda nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
toto: Ku zjištění částek, které
byly ušetřeny z úvěrů preliminovaných
na osobní platy následkem neobsazení některých
systemisovaných míst, musilo by býti možno
srovnati částky pro jednotlivé platové
stupnice a stupně příslušného
odvětví skutečně vyplacené
s částkami pro ně preliminovanými.
Toto srovnání nejvyšší účetní
kontrolní úřad na základě dílčích
závěrek za rok 1927 sám provésti nemohl,
poněvadž scházelo preliminování
platů na základě systemisace, která
byla vládou schválena teprve v červenci 1927.
Úhrada pro nové platy byla arci v rozpočtu,
avšak výpočet, zda a co bylo uspořeno
z této úhrady, byl by technicky tak obtížný
a vyžadoval by tolik času, že by nemohl nejvyšší
účetní kontrolní úřad
z důvodu ekonomie žádati tyto výpočty
od administrativních účtáren; bylo
by to zdrželo běžnou práci zejména
také u úřadů finančních,
které v téže době byly zaměstnány
zaváděním berní reformy. Také
za rok 1928 bude táž obtíž s vypočtením
interkalárních úspor. Teprve snad pro účetní
závěrku za rok 1929 bude možno žádati,
aby poukazovací úřady uváděly
v odůvodnění rozdílů mezi náležitostí
a rozpočtem při osobních platech také
počet míst neobsazených a dobu, po kterou
byla volná, jakož i počet míst obsazených
nad systemisovaný stav.
Úbytek daňových nedoplatků v roce
1927.
K dotazu, jak působily daňové odpisy na úbytek
nedoplatků v roce 1927, odpověděl předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu: Nedoplatky vzrostly jednak dodatečnými
předpisy a korekturami náležitostí,
na druhé straně ubylo nedoplatků platbou
a opět korekturami náležitostí (zejména
rozvrhováním platů na podíl státní
a přirážkový) a ovšem též
prominutím pro nedobytnost a konečné odpisy.
Tyto odpisy jsou opět buď důsledkem vyřízení
rekursu anebo na základě zákona čís.
235/1924 Sb z. a n. V rozborech nedoplatků nejsou odpisy
roztřiďovány podle právních titulů
a nejvyšší účetní kontrol,
úřad nemohl číslice odpisů
sděliti jen na podkladě těchto rozborů.
Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny
začal jednati o vládním návrhu finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet pro rok
1929, dne 13. září 1928 a skončil
toto své jednání dne 12. října
1928.
Generálním zpravodajem o finančním
zákoně a státním rozpočtu pro
rok 1929 zvolen poslanec dr. Hnídek.
Zpravodaji o jednotlivých kapitolách byli:
| A. Ústřední orgány státu: | 1 | President republiky a kancelář presidenta republiky | dr. Samek. |
| 2 | Zákonodárné sbory | Adámek. | |
| 3 | Předsednictvo ministerské rady a ze skupiny II. § 13. Státní tiskárny a), § 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15. Československá tisková kancelář | dr. Halla. | |
| B. Správa zahraniční a vojenská: | 4 | Ministerstvo zahraničních věcí | dr. Halla. |
| 5 | Ministerstvo národní obrany a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a § 13. Státní tiskárny b) | dr. Černý. | |
| C. Správa vnitřní: | |||
| a) politická: | 6 | Ministerstvo vnitra | Doležal. |
| b) justiční a legislativní | 7 | Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | dr. Matoušek. |
| 8 | Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy | Hvozdzík. | |
| 9 | Nejvyšší správní soud a Volební soud | dr. Matoušek. | |
| c) kulturní: | 10 | Ministerstvo školství a národní osvěty a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě a § 16. Žabčický školní závod zemědělský | Rýpar. |
| d) hospodářská a dopravní | 11 | Ministerstvo zemědělství a ze skupiny II. § 6. Státní lesy a statky | dr. Černý. |
| 12 | Státní pozemkový úřad | dr Hnídek. | |
| 13 | Ministerstvo průmyslu; obchodu a živností | dr. Samek. | |
| 14 | Ministerstvo veřejných prací a ze skupiny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody | dr. Polyák. | |
| 15 | Ministerstvo pošt a telegrafů a ze skupiny II. § 4. Československá pošta (včetně poštovní šekové úřady) | Roudnický. | |
| 16 | Ministerstvo železnic a ze skupiny II. § 5. Československé státní dráhy | Pekárek. | |
| e) sociální: | 17 | Ministerstvo sociální péče | Adámek. |
| 18 | Agenda ministerstva pro zásobování lidu | Adámek. | |
| 19 | Ministerstvo veřej. zdravotnictví a tělesné výchovy a ze skupiny II. § 12. Státní lázně | Hvozdzík. | |
| 20 | Odpočivné a zaopatřovací platy | Roudnický. | |
| D. Správa finanční: | 21 | Ministerstvo financí, ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici a skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích | dr. Hnídek. |
| 22 | Všeobecná pokladní správa a skupina IV. Správa státního dluhu | dr. Hnídek. | |
| E. Kontrola státní správy: | 23 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | dr. Matoušek. |
| 9 | 10 | 07 | 1 | 07 | |||||
| 15 | 19 | 07 | 4 | ||||||
| 8 | 30 | 13 | 4 | 30 | |||||
| 14 | 30 | 19 | 30 | 5 | |||||
| 8 | 30 | 12 | 3 | 30 | |||||
| 14 | 30 | 20 | 30 | 6 | |||||
| 8 | 30 | 12 | 30 | 4 | |||||
| 17 | 20 | 3 | |||||||
| 8 | 30 | 12 | 30 | 4 | 30 | ||||
| 14 | 30 | 20 | 5 | ||||||
| 8 | 30 | 12 | 30 | 4 | |||||
| 14 | 22 | 8 | |||||||
| 8 | 30 | 12 | 20 | 3 | 50 | ||||
| 14 | 1 | 30 | 11 | 30 | |||||
| 9 | 30 | 12 | 30 | 3 | |||||
| 14 | 30 | 20 | 45 | 6 | 15 | ||||
| 9 | 17 | 20 | 8 | 20 | |||||
| 17 | 23 | 6 | |||||||
| 8 | 30 | 12 | 45 | 4 | 15 | ||||
| 14 | 16 | 45 | 2 | 45 | |||||
| 17 | 20 | 21 | 30 | 4 | 10 | ||||
| 8 | 30 | 12 | 45 | 4 | 15 | ||||
| 14 | 24 | 45 | 10 | 45 | |||||
| 8 | 12 | 55 | 4 | 55 | |||||
| 14 | 4 | 15 | 14 | 15 | |||||
| 9 | 13 | 45 | 4 | 45 | |||||
| 14 | 12 | 22 | 15 | 8 | 03 | ||||
| Schůze trvaly celkem hodin | 149 | 40 | |||||||

