Porovnání s rozpočtem na rok 1923.
| Výdaje kapitoly 13. preliminují se úhrnnou částkou | 46,991.338 Kč, |
| jež ve srovnání s preliminářem pro rok 1928 jest vyšší o | 5,278.796 Kč. |
| Z toho připadá na zvýšení osobních výdajů toliko | 134.396 Kč, |
tedy částka vzhledem k nákladu vyplynuvšímu
z provedení platového zákona a systemisace
(1,099.514 Kč) velmi nepatrná; umožněno
to bylo současným podstatným snížením
úvěrové položky na platy smluvních
zaměstnanců v důsledku likvidace povolovacího
řízení. Převážná
část zvýšení prelimináře,
totiž 5,144.400 Kč, připadá k dobru
věcných výdajů, a to zejména
důležitých subvenčních úvěrů
na zvelebování průmyslu, vývozu, obchodu,
živností a na podporu vodní dopravy ve smyslu
požadavků přednesených při projednávání
rozpočtu na rok letošní.
| Celkové příjmy očekávají se částkou | 7,140.160,- Kč |
| a jsou proti roku letošnímu nižší o | 2,195.740,- Kč |
co se vysvětluje odpadnutím příjmů
z povolovacího řízení.
Celkový ráz debaty.
V debatě bylo poukazováno na veliký význam
resortu ministerstva průmyslu, obchodu a živností,
jemuž přísluší pečovati
o téměř polovinu všeho obyvatelstva
naší republiky. Pozastavována celková
nízká výměra rozpočtu a žádáno
přiměřené zvýšení
jednotlivých úvěrů.
Kompetence ministerstva.
V souvislosti s tím žádáno, aby ministerstvo
obchodu vybaveno rozsáhlejší kompetencí
a soustředěna v něm veškerá potřebná
pravomoc pro řešení otázek týkajících
se průmyslu, obchodu, živností a vodní
dopravy. Zejména tlumočen požadavek živnostenského
stavu, aby kompetence ve věcech živnostenského
školství pokračovacího včetně
škol odborných a obchodních přenesena
byla z resortu ministerstva školství na ministerstvo
obchodu, dále žádáno, aby bylo v ministerstvu
obchodu soustředěno zadávání
hromadných státních dodávek, jež
jsou co do povahy a druhu zadávaného zboží
společné různým resortům státní
správy, a posléze, aby rozšířena
byla kompetence ministerstva v oboru vodní dopravy. Požadavky
tyto dojdou vyřešení v osnově zákona
o kompetenci ministerstev, jež se nyní nachází
v meziministerském projednávání.
Poradní sbory.
K dosavadním poradním sborům ministerstva
obchodu přistupuje nový poradní sbor podle
§u 7 celního zákona, jehož účelem
jest sledovati vývozní a dovozní podmínky
v jednotlivých státech a bráti v úvahu
ev. opatření odvetná. Na potřeby tohoto
sboru preliminuje se 20.000 Kč. Současně
zvyšují se úvěry na Poradní sbor
pro otázky hospodářské a Státní
radu živnostenskou vzhledem k významné a stále
stoupající jich agendě. Pokud jde o Státní
radu živnostenskou tlumočen byl požadavek, aby
též pražským členům přiznávána
byla dieta za účast na schůzích v
náhradu skutečných výloh s tím
spojených a ušlého zisku. Ministerstvo obchodu
přihlédne k tomuto požadavku v chystané
nové jednotné úpravě diet pro členy
státních poradních sborů.
Legislativa.
Bylo apelováno na urychlenou novelisaci zastaralého
zákona a obchodních a živnostenských
komorách, při čemž byla by i řešena
otázka součinnosti různých institucí,
které rovněž pečují o průmysl,
obchod a živnosti. Bylo konstatováno, že příslušná
osnova jest již vypracována a bude v nejbližší
době rozeslána zájmovým korporacím
k sdělení jich stanoviska. Osnova hledí zvláštním
ustanovením dáti podnět a umožniti spolupráci
obchodních komor s význačnými organisacemi
průmyslovými, obchodními a živnostenskými
za účelem vhodné dělby práce,
jež je jak komorami tak těmito jinými korporacemi
konána v zájmu povznesení našeho národního
hospodářství.
Byla nadhozena otázka případné novelisace
zákona z 15. července 1927, čís. 112
Sb. z. a n., kterým se zavádí průkaz
způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepnickou
s ohledem na spornou otázku provozování živnosti
vdovou po hostinském, která tohoto průkazu
nemá. Sděluje se, že ve věci této
konána by porada se zájemníky, na níž
dospělo se k jednotnému názoru, dlužno
vyčkati rozhodnutí nejvyššího správního
soudu o konkrétních stížnostech na soud
tento již vznesených. Nebude-li dáno za pravdu
kladnému stanovisku některých živnostenských
úřadů v této věci, vypracovalo
by ministerstvo obchodu potřebnou osnovu zákona.
Bylo žádáno o brzké vyřešení
otázky zabezpečení stavebních pohledávek
živnostenských. V této věci vykonalo
ministerstvo obchodu z podnětu Státní rady
živnostenské široce založenou písemnou
anketu. Toto šetření není dosud skončeno.
Došlý materiál bude zpracován za součinnosti
Státní rady živnostenské ministerstva
spravedlnosti, kterému přísluší
předložení vlastní osnovy zákona.
K dotazu po osudu iniciativního návrhu pánu
poslance Wenzela a soudruhů o zákonné úpravě
soukromoprávních poměrů plavby sděluje
se, že ministerstvo obchodu připravovalo již
delší dobu osnovu příslušného
zákona a použilo při této práci
též zmíněného iniciativního
návrhu z r. 1926. Osnova bude nyní meziministersky
projednávána a počátkem příštího
roku pravděpodobně předložena k projednání
zákonodárným sborům.
Filmový průmysl a kinematografické koncese.
Bylo žádáno o podporu naší domácí
filmové produkce v souvislosti s tím vytčen
význam filmů poučných o výrobních
metodách atd. pro živnostenský dorost. Nadhozena
otázka přeměny biografických licencí
na řádné koncese. Sděluje se, že
ministerstvo obchodu projednává osnovu zákona
k podpoře výroby kinematografických filmů,
jímž má býti zavedena ve prospěch
domácí produkce povinná kvota půjčovnám.
Ministerstvo obchodu uznává též význam
poučných filmů pro akci didaktickou v oboru
zvelebování živností a zamýšlí
filmy takové v rámci svých možností
podporovati, ev. samo je opatří pro vyučování
na kursech pořádaných živnostensko-zvelebovacími
ústavy. Pokud jde o požadavek majitelů licencí
biografických, aby jejich zaměstnání
bylo prohlášeno za řádnou koncesovanou
živnost, nestaví se ministerstvo obchodu k těmto
snahám zamítavě a konalo v této věci
již několik porad se zájemníky; otázka
dojde vyřešení při revisi živnostenského
řádu.
Obchodní smlouva s Německem.
K přednesenému dotazu sděluje se, že
v jednání o celně-tarifní smlouvu
s Německem, jak prohlásil též pan ministr
zahraničních věcí v zahraničním
výboru, se pokračuje. Průtah nebyl zaviněn
se strany československé. Jednání
bude obnoveno, jakmile německá vláda ohlásí
v tomto směru své přání. Toho
času jsou německé delegace zaměstnány
obchodně-politickým jednáním s jinými
státy.
Zvelebování obchodu.
Na zvelebování domácího obchodu preliminuje
se 500.000 Kč, při čemž mezi úkoly
příštího roku vytčena akce směřující
k vybudování jednotné ústřední
organisace obchodnické. K vznesenému dotazu bylo
konstatováno, že jde o vybudování vrcholné
organisace, která by zprostředkovala styk s vládou,
organisace naprosto nepolitické, které by se mohly
zúčastniti všechny národnosti tohoto
státu. Dosavadní organisace obchodnického
stavu jest velmi roztříštěna. Vedle
povinných obchodních organisací, jichž
jest přes 500 a dobrovolných obchodních spolků,
jichž jest přes 300, jest obchodnictvo organisováno
též asi ve 300 smíšených společenstvech.
Pro řešení otázek týkajících
se celého obchodního stavu jest proto zapotřebí
ústřední organisace, s níž by
mohla vláda jednati.
Zvelebování živností.
Na zvelebování živností věnuje
se třetina rozpočtu ministerstva obchodu, t. j.
15,597.507 Kč, proti roku letošnímu více
o 1,161.711 Kč.
Bylo vytýkáno, že prý vláda staví
nákladem 1 mil. Kč státní ústav
pro zvelebování živností pro Slovensko
v Turč. Sv. Martině a shledáváno nepochopitelným,
proč také v německém území,
zejména v obvodu obchodních komor v Chebu a Liberci
státní zvelebovací služba není
vybudována. Bylo konstatováno, že zmíněná
stavba rozpočtena byla na 8,100.000 Kč, a poněvadž
při provádění projektu dochází
v některém směru k rozšíření,
vyžádá si něco přes 9 mil. Kč.
Bude to vzorný ústav, jeden z nejlepších
ve střední Evropě. Že se pro Slovensko
buduje ústav státní, má příčinu
v tom, že v tomto území nebylo až do převratu
zvelebovací akce v našem smyslu a poměry po
převratu toho vyžadovaly, aby stát sám
zde organisoval výkonnou službu zvelebovací,
ježto zde nebylo jiného činitele, který
by tak mohl s úspěchem učiniti. V Čechách
byly již před převratem a jsou dosud jen ústavy
komorní případně obecní nebo
spolkové, tedy nestátní, a náleží
tudíž iniciativa, pokud jde o jejich vybudování,
v prvé řadě příslušným
činitelům autonomním. To platí také
v příčině obvodů obchodních
komor v Chebu a v Liberci, kde působí ústavy
těchto komor. Nebylo by účelno, a není
toho také potřeba, aby vedle těchto ústavů
nebo na jejich místě byla zřizována
státní výkonná služba zvelebovací.
Živnostenské družstevnictví a úvěrnictví.
Byla učiněna zmínka o družstvech k nákupu
strojů a zdůrazňován význam
mechanisace živnostenských dílen pro rozvoj
drobnějších živností v konkurenčním
boji s průmyslovou velkovýrobou. Ministerstvo obchodu
podporuje strojová družstva a hodlá udělovati
též podpory k usnadnění mechanisace
živnostenských dílen. Námět tento
byl vítán, vyslovena však obava, že prostředky,
které ministerstvu obchodu na tuto akci jsou k disposici,
jsou nedostatečné.
Jednáno též o živnostenském úvěrnictví
(živnostenských záložnách a jich
svazech) a zdůrazňován jeho rozvoj a význam
a reklamována i potřebná podpora. Při
tom dotčena i otázka peněžního
ústředí družstevnictví živnostenského,
jemuž v minulých letech z prostředků
státních poskytnut byl za účelem zlevnění
živnostenského úvěr nízko zúročitelný
státní vklad 10 mil. Kč vzhledem k nastalému
rozvoji živnostenského družstevnictví
a apelováno, aby vklad tento zvýšen. Ministerstvo
obchodu zabývá se otázkou reorganisace jmenovaného
ústředí; záležitost opatření
dalších prostředků jest předmětem
meziministerského jednání.
Podpora domáckého průmyslu.
Bylo žádáno o zvýšenou podporu
domáckého průmyslu. Průmyslu tomuto
s ohledem na jeho sociální význam věnuje
ministerstvo obchodu všestrannou péči jak pokud
se jedná o průmysl hračkářský,
tak krajkářský, a hodlá svoji péči
rozšířiti i na jiné obory. Pokud jde
specielně o společenstvo pro výrobu hraček
v Horách Sv. Kateřiny, o němž v debatě
byla zmínka, poznamenává se, že činnost
jeho byla opětovně podpořena z prostředků
ministerstva obchodu zápůjčkami i různými
subvencemi. Pokud jde o požadovanou podporu pro stavbu školní
budovy tamtéž, vymyká se otázka tato
z rámce působnosti ministerstva obchodu.
Akce ve prospěch živnosti obuvnické.
V debatě všeobecné i specielní dotčena
byla kritická situace jevící se v živnosti
obuvnické a žádáno o zakročení
ministerstva obchodu. Ministerstvu obchodu jsou dotyčné
poměry, související s rozvojem obuvnického
velkoprůmyslu, dobře známy a ministerstvo
obchodu otázkou odpomoci opětovně se zabývalo.
Po jeho názoru prospěti by mohlo stavu obuvnickému
zlepšení výrobní a prodejní organisace
tvořením příslušných družstev,
při čemž ministerstvo obchodu bylo by ochotno
pečovati o zlevnění úvěru pokud
se týče opatření moderního
strojového zařízení. O prohloubení
odborných znalostí, zejména dorostu, pečuje
se prostřednictvím kursů pořádaných
živnostensko-zvelebovacími ústavy, v kterémžto
směru vydalo ministerstvo obchodu specielní směrnice,
a pečováno o to, aby ústavy byly vybaveny
žádnými dílnami strojovými. V
kursech jedná se o racionalisaci provozu, výcvik
v nových výrobních metodách a zavádění
specielních druhů obuvi, vhodných pro výrobu
rukodílnou. Nemajetní kursisté jsou podporováni
poskytováním stipendií. Rovněž
se podporuje odborný tisk obuvnický. Odpomoc živnosti
obuvnické zjednává se i distribuční
akcí při dodávkách vojenské
obuvi. Při tom pečuje ministerstvo, aby ceny za
vojenskou obuv, dodanou na podíl maloživnostenský,
byly upraveny tak, aby odpovídaly skutečným
výrobním nákladům včetně
přiměřeného občanského
zisku, a podporuje též další požadavek,
aby potřebný kožní materiál k
zpracování dodávky byl maloživnostenským
dodavatelům přidělován vojenskou správou.
Státní dodávky.
Bylo tlumočeno přání, aby dodávkové
řízení v oboru celo, státním
bylo soustředěno na jedno vhodné místo,
t. j. ministerstvo obchodu, a upozorňováno též
na úspory, kterých by bylo lze dosíci soustředěním
nákupu státních potřeb kancelářských
za současné normalisace a typisace těchto
potřeb. Sděluje se, že v důsledku ustanovení
zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 286
Sb. z. a n., o úsporných opatřeních
ve veřejné správě, zahájilo
ministerstvo obchodu akci soustředění hromadných
dodávek státních a současně
též s tím související akci normalisace
tohoto zboží, jež pro většinu oborů
státní správy jest společné,
resp. stejně použitelné a účelu
nejlépe vyhovuje. Jednání toto není
dosud skončeno.
V souvislosti s tím jest v běhu i akce o soustředění
distribuce státních dodávek pro maloživnostníky,
o níž, pokud jde o živnost obuvnickou, byla učiněna
zmínka již výše. Dotyčná
akce jest širší a týká se i dodávek
textilních a konfekčních. Vzhledem k námětům
v debatě přednesených vejde ministerstvo
obchodu znovu v jednání s příslušnými
ministerstvy, aby veškeré státní dodávky,
jež mohou zpracovati drobní živnostnici a jich
družstva, jakož i družstva dělnická,
legionářská, invalidní a válečných
poškozenců, byly předávány k
zadání cestou distribuční ministerstvu
obchodu. V tomto směru vypracovalo ministerstvo obchodu
také návrh zvláštní vyhlášky,
která jest v meziministerském projednávání
a která bude pak předložena ministerské
radě k rozhodnutí.
Živnostenská společenstva a společenstevní
instruktoráty.
Bylo si stěžováno do rozdrobení a neúčelné
organisace živnostenských společenstev a urgována
předloha zákona, kterým by uloženo bylo
jich zodbornění, při čemž okresní
povinné i dobrovolné jednoty společenstevní
označeny za přítěž celé
organisace. Poznamenává se, že ministerstvo
obchodu, pokud se týče společenstevní
instruktoráty, snaží se o zdokonalení
organisace již za platnosti nynějšího
živnostenského řádu v tom směru,
aby zřizována byla jen společenstva odborná
a slabší společenstva smíšená
jednak rušena a zbylí členové přivtělování
k odborným společenstvům, jednak aby byla
slučována v silnější společenstva
a při těchto zřizovány podle potřeby
odbory.
Pokud jde o dozorčí činnost nad společenstvy
jsou jednak vydávány pokyny okresním správám
politickým jakožto bezprostředním úřadům
dohlédacím, jednak jsou pořádány
úřední dny pro živnostenská společenstva
v jednotlivých okresích, na nichž referenti
instruktorátů přednášejí
činovníkům společenstev o vzorném
hospodářství a účelové
působnosti společenstevní, při čemž
též prohlížejí knihy společenstev
a udělují patřičné pokyny.
Mimo to zkoumají se závěrečné
účty společenstev, dohlíží
se na to, aby společenstva používala svého
jmění jen k účelům společenstevním
a pečuje se, aby stanovy společenstev byly v pořádku.
Byl vydán zvláštní výnos, aby
učebná doba ve stanovách určena byla
přesnou číslicí a aby počet
učňů vůči počtu pomocníků
nebyl stanoven nepřiměřeně vysoko,
k čemuž mají dohlédati živnostenské
úřady. Bude snahou ministerstva obchodu, aby docíleno
bylo ucelené a plánovité organisace společenstevní
se silnými a odborně zařízenými
jednotkami, které by mohly plniti všestranně
zákonné úkoly. K výtce, že celková
systemisace sil pro společenstevní intsruktoráty
jest nedostatečná, bude přihlédnuto
při revisi systemisace.
Vodní doprava.
K výtce, že z popudu ministerstva obchodu favorisovány
jsou přístavy holešovický a mělnický
proti severočeským přístavům
na Labi uvádí se: Zmezinárodněním
Labe a Vltavy až ku Praze převzala československá
vláda i povinnost vybudovati přístavy již
existující tak technicky i tarifně, aby vyhovovaly
požadavkům, jež zvýšená lodní
doprava na ně klade. Zkušenosti, jichž nebylo
bylo od prvého překladištního tarifu
z r. 1921 bylo použito při nové úpravě
v překladištním tarifu z 24. srpna 1928. Tím
dostává se veškerým přístavům
na zmezinárodněné části Labe
a Vltavy potřebného substrátu pro překlad.
Poukazuje se na přehlednou statistickou tabulku, příloha
čís. 18 na str. 315. vládního návrhu
finančního zákona, z níž jest
vzestup překladu na léta 1923 - 1928 v jednotlivých
přístavech zjevný.
Rozpočet po stránce všeobecné.
Výdaje kap. 14. pro rok 1929 činí 712,177.400
Kč, tedy o 2,201.333 Kč méně než
v rozpočtu na rok 1928. Z preliminovaných výdajů
připadá na výdaje řádné
222,131.900 Kč a na výdaje mimořádné
490,095.500 Kč, na výdaje osobní 100,959.020
Kč a na výdaje věcné 611,218.380 Kč.
Výdaje řádné vykazují oproti
rozpočtu na rok 1928 zvýšení o 21,790.547
Kč, kdežto výdaje mimořádné
pokles o 23,991.880 Kč. Osobní výdaje stouply
oproti rozpočtu na r. 1928 o 19,030.187 Kč, kdežto
výdaje věcné poklesly o 21,231.520 Kč.
Zvýšení vydají řádných
a osobních má svůj důvod jednak v
převedení vyššího nákladu
systemisace služebních míst do resortní
kapitoly, jednak pak v preliminování zvýšeného
osobního nákladu vyplývajícího
z provedení zákona ze dne 14. července 1927,
čís. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy. Snížení výdajů
mimořádných a věcných vysvětluje
se hlavně kompetenčním přesunem do
ministerstva zemědělství v oboru vodních
staveb a dále restringováním výdajů
na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní
státní správy.
Příjmy kapitoly 14. činí celkem 110,062.380
Kč, tedy o 11,916.80 Kč více než v rozpočtu
na rok 1928. Vzestup příjmů spadá
hlavně na vrub zvýšení příspěvku
ze silničního fondu a zvýšených
příjmů správy státních
budov.
Systemisace.
Za rozpočtové debaty pohazováno bylo na nedostatečnou
systemisaci úřednictva technického nižších
kategorií zaměstnaneckých v státní
službě stavební. K tomu se uvádí,
že jde o systemisaci provisorní a že jest naděje,
že v dohledné době veškeré příkrosti
dosavadní systemisace budou napraveny, při čemž
zajisté i význam technické služby bude
náležitě zhodnoceno. Ostatně, pokud
prokázána jest zvýšená personální
potřeba, dochází k rozmnožení
míst již i před ohlášenou všeobecnou
revisí systemisace.
Pozemní stavby.
K názoru, že stát má podnikati stavební
akce v první řadě v době špatné
konjunktury, aby tím přispěl k oživení
stavebních živností v době stagnace
a k zabránění nezaměstnanosti, dlužno
podotknouti, že přes částečnou
teoretickou správnost tohoto stanoviska nelze se jím
výlučně říditi zejména
v mimořádné době nynější,
kdy jde o výstavbu nového státu a o odčinění
různých palčivých nedostatků,
takže státní správa musí v první
řadě přihlížeti k svým
vlastním potřebám, nehledíc ani k
tomu, že také bytová nouze státních
zaměstnanců vyžaduje neodkladného řešení.
V jednotlivostech byly vytýkány vady ofertního
řízení při zadání stavby
budovy pro ČTK., jakož i stavební závady
budovy Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu státní správou
konané; v prvním směru objasní věc
soudní řízení, v druhém směru
dlužno vytknouti, že nenese vinu státní
správa a neutrpěla také škodu, jelikož
kupní cena nebyla poměrně vysoká.
Pokud byly urgovány stavby některých úředních
budov neb státních obytných domů,
učiní ministerstvo veřejných prací
vše, co jest v jeho moci, aby odůvodněným
potřebám bylo vyhověno. Vydání
nového jednotného stavebního řádu
bude urychleno.
Stavby vodohospodářské.
V první řadě byla vytýkána
domnělá nezákonnost přesunu části
vodohospodářské agendy z ministerstva veřejných
prací do oboru ministerstva zemědělství,
ježto změna kompetence může býti
provedena jen zákonem. K tomu podotýká ministerstvo
veřejných prací, že nešlo o změnu
platných norem kompetenčních, nýbrž
pouze o to, aby dohoda obou ministerstev stanoven byl určitý
výklad dosavadních kompetenčních předpisů,
jenž byl pak vzat na vědomí vládou.
Úpravy novým specielním zákonem nebylo
tudíž zapotřebí, jelikož nová
úprava působnosti dala se plně uvésti
v soulad s platnými zákonnými předpisy
o kompetenci ministerstva veřejných prací.
Vzhledem tomu, že mimořádné stavební
úvěry vodních staveb i vodních cest
jsou nedostatečné a dlužno je považovati
za provisorní, bylo všeobecně požadováno
urychlené zřízení vodohospodářského
fondu, jenž by poskytl novou a dostatečnější
basi pro financování rentabilních vodních
staveb, zejména pokud jde o stavby přehrad a využití
vodních sil. Jest odůvodněná naděje,
že k uzákonění tohoto fondu dojde během
příštího roku, při čemž
bude ovšem i rozřešena otázka podílu,
jakým do něho poplyne výnos daně z
vodních sil. Mezi nejdůležitější
úkoly, které bude nutno intensivněji řešiti,
jakmile dojde k zřízení fondu vodohospodářského,
náleží splavnění středního
Labe, splavnění a využití vodních
sil na střední Vltavě, zejména u Štěchovic,
úprava mezinárodního Dunaje, Odry a Dolní
Moravy, úprava a využití vodní síly
řeky Váhu, zřízení údolních
přehrad v Seče na Chrudimce, u Karlových
Varů, u Vranova na Dyji, u Kníniček na Svratce,
dokončení stavby Masarykova zdymadla u Střekova
a posléze vybudování čsl. přístavů,
zejména v Bratislavě a v Komárně.
Elektrisace.
V oboru elektrisce bylo v první řadě poukazováno
na nepříznivý vliv zákona čís.
77/1927 Sb. z. a n. (o úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy) na provádění elektrisace;
dlužno však uvážiti, že obce mají
možnost ucházeti se o subvence z úvěrových
prostředků na elektrisaci venkova, při čemž
ministerstvo veřejných prací bude se snažiti
všem oprávněným žádostem
v rámci prostředků po ruce jsoucích
vyhověti.
Pokud bylo požadováno, aby kontrolovány byly
ceny elektrického proudu pro domácnosti, živnosti
a průmysl, připomíná se, že ceny
proudu u všeužitečných elektráren,
které dodávají elektřinu jsou kontrolovány
přímo ministerstvem veřejných prací
při kontrole hospodaření těchto společností.
O přeměnu některých elektráren
na všeužitečné se právě
jedná, čímž odstraněny budou
zajisté četné stížnosti průmyslu
na tyto elektrárny.
Silnice a mosty.
V oboru silničním bylo naléháno v
prvé řadě na urychlené provádění
úprav silničních na řád silničního
fondu, jakož i na rychlejší postup při
budování nových silnic na Slovensku. Státní
správa jest si plně vědoma velikého
významu akce zahájené zákonem o silničním
fondu a věnovala v prvním období pozornost
hlavně reparačním pracím na komunikacích
silničních v okruhu velikých měst,
zejména hlavního města Prahy, jakož
i světových lázeňských míst.
Letošního roku bylo upraveno podle moderních
metod celkem 674 km státních silnic, zválcováno
501 km a vydlážděno v průtazích
měst 49 km státních silnic; takže upraveno
bylo takto úhrnem již 14% celkové délky
státních silnic, což jet vzhledem k tomu, že
celá akce zlepšovací rozvržena byla podle
zákona na 10 let, kvotou dosti značnou. Vážné
důvody mluví ovšem pro to, aby uvedené
desetileté období bylo zkráceno. Při
novostavbách státních silnic na Slovensku,
jde v první řadě o dobudování
několika silničních spojů mezi Moravou
a Slovenskem, na nichž se pracuje, o rekonstrukci podtatranské
"Cesty Svobody", o zahájení stavby silnice
mezi Královou Lehotou a Popradem (t. zv. severní
magistrála), o dokončení stavby silnice mezi
Handlovou a Hronským Sv. Křížem a o
pokračování stavby t. zv. jižní
slovenské magistrály.
Důrazně bylo požadováno, aby při
zadávání silničních úprav
byla dávána přednost domácím
firmám, a vytýkán byl určitý
případ, kdy práce zadány byly sice
firmě domácí, ale takové, jež
pracuje v součinnosti s odbornou firmou zahraniční.
Ministerstvo veřejných prací přísně
dbá zásady, aby silniční úpravy
dávány byly výhradně domácím
firmám, a bude ji i nadále zachovávati, musí
však vítati, použije-li domácí
firma z počátku součinnosti firmy zahraniční,
neboť domácí firmy musí se teprve zapracovávati
a jest v zájmu věci, jestliže použijí
praktických zkušeností získaných
v cizině.
Pokud jde o přání, aby akce směřující
k inkameraci autonomních silnic byla uspíšena,
dlužno obrátiti, zřetel nejprve k náležité
úpravě silnic k inkameraci určených,
za kterýmžto účelem jsou poskytovány
ze silničního fondu vydatné subvence. Ministerstvo
veřejných prací vůbec postupuje co
nejliberálněji při udílení
subvencí na zlepšení silnic podle zákona
o silničním fondu a jest v zásadě
ochotno vyhověti i projevenému přání,
aby těchto podpor dostalo se i t. zv. vicinálním
cestám na Slovensku, pokud ovšem stanou se silnicemi
okresními.
V oboru mostním byl vznesen v debatě dotaz stran
povolení státního příspěvku
ke stavbě městského mostu přes Labe
v Ústí n. L. a stran stavby nového státního
mostu v Děčíně. První případ
jest již ve stadiu jednání, v druhém
případě pak jde právě nyní
o vypracování projektu. Státní správa
věnuje bedlivou péči jak otázce vybudování
mostů na státních silnicích, zejména
nahrazení starých chatrných mostů
mosty novými, tak i podporování staveb mostů
nestátních, a to hlavně v těch případech,
v nichž jde o komunikace důležité pro
dálkovou dopravu.
Automobilismus.
V tomto směru byl zdůrazňován zejména
požadavek bezpečnosti provozu automobilového
a řádného výcviku řidičů,
jakož i přísnějšího provádění
jejich zkoušek. Všecky tyto otázky budou řešeny
v zákoně o jízdě automobily, jehož
návrh právě se projednává.
V tomto zákoně resp. v příslušném
prováděcím nařízení
bude postaráno i o to, aby soukromé školy pro
výchovu řidičů byly postaveny pod
přísný státní dozor.
Pokud bylo v konkrétním případě
(Mariánské Lázně) vytýkáno,
že byla udělena koncese pro pilotní školu
leteckou cizozemci, našlo při tom o koncesi, nýbrž
pouze o svolení, aby letecký spolek při neživnostenském
výcviku svých členů mohl používati
za určitých kautel i plochy státního
letiště; cizozemec, který byl funkcionářem
spolku, se svých funkcí i členství
již vzdal.
Letectví.
K dotazům v příčině vybudování
letišť se podotýká, že v tomto směru
vyvíjí se veliké úsilí. V Praze
- Kbelích staví se velký hangár, dává
se do provozu maják a pracuje se na majetku velkého
leteckého nádraží; dále se dokončuje
letecké draží a druhý hangár
v Mariánských Lázních, co nejdříve
bude dáno do provozu letiště v Užhorodě,
pracuje se na vybudování, letiště v
Karlových Varech a jedná se o zřízení
nových letišť i na jiných místech
a rovněž i letišť pomocných a nouzových.
Praha i Brno vyrůstají ve velmi významný
letecký uzel.
Intensivní pozornost věnuje se též vybudováni
nových, skutečně ekonomických letadel,
čímž sníží se u subvencovaných
linek i subvenční částka na 1 km prolétnuté
trati připadající.
Pokud bylo požadováno, aby veškeré letectví
podrobilo se jednotnému vedení, dlužno uvážiti,
že letectví civilní a letectví vojenské
sledují různé cíle a nelze je plně
sloučiti, což však nevylučuje, aby určitých
zařízení nebylo používáno
společně.
Báňská administrativa.
Velmi mnoho pozornosti bylo v debatě věnováno
otázce hornických sporů mezdních a
stávek a působnosti úřadů báňských
v těchto sporech, při čemž bylo požadováno,
aby ministerstvo veřejných prací zasahovalo
způsobem autoritativním do těchto sporů.
K tomu dlužno podotknouti, že působnost úřadů
báňských i ministerstva v těchto případech
může se omezovati pouze na zprostředkování
mezi stranami, při čemž ovšem úřady
snaží se všemožně, aby nedošlo
k stávkám. Při těchto vyjednáváních
ministerstvo veřejných prací hledí
býti úplně nestranným a objektivním
a usiluje a to, aby z obtížné situace nalezeno
bylo takové východisko; jež by odpovídalo
zájmům státu a veřejnosti vůbec.
Bylo poukazováno také na to, že inspekce na
dolech provádí se nedostatečně a že
má býti dokonaleji vybudována. Ministerstvo
veřejných prací věnuje velkou pozornost
zdokonalení báňské inspekce a rozmnožení
sil v tomto oboru a podotýká, že počet
inspekcí dosáhl minulého roku již předválečné
výše, ač tato úřední činnost
stále zápasí s nedostatkem personálu.
Inspekční činnost jest vydatně podporována
i prohlídkami prováděnými členy
závodních rad, jichž inspekcím věnuje
ministerstvo veřejných prací pozorný
zájem, uvažujíc velmi vážně
všechny podněty. ve zprávách hornických
inspektorů obsažené. Smrtelných úrazů
hornických jest poměrně málo a jsou
v tom směru naše poměry u porovnání
s jinými státy velice příznivé.
Také podnětu, aby hornopolicejní předpisy
byly jednotně sestaveny, věnuje se bedlivá
pozornost a bude co nejdříve vyhověno i přání
týkajícímu se vypracování prováděcího
nařízení k zákonu o placených
dovolených.
Pokud jde o naléhavou otázku sanace bratrských
pokladen, souvisí tato otázka s novou úpravou
sociálního pojištění a bude možno
předložiti osnovu příslušného
zákona, jakmile stane se zákonem novelisace sociálního
pojištění. Přípravy k vypracování
zmíněné osnovy, jež bude spočívati
na směrnicích daných ministerskou radou,
již značně pokročily.
Ve věci dovozu uhlí z Polska se podotýká,
že zachovávají se v té příčině
loyálně platné mezinárodní
smlouvy.
Pokud posléze jde o urgovanou reformu všeobecného
zákona horního, dlužno zdůrazniti, že
prozatím sledují se částečné
reformy v nejnaléhavějších otázkách.
Rozpočet po stránce všeobecné.
Rozpočet podniku "Státní báňské
a hutnické závody" na rok 1929 vykazuje ve
výdajích částku 561,369.500 Kč
a v příjmech částku 583,919.500 Kč,
činí tudíž provozní zisk 22,550.000
Kč, jenž jest o 5,395.100 Kč vyšší
než preliminovaný bilanční zisk v rozpočtu
na rok 1928.
Provozní zisk ponechává se podniku k úhradě
výdajů investičních, které
se ve výši tohoto zisku limitují.
V rozpočtu na rok 1929 jsou aktivní tyto závody:
Most (hnědé uhlí), Poruba (kamenné
uhlí), Rožnava (těžba železných
rud), Železník (těžba železných
rud), Solnohrad u Prešova (sůl) a Marmarošská
Solotvina (sůl). Pasivními jsou tyto závody:
Příbram (stříbro a olovo), Jáchymov
(uranové doly a radium), Báňská Štiavnice
(zlato a stříbro), Kremnice (zlato a stříbro),
Podbrezová (železárny) a Gbely (nafta).
Státní prodejna báňských
výrobků.
V debatě žádalo se objasnění
ohledně zisku za státní prodejny báňských
výrobků. K tomu se podotýká toto:
Podnik státních dolů a hutí při
svém tak různorodém podnikání
dává zpracovati suroviny jednotlivých závodů
často mimo dotyčný závod a vykazuje
pak ve státní prodejně báňských
výrobků jednak ony zisky, jež nelze přiznati
jednomu závodu, a zisky exportní, jednak pak zisky
ze zušlechťování produktů prováděné
mimo ten který závod; jde tudíž při
tom pouze o zisky závodů aktivních.
Most.
Namítána byla neracionelní těžba
dolu Hedvika, zejména sypání lupku na odval.
Podotýká se, že lupek spotřebuje elektrárna
ervěnická a že sypání na odval
může se týkati jen takových proplástek,
jichž ani elektrárna nemůže potřebovati.
I poznámkám ohledně výše nákladu
na hloubení nového dolu u Břešťan
se poznamenává, že náklad bude činiti
celkem jen asi 45 mil. Kč.
Příbram.
Ministerstvo veřejných prací věnuje
intensivní pozornost otázce úpravy mzdových
poměrů závodu příbramského,
musí ovšem při tom bráti zřetel
na zvláštní poměry tohoto závodu
a na otázky související s jeho stálým
schodkem. Na zastavení závodu příbramského
se nepomýšlí.
Jáchymov.
K dotazu o množství vyrobeného a užitého
radia se uvádí, že od převratu (včetně
malé zásoby) se vyrobilo 14,6 gramu, z čehož
jest pronajato ústavům a lékařům
5,5 gramu, prodalo se 1,3 gramu a v zásobě jest
7,8 gramu. V roce 1929 se očekává těžba
3 gramů. Prodej radia byl teprve v poslední době
usnesením vlády uvolněn.
Pokud byla vytýkána vyšší úmrtnost
dělnictva jáchymovských dolů a připisována
emanaci radiové, podotýká se, že příčiny
úmrtnosti budou zkoumány zvláštní
lékařskou komisí a podle výsledků
tohoto zkoumání učiní se nutná
opatření k ochraně dělnictva; bylo
však již zjištěno, že emanace radia
v dolech nemůže býti zdraví lidskému
škodlivá.
Mzdy závodu jáchymovského jsou vyšší
než v Příbrami a v závodech na Slovensku;
při úpravě mzdových poměrů
dlužno ovšem bráti zřetel k dosavadním
hospodářským výsledkům závodu.
Podbrezová.
Závod podbrezovský vzhledem k stálé
své pasivitě zůstává i nadále
problémem, nelze však posuzovati jej jen s hlediska
národohospodářského, nýbrž
i s hlediska sociálně-politického, neboť
závod poskytuje zaměstnání a obživu
obyvatelstvu v chudém hornatém kraji, které
jest na něm z velké části úplně
závislé. Ostatně z preliminovaného
schodku 23,316.000 Kč připadá jen na pense,
na úrok z investic placený státní
pokladně a na odpisové reservy celkem 13.300.000
Kč. Jest naděje, že dalším prováděním
investic, příznivým vyřešením
otázky železničních tarifů a
posléze i výstavbou nových železničních
tratí na Slovensku, které by odstranily nepříznivé
tarifární položení závodu, podaří
se schodek závodu podbrezovského tak stlačiti,
že za příznivé odbytové situace
mohlo by období pasivnosti býti překonáno.
Tvrzení, že železárny v Podbrezové
byly před převratem aktivní, neodpovídá
skutečnosti, neboť tyto závody, které
byly tehdy součástí státního
železničního podniku uherského a pracovaly
výhradně pro státní dráhy a
loděnice, byly bilančně vždy pasivními,
ač stav tento byl zakrýván vyššími
přejímacími cenami, jež závodu
platily uherské státní dráhy.
Gbely.
Ježto gbelské ložisko jest vyčerpáno,
hledá se nafta v okolí Gbel a na úpatí
Karpat; u Turzovky bylo nalezeno ložisko lehké nafty,
dosavadní vrtby nedávají však dosud
podkladu pro posouzení jeho vydatnosti.
Solné doly.
Byla vznesena stížnost do nepěkného
vzhledu soli. K tomu se podotýká toto: Pokud sůl
vyrábí se vařená v pánvích
nebo ve vakuových aparátech, není proti její
jakosti výtek, naopak její dobrá kvalita
se všeobecně uznává. Rovněž
není výtek proti kusové soli mleté
v mlýnech závodních v Marmarošské
Solotvině. Výtky týkaly se pouze kusové
soli mleté v solných mlýnech v Olomouci,
které jsou soukromým podnikem, v poslední
době však bylo v těchto mlýnech zavedeno
umělé praní mleté soli, takže
i vzhled této soli se podstatně zlepšil.
Poměry dělnictva všeobecně.
Pokud bylo posléze vytýkáno, že drahotní
výpomoc hornictvu byla vyplacena v r. 1927 jen u některých
závodů, sluší předně podotknouti,
že ve většině soukromých podniků
se výpomoci dělnictvu vůbec nedostalo. Na
státní závody na Slovensku vzat byl
při výplatě této výpomoci zvláštní
zřetel hlavně proto, že mají nejnižší
průměrné výdělky ze všech
státních a hutnických závodů
a mimo to byly postiženy citelnou restrikcí pracovních
směn.

