Rozprava v rozpočtovém výboru o číselné
stránce této kapitoly přenesla konstatování
o přiměřenosti a úměrnosti
právě jmenovaných položek, zejména
na výdaje osobní. Naopak vedena stížnost,
že pro překážky resortů, v jichž
stavech sněmovní zaměstnanci jsou zařazeni,
váznou platové úpravy a postupy sněmovních
zaměstnanců. - Vycházeje ze zásady,
že úspory v kapitolách jiných může
žádati ten, kdo usiluje o úspory v resortu
vlastním, sám zpravodaj této kapitoly posl.
Adámek dal podnět k úvahám o možných
úsporách jmenovitě věcných.
Vzpomenuto tu možné úsporné organisace
v budoucí nové společné sněmovní
budově a úprav v budově dosavadní,
uvažováno o umenšení počtu nočních
schůzí, jichž počet a trvání
jest již sám sebou v roce 1928 nejmenší
z celého osmiletí dvoukomorového Národního
shromáždění (méně než
třetina proti r. 1921), uvažováno o správnějším
vedení sněmovní restaurace, které
se sic nevyplácí preliminovaná subvence 5000
Kč, která však zdarma používá
místností, inventáře, otopu a osvětlení,
uvažováno i o škrtnutí delegačních
výloh, ač slouží nutným mezinárodním
stykům parlamentních delegací i členů
oposičních stran a bez rozdílu národnosti.
Po stránce všeobecné staly se v rozpravě
zmínky o poměru oposičních stran ke
sněmovně a její většině,
o vylučovacím právu předsednictva
dle §u 9 m) jedn. řádu, i o tom, že vláda
a její členové přes urgence předsednictva
a sněmovní kanceláře nedodržují
vždy zákonnou dvouměsíční
lhůtu k zodpovídání interpelací,
kterýmižto otázkami se předsednictvo
také samo při jiných příležitostech
mnohokráte zabývalo.
Při projednávání kapitoly 3. dotčeny
byly různé aktuelní otázky veřejné
správy, k nimž zaujal náměstek předsedy
vlády toto stanovisko:
Systemisace.
Pokud jde o systemisaci služebních míst, nebyly
usnesením vlády z července m. r. systemisační
práce pro obor státní správy ještě
nikterak skončeny. Bylo zejména nutno provésti
ještě celou řadu úprav podle §
210 platového zákona a na základě
těchto úprav provésti i systemisaci pro dotyčné
zaměstnance. Tyto práce jsou téměř
skončeny a zbývá provésti úpravu
jen pro několik málo skupin zaměstnanců.
Dojde k ní v nejbližší době. Vlastní
příčina stesků, které byly
proti systemisaci vznášeny, netkví v poměrech,
jak se vyvinuly podle platového zákona, nýbrž
v poměrech, které byly před platovou úpravou.
Poválečným vývojem byla zvrácena
základní myšlenka dřívějšího
platového systému, totiž honorování
zaměstnance podle místa, jež zastává,
a zmizel úplně původní vztah mezi
systemisovanými místy a funkcemi, pro které
byla místa systemisována. Platový zákon
naproti tomu zdůrazňuje právě myšlenku
honorování zaměstnance podle skutečně
zastávané funkce. Poněvadž však
platový zákon vycházel při převodu
ze zásady zachování nabytých práv,
byli přirozeně úředníci s větší
měrou nabytých práv převedeni výhodněji,
i když nezastávali vyšší funkci a
vážou nyní vyšší služební
místa, čímž je znemožněno
povýšení mladších úředníků.
Jde zde tedy o přechodný stav zaviněný
dřívějším vývinem personálního
zákonodárství a personální
politiky. Úplné přizpůsobení
nynějšího stavu ideálu, jejž má
na mysli platový zákon, je otázkou dalšího
vývinu. Již v minulém roce stal se v tom směru
značný pokrok. Vláda věnuje správnému
provedení zásad, na kterých je vybudován
platový zákon, plnou pozornost a vynasnaží
se, aby nesrovnalosti vhodnými opatřeními,
pokud možno, odstranila nebo aspoň zmírnila.
Pokud jde o otázku revise systemisace, třeba poukázati,
že při definitivní systemisaci, která
má býti provedena za součinnosti komise podle
restrikčního zákona, bude přihlédnuto
ke všem zkušenostem, v tom směru nabytým.
Zvláště bude věnována pozornost
také tomu, aby byl systemisován v jednotlivých
osobních stavech počet míst skutečně
potřebný. Ke zřízení komise
pro tento účel bude nutno přistoupiti co
nejdříve, a to tím spíše, že
dosavadní provisorní systemisace platí od
7. července 1926, takže v polovici příštího
roku uplyne již doba 3 let, na kterou byla provisorní
systemisace míněna. V této souvislosti nelze
zamlčeti, že by i částečná
revise systemisace podmiňovala úplné přepracování
celého systemisačního operátu, poněvadž
jinak by vzniklo nebezpečí, že bude porušena
úměrnost v hodnocení funkcí. Při
tom vzniká arci obava, zda by práce s takovou částečnou
revisí spojené, neoddalovaly počátek
prací, spojených se systemisací definitivní.
Činovné.
Při vydávání nařízení
o zařadění určitých míst
do vyšších tříd činovného
bylo pamatováno, aby se této výhody dostalo
tam, kde lze obce vzhledem k místní spojitosti s
jinými považovati za jediný hospodářský
celek a kde tedy národohospodářské
poměry vyžadovaly v zájmu zaměstnanců
rychlé opatření. Pokud jde o interkaláře,
bylo při projednávání platového
zákona prohlášeno, že vláda nebude
dělati umělých interkalářů.
Vyhnouti se však interkalářům úplně
jest nemožné.
Jubilejní oslavy a jubilejní dar státním
zaměstnancům.
Vláda ustanovila zvláštní komisi ministrů,
která by celému gremiu učinila návrhy
dobře propracované na oslavu jubilea státního.
Komise tato, jíž byla podřízena zvláštní
širší komise úředníků
pro přípravu všech těchto návrhů,
není ještě s těmito návrhy hotova.
Byly různé věci navrhovány po této
stránce. Pokud jde o jubilejní dar státním
zaměstnancům, jest přirozeně především
potřebí, aby vláda vzala v úvahu finanční
dosah každé takové výhody. Kdyby jubilejní
dar byl v přiměřené výši
jednorázový, vyžadovalo by to při značném
počtu státních zaměstnanců
velikého nákladu a bylo by velmi třeba uvážiti,
mohl-li by býti tento náklad uhrazen v rámci
státního rozpočtu. Kdyby šlo o započítání
jednoho roku do postupu, znamenalo by to trvalé finanční
zatížení, a to dosti značné,
poněvadž výhoda tato u každého
zaměstnance až do konce jeho služby znamenala
by roční průměr nejméně
jedné třetiny postupové částky;
pro zaměstnance mladší, kteří
mají před sebou delší službu, byl
by materielní efekt této výhody mnohem větší,
než pro zaměstnance starší a pensisté
vyšli by při tomto řešení na prázdno.
Vláda může uvažovati o sociálním
opatření, jež by přišlo k dobru
státním zaměstnancům v nemoci nebo
za jiných nezaviněných a zvláštního
zřetele zasluhujících okolností. Z
toho mohlo by se vyvinouti jádro instituce, která
by mohla býti požehnáním pro státní
zaměstnance.
Valorisace.
K námitkám, že platový zákon
neprovádí ani valorisace podle indexu valutárního,
nutno poukázati, že se obyčejně zapomíná,
že jest nutno při výpočtu valorisačního
násobku přihlížeti také k výchovnému,
kterého předválečné zákonodárství
neznalo, s nímž však dlužno při nové
úpravě počítati jako se součástkou
systému a tedy i při stanovení valorisačního
násobku.
Časový postup.
Nelze tvrditi, že platový zákon odstranil časový
postup. Podle stavu před služební pragmatikou
nemohl úředník v určité hodnostní
třídě dosáhnouti vyššího
platu, než byl počáteční plat
nejblíže vyšší hodnostní třídy.
Podstata časového postupu zavedeného služební
pragmatikou jest v tom, že úředník dobře
kvalifikovaný může beze změny hodnostního
postavení dosáhnouti i platu vyššího.
Stejný princip jest proveden i v platovém zákoně,
který stanoví v mezích platových stupnic,
jež odpovídají hodnostním třídám,
jichž plat byl před válkou dosažitelný
časovým postupem, platové sazby tak, že
se rovnají a případně se v náslužných
přídavcích přibližují
platu korespondujících, tedy i vyšších
stupňů nejblíže vyšší,
případně i druhé následující
platové stupnice. Dobrému úředníku
jest tedy zaručen pravidelný tříletý
postup až do konce jeho služební dráhy.
Mimořádné dovolené na zájezdy.
Bylo vytýkáno, že při udělování
mimořádných dovolených na zájezdy
postupuje se stranicky. Vláda postupovala naprosto spravedlivě.
Jakmile takovýchto žádostí se nahrnulo
tolik, že nebylo možno postarati se o normální
chod administrativy, učinila vláda zásadní
rozhodnutí, že privilegované dovolené
poskytovati se nebudou. Nyní bude se měřiti
všem stejným loktem.
Fond pro nepředvídané výlohy vlády.
Na námitky vyslovené proti fondu pro nepředvídané
výlohy vlády bylo konstatováno, že zmíněný
fond má svůj právní podklad v ustanovení
§ 5, odst. 2. zákona ze dne 20. března 1919,
č. 175 Sb. z. a n., a že jeho výše jest
daným poměrům a potřebám přiměřená.
Cesty presidenta republiky.
Pokud byla přednesena pochybnost stran správného
zařadění položky označené
jako "úřední cesty presidenta republiky",
bylo sděleno, že jedná se o výlohy na
úřední cesty konané v zájmu
veřejném a státním, na př.
i na cesty k návštěvě representantů
cizích států. Nejedná se o cesty soukromého
rázu.
V rozpočtu tiskového odboru bývá poukazováno
na položku, zařazenou pod titulem "Subvence".
Již výše tohoto peníze - 400.000 Kč
- ukazuje, že nemůže se tu mluviti o fondu na
"uplácení tisku", a ve skutečnosti
běží tu o podpory, které se vyplácejí
od případu k případu na tiskové
a propagační účele.
Státní tiskové podniky.
Státní podniky tiskové jako celek jsou soběstačné.
Tiskárny vykazují přebytek a podrobně
rozčleněný rozpočet jejich ukazuje
hospodářství racionelní.
Československá tisková kancelář.
Pasivními jsou Československá tisková
kancelář a úřední noviny. Jestliže
na jedné straně vytýká se úmysl,
zvýšiti předplatné za zpravodajskou
službu Č. T. K., na druhé straně pronášejí
se stížnosti na nedosti příznivé
postavení zaměstnanectva, zajisté tedy nebude
příčinou pasivnosti špatná organisace
tohoto podniku.
Schodek Československé tiskové kanceláře
v rozpočtu
| 1921 | 51/2 mil. Kč | ||
| 1922 | 4,519.287 Kč | ||
| 1923 | 2,500.000 Kč | ||
| 1924 | 2,734.000 Kč | ||
| 1925 | 1,351.866 Kč | ||
| 1926 | 1,200.000 Kč | ||
| 1927 | 1,000.000 Kč | ||
| 1928 | 750.000 Kč |
a tyto cifry musíme míti před očima,
chceme-li posuzovati spravedlivě hospodářství
Československé tiskové kanceláře.
Investice.
Na investice je zařaděn peníz 3,000.000 Kč
na novostavbu. Bylo poukazováno na to, že se stavbou
již bylo započato letos. To je pravda, však také
letos je v rozpočtu pamatováno částkou
3,000.000 Kč na tento účel. Nebylo tedy podniknuto
nic bez rozpočtového schválení.
Úřední noviny.
Úřední noviny jsou podnik, jehož pasivita
zdá se býti neodvratitelnou. Ale i zde se jeví
příznivý vývoj, neboť schodek
za poslední rok snížil se o více než
půl mil. korun. Přihlíží-li se
k těmto cifrám, pak letošní preliminář
není přemrštěně optimistický.
Výtka, že úřední noviny dělají
nekalou soutěž ostatním listům, neobstojí,
uvážíme-li neveliký náklad těchto
listů. Jisto je, že v každém státě
existují úřední noviny, a že
potřeba u nás preliminovaná není tak
veliká, aby se mohlo mluviti o zbytečném
vynakládání státních peněz
na tento účel.
Umístění státního úřadu
statistického.
K poukazu na nedostatečné umístění
Státního úřadu statistického
dlužno konstatovati, že umístění
Státního úřadu statistického
jest opravdu nevyhovující. Je potřebí,
aby pro Státní úřad statistický
byla postavena nová účelná budova.
Je toho potřebí tím spíše, ježto
je nutno, aby budova, které nyní Státní
úřad statistický používá,
byla vrácena původnímu účelu,
ústavu hluchoněmých.
Ježto do příštího sčítání
lidu, jež se bude konati r. 1930, nebude asi možno novou
budovu postaviti, stará se presidium ministerské
rady, aby pro Státní úřad statistický
byly opatřeny další prozatímní
místnosti, aby zpracování sčítání
lidu a sčítání závodů
bylo umožněno.
Indexy dělnických mezd.
K žádosti, aby byly sestavovány a publikovány
indexy dělnických mezd, se upozorňuje, že
na indexech dělnických mezd se již pilně
pracuje, a nejpozději počátkem rolu 1929
budou publikovány ve zprávách Státního
úřadu statistického. Pro další
budoucnost zamýšlí se pak pravidelné
publikování ve lhůtách čtvrtletních.
Budou to indexy mezd nominálních i mezd reálních.
Pro začátek budou obmezeny na Velkou Prahu.
Velkoobchodní indexy cukru.
Pokud se týká dotazu, proč Státní
úřad statistický ve velkoobchodních
indexech upustil roku 1925 od vyšetřování
cen nezdaněné exportní rafinády a
začal vyšetřovati ceny cukru krystalového
pro domácí konsum určeného, možno
stručně poukázati na textový úvod
k prvnímu číslu Cenových zpráv
Státního úřadu statistického
z roku 1925, kde tato změna byla náležitě
odůvodněna. Bylo nutno z velkoobchodního
indexu, který má zachytiti pohyb cenové hladiny
domácí, vyloučiti ceny exportní,
platné nikoli pro domácí trh, ale pro cizinu,
ježto byl jimi obraz domácí cenové hladiny
zkreslován. Tato změna byla schválená
příslušným výborem Statistické
rady státní. Jsou tedy domněnky, že
tu na Státní úřad statistický
působily vlivy cukrovarníků, zcela bezpodstatné.
Snahou Státního úřadu statistického
je zjistit pravdu. Státní úřad statistický
je přesvědčen, že tím nejlépe
slouží republice. Jakékoli postranní
úmysly jsou Státního úřadu
statistického vzdáleny.
Statistika živnostenských družstev.
K námětu o důležitosti podrobné
statistiky živnostenských družstev peněžních
a výrobních dlužno uvésti, že Státní
úřad statistický věnuje živnostenským
družstvům úvěrním stejnou péči
jako ostatním druhům peněžních
ústavů, jak patrno z dat uveřejněných
v č. 34 "Zpráv" z r. 1928. Též
o ostatních družstvech živnostenských
koná Státní úřad statistický
příslušná statistická šetření.
Výsledky jsou uveřejněny v č. 124
-125 Zpráv z r. 1927.
Statistika povolání samostatných živnostníků.
Další podněty týkající
se statistiky povolání samostatných živnostníků,
zjištění velikosti zatížení
jednotlivých obcí místními dávkami
a konečně statistiky živnostenských
škol pokračovacích, podrobí Státní
úřad statistický bedlivé úvaze
a pokud to bude možno, v rámci jeho pracovního
plánu, vynasnaží se věnovati jejich
realisování plnou pozornost.
Srovnání s rozpočtem na rok 1928.
Rozpočtový návrh ministerstva zahraničních
věcí na r. 1921 preliminuje na výdajích
celkem 167,570.419,- Kč a na příjmech 14,100.000,-
Kč. Ve srovnání s rozpočtem pro rok
1928 jsou výdaje vyšší o 2,579.769,- Kč.
Zvýšení jest způsobeno vyššími
výdaji osobními, které jsou důsledkem
provedené systemisace.
Rozdělení rozpočtu.
Rozpočet ministerstva zahraničních věcí
rozčleňuje se na pět titulů,
jichž výdajový preliminář jeví
se ve srovnání s rozpočtem na rok 1928 takto:
| 1. Ministerstvo zahr. věcí | 89,737.201 | 21,868.332 | |
| 2. Zahraniční služba | 27,113.218 | 14,228.503 | |
| 3. Účastenství na mezinár. institucích a jednáních | 7,600.000 | 900.000 | |
| 4. Služba zpravodajská a propagační | 28,120.000 | 160.000 | |
| 5. Podpory ruským a ukrajin. uprchlíkům | 15,000.000 | 4,000.000 | |
| Celkový úhrn kapitoly | 4.167,570.419 | 21,868.332 | 19,288.563 |
| Celkové zvýšení | 2,579.769 | ||
Rozborem příčin, které způsobily
shora uvedené rozdíly proti rozpočtu na rok
1928, dojdeme k závěru, že zvýšení
při titulu 1., obsahujícím náklad
na ústředí, jest způsobeno jednak
provedeným jmenováním zaměstnanců
na systemisovaná místa, zejména však
tím, že náklad na osobní výdaje
podle zákona čís. 10/26 a vládních
nařízení čís. 113 a 114/26,
jenž ještě na rok 1928 byl preliminován
odděleně při titulu 1. a 2., musil býti
soustředěn u titulu 1., poněvadž systemisace
služebních míst pro obor ministerstva zahraničních
věcí jest jednotná.
Zmíněným soustředěním
snížily se preliminované výdaje titulu
2., obsahujícího náklad na vyslanectva a
konsuláty.
Snížení výdajů u titulu 3. jest
způsobeno redukcí všech jeho položek.
Také titul 4. vykazuje menší snížení.
Tyto čtyři tituly jsou rázu trvalého;
naproti tomu titul 5. jest toliko dočasný, ježto
jest rozhodnuto o postupné likvidaci ruské pomocné
akce.
Příjmy kapitoly 4. preliminují se pro rok
1929 celkovou částkou o 2,590.000 Kč menší,
poněvadž byla zrušena visa ve styku s některými
státy.
Osobní věci.
Systemisace služebních míst v ministerstvu
zahraničních věcí je, jak již
předem uvedeno, pro celý obor zahraniční
služby (ústředí i zastupitelské
úřady) jednotná a následkem toho bylo
provedeno soustředění osobních výdajů
v titulu ústředí. Tato úprava rozpočtu
následuje logicky z uvedeného způsobu systemisace
služebních míst a znamená mimo to prakticky,
že není rozdílů ve služebním
postavení úředníků ústředí,
vyslanectví a konsulátů a je mimo to účelnější
z toho důvodu, že odstraňuje při eventuelním
přeložení účetní komplikace
a úvěrové přesuny.
Opatření toto se projevuje v cifrách rozpočtu,
jak výše uvedeno. Výdaje v titulu 1. §
2. vykazují značné zvýšení,
naproti tomu byly na titulu 2. § 1., vyslanectva a §
2., konsuláty u výdajů osobních jen
výdaje na platy zaměstnanců smluvních
a provisorních, kteří jsou často příslušníky
cizích států.
V debatě bylo uvedeno, že zahraniční
přídavky, které jsou určeny k tomu,
aby se úředníkům zahraniční
služby vyrovnaly diference hospodářské
a valutové, namnoze nedostačují a že
naši zaměstnanci jsou v zahraničí namnoze
hůře postaveni, než zaměstnanci ve vnitrozemí.
Tyto otázky sleduje ministerstvo věcí zahraničních
velmi bedlivě, zkoumá drahotní poměry
v cizině a kde je toho třeba, učiní
vhodná opatření v mezích prostředků,
které jsou mu k disposici.
Položka 3. platy smluvních úředníků
vykazuje snížení, protože část
kvalifikovaných smluvních zaměstnanců
přešla do nové zavedené skupiny vyšší
pomocné služby, jiní byli jmenováni
do pomocné služby kancelářské.
Nemocenské pojištění.
Položka pro nemocenské pojištění
odpadá u vyslanectví a konsulátů.
V debatě bylo poukázáno na nedostatek úpravy
nemocenského pojištění zaměstnanců
působících v cizině, řešení
této otázky, které jest již povahou
věci dosti obtížné, jest předmětem
jednání mezi zúčastněnými
resorty a lze se nadíti, že také dozná
přiměřené úpravy.
Úřady.
V debatě o rozpočtu ministerstva věcí
zahraničních byla s několika stran vznesena
výtka, že naše zahraniční služba
je nepoměrně drahá, a že máme
úřadů mnoho. Srovnáme-li náklad
na zahraniční službu s celostátními
výdaji, vychází najevo, že Československá
republika je v řadě evropských států
na místě 17. Bylo dále uváděno,
že máme v malých státech (na př.
Baltické státy, Albanie) vyslanectví. V této
věci dlužno podotknouti, že rozsah úkolů,
které připadly zahraničním úřadům
po válce, je nepoměrně širší,
než tomu bylo dříve. Je nutno připomenouti,
že zřizování nových úřadů
nebo přeměna konsulátů ve vyslanectví
děje se vždy po bedlivé úvaze všech
okolností z důvodů závažných
a jsou-li výhody tohoto opatření také
úměrný nákladu. Je namnoze rozšířena
domněnka a lze ji vyčísti také z řečí
pronesených v rozpočtové debatě, že
se konsuláty přeměňují na vyslanectví
jen z důvodů representačních. Tomu
tak není. Podle zásad mezinárodního
práva je konsulátům dovolen úřední
styk pouze s místními úřady; jednati
s centrálními úřady konsuláty
práva nemají: To znamená ovšem velikou
nevýhodu ve státech, kde v sídle centrální
vlády byl zřízen pouze konsulát a
z těchto důvodů došlo k přeměně
některých konsulátů ve vyslanectví.
Nutno však zdůrazniti, že při této
přeměně nedošlo ke zřízení
nových vyslaneckých míst, nýbrž
že byl akreditován téměř vždy
vyslanec některého sousedního státu.
Tak byl v Baltických státech Estonsku, Lotyšsku
a Finsku akreditován vyslanec ve Varšavě, v
Litvě vyslanec ve Štokholmu, v Teheráně
vyslanec v Angoře, v Lisaboně vyslanec v Madridě
a pod. Zpravidla neměla tato premiéra za následek
změnu v osobě tituláře. Správcem
úřadu zůstal tentýž úředník,
který dříve spravoval konsulát, a
to v tomtéž služebním postavení.
Je tedy jasno, že vyšší výlohy, které
vznikají z přeměny dotyčných
úřadů, nejsou poměrně značné
a jsou daleko vyváženy výhodami, které
tato přeměna přináší pro
věcné vyřizování záležitostí.
Postupem doby přišli jsme do styku s celým
světem a zvláště hospodářské
zájmy ukládají nám povinnost rozšířiti
síť konsulárních úřadů
všude bez rozdílů vzdálenosti, kde toho
jen naše obchodní zájmy vyžaduji. Síť
efektivních konsulátů je vhodně doplněna
konsuláty honorárními, které státní
rozpočet nezatěžují obstarávajíce
agendu, která přísluší podle
smlouvy do jejich působnosti (zpravidla agenda pasová,
legalisační, obchodní, někdy též
administrativní) zdarma.
Náklady věcné.
Náklady věcné, a to jak řádné
tak mimořádné, byly proti loňskému
roku značně sníženy; toto snížení
týká se hlavně v ústředí
položky nájemného, výdajů na
archiv a knihovnu, honorářů za překlady
a honorářů spisovatelských, při
vyslanectví položky cestovného a spisovatelských
honorářů, u konsulátů položky
cestovného, konsulárních služebních
výloh a nájemného za konsulární
budovy. Snížení těchto dvou posledních
položek jest následkem zakoupení několika
vlastních budov a přeměny několika
konsulátů na vyslanectví. V titulu 3. snižuje
se položka na Společnost Národů o 1/2
mil. Kč a odpovídá skutečné
potřebě.
Z výdajů mimořádných byly sníženy
především položky na zařizování,
nákup automobilů pro vyslanectví a konečně
též úvěr na ruskou pomocnou akci. Pokud
některá z řádných nebo mimořádných
věcných vydání byla zvýšena,
stalo se tak následkem zvýšené potřeby,
vypočtené na podkladě průměru
posledních tří let.
Činnost ministerstva věcí zahraničních
a zastupitelských úřadů.
Politická činnost naší zahraniční
služby byla v debatě podrobena kritice řadou
řečníků, z nichž každý
pojednal o zahraniční politice pod zorným
úhlem svých politických názorů.
Na tyto úvahy obšírně reagoval ministr
věcí zahraničních. Z četných
otázek, které byly předmětem debaty,
soustřeďuje nejvíce otázka odzbrojení.
Politika naší vlády byla od počátku
a zůstane důsledně upřímně
pacifistickou a naše republika bude vždy mezi prvními,
kdykoliv se bude jednati o vážné mezinárodní
kroky, jichž cílem bude obmeziti vojenská břemena.
V duchu této politiky zúčastnilo se Československo
význačnou měrou sjednání Kellogova
paktu. Doufáme, že tento krok, jímž vstupujeme
do nové etapy v řešení této otázky,
povede k dalším ujednáním, která
pak přivodí praktické důsledky. Není
pochyby o tom, že příští rok přinese
velmi významná jednání a jsme přesvědčeni,
že dobrá vůle zúčastněných
činitelů nás opět přivede blíže
k žádoucímu cíli.
Celá řada jednání s vedoucími
politiky, cizích států, především
států sousedních, jsou důkazem, že
se zahraniční politika československá
ubírá správnou cestou řešiti
otázky mezistátní vzájemnou dohodou
a můžeme konstatovati s uspokojením, že
tyto snahy naší politiky jsou úspěšné
všude tam, kde i s druhé strany se setkáváme
se stejným porozuměním. Nepodařilo-li
se k tomu dojíti dosud v Maďarsku, není vina
na naší straně.
V oboru politiky obchodní možno připomenouti
sjednání smluv s Francií, Španělskem,
Kanadou a Polskem. Jednání o obchodní smlouvu
s Německem dosud není ukončeno. Německo
zaujímá prvé místo v našem zahraničním
obchodě a nelze se tudíž diviti, že jednání
jsou svízelná a obtížná, poněvadž
každý z obou států se snaží
své zájmy obhájiti co nejlépe. Bylo
by velmi žádoucno, aby tato jednání
byla pokud možno brzy úspěšně skoncována
a aby stejné jednání o obchodní smlouvu
s Královstvím S. H. S., naším nejbližším
politickým přítelem, přinesla v brzké
době konkrétní výsledky, aby tak náš
vzájemný poměr hospodářský
byl uveden v soulad s přátelskými vztahy
politickými.
Ministerstvo věcí zahraničních zúčastnilo
se všech význačných mezinárodních
konferencí hospodářských ve snaze
účinně podporovati všechny tendence,
které směřují k tomu, aby byly ulehčeny
a zjednodušeny mezinárodní obchodní
styky a postupně odstraňovány překážky
volného obchodování, které válečná
a poválečná doba přinesla. Jednáním
z důležitých úseků této
činnosti je postupné odstraňování
pasových vis a právě v tomto směru
byl učiněn značný krok kupředu
tím, že mezi jinými byla zrušena visa
ve styku s Německem a Rakouskem.
Propagace.
V letošní debatě, stejně jako v debatě
loňské, bylo brojeno proti položkám
na výdaje propagační. Zdá se, že
stále ještě se udržuje domněnka,
že se této položky používá
k nepřípustným účelům.
Již v loňské správě výborové
bylo vyloženo, k jakým cílům peníze
v těchto položkách slouží a nelze
než opakovati, že tu jde o prostředky, z nichž
podporujeme kulturní, umělecký a vědecký
styk s cizinou.
Ruská pomocná akce.
K poznámkám, které byly předneseny
o položce na ruskou pomocnou akci, dlužno podotknouti,
že se příslušné úvěry
rok od roku snižují a že dojdeme v krátké
době k úplné likvidaci této akce:
Pomocná akce má ráz charitativní a
kulturní, vláda se vší rozhodností
se staví proti uplatňování politických
tendencí a nepodporuje politická sdružení.
Je pochopitelno, že podpory studujícím nelze
zastaviti rázem, protože by se zmařily výsledky
dosavadní pomocné činnosti. Snahou vlády
však je, likvidaci pomocné akce co nejvíce
urychliti tak, aby v dohledné době tyto výdaje
klesly na míru zcela nepatrnou.

