Rozdělení rozpočtu.
Rozpočtový návrh ministerstva pošt a
telegrafů rozčleňuje se jednak na rozpočet
ministerstva pošt a telegrafů samého, jednak
na rozpočet státního podniku Československá
pošta (včetně poštovní úřady
šekové).
Ministerstvo pošt a telegrafů.
Rozpočet ministerstva pošt a telegrafů vykazuje
pro rok 1929 celkovou potřebu
| pro ústřední správu v částce | 12,057.670,- Kč, |
| a jest proti potřebě, preliminované na rok 1928 částkou | 15,646.890,- Kč, |
| nižší o | 3,589:220,- Kč. |
Pro správné srovnání s rozpočtem
na rok 1928 jest však nutno od prostředků,
preliminovaných ke kapitole 15. na rok 1928, odečísti
výdaje v úhrnné částce 2,566.700,-
Kč, které v důsledku systemisace služebních
míst, usnesené vládou 15. července
1927, bylo nutno přesunouti do rozpočtu podniku
Čsl. pošta, takže jeví se pak výdaje
pro ústřední správu, rozpočtené
na rok 1929, proti roku 1928 efektivně nižší
jen o 1,002.520,- Kč.
Československá pošta (včetně
poštovní úřady šekové).
Rozpočet podniku Československá pošta
(včetně poštovní úřady
šekové)
| vykazuje provozní zisk v částce | 182,145.427,- Kč, |
| který jest proti zisku, preliminovanému na rok 1928 částkou | 171,339.230,- Kč, |
| vyšší o | 10,806.197,- Kč. |
Z tohoto celkového zisku připadá na:
| 1. zisk poštovního, telegrafního a telefonního provozu | 170,801.097,- Kč |
| 2. zisk poštovních úřadů šekových | 10,235.000,- Kč |
| 3. zisk poštovního provozu automobilního | 1,109.330,- Kč |
Investiční program a jeho úhrada.
Investiční program podniku Čsl. pošta
je pro rok 1929
| rozpočten úhrnem na | 208.222.665,- Kč |
| a jest proti roku 1928, pro který byl preliminován částkou | 298,744.230,- Kč |
| menší o | 90,521.565,- Kč. |
V investičním rozpočtu jsou tyto investiční
výdaje z důvodů rozpočtově
technických vykázány toliko částkou
170,932.665,- Kč, pokud se týče jen potud,
pokud budou uhrazeny zápůjčkou. Investiční
výdaje poštovního, telegrafního a telefonního
provozu, jež budou uhrazeny stavebními příspěvky
soukromých zájemníků (15,640.000,-
Kč) a investiční náklady poštovních
úřadů šekových (21,650.000,-
Kč), jež budou uhrazeny vlastními prostředky
podniku, nebyly do investičního rozpočtu
zařaděny.
Generální debata nedotkla se přímo
oboru ministerstva pošt a telegrafů; ve všeobecné
kritice podnikového hospodaření vyskytly
se pak některé hlasy proti odčerpání
výnosu Čsl. pošty pro státní
pokladnu.
Ve specielní debatě byly předneseny
některé námitky, pokud se týče
dotazy, spadající do oboru ministerstva pošt
a telegrafů, jež týkaly se zejména těchto
záležitostí:
Správní sbor.
Kritisována byla nedávno provedená reorganisace
Správního sboru podniku Československá
pošta.
Zkušenosti prvého tříletí trvání
Správního sboru ukázaly, že jest velmi
účelné a velmi prospěšné,
aby ve Správním sboru byly zastoupeny svými
přednosty všecky odbory ministerstva pošt a telegrafů.
Jest to v zájmu usměrněné práce
a v zajmu co nejužšího souladu mezi přípravnými
pracemi, usnášením Správního
sboru a dalším propracováním.
Přednesen také dotaz, proč ve Správním
sboru nejsou zastoupeni odborníci - neúředníci,
kteroužto možnost připouští ustanovení
§u 8 vládního nařízení
č. 206/1924 Sb. z. a n.
Členy Správního sboru československé
pošty (včetně poštovní úřady
šekové) jsou té doby pouze zaměstnanci
resortu a zástupce ministerstva financí. Živel
odborníků - neúředníků
- není prozatím zastoupen, ačkoliv prováděcí
nařízení k podnikovému zákonu
připouští jeho účast. Jako nelze
lpěti na domněnce, že kdo se zabýval
řadu let administrativou byl by neschopen - třeba
by měl stále na zřeteli také otázky
vlastní správy administrativní - pracovati
a účinně zasáhnouti ve věcech
komerčních, tak není také příčiny
považovati dosavadní složení Správního
sboru pošty za trvalé a vylučovati předem
možnost účasti odborníků - neúředníků
na správě podniku, pokud jest slučitelná
s veřejnoprávním administrativním
charakterem pošty. V této chvíli lze tvrditi,
že elementy mimoúřednické by uplatňovaly
zájmy dosti protichůdné, snad jednostranné.
Inkompatibilita.
Byla spatřována inkompatibilita v tom, že někteří
úředníci ministerstva pošt a telegrafů
jsou ve správních radách podniků,
které dodávají poštovní správě,
a že dostávají od těchto podniků
odměny (tantiemy).
V daných případech není inkompatibility,
ježto úředníci tito jsou vysíláni
jen do polostátních podniků jako zástupci
státní správy a ochránci zájmů
státu.
Zmínění úředníci nedostávají
odměn od správ těchto podniků, nýbrž
podniky tyto odvádějí příslušné
tantiemy do státní pokladny. Výši odměn
těmto úředníkům stanoví
vláda podle všeobecných směrnic v této
příčině vydaných.
Systemisování míst dozorčích
úředníků.
Dále bylo vytýkáno, že služební
místa dozorčích úředníků
II. služební třídy nejsou pevně
systemisována.
Podotýká se, že místa dozorčích
úředníků 6., 5. i 4. platové
stupnice jsou individuelně systemisována
u jednotlivých poštovních úřadů
a individuelně se také obsazují.
Platové poměry řemeslných zaměstnanců
automobilového provozu.
Poukázáno také na to, že řidiči
osobních automobilů jsou zařaděni
do I. platové stupnice, kdežto řidiči
v poštovním autoprovozu do II. platové stupnice.
Mezi uvedenými zaměstnanci není platových
rozdílů, ježto II. platová stupnice
řemeslných zaměstnanců odpovídá
I. platové stupnici státních pragmatikálních
zřízenců.
Odměny pro zaměstnance podniku na r. 1923.
K výtce, že na odměny podnikových zaměstnanců
bylo na rok 1928 pamatováno pouze 400.000 Kč neodpovídá
skutečnosti, neboť na tento účel bylo
preliminováno 870.000 Kč (pol. 34 d).
Výpomoci pro podnikové zaměstnance na
rok 1929.
Učiněn dotaz, zda částka 3,000.000
Kč u položky 4 d v rozpočtu na rok 1929 jest
určena také na výpomoci podnikových
zaměstnanců.
Zmíněná částka je určena
pouze na odměny, kdežto na výpomoci je pamatováno
zvláštní položkou (35 a) v částce
340.000 Kč.
Režijní uhlí.
Přednesena námitka proti snižování
rozpočtové položky na režijní uhlí
poštovních zaměstnanců.
Tato položka byla jako v letech předchozích
snížena, a to o 139.000 Kč, avšak toto
snížení příplatků poštovní
správy na režijní uhlí z drážních
zásob děje se zcela automaticky, protože podle
norem, stanovených na žádost ministerstva železnic
se počet zaměstnanců, oprávněných.
k odběru režijního uhlí, snižuje
postupným ubýváním osob, kterým
svého času toto právo bylo přiznáno.
Poštovní sazby.
Vysloven požadavek, aby bylo sníženo výplatné
za obyčejná psaní.
Prohlášením pošty za podnik, spravovaný
podle zásad obchodního hospodaření,
přešla na poštu nová břemena
(úhrada pensí a zaopatřovacích
požitků poštovních zaměstnanců
a jich pozůstalých, náklady ústřední
správy, náklady spojené se správou
státních budov, odpisy a pod.), kteréžto
náklady činí dnes ročně netto
154 mil. Kč, takže snížení
poplatků není vzhledem k nezbytné soběstačnosti
podniku a vzhledem k velkým zlepšovacím úkolům,
které jej čekají, možné.
Pracovní jednotky za službu pro rozhlas.
O počítání pracovních jednotek
za službu rozhlasovou u poštovních úřadů,
jak bylo požadováno, se uvažuje. K vyřešení
této otázky dojde ovšem až bude rozhlasová
sít vybudována a finanční poměry
v radiofonii zkonsolidovány.
Odměny za doručování spěšných
zásilek.
Kritice podrobena úprava výplaty odměn za
doručování spěšných zásilek.
Provedená úprava jest zcela odůvodněna,
neboť vychází pouze ze zásady, že
u poštovních úřadů, kde pro tuto
službu jsou systemisovány zvláštní
síly, nemají nároku na zvláštní
odměnu za úkon, za který jsou již placeny.
Tam, kde takových sil není, vyplácí
se odměny stejně jako dříve.
Poštovní provozní předpisy, poštovní
řád a poštovní zákon.
Bylo vytýkáno, že nebyly dosud v československém
jazyku vydány poštovní provozní předpisy,
nový poštovní zákon a poštovná
řád.
Poštovní provozní předpisy jsou již
vydány a rozesílají se právě
poštovním úřadům, Poštovní
zákon a s ním související poštovní
řad jsou pece nemalého dosahu a vyžadují
důkladného studia. Nicméně blíží
se jejich redakce ke svému zakončení, vyžadují
ovšem, pokud se poštovního zákona týče,
meziministerského a samozřejmě ústavního
projednání, a pokud jde o poštovní řád,
jednání s interesovanými korporacemi.
Automatisace telefonu - příspěvky zájemníků.
Bylo namítáno, že příspěvek
zájemníků na zautomatisování
telefonu je příliš vysoký.
Příspěvky na zautomatisování
telefonu představují pouze rozdíl mezi cenou
na ústřednu manuelní a automatickou. Náklad
na automatické telefony je značný, takže
poštovní správa jest nucena žádati
příspěvek právě tak jako to
činí na př. poštovní správa
říšskoněmecká, která žádá
na jednu přípojku v automatických ústřednách
částku 100 zl. M.
Síť dálkových kabelů.
Vysloven byl také požadavek, aby síť dálkových
kabelů byla rozšířena na oblast světových
lázní Karlových Varů a Mariánských
Lázní a přednesen dotaz, proč kabel,
budovaný přes Plzeň, nebyl veden tímto
směrem.
Poštovní správa musí dbáti toho,
aby nejkratší cestou dosáhla uzlového
kabelového bodu v Norimberce, kamž ústí
ze všech stran říšskoněmecké
kabely.
Ostatně v generelním projektu sítě
dálkových kabelů jest pro budoucnost projektován
další dálkový kabel z Prahy přes
Žatec do Karlových Varů.
Kladení kabelů v Praze.
Bylo poukázáno na to, že časté
rozkopávání pražských ulic zaviňuje
poštovní správa, která prý při
kladení telegrafních a telefonních kabelů
nebéře zřetel na programy prací pražské
obce, jež jsou jí včas zasílány.
Rozšiřování pražské automatické
ústředny vyžaduje neustálé rozšiřování
kabelové sítě. Poštovní správa
postupuje však v tomto směru plánovitě
a pokud možno s ohledem na programy prací obce pražské.
Podotknouti dlužno, že tuto námitku přinesly
již často také denní listy, ačkoliv
namnoze dodatečně bylo zjištěno, že
na uvedených místech poštovní správa
vůbec nepracovala.
Radiová vysílací stanice ve Strašnicích.
K námitce, že radiová vysílací
stanice ve Strašnicích nevyhovuje, dlužno konstatovati,
že, ačkoliv jest již několik roků
v provozu, dosud dobře pracuje, neboť i podle zpráv
z daleké ciziny (Švýcarsko, Španělsko,
Francie) je velmi jasně a akusticky bezvadně slyšitelná.
Vybudování rozhlasové sítě.
Kritisován byl také dosavadní stav rozhlasové
sítě.
Rozhlas v Evropě vyvinuje se v poslední době
ve znamení mohutných stanic, čehož hlavní
příčinou jest nedostatek rozhlasových
vln. Poněvadž těchto vln jest poměrně
málo a počet stanic v Evropě v poslední
době neustále stoupal, jest situace evropského
rozhlasu nyní dost těžkou a poslech vzdálených
stanic se stává stále horší a
horší. V prvých letech rozhlasu se zdálo,
že vedle stanic t. zv. celostátních budou i
stanice lokálního významu hrát určitou
roli ve vývinu rozhlasu. Zkušenostmi došlo se
však k tomu, že tyto stanice, i když mají
malou energii v anténě, ruší na velké
vzdálenosti. Ačkoliv se většina rozhlasových
společností v Evropě dobrovolně dohodla
na provisorním rozdělení vln byla z vylíčených
důvodů otázka stanic regionálních
stále kamenem úrazu. Na první pohled by se
zdálo, že by se tomuto nedostatku mohlo odpomoci tím,
že by více stanic vysílalo stejný program
na téže vlně; bohužel, je řešení
tohoto problému s technického stanoviska dosti obtížné
a nebyl dosud nikde, přes četné pokusy, které
se v tomto směru v různých zemích
konaly, uspokojivě vyřešen. Z těchto
důvodů řeší nyní všechny
státy svou rozhlasovou síť tím způsobem,
že se snaží nahraditi stanice slabé stanicemi
silnými s pokud možno velkým dosahem. K tomuto
řešení nutí velkou většinu
zemí, resp. rozhlasových společností
i důvody hospodářské, poněvadž
se ukázalo, že udržování malých
rozhlasových stanic jest neekonomické, nehledíc
ani na potíže spojené s opatřováním
bezvadných každodenních programů v menších
městech, které musí vynikati pestrostí
a vyhovovati vkusu nejrůznějších vrstev
obecenstva.
Čsl. telegrafní správa řídí
se při vybudování rozhlasové sítě
zmíněnou zásadou a zakoupila pro Bratislavu
stanici o energii 12 KW v anténě a pro Moravskou
Ostravu stanici o 10 KW v anténě. Obě
tyto stanice budou uvedeny v chod koncem tohoto roku, po případě
počátkem příštího raku.
Stanice tyto jsou tedy 2krát, resp. 21/2krát
tak silné jako nynější stanice pražská.
Také pro nejvýchodnější část
naší republiky byla objednána nová stanice,
která se energií rovná stanici brněnské
a která byla postavena v Košicích. Stanice
tato jest již v provozu. Pro Košice nebylo možno
voliti energii větší jednak pro nevyjasněnou
otázku rozhlasových vln v době objednávání
této stanice a jednak též proto, že zásobování
elektrickým proudem stanice v Košicích by činilo
při větší energii dosti značné
potíže.
Z dalších projektů telegrafní správy,
týkajících se rozhlasu, nutno se zmíniti
o zesílení 25 KW stanice brněnské
na 10 KW, které bude provedeno po rozšíření
nynější budovy brněnské stanice.
Největším rozhlasovým projektem jest
však vybudování celostátní
stanice v okolí Prahy, která má býti
uvedena v provoz během příštího
roku. Energie této stanice bude volena tak, aby její
dosah na krystal obnášel asi 200 - 250 km.
Vedle stanic staví nyní telegrafní správa
pro pražský rozhlas novou moderně vybavenou
budovu pro vysílací a administrativní místnost
ve Fochově třídě na Vinohradech a
mimo to pro tytéž účely novou budovu
v Bratislavě a Košicích.
Úřední paušály.
Bylo vytknuto, že úřední paušály
poštovních úřadů II. a III. třídy
jsou nedostatečné.
Úprava paušálů co do sazeb jest sice
z roku 1900, nedostatečnosti výměry jejich
čelilo se však jak generelním, tak mimo to
i specielním povolováním drahotních
přídavků. Dlužno také konstatovati,
že z věcí, jež nutno z paušálu
hraditi, byly některé z paušálu vyňaty;
platí to zejména o výdajích za otop,
jež převzala poštovní správa přímo
k placení. Podotknouti třeba, že výdaje
za otop vyčerpávaly paušál ve značné
míře.
Osvětlování poštovních úřadů.
Dále bylo poukázáno na to, že rozpočtová
položka na světlo jest nedostatečně
preliminována.
Za dob Rakouska dostávalo se jen největším
úřadům poštovním (t. zv. úřadům
erárním) plné úhrady nákladu,
jehož si vytápění a osvětlován
úředních místností vyžadovalo,
a jen tyto úřady směly si zaváděti
nákladnější světlo plynové
nebo elektrické. Veškeré ostatní úřady
byly odkázány co do úhrady nákladů
otopních a osvětlovacích na úřední
paušál.
Čsl. poštovní správa naproti tomu přejímá
náklady na zavádění elektrického
nebo plynového osvětlení do úředních
místností v konkrétních případech
na sebe bez ohledu na velikost úřadu a vlastní
náklady osvětlovací hradí buď
plně podle účtů mimo úřední
paušál, nebo s nimi patřičně
počítá v úředních paušálech.
Počet úřadů, u nichž zavedeno
bylo elektrické osvětlení, vzrostl proti
roku 1919 o více než 900, čili asi o 110%.
Poštovní doprava automobilní.
Konečně bylo poukázáno i na to, že
vývoj a konkurenční schopnost poštovní
automobilní dopravy jsou brzděny nedostatečným
počtem nových moderních autobusů.
První objednávka moderních autobusů
o nízkém rámu a na pneumatikách byla
uskutečněna již v roce 1926. Z ní bylo
dodáno v roce 1927 celkem 22 vozů (10 vozů
větších v 12 menších rozměrů).
Pro rok 1925 bylo objednáno dalších 90 autobusů
(40 většího a 50 menšího typu).
Výměna zbývajících starších
autobusů bude pravděpodobně provedena v roce
1929. Do úplné výměny starších
vozů novými užívá se přechodně
u starých autobusů gumových obručí
vzduchokomorových, které lépe nárazy
tlumí nežli dosavadní obruče plné.
Škoda při požáru vyšehradské
Citadely.
Učiněna zmínka o tom, že škoda
způsobená v odvětví poštovního
automobilního provozu požárem vyšehradské
Citadely byla vyšší, než byla svého
času udána v odpovědi na interpelaci k této
věci.
Rozdíl mezi ztrátou, zjištěnou krátce
po požáru, a ztrátou, kterou vykazuje závěrečný
účet za rok 1927, je snadno vysvětlitelný.
Účty zásobního inventáře
a materiálu shořely při požáru
na Vyšehradě. V důsledku toho mohla býti
ztráta prokázána jenom tak, že shořelé
věci byly zjištěny podle oharků na místě
požáru nalezených a poznaných. Jedině
tak mohl býti za dané situace získán
přesvědčující podklad pro jednání
s pojišťovnou o náhradě škody, požárem
vzniklé.
Závěrečné účty vykazují
však ztrátu, konstatovanou jako rozdíl mezi
hodnotou věcného majetku, vykázanou v bilanci
k 31. prosinci 1926 (před požárem) a hodnotou
po požáru; hodnotu po požáru rekonstruuje
účetnictví z hodnoty, vykázané
v bilanci za roli 1927, kterou opravuje se zřetelem k výsledkům
systematického účtování veškerých
změn, nastalých na věcném majetku
v roce 1927 nákupem a spotřebou, pokud se týče
i pohybem tohoto majetku mezi jednotlivými služebnami.
Tím ovšem dospívá účetně
zjištěná ztráta k jinému výsledku,
než byl ten, který mohl býti zjištěn
v době, ve které musela býti interpelace
zodpověděna, a ta tím spíše,
že ještě po zodpověděti interpelace
vznikly mimořádné výdaje, které
nemohly býti předvídány při
prvním zjišťování škody, které
však souvisely s požárem, takže musely býti
vykázány jako ztráta z požáru.
Stavba nádražní poštovní budovy
v Žatci.
Přednesen byl dotaz, kdy dojde k výstavbě
nádražní poštovní budovy v Žatci.
Ideová skizza byla dána k posouzení ředitelství
státních drah Praha - Sever a v nejbližší
době bude zadána vypracování definitivního
projektu.
Rozdělení rozpočtu.
Rozpočtový návrh státní správy
železniční na rok 1929 rozčleňuje
se na rozpočet ministerstva železnic samého
a na rozpočet státního podniku: "Československé
státní dráhy".
Ministerstvo železnic.
Rozpočet ministerstva železnic jest zařazen
jako kap. 16. do skupiny I. státního rozpočtu
(vlastní státní správa).
Výdaje tohoto rozpočtu činí celkem
28,934.300 Kč a kryjí se, co do výše,
s příjmy, čímž vyhovuje se ustanovení
bodu 2. čl. II. finančního zákona
na rok 1929, podle něhož se státnímu
podniku železničnímu ukládá povinnost,
uhraditi potřeby svého nejvyššího
správního úřadu (ministerstva železnic),
pokud nejsou uhrazeny vlastními jeho příjmy.
Porovnání s rozpočtem na r. 1927.
Rozpočtené výdaje na rok 1929 jsou v porovnání
s rozpočtem
| na rok 1928 nižší o celkovou částku | Kč | 1,011.220-, |
| z čehož osobní výdaje o | Kč | 293.140,-, |
| věcné výdaje o | Kč | 718.080,-. |
Snížení osobních výdajů
bylo docíleno postupným vyrovnáváním
skutečného stavu personálu na stav systemisovaný
a snížení věcných výdajů
jednak přeskupením větší částky
potřeby na úpravu platovou, zajištěnou
v rozpočtu na rok 1928 paušální částkou
ve věcných výdajích (pol. 22.) do
výdajů osobních (pol. 1.), jednak systematickým
uplatňováním hospodárných snah
státní správy železniční.
Československé státní dráhy.
Rozpočet podniku "Československé státní
dráhy" jest zařazen do skup. 2. "Správa
státních podniků" jako oddíl
III. § 5.
Provozní zisk.
Celkové preliminované výdaje v tomto
| rozpočtu činí | 4.613,009.750 Kč, |
| celkové preliminované příjmy | 4.768,999.750 Kč, |
| takže rozpočtený provozní zisk činí | 155,990.000 Kč. |
Porovnání s rozpočtem na rok 1928.
Výdaje, rozpočtené pro rok 1929, jsou
| oproti roku 1928 vyšší o | 198,689.700 Kč, |
| příjmy vyšší o | 193,488.430 Kč, |
| a rozpočtený provozní zisk v důsledku toho nižší o | 5,201.270 Kč. |
Vyšší potřeba vzniká zejména
zvýšením potřeby, pokud se týče
novými náklady na osobní platy podle platových
zákonů a vedlejší platy (90,300.000
Kč), na pensijní pojištění (62,000.000
Kč), na úhradu provozních schodků,
úroků z hypotečních zápůjček
a správních výdajů místních
drah, jejichž zestátnění se očekává
v roce 1928 (2,000.000 Kč - na ostatní věcné
výdaje 21,700.000 Kč) a na náklady obnovovací
(90,200.000 Kč). Uvedená vyšší
potřeba jest z části kryta snížením
nákladů některých jiných rozpočtových
posic, zejména na zúrokování a umořování
dluhů, zatěžujících železniční
rozpočet (12,500.000 Kč), na paušální
potřebu na úpravu platovou (46,000.000 Kč),
na platy a mzdy (14,200.000 Kč) atd.
Zvýšení příjmů očekává
se zejména u příjmů přepravních
(189,400.000 Kč), ostatních příjmů
(2,000.000 Kč) a úroků a kursovních
rozdílů (2,000.000 Kč).
Úhrada investičních nákladů.
| Úhrada investičních výdajů, rozpočtených pro rok 1929 ve výši | Kč 331,590.000,-, |
| děje se ve smyslu ustanovení čl. II. finančního zákona na rok 1929 použitím provozního zisku v uvedené již výši Kč 155,990.000- a příspěvku státní pokladny ve výši 25% dopravních daní, tudíž o 5% zvýšených proti roku 1928, vybraných jak | |
| na drahách státních, tak i na drahách státem spravovaných, ve výši | Kč 175,600.000,-. |
Důvodová zpráva k osnově finančního
zákona na rok 1929, k níž jsou připojena
i účelná grafická znázornění
a tabulky s porovnávacími daty (str. 468 - 493),
obsahuje bližší vysvětlení k rozpočtovému
návrhu železniční správy.
Generální debata.
V generální rozpravě rozpočtové
byly předneseny některé stížnosti,
připomínky, případně náměty,
dotýkající se státní správy
železniční. Tak bylo mimo jiné zejména
poukazováno na přetěžování
přednostů stanic administrativními pracemi,
takže přednostové se nemohou věnovati
službě dopravní a dozorčí, na
umělé prodlužování osmihodinové
doby pracovní tím, že se stanoví služební
turnusy pro jízdní personál na podkladě
jízdních řádů, jež neodpovídají
poměrům a nejsou dodržitelné, na zpožďování
vlaků, na zrušování strážnických
stanovišť a nedostatečné zřizování
podjezdů a nadjezdů, při čemž
byl současně přednesen dotaz, jak daleko
pokročilo jednání státní správy
železniční, aby podle ustanovení zákona
o silničním fondu dostalo se státní
správě železniční na zřizování
podjezdů a nadjezdů pomocných příspěvků.
Dále byly vysloveny pochybnosti o aktivitě železničního
podniku s poukazem na nedostatek východiskové bilance
a na to, že není dosud stanovena zakládací
hodnota železničního podniku, že se neprovádějí
odpisy atd. Konečně byla posuzována skutečnost,
že železnice není členem žádného
ručebního svazu a že musí sama hraditi
náhrady za usmrcení a zranění osob,
a přednesena výtka, že dlouholeté projekty
výstavby drah se neprovádějí a poukázáno
příkladně na trať Albrechtice - Cukmantl.
Speciální debata.
Speciální debata byla zahájena zprávou
specielního zpravodaje rozpočtového výboru
k rozpočtu státní správy železniční,
který dotkl se zvláště otázek
tarifních, přistavování vagonů,
stanovení vykládacích lhůt, zpožďování
vlaků, povolování soukromých automobilových
linek a dále též otázky soutěže
automobilové s poukazem na cizinu, kde tato otázka
jest jedním z nejdůležitějších
problémů, jimiž se železniční
správy intensivně zabývají, a pojednal
poté podrobně o činnosti státní
správy železniční, o rozpočtu
ministerstva železnic a státního podniku: "Československé
státní dráhy".
Poté rozvinula se speciální debata, v níž
bylo pojednáno o otázkách, o kterých
byla učiněna zmínka již v generální
debatě, případně ve zprávě
speciálního zpravodaje. Mnoho pozornosti bylo věnováno
otázkám zaměstnaneckým ve spojení
s platovou úpravou podle zákona čís.
103/1926 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís.
15/1927 Sb. z. a n. a úzce s tím související
otázce systemisace. Neméně pozornosti bylo
věnováno otázkám investičním,
vybudování drážních zařízení,
stavbě nových drah, elektrisaci a doplňování
obozu.
Poté pojednal ministr železnic ve svém exposé
o činnosti státní správy železniční,
přihlížeje jednak k době uplynulé,
jednak k programu činnosti v rozpočtovém
roce 1929 a odpověděl na některé přednesené
dotazy a připomínky členů rozpočtového
výboru.
Skutečné hospodářské výsledky
čsl. státních drah za léta 1925 -
1929.
Hospodaření podniku československých
státních drah vykazuje od roku 1925 utěšený
vývoj:
| 1925 | 77 | ||||||||
| 1926 | 121 | ||||||||
| 1927 | 157 | ||||||||
| pro rok 1928 jest preliminován provozní zisk v částce | 161 | ||||||||
jenž bude, jak lze souditi podle dosavadních hospodářských
účinů, pravděpodobně předstižen.
Pro rok 1929 jest preliminován provozní zisk částkou
poněkud nižší, a to 156 mil. Kč,
důsledkem toho, že do výdajového programu
byly zařazeny nové, v předchozích
letech se nevyskytující náklady. Celkem činí
tato vyšší potřeba, přihlíží-li
se naproti tomu k některým sníženým
nákladům, jako na programové úrokování
dluhů a podobné, okrouhle 198 mil. Kč.
Porovná-li se tudíž provozní zisk let
minulých s preliminovaným ziskem roku rozpočtového,
činil by provozní zisk vlastně částku
354 mil. Kč.
Hospodářské výsledky čsl.
státních drah v roce 1925 - 1929 a zařazení
obnovovacích nákladů do provozních
účinů.
Až včetně do roku 1926 nebylo činěno
rozdílu mezi tak zvanými náklady obnovovacími,
které podle své povahy náležejí
do výdajů provozních a náklady ryze
investičními, t. j. takovými výdaji,
jimiž zvyšuje se hodnota železničního
majetku. Uplatnění této zásady došlo
výrazu teprve v hospodářském výsledku
roku 1927 a podnikových rozpočtech let následujících.
Vezme-i se proto v úvahu, že by obnovovací
náklady v letech 1925 a 1926 byly dodatečně
zařazeny do provozních účinů
státního podniku železničního,
jevily by se hospodářské výsledky
v období 1925 až 1928 asi takto:
| 1925 | 173,627.920 | |||||
| 1926 | 80,073.544 | |||||
| 1927 | 157,441.030 | |||||
| 1928 | 161,191.270 |
Přepravní příjmy.
Toto postupné zlepšování hospodářských
výsledků státního železničního
podniku lze přičísti v prvé řadě
stoupajícím přepravním příjmům,
jediné to v podstatě úhradové položce
železničního hospodaření, nemalou
měrou však též úsilí železniční
správy zlevniti provoz, hlavně po stránce
věcné.
Přepravní příjmy činily v roce
| 1925 | 3 | 944 | |||
| 1926 | 4 | 5 | |||
| 1927 | 4 | 285 |
V roce 1928 lze očekávati, že přepravní
příjmy převýší preliminovanou
částku, jelikož do konce srpna 1928 činí
přepravní příjmy již okrouhle
2 miliardy 835 mil. Kč, neboli asi o 196 mil. více
než za totéž období roku 1927.
Silný vzestup příjmů jeví se
již od roku 1927, kdy počala se vyvíjeti příznivě
povšechná hospodářská situace;
silný stavební ruch přinesl zvýšenou
konjunkturu i v příbuzných výrobních
odvětvích, v důsledku čehož železniční
doprava značně stoupla. Tato vývojová
linie nejen že neochabla počátkem roku 1928,
nýbrž naopak silně stoupá hlavně
vlivem zákonné úpravy o podpoře stavebního
ruchu.
Se zřetelem na intensitu přepravy poslední
doby byly rozpočteny přepravní příjmy
na rok 1929 ve výši 4 miliardy 489 mil. Kč,
jež přibližují se ca do výše
očekávaným příjmům za
rok 1928, převyšují však docílené
příjmy v roce 1927 o 204 mil. Kč, v roce
1926 o 484 mil. Kč a v roce 1925 o 544 mil. Kč.
Provozní výdaje.
Zvýšení příjmů nejeví
se ovšem stejnou měrou ve zvýšení
provozního zisku, jelikož na druhé straně
s rostoucí intensitou dopravy zvyšují se značně
též provozní výdaje jak osobní,
tak i věcné, zvýšením spotřeby
materiálu, úpravami platovými a konečně
i zestátňováním soukromých
drah ve státním provozu, jejichž účiny,
převážně v saldu nepříznivé,
přecházejí do účinů
státních drah.
| V roce 1925 činily celkové výdaje železničního podniku | 4 | 255 | |||
| v roce 1926 | 4 | 231 | |||
| v roce 1927 | 4 | 396 | |||
| na rok 1928 bylo preliminováno | 4 | 414 | |||
| v roce 1929 pak | 4 | 613 |

