Rozpočet po stránce všeobecné.
Rozpočet ministerstva spravedlnosti na rok 1929 neliší
se valně od rozpočtu na rok 1928. Stejné
důvody, jež vyvolaly stoupnutí osobních
a z části i věcných výdajů
v roce 1928, vedly i v novém rozpočtu k mírnému
zvýšení. Na druhé straně pozorujeme
snížení některých mimořádných
věcných výdajů a zvýšení
příjmů správy trestnic a věznic.
Nedostatek sil soudcovských a kancelářských.
Nedostatek soudních zaměstnanců, zejména
soudců, trvá dále. Nesnáze poměrů
vězí z velké části v tom, že
není v mnohých případech uchazečů
o uprázdněná místa, zejména
venkovská, kde výhody spojené s dosažením
nového místa jsou vyváženy, ne-li převyšovány
ztrátami plynoucími z bytové nouze a z výdajů
stěhování. Těmto nesnázím
nemůže čeliti ani nová systemisace ani
povolení přídavků vládou pro
jisté kategorie soudců, jako přednosty okresních
soudů a předsedy senátů. Aby bylo
lze co nejrychleji obsaditi volná systemisovaná
místa soudcovská, vymohlo ministerstvo spravedlnosti
u vlády zkrácení přípravné
služby soudcovské na dva roky. Bude proto věnovati
zvláštní péči zařízení
přípravné služby soudcovské,
aby toto zkrácení nešlo na úkor odborné
výchovy soudcovských kandidátů.
Pokud jde o místa kancelářského personálu
(úředníků i pomocných sil),
dlužno uvésti, že nynější
systemisaci bude třeba podrobiti revisi, a to jednak vzhledem
k zvýšené agendě soudů vůbec,
jednak vzhledem k nesporně vyššímu zatížení
soudního personálu u menšinových soudů.
Praktickým výcvikem kancelářského
personálu pro přípravné vyřizování
některých prací, zejména v řízení
exekučním, bude snad možno ulehčiti
soudcům.
Soustředění agendy ve Velké Praze.
V reorganisaci a zjednodušení soudnictví ve
Velké Praze se pokračuje. Dosud soustředěna
agenda trestní u samostatného okresního soudu
pro přestupky ve Spálené ulici, dále
agenda exekuční u samostatného okresního
soudu exekučního v Celetné ulici a knihovní
u zemského civilního soudu na Ovocném trhu.
Opatření ta se vžila a výborně
se osvědčují. Také okresní
soud pro všecky obce na levém břehu Vltavy,
vzniknuvší z bývalých okresních
soudů na Smíchově a na Malé Straně,
působí jako centrální okresní
soud pro Prahu - Západ vedle velkého centrálního
okresního soudu pro "vnitřní Prahu",
který nastoupil na místo zrušených okresních
soudů pro Staré Město, pro Horní Nové
Město a Dolní Nové Město. Osnova vládního
nařízení, která koncentrační
organisační dílo dokončuje, je již
přichystána a není překážky,
aby již dnem 9. ledna 1929 vešly v život zbývající
okresní soudy pro Prahu - Jih na místo dosavadních
okresních soudů v Nuslích, Vršovicích
a Král. Vinohradech, pro Prahu - Východ na místo
dosavadních okresních soudů na Žižkově
a v Karlíně a pro Prahu - Sever na místo
dosavadního okresního soudu v Holešovicích.
Zákonodárná činnost.
Ohledně zákonodárné činnosti
ministerstva spravedlnosti poukazuje se na výpočet
připravovaných anebo již přeložených
zákonů na stránce 224 důvodové
zprávy. Tam jsou uvedeny též práce vyplývající
ze styků mezinárodních.
Stavby.
Investiční potřeba pro rok 1928 byla v oboru
ministerstva spravedlnosti preliminována částkou
16,662.470 Kč a byla použita velmi účelně.
V Praze dokončena nástavba třetího
patra zemského trestního soudu a umožněna
tím zmíněná další koncentrace
pražských soudů. Pro stavbu nové budovy
zemského trestního soudu na Pankráci bylo
před nedávnem skončeno ofertní řízení
a dojde pravděpodobně ještě letos k
zahájení stavby. Začátkem tohoto roku
dokončena byla budova nově zřízeného
krajského soudu v Klatovech a 1. červencem zahájena
jeho činnost. Novostavba krajského soudu v Mladé
Boleslavi bude rovněž v tomto roce dokončena.
Započato bylo také s přístavbou krajského
soudu v Chrudimi.
Na Moravě se dostavuje nová budova krajského
soudu v Mor. Ostravě a okresního soudu v Rýmařově.
Rozestavěny jsou novostavby okresních soudů
v Uh. Brodě, Tišnově, Frenštátě,
Velkém Meziříčí a ve Slezsku
v Českém Těšíně.
Na Slovensku skončeny právě přípravné
práce pro novostavbu sedrie v Bratislavě, jež
bude zahájena na jaře příštího
roku. Totéž platí o novostavbě sedrie
v Ružomberku a okresního soudu ve Zvoleni.
Na Podkarpatské Rusi dokončena novostavba věznice
v Hustu s přístavbou sedrie, v příštím
roce dokončí se novostavba okresního soudu
ve Velké Berezné a započne se novostavba
okresního soudu v Tiačevě.
Částky 14,752.903 Kč, preliminované
na rok 1929, použito bude jednak k dokončení
uvedených staveb, jednak k započetí velmi
nutných staveb nových, zejména v Praze na
Pankráci, v Hlinsku, Bratislavě, Zvoleni, Ružomberku
a Tiačevě.
Konfiskace.
Počet konfiskací bohužel neklesl. Stoupnutí
jejich (1875 v době od 1. ledna do 15. září
1928 proti 1522 v době od 1. ledna do 25. října
1927) není důsledkem přísnější
snad censurní prakse, nýbrž jen následkem
ostrého a zákonné meze přesahujícího
způsobu psaní některých časopisů,
zejména komunistických (z počtu 1875 konfiskací
připadá na posléze uvedené časopisy
1357). Subjektivní stíhání pro obsahové
delikty bylo zahajováno jen v ojedinělých
vážných případech, při
nichž ještě v mnohých případech
došlo k zastavení. Proti konfiskacím podány
námitky v 37 případech, v 8 z nich bylo námitkám
z části vyhověno.
Vězeňství.
Ve správě trestnic a věznic snaží
se justiční správa o snížení
výdajů a zvýšení výnosů
vězeňské práce. Státní
příspěvek na provoz trestnic, jenž obnášel
- rozpočten na jednoho trestance - loni 15,45 Kč,
klesl na 14,44 Kč. Částka 24 Kč, o
níž při všeobecné debatě
mluvili někteří páni poslanci jako
o nákladu na jednoho trestance, jest hrubou částkou,
v níž je zahrnuta všechna vězeňská
státní režie, personální i věcná.
Osobní vydržování trestance, t. j. strava,
ošacení, světlo a teplo činí
na jednoho trestance průměrně kolem 6 Kč
denně. Na výživu připadá necelých
5 Kč denně. Dalšího snížení
nákladu toho docílíme po zrušení
trestnice na Mírově. Stane se tak, jakmile bude
uspokojivě rozhodnuto o dalším použití
jejich budov.
Po stránce zdravotní byly průběhem
letošního roku pronášeny v tisku výtky
do nedostatečné prý stravy a do různých
závad zdravotních. Výtky ty byly neodůvodněny.
Zařízení našich trestnic snese srovnání
s cizími trestnicemi a čistota v nich i zdravotní
zařízení jsou vzorná.
Služební poměry dozorčího
personálu.
Dozorčí stráži vězeňské
dostalo se splnění dávných jejích
tužeb jednak zavedením strážního
přídavku do pense započitatelného
a jednak systemisováním inspektorů vězeňské
stráže ve všech věznicích sborových
soudů stejně jako v trestnicích.
Rozpočet.
Výdaje rozpočtu ministerstva unifikačního
činí celkem 2,073.594 Kč a zahrnují
v sobě výdaje osobní v částce
1,635.194 Kč a výdaje věcné ve výši
388.400 Kč.
Příjmy v tomto rozpočtu nejsou preliminovány
žádné.
Speciální debata.
Speciální debata byla zahájena zprávou
specielního zpravodaje rozpočtového výboru
poslanecké sněmovny k rozpočtu unifikačního
ministerstva, který poukázal k tomu, že částky
preliminované na výdaje jsou v rozpočtu unifikačního
ministerstva dány z více než ze tří
čtvrtin úhrnné své sumy přímo
zákonem. Pokud tomu u některých položek
není, vyskytují se položky tyto v rozpočtu
proto, aby zákonné břemeno a trvalé
závazky tlačeny byly na míru pokud možno
nejmenší. U výdajů věcných
jde v prvé řadě o úhradu běžných
potřeb, jaké se vyskytují ve všech úřadech.
Pokud při srovnáni rozpočtu na rok 1929 s
rozpočtem z roku 2928 jest nutno vysvětlovati, proč
některé z úvěrů unifikačnímu
ministerstvu poskytovaných mají pro příští
rok býti zvýšeny podotýká se,
že celkové zvýšení rozpočtu
unifikačního ministerstva jest jen nepatrné,
obnášejíc pouhých 133.822 Kč,
a že více než z poloviny vyplývá
toto zvýšení opět již z platných
zákonů a předpisů. Jinak zvýšení
souvisí s tím, že pokročilé stadium
unifikačních prací vyžaduje stupňované
činnosti a spolupráce unifikačního
ministerstva. V závěru svého výkladu
poukázal zpravodaj k tomu, že rozpočtové
požadavky unifikačního ministerstva jsou ve
svém celku zdůvodněny úkoly, jimiž
unifikační ministerstvo jest pověřeno,
a činností, kterou ministerstvo toto ve vykázaných
mu mezích vyvíjí.
Výklad ministra unifikace.
Ministr unifikace prohlásil nejprve k poznámce ve
výboru přednesené, že politické
a právní důvody, jakož i otázka
ústavní odpovědnosti vyžadují,
aby v čele unifikační instituce zůstal
i nadále ministr.
Potřeba unifikačního ministerstva.
Ani z věcných ani z praktických důvodů
nelze doporučiti, aby unifikační ministerstvo
bylo rušeno a aby jeho agendu vyřizovalo zvláštní
oddělení ministerstva spravedlnosti. Úspor
by se opatřením takovým nedocílilo,
unifikační instituce byla by jím však
připravena zcela o svůj význam.
Pokročilost unifikačních prací.
V dalším výkladu vysvětlil ministr unifikace,
jak pokročily práce na zákonných osnovách,
unifikačnímu ministerstvu k samostatnému
vypracování přikázaných, a
poukázal na to, že v posledním roce dokončena
byla jmenovitě osnova nového civilního řádu
soudního, která jest nejvýznačnější
samostatnou prací ministerstva unifikačního.
Z ostatních osnov, tomuto ministerstvu k vypracování
svěřených, byly v posledním roce uzákoněny
osnova zákona směnečného zákona
o zahlazení odsouzení a připraveny pro konečné
projednání osnova zákona o dani z lihu a
zákona o kompetenci ministerstev.
Neupravenost otázky státního občanství
na území Slovenska a Podk. Rusi.
K poznámkám, apelujícím na ministra
unifikace a obírajícím se neutěšenými
poměry, vyplývajícími pro Slovensko
a Podk. Rus z neupravenosti otázky státního
občanství na tomto území, odpověděl
ministr unifikace, že unifikační ministerstvo
se věcmi sem spadajícími obíralo velmi
podrobně a horlivě usilovalo o nápravu. Pokud
samo ve věci bylo kompetentní, připravilo
vhodné náměty na odpomoc cestou zákonodárnou
již v roce 1925, kdy se obrátilo také na vládu.
Po vydání zákona č. 152/1926 zbývá
projednati osnovu unifikačního zákona o nabývání
a pozbývání státního občanství
a na unifikační tendenci založenou osnovu zákona
o domovském právu, které jsou hotovy, které
unifikačním ministerstvem byly vládě
předloženy a vyhovují požadavkům
resolucí, na nichž se při příležitosti
projednávání zákona č. 152/1926
usnesly jak sněmovna poslanecká, tak senát.
Spolupráce unifikačního ministerstva s
druhými resorty.
Pokud unifikační ministerstvo spolupracuje na osnovách
připravovaných v resortech druhých, má
svoje zástupce jmenovitě v superrevisní komisi
pro právo občanské, v komisi pro reformu
trestních řádů, v komisi pro reformu
trestního práva důchodkového a v komisi
pro právo poplatkové, a spolupracovalo v posledním
roce zvláště také na nových úpravách
řízení správního a trestního
řízení správního.
Vzrůst činnosti unifikačního ministerstva.
Konečně poukázal ministr unifikace ve svém
výkladu k tomu, že činnost unifikačního
ministerstva nabývá na rozsahu, čím
více se naše zákonodárství přibližuje
k dokončení stěžejních nových
právních řádů, jichž uzákonění
lze čekati v letech nejblíže příštích.
President nejvyššího správního
soudu doplnil data uvedená zpravodajem číslicemi
z r. 1928, z nichž je patrno, že za devět měsíců
tohoto roku došlo jen o 100 stížností
méně než za celý rok předcházející,
takže v běžném roce lze očekávati
o málo měně než 11.000 stížností.
Kritický stav nejvyššího správního
soudu, který trvá již několik roků,
se tedy podstatně zhoršil a je ilustrován číslicí
nedodělků, které již převýšily
10.000, v čemž je obsaženo asi 380 stížností
došlých v roce 1926. Škody, které z tohoto
stavu hrozí, byly výstižně vylíčeny
již p. zpravodajem. Podnět p. zpravodaje, aby byl
systemisován nový senát, president nejvyššího
správního soudu s díkem uvítal, podotkl
však, že bylo by zapotřebí plných
tří senátů, aby mohly býti
docházející stížnosti v přiměřené
době zpracovány, i kdyby se roční
příliv ustálil jen na 10.000. Jsou proto
vedle systemisace aspoň jednoho nového senátu
žádoucí ještě další
prostředky, zejména když přílišné
rozmnožení gremia z důvodů nejen finančních
není doporučitelné. Prostředky takové,
jež by sjednaly soudu úlevu a umožnily jeho řádné
působení, snaží se nalézti osnova
novely k zákonu o nejvyšším správním
soudě, kterou president soudu v březnu r. 1927 vládě
předložil a jejíž vedoucí myšlenky
byly jím již roku minulého a předminulého
v rozpočtovém výboru vyloženy.
Pan ministr vnitra zmocnil presidenta nejvyššího
správního soudu ke sdělení, že
ministerstvo vnitra vypracovalo osnovu nového zákona,
který by nastoupil namísto dosavadních zákonů
o nejvyšším správním soudě,
že však současně s touto osnovou, jejíž
projednání bude vyžadovati pravděpodobně
delšího času, předloží osnovu
novely, která se v celku kryje s osnovou presidiem soudu
vypracovanou a která může v brzké době
býti uzákoněna, takže v dohledné
době lze očekávati, že tento pokus o
nápravu neudržitelných poměrů
nejvyššího správního soudu bude
uskutečněn.
Obsazení tří míst radů nejvyššího
správního soudu se projednává a presidium
snaží se získati další gremisty
ze Slovenska.
Rozpočet ministerstva školství a národní
osvěty a školských podniků.
Rozpočet ministerstva školství a národní
osvěty činí pro rok 1929 úhrnem 923,9
mil. Kč, stoupá tedy proti roku předchozímu
okrouhle o 30 mil. Kč. Toto zvýšení
jest v podstatě dalším důsledkem platových
zákonů. V rozpočtu ministerstva školství
a národní osvěty na rok 1928 byla totiž
vykázána potřeba na osobní platy (inkl.
platů kongruových) částkou okrouhle
577,9 mil. Kč, kdežto táž potřeba
pro rok 1929 činí okrouhle 607,8 mil. Kč,
vzniká tu tedy rozdíl 29,9 mil. Kč, což
absorbuje téměř celých 30 mil. Kč,
o něž se jeví rozpočet ministerstva
školství a národní osvěty zvýšen.
Ostatní výdaje, t. j. ostatní osobní
výdaje spolu s výdaji věcnými řádnými
i mimořádnými činily ve svém
úhrnu v rozpočtu na rok 1928 okrouhle 316 mil. Kč,
v rozpočtu na rok 1929 činí okrouhle 316,1
mil. Kč, jeví se tedy v této části
rozpočtu zvýšení o pouhých 100.000
Kč. Přes to, že v tomto oddílu zůstává
celková částka rozpočtová téměř
stejná, vyskytují se v detailech proti rozpočtu
předchozímu různé změny, jež
byly vyvolány jednak měnícími se potřebami,
jednak zkušenostmi z výsledků hospodaření
předchozích let a jež jsou blíže
odůvodněny ve vysvětlivkách, připojených
k rozpočtu kap. 10.
Rozpočet uhřiněvského školního
závodu zemědělského činí
pro rok 1929
| ve výdajích | 2,069.400 Kč |
| v příjmech | 2,338.400 Kč |
| takže zisk činí | 269.000 Kč |
Rozpočet školního závodu zemědělského
v Děčíně - Libverdě činí
pro rok 1929
| ve výdajích | |
| v příjmech | |
| takže zisk činí |
Do rozpočtu investičního tohoto závodu
zařazuje se částka 183.838 Kč, jež
se uhradí jednak provozním ziskem; jednak zápůjčkou.
Nově přibývá žabčický
školní závod zemědělský,
jenž byl vl. nař. č. 11/28 Sb. z. a n. prohlášen
za podnik spravovaný podle zásad obchodního
hospodaření a slouží k demonstračním
účelům vysoké školy zemědělské
v Brně. Rozpočet tohoto závodu činí
pro rok 1929
| ve výdajích | 1,758.988 Kč |
| v příjmech | 1,764.500 Kč |
| takže zisk činí | 5.512 Kč |
Do rozpočtu investičního tohoto závodu
zařazuje se částka 200.000 Kč, jež
se i zde uhradí z části ziskem, v ostatním
pak zápůjčkou.
Dne 10. října 1928 pojednal rozpočtový
výbor ve schůzi téměř čtrnáctihodinové
o rozpočtu.
Referent, posl. Rýpar, a řada členů
výboru provedli podrobný rozbor jednotlivých
titulů a paragrafů i položek; při čemž
tlumočili řadu přání a podnětů,
týkajících se nejrozmanitějších
otázek naší správy školské
a kulturní vůbec.
Na konci rozpravy pronesl ministr školství a národní
osvěty obsáhlé exposé, v němž
projevil v celku i v některých podrobnostech své
stanovisko k jednotlivým námětům,
předneseným v rozpravě.
Obraz výborového jednání podává
tento stručný přehled, v němž
jsou jednotlivé náměty shrnuty podle věcných
hledisek ve skupiny, při čemž jsou připojeny
také vysvětlivky. Při tom byly do tohoto
přehledu zahrnuty i některé věci,
o nichž se zmínili jednotliví řečníci
už ve všeobecné rozpravě o stát.
rozpočtu, pokud se resortně týkají
ministerstva školství a národní osvěty.
Věci pedagogické a didaktické.
Jako již roku loňského i letos byla pronesena
stížnost na časté střídání
učebných knih a na nevhodný obsah některých
z nich. V obou věcech odkazuje se na vysvětlivky,
dané již v loňské zprávě
výboru rozpočtového (tisk 1260, str. 160).
Ministerstvo školství a národní osvěty
při aprobačním řízení
bedlivě přihlíží, aby se učebné
texty jednou schválené zbytečně neměnily
a aby z nich naprosto vyloučeny byly jakékoli stati,
jimiž by se porušovala nestrannost a snášelivost,
ať ve směru náboženském, národnostním
nebo třídním.
K podnětu, aby bylo upuštěno od stíhání
a trestání osob, které se provinily proti
zákazu účasti školní mládeže
při veřejných projevech agitačních
a manifestačních ve spolcích a organisacích
povahy politické, se připomíná, že
ze zásadních důvodů a v zájmu
řádné výchovy nelze této žádosti
obecně vyhověti. Rozumí se však samo
sebou, že odvolání podaná snad jednotlivci
do uložených trestů budou bedlivě zkoumána.
K námitce stran počtu vyučovacích
hodin náboženství na pomocných školách,
stanoveného v učebných osnovách pro
tyto školy, uvádí se toto:
Otázka vyučování náboženství
na školách pomocných byla předmětem
vážných úvah v anketě o učebných
osnovách pro školy dětí úchylných.
Dosavadní zkušenosti vedou k tomu, že dítě
slaboduché nechápe abstraktních pojmů,
že učitelé náboženství na
pomocných školách a třídách
omezují se na vyprávění příběhů
z biblické dějepravy a na naučení
Otčenáši a že i toto omezení bývá
provázeno neúspěchem, zejména není-li
učitel náboženství obeznámen
s nápravnou pedagogikou. Velmi zhusta docházejí
stesky, že katecheta nebo duchovní správa zdráhá
se převzíti vyučování náboženství
na pomocné škole. Z těchto praktických
a psychologických důvodů přidělila
se nižšímu a střednímu stupni toliko
1 hodina a teprve vyššímu stupni 2 hodiny. Při
tom sluší zdůrazniti, že pomocná
škola není obecnou školou normální,
nýbrž školou sui generis, která musí
míti jiné učebné osnovy, jiný
rozsah a obsah učiva a jiné metody vyučovací.
Podobně na ústavech hluchoněmých bylo
po návrhu samých učitelů duchovních,
na anketě přítomných; vyučování
náboženství zařaděno teprve do
3. škol. stupně, za to však dotováno dále
3 hodinami týdně: Na školách pro slepé
arci jsou zavedeny 2 hodiny týdně jako na školách
normálních.
Organisace a vydržování škol.
Při rozpravě bylo vysloveno přání,
aby byly urychleny práce o osnovách zákonů
o pomocných školách, t. zv. újezdních
školách měšťanských a mateřských
školách.
Osnova zákona o pomocných školách
(třídách) byla již v červenci
1925 vládou schválena a podána nejprve senátu
N. S., který ji už projednal ve výborech kulturním,
sociálně politickém i rozpočtovém.
Lze očekávati, že ji schválí
v nejbližších dnech i v plenu a odevzdá
ihned poslanecké sněmovně k dalšímu
řízení.
Osnova zákona o t. zv. újezdních školách
měšťanských byla již předložena
vládě. Ukázala se však potřeba
vztáhnouti ji také na Slovensko a Podk. Rus a zařaditi
proto do ní příslušná ustanovení
zvláštní, potřebná hledíc
k odlišným právním poměrům
školství v těchto zemích. Je naděje,
že vláda bude moci již v nejbližší
době o osnově rozhodnouti.
Osnova zákona o mateřských školkách
je v řízení meziministerském.
K přáním, aby generelně bylo provedeno
znovuzřízení všech škol a tříd,
které byly podle platných zákonů v
řadě posledních let zrušeny, nutno připomenouti,
že jim nelze v mezích platných zákonů
vyhověti. Školy a třídy takové
přestaly právně existovati. Jich eventuální
obnovu sluší posuzovati podle platných zákonů
jako zřízení škol nových. A poněvadž
téměř napořád jde při
tom o zřízení t. zv. škol z pohodlí,
mohou státní úřady školské
zřízení jich povoliti jen tehdy, když
všichni činitelé školu po zákonu
vydržující (t. j. školní obec,
školní okres a země) dají k tomu předem
souhlas a zaváží se k trvalé úhradě
příslušného nákladu. Jen kde
by se prokázalo, že jde o školu ze zákona
nezbytnou (§ 59 říš. zák. škol.
a příslušná ustanovení zákonů
zemských), jsou zemské školní úřady
zavázány naříditi zřízení
školy ze své vlastní pravomoci.
Ve věci redukce měšťanských
škol bylo žádáno, aby ani při
sebe větším poklesu v počtu žactva
nebyla činěna opatření redukční.
Podle zpráv předsedů zemských školních
rad jsou tito funkcionáři odhodláni postupovati
při redukcích měšťanských
škol s největší šetrností.
Zejména nehodlají vůbec rušiti celých
škol. Ježto však někde počet žactva
klesl ve třídách na čísla zcela
nepatrná, nelze v zájmu veřejných
financí jinak než aspoň přechodně
sloučiti paralelní školy chlapecké a
dívčí s výhradou, že se školy
ty ihned zase rozpojí, jakmile stoupne počet žactva.
Tak na př. provedeno dočasné sloučení
chlapecké a dívčí měšťanské
školy v Bohutíně, mající na chlapecké
škole 13, 15, 15 žáků a na dívčí
17, 17, 20 žákyň; po sloučení
bude ve třídách tedy 30, 32, 35 dětí;
podobně v Novém Městě p. S. bude po
sloučení ve třídách 26, 33,
43 dětí atp.
Byla-li vyslovena stížnost, že se při
povolování nových tříd na obecných
školách postupuje příliš rigorosně,
nutno k tomu připomenouti, že toto povolování
není věcí volného uvážení
školních úřadů, které
jsou vázány ustanoveními §§ 5 a
6 zák. č. 226/1922 Sb. z. a n., a nesmějí
proti vůli faktorů školu vydržujících
uvalovati na ně větších břemen
finančních, než jsou ta, která jim ukládá
zákon.
Na projevená přání, aby bylo usilovně
pokračováno ve vybudování potřebných
škol na Slovensku a v Podk. Rusi, uvádí
se tento stručný přehled, co bylo vykonáno
v tomto oboru za poslední dvě léta ministerstvem
školství a národní osvěty za
součinnosti meziministerské komise, dosazené
vládou pro otázky zaškolování
dětí dosud nezaškolených:
V posledních dvou letech bylo usilovně pokračováno
v zaškolování školních dětí
na Slovensku dosud do školy nechodících. Byly
první zřizovány nové státní
lidové školy a byly pro ně stavěny nové
školní budovy. Od října 1926 do dnešního
dne bylo zřízeno 109 škol o 33 třídách.
Z toho bylo jednotřídních škol 91, dvoutřídních
10, trojtřídní 3 a čtyřtřídní
2. Tím bylo zaškoleno 5732 školou povinných
dětí.
Státní lidové školy na Slovensku
bylo nutno v posledních dvou letech rozšířiti
zřízením četných tříd
postupných i pobočných.
Příčiny toho jsou - vedle přírůstku
dětí v letech poválečných -
hlavně dvě.
1. Od počátku školního roku 1927/28
byl snížen podle ustanovení §u 5 malého
školského zákona, (čís. 226/22
Sb. z. a n.) maximální počet dětí
na třídu z 80 na 70 dětí a při
jednotřídkách na 65 dětí. Důsledkem
toho přibylo roku loňského as 200 nových
tříd.
2. Letošním rokem přibyly na národních
školách slovenských děti 7. škol.
roku důsledkem postupného rozšiřování
docházky školní na Slovensku ze 6 let na 8
let podle §u 12 malého školského zákona.
Následkem toho je letos nutno zřizovati nové
postupné třídy. Od počátku
tohoto školního roku ministerstvo školství
a národní osvěty schválilo již
zřízení 110 nových tříd,
kterýžto počet se ještě značně
zvýší.
V posledních třech letech po vydání
vlád. nař. ze dne 8. června 1925, čís.
137 Sb. z. a n., jímž byla organisace měšť.
škol na Slovensku přizpůsobena organisaci v
českých zemích, vykazují na Slovensku
utěšený rozvoj jednoroční
učebné kursy při měšťanských
školách, jež jsou určeny k tomu, aby
upevňovaly a prohlubovaly vědomosti a zručnosti,
nabyté na měšťanské škole,
a aby připravovaly žactvo pro praktický život,
pro úřady i pro vyšší učiliště,
jež vyžadují absolvování tohoto
kursu. Počet těchto kursů dosáhl již
čísla 56 a při 6 z nich je pobočka.
Pro nové školy a pro nové třídy
škol nutno opatřovati nové místnosti
stavbou nových školních budov, rozšiřováním
a adaptací budov dosavadních.
Ježto je zásadní povinností obce, aby
se starala o svou lidovou neb měšťanskou školu,
budují se nové budovy školní tak, že
je staví obec s větší neb menší
podporou státní podle majetkových poměrů
a poplatní síly obce.
Od října 1926 dodnes bylo ministerstvem školství
a národní osvěty uděleno 137 subvencí
v celkové částce 9,671.580 Kč.
Stát staví na Slovensku školní budovy
zcela svým nákladem hlavně tam, kde jde
o školu rázu menšinového, neb výjimkou,
kde by obec nebyla s to stavbu provésti.
V posledních dvou letech byly dokončeny státní
stavby škol lidových v těchto obcích:
v Soročíně, Hunkovcích, Nižním
Komárníku, Bellově Vsi, Hurbanově
Vsi, v Rudníku, v Maď. Bielu, v Maď. Diosegu,
dokončují se v Erdutce - Lehotské Dolině,
v Erdutce - Flajšové a v Horní Marikové.
Stavbám škol v koloniích na Slovensku
byla věnována zvláštní pozornost.
V tomto roce dokončují se stavby škol v těchto
koloniích: Mudroňovo, Štefánikovo, Šrobárovo,
Miloslava, Hodžovo, Jesenské, Malý Fajkurt;
zadány byly stavby v Kasagově a ve Hwiezdoslavově.
Stran oprav nestátních škol válkou poškozených
byly letos oznámeny ministerstvu veřejných
prací poslední zbývající školy,
jež potřebují oprav, aby opravy ty byly provedeny
státním nákladem. Ministerstvo veřejných
prací učinilo již potřebné opatření.
Pokud jde o školy měšťanské,
přistoupily k dříve již dokončeným
stavbám v Ružomberku, Nových Zámcích
a Píšťanech tyto stavby moderních školních
budov, provedené státem: Púchov, Uherská
Ves u Moravy, Velká Bytča, Lučenec a nástavba
III. patra v Bratislavě v Edlově ulici. Provádějí
se velké stavby školních budov v Bratislavě
na Tehelném poli a v Košicích. V Bratislavě
bdou se stavěti ještě dvě velké
školní budovy: v Gröslingově ulici (pozemek
státem zakoupen) a v Karpatské ulici. Z velkých
staveb měšťanských škol státem
subvencovaných, zmínky zasluhují: Sučany,
Povážská Bystřica, jež se dokončují,
a Sereď, kde stavba je již odevzdána škole
k užívání.
Zmínku zaslouží i to, že Slovenská
Liga pracuje o zřízení 40 jubilejních
škol v pohraničním území
Slovenska.
Podobně jako na Slovensku byly také na Podkarpatské
Rusi zřizovány státní lidové
školy.
V posledních dvou létech byla tam zřízena
101 škola pro 4.512 dětí. Stát provádí
10 staveb školních budov.
Stavby škol prováděné státem
jsou: Perečín, měšťanská
škola (bude již odevzdána k užívání),
Uklino (lidová), Bocarja (lidová), Handerovice (lidová),
Nižní Verečky (lidová), Rachovo, Zolotarevo
(lidová), Izvorhuta (lidová), Záluž
(lidová), Buština (lidová). Pracuje se na plánech
pro stavbu měšťanských škol ve Velkém
Bočkově a ve Svaljavě. Má se stavěti
měšťanská škola v Jasině,
kde však staveniště nebylo dosud opatřeno,
a jedná se s ministerstvem zemědělství
o jeho darování.
Ježto zaškolování dětí školou
povinných v hornatých krajinách (na lazech)
pomocí kočovných učitelů naráží
na překážky, zejména v tom směru,
že nelze zjednati ke kočovnému vyučování
potřebných učitelů, bylo v meziministerské
komisi usneseno urychliti zaškolení těchto
dětí budováním nouzových škol
v hlavních střediscích nezaškolených
dětí a zřizováním expositur
k těmto školám. Nouzové stavby školních
budov budou provedeny urychleně způsobem v místě
obvyklým. Tato akce podniká se vedle výše
uvedených státních staveb.
Bylo-li projeveno přání, aby stát
podporoval církevní školy na Slovensku nejen
tak, jak dosud činí podle zákona povolováním
státních podpor na doplnění učitelských
platů, ale i převzetím nákladu na
stavby školních budov, sluší konstatovati,
že přání to vybočuje z mezí
platných zákonů a nelze ho splniti. Chtějí-li
církve a náboženské společnosti
dále udržovati své konfesijní školy,
mohou tak ve smyslu §u 11 zák. čl. XXXVIII/1868
činiti jen z vlastních sil za hmotné pomoci
svých příslušníků, na
niž mají zákonný nárok. Stát
sám nemá přímého zájmu
na udržování konfesijních škol,
spíše musí v zájmu zdokonalení
soustavy školské na Slovensku usilovati, aby se roztříštěné,
málotřídní školy v obcích
slučovaly a sjednocovaly v jednotné školy vyššího
typu (o více třídách).
K stížnostem do nepříznivých
účinků zákona č. 77/1927 Sb.
z. a n. pro finanční hospodářství
školské nutno připomenouti prohlášení
ministra financí v jeho rozpočtovém exposé,
že tento zákon má povahu zákona přechodného
z nouze a že má býti v brzku nahrazen novou
definitivní úpravou finančního hospodářství
svazků územní samosprávy.
Pokud jde o vliv tohoto zákona na existenci jednoročních
učebných kursů při měšťanských
školách (t. zv. čtvrtých tříd),
ministerstvo školství a národní osvěty
je si tohoto vlivu vědomo a hodlá další
trvání této osvědčené
instituce školské zabezpečiti zvláštním
zákonem, který již rozeslalo k meziministerskému
řízení.
Ke steskům, jako by počet škol a tříd
zřízených pro Němce nevyhovoval
poměrnému počtu obyvatelstva, odkazuje se
jednak na číselná data uvedená v loňské
zprávě rozpočtového výboru
(tisk 1260, str. 159), jednak na data, která uvedl ministr
školství a národní osvěty ve
svém závěrečném výkladu,
a to:
V zemích českých mělo 31. října
1927 30,27% Němců 31,20% všech obecných
škol, kdežto počet žactva německých
škol činil jen 29,80% všeho žactva.
V celé republice mělo 23,36% Němců
22,50% všech obecných škol, kdežto počet
žactva německých škol činil 22,10%
všeho žactva.

