Rozdělení rozpočtu.
Návrh rozpočtu ministerstva národní
obrany na rok 1929 dělí se v hlavní podstatě
na rozpočet ústřední správy
a rozpočet národní obrany. K nim přidružen
je rozpočet francouzské vojenské mise, sociální
péče o vojenské poškozence a legionáře
a konečně rozpočet vojenských podniků.
I. Ústřední správa.
V titulu 1 objevuje se zvýšení potřeby
pouze v §§ 2, 3 a 7, kdežto §§ 4, 5,
6, 8 a 9 vykazují snížení.
Zvýšení §§ 2 a 3 plyne z ustanovení
nových platových zákonů.
Zvýšení § 7 plyne z toho, že ministerstvo
národní obrany musí bezpodmínečně
zříditi novou automatickou telefonní ústřednu,
má-li se vyhnouti nerentujícím se nákladům
na opravy a udržování dosavadní centrály.
V celku se finanční náklady na ústředí
od roku 1921, kdy byly stanoveny částkou 64,908.753
Kč, zmenšují, až poklesly na částku
37,799.630,- zařaděnou pro rok 1929 na úhradu
výdajů ústřední správy.
II. Národní obrana.
Náklady na národní obranu jsou preliminovány
v titulu 2. Jsou zde soustředěny veškeré
výdaje na brannou moc československou mimo ústřední
správu a jeví se v nich oproti rozpočtu předchozího
roku zvýšení okrouhle o 3,35 mil. Kč.
Zvýšení vzniklo u některých paragrafů
a to u § 2 preliminováním peněžních
náležitostí podporučíků
presenční služby a preliminováním
nákladů na pracovní přídavky
a prémie mužstvu ve výši rovnající
se skutečné potřebě.
Zvýšení § 4, v němž jest preliminován
náklad na paušály, tisková díla
a tiskoviny, je pouze zdánlivé, poněvadž
nastalo soustředěním všech paušálů,
které byly dosud preliminovány roztroušeně
v různých paragrafech, jež se tím úměrně
zmenšily.
Zvýšení § 7 je podmíněno
větší potřebou na udržování
a běžné doplňování oděvu,
výstroje a lůžek, dále preliminováním
nákladu na propriety pro nováčky, který
byl dosud hrazen z paušálu hospodářských
správ. Paušál hospodářských
správ se tím zároveň zmenšuje.
Potřebu § 9 bylo nutno proto zvětšiti,
aby mohl býti nakoupen větší počet
koní pro zbraně, které pro nedostačující
finanční prostředky nemohly býti v
předchozích letech dostatečné koňmi
dotovány.
Zvětšení § 10 - chov vojenských
koní - nastalo tím, že náklad na krmivo
a stelivo pro koně ústavů remontní
služby, který byl dosud preliminován v §
5, byl přesunut do § 10.
Zvětšení § 11 bylo způsobeno jednak
úpravou dosavadní léčebné péče
o vojenské gážisty a členy jejich rodin
v intencích zákona č. 221/1925 Sb. z. a n.,
jímž byla upravena léčebná péče
o občanské veřejné zaměstnance,
jednak tím, že zákonem č. 53/1927 Sb.
z. a n. a vlád. nař. č. 141/1927 Sb. z. a
n. byla vojenské správě uložena povinnost
hraditi za brance, bydlící v cizině, kteří
prokáží zastupitelským úřadům
úplnou nemajetnost, náklad na lékařskou
prohlídku.
Větší potřeba muniční
továrny (§ 23) jest odůvodněna rozšířením
výroby.
§ 31 je zvýšen z toho důvodu, že
přes veškerá úsporná opatření
částka dříve preliminovaná
nedostačovala. Nutno zdůrazniti, že převážnou
část položky té vyčerpává
nikoli cestovné, jak mylně bývá chápáno,
nýbrž částky vynakládané
na dopravu vojenského materiálu, na přesuny
celých těles, dopravné za narukovavší
nováčky a záložníky a pod.
Pokud cestovného se týče, dala by se částka
ta do jisté míry zredukovati tím, kdyby vojenská
správa nebyla nucena vyhovovati odůvodněným
žádostem narukovavších nováčků,
kteří velmi často žádají
o přemístění z důvodů
hospodářských, sociálních a
existenčních. Poněvadž stavy pluků
jsou přesně stanoveny, musí za každého
vojína od jednoho tělesa přemístěného
býti v náhradu dán vojín druhý
a tak vlastně přemístěním jednoho
vojína vznikají výlohy za dopravu vojínů
dvou. Tu pomohla by dobrá vůle občanstva,
aby vznikla byť nepatrná jen úspora tím,
že by žádosti podobné předkládány
byly jen výjimečně. Při tom dlužno
připomenouti že převážná
většina toho výdaje plyne opět do státní
pokladny (jízdné, dopravné a jiné
poplatky za dopravu na československých drahách),
výše pak tohoto úvěru je dáma
podmínkami a sazbami vojenské tarifní úmluvy,
sjednané s ministerstvem železnic.
III. Francouzská vojenská mise.
V titulu 3 jsou preliminovány osobní i věcné
výdaje spojené s působností francouzské
vojenské mise v Československé republice.
Francouzská vojenská mise včleněna
jest v rámec československé branné
moci jako poradní orgán beze všech velitelských
práv. Počet jejích členů jest
rok od roku úměrně k pokroku čs. branné
moci zmenšován tak, že dnes čítá
pouze 21 důstojníků a 8 rotmistrů.
Redukce tato není bez vlivu na položky rozpočtové.
Z původních 14,000.000 Kč v roce 1920 zmenšuje
se náklad na částku 3,594.500 Kč,
preliminovanou na rok 1929.
Platy příslušníků francouzské
vojenské mise děli se na dvě části
a to část, která jim přísluší
jako příslušníkům francouzské
armády, a část, kterou dostávají
od Československé republiky.
Částky nejprve vzpomenuté hradí vláda
francouzská, částky příslušející
jim za zvláštní služební výkon
v RČS. jdou na vrub rozpočtu československého.
Ježto v rozpočtu MNO. jsou uváděny hrubé
částky, nutno preliminovati úhrnné
náležitosti členů mise ve výdajích,
částky jdoucí pak na vrub republiky francouzské
v příjmech rozpočtu kap. 5.
Odečtením částky preliminované
ve státních příjmech kapitoly 5, titul
3, položka 1 od hrubé výdajové částky,
obsahující náležitosti československou
i francouzskou, zjistíme, že skutečný
náklad na francouzskou vojenskou misi činí
2,394.500.
IV. Sociální péče.
Titul 4 je zmenšen okrouhle o 27 mil. Kč. Péče
sociální jest zvláštním úsekem
činnosti MNO., z níž opět nejvýznačnější
složkou je péče o legionáře,
jich pozůstalé atd.
V péči invalidní musí kancelář
čs. legií pokračovati i v roce 1929. Musí
proto také pamatovati na smluvní ujednání
se specielními léčebnými ústavy
pro legionáře, kteří nemají
zákonného nároku na léčení.
Zvýšená kolonisační činnost
vyžaduje rovněž značných obětí.
Vedle toho směřuje činnost kanceláře
čs. legií k umísťování
legionářů ve službě státní,
samosprávní či soukromé. Neumístěných
legionářů má kancelář
čs. legií v záznamu přes 3000. Počet
nezaměstnaných je daleko větší.
Do agendy kanceláře čs. legií patří
i převzetí závazků z italských
pojistek, učiněných Národní
bankou čs. s generálním ředitelstvím
italské pojišťovny. Jde tu o počet asi
18.000 pojištěných a pokud pojistky nejsou
splatny pro úmrtí, končí jich platnost
v roce 1948, kdy bude nutno vyplatiti cca Lir 10,000.000 až
12,000.000.
Částky, které vydává kancelář
čs. legií na půjčky bezúročné,
na kolonisaci a provádění pozemkové
reformy, činí 77% rozpočtu celého
titulu čtvrtého, vracejí se ve formě
splátek do státní pokladny. Ročně
přijímá státní pokladna v těchto
splátkách více než 3 mil. Kč.
Péče o amputované, opatření
prothés, léčení, umísťování
legionářů, likvidace pojistek italských
legionářů jest péčí
zákonnou a činí 41/2%
celého nákladu.
Na skutečnou sociální péči,
t. j. na podpory, školení invalidů, péči
o sirotky a polosirotky, režijní výdaje ústavu
legionářský domov zbývá pak
jen 181/2% celého rozpočtu
na sociální péči, což jest částkou
velmi nepatrnou a nedosahující ani polovinu částky
3 mil. Kč, odváděné ve formě
splátek ročně do státní pokladny.
Státní podniky.
Ze státních podniků spadá v působnost
MNO. vojenská továrna na letadla, vojenské
lesní podniky a tiskárna.
Vojenská továrna na letadla.
V prelimináři provozovacích příjmů
vojenské továrny na letadla je snížení
proti roku 1928 o 120.000 Kč. Snížení
tomu odpovídá i snížení v provozovacích
výdajích o 20.000 Kč a ve všeobecných
výdajích správních o 100.000 Kč.
Vojenské lesní podniky.
Podle hrubého odhadu mají cenu cca 200 mil. Kč.
Je důvodné očekávání,
že po zúročení a amortisaci přejímací
ceny a půjčky zbude dostatečná částka,
na investice, nevyhnutelné v zájmu dobrého
obhospodařování a pro účely
výcvikové.
Tiskárna v působnosti MNO.
Podle příznivé bilance z předchozího
roku lze očekávati, že i tiskárna bude
utěšeně prosperovati. V předpokladu
tom pomýšlí se na zakoupení knihtiskařského
rychlolisu na účet provozního zisku. Zbytek
zisku v částce 40.600 Kč bude odveden státní
pokladně.
Obsáhlé vysvětlivky k rozpočtu ministerstva
národní obrany obsahuje důvodová zpráva
vládního návrhu finančního
zákona na str. 206 - 219. Další vysvětlení
k jednotlivým oborům činnosti ministerstva
národní obrany nebo k dotazům v rozpočtovém
výboru podal ve svém exposé ministr národní
obrany.
Platy rotmistrů.
K dotazu o platu rotmistrů, pokud byl v rozpočtovém
výboru vznesen, při srovnávání
platů důstojníků v čs. armádě
s armádami jinými lze dáti pravděpodobnou
odpověď ve formě srovnání platů
poručíků s platem rotmistrů v čs.
armádě a současného srovnání
s armádami jinými.
| poručíka | rotmistra | ||
| ČSR. | |||
| Polsko | |||
| Německo | |||
| Rakousko | |||
| Maďarsko | |||
K výstižnějšímu porovnání
byl vzat v úvahu plat důstojníka nejnižší
hodnosti, t. j. poručíka a rotmistra a to v obou
případech v prvním služebním
roce hodnosti.
Z uvedené tabulky vyplývá, že v sousedních
státech jest nejen poručík, ale i gážista
v hodnosti našeho rotmistra lépe placen nežli
u nás. Naproti tomu však jest v Německu plat
poručíka téměř dvakráte
větší než plat rotmistra, v Polsku pak
13/4krát větší,
kdežto u nás pouze 11/2krát,
nehledě při tom na př. na Maďarsko,
kde poručík dostane více než 33/4krát
větší gáži než rotmistr.
Jest tedy v jiných státech nejen služba rotmistra
lépe placena, ale současně jest i služba
důstojníka příznivěji hodnocena
nežli u nás.
Zdravotní stav.
Zdravotní stav čsl. vojska lze označiti trvale
za příznivý, ba dokonce lze pozorovati stálý
úbytek počtu nemocných.
Od roku 1921/22, kdy se hlásilo 84,9% mužstva nemocným,
klesl tento počet do roku 1925/26 na 71,3%; za rok 1926/27
není posud statistika pro nedostatek personálu ukončena,
ale možno čekati výsledek při nejmenším
stejně příznivý jako v roce 1925/26.
Stejným způsobem klesá počet vojínů
odevzdaných do nemocnic a to se 40,7% v roce 1921/22 na
34,1% v roce 1925/26.
Ve vojenské zdravotní statistice jsou ovšem
uváděny všechny i zcela nepatrné případy
nemoci.
Úmrtnost v naší armádě v roce
1925/26 činila 0,31% z průměrného
počtu živených. Úmrtnost u nás
je menší než ve francouzské a americké
armádě. Velkou část úmrtnosti
moderních armád způsobují úrazy;
59 případů, t. j. 17,49% všech úmrtí
mužstva bylo přivoděno úrazem. Pozoruhodné
je, že z těchto 59 smrtelných úrazů
bylo 21 případů utopení při
koupání, většinou při koupání
jednotlivců mimo vojenský dozor. Pádem s
letadla zahynulo v roce 1925/26 9 mužů a 4 důstojníci,
kopnutím koně nebo pádem s koně 4
muži.
Přes to, že v moderních armádách
se pozoruje zvýšená úmrtnost úrazy,
je celková úmrtnost u nás mnohem menší
než v bývalé rakousko-uherské armádě,
kde se mortalita v posledních letech před válkou
pohybovala mezi 0,30 - 0,5%. Příčinou toho
je především veliká péče,
která se vynakládá na profylaksi nakažlivých
nemocí. Epidemické nemoci jsou hlavní příčinou
úmrtnosti v armádách. Též u nás
připadá z oněch 0,31% na úmrtnost
nakažlivými nemocemi 0,087%. Může se však
konstatovati, že od roku 1925 neměli jsme již
žádné epidemie tyfové, od roku 1922
epidemie úplavice. Naše armáda neměla
posud trachomové epidemie, ač tyto byly v rakousko-uherském
vojsku časté a našemu státu připadlo
trachomové území na Slovensku. Počet
případů ztrnutí šíje klesl
v letech 1927 a 1928 proti dřívějším
letům na polovic.
Pozoruhodné jsou výsledky boje proti pohlavním
nemocem ve vojsku; pozoruje se tu stálý úbytek,
ačkoli v občanském obyvatelstvu zůstává
jich počet na stejném stupni, místy jich
dokonce přibývá. Ve vojsku klesl počet
vojínů léčených pro pohlavní
nemoc na 22,5% počtu živených, kdežto
v rakousko-uherském vojsku se pohyboval v posledních
letech před světovou válkou mezi 55 - 61%.
Při tom všem vojenská správa zápasí
neustále s citelným nedostatkem lékařů.
Sebevraždy v armádě.
K zdravotní péči o vojíny úzce
se přimyká snaha vojenské správy o
snížení sebevražednosti ve vojsku. Sebevražednost
v armádě jest vždy a ve všech státech
výrazem sebevražednosti v obyvatelstvu vůbec.
Podle statistiky všech národů jest více
sebevrahů mezi muži než mezi ženami. Stejně
i sebevražednost u mužů ve věku od 20
- 24 let jest o 11/2 větší
než u žen téhož věku a o 1/3
- 1/2 větší než
sebevražednost mužů starších. Rovněž
městské prostředí, ve kterém
je vojsko povětšině posádkou, přispívá
více ke sklonu sebevražednému než vesnice.
V našich ryze československých poměrech
hraje velkou roli charakteristický rys naší
povahy, t. j. sklon k mučednictví. Jest pozoruhodné,
že i mezi přistěhovalci ve Spojených
státech jsou co do sebevražednosti Čechoslováci
na prvním místě.
Sebevražda jest výsledek složitého biologického
pochodu. Žádná sebevražda nemá
jen jednu příčinu. Běží
vždy o řadu příčin, z nichž
poslední je závažím, jež přesune
jazýček na váze, událost ve většině
případů malicherná.
Mezi nováčky v posledních dnech narukovanými
spáchal jeden hned druhý den po nastoupení
vojenské služby sebevraždu. Byl duševně
zaostalý, znečistil postel a kamarádi se
mu smáli. Po celý život byl vysmíván.
Výsměch kamarádů - poslední
příčina, pohnutka - dohnal ho k sebevraždě.
Vyšší počet sebevražd u vojska jest
tedy přičítati všeobecně demografickým
činitelům, jimiž jsou věk, pohlaví,
ubytování v městě, svobodný
stav, větší spolehlivost střelné
zbraně, poměr rodinný, sexuelní atd.
Úplně odstraniti je nelze, ale vojenská správa
snaží se ze všech sil o zmírnění.
Již služební řád ukládá
důstojníkovi, aby ihned po příchodu
mladého muže do vojenské služby získal
si jeho důvěry a snažil se ho pochopiti. Velitelé
musí býti - podle ustanovení téhož
řádu - nejen dobrými instruktory a vůdci,
nýbrž i psychology a opatrnými představenými
- pedagogy, musí si být vždy vědomi
své veliké zodpovědnosti, musí v mužstvu
pěstovati mužný a pevný charakter. Celá
vojenská služba musí býti prodchnuta
snahou a pevnou vůlí vychovati vojáka sebevědomého,
nezastrašeného a statečného. Vojenská
správa všemi prostředky pracuje k tomu, aby
toho cíle dosáhla.
Systém, který kázeň ztotožňuje
s tyranstvím a sekaturou, v armádě naší
neexistuje.
Vojenské letectví.
V oboru vojenského letectví sleduje MNO. veškeren
moderní pokrok. Vojenská správa plánovitou
podporou domácího průmyslu zajistila si úplnou
soběstačnost. Letectvo se přezbrojuje a jest
v plánu i budování nových jednotek.
Ke zvýšení bezpečnosti při školení
objednává vojenská správa nové
typy letounů. Bezpečnost má býti zvýšena
i padáky. Potěšitelné je, že mají
být zavedeny padáky československé
výroby. Střelecký i bombardovací výcvik
má naše letce postaviti po bok státům
lépe dotovaným leteckým materiálem.
Postupně vyřaďují se staré typy
letounů a nahrazují novými.
Bilance smrtelných úrazů u porovnání
s jinými státy není pro nás nepříznivá.
Připadá 1 smrtelný úraz na 10.686
letů, t. j. 3056 hodin. V roce 1928 činí
počet mrtvých dosud 14.
V Anglii, která má jedno z nejlepších
vojenských letectev, bylo ve vojenském letectvu
smrtelných úrazů za poslední léta:
| 1924 | 74 | |
| 1925 | 55 | |
| 1926 | 83 | |
| 1927 | 60 | |
| jen za první polovinu roku | 1928 | 55 |
V Jugoslavii v roce 1926 10 smrtelných úrazů
a 18 těžkého zranění, v roce
1927 10 smrtelných úrazů a 11 těžkého
zranění. Za první pololetí r. 1928
8 smrtelných úrazů a 5 těžkého
zranění.
V Rumunsku za 10 měsíců r. 1927 10
smrtelných úrazů, 31 zranění.
Ve Francii v r. 1925 49 smrtelných úrazů
a 56 těžkého zranění, v r. 1926
23 smrtelných úrazů a 32 těžkého
zranění, za 1. pololetí 1927 28 smrtelných
úrazů a 40 těžkého zranění.
Ve Spojených Státech Amerických od
podepsání příměří
do konce r. 1925 461 smrtelných úrazů, během
samotného roku 1925 53 smrtelných úrazů,
22 těžkého zranění.
Při tom třeba zdůrazniti, že ve státech,
s nimiž se můžeme nejspíše srovnávati,
jako je král. SHS., Polsko a Rumunsko, je poměr
smrtelných úrazů proti počtu letů
a nalétaných hodin daleko nepříznivější.
Tak podle statistiky z SHS. připadá jeden smrtelný
úraz již na 3744 letů a 1195 nalétaných
hodin, v Rumunsku na 2000 hodin, v Polsku na 1442 hodin a 6487
letů.
| Celkové výdaje této kapitoly preliminují se částkou | 639,890.800 Kč |
| a jsou ve srovnání s rozpočtem na rok 1927 menší o částku | 8,377.800 Kč |
Při této rozvaze, založené na porovnání
obou rozpočtů s hlediska hospodárnosti, byly
ovšem ponechány mimo úvahu nové mimořádné
potřeby, jichž právní titul byl založen
zákony nově ústavně schválenými
a to zejména:
| 1. vyšší náklad, vzniklý provedením systemisace podle nových platových zákonů a nařízení | 12,370.910 Kč |
| 2. na provedení správní reformy (zákon ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n.) zařazuje se potřeba pro celý správní rok 1929 částkou 84,000.000 Kč, čímž proti roku 1928 vzniká větší náklad o | 51,100.000 Kč |
| 3. k cíli likvidace škod válečných a poválečných bylo nutno zvýšiti úvěr položky "Péče o občanské poškozence" o | 5,000.000 Kč |
| Mimo to vyžádá si v roce 1929 provádění zákona ze dne 16. března 1920, č. 165 Sb. z. a n., jímž se vláda zmocňuje zřizovati státní policejní úřady, nově dalšího nákladu | 1,500.000 Kč |
| celkem tudíž | 69,970.910 Kč |
Obsáhlá debata povšechná i podrobná
dotýkala se velké části oboru působnosti
ministerstva vnitra, zejména pak těchto záležitostí:
Správní reforma.
Bylo vytýkáno, že potřebné přípravné
práce k provedení správní reformy
v Čechách, na. Moravě a ve Slezsku nejsou
posud vykonány.
Není obavy, že by uskutečnění
správní reformy v těchto zemích ke
dni 1. prosince 1928 se z tohoto důvodu zdrželo. Stejně
jako na Slovensku a Podkarpatské Rusi budou též
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku provedena
veškerá nutná opatření přípravná,
zejména budou včas vyřízeny záležitosti,
které vyžadují úpravu cestou legislativní
nebo nařizovací.
Četnictvo a policie.
Byly předneseny četné stížnosti,
týkající se četnictva a policie.
Platová úprava posledních let zlepšila
postavení četnictva v ohledu materielním
velmi podstatně, než i v ohledu morálním
značně se zlepšilo postavení četníka
proti dřívější době. Také
postavení policie je poslední úpravou vedlejších
požitků zlepšeno. Je ve všeobecném
zájmu, aby orgány veřejné bezpečnosti
mohly v klidu a pokoji vykonávati svoji těžkou
a zodpovědnou službu.
Výtky, že by policie a četnictvo při
asistenční službě na udržení
veřejného klidu a řádu, zejména
při stávkách nepostupovaly objektivně
a že by snad nadržovaly jedné straně,
nutno odmítnouti. Úkolem orgánů veřejné
bezpečnosti jest pečovati o zachování
veřejného klidu a řádu a nestranné
konání povinnosti této nebylo porušeno
ani při hornické stávce kladenské,
pokud při ní četnictvo a policie zakročily.
Postup policie v Boroňavě na Podk. Rusi.
K výtkám a stížnostem, týkajícím
se událostí v Boroňavě na Podkarpatské
Rusi je nutno poukázati k tomu, že obyvatelstvo obce
bylo již dlouho znepokojováno a ohrožováno
na své bezpečnosti a majetku. Bylo proto povinností
policejního komisařství v Hustu, aby zakročilo
prostředky zákonnými.
Události, jež se při zakročení
policie zběhly, jsou předmětem pečlivého
úředního šetření, které
není ještě ukončeno. Je samozřejmo,
že bude učiněno oznámení trestní
i příslušná opatření disciplinární,
jestliže se potvrdí obvinění proti stráži
vznesená.
Postup při převodu zemských zaměstnanců.
Ministerstvu vnitra se vytýká pomalý postup
při převodu zemských zaměstnanců
do státních služeb a malá benevolence,
s níž se převod ten provádí.
Pro převod zmíněných zaměstnanců
je v prvé řadě směrodatnou otázka
zákonitosti převodu. Že se však postupuje
též benevolentně, uznal sám zemský
správní výbor český.
Na převodu tom pracovali nejlépe kvalifikovaní
úředníci se vším úsilím
a rychlostí, jež byla při rozsahu této
práce a při zatížení ministerstva
vnitra přípravnými pracemi pro správní
reformu možna. Nevelký zbytek nevyřešených
otázek bude projednán se vším urychlením.
Státní občanství.
Ke stížnostem, jež jako každoročně
jsou přednášeny do neudílení
státního občanství, nutno poukázati
k tomu, že udělení státního občanství
je aktem takové důležitosti, že je nezbytno,
aby byly pečlivě vyšetřeny a uváženy
všechny rozhodující okolnosti. Úřad
nezná rozdílů národnostních
nebo třídních a řídí
se podle zákona jedině hledisky věcnými.
Provádění shromažďovacího
a spolčovacího zákona.
Byly předneseny výtky do příliš
krutého provádění zákona shromažďovacího
a spolčovacího.
Reforma zákona toho bude postupem času provedena.
Nyní platný zákon byl již do jisté
míry novelisován naší ústavou
a našimi zákony československými. V
této úpravě je však pro orgány
bezpečnostní závazný a nemůže
jimi býti ignorován.
Státní úřad statistický.
Bylo vytýkáno, že státní úřad
statistický trpí špatným umístěním.
Ačkoli záležitost tato nepřísluší
do kompetence ministerstva vnitra, podporuje ministerstvo vnitra
snahy státního úřadu statistického
po získání vlastní budovy, aby sčítání
lidu mělo hladký průběh.
Postup při udílení podpor při živelních
pohromách.
K výtce, že ministerstvo vnitra při udělování
podpor při živelních pohromách nadržuje
velkým zemědělcům nutno uvésti
toto:
Rozhodovati o udělení nouzových podpor při
živelních pohromách, jež postihly zemědělce,
je příslušným ministerstvo zemědělství.
Ministerstvo vnitra je kompetentní k rozhodování
jen, pokud jde o nouzové podpory pro nezemědělce
a postupuje při tom úplně nestranně.
Silnice vicinální, okresní a župní.
Byly činěny výtky do neutěšeného
stavu silnic vicinálních, okresních a župních.
Bude věcí zastupitelstev obecních a okresních,
aby v mezích své působnosti zjednaly ve věci
této nápravu. Úkol ten bude velmi obtížným,
zejména u silnic vicinálních a okresních,
kde výdaje bude nutno krýti obecními a zemskými
přirážkami.
Cestovní pasy.
Úřadům vyhotovujícím cestovní
pasy bylo vytýkáno, že vystavují tyto
pasy jen na dobu 2 let.
Dlužno podotknouti, že ministerstvo vnitra vyjednává
se zúčastněnými resorty, aby tato
dvouletá lhůta byla tam, kde není vážných
překážek, prodloužena.
Vybavení četnictva telefony, radiotelefonií
a radiotelegrafií.
Četnictvo je vybaveno telefonem tam, kde je to z důvodů
služby nutno. Pokud jde o radiotelefonii a radiotelegrafii
není zatím možno, aby bylo používáno
ve větším rozsahu zvláštních
vysílacích stanic, pracuje se však k tomu,
aby zařízení to bylo pro budoucnost zavedeno
všude tam, kde je ho třeba.
Zákon o volbách.
K dotazům, týkajícím se osnovy zákona
o volbách, bylo odpověděno, že osnova
ta je předmětem jednání zúčastněných
ministerstev a má za účel provésti
unifikaci dosavadních předpisů a odstraniti
diskrepanci mezi volebními řády v některých
ustanoveních, jako na př. ustanovení o lhůtách,
výčepu lihovin a pod.
Sanace Šluknovské spořitelny.
Na dotaz o sanaci šluknovské spořitelny bylo
sděleno, že sanaci provádí ministerstvo
financí se zemskou bankou podle směrnic, usnesených
ministerskou radou a že sanace ta není posud ukončena.
Oslavy desítiletí republiky.
Byl přednesen dotaz, zda a jakým způsobem
zamýšlí vláda prostřednictvím
státních úřadů upraviti oslavu
desítiletí naší republiky. Ministr vnitra
odpověděl, že se připravují státní
oslavy prosté, ale důstojné a že se
očekává, že iniciativa k těmto
oslavám vycházeti bude z řad občanstva.
Úřednictvo a jeho kvalifikace.
Byly činěny četné připomínky,
stížnosti a dotazy, týkající
se úřednictva a jeho kvalifikace.
Ministr vnitra je přesvědčen, že úřednictvo
politické správy musí býti objektivní,
nestranné a ke všem občanům ochotné
a že jen tyto vlastnosti dávají záruku,
že úřednictvo to splní veliké
úkoly, které od něho požaduje stát
i občanstvo.

