K otázce německých škol na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi připomněl ministr,
že péči republiky o ně charakterisuje
nejlépe okolnost, že za vlády maďarské
nebylo v těchto zemích německých škol
vůbec, kdežto dnes mají tam Němci 3
školy měšťanské a 117 škol obecných
(z toho 106 na Slovensku a 11 na Podkarpatské Rusi), nečítaje
ani několik škol utrakvistických s německými
pobočkami.
Ve stavu umístění menšinových
škol nenastala v běžném roce žádoucí
podstatná změna, ačkoliv byla resp. bude
ještě zahájena řada školních
staveb. Dlužno opět konstatovati, že více
než 2/3 těchto škol jsou
dosud umístěny nejen způsobem zatímním,
nýbrž ve veliké většině
též platným předpisům nevyhovujícím
a hygienicky závadným. Poněvadž právě
v minulých letech i letos byly zahájeny stavby velikých
škol, o nichž v debatě byla zmínka, dlužno
počítati s tím, že zmenšená
položka rozpočtová z největší
části buď určena k tomu, aby uhrazovala
nedoplatky na školy již dokončené a rozestavěné.
Ježto státní školská správa
může pečovati o odstranění závad
jen v rámci schválených útvarů,
není možno počítati s tím, že
příštím rokem bude lze opatřiti
pomoc ve větší míře.
Osobní otázky učitelstva národních
škol.
K stížnostem, že zemská školní
rada užívá svého práva překládati
učitele na jiná služební místa
jako persekučního prostředku proti nepohodlným
osobám, sluší vzíti tento úřad
v ochranu. Zemská školní rada jako nejvyšší
školní úřad v zemi je odpovědna
za řádný výkon učitelské
služby a je povinna starati se o to, aby jakékoli
vlivy a okolnosti, které ohrožují harmonickou
součinnost učitelů s rodiči a školskými
interesenty vůbec na škodu výchovného
a vyučovatelského působení, byly co
nejdříve odstraněny. Nelze-li jinak, musí
sáhnouti nezbytně v zájmu služby i k
přeložení učitele, zjistí-li
takové místní poměry, že v nich
učitel službu s náležitým úspěchem
konati nemůže, nehledíc na to, zda a do které
míry jde o zavinění učitele, jež
by mohlo býti stíháno disciplinárně.
Splní-li zemská školní rada tuto svou
úřední povinnost, nelze ji proto viniti z
postranních úmyslů. Ostatně nutno
připomenouti, že nejen učitelé, ale
i všichni státní úředníci
a profesoři musí se podrobiti přeložení,
jakmile to příslušný orgán nadřízený
uzná v zájmu služby za účelné.
Výtka, že zemská školní rada v
Praze neprávem omezila časově rozepisování
konkursů na učitelská místa a nástupy
na definitivní místa propůjčená
na základě konkursů, není odůvodněna.
Při tom nelze dovolávati se důvodně
§u 1 zák. čís. 86/1875 č. z.
z., neboť sluší uvážiti, že
v době, kdy tento zákon byl vydán, bylo konkursní
řízení jedinou cestou, kterou se učitel
vůbec mohl domoci definitivy. Dnes tomu tak není,
neboť podle §u 4 učit. zákona nabývá
každý učitelský čekatel automaticky
definitivy ve školské službě, jakmile
dovršil čekatelskou dobu a vyhověl jiným
zákonným podmínkám pro definitivní
ustanovení. Za tohoto stavu věci zná nyní
zákon čís. 86/1875 čes. z. z. jen
ten význam, že se učiteli, který už
definitivy automaticky nabyl, na jeho žádost propůjčuje
určité systemisované místo. Mimo to
článek IV. zákona, čís. 306/1920
Sb. z. a n., který zavedl pro takové propůjčování
míst zásadu staršinství, značně
zkomplikoval obsazovací řízení. Učitelé
žádají nyní zpravidla o celou řadu
míst zároveň, a dokud se nerozhodne, na které
z vypsaných míst má učitel nárok,
není možno rozhodnouti ani o obsazení všech
ostatních míst, o která žádal.
V zájmu náležitého provádění
cit. čl. IV. i v zájmu služby je nezbytné
zjednodušiti pokud jen možná nadmíru komplikované
řízení obsazovací. Toho se nejúčelněji
dosáhne současným rozepsáním
konkursů v celé zemi, ježto pak zemská
školní rada bude mít najednou úplný
přehled, kdo a kam žádá, a bude moci
ihned rozhodnouti, na které místo má nárok.
Rovněž se tím značně zjednoduší
a usnadní rekursní řízení u
ministerstva školství a národní osvěty.
Opatření zemské školní rady je
tedy zcela odůvodněno §em 2, odst. 1., zákona
č. 286/1924 Sb. z. a n., podle něhož úkoly
veřejné správy mají býti obstarávány
co nejjednodušeji a nejúsporněji. Ostatně
se připomíná, že; slovo "ihned"
v §u 1. zákona číslo 86/1875 čes.
z. z. nelze nikterak vykládati tak úzce, že
by na příklad při úmrtí učitele
musil býti konkurs vypsán už druhý den
a t. p.
V otázce titulů učitelstva bude osnova
příslušného vládního nařízení
podle §u 18 učitelského zákona v nejbližší
době rozeslána k meziministerskému řízení.
Také osnova vládního nařízení
podle §u 23 učit. zákona, v níž
se má řešiti i otázka započtení
presenční služby vojenské, bude
v nejbližší době projednávána
meziministersky.
Ve věcech právního postavení učitelstva
nestátních veřejných škol národních
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi je připravena
příslušná osnova zákona a byla
již předložena ministerské radě.
Totéž platí i o osnově zákona
o úpravě odpočivných a zaopatřovacích
platů staropensistů učitelských z
nestátních škol v těchto zemích.
K otázce, kdy asi budou likvidovány příplatky
k pensím t. zv. učitelským staropensistům
podle zákona č. 80/1928 Sb. z. a n., se uvádí,
že podle hlášení zemských školních
úřadů jde v Čechách asi o 6000
osob, na Moravě o 2000, ve Slezsku o 400, na Slovensku
o 600 osob. Podle odhadu budou likvidační práce
skončeny v Čechách do konce roku 1928, v
ostatních zemích do měsíce. Při
tom sluší uvážiti, že jde o práce
namnoze velmi komplikované, t. j. nejen o prosté
kasovní poukazy, ale často o obtížné
rozhodování na základě nesnadného
zjišťování příslušných
skutkových podstat.
Školská správa a dozor na školy.
Ve věci zřízení zemských
školních rad pro Slovensko a Podkarpatskou Rus byla
vypracována osnova zákona, která byla již
předložena vládě k rozhodnutí.
O tom, zda a pokud bude nutno zachovati po zřízení
zemské školní rady dosavadní referát
ministerstva školství a národní osvěty
v Bratislavě, rozhodne vláda zároveň.
Rovněž ve věci úpravy služebních
a platových poměrů okresních školních
inspektorů bude vláda brzo rozhodovati o příslušné
předloze zákona, jakmile bude skončeno jednání
se zúčastněnými ministerstvy vnitra
a financí s hlediska celkové politiky státně
zaměstnanecké.
Ve věci úpravy platových poměrů
zemských a ministerských školních inspektorů
jest míti za to, že je toho času vyřešena
jednak platovým zákonem č. 103/1926 Sb. z.
a n., jednak usnesením vlády ze dne 15. července
1927, jímž byly těmto inspektorům přiznány
na základě § 148 platového zákona
služební přídavky od 8600 do 6000 Kč,
70% do pense započitatelné.
K žádostem, aby byla urychlena nová celková
úprava školské správy, se připomíná,
že se jeví řešení této otázky
předčasným do té doby, dokud nebude
rozhodnuto o definitivní úpravě úhrady
nákladu na školy, neboť teprve potom bude důvodně
možno korporacím, které budou školy vydržovati,
přiznati zastoupení v školních úřadech
sborových.
Reforma středního školství.
Ve věci reformy středního školství
pracováno jest dále za dosažením všeobecně
uznávaného cíle, totiž jednotné
střední školy. Mnohostrannost veřejných
zájmů, které se k této otázce
připínají, jest však tak rozmanitá,
že vyžaduje, aby se k cíli postupovalo po etapách.
Důležitý krok k tomuto vrcholnému sjednocení
byl učiněn v roce 1927, kdy ztotožněno
bylo vyučování v nižších
třídách, na gymnasiích a reálných
gymnasiích na jedné straně, a na reálkách
a reformních reálných gymnasiích na
druhé straně. Tím vznikly nám dvě
dvojice středoškolských typů, jedna
humanitní, druhá reální, které
se liší jen ve vyšších třídách.
Neodvratným důsledkem této sjednocovací
akce bylo, že musila býti francouzština na reálných
gymnasiích posunuta do V. třídy. Na této
cestě bude i nadále důsledně pokračováno
a první bezprostřední důsledek bude,
že reálky obdrží osmou třídu,
čímž zmizí dnes všeobecně
uznávaná menší hodnotnost reálek.
Latina na reformních reálných gymnasiích.
Pokud se týče vyučování latině
na reformních reálných gymnasiích,
musila se volba čtených autorů říditi
omezeným počtem hodin, určených na
tomto typu tomuto předmětu.
Oprávněnost abiturientů reformních
reálných gymnasií.
Na oprávněnosti abiturientů reformních
reálných gymnasií se nic nezměnilo;
bylo pouze ustanoveno, že ti z nich, kteří
vstoupí na. filosofické fakulty, musí udělati
během studií, nikoliv před jejich započetím,
zkoušku z latiny v rozsahu, v jakém by tento jazyk
tak jako tak musili poznati jakožto nutný předpoklad
zdárného úspěchu svých studií;
požadavky ty nepřevyšují to, co se žádá
na absolventu klasického gymnasia neb reálného
gymnasia.
Reforma vzdělání středoškolského
profesora.
Nový zkušební řád pro středoškolské
profesory jest hotov a bude v nejbližší době
vyhlášen. Předepsáno bude, aby zkoušky
theoretické dělily se na dvě části,
z nichž první díl má býti vykonán
po čtvrtém semestru. Kromě toho musí
se kandidáti na definitivní místa profesorská
podrobiti zvláštní praktické zkoušce,
při níž budou se musiti osvědčiti
nejen praktickou dovedností učitelskou, nýbrž
i znalostí příslušných administrativních
předpisů.
Německé střední školství.
K výtce, že německé střední
školství jest zkracováno co do počtu,
se uvádí:
Němců jest v Čechách 33,04%, na Moravě
20,93%; ve Slezsku 40,52%, v celém státě
pak 23,36%.
Vlastních středních škol bez učitelských
ústavů pak mají:
v Čechách 49 (32,2%), na Moravě 21 (28,8%),
ve Slezsku 7 (50,0%) a v celém státě 80 (27,0%).
Počet německých středoškolských
tříd ve školním roce 1927/28 činí
777 (24,85%).
Na jednu třídu připadá průměrně
žáků na německých ústavech
v Čechách 27 (na českých 31), na Moravě
30 (na českých 34), ve Slezsku 30 (na českých
29). Celostátní průměr činí
31.
Na jeden ústav připadá průměrně
žáků v Čechách u Němců
250, u Čechů 310, na Moravě u Němců
246, u Čechů 285, ve Slezsku u Němců
319, u Čechů 279. Celostátní průměr
činí 260.
Menší průměry německých
ústavů ukazují na slabší návštěvy
a tudíž i lepší podmínky studijní.
Na nějaké rušení německých
středních škol se nepomýšlí.
Německé dívčí střední
školy.
Rovněž se nepomýšlí na rušení
německých dívčích středních
škol, ačkoli jejich vyšší třídy
jsou velmi slabě navštěvovány, majíce
po 5, 8, 9, 10 žákyních. Ani v Jablonci nad
Nisou nepřistoupí se k zrušení školy
tohoto druhu; pouze obec byla upozorněna, právě
tak jako v Ústí nad Labem a v Karlových Varech,
aby se postarala o nápravu nedostatečného
umístění, stojí-li o další
trvání této školy. Školská
správa učinila již pro tyto ústavy velmi
mnoho tím, že postátnila jejich učitelské
sbory a tím převzala 80% nákladů na
tyto ústavy.
Umístění německých středních
škol.
K umístění německých středních
škol se podotýká:
a) v Chebu je umístění gymnasia smluvní
povinností obce, která byla vyzvána k nápravě
a žádala vzhledem k své finanční
tísni a poshovění;
b) nebudou-li plány na přístavbu německého
ref. reál. gymnasia ve Znojmě vyhovovati, školská
správa zahájí kroky k pořízení
novostavby;
c) německé gymnasium v Praze II. je ještě
nuceno trvati v nouzových místnostech v Jindřišské
ulici, ježto zdrželo se vystěhování
ředitelství tabákové režie. Plány
na adaptaci budovy v Štěpánské ulici
jsou hotovy a školská správa bude blahovolně
posuzovati i požadavek nástavby této budovy;
d) nedostatky budovy gymnasia v Českém Krumlově
jsou dobře školské správě známy;
školská správa má ve svém programu
stavebním pro budoucnost i novostavbu pro tento ústav.
Umístění ref. reál. gymnasia v
Praze XIX.
Umístění ref. reál. gymnasia v Praze
XIX. spočívá na podkladě smluvním
a je pouze zatímní pro přechodnou dobu; ke
stavbě bude přikročeno, jakmile obec pražská
definitivně přidělí školské
správě potřebný pozemek.
Učitelský ústav v Košicích.
Učitelský ústav v Košicích se
postupně odbourává pro velikou blízkost
učitelského ústavu v Prešově,
kde je též učitelský ústav náležitě
umístěn, kdežto v Košicích zápasil
ústav s nemožností vhodného umístění.
Náklad na německé reálné
gymnasium v Praze II.
Náklad na německé reálné gymnasium
v Praze II. je proto tak vysoký, že ústav vznikl
splynutím dvou škol a má nyní 16 tříd;
všecky staré profesory bylo nutno z rodinných
důvodů ponechati na sjednoceném ústavě,
čímž pro přechodnou dobu vzniká
tu zvýšený náklad.
Smluvní závazky obcí k středním
školám.
Smluvní příspěvky obcí k některým
středním školám vyskytují se
stejnou měrou u ústavů českých
i německých. Třeba že někdy jsou
tyto závazky poněkud tíživé,
vyrovnávají se prospěchem, který plyne
ze střední školy městu, v němž
je ten který ústav umístěn.
Pobočky na německých středních
školách.
Pobočky na německých středních
školách se povolovaly letos s dalekosáhlou
blahovůlí i při 45 žácích,
vyžadovaly-li toho poměry.
Denní tělocvičná hodina; školní
lékaři.
Zřízení každodenní tělocvičné
hodiny by bylo sympatické, ale nelze tuto hodinu nijak
vtěsnati do dnešního počtu učebných
hodin. Zřízení školních lékařů
závisí od vyřešení otázky
finanční úhrady.
Nepovinné náboženství na učitelských
ústavech.
Výnos o nejvyšším počtu tří
nepovinných předmětů na učitelských
ústavech byl vydán jedině proto, že
na učitelských ústavech je přílišný
počet povinných předmětů, a
nemá v sobě žádného ostnu proti
návštěvě povinného náboženství,
jež lze vždy chovancům navštěvovati
v rámci 3 nepovinných předmětů.
Jubilejní slavnostní články.
Podle ustanovení výnosu ze dne 21. dubna 1928, č.
50.560, měly v čelo tištěných
výročních zpráv za školní
rok 1927/28 býti umístěny články,
v nichž by mládeži byl vyložen význam
dovršeného desítiletí republiky. Nešlo
tu tudíž o žádné navádění
profesorů k byzantinismu, nýbrž o náležité
využití vzácné příležitosti
k posílení státotvorného smýšlení
v mládeži; věc ta nesměla býti
od školské správy pominuta.
Zemští inspektoři německých
škol středních na Moravě.
Požadovaná nová úprava inspekce německých
středních škol na Moravě bude provedena,
jakmile vstoupí v platnost likvidace zemské školní
rady v Opavě, způsobem, jenž bude těmto
školám nejlépe vyhovovati.
Obsazování ředitelských míst.
Obsazování ředitelských míst
se na středních školách děje
podle platných předpisů; jen ve zcela výjimečných
případech, kde toho vyžadovaly důležité
důvody administrativní, sáhlo se k zatímnímu
obsazení úřední cestou, ale v tomto
případě silou, která se výtečně
v obdobném postavení již osvědčila.
Sestavování teren na ředitelská místa
profesorskými sbory bylo odstraněno, ježto
se tím podlamovala autorita budoucího ředitele;
proto zemské školní úřady žádaly
zrušení tohoto opatření. Z kompetence
ředitelské nelze vylučovati nikoho pro příslušnost
k určitému vyznání na př. mojžíšskému,
zvláště jde-li o sílu výtečně
kvalifikovanou.
Učebná povinnost.
Učebná povinnost středoškolských
profesorů musila býti upravena se zřetelem
na zvýšenou služební povinnost úředníků.
Při tom však započítáváním
různých úkonů se efektní počet
vyučovacích hodin podstatně zmenšuje.
Přetěžování profesorů
hodinami za dnešního poklesu středoškolských
tříd vymizelo. Profesorům fysiky a chemie
se čas, ztrávený přípravou
experimentů, hodnotí započítáváním
správcovství příslušných
sbírek, jsou-li rozsáhlejší.
Mimořádné odměny středoškolských
profesorům za školní rok 1926/1927.
Výplata mimořádných odměn středoškolským
profesorům za školní rok 1926/27 se pozdržela
jen proto, že jest dříve nutno vyřešiti
některé otázky, související
s prováděním vládního nařízení
o učebné povinnosti profesorů, poněvadž
jest to nutným předpokladem žádaného
opatření. Tato věc bude ukončena v
nejkratší době a uvedené odměny
budou povoleny ještě na podzim 1928.
Kompetence.
Z námětů uvedených v rozpravě
o odborném školství dlužno nejprve připomenouti
požadavek, aby působnost ve věcech tohoto školství
byla přenesena na ministerstvo obchodu.
K námětu tomuto, jenž přednesen byl
též roku minulého, lze uvésti totéž
co vloni, že v tomto námětu rozhodnou jest
otázka účelnosti. K příkladu
Francie, kde zákonem byla provedena úprava právě
opačná, než se tu žádá,
přistupuje nyní příklad Saska, kde
učitelstvo těchto škol projevilo přání,
aby i ta část odborného školství,
která resortuje v ministerstvě hospodářském,
byla vrácena ministerstvu vyučování.
Dílny na průmyslových a odborných
školách.
Bylo předneseno přání, aby dílny
průmyslových a odborných škol byly lépe
vybaveny. K tomu jest nutno poznamenati, že toto jistě
dobře míněné přání
není dosti opodstatněné, neboť se věnuje
školním dílnám taková péče,
že by ji stěží bylo možno shledati
kdekoliv jinde na světě. Práce vystavené
na výstavě soudobé kultury v Brně
svědčí jistě též o tom,
že dílny plně vyhovují. Co tu a tam
ještě schází, se postupně doplňuje
a částky k tomu cíli do rozpočtu zařazované
jsou slušně vysoké.
Postátňovací akce odb. škol pro ženská
povolání.
Postátňovací akce na odborných školách
pro ženská povolání uvázla vzhledem
k tomu, že systemisovaná místa byla všechna
obsazena. Ministerstvo školství a národní
osvěty hodlá však domáhati se zlepšení
systemisace, která by umožnila postupně přejímání
učitelstva.
Odborné školy na Slovensku.
Pokud se týče stížnosti, že počet
odborných škol na Slovensku neodpovídá
počtu obyvatelstva, dlužno podotknouti, že při
zřizování škol této kategorie
nelze přihlížeti jen k počtu obyvatelstva,
nýbrž - a to hlavně - k potřebě
průmyslu a obchodu, pokud může a chce absolventy
těchto škol zaměstnati. Jest jisto, že
průmysl a obchod na Slovensku bude se postupně rozmáhati
a ruku v ruce s postupující industrialisací
bude přikročeno k rozšíření
sítě odborných škol příslušného
oboru.
Živnostenské pokračovací školy.
Mnoho přání a stížností
předneseno bylo ve příčině
živnostenských pokračovacích škol.
Bylo by zbytečno zapírati, že poměry
těchto škol nejsou utěšené a jmenovitě
že zůstávají pozadu za školami
toho druhu v Německu.
Příspěvky na vydržování.
Splnění většiny požadavků
naráží i tu na potíže, související
s udržením rovnováhy státního
rozpočtu.
Nelze však tak zhola připustiti, že příspěvky
na tyto školy nutno opatřovati z dobrovolných
darů. Při zřízení každé
živn. pokr. školy se bezvýjimečně
požaduje, aby určití veřejní
činitelé, jako obec, okres a země se zřízením
školy projevili souhlas a zavázali se k příspěvku
na ni; mimo to požaduje se, aby některý z těchto
činitelů převzal závazek úhrady
event. schodku; státní správa vyučovací
pak při schválení školy zároveň
prohlásí, že bude poskytovati příspěvek
ve výši osobního nákladu a že přispěje
na první zařízení školy, což
také činí.
Nynějším obtížím v důsledku
zákona č. 77/27 hledělo min. školství
a nár. osvěty předejíti již před
několika lety výzvou k spolupřispívajícím
činitelům, aby své příspěvky
přesně stanovili a vymezili, výzvě
té však tehdy nebylo vyhověno.
Kdežto pak do roku 1920 stát hradil pouze třetinu
nákladů, činí nyní příspěvek
státu 53 - 60% veškerého nákladu.
Odměny za správu a vyučování.
Nová úprava odměn za správu a vyučování
by si vyžádala nejméně nákladu
10,000.000 Kč, což předpokládá
nejprve vyřešení finanční úhrady.
Počet žactva odborně vyučovaného.
Nesrovnalost mezi počtem žactva škol odborných,
pokračovacích a počtem odborně vyučovaných
žáků, jež byla vytčena, vysvětluje
se tím, že též při všeobecných
školách jest zavedeno odborné vyučování
buď v úplných odborných odděleních
nebo v odděleních, kde žáci se zařazují
podle oborů jen do odborných předmětů.
Vlastní budovy živn. pokr. škol.
Vlastní budovy živn. pokr. škol opatřují
se jednak z prostředků fondu, zřízeného
zákonem č. 141/1926 Sb. z. a n., jednak z příslušné
položky rozpočtové. Akce tato jest teprve v
počátcích, ale rozvíjí se slibně.
S touto pomocí byly opatřeny vlastní budovy
pro živn. pokr. školy ve Střekově, v Jihlavě;
Vsetíně, v Benešově, vyjednává
se o Znojmo, Tábor, Sobotku, Mor. Budějovice, Bratislavu,
Prahu a Brno. Po provedení zákona o organisaci politické
správy plynou, resp. poplynou, živnostenské
pokuty do státní pokladny, bude však částka,
odpovídající jejich výnosu, zařazována
do rozpočtu pro živn. pokr. školy.
Další vzdělání učitelů
živn. pokr. škol.
K dotazu, kolik učitelů, vyučujících
na živn. pokračovacích školách,
má vychozené kursy, možno sděliti, že
kursů kreslířských absolvovalo 2068
učitelů, kursy obchodní má 3333 učitelů,
což činí asi 3/5 učitelstva,
jež ve hlavním povolám působí
na školách měšťanských a obecných.
O zřízení školy pro učitele živn.
pokr. škol se uvažuje.
Návrh zákona o učňovských
školách.
Pokud se tkne osnovy zákona o učňovských
školách, došla již řada připomínek.
Celkem jest osnova přijímána sympaticky.
Přirozeně bude k předneseným návrhům
na opravy a doplňky přihlíženo, ježto
k tomu cíli byla osnova zájemníkům
rozeslána.
Zřizování nových vysokých
škol.
Volání Slovenska po zřízení
slovenské vysoké školy technické nutno
uznati za oprávněné. Tomuto požadavku
má býti vyhověno osnovou zákona, kterou
ministerstvo školství a nár. osvěty
připravilo a podle které má býti v
Košicích zřízena vysoká škola
technická, která bude zatím míti ten
odbor, který pro Slovensko jest nejpotřebnější,
t. j. odbor inženýrského stavitelství
směru vodohospodářského a kulturního
a oddělení zeměměřičského
inženýrství. Výdaje na tuto vysokou
školu bude nutno postupně zařazovati do státního
rozpočtu.
Požadavku slovenských evangelíků, aby
evangelická theologická akademie a. v. v Bratislavě
byla přeměněna na fakultu, tedy na vysokou
školu v plném slova smyslu, vyšlo se vstříc
tím, že již před časem byla vypracována
a poslanecké sněmovně předložena
osnova zákona o zřízení evangelické
fakulty bohoslovecké v Bratislavě, která
však poslaneckou sněmovnou není posud projednána.
Otevření katolické bohoslovecké fakulty
v Bratislavě, jehož se dovolávají katolické
kruhy slovenské, bude zajisté možno vzíti
v úvahu, jakmile budou odstraněny překážky,
které znemožnily aktivování této
fakulty.
Při posuzování požadavku zřízení
dalších odborných německých vysokých
škol dlužno vzíti v úvahu, že dosud
nejsou řádně vybudovány a vybaveny
vysoké školy již existující.
Kromě toho musí býti zachována určitá
rovnováha mezi finanční nosností státu
a počtem vysokých škol, resp. nákladem
na vysoké školství. Jest zajisté lépe
míti méně vysokých škol dobře
vybavených, než mnoho vysokých škol nedokonalých
a špatně vypravených.
Německé vysoké školy, resp. fakulty
a odbory jsou zřízeny u nás téměř
pro všechny na vysokých školách obvyklé
obory. Uváží-li se, že vyučovací
jazyk se zřením k předběžnému
vzdělání posluchačů a jich
vyšší inteligenci nemá na vysokých
školách toho významu jako na školách
nižších, nemůže nedostatek zastoupení
několika málo speciálních oborů
na československých německých vysokých
školách býti pokládán za zvláště
tíživý.
Reorganisace vysoké školy obchodní.
Reorganisace vysoké školy obchodní v Praze
jest zajisté odůvodněna. Proto vláda
předložila již v roce 1926 poslanecké
sněmovně osnovu příslušného
zákona, která byla schválena ještě
v témže roce kulturním výborem, ale
nebyla posud projednána plenem poslanecké sněmovny.
Osnovou včleňuje se vysoká škola obchodní
do svazku českého vysokého učení
technického v Praze, posavadní studium rozšiřuje
se ze tří let na čtyř i a umožňuje
se přičlenění dalších
studijních směrů ke směrům
posavadním.
Studium pojistní techniky.
Studium pojistné techniky má býti zreorganisováno,
prohloubeno a rozšířeno. Osnova příslušného
zákona bude v dohledné době předložena.
Teprve při této reformě bude lze rozhodnouti,
zda kursy pojistné techniky na německé vysoké
škole technické v Brně budou zrušeny nebo
zachovány.
Ekonomie ve vysokém školství.
Zavedení větší ekonomie do vysokého
školství a racionalisace tohoto školství
jest již delší dobu předmětem úvah.
Reforma studií.
Potřeba reformy téměř všech oborů
vysokoškolského studia se všeobecně uznává
a tyto reformy se většinou již delší
dobu připravují. Při tom bude vzata v úvahu
i změna předpisů o kolejném a zkušebních
taxách.
Pro reformu právnického studia byla již před
více než dvěma roky zřízena zvláštní
komise, sestavená z vynikajících odborníků,
vzatých ze zástupců všech právnických
fakult. Tata komise konala již řadu schůzí
a porad, ale nemohla posud pro spory v nazírání
na některé zásadní otázky vypracovati
definitivní návrh na reformu tohoto studia. Při
této reformě bude zaujato i stanovisko ke studiu
in absentia a budou uplatněny všechny návrhy,
které budou uznány za správné a vhodné.
Reforma tato bude však asi vyžadovati zvýšeného
nákladu finančního jak po stránce
personální, tak po stránce věcné.
Novostavby.
Státní správa školská uznává,
že vysoké školy nejen české, nýbrž
i německé potřebují celé řady
nových budov a přístaveb budov starých.
Mnohé stavby a přístavby jsou již hotovy,
další se provádějí. Nelze ovšem
z důvodů finančních všem požadavkům
vyhověti najednou, nýbrž postupně.
Po dokončení novostaveb v Dejvicích bude
české vysoké učení technické
soustředěno a tím odstraněna námitka
přílišné dosavadní roztroušenosti
této vysoké školy.
Novostavby české filosofické fakulty v Praze
užívá se, a to jen z části, pro
účely úřední pouze přechodně.
Nové vědecké ústavy.
Slovanský a Orientální ústav zahajují
letos svoji činnost. Statuty obou těchto ústavů
byly schváleny a volby presidia a výborů
obou ústavů potvrzeny. Ústavy budou umístěny
v Lobkovickém paláci, který se za tím
účelem adaptuje.
Svobodná škola politických nauk.
V roce 1928 byla v Praze zřízena Svobodná
škola politických nauk. Úkolem jejím
jest rozšiřovati a prohlubovati politické vzdělání
a soudnost v otázkách politických, národohospodářských,
sociálních, kulturních a pod. pro působení
ve veřejném životě. Jest si přáti,
aby tato škola cíl jí vytknutý vždy
stále úspěšně plnila. Na škole
konají se také pravidelné přednášky
německé a příležitostné
přednášky i v jiných jazycích,
zejména světových. Pro příští
leta jest vzato v úvahu zvýšení rozpočtové
položky, určené na dotaci pro tuto školu.
Není zajisté námitek proti tomu, aby v čestném
předsednictvu, kuratoriu a učitelském sboru
dostalo se německému národu a po případě
i různým politickým stranám přiměřeného
zastoupení. Dlužno však varovati před
zpolitisováním této školy, poněvadž
by pak sotva mohla plniti řádně svůj
úkol.
Zařizování vědeckých ústavů.
Také nedostatky vědeckých ústavů,
seminářů, klinik atd. jsou uznávány
státní správou školskou, která
snaží se je postupně odstraňovati v
mezích prostředků, které má
k disposici.
Dotace.
Vysoké školy potřebují k vyučovacímu
a vědeckému provozu celou řadu dotací.
Dosavadní dotace jsou namnoze nedostatečné,
ale plná odpomoc bude moci býti zjednána
teprve potom, až bude lze podstatně zvýšiti
celkový náklad na vysoké školství.
Požadavky vysokých škol v tomto směru
jsou státní správě školské
známy a jsou jí chovány v patrnosti.
Administrativní reformy v provozu.
Administrativa vysokoškolská byla od převratu
již značně zdokonalena a zjednodušena.
Bude však potřebí v tomto směru dále
postupovati, ovšem za plné záruky a kontroly,
že svěřených prostředků
nebude zneužíváno.
Systemisace.
Nedostatky systemisace jsou ministerstvu školství
dobře známy a bude jeho snahou, aby byly odstraněny.
Obsazování stolic.
Obsazování stolic na německých vysokých
školách zdržuje se proto, že tyto vysoké
školy nemajíce v tuzemsku dostatek potřebného
vědeckého dorostu navrhují kandidáty
z ciziny, jichž získání vede k obtížnému
jednání, zejména po strance finanční.
Podpory vědeckého dorostu.
Na výchovu vědeckého dorostu, hlavně
v cizině, pamatováno je podporami, které
ovšem vzhledem k pohotovým prostředkům
finančním nemohou být poskytovány
v takové výši, jak by si bylo vždy přáti.
Jakmile finanční situace státu umožní
příslušné položky zvýšiti,
budou i podpory pro vědecký dorost upraveny.

