Organisace sociální péče o studentstvo.
V debatě byl projeven zájem o organisaci dobrovolné
sociální péče o studentstvo.
K tomu se podotýká, že v zájmu ideového
sjednocení jednotlivých podpůrných
spolků, zřízených pro studentstvo
středoškolské, přistoupilo se z podnětu
ministerstva školství a národní osvěty
k založení zemských institucí Středoškolské
sociální péče o studentstvo, a to
v Praze pro Čechy, v Brně pro Moravu a Slezsko.
Taková instituce bude v nejbližší době
zřízena i na Slovensku, kde dosud pro její
zřízení nebylo dostatečných
předpokladů.
V oboru péče vysokoškolské, v němž
z téhož důvodu byly již dříve
založeny Sbory sociální péče
o studentstvo vysokoškolské v Praze, Brně a
Bratislavě, vynutil si vývoj sociální
péče o studentstvo jejich reorganisaci, jejíž
význačným znakem jest t. zv. třetinové
zastoupení (zástupci vysokých škol,
studentstva, státní správy), zvolené
pro zabezpečení účelného rozvoje
jejich činnosti.
Naléhavou potřebou intensivnější
sociálně-zdravotní péče o studentstvo
odůvodňuje se obdobná reorganisace Studentských
zdravotních ústavů, jež od roku 1928
resortují v ministerstvu školství a národní
osvěty, neboť jen na tomto základě bude
lze v dohledné době přistoupiti k uskutečnění
projeveného požadavku po vybudování
potřebných studentských sanatorií,
útulků pro rekonvalescenty a letních táborů
pro nemajetnou velkoměstskou mládež.
Distribuce podpor.
Dokonalejší evidence sociální péče
o studentstvo přispěla značně k tomu,
aby při distribuci hodnot byla odstraněna někdejší
možnost kumulace, jinak postupuje se podle stejných
zásad, ať jde o kteréhokoli studenta, ba hledí
se i k tomu, aby příslušné konkursy,
obsahující tytéž podmínky, byly
rozepisovány v téže době a s toutéž
konkursní lhůtou.
Pokud jde o stížnosti, že některým
institucím se nedostává příspěvku
na stavební náklady (na př. při
budovaní německých studentských domovů),
ministerstvo školství zdůrazňuje, že
takových příspěvků v mezích
své kompetence vůbec neuděluje. Naproti tomu
se vyhovuje podle povoleného úvěru všem
odůvodněným žádostem o podporu
na vnitřní zařízení sociálních
institucí a stejně dostává se stipendijních
míst ministerstva chovancům všech kolejí,
které vyhovují podmínkám.
Internáty.
K podnětu, aby byly zakládány internáty,
jež se na Slovensku a na Podkarpatské Rusi dobře
osvědčily, i ve větších městech
v Čechách a na Moravě, zejména v Praze,
se podotýká, že věc jest v programu
ministerstva. Některé internáty byly již
založeny (na př. při obchodní akademii
v Berouně a při ref. reál. gymnasiu v Karlových
Varech), někde se otázka řeší
v t. zv. Studentských domovech (na př. Tábor,
Prachatice, Vítkovice). V Praze samé věc
naráží na značné potíže,
ale i zde byly již zřízeny pro nejnutnější
potřebu středoškolské internáty
v nepatrném rozsahu (chlapecký a dívčí),
které ovšem nutno pokládati za pouhé
provisorium.
Ochrana památek a musejnictví.
Ministerstvo školství a národní osvěty
má na zřeteli vydatnější podporování
museí, což prokázalo zvýšením
příslušné položky rozpočtové
(alespoň pro technické museum) již v návrhu
rozpočtu na rok 1929. Rovněž otázku
opravy zlaté koruny má ministerstvo školství
v patrnosti.
Státní ceny.
K projevenému požadavku, aby za členy poroty
pro udělení státních cen pro německou
literaturu a německé umění byli povoláváni
jen Němci, kteří nejsou židovského
náboženství, a aby tyto ceny byly udíleny
také jen takovým Němcům, se podotýká,
že organisace státních cen přihlíží
jen ke kvalitě díla, ale nepřihlíží
vůbec ani k náboženství ani k jakémukoliv
směru.
Podpora německým hudebním školám.
K přání německých kruhů,
aby se dostalo větší podpory německé
hudební a dramatické akademii v Praze a jiným
hudebním školám německým (zvláště
v Bečově, Přísečnici), se podotýká,
že jmenované akademii byla dosavadní podpora
v roce 1928 značně zvýšena. Ostatním
německým školám hudebním udělují
se podpory podle stejných zásad jako českým
školám hudebním, t. j. podle uměleckého
významu školy a jejího hospodářského
zajištění.
Podpora německým výtvarným umělcům
a výtvarnému umění.
Bylo vysloveno přání, aby na výtvarné
umělce německé národnosti a jejich
umělecké spolky bylo pamatováno větší
podporou. K tomu se připomíná, že výtvarní
umělci jsou podporováni v každém odůvodněném
případě bez ohledu na národnost, a
to povolováním stipendií ke studiu v cizině,
udílením podpor na uměleckou činnost,
výpomocemi v nezaviněné těžké
životní situaci a konečně nákupem
děl hlavně na výstavách. Rovněž
jejich umělecké spolky jsou podporovány podle
uměleckého významu těchto spolků.
Knihovní statistika.
K požadavku, aby knihovní statistika byla vydávána
také německy, se podotýká toto: Vydává
se jednou ročně jako úřední
publikace pouze česky. Úřad dává
všechny statistické výsledky k disposici německému
lidovýchovnému časopisu Volksbildungsarbeit,
aby jich užil ve specielním čísle. Přehled
výsledků německých knihoven obecních
byl publikován v německé knize Die Volksbildung
in der ČSR.
Úleva vzdělavatelům.
Bylo žádáno, aby lidovýchovným
pracovníkům z řad učitelů a
profesorů byla poskytnuta úleva v jejich učebné
povinnosti. To se děje, pokud běží o
význačné pracovníky, kteří
dostávají dovolenou, aby se mohli lidovýchovné
práci věnovati. Pokud běží o
požadavek, aby eventuálně lidovýchovná
povinnost byla vložena do zákona, jest připomenouti,
že jest tomu tak u učitelů, kde se povinnost
lidovýchovná stanoví 4 hodinami týdně.
Stavby osvětových domů.
Ministerstvo školství a národní osvěty
se snaží, aby obce, které zřizují
samostatné budovy pro veřejné knihovny obecní,
pamatovaly na místnosti pro osvětové kursy.
Studijní cesty osvětových pracovníků
za hranice.
V případech uznání hodných
ministerstvo školství a národní osvěty
podle možnosti vyhovělo odůvodněným
žádostem.
Státní ústředna diapositivů.
Připojení státní ústředny
diapositivů k Masarykovu lidovýchovnému ústavu
není možné z věcných důvodů,
protože běží o pomocný ústav
státní, který jest určen všem
národnostem ve státě.
Styky s Francií a výtka representace.
Výtky, týkající se položky 4,
5, 6, 9 a 10, jsou založeny na neúplných informacích.
Tak na př. jen při položce 10 budiž poukázáno
na to, že preliminované částky nelze
rozděliti též mezi studenty německé,
anglické a jiné. Všechny naše oficiální
školské a kulturní styky s cizinou jsou založeny
na důsledném provádění zásady
- jistě zdravé - reciprocity. Nelze tedy
zde rozdělovati též jiným státům
peněz, které ministerstvo školství a
národní osvěty vrací Francii za částky,
a to několikeronásobně větší,
které tato země dává čsl. studentstvu
ve formě stipendií atd.
Není proto odůvodněna ani výtka štědrosti
na tyto "representační" styky. Jde o vydržování
stálých, osvědčivších
se a dobře prospívajících škol
a kulturních institucí, nikoli o podniky vnější
representace.
Styky s jinými kult. národy a státy, zejména
s Německem a Rakouskem.
Vzhledem ke zmíněné zásadě
reciprocity není ani výtka, že naše oficiální
školské a kulturní styky s cizinou jsou jednostranné
a že se ministerstvo školství a národní
osvěty nestará zvláště o styky
s Německem a s Rakouskem. Nedospěl-li vývoj
styků s těmito dvěma státy dosud tak
daleko jako styky se státy slovanskými nebo s Francií,
není tím jistě vinno ministerstvo školství
a národní osvěty, jež o prohloubení
těchto styků usiluje stejně upřímně.
Plný rozvoj těchto styků jest pouze otázkou
času.
Účel této položky.
V titulu "Příspěvky" nejde o nějaký
disposiční fond ministerstva školství
a národní osvěty, nýbrž z částky
tu rozpočtené hradí se jednak dary z milosti,
povolované panem presidentem republiky ať už
na doživotí nebo na dobu omezenou, jednak jednorázové
podpory poskytované ministerstvem školství
a národní osvěty v ohleduplných případech
osobám, které v oboru osvětovém měly
svůj význam, nebo jejich pozůstalým.
Vždy tu však jde o takové percipienty, jejichž
vztah ke státu není takového rázu,
aby umožňoval úhradu z etátu pensijního,
ba nelze je ani přiřaditi k žádnému
jinému titulu v rozpočtu ministerstva školství
a národní osvěty, poněvadž -
byť i tu beze sporu byla určitá souvislost
mezi nimi a obory, jejichž náklad jest v jednotlivých
titulech preliminován -, přece nelze tyto dary resp.
podpory považovati za součást nákladu
na ten který obor.
Náklad na kultus.
K správnému pochopení výše nákladu
na kultus je nutno si uvědomiti, že počínaje
rokem 1928 a tedy také pro r. 1929 je hlavní příčinou
zvětšeného nákladu provádění
kongruového zákona č. 122/1926, jakož
i zákona č. 103/1926, jejichž účinnost
počala se 1. lednem 1926. Za léta 1926 a 1927 hradil
se náklad s tím spojený z prostředků
ministerstva financí, kdežto od 1. ledna 1928 bylo
nutno pamatovati na to v rámci rozpočtu kultového.
Velká část položek kultového
rozpočtu sestává z takových titulů,
při nichž je stát právně zavázán
vůči církvi k finančnímu plnění,
a jen malý zbytek lze pokládati za dobrovolné
podpory, odůvodněné dostatečně
jinými ohledy a příčinami. Stát,
poskytuje i takováto nezávazná plnění,
má především zřetel k tomu, aby
podle možnosti měřeno bylo všem církvím
stejnou měrou, jakož i aby dostalo se poměrně
větší podpory spíše církvím
menším, jejichž vlastní prostředky
hmotné jsou slabé a jejichž existence a činnost,
zejména po stránce církevní administrativy,
vyžaduje relativně většího nákladu.
Opravy kostelů a far náboženské základiny
na Slovensku.
Z majetku býv. uherské náboženské
základiny zůstala v tuzemsku jen malá část,
za to však trvá zde velmi mnoho jejich povinností,
zejména patronátních. Protože výnos
tuzemského majetku daleko nepostačuje k tomu, aby
mohl plniti tato břemena, zvláště pak
aby mohly býti náležitě opravovány
kostely a fary patronátu této základiny,
vkládá státní správa kultová
již po řadu let do kultového rozpočtu
státní zálohu této základině
především k tomuto účelu. Na
r. 1929 byla tato záloha podstatně zvýšena,
jelikož se ukázalo, že její posavadní
výše nepostačovala k tomu, aby dosáhla
svého účelu uspokojivě. Bohužel
nepodařilo se ještě dosáhnouti úspěchu
v tom směru, aby ony nástupnické státy
po bývalém Uhersku, na jejichž území
zůstaly daleko větší kusy majetku náboženské
základiny kdysi uherské, než je tomu zde, kde
však její povinnosti nejsou značné,
byly ochotny vydati něco z tohoto majetku ve prospěch
slovenské náboženské základiny.
Stavební subvence československé církvi
a československé církvi evangelické.
Vláda, majíc zření k potřebě
vlastních bohoslužebných budov ve sborech československé
církve, a k hmotným poměrům těchto
sborů, poskytla několikráte do rukou ústřední
rady této církve souhrnné milionové
subvence, aby z nich mohla býti udělována
stavební podpora oněm sborům, kde se toho
jeví nejnutnější potřeba; vedle
toho v několika případech udělila
stavební subvenci také přímo sborům
stavby podnikajícím.
Rovněž podporovala stavební akce českobratrské
církve evangelické.
Rozdělení rozpočtu.
Rozpočtový návrh ministerstva zemědělství
na rok 1929 dělí se na rozpočet ministerstva
zemědělství samého a na rozpočet
státního podniku "Státní lesy
a statky".
Prvý jest zařazen do skupiny I. vlastní státní
správa, oddíl C, kap. 11.
Výdaje této kapitoly činí 245,632.928
Kč. V porovnání s rozpočtem na rok
1928 je tento rozpočet vyšší o 29,197.202
Kč. V novém rozpočtu ovšem chybí
položka na distomatosu a položka 10,000.000 Kč
na elektrisaci, která byla převedena do veřejných
prací.
Osobní výdaje preliminované na rok 1929 obnosem
69,594.983 jsou vyšší o 17,216.077 oproti roku
1928. Věcné výdaje preliminované obnosem
176,037.945 Kč jsou vyšší o 12,281.125
Kč. Zvýšení toto odůvodňuje
se jednak vyššími osobními náklady
v důsledku provedení platných zákonů
systemisačních, jednak novým vymezením
působnosti ve věcech vodohospodářských,
kde největší část vodních
toků přešla z působnosti ministerstva
veřejných prací do ministerstva zemědělství.
Příjmy ministerstva zemědělství
na rok 199 preliminovány jsou částkou 16,34.395
Kč oproti částce 15,841.990, obsažené
v rozpočtu na rok 1928.
Při rozpočtovém jednání o této
kapitole pronesl ministr zemědělství obsáhlé
exposé, v němž projevil svoje stanovisko a
zodpověděl dotazy jednotlivých poslanců,
vznesené během rozpočtové debaty.
Zemědělské školství.
Rozvoj zemědělského školství,
které jest bezpodmínečným předpokladem
kulturního a hospodářského rozvoje
venkova, postupuje způsobem pozoruhodným. Vyšší
hospodářské školy, kterých máme
13, jsou navštěvovány nejen syny zemědělskými,
ale i syny jiných občanů, a bylo by třeba
počet jich omeziti, kdyby se zjistilo, že absolventy
těchto škol nelze všecky umístiti. Největšího
rozvoje doznaly lidové školy zemědělské,
kterých jest dnes 871. Tyto poskytují vzdělání
nejširším i nejchudším vrstvám
zemědělského obyvatelstva a zasluhují
tudíž nejúčinnější
podpory. Zvýšená pozornost, věnuje se
i kvalifikaci učitelstva tak, aby vedle znalostí
teoretických měli učitelé též
praktické zkušenosti. Proto dlužno věnovati
zvýšenou pozornost školním statkům,
které jsou sice od loňska zařazeny do státních
podniků, avšak dlužno je posuzovati s jiného
hlediska, poněvadž slouží účelům
vyučovacím.
Zemědělské organisace.
S péčí o zemědělce úzce
souvisí péče o zemědělské
organisace; v prvé řadě jest to zájmová
organisace, provedená v zemědělských
radách. K výtkám poslanců, týkajícím
se těchto zemědělských rad sluší
podotknouti, že bylo třeba postarati se o řádné
doplnění a organisaci orgánů těchto
zájmových korporací, neboť někteří
funkcionáři během doby odešli. Proto
obnoveny byly orgány zemědělských
rad v Čechách, na Moravě a na Slovensku a
připravena osnova, podle níž zemědělská
rada slezská má býti sloučena s moravskou.
Též jest připravena osnova zákona o
novém volebním řádu do zemědělských
rad.
Sociální péče o zemědělství.
Sociální politika zemědělská
sleduje i do příštího roku snahu po
kolektivní úpravě služebního
poměru zemědělského dělnictva
po stránce pracovní a mzdové, zprostředkuje
zaopatřováni dělnictva ze Slovenska do historických
zemí a pečuje o dělnictvo, které hlavně
ze Slovenska a Podkarpatské Rusi odchází
do ciziny. K dotazu ohledně položky 4,000.000 Kč
na ruskou pomocnou akci sluší podotknouti, že
jde o vydržování poděbradské
Ukrajinské hospodářské akademie a
Vyššího zemědělského ruského
družstevního institutu v Praze. Letošního
roku nebyl již proveden zápis do prvních ročníků
těchto škol, takže za tři roky bude celá
akce zlikvidována. Položku 4,000.000 Kč na
pojištění rolníka proti krupobití
a pádu dobytka, která byla předmětem
několika dotazů, bylo nutno do rozpočtu zařaditi
pro případ, že by osnova během roku
byla uzákoněna; nebude-li tato pojišťovna
uvedena ve skutek, bude obnosu použito ve prospěch
jiných položek, které právě bylo
nutno v důsledku zařazení zmíněné
položky 4,000.000 Kč snížiti.
Vodní hospodářství a kulturní
technika.
V oboru vodohospodářském byla provedena koncentrace
kompetence v tom smyslu, že všechny vodohospodářské
meliorace a regulace toků, které mají vztah
k zemědělství, byly přeneseny do ministerstva
zemědělství. Meliorační celostátní
výstava uspořádaná v rámci
letošní hospodářské výstavy
byla názorným obrazem toho, jak ohromná práce
byla vykonána a jaké úkoly jsou ještě
v agendě plošné regulace, regulace toků
nebo komasace. Provedenou melioraci na ploše okrouhle 100.000
ha bylo po převratu zajištěno trvalé
roční zvýšení sklizně
hlavních plodin zemědělských v ceně
okrouhle 150,000.000 Kč a ve zkapitalisované hodnotě
2,5 miliardy Kč. K dotazům poslanců ohledně
poskytování příspěvků
z melioračních položek bylo konstatováno,
že poukazy dějí se v dohodě s ministerstvem
financí na podkladě projektu zkoumaného a
schvalovaného nejdříve orgány zemských
úřadů a posléze ministerstvem zemědělství
dle skutečného prostavěného nákladu.
Během stavby koná se úřední
stavební dohled a poslední splátka subvenční
se vyplácí až po skončení stavby
a provedení kolaudace.
Elektrisace venkova.
Ministerstvem zemědělství byly povoleny příspěvky
na místní rozvodové sítě celkem
1.132 žadatelům pro 1.200 obcí. Příspěvky
ty byly udělovány v prvé řadě
obcím z oblastí hospodářsky slabých.
Také příspěvky na primérní
vedení byly v souhlase s ustanoveními zákona
povolovány obcím, kde výstavba primárek
byla by nerentabilní akce bez podpory státu by nemohla
býti provedena. Počet žádostí
v ministerstvu zemědělství nevyřízených
při předání agendy ministerstvu veřejných
prací bylo 600. Jednalo se o žádosti, které
nebyly řádně instruovány a nemohly
tudíž býti včas projednány. Předání
spisů elektrisačních se urychleně
provádí.
Agrární operace.
Co se týče agrárních operací,
t. j. zcelování pozemků a jiných úprav
pozemkové držby, neposkytuje ministerstvo zemědělství
kromě propůjčování technického
personálu jiné podpory než té, která
jest v mezích rozpočtové položky 100:000
Kč.
Výroba rostlinná.
Snaha ministerstva zemědělství v produkci
rostlinné směřuje k dosažení
úplné hospodářské soběstačnosti,
zejména pokud se týče chlebovin. Úhrnná
spotřeba pšenice činí okrouhle 15,463.004
q a žita 11,077.000 q. Podle pětiletého průměru
výnosů těchto obilin činil by nedostatek
obojího obilí okrouhle 6,804.000 q. Při tom
se počítá průměrná spotřeba
na hlavu u pšenice 102 kg a u žita 85 kg. Hektarový
výnos pšenice v posledním pětiletí
činí 16,03 g, žita 15,24 q. Tato čísla
jsou nízká, stlačovaná Podkarpatskou
Rusí a Slovenskem. K dosažení hospodářské
soběstačnosti bylo by tudíž zvýšiti
hektarový výnos žita na 16,76 q, pšenice
na 24,84 q. Zvýšení výnosnosti u žita
obnášející asi 10% bude lehce dosažitelno.
K dosažení zvýšení výnosnosti
pšenice bylo by třeba zvětšiti osevnou
plochu o 190.000 ha, t. j. 31%, aby schodek byl vyrovnán.
Zvětšení této plochy lze získati
melioračními úpravami, zejména neplodné
půdy na Slovensku a Podk. Rusi. Lze tudíž vážně
mluviti o dosažení soběstačnosti v této
části zemědělské výroby.
Celostátní jubilejní soutěž v
dosažení nejvyššího hektarového
výnosu a nejlepší jakosti pšenice a ovsa,
která byla vypsána ministerstvem zemědělství,
dokazuje, že na dobré půdě za upotřebení
vhodných prostředků výrobních
a poskytnutí nákladů dají se docíliti
výtěžky daleko vyšší.
Se strany některých poslanců byl učiněn
dotaz, týkající se fondu pro strojená
hnojiva. Zpráva o hospodaření fondu byla
předložena ministerské radě a oběma
sněmovnám již před několika lety.
Hospodaření tohoto fondu bylo podrobeno nedávno
přísné kontrole Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
a nebyly shledány žádné závažné
závady. V této věci jest již také
připravena k expedici odpověď na interpelaci
posl. dra Schollicha.
Byly poskytnuty značné finanční prostředky
ke zřizování levných a vhodných
pícních jam a komor, zejména u malých
zemědělců, aby zachyceny a zhodnoceny byly
různé druhy píce, které by jinak buď
vůbec, aneb aspoň hospodárně nebyly
využity.
Výroba živočišná.
Se strany poslanců byl sdělen názor, že
potřeba koní jest spíše se strany vojenské
správy, než z kruhu zemědělských.
Potřeba koní vojenské správy činí
však toliko 8 - 10% celoroční produkce koní.
Podle konaných šetření a provedených
kalkulací jest zjištěno, že tažná
síla koně za určitých podmínek
jest levnější, než práce vykonaná
motorem a za určitých okolností nemůže
býti motorovou silou nahrazena. Dovoz koní z ciziny
udržuje se neustále v důsledku nižších
valutárních poměrů příslušných
zemí oproti valutě naší, zejména
pokud se týče Maďarska, jemuž byl při
sjednání mezistátní obchodní
smlouvy povolen volný dovoz koní.
Snahou ministerstva zemědělství ve spojení
se zemědělskými radami jest, aby co nejvíce
byl podporován chov ušlechtilého domácího
zvířectva a organisováno účelné
zpeněžení.
Ochrana celní.
K úkolům rozumné zemědělské
politiky náleží péče o odbyt
zemědělských produktů a ochrana na
mezinárodním trhu. Obchodně-celní
jednání s cizími státy předpokládá
bedlivé sledování všech událostí
v oboru dopravně-tarifní politiky. Se strany socialistických
zástupců bylo vytýkáno, že cla
na dobytek jsou značné vysoká. Dobytčí
cla, upravená posléze novelou čís.
109/1926, jsou stále nižší než dobytčí
cla. V Německu, v Maďarsku, Polsku, ve Francii, ve
Švýcarsku, zvláště přihlédne-li
se k okolnosti, že v sousedních státech vybíráno
jest clo u dobytka podle váhy, u nás však podle
kusů. Clo na dobytek, zvláště vepřový,
mělo by vyrovnati velké rozdíly mezi produkčními
náklady, jevící se mezi extensivní
výrobou Polska a Balkánu a naší, velkými
veřejnými břemeny zatíženou,
výrobou. Celní ochrana dobytčí přichází
nyní po provedení pozemkové reformy vstříc
drobným zemědělcům, u nichž právě
z velké části leží těžiště
živočišné produkce.
Dobytčí trhy.
V zájmu ochrany zemědělské živočišné
produkce uvažuje se též o organisaci venkovských
dobytčích trhů. Pokud se týče
obesílání jatečného trhu pražského
bylo konstatováno k dotazu některých poslanců,
že jatečný trh je obesílán skotem
domácího původu, cizí dobytek jest
pouze v malém množství.
Výstavnictví.
Při debatě v rozpočtovém výboru
byla nadhozena otázka zřízení státního
výstaviště zemědělského
tak, aby výstavnictví zemědělskému
byla zaručena naprostá objektivnost. Této
objektivnosti zemědělské výstavy nepostrádají
a nebylo dosud žádných stížností.
Uvažuje se o zřízení stálého
hospodářského výstaviště
v Praze, v kterémžto směru může
býti vzorem částečně organisace
Pražských výstavních veletrhů
a výstaviště brněnského, jež
získaly značné podpory státu.
Zadlužení zemědělství.
Hospodářská situace zemědělství
a stav dluhů zemědělství jest patrný
z těchto statistik:
Hypotekární zadlužení zemědělců
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku obnášelo:
| v r. 1915 | 6.668,000.000 | K |
| v r. 1919 | 6.724,000.000 | Kč |
| v r. 1920 | 7.366,000.00 | Kč |
| v r. 1922 | 11.176,000.000 | Kč |
| v r. 1924 | 16 096,00.000 | Kč a |
| v r. 1926 | 20.552,000.000 | Kč. |
Dle zprávy státního ústavu statistického
činilo zatížení na nemovitostech zemsko-deskových
roku 1921 591,000.0004 Kč, r. 1924 969,000.000 Kč
a r. 1926 1.172,000.000 Kč.
Zadlužení nemovitostí převážně
venkovských jeví se v číslech státního
úřadu statistického takto:
| v roce 1921 činilo zadlužení | 5.237,000.000 | Kč |
| v roce 1924 činilo zadlužení | 8.963,000.000 | Kč a |
| v roce 1926 činilo zadlužení | 11.241,000.400 | Kč. |
V poslední době stoupá zadlužení
spotřební. Kampeličky vykazují:
| Z toho neknihovní: | ||||
| 238,000.000 | 237,000.000 | |||
| 87,000.400 | 778,000.000 | |||
| 1.336,000.000 | 1.162,000.000 | |||
| 1.661,000.000 | 1.437,000.000 | |||
Zákonodárná politika.
V oboru zemědělského zákonodárství
vykonala ministerstvo zemědělství za poslední
dvě léta velikou práci, připravivši
asi 18 osnov zákonů a nařízení,
které nalézají se v různém
stadiu projednávání: Některé
z nich byly již ústavně projednány a
vyhlášeny. Jsou to: zákon o prozatímní
ochraně lesů čís. 37/1928 Sb. z. a
n., zákon o poskytování podpor při
živelních pohromách ze dne 14. července
1927, čís. 118 Sb. z. a n. K zákonu tomu
vydána byla vyhláška ministerstva zemědělství
ze dne 30. července 1927, čís. 62.784/61.302-III
b/27, jíž upraveno bylo poskytování
podpor za léta 1921 a 1927 a vlád. nař. ze
dne 14. května 1928, čís. 75 Sb. z. a n.,
o poskytování podpor od 1. ledna 1928. Dále
vydán byl zákon o převedení kompetence
elektrisace do ministerstva veřejných prací
(čís. 112/28 Sb. z. a n.), což souviselo s
koncentrací vodohospodářských prací
z ministerstva veřejných prací v ministerstvu
zemědělství. Dále bylo vydáno
nařízení o plemenitbě koní
čís. 83/28 Sb. z. a n.
Kromě toho byl vydán služební řád
pro zaměstnance státních podniků.
V ústavním projednávání nalézá
se osnova zákona o ochraně polního majetku,
o veřejné stráži zemědělské,
osnova zákona o zrušení technické kanceláře
Zemědělské rady pro Čechy a koncentraci
této agendy u Zemského výboru, později
u Zemského úřadu.
Jest připraveno nařízení o plemenitbě
skotu a ovcí.
Byla vypracována osnova zákona, jímž
se zavádějí pracovní legitimace pro
zemědělskou čeleď v zemědělské
dělníky.
Jest připravena osnova zákona o novém volebním
řádu do zemědělských rad, osnova
zákona o státním fondu pro vodohospodářské
meliorace, osnova komasačního zákona, honebního
zákona, osnova zákona o zřízení
zemědělské rady moravsko-slezské.
Lesní služba dohlédací.
V programu činnosti státní lesní služby
dohlédací jest pro příští
dobu v prvé řadě rozšíření
a prohloubení dozoru v lesním hospodářství.
Správně bylo v rozpočtové debatě
tvrzeno, že tato dozorčí služba trpí
nedostatkem personálu, obvody dohlédací že
jsou příliš velké a že tím
unikají velmi často hříchy a přestupky,
které se v lesích páchají.

